Türk poeziyasında sufizmin təkamül paradiqmaları
Türk-müsəlman
panteizminin əsasında
dayanan sufizm öz ideya-məzmunu etibarilə metafizik bir hadisə olduğundan burada hər hansı təkamüldən danışmaq
ilk baxışda müəyyən
etiraza səbəb ola
bilər, ancaq nəzərə alsaq ki, söhbət sufizmin özünün deyil, onun poeziyada təxminən, min illik bir epoxanı ehtiva edən təzahüründən gedir,
onda təkamülün
keyfiyyətcə bir-birindən
seçilən paradiqmalar
miqyasında meydana çıxması imkanları,
yəqin ki, şübhə
doğurmamalıdır. Əlbəttə,
türk-müsəlman (ümumən,
müsəlman!) sufizminin
yalnız ideya-məzmunu
yox, həmin ideya-məzmunun ezoterik ifadəsi olan metafora sistemi də metafizikdir. Və şam - pərvanə, nəfs,
div, at - araba - sürücü, rəqib, büt, gur(ahu), güzgü, pərdə,
vücud şəhəri,
qəsr (vadi),vətən, həbsxana, nöqtə, hübab və s. nümunələr əsasında
orta əsrlər türk-Azərbaycan poeziyasındakı
konseptual (koqnitiv) metaforaları araşdıran
professor Mətanət Abdullayeva
da "Mətn şərhinin
metodoloji əsasları"
(Bakı, 2024) adlı
çox dəyərli
kitabında, tamamilə
haqlı olaraq, həmin metafizikaya istinad edir. Ancaq
ideya-məzmun qədər
onun bilavasitə ifadə-üslub tərəfi
olan metafora sistemindəki bu "strateji stabillik" də türk poeziyasında sufizmin təkamülü kimi maraqlı bir məsələnin öyrənilməsinə
nəinki mane olur, əksinə, xüsusilə, müqayisə
üçün zəngin
material (və bəzi
hallarda, hətta metodoloji imkanlar) verir. Hər şeydən əvvəl
o baxımdan ki, milli ədəbi-ictimai
təfəkkürün daim
hərəkətdə olan
stixiyası (dialektikası)
mahiyyət etibarilə
ümumbəşəri səciyyə
daşıyan sufizmin
(panteizmin) hər cəhətdən sabit ideya-məzmun və poetika-forma kanonlarına (metafizikasına) dayanmaqla, bir tərəfdən, öz hərəkət magistralını müəyyən
edirdisə, digər tərəfdən, həmin
kanonları canlı həyatın müzakirəsinə
çıxarmış olurdu.
Bununla belə, dəfələrlə qeyd
edildiyi kimi, eyni ideya-məzmun (və poetika-forma) ətrafında dolanmaq müəyyən "trafaret"
yaradırdı ki, orada
yeniliklər edərək
öz üslubunu formalaşdırmaq heç
də hər qələm adamına nəsib olmurdu. Və həmin "trafaretliy"in müqavimət
miqyasını, hətta
təkamül paradiqmaları
keyfiyyətində fərqləndirdiyimiz
klassiklər arasındakı
yaxınlıqla da müşahidə
etmək mümkündür.
Doğrudur, "təsəvvüf poeziyası
ezoterik "söz xəzinəsi"dir ki, burada
dərk edilməsi üçün yüksək
erudisiya tələb olunan sözlərdən, çoxmərtəbəli metaforalardan,
anlaşılması bəzən
mümkün olmayan söz-kodlardan məharətlə
istifadə olunur. Müəlliflər (burada
söhbət Nizami, Nəsimi, Füzuli səviyyəli müəlliflərdən
gedir - N.C.) əsərlərinin
dili haqqında danışarkən mütləq
surətdə orada alt
mənanın, gizli qalan "cövhər"in
olmasına işarə
edirlər", eyni zamanda "sözün, metaforik obrazın öz mənasından da artıq məna bildirməsi sözün ilkin dərk səviyyəsindən (yəni
linqvistik funksiyasından
- N.C.) çıxıb dərin
semantik qatlarda yeni məna, fəlsəfi koqnitiv yük qazanması deməkdir"
(Mətanət Abdullayeva),
ancaq sufi poeziyanın sözügedən
"introspektiv təcrübələr"i
öz-özlüyündə nə qədər mükəmməl idrak faktı olsa da, hər halda mahiyyət etibarilə mistikadır. Və bu mistika kosmosun
intəhasız harmoniyasına
nə qədər geniş şərh verməyə, nəticə
etibarilə, onu bütünlükdə ehtiva
eləməyə çalışsa
da, yəni o baxımdan
"məhdud idi"
ki, öz mühakimələrində
hər hansı
opponent qəbul etmirdi.
