Əhməd Qəşəmoğlu
poeziyası:
insan varlığının
ziddiyyətləri
və ümumbəşəri
harmoniya
Fevral ayının 15-də 75 yaşını tamamlayan Əhməd Qəşəmoğlu elmi, ədəbi yaradıcılığı,
sosial fəaliyyəti ilə
uğurlu bir ömür yolu keçmişdir.
O, istər şair, istərsə
də alim kimi respublikamızda və onun hüdudlarından kənarda
yaxşı tanınmışdır. Əhməd Qəşəmoğlu
riyaziyyatın sosiologiyaya tətbiqi sahəsində fəaliyyətə
başlayan ilk mütəxəssislərdən biri olaraq
tanınır. 1974-cü ildən etibarən Azərbaycanda
empirik sosiologiyanın əsaslarını qoymuşdur. İrəli
sürdüyü elmi nəzəriyyə - ahəngyol, 1991-ci
ildə beynəlxalq aləmdə yüksək nüfuza malik
Lütfi Zadə tərəfindən təqdir olunmuş və
Kaliforniya Universitetinin elektron jurnalında
yayımlanmışdır. 20-yə yaxın ölkədə
təqdim olunan bu nəzəriyyə həm humanitar, həm də
dəqiq elm sahələrinin mütəxəssisləri tərəfindən
maraqla qarşılanıb. Elmdə ahəngi, harmoniyanı,
nizamı dünyanın mövcudluğunun və tərəqqisinin,
ədalətin əsası sayan Əhməd Qəşəmoğlu
şeirlərində də həmin platformanın müdafiəçisidir.
Onun şeirləri bir sıra hallarda kövrək, lirik hissləri
təzahür etdirsə də, bədii
yaradıcılığına sosial görüşləri
sızmış filosof şair, akademizm təmsilçisidir.
Əhməd Qəşəmoğlunun geniş oxucu kütləsi
ilə tanışlığı 1977-ci ildə Azərbaycanın
xalq şairi Rəsul Rzanın təqdimatı ilə "Azərbaycan
Gəncləri" qəzetində şeirlərinin çap
olunması ilə başlayır. O vaxtdan şeirləri
müntəzəm olaraq mətbuatda və nəşriyyatlarda
dərc olunmağa başlamışdır. Şairin
"Vurğun külək" adlı ilk şeir kitabı
1981-ci ildə "Gənclik" nəşriyyatında
çap olunmuşdur. 1980-ci ildə, Tuva Muxtar Sovet Sosialist
Respublikasının paytaxtı Qızılda keçirilən
"Gənc Yazıçıların Ümumittifaq
Yığıncağı"nda laureat olaraq seçilən
Qəşəmoğlunun "Vlyublennıy veter" adlı
şeir kitabı bu layihə çərçivəsində
Moskvada "Molodaya qvardiya" nəşriyyatında çap
edilmişdir. Ədəbi ictimaiyyətdə yaradıcılığı
rəğbət və diqqətlə qarşılanan Əhməd
Qəşəmoğlu "Rəsul Rza" adına Beynəlxalq
Ədəbi mükafatın laureatıdır. 2015-ci ildə
"Sonsuzluğun ahəngi" şeirlər kitabı
"Qızıl kəlmə" mükafatına layiq
görülmüş, 2024-cü ildə "Aşıq
Ələsgər - 200" yubiley medalı ilə təltif
olunmuşdur.
