Üslub mübarizələrinin rəqəmsal
təqdimatı və
anonsu
Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin sədri, xalq yazıçısı Anarın bu
günlərdə çapdan çıxmış "2=3+4,
yaxud iki ailədə üç xalq yazıçısı,
dörd xalq şairi" kitabı çox orijinal nəşr
kimi bir çox cəhətdən yeni, maraqlı, cəlbedici
və əhəmiyyətlidir. Əvvəla,
adından da göründüyü
kimi, bu, Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişafında mühüm
xidmətləri olan
görkəmli xalq şairləri - Səməd
Vurğun, Rəsul Rza, Nigar Rəfibəyli
və Vaqif Səmədoğlu haqqında,
eyni zamanda xalq yazıçıları
- Ənvər Məmmədxanlı,
Anar, Yusif Səmədoğlu
barəsində fərqli
üslubda yazılmış,
təhlillərdən, təəssüratlardan,
dəyərləndirmələrdən ibarət olan ilk bənzərsiz araşdırma-antologiya
kitabıdır. Elmi tərəfdən
baxanda, araşdırma-antologiya
janrında görünən
"2=3+4, yaxud iki ailədə üç xalq yazıçısı,
dörd xalq şairi" kitab kimi Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elmində bu vaxta qədər dərin araşdırmaları
və onları açan, təsdiq edən çoxsaylı silsilə yazılı ədəbiyyat örnəklərini
özündə birləşdirən
ikinci bir kitabda rast gəlinmir.
Ancaq seçilmiş bu formatın xalq yazıçısı
Anarın yaradıcılığında
xüsusi bir janr kimi formalaşdığını
da görməmək mümkün
deyildir.
İlk dəfə Anarın
"Sizsiz" adı
ilə çap etdirdiyi həmin fərqli yanaşma üslubu "Kərəm
kimi" sənədli
romanı ilə, necə deyərlər,
kamala çatmışdır. Bundan başqa, Anarın "Göz dünyası" adlı
çoxcildlik esselər
kitabı da bir çox cəhətdən
"2=3+4" kitabı formatında
yazılmış fərqli
əsərlərdən ibarətdir.
Fikrimizcə, bu əsərləri fərqləndirən
əsas cəhət onlarda dərin yazıçı müşahidələri
və şəxsi təəssüratlarla araşdırma,
təhlil və dəyərləndirmələrin vəhdətindən yaranmaları
ilə əlaqədardır.
Eyni zamanda adını çəkdiyim
əsərlərin demək
olar ki, hamısında
da bədii əsərlərdən
misallar, seçilmiş
şeir nümunələri
verilmiş, hətta bəzi yazışmalar, məktublar da oxuculara çatdırılmışdır. Bu seriyadan olan kitablarda fotoların da özünəməxsus yeri
vardır. Anar "Sizsiz"
də özünün
fotolara münasibətinin
geniş məna daşıdığını aşağıdakı kimi
izah edir: "Fotolara baxmağı çox xoşlayıram. Heç vaxt zənn etməzdim ki, fotolar bu qədər
söhbətcildir… Şəkillər
dil açıb danışır… Bu fotolardakı
…. adamların səslərini,
gülüşlərini eşidirəm….
Hər foto min bir anımla, xatirələr ilə bağlıdır".
Diqqətlə müşahidə etsək,
Anar "Kərəm kimi"
əsərini oxuculara
"Nazim Hikmətin həyatı
və yaradıcılığı
haqqında anılar, düşüncələr romanı"
kimi təqdim etmişdir. Anarın
"roman-xatirə" adlandırdığı
"Sizsiz" əsərini
"Xan" nəşriyyatı 2019-cu ildə "Xatirə ədəbiyyatı" seriyasından
olan bir kitab kimi nəşr etmişdir. Xalq yazıçısı Ənvər
Məmmədxanlıya həsr
olunmuş "Həyatım
ağrıyır" əsərini
də Anar müəllim
povest-xatirə formatında
düşünmüşdür. Əslində "Mübarizə
bu gün də var" kitabı da xalq şairi Rəsul Rzanın fonunda XX əsrin böyük bir dövrünü əhatə
edən ədəbi mübarizələrin araşdırma-antologiyasından
ibarətdir. Belə olduqda, Anarın "2=3+4,
yaxud iki ailədə üç xalq yazıçısı,
dörd xalq şairi" adlı yeni kitabı xalq yazıçısının yaradıcılığında
kökləri olan ədəbi ənənənin,
davamlı yaradıcılıq
prosesinin daha da inkişaf etdirilmiş təzahür formasıdır.
