XX
əsr ədəbiyyatımız
yeni ədəbi-tarixi
düşüncə kontekstində
Professor Bədirxan Əhmədlinin
üç cildlik "XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi" dərslik-monoqrafiyasının III cildi üzərinə
"Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi. İcmallar, təhlillər, portretlər"
dərslik-monoqrafiyanın 3-cü cildində (Bakı,
"Qanun", 2025, 660 s.) son yarım əsrin ədəbi prosesi əhatə olunur və ədəbiyyat tarixçiliyi
ilə bağlı
yeni fikirləri, tendensiyaları
özündə ehtiva
edir. Bu cildin yazılmasının çətinliyi
ondadır ki, son dövrün
ədəbiyyatı hələ
yerinə tam oturuşmayıb.
Buna görə də,
hansı ədəbi hadisənin və şəxsiyyətin ədəbiyyat
tarixində qalacağına
qərar vermək çətindir. Buna baxmayaraq,
professor Bədirxan Əhmədli
ötən əsrin
60-cı illərindən sonrakı
əlli ilin ədəbi həyatını
bütün faktları
ilə araşdıraraq
müəyyən elmi
nəticəyə gəlir.
Bu cildin əhəmiyyəti
həm də ondadır ki, bu dövrün ədəbiyyatına
münasibətdə müxtəlif
mövqelər var və
bu mövqelərin özü hələ də mübahisələr
doğurur. Nəzərə
alaq ki, bu dövrün tarixinə, siyasi hadisələrinə
də qaneedici elmi qiymət verilməmişdir. Tədqiqatçı
bu dövrün araşdırılmasında əvvəlki
cildlərdəki elmi sistemi, mövcud strukturu (hər dövrün icmalı, nəsr, poeziya, dramaturgiya üzrə icmallar və oçerklər) qoruyub saxlayır. Əvvəlcə
bu dövrün ədəbi həyatının
xarakterinə uyğun
olaraq onu "Azərbaycan ədəbiyyatının
yeniləşmə mərhələsi
(1960-1970-ci illər mərhələsi)"
kimi səciyyələndirir.
60-70-ci illərin ədəbi
prosesində nəzərəçarpan
ədəbi hadisə
və keyfiyyətlərə
qiymət verilir. Məsələn, F.Kafkanın "Çevrilmə"
əsərinin "Azərbaycan"
jurnalında (1966, №8) çap
olunması, gənc yazıçı və şairlərin Dünya ədəbiyyatı institutunda
təhsili, B.Vahabzadənin
"Gülüstan" poemasına
görə cəzalandırılması,
Sabir Əhmədovun əsərinin
MK-da müzakirəsi kimi
məsələlərin öz
əksini tapması əslində ədəbiyyatın
keçdiyi yolda qarşılaşdığı pozitiv və neqativ məqamlardır. Bütün bunlara baxmayaraq, müəllifin fikrincə, 60-80-ci illərdə
ədəbi prosesdə
hələ də siyasi sistemin nəzarəti qalmaqda idi. Yazıçı və şairlərin əsərləri siyasi senzuradan keçirdi, xarici ölkələrdə,
yalnız Şərqi
Avropa ölkələrində
(sosializm sistemini əhatə edən) çap olunması məqsədəuyğun hesab
olunurdu.
Müəllif bu dövr ədəbiyyatının
inkişaf yolunu "Altmışıncılar nəsrinin
yaradıcılıq axtarışları"
və "Bədii nəsrdə tarixi hadisə və şəxsiyyətlərin rolu"
paraqraflarında araşdırır.
Bu icmallarda yeni mərhələdə
nəsrin çağdaş
həyata daha nüfuz etməsi, əvvəlki nəsrlə
arasındakı incə
cizgilər, İ.Əfəndiyev,
İ.Şıxlı, İ.Hüseynov
nəsrinin önə
çıxması əsaslandırılır.
S.Əhmədov, Anar, Ç.Hüseynov, Elçin,
Y.Səmədoğlu, İ.Məlikzadə
və b. Altmışıncılar
nəsrinin arxitektonikasında
mühüm yer tutduğunu görürük.
Lakin bu yeniləşmə
və dəyişimə