Ona görə də orta əsrlər bitib yeni dövr başlayan kimi rassional düşüncə
özünün çoxlu
sayda ədəbi cərəyan və ya məktəbləri ilə sufizmi (panteizmi) yeganə mükəmməl yaradıcılıq
metodu (hətta Nizami, Nəsimi, Füzuli səviyyəsində
belə!) olmaqdan məhrum etdi. Və odur ki, türk poeziyasında sufizmin təkamül paradiqmalarından danışarkən
yaddan çıxarmırıq
ki, "Qurani-Kərim"in (ümumən müqəddəs
dini-ruhani mətnlərin)
dərki təcrübələrindən
biri olan sufizmə (yəni rassional yox, irrassional; ağılla yox, hisslə dərkə!) əsaslanan poeziya insanın ideya-estetik idrakının
bütün imkanlarını
təmsil edə bilməzdi. Əlbəttə,
yeni dövrün ideya-estetik
axtarışları bu
həqiqəti heç
bir nəzəri mülahizəyə yer qoymadan sübut elədi.
Sufizmin, "məqsədi Allahla birləşmə olan sakral introspektiv təcrübə" (Mətanət
Abdullayeva) olaraq, arxaikləşməsi tədricən
getmiş, onun poeziyadakı "hakimiyyət"i
də elə həmin tədriciliklə
arxasınca, həqiqətən,
zəngin bir tarix qoyaraq sona
çatmışdır. Doğrudur,
günü bu gün də Müsəlman dünyasında
sufizmi həm mistika, həm fəlsəfə, həm də din kimi canlandırmaq iddiaları kifayət qədər güclüdür, ancaq bir məsələ var ki,
bütün bunlar, çox nadir istisnaları
nəzərə almasaq,
ədəbiyyatın, poeziyanın
fövqündə baş
verir. Və o da doğrudur ki, "milli mədəniyyət,
ədəbiyyat, fəlsəfi
düşüncə tariximizin
hələ də metaforik pərdələr
altında ("arxasında"
daha dəqiq olardı - N.C.) qalan hissələri gələcək
şərhçilərini gözləyir" (Mətanət
Abdullayeva), ancaq bu halda da söhbət
məhz keçmişdən
gedir.
Sufi-panteist poeziyanın
bütöv bir sıra metafora və ya obrazları
orta əsrlərdən
sonra da türk xalqlarının bədii təfəkkürünü tərk
etməmiş, ancaq klassik ezoterik məzmununu tamamilə itirməklə yanaşı,
elə bir nəzər nöqtəsi
əmələ gətirmişdir
ki, oradan hər hansı retrospektiv baxış sufi-panteist poeziyanın həmin metafora və ya obrazlarını "yuxulu" yox, məhz "ayıq" təfəkkürlə şərh
etmək imkanı verir. Məsələn,
yeni dövr ədəbiyyatımızda
baharın gəlişinin
təsviri artıq orta əsrlərdəki kimi alleqoriya deyil. Və əsrlər keçdikcə
aydın görünür
ki, bu cür təsvirlərdə batini
gözəlliyin yerini
zahiri (təbii!) gözəllik tutur.