Əhməd Qəşəmoğlunun şeirləri dar məzmun
çərçivəsindən kənara çıxaraq, fəlsəfi,
psixoloji və dini mövzuları dərinliklə əhatə
edir və oxucunu insan təbiəti ilə cəmiyyətin
mürəkkəbliyi barədə düşünməyə
sövq edir. Şair şeirlərində insanın daxili
dünyasını dərindən təhlil etməklə
yanaşı, fərdi məsuliyyət, azadlıq və
universal dəyərlərin əhəmiyyətini də ön
plana çəkir. Biz isə Əhməd Qəşəmoğlunun
poeziyasında psixoloji, dini və fəlsəfi
çalarların necə işlənildiyini, onun insan təbiəti
və cəmiyyətlə bağlı ortaya qoyduğu
düşüncələri, daxili qarşıdurmaların bədii
ifadəsini və kainatın harmoniyası konseptinin necə təqdim
olunduğunu araşdıracağıq. Şeirlərində
bu mövzuların bir-biri ilə qarşılıqlı əlaqəsi
onun sənətini daha dərindən anlamağa imkan yaradır
və həm fərdi, həm də ictimai səviyyədə
təsirlərini açıq şəkildə üzə
çıxarır. Qəşəmoğlunun poeziyasında
insanın daxili dünyası ilə cəmiyyətin obyektiv
gerçəkliyi arasındakı münasibətlərin fəlsəfi,
dini və poetik aspektlərdən təhlili onun ədəbi
irsinin daha geniş bir perspektivdən qiymətləndirilməsinə
şərait yaradır. Bu baxımdan, "Yalnız ahəngdədi
xilasın yolu!" adlı şeiri bir açar rolu oynaya bilər.
Şeir, insanlıq vəziyyətinin, kainatın sirlərinin
və insanların mənəvi dağılmasının
müxtəlif aspektlərini müzakirə edir. Şairin
istifadə etdiyi metaforalar və simvollar vasitəsilə həm
fərdin, həm də cəmiyyətin ümumi vəziyyəti
təhlilə çəkilir, harmoniya dağıntısı
tənqid edilir. Şeir kainatın nizamına dair fəlsəfi
bir sorğu ilə başlayır. "Ahəng mələkləri
niyə susbdu?" sualı, kainatdakı ahəngin
pozulmasına yönəlmiş tənqidi sual olmaqla bərabər,
insanı düşünməyə dəvət edən bir
çağırışdır.
Şair, kainatın xaosa sürüklənməsini
insanlığın əxlaqi çöküşü və
ilahi tarazlığın pozulması ilə əlaqələndirir.
Tarixin dərslərindən ibrət alınmaması və
"İnsanlar səhlənkar bir şagird kimidi" ifadəsi
bəşəriyyətin ekzistensial xətaları davamlı
şəkildə təkrarladığını
vurğulayır. Bu ahəngsizlik, insan və kainat
arasındakı əlaqəni sorğulayan fəlsəfi bir tənqid
xüsusiyyəti daşıyır.
Şeirdə insan psixologiyasının
mürəkkəbliyi və zəiflikləri
dərin bədii obrazlarla işlənmişdir. "Hər
gün balalayır xəstə niyyətlər" ifadəsi,
insan zehnindəki mənfi meyillərin davamlı şəkildə
artdığını və fərdi ehtirasların cəmiyyətin
pozulmasına səbəb olduğunu simvollaşdırır.
Şeirdəki iblis metaforu, insanın pisliyə olan meylini və
asanlıqla manipulyasiya edilə bilən mahiyyətini
vurğulayır. Şair, fərdin daxili mübarizələrini
və nəfsin nəzarətsizliyini tənqid edərkən,
insan psixologiyasının mürəkkəb strukturuna
işıq tutur.
Dini kontekstdə isə şeir dərin mənəvi məna
daşıyır. "Tamah yer üzünün canını
alır" ifadəsi, insanın hədsiz ehtiras və
acgözlülüyünün ilahi nizamı pozduğunu və
dünyanın tənəzzülünə səbəb
olduğunu vurğulayır. "Allahın bildiklərini mələklər
bilmir" cümləsi, insan ilə mələklər
arasındakı fərqi ön plana çəkərək,
insanın bilik və iradə ilə təchiz edilməsinə
baxmayaraq, əxlaqi eniş yaşaya bilmə potensialını
da vurğulayır. Şeirdə, ilahi bir nizamın
mövcudluğu və insanın bu nizam qarşısında
üsyanı sorğulanır. Eyni zamanda "Ahəng
hökmündəykən sonsuz kainat" ifadəsi,
kainatın yaradılışdakı mükəmməl ahəngini
və bu ahəngin insan müdaxiləsi ilə
pozulmasını ifadə edir.