Bu baxımdan Anar xatirə-roman
və ya xatirə-povest janrının
yeni tipli yaradıcısıdır.
Bununla belə, Anarın təqdimatındakı
"roman", "povest" təyinatlarının birmənalı
olaraq janrın hüdudları kimi qəbul edilməsi ilə müqayisədə,
müəllifin "xatirə"
anlayışının fərqli
olduğu aydın şəkildə görünür.
Fikrimizcə, xalq yazıçısının fotolara
baxışı kimi,
"xatirə" anlayışına
münasibəti də
çoxmənalıdır. Anarın ümumi şəkildə "Xatirə"
kimi təqdim etdiyi hadisələr və faktlar əsasən, onun şərəflə yaşadığı
Azərbaycan ədəbi-ictimai
mühitindən alınmış
əhvalatlar və məlumatlar olduğu üçün ədəbiyyat
tarixinin və ədəbi tənqidin üzvi tərkib hissəsi kimi qəbul edilə bilər. Yəni Anarın təqdim etdiyi "xatirə"lər
həyat hekayələrindən
çox, əksər
hallarda həm də ədəbiyyat tarixi hadisəsi, yaxud ədəbi tənqidin qənaətləridir.
Anarın qüdrəti
ondadır ki, o, bədii
düşüncəni elm və
ədəbiyyatşünaslıq miqyasında mənalandıra
bildiyi kimi, ədəbiyyat tarixi faktını və hadisəsini də yüksək səviyyədə
bədiiləşdirməyi bacarır. Əslində burada "bacarır" sözü əvəzinə
"ustadıdır" ifadəsini
yazmaqla yuxarıdakı
fikri belə ifadə etmək daha doğru və elmidir: Xalq yazıçısı
Anar bədii düşüncəni
ədəbiyyatşünaslıq miqyasında təqdim etməyin, ədəbiyyat
tarixinin və ya ədəbi tənqidinin faktları və hadisələrini (həm də şəxsiyyətlərini) isə
ədəbiyyat səviyyəsində
bədiiləşdirməyin ustadıdır. "2=3+4, yaxud
iki ailədə üç xalq yazıçısı, dörd
xalq şairi" kitabı yuxarıda qeyd etdiyim hər
iki aspektin üzvi sintezindən və vəhdətindən
yaranmış orijinal
ədəbiyyat hadisəsidir.
Rəqəmsal şəkildə
"2=3+4" formatında təqdim
edilmiş əsər
janr baxımından sənədli romandır.
Çoxcəhətli
yaradıcılığı aydın surətdə göstərir ki, Anarın
yaradıcılığında elmlə bədii yaradıcılığın möhtəşəm
bir harmoniyası vardır. Əsas məsələ bundan ibarətdir ki, yazıçılıqda,
bədii yaradıcılıqda
xüsusi istedad, böyük məharət
göstərən Anar məsələnin
elmi tərəfində
də akademik baxışı çox yüksək səviyyədə
nümayiş etdirir.
Bu cəhətdən Anarı
çoxəsrlik Azərbaycan
ədəbiyyatında və
ictimai fikir tarixində "qoşa qanad" konsepsiyasının
ən böyük yaradıcıları və
daşıyıcıları sırasında Mirzə Fətəli Axundzadə ilə müqayisə etmək olar. Və oxuculara indi təqdim edilən "2=3+4, yaxud iki ailədə üç xalq yazıçısı, dörd
xalq şairi" kitabı ədəbi düşüncə ilə
elmi-ictimai fikrin möhkəm sintezi və vəhdətindən
yaranmış mükəmməl
yaradıcılıq örnəyidir.