Səməd Vurğunun poetik dühası ona "Bahar,
istəklimsən başdan-binadan,
Ən gözəl qızısan sən təbiətin" misralarını
yazdıranda, heç
şübhəsiz, şairə
klassik bahariyyələrin
təsiri olmamış
deyildi. Ancaq bu, sonralar həm
ictimailəşən, həm
də teatrallaşan
"Bahar qızı" obrazı
ilə birlikdə məhz ekzoterik metafora statusu almaqla öz ezoterik sələfini ən azı populyarlıq baxımından
arxada qoydu.
Əgər insanın (ümumən, cəmiyyətin) təkamülü
mifdən mistikaya, oradan da rassionarlığa
gedirsə, mistikada mif, rassionarlıqda isə mistika "substrat"ının, relikt
şəklində olsa
belə, qalacağı
istisna olunmur.
Türk poeziyasında sufizmin təkamül prosesini müşahidə edərkən,
ilk növbədə, aşağıdakı
paradiqmalar gözə
dəyir:
1) mistik sufizm;
2) ictimai-siyasi və
ya ideoloji sufizm;
3) estetik sufizm;
4) mənəvi-əxlaqi və ya didaktik
sufizm.
Mistik sufizmin
ən qüdrətli nümayəndələri Əhməd
Yəsəvi ilə
Yunus Əmrədir. Və
onların hər ikisində sufi-panteist üslub, ifadə-intonasiya
son dərəcə təmkinli,
müdrik, öyrədici
bir vüsətə malikdir. Türk mütəsəvvüflərinin babası, Türküstan müdriki, Yəsəvilik
təriqətinin banisi
Əhməd Yəsəvi
(XI əsr) sufi mistikasını türkcə
danışdıran ilk şair-mütəfəkkirlərdəndir:
Qul Xacə
Əhməd tutisi pərvaz edədir uçmağa,
Neyləsin miskin kim, ol hökmi-xudadır,
dostlarım?!
O, çoxsaylı müridlərinə
həm "eşq yolu"nun nəzəriyyəsini
öyrətmiş, həm
də öz həyat tərzi ilə bu yolda
yürüməyin təcrübələrini
vermişdir. Allahı
dərk etməyin ağılla (rassional) deyil, məhz qəlblə (irrasional) mümkün olacağı
ondan yadigar qalmış "Divani-hikmət"in
ideya əsasını
təşkil etməkdədir:
Zahid olma, abid olma, aşiq ol,
Möhnət çəkib eşq yolunda sadiq ol,
Nəfsi təpib dərgahına layiq ol,
Eşqsizlərin həm canı yox, imanı yox.
Yunus Əmrə (XIII əsrin
sonu, XIV əsrin əvvəlləri) öz
şeirlərini sələfi
Əhməd Yəsəvidən
fərqli olaraq daha canlı xalq dilində söyləsə də, sufi mistikanın təfərrüatlarına "terminoloji dəqiqlik"lə
varmışdır:
Şəriət, təriqət yoldur varana,
Həqiqət, mərifət ondan içəri.
Süleyman quş dilin bilir, dedilər,
Süleyman var Süleymandan içəri.
Türk mistik sufizminin XIII əsrdə yaşamış,
ancaq əsərlərini
farsca qələmə
almış bir dühası da, heç şübhəsiz, Mövlanə
Cəlaləddin Rumidir
ki, onun yaradıcılığı
ümumən sufizmin ərəbcə, yaxud farsca, yaxud da türkcə təzahürünə
rəğmən, ümumi
(vahid) bir "dil"i olduğunu bir daha təsdiq
edir. Və bu ümumbəşəriliyi
dərindən anlayan
Rumi mənsub olduğu
dərgahın qapısının
hər kəsə açıq olduğunu cəsarətlə bildirmişdir:
Yenə gəl, yenə gəl.
Nə olursan ol,
İstər kafir ol, istər atəşə tapın,
istər bütə,
istər yüz kərə tövbə etmiş ol,
istər yüz kərə pozmuş ol tövbəni,
Umudsuzluq qapısı deyil bu qapı.
