Şirindil Alışanlı - dəyərləri
meyara çevirən alim
Şirindil Alışanlının yoxluğuna
alışmaq, haqqında
keçmiş zamanda danışmaq çətindir.
Çünki Şirindil
müəllim varlığında
yalnız öz kimliyini daşıyan alim deyildi, mənəvi dünyasına bütöv
epoxanın yükünü,
güc, səriştə
və bazasını sığdırmış ədəbiyyatşünas
idi. Yüksək kürsülərdən, uca
tribunalardan səsləndirdiyi
məruzələrinə fikir
verirdim, daim elmi analizlə xatirələri, yaşantıları
vəhdətdə çatdırırdı
auditoriyaya. Özünəməxsus
təbəssüm, gülüş
və yumor hissi ilə həm də. Onun üçün yaradıcılıq qədər
şəxsiyyət də
mühüm amil idi, ona görə. Özü də şəxsiyyət idi axı. Mətnə münasibətdə barışmaz,
prinsipial olduğu qədər həyatda sadə və mütəvazi davranışı
vardı. Vəfa hissi, etibarlıq tapındığı dəyərlər
idi. Belə görmüşdü, belə
olmağın da nümunəsini
sərgiləyirdi şəxsi
davranışında. Onu fərqli,
xarizmatik edən elə bu keyfiyyətlər
idi.
Şirindil Alışanlı azmı
yazdı, çoxmu, elmi potensialından yetərincə yararlana bildimi, yoxsa yox, - indi bunlar
o qədər də önəmli deyil. Onsuz da bu göy
qübbəsinin altında
hər kəs Tanrıdan ona ayrılmış qisməti
yaşayıb gedir. Önəmli olan Şirindil müəllimin
meydanda olan kitabları, elmi əsərləri, yazdıqları,
qoyduğu irs, ötürdüyü dəyərlər,
qoruduğu meyarlardır
ki, onların hər birinin Şirindil Alışanlı imzasını
əbədi yaşatmağa
gücü yetəcək.
Mən meyarlar ifadəsini nahaqdan vurğulamıram. Alimin elmi o zaman faydalı olur ki, o, yazdıqlarını,
təlqin etdiklərini
mənəvi dəyərə
çevirməyi bacarır,
aşıladığı dəyərlərin keşiyində
dayanır. Yaşar Qarayevin dediyi kimi, "ziyalının missiyası və rolu məqama xidmət etmək deyil, məqamlar arasında vəhdətə
xidmət etməkdir, nəsillər və əsrlər, yaxınlar və uzaqlar arasında da əlaqə və ahəng yaratmaqdır, işığı
keçməyə, şamı
sönməyə qoymamaqdır, ocaqdan ocağa od daşımaqdır"...
Şirindil Alışanlı
da elmdə yol açan, ocaq çatanlardan oldu, istisinə neçə nəsil alimlər qızındı, zamanlar,
əsrlər arasında
körpü olmağı
bacardı. Onun üçün ayrılmış
missiya bu idi.
Şirindil Alışanlının təhlillərində
humanitar düşüncənin
neçə yüzillik
qatı, dünəni,
keçmişi danışırdı.
Bu dərinlik onun həm də uşaq ədəbiyyatı
ilə bağlı məqalələrinə, yanaşmalarına
hakim idi. 1994-cü ildə
"Əyanilik və
konkretlik" adlı məqaləsində yazırdı
ki, "Təkcə belə
bir faktı göstərmək kifayətdir
ki, respublikamızda filoloji
fikrin mərkəzi sayılan Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunda uşaq ədəbiyyatının tədqiqi
ilə bağlı məsələlərə yalnız
təsadüfi halda müraciət edilir". Bütün hallarda mövzuya peşəkar yanaşma, hədsiz məsuliyyət və tələbkarlıq vardı
bu yazılarda. Şirindil Alışanlı
uşaq şeirlərindən
ilk növbədə, əyanilik
və konkretlik umurdu. Bədii təsvir vasitələrinin
əlvanlığını, obrazın, ifadənin işləndiyi məqamın
konkret məqsədlə
bağlılığını bədii obyektin müxtəlif poetik cizgilərlə ifadəsinə
imkan yaradan əsas vasitə olaraq qeyd edirdi.
Müstəqillik dövrü Azərbaycan poeziyası bu vaxtadək müxtəlif rakurslardan öyrənilmiş,
ona dair problemlər daim elmi-nəzəri fikrin,
milli ədəbiyyatşünaslığın
diqqətində olmuşdur.