Anarın
"2=3+4, yaxud iki ailədə üç xalq yazıçısı,
dörd xalq şairi" kitabı, ilk
növbədə, qüdrətli
sənət bahadırları
Səməd Vurğun
və Rəsul Rza haqqındadır. Kitabın adındakı
"2=" işarəsi "iki ailədə" mənasından çox,
"iki üslubda"
anlayışını ifadə
edir. Və ya ""2=3+4, yaxud iki ailədə üç xalq şairi, dörd xalq yazıçısı"
kitabı geniş mənada, həm qüdrətli sənət
ustadları Səməd
Vurğunla Rəsul Rzanın, onların müasiri olmuş Nigar Rəfibəyli ilə Ənvər Məmmədxanlının, həm
də Azərbaycan ədəbiyyatının sonrakı
"Yeni Zövq Dövrü"nün
- altmışıncıların görkəmli yaradıcıları
olan Anar, Yusif Səmədoğlu və Vaqif Səmədoğlunun
tale romanıdır. Geniş
məna daşıyan
"tale romanı" ifadəsi
bu məqamda janr formatında olan "araşdırma-antologiya"
anlayışını da özündə
birləşdirən, haqqında
bəhs olunanların həm ədəbi talelərin yeri və mövqeyi, həm də şəxsi talelərin, görünən və görünməyən tərəflərinin
təqdimatı, ümumilikdə
isə ədəbi nəsillərin oxşar taleləri mənalarında
başa düşülə
bilər. Biz də o fikirdəyik ki, fərqli
"2=3+4, yaxud iki ailədə üç xalq yazıçısı,
dörd xalq şairi" kitabı daha çox "iki üslub"un ədəbi taleyi kitabıdır. İlk növbədə,
Anar Azərbaycan ədəbiyyatında
xalq şairləri - Səməd Vurğun və Rəsul Rzanın hər birinin ayrı-ayrılıqda
ədəbiyyatdakı yerini
və mövqeyini bir daha təsdiq
etmək üçün
onlar haqqında ədəbi-elmi mühitdə
qabarıb-çəkilən "konyuktor" meyillərin heç bir əsası olmadığını
açıb göstərmişdir.
Nəinki adları ədəbiyyat tariximizə
qızıl hərflərlə
yazılmış hər
iki xalq şairi üçün,
ümumiyyətlə, ədəbiyyatımızın
mənafeyi naminə indi də məkrli
məqsədlərlə ara-sıra
dövriyyəyə gətirilən
həmin məsələyə
dərindən baxışa
ciddi ehtiyac vardır. Fikrimcə, Anar müəllim bəzi məkrli qüvvələrin
süni surətdə
gündəmdə saxladıqları
bu məsələni
"2=3+4" kitabında ədəbiyyatın
ümumi mənafeyi baxımından kökündən
həll etmək vəzifəsini məsuliyyətlə
yerinə yetirmişdir.
Bu baxımdan, kitabdakı
"Səməd Vurğun
Rəsul Rza haqqında"kı qeydlərdə
vaxtilə Səməd
Vurğunun rəsmi olaraq bəyan etdiyi "Mən bir yazıçı və şair kimi bu ədəbi
üsulun (sərbəst
şeirin - İ.H.) nə
qədər çətin
olduğunu hiss edirəm…
Bu, hünərdir" sözləri
konkret bir əsərə istinadən
deyilsə də, bütövlükdə onun
Azərbaycan poeziyasında
sərbəst şeirin
yaradıcısının ədəbiyyatdakı
xidmətlərinə bəslədiyi
yüksək münasibətin
ifadəsi olaraq vasitəsiz nitq formatında təqdim etməsi yersiz sualların ən doğru cavablarından biridir. Rəsul Rzanın Səməd Vurğun haqqındakı qənaətləri isə
"2=3+4" kitabındakı "Rəsul Rza Səməd Vurğun barədə" ədəbi
qeydlər, onun "Xalqımın doğma oğlu", "Torpaq kimi səxavətli" kimi çıxışları
və məqalələrində
də özünün
real əksini tapmışdır.