Nəticə etibarilə, bu şeir ümumbəşəri harmoniya,
insanın mənəvi yozlaşması və ilahi nizam
arasındakı mürəkkəb münasibəti göz
önünə sərir. Fəlsəfi baxımdan
varlığın mahiyyətini və kainatın
nizamını açmağa yönələn
düşüncə sərgiləyir. Psixoloji baxımdan
insanın nəfsinə və mənəvi zəifliklərinə
tənqidi yanaşır. Dini aspektdə isə ilahi tarazlıq
anlayışı və insanın bu tarazlığa verdiyi zərər
üzərində dayanır. Şair, oxucunu fərdi və cəmiyyət
miqyasında dərin düşüncələrə və mənəvi
özünüdərkə dəvət edir. "Dünya,
insanların naşılığında" adlı şeirdə
şairin bu düşüncələri açıq ifadə
olunub.
Şeir,
dünyanı və insan təbiətini sorğulayan dərin
metafizik bir təmələ əsaslanır. Həyatın
"teatral" bir səhnəyə bənzədilməsi,
insan münasibətlərindəki süniliyə və
aldadıcı mahiyyətə işarə edir.
İnsanların bir-birini aldatması və bu halın
normallaşması, sosial münasibətlərdə əxlaqi
çöküşün ifadəsi kimi təqdim olunur. Bundan
əlavə, zamanın dövriyyəsi və insan
arzularının daim yarımçıq qalması, ümumbəşəri
qeyri-müəyyənlik və insanın ekzistensial məchulluq
içində çırpınması hissini yaradır.
Şair, insanın acgözlülüyünü
"qadağan olunmuş ağac" metaforası ilə
simvolizə edərək, fundamental varlıqla əlaqədar
problemlərə toxunur.
Şeirdə insan psixologiyasının
daxili ziddiyyətləri incə şəkildə
işlənmişdir. Acgözlülük, doyumsuzluq və mənəvi
məmnuniyyətsizlik kimi hisslər, fərdi və cəmiyyət
səviyyəsində analiz olunur. "Tox da, ac da" ifadəsi,
insanın heç vaxt tam mənada doymayan və həmişə
daha çoxuna can atan mahiyyətini ifadə edir. Bu, eyni zamanda
insanın daim axtarışda olması, lakin heç bir nəticədən
tam razı qalmaması fenomenini vurğulayır.
İnsanların "nəfsilə bazarlıq etməsi" isə
müasir dünyanın maddi maraqlar uğruna əxlaqi dəyərləri
gözardı etməsini tənqid edən güclü bir
metafor kimi təqdim olunur. Bu, insan psixologiyasının zəif
cəhətlərinə və mənəvi
çatışmazlıqlarına yönəlmiş dərin
bir tənqiddir.
Şeirdəki "qadağan olunmuş
ağac" ifadəsi, İslam və digər
səmavi dinlərdə mövcud olan "qadağan olunmuş
meyvə" anlayışını assosiativləşdirir.
Bu metafora insanın tamaha yenik düşməsini və onun əsas
imtahanı ilə üzləşməsini simvolizə edir.
Şair, insanların "Haqqdan üz çevirməsi" və
kainatdakı ahəng qanununun pozulması ilə ilahi nizamı
sorğulayır. Şeirin sonunda yer alan "saysız
sualların cavabı açıq" ifadəsi isə dini
kontekstdə insanın suallarının Tanrıya yönəlməli
olduğu fikrini önə çıxarır. Beləliklə,
şeir, insanın mənəvi və əxlaqi
çürüməsinə qarşı ciddi bir xəbərdarlıq
xarakteri daşıyır.