Poeziyamızın bu dövrü ilə bağlı milli ədəbiyyatşünaslığımızın
dəyərli simaları
bu və ya digər şəkildə
fikir bildirmiş, mövzunu müxtəlif
problem məqalə, icmal,
resenziya janrında meydana qoyduqları nümunələrdə işıqlandırmağa
çalışmışlar. Şirindil Alışanlının bu
istiqamətdə yazdıqları
araşdırdığı məsələlərin müxtəlifliyindən
asılı olmayaraq, bütünlükdə müstəqillik
dövrü Azərbaycan
şeirinin axtarış,
mənzərə dinamikasını
izləməyə geniş
imkan yaradır. Hələ XX əsrin
80-ci illərində Şirindil
Alışanlı yazırdı:
"Poeziyamızda lokal
düşüncəni qırıb-dağıtmaq
meyli var, özü də bu, müxtəlif
ifadə tərzi ilə reallaşır. Burada həm siyasi ritorika mövcuddur, həm də hadisələrin ictimai-siyasi mənasını
üzə çıxardan
təmkinli bədii təhlil".
Bu prosesin davamlı
nəticəsi oldu ki,
artıq müstəqillik
dövrünün irəliləyən
illərində Azərbaycan
poeziyasında müasirlik,
həyatilik, reallıq
keyfiyyətləri daha
qabarıq şəkildə
önə çıxmağa
başladı. Bununla belə Şirindil Alışanlının "ötən
əsrin 80-ci illərində
poeziyada, əsasən,
məddahlıq psixologiyası
namuslu poetik sözü kölgədə
qoyurdu" fikrinə də haqq qazandırmamaq
olmaz. Şirindil müəllim birmənalı
şəkildə həyat
gerçəkliklərinin poetik
təqdiminə üstünlük
vermirdi, o, poeziyadan həm də yeni məziyyətləri, həyati
proseslərə çoxyönlü
baxışları ilə
mühiti "diksindirməyə"
qadir yanaşma, təzə nəğmə
axtarışları uğrundakı
maraqları ifadə edən düşüncə
tələb edirdi. Məsələn, "Sözün
estetik yaddaşı"
kitabında müasir oxucu ilə lirik ünsiyyətin yaddaqalan anlarını doğru olaraq lirik qəhrəmanın daxili yaşantılarının
özünə uyar həyati detallarla "qovuşmasında" görür,
eyni zamanda belə bir qənaət
ifadə edirdi ki,
"müasir lirikada keçmiş və indi təkcə milli poetik tarixi ənənələr
baxımından yox, zahirən daha kiçik həyati detallar, məişət adilikləri ilə də "ünsiyyətdə"
olur və bütün bu detallar müasirlərimizi
düşündürən ictimai problemlərin ifadəsində poetik əyaniliyi, konkretliyi şərtləndirir".
Şirindil Alışanlı üçün
poetik təfəkkürün
bəhrəsi olan şeirin müasirliyi, dərinliyi, aydın və səmimiliyi illər boyu formalaşdığı amillərdən
asılı idi, onun yanaşmasına görə, özlüyündə
adi bir fakt
həyat haqqında ciddi poetik düşüncələrin
başlanğıcına çevrilməliydi:
"Yersiz belletrizm, konkret mövzunun özünəməxsus cəhətləri
haqqında heç bir orijinal poetik
məlumat verməyən
ənənəvi epitetlər
sözə, onun poetik ləyaqətinə qarşı ikrah hissi doğurur".
Şirindil Alışanlı sovet dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının bilicisi
idi. Yaxın keçmişimiz olan sovet dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının
müxtəlif problemlərinə
yeni metodoloji mövqedən
nəzər salındığı
1990-cı illərdə Şirindil
Alışanlı bu irsə bütünlükdə
sahib çıxan azsaylı
elm adamlarından oldu. Yeni metodoloji mövqedən çıxış
etmək, yeni nəzəri
baqaja yiyələnmək
prosesi 90-cı illərdə,
yəni ideoloji buxovlardan üzülüşdükdən
dərhal sonra sinxron şəkildə baş verə bilməzdi. Bunun üçün
elə ədəbiyyatşünaslıq
qanunları, onun tarixi estetik-nəzəri təcrübəsi ilə
silahlanmaq labüd idi. Həmin illərdə Şirindil Alişanlı yazırdı
ki, "Müasir ədəbi-nəzəri
fikir yeni metodoloji məktəblər istiqamətində
inkişafa tarixi təcrübənin zəminində
hazırlanmalıdır". Özü də bunun nümunəsini verirdi, irsə həm sahib çıxır,
dövrün nihilist meyillərindən
qoruyurdu, həm də ədəbi mətnləri, şəxsiyyətlərin
yaradıcılığını nəzəri-estetik təhlilləri
ilə, dövrün və mühitin reallıqları içrə
tədqiq predmetinə
çevirirdi.