Necəsənsə,
öylə gəl.
İctimai-siyasi və ya ideoloji
sufizmin türk poeziyasında ilk ən görkəmli nümayəndəsi,
fikrimizcə, İmadəddin
Nəsimidir (XIV əsrin
sonu, XV əsrin əvvəlləri). O Nəsimi
ki, sufizmi sadəcə
təbliğ etməklə
kifayətlənməmiş, bu yolda ömrünün
sonuna - dar ağacından asılıb
dərisi soyulana qədər üsyankar sələfi Həllac Mənsur kimi "ənəlhəq!" deyə
ardıcılı mübarizə
aparmışdır. Mürşidi
Fəzlullah Nəimiyə
(XIV əsr) məxsus fəlsəfi təmkindən
fərqli olaraq, Nəsiminin həm tərcümeyi-halı, həm
də türkcə, farsca, ərəbcə yaradıcılığı göstərir
ki, o son dərəcə çılğın
xarakterə malik imiş.
Şeirlərindəki xitab
- müraciətlər, təkrarlar,
suallar, hökmlər və s. şairin tək daxili təlatümlərini əks
etdirərək qalmır,
həm də çox geniş ictimai-siyasi (ideoloji!) rezonans verir:
Dilbəra, mən səndən ayru ömrü canı neylərəm?!
Tacü təxtü mülkü malü xanimanı neylərəm?!
İstərəm vəsli-cəmalın, ta qılam
dərdə dəva,
Mən sənin bimarınam, özgə dəvanı neylərəm?!
Ey müsəlmanlar, bilin
ki, yar ilə xoşdur
cahan,
Çünki yardan ayru düşdüm,
bu cahanı neylərəm?!
Nəsimi sufizmindəki ictimai-siyasi və ya ideoloji
motivlər Qazi Bürhanəddin
(XIV əsr), Cahanşah
Həqiqi (XV əsr), Şah İsmayıl Xətayi (XVI əsr) kimi hökmdar-şairlərin
şeirlərində də
özünü göstərir.
Hər şeydən əvvəl ona görə ki, həmin söz ustalarının dövlət xadimi xarakteri onların yaradıcılığına təsirsiz
qala bilməzdi. Və heç ola bilməzdi ki, orta əsrlər şəraitində
apardıqları gərgin
hərbi- siyasi mübarizələr, hər
nə qədər sufi məzmunlu olsa belə, təfəkkürlərində iz buraxmasın. Məsələn, Xətayinin
aşağıdakı məşhur
misraları onun ictimai-siyasi kimliyinin də təzahürüdür:
Allah, Allah deyin, qazilər!
Qazilər, deyin şah mənəm!
Qarşu gəlin, səcdə qılın,
Qazilər, deyin şah mənəm!
Uçmaqda tuti quşuyam,
Ağır ləşkər ər başıyam,
Mən sufilər yoldaşıyam,
Qazilər, deyin şah mənəm!
...Xətayiyəm, al atlıyam,
Sözü şəkərdən dadlıyam,
Murtəza Əli zatlıyam,
Qazilər, deyin şah mənəm!
Kifayət qədər aydın görünür ki, Xətayinin
tarixi missiyası onu sufizmin populyarlaşmış
yeni təriqətinin - şiəlik,
səfəvilik, yaxud qızılbaşlığın emosiyaları ilə coşdurur.
Türk poeziyasında estetik sufizmin ən görkəmli nümayəndələri
Şərqdə Əlişir
Nəvayi, Qərbdə
Məhəmməd Füzulidir.
Əgər belə demək mümkünsə,
türk sufizmi həmin poeziya dühalarının yaradıcılığı
timsalında özünün
ən yüksək ədəbi səviyyəsinə
çatır. Və əvvəlki əsrlərin
axtarışlarını da ehtiva etməklə mükəmməl bir məktəbə çevrilir.