Rəsul Rzanın
"Xalqının doğma
oğlu" adlı məqaləsindəki aşağıdakı
fikirlər onun Səməd Vurğunu hansı yüksək səviyyədə dərk
və qəbul etməsinin canlı sübutudur: "Əgər
Azərbaycan xalqının
ədəbi zənginliyini
həmişəyaşıl, təravət və zənginliyini itirməyən,
illərin, əsrlərin
hökmünə baş
əyməyib, qocalmayan
bir ağaca bənzətsək, buradakı
barlı ağaclar içərisində kökü
torpağa dərin işləmiş, yarpaqlarında
daim qəlbimizə munis bir hava
duyduğumuz, ətri bizə Vətən torpağını xatırladan
bir ağac vardır ki, bu, unudulmaz şairimiz Səməd Vurğunu xatırladan ağacdır.
Onun arxasında dünya şöhrəti
qazanmış babaları
- Nizami, Füzuli, Vaqif, Sabir, ətrafında
qələm dostları,
müasirləri, Azərbaycan
Sovet ədəbiyyatını
yaradan böyük ordumun sıra nəfərləri, qarşısında
onu sevən, onun sənətinin gözəl nümunələrindən
öyrənən, yeni axtarışlara,
yeni üfüqlərə can atan gənclik vardır".
Fikrimcə, Səməd Vurğun Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elmində haqqında ən çox yazılan şairlərdən
olsa da, xalq şairi Rəsul Rzanın yuxarıdakı fikri bir neçə
monoqrafiyada ifadə olunan elmi nəticələri
obrazlı və ümumiləşdirilmiş şəkildə
mənalandıran qiymətli
və obyektiv qənaətdir. Rəsul Rzanın "Torpaq kimi səxavətli" adlı yazısındakı
"Səməd özünə
Vurğun ləqəbi
götürmüşdür. O, öz vətəninə, öz xalqına vurğun idi" - sözləri də xalq şairinin Səməd Vurğuna münasibətində fikir
ayrılığına yer
qoymur. Bütün bunlara görə Səməd Vurğun və Rəsul Rza münasibətlərindəki
fərqli baxışlar
iki üslubun - heca vəznli tərənnüm şeir
ilə sərbəst fikir poeziyası arasındakı mübarizədən,
"yarışdan" ibarətdir
ki, bu da ədəbiyyatın
əzəli-əbədi yol
yoldaşı olan və bədii düşüncənin inkişafında
böyük rolu olan təbii və normal bir prosesdir.
Məsələyə
bu baxımdan yanaşdıqda, "2=3+4, yaxud
iki ailədə üç xalq yazıçısı və
dörd xalq şairi" kitabında Səməd Vurğunla Rəsul Rzanın bir-birlərinin yaradıcılıqları
haqqında dedikləri
və ya yazdıqları dərkolunmuş
fikirləri onların
övladları və
davamçıları olan
Anarın, Yusif Səmədoğlu və Vaqif Səmədoğlunun
Səməd Vurğuna
və Rəsul Rzaya münasibətlərindəki
həmrəyliyi və
bütövlüyü, doğmalığı,
sənət və əqidə birliyini daha da tamamlayır və təsdiq edir. "2=3+4" kitabındakı
xalq şairi Səməd Vurğunun 100
illik yubileyi münasibətilə Qazaxda
keçirilən Ümumxalq
bayramında Anarın
ustad sənətkar haqqında
çıxışının xüsusən, həmin çıxışdakı
aşağıdakı parçanın
kompozisiyaya daxil edilməsi ədəbi irs, ənənə və varislik məsələsinin ata-övlad
sədlərini aşaraq,
"Ya ədəbiyyat!" səviyyəsində dərk
və şərh olunmasının real göstəricisidir:
"Səməd Vurğun
Azərbaycan ədəbiyyatında,
Azərbaycan şeirində,
Azərbaycan mənəviyyatında
misilsiz xidmətləri
olan böyük sənətkardır. Mən
çox şadam ki, bu gün onun
doğulduğu, boya-başa
çatdığı torpaqdayam.