Nəticə olaraq, bu şeir insanın maddi və mənəvi həyatda
tarazlığını itirməsi, əxlaqi dəyərlərin
erroziyası və ilahi nizamla olan bağının
qırılması ilə əlaqədar tənqidi bir mətn
kimi çıxış edir. Şair, insanlığın
daxili mübarizələrini və ümumbəşəri
problemləri dilə gətirərək oxucunu həm fərdi,
həm də cəmiyyət səviyyəsində dərin bir
üzləşməyə dəvət edir. Fəlsəfi
kontekstdə varlığı sorğulayan, psixoloji baxımdan
insan təbiətini tənqid edən və dini çərçivədə
mənəvi dəyərlərin pozulmasına diqqət
çəkən çoxşaxəli bir əsərdir.
"Gəncliyimdə əsil müsəlmandan aldığım
öyüd" şeiri insanın səmimi niyyətini,
yardımlaşmanı və əxlaqi dəyərlərini
vurğulayan bir mətn təqdim edir. Şeir, islam dini
baxımından ixlaslı (səmimi) olmanın vacibliyinə
diqqət yetirir və Allah adından özünü
seçilmiş kimi göstərib, ibadətlə hər
şeyə nail olacaqlarını düşünüb,
söz və əməlləri arasında uçurum olan
insanlara ironik yanaşma ifadə edir. İnsanların Allahdan
qarşılıq gözləyərək etdiyi əməllərin
ixlas daşımadığı bildirilir və bu,
böyük şairimiz Seyid Əzim Şirvanidən təlmih
olunan poetik ifadə ilə - "Allaha rüşvət" təklif
etmək ifadəsi ilə tənqid edilir.
Şeirdə verilən mesaj:
yardımlaşma, qarşılıq
gözləmədən, tamamilə ürəkdən gəldiyi
şəkildə edilməlidir. Allaha edilən ibadət və
ya yardım, mənfəət üçün deyil, səmimiyyətlə
edilməlidir.
Şeirdə önə çıxan
anlayışlar: "Balıq
gördün, at dənizə" metaforu: Burada, bir
balığın dənizə atılması əməlinin
üzərindən insanın içindəki
yaxşılığın öz-özünə ortaya
çıxmasının gərəkliyi vurğulanır.
İnsan, qarşılıq gözləmədən
yaxşılıq etməlidir.
"Allaha rüşvət təklif edənlər":
bu ifadə, Allaha şərtli ibadət edən və ya
yaxşılıq edən insanları tənqid edir. Həqiqi
iman, heç bir qarşılıq gözləmədən
edilən səmimi əməllərdə özünü
göstərir.
"Nur dolu üzlər": həqiqətən, səmimi və
yardımsevər insanların üzündə mənəvi
bir işıq olduğu bildirilir. Bu, ruhun təmizliyi və qəlbin
yaxşılığı ilə əlaqələndirilir.
Şairin
mövqeyi: Əhməd
Qəşəmoğlu, islamın əsasında
olan yardımlaşma və ixlas prinsiplərini xatırladaraq,
insanların yalançı və mənfəət mərkəzli
davranışlarından uzaq durması gərəkliyini
şeiri ilə gündəmə gətirir. Şeir, didaktik
bir üslubda yazılıb və oxucunu əxlaqi bir sorğuya
dəvət edir.
Dil və üslub: sadə və təsirli bir dil istifadə
edilib. Hər kəsin anlaya biləcəyi şəkildə,
aydın mesajlar verilir. Metaforalar və gündəlik həyatdan
nümunələrlə mesajlar gücləndirilmişdir.