Ümumiyyətlə,
klassiklərə və
onların yaratdıqları
ədəbi irsə münasibət o zaman durulur
və öz həqiqi çəkisini
ala bilir ki, onların yaradıcıqlarının məğzi,
mahiyyəti tam dərkini
tapa bilsin, yaşadıqları
dövrlərin obyektiv-tarixi
mənzərəsi, milli-mənəvi
və əxlaqi gerçəklikləri kontekstdən
kənarda qalmasın.
Belə məziyyətlərdən
sərf-nəzər olunan
vakuumda sənət ehtiva etdiyi dərinlik
və ucalıqda görünə bilməz.
90-cı illərdə ədəbi
irsə münasibətdə
təşəkkül tapan
tendensiyaların naqis,
zərərli cəhəti
də məhz belə bir amili
nəzərə almamaqdan,
klassiklərə siyasi
olaylar prizmasından yanaşmaqdan irəli gəlirdi. Halbuki tənqidçi
Şirindil Alışanlının
yazdığı kimi,
"Müasir siyasi kontekstdə ədəbi hadisəyə qiymət vermək meyli obyektiv dəyərləndirməni
bəri başdan kənara qoyur. Heç bir əsəri, abidəni, ədəbi şəxsiyyəti,
həmçinin ədəbiyyat
tarixini real tarixi gerçəklikdən ayırmaq
olmaz. Buna əməl etmədikdə Sabir də,
Mirzə Cəlil də, C.Cabbarlı,
S.Vurğun və Rəsul Rza da yeni repressiyanın qurbanına
çevrilirlər".
Şirindil Alışanlıya görə
ədəbi irs özündə xalqın
ruhunu və potensiallıq dərəcəsini,
ədəbiyyatın estetik
və ideya-məfkurə
məzmununu təcəssüm
etdirən ən etibarlı və tükənməz arsenal idi.
1990-cı illər ədəbi
prosesində ona qarşı münasibətdə
hakim olan müəyyən
haçalanma və qütbləşmələrə, nihilist meyillərə münasibətdə
Şirindil Alışanlı
ədəbiyyatın özünün
sabit, dəyişməz
qanunauyğunluqlarından çıxış
edərək etiraz edirdi. Ona görə bu cür nihilist və qeyri-elmi mövqe ədəbi mətnlərə yanaşmada
uğurlu addımı
ifadə edə bilməzdi. Əksinə, bu yol ədəbi
irsin bütün incəliklərinə qədər
dərk edilməsinə,
onun yeni biçimdə
"oxunmasına" əngəl
yaradırdı. Digər
tərəfdən, ayrı-ayrı
klassiklərin nüfuzuna
xələl gəlməklə
bahəm, müstəqillik
dönəmində - bütün
qapıları açıq
olan müasir mədəniyyətdə klassik
irsin mövcudluq haqqı şübhə altına alınmış
sayılırdı.
Şirindil Alışanlının fərdiliyi,
alim siması da elə
bu mövqeyində görünür. Dəyərləri
meyara çevirmə gücündə və təəssübündə! Bu güc və təəssübün də
onu daim yaşadacağı
şübhəsizdir. Bu, o qədər
adi, sadə həqiqətdir ki, ölümünə
belə qibtə etdirir. Çünki vəfatından bir il keçməsinə baxmayaraq,
yanımızdaymışkən kimi duyuruq varlığını.
Əgər bu gün toxunduğumuz bütün elmi məsələlərdə Şirindil
Alışanlının sözü,
izi, dəst-xətti, mövqeyi, peşəkarlığı
boy verir, qabarır, önə keçir, oxunmağı və oxutmağı labüdləşdirirsə,
demək ki, zaman hardasa,
hansı haldasa mütləq və mütləq insana, onun əbədi yaşarılıq gücünə
tabe olur.
Elnarə
AKİMOVA
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 14 mart (№10).- S.13.