Bu torpağa səcdə
edirəm..." Eynilə
də xalq şairi Səməd Vurğun ailəsinin Rəsul Rzanın ədəbiyyatdakı xidmətləri
və mövqeyi haqqındakı fikirləri
də vahid obyektiv baxışı bir daha meydana
qoyur. Yusif Səmədoğlunun Rəsul
Rza haqqındakı 19
iyun 1970-ci ildə
"Vışka" qəzetində
çap etdirdiyi "Poeziya nəhri" məqaləsinin adı
da, mənası və
mahiyyəti də Azərbaycan ədəbiyyatında
sərbəst şeir
məktəbinin yaradıcısının
poeziyadakı yerinin və xidmətlərinin nəinki etirafı, sözün birbaşa mənasında gerçək
qiymətidir: "Rəsul
Rza poeziyası aydındır. Sözün
ən yüksək mənasında aydındır.
Şair sanki öz səyini və əsrlər boyu yığılmış
zəngin təcrübəsini
vəhdətdə birləşdirir...
Poeziyada yeni yollar açan şair gənc, istedadlı şairlər dəstəsi
yetirmiş müəllim,
alim və ictimai xadim məqamındadır.
...Rəsul Rzanın
poeziyasını universallığı
ilə fərqləndirir,
onun dəst-xəttini
başqalarından seçdirir.
Adama elə gəlir
ki, həllolunmaz məsələdir
- bir konkret rəngdə zidd qütblərdə dayanan fikirləri, assosiasiyaları,
günümüzün ən
aktual problemlərini cəmləşdirmək! Rəsul
Rza bu məsələni,
ixtiraya, kəşfə
bərabər olan bu məsələni həll edə bilib".
Bu qəbildən olan
xalq şairi Səməd Vurğunun Nigar Rəfibəylinin yaradıcılığı, Ənvər
Məmmədxanlının "Şərqin səhəri"
tamaşası haqqındakı
mülahizələrinə, Vaqif Səmədoğluna Rəsul Rzanın "uğurlu yol" yazması kimi faktlara işıq salan Anar pillə-pillə Azərbaycan ədəbiyyatının
qoşa zirvələri
haqqındakı qənaətlərə
"xələl" gətirə
biləcək heç
bir uydurmaya işıq yeri qoymur. Həmin fikirlər və münasibətlər eyni zamanda fərqli ədəbi məktəblər
haqqındakı baxışların
ifadə olunması, ümumi ədəbiyyat amalına xidmət etmək mənasında obyektiv qiymətləndirilməsi
baxımından da qiymətlidir.
Nəhayət, "Rəhmətlik
Yusif həmişə
Vaqiflə mənə
"biz üç qardaşıq"
deyərdi" - fikrinin
kitabın epiqrafı kimi manşetə çıxarılması ədəbi
talelər, üslublar
və şəxsi talelər arasındakı
birliyi tam olaraq meydana qoyur.
Fikrimcə, bütün bunlar Anarın ədəbi mübarizələrinin şəxsi
münasibətlərdən qat-qat ucada olması, ədəbiyyatın inkişafındakı
rolunun və əhəmiyyətinin aydınlaşdırılması
üçün hazırlıq
funksiyasını yerinə
yetirir. Anarın Yusif Səmədoğlunun
"Qətl günü"
romanına həsr edilmiş "Ədəbiyyatımızın
həqiqət günü"
adlı məqalə yazıb, qələm dostunun əsərini "ədəbi hadisə"
kimi qiymətləndirməsi,
Vaqif Səmədoğlunun
şeir dəftərlərini
makinaya köçürüb
çapa hazırlaması
və kitab halında nəşr etməsi, Vaqif Səmədoğlunun
Anarın müdafiəsinə
qalxması "iki ailə" arasındakı
münasibətlərdəki sədaqətin də,
"iki üslub"un
da ümumxalq və ədəbiyyatın inkişafı
amalına xidmət etdiyini təsdiq edir. Bu baxımdan,
"2=3+4" kitabındakı 3 rəqəminin 3 xalq yazıçısı - Ənvər
Məmmədxanlı, Anar və
Yusif Səmədoğlu
mənasını bildirməkdən
başqa, həm də Azərbaycan ədəbiyyatında xüsusi
mərhələ, böyük
ədəbi hərəkat
olan "altmışıncılar"ın
3 görkəmli nümayəndəsi:
Anar, Yusif Səmədoğlu
və Vaqif Səmədoğlu mənasında
da qəbul edilə bilər. Tərəddüd
etmədən demək
olar ki, "2=3+4" kitabı
xalq yazıçısı
Anarın altmışıncılar
ədəbi nəsli haqqında ciddi ədəbi-ictimai tədqiqatıdır.