Şair, oxucu ilə birbaşa əlaqə qurur, bu da əsəri
daha təsirli edir. Nəticədə, şeir təmənnasız
saf yaxşılıq və səmimiyyətin vacibliyini
xatırladan güclü bir mesaj daşıyır.
"Dünyanı ədalət
xilas edəcək"
şeirində demokratiya və ədalət arasında həm əlaqə
qurulur, həm də anlayışlar poetik ifadə yolu ilə
dəqiqləşdirilir, emosional çəki qazanır,
insanın ruhuna və hissinə xitab edir. Şairə görə
ədalət insan varlığının təməlidir və
onsuz heç bir sistem (demokratiya daxil) davamlı ola bilməz.
Bu çərçivədə fərdi və kollektiv məsuliyyət
anlayışı fəlsəfi bir prizma olaraq önə
çıxır. Buna görə
də, Xocalıya ədalət tələb etmək yalnız
bir millətin deyil, bütün insanlığın
xilasını təmin etmək deməkdir. Fəlsəfi
perspektivdən şair, həmçinin Qərb
demokratiyalarını tənqid edir və bu sistemlərin əsas
prinsiplərində ədalətin olmadığını vurğulayır.
Şairin
yaratdığı emosional
atmosfer, fərdin psixoloji təcrübələrinə
və travmalarına toxunur. Xocalı soyqırımı kimi
hadisələr böyük kollektiv travma yaradır. Bu
travmanın unudulması həm fərdlərin, həm də
millətlərin psixoloji balansını pozur. "Xocalının
naləsini insanlığın naləsi bilməyənlər"
ifadəsi bu unudulmanın insanlar üzərində necə mənfi
psixoloji təsir göstərdiyini vurğulayır.
Psixoloji
baxımdan ədalətin
olmaması insanın gələcəyə
olan inamını və təhlükəsizlik hissini məhv
edir. Ədalətsizliyə göz yuman fərdlər
vicdanlarını və mənəvi dəyərlərini
itirir, bu isə onların həm özlərinə, həm də
gələcək nəsillərə böyük zərər
vermələrinə səbəb olur. Şairin
"uşaqlarının gələcəyini baltalamaq"
ifadəsi ilə nəsillərarası psixoloji təsirlər
üzərində dayandığı görünür.
Nəticədə, Əhməd Qəşəmoğlunun
bu əsəri dini, fəlsəfi və
psixoloji dərinliyi ilə bir çağırış və
xəbərdarlıq manifestidir. Şair, yalnız
Xocalının deyil, bütün insanlığın gələcəyinin
ədalətə bağlı olduğunu bildirir. Ədalətin
olmaması cəmiyyətləri parçalayır, fərdləri
isə mənəvi olaraq məhv edir. Buna görə də, ədalətin
bərpa olunması insanlığın mənəvi xilası
üçün zəruridir.
Əhməd Qəşəmoğlunun "Bu dünyadan küsmə hələ"
şeiri insana ümid, səbir və mübarizə əzmi
aşılayan zəngin bir məzmuna malikdir. Şeir dini, fəlsəfi
və psixoloji baxımdan təhlil edildikdə dərin bir mesaj
daşıdığı üzə çıxır.
Şairin "İnsanın əməli haqqa uyğun gəlirmi?"
sualı, əxlaqi məsuliyyəti və əməllərin
ilahi ədalətə uyğun olub-olmamasını
sorğulamaqdır. Bu baxımdan, şeir insanların ədaləti
və mərhəməti qoruyaraq yaşaması gərəkliyini
xatırladan mənəvi bir tövsiyə daşıyır.
Qəşəmoğlunun şeiri, həyatın çətinliklərini
həll edilməli olan bir tənlik kimi təsvir edir və bu həlli
şərəfli bir mübarizə olaraq vurğulayır. Bu fəlsəfi
yanaşma, varoluşçu düşüncəyə
assosiasiyadır. İnsan həyatın çətinlikləri
ilə üzləşərkən, öz mənasını və
məsuliyyətini tapmalıdır. Sartr və Kamyu əsərlərində
də insanın absurd bir dünyada mənəvi
axtarışı mühüm bir mövzu olmuşdur.