Nəvayi (XV əsr) sufizmində, məsələn, nə Əhməd Yəsəvi,
yaxud Yunus Əmrədəki
mistizm, nə də Nəsimidəki
hiss-həyəcan, çılğınlıq
var. Bunların əvəzində
isə elə mükəmməl obrazlılıq,
metaforik idrak genişliyi var ki, bir çox hallarda sufizmin mistik hüdudlarından kənara
çıxaraq gözlərimiz
qarşısında məhz
estetik meyarlarla dəyərləndirilə biləcək
üfüqlər açır:
Hər kimin ki bir mələksima
pərivəş yarı
var,
Nə pəridən ehtiyacı, nə mələkdən arı var.
...Məst olub, bixud olub qoy
çıxmasın meyxanədən,
Çün mənim tək dövr əlindən dərdi var, azarı var.
Ey Nəvayi, yar üzər
olsa məhəbbət
riştəsini,
Gəlməz olsa ol sənin
sarı, sən anın sarı var!
Füzuliyə gəldikdə isə, onun estetik sufizmdəki
"xidmətlər"i o qədər böyükdür
ki, ədəbiyyatda realizm
(rassionalizm!) ayaq tutan kimi, ilk növbədə, tənqid
hədəfinə məhz
o düçar olmuş,
Mirzə Fətəlinin
xəfif ironiyası ilə "nazimi-
ustad" ünvanına layiq
görülmüşdür. Füzuli yazır:
Nola qan tökməyə
mahir olsa çeşmim mərdümü,
Hütfeyi-qabildürür,
qəmzən kimi ustadı var.
Qıl təfaxür kim, sənin həm var mənimtək aşıqın,
Leylinin Məcnunu, Şirinin əgər Fərhadı
var.
Əhli-təmkinəm,
məni bənzətmə,
ey gül, bülbülə,
Dərdə yox səbri onun, hər ləhzə min fəryadı
var.
Füzuli sufizminin estetikliyində onun (estetikanın!) harmoniyasına xələl
gətirməyən mütəvaze
(və müdrik!) bir elmilik də
var:
Füzuli, aləmi-qeyd içrəsən,
dəm vurma eşqindən,
Kəmali-cəhl ilə dəvayi-irfan eyləmək olmaz.
Nəvayi ilə Füzulidən sonra türk sufi poeziyasında estetizm güclənmiş,
mistika get-gedə arxa plana keçməyə,
hətta demək olar ki, unudulmağa başlamışdır.
Türk poeziyasında sufizmin təkamülünün son paradiqması
- mənəvi-əxlaqi və ya didaktik sufizm üçün aşıq
sənətinə minnətdarıq.
Bu sənət öz köklərini nə qədər qədim dövrlərdən alsa
da, orta əsrlərin
sonu, yeni dövrün
əvvəllərindən başlayaraq
məhz sufizmin birbaşa təsiri altında formalaşmışdır
ki, onun son klassiklərindən
olan Aşıq Ələsgər həmin
sənətin hansı
ideallar əsasında
formalaşdığı barədə
demişdir:
Aşıq olub, tərki-vətən olanın
Əvvəl başdan pür kamalı gərəkdi.
Oturub-durmaqda ədəbin bilə,
Mərifət elmində dolu gərəkdi.
Xalqa həqiqətdən
mətləb qandıra,
Şeytanı öldürə, nəfsin
yandıra,
El içində pak
otura, pak dura,
Dalısınca xoş sədalı gərəkdi.
...Ələsgər haqq
sözün isbatın
verə,
Əməlin mələklər yaza dəftərə.
Hər yanı istəsə, baxanda görə,
Təriqətdə
bu sevdalı gərəkdi.
Sufizmin türk poeziyasında (onun həm bütöv
etnik, həm də diferensial milli təzahürlərində) mistikadan
didaktikaya doğru təkamülü, göründüyü
kimi, türk ədəbi-ictimai təfəkkürünün
inkişafının strateji
istiqamətlərindən biridir.
Nizami
CƏFƏROV
Ədəbiyyat
qəzeti. - 2025.- 14 mart (№10).- S.18-19.