"2=3+4" kitabı Azərbaycan
altmışıncıları ədəbi nəsli haqqında təqdimat kimi də səslənir.
Deməli, "2=3+4" kitabı
iki ailədən olub, altmışıncıları
təmsil edən yaradıcı nəslin simasında Azərbaycan ədəbiyyatının bu
yaradıcı qüvvələrinin
ədəbiyyata gəlişi,
sənət idealları,
mübarizəsi və
müdafiəsi haqqında
hələlik ən mötəbər mənbələrdən
biridir.
Bütün bunlarla bərabər, Anarın "Yaradıcılıq
mübarizəsi" yazısı
"2=3+4" kitabının kulminasiya nöqtəsidir.
Anar bu məqamda iki ailənin deyil, "iki üslub"un ədəbi
mübarizəsinin fəlsəfəsini
professional səviyyədə açıb göstərmişdir.
Fikrimcə, Anarın
"Yaradıcılıq mübarizəsi"
yazısı iki üslubun mübarizəsinin
səbəbləri, mahiyyəti,
nəticələri və
əhəmiyyəti haqqında
heç bir əlavə şərhə
ehtiyacı olmayan, danılmaz dəlil-sübutlardan
ibarətdir. Oxucular üçün də, tədqiqatçılardan ötrü
də əhəmiyyətli
olacağını nəzərə
alaraq, "Yaradıcılıq
mübarizəsi"ndən bir çox fraqmentləri diqqətə
çatdırmağı faydalı
hesab edirəm:
"Abbas Zamanov "Kişi
şair" adlı xatirələrində yazır:
Səməd Rəsulu
bir şair kimi yüksək qiymətləndirirdi. Yazıçılar
İttifaqında keçirilən
bir yığıncaqda
Səmədin dediyi sözlər yadıma düşür: "Rəsul
istedaddır. Orijinal şairdir. Ancaq tünddür, inaddır, ipə-sapa yatmır. Buna görə biz onu ata bilmərik. Çalışıb onunla
əl-ələ verməliyik".
...Abbas müəllim sözünə
davam edir:
"Bir dəfə Buzovnada
Rəsulun bağında
nə münasibətlə
isə kiçik bir qonaqlıq vardı... Mirəli Qaşqay Rəsula dedi:
- Ay Rəsul, mən
ha eşidirəm ki, Səməd
ilə Rəsul yola getmirlər, ancaq "niyə"sini demirlər. Axı sizin nəyiniz ortaq düşüb?
Rəsul cavab verdi:
- Ortaq malımız
yoxdur. Doğrudur, Səmədlə mənim
aramda mübahisələr,
hətta küsüb-barışdığımız
vaxtlar da olur. Lakin bu, sırf şəxsi
səbəblərdən doğmur,
üslub yarışından
irəli gəlir. Üslublar yarışı
olmayan yerdə əsl poeziya yarana bilməz. Təəssüflər olsun
ki, bulanıq suda balıq tutmaq istəyənlər buna şəxsi
don geyindirib ara vurur, bizi bir-birimizə
qarşı qoyur, dedi-qodulara səbəb olurlar.
Məncə, bu, doğru izah idi. Əslində
Rəsul ilə Səməd bir yolun yolçuları olan əməl dostları idi. Axı dostların da, qardaşların da aralarında
müəyyən narazılıqlar
olur".