Şairin ifadəsi ilə, "hər dövranın öz rəngi
var, hər rəngin də yüz çaları" həyatın
çoxölçülü təbiətini və hər
dövrün özünəməxsus çətinliklərini
simvollaşdırır. Bu, insanın ümumbəşəri
nizama uyğun əxlaqi tarazlıq qurmasının vacibliyini
müdafiə edən Aristotelin "qızıl orta"
anlayışına bənzər bir yanaşmaya işarə
edir.
Psixoloji
baxımdan şeir güclü bir motivasiya və
dözümlülük mesajı daşıyır. "Bu
dünyadan küsmə hələ" ifadəsi, insanın xəyal
qırıqlıqları qarşısında ümidini itirməməli
olduğunu vurğulayır. Psixologiya ədəbiyyatında
dözümlülük (resilience) anlayışı, fərdlərin
stres və çətinliklərə qarşı göstərdikləri
dayanıqlılığı təsvir edir. Şair, həyatın
qaçılmaz ağrılarını qəbul etməyi və
bu ağrılar qarşısında məğlub
olmamağı tövsiyə edərək, fərdin psixoloji
tarazlığını qorumasının vacibliyini önə
çəkir. Eyni zamanda "nizamı pozan insanın gec-tez
Allah verir dərsin" ifadəsi ilə cəmiyyətin
qaydalarını pozanların psixoloji və mənəvi nəticələrlə
qarşılaşacağını bildirir. Bu yanaşma,
insanın hərəkətlərinin qaçılmaz nəticələri
ilə üzləşəcəyini göstərir.
Nəticə etibarilə, Əhməd
Qəşəmoğlunun bu şeiri
insanın həyatın çətinlikləri
qarşısında səbirli və mətin qalmasını
tövsiyə edən dərin bir mesaj daşıyır.
Şeirdə dini, fəlsəfi və psixoloji baxış
bucaqları bir bütöv halında işlənmiş və
insanın varlıq mübarizəsinin müxtəlif tərəfləri
əhatə olunmuşdur. Şairin təklif etdiyi həll yolu
həm fərdi, həm də cəmiyyət səviyyəsində
ədalət, ümid və məsuliyyət duyğusu ilə
hərəkət etməkdir. Bu baxımdan, şeir təkcə
bir ədəbiyyat nümunəsi deyil, eyni zamanda mənəvi
bir yol göstərici kimi çıxış edir.
Əhməd Qəşəmoğlunun şeirləri, insan təbiətinin
zəifliklərinə baxmayaraq, yaxşılıq və
harmoniyanın mümkün olduğunu xatırladır.
Şair həm fərdi, həm də cəmiyyətin
oyanışına çağırış edir və daxili
mübarizələrin yalnız səmimi əxlaq və
qarşılıqsız yaxşılıq sayəsində
aşılacağını irəli sürür.
Ümumdünya harmoniyası onun şeirlərində sadəcə
bir mövzu deyil, eyni zamanda insanlığa təqdim etdiyi bir
ideal kimi yer alır. İnsan təbiətindəki ziddiyyətlər
Qəşəmoğlunun poeziyasında həm tənqid edilir,
həm də bu ziddiyyətlərin aradan qaldırıla biləcəyi
vurğulanır. Buna görə də onun şeirləri təkcə
fərdlər üçün deyil, bütün insanlıq
üçün yolgöstərici xarakter daşıyır.
Şairin əsərləri insanın öz daxilindəki
yaxşılıq toxumlarını böyütməyə
çağıraraq, ümumbəşəri bir mesaj və harmoniya axtarışı
təqdim edir.
Məleykə
MƏMMƏDOVA
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 14 fevral, №6.- S.14-15.