Biz bu qənaətdəyik
ki, "2=3+4" kitabında ayrıca başlıqda verilən "Vurğunluq"
məqaləsi "Yaradıcılıq
mübarizəsi" məqaləsinin
yekunu, nəticəsi,
bədii yaradıcılıq
və ya ədəbiyyat nəzəriyyəsi
gözü ilə baxsaq, mənalı bir epiloqudur. Əslində "2=3+4" kitabı
"Yaradıcılıq mübarizəsi"
bəhsi ilə kamala,
zirvəsinə çatsa
da, Anar mətləbi daha
da dərinləşdirmək, ədəbi prosesin davamlılığını, hətta
əbədiyyətini əyaniləşdirmək
üçün əlavə
araşdırmalarla Azərbaycan
ədəbiyyatının sonrakı
inkişafı mərhələlərindəki
mübarizələri də
göz önünə
gətirmişdir. Anarın,
Yusif Səmədoğlunun
və Vaqif Səmədoğlunun həyatı
və yaradıcılığının
ayrı-ayrı məqamları,
ədəbiyyatımızın "Azadlıq eşqi",
"Yanvar" şeiri,
"Şuşa nağılı",
"Həsrət mahnısı"
haqqındakı düşüncələr
ədəbi mübarizələrin
ədəbiyyatın əbədi
mübarizəsi olduğunu
göstərməsinə uğurla
xidmət edir. Bu baxımdan, "2=3+4" kitabında
Azərbaycan ədəbiyyatının
yeni nəsillərinin istedadlı
nümayəndələri: Günel Anar qızının
və Pərvinin ədəbi prosesdə iştirakı və müdaxiləsinin mətnə
daxil edilməsi ədəbiyyatın əbədiyyəti
haqqında əyani təsəvvür yaratmağa
işıq salır. Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqının rəhbərləri
haqqındakı məlumatlar
və açıqlamalar
isə "2=3+4"ün əslində
Azərbaycan ədəbiyyatının
baş qərargahı
olan Yazıçılar
Birliyinin keçdiyi yolun timsalında ədəbiyyatımızın XX-XXI əsrlər mərhələlərinin
tam, bütöv, ümumiləşdirilmiş
mənzərəsini tamamlayır.
Bu mənada, Anarın
rəqəmsal şəkildə
"2=3+4" adlandırdığı kitabı həmin orijinal əsərə mənalı bir müqəddimə yazmış
akademik Nizami Cəfərovun bəyan etdiyi kimi, "iki ailənin ədəbi yaradıcılığında
ən yeni Azərbaycan
ədəbiyyatı" səviyyəsində
ümumiləşir. Bu, yəni
"2=3+4" kitabı Azərbaycan
ədəbiyyatının son yüzilliyinin davamlı ənənələrinin və
inkişaf proseslərinin
möhtəşəm təqdimatı
kimi səslənir.
Məqsəd və məram, ideya və məzmun
cəhətdən yeni və
əhəmiyyətli olan
"2=3+4", yaxud iki
ailədə üç
xalq yazıçısı,
dörd xalq şairi" kitabı strukturu etibarilə də orijinaldır. Belə ki, xalq yazıçısı Anar "2=3+4" kitabını Azərbaycan
ədəbi-ictimai fikrinin
inkişafına böyük
xidmət göstərmiş
"iki ailə"nin
xidmətlərini, eynilə
də ədəbiyyatımızı
forma və məzmunca
yeniləşdirib zənginləşdirən
"iki üslub"un
mübarizəsinin əhəmiyyətini
əks etdirən, indiyə qədər yazılmış və çap edilmiş esselər, məqalələr,
şeirlər və fotolar əsasında tərtib etmişdir. Lakin bu, hər hansı
şeirlər kitabının,
məqalələr toplusunun
tərtib edilməsi kimi zəhmət tələb edən texniki iş yox, müxtəlif vaxtlarda ayrı-ayrı müəlliflər tərəfindən
yazılmış şeirləri
və məqalələri
vahid bir məcrada, sistemli bir süjet əsasında birləşdirmək
istedadının nəticəsi
olan bənzərsiz bir kitabın meydana çıxması ilə nəticələnmışdir.
Anar Cəlil Məmmədquluzadə
və mollanəsrəddinçilərin
öz sözləri əsasında yazdığı
"Sizi deyib gəlmişəm" pyesindən
əldə etdiyi təcrübəni "2=3+4" kitabında daha geniş şəkildə
uğurla sınaqdan bu formada çıxarmışdır.
Anarın tədqiqatında
"2=3+4", yaxud "iki
ailədə üç
xalq yazıçısı,
dörd xalq şairi" kitabı, ilk
növbədə, Səməd
Vurğun və Səmədoğlular, Rəsul
Rza, Nigar Rəfibəyli, Ənvər
Məmmədxanlı və
Anarla Günel haqqında sənədli romandır. Lakin nəticə
etibarilə bu, Azərbaycan ədəbiyyatına
böyük simalar bəxş etmiş şərəfli nəsillərin
görkəmli nümayəndələrinin
simasında ədəbiyyatımızın
və mədəniyyətimizin,
elmi və ictimai fikrimizin inkişaf yollarına həsr edilmiş orijinal sənət əsəridir. Anarın kitabı olan
"2=3+4" geniş mənada,
bu əsərin strukturuna daxil edilmiş Səməd Vurğunun və Rəsul Rzanın, Ənvər Məmmədxanlının
və Nigar Rəfibəylinin, nəhayət,
Anarla birlikdə, həm də müəllifin sənət
və əqidə dostları olan Yusif və Vaqif
Səmədoğluların da kitabı hesab oluna bilər. Əsərin orijinal strukturu elə qurulub ki, Anarın müəllifi olduğu kitabda atalar və oğullar bir yerdə Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişaf etdirilməsini
taleyi hesab etmiş bütün nəsillərin ümumiləşdirilmiş
ədəbiyyat şəcərəsi
kimi görülür.
Anar "qəhrəmanları" haqqındakı məqalələri
ilə və onların özlərinin yazdıqları əsasında
görkəmli yazıçı
və şairlərimizin
bənzərsiz obrazlarını
yaratmışdır. Hesab
edirik ki, "2=3+4, yaxud
iki ailədə üç xalq yazıçısı, dörd
xalq şairi" kitabı Azərbaycan ədəbiyyatının möhtəşəm
bütövlüyü, ədəbi
nəsillərin və
bədii üslubların
mübarizəsi haqqında
həqiqətlərin mükəmməl
ədəbi təqdimatıdır.
"2=3+4" kitabında verilmiş
şeirlər və hekayələr yalnız məqalələrdə irəli
sürülən müddəaları
təsdiq etmək üçün deyil, Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişaf proseslərini
canlı olaraq göstərmək üçün
düşünülmüş uğurlu ədəbi priyomdur. Anarın
"2=3+4"də geniş yer tutan şeirləri
isə sadəcə olaraq ona müəlliflik
hüququ qazandırmağa
yox, həyatdan və ədəbiyyatdan gələn bir çox mətləblərin
esselərlə, publisistika
ilə deyilməsi bir qədər çətin olduğu yerdə sözü şeirlə davam etdirmək zərurətinin
ifadəsidir. Düşünürəm
ki, "2=3+4, yaxud iki ailədə üç xalq yazıçısı,
dörd xalq şairi" kitabı Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişafı yollarında
keçirilmiş çətin
və şərəfli
yolların, aparılan
ədəbi mübarizələrin
dərsləri, qarşıda
duran yeni üfüqlərə
doğru hərəkatın
anonsudur. "2=3+4" kitabının
finalı kimi düşünülmüş "Pərvinin Anarla müsahibəsi" də
haqlı olaraq, təqdim olunan kitabda ifadə olunmuş "Anarın
yeni kitabının anonsu"nun
səsləndirilməsi ilə
irəliyə inamla baxmağa çağırır.
13 mart 2025-ci il
İsa HƏBİBBƏYLİ
Ədəbiyyat qəzeti. - 2025.- 14
mart (№10).- S.6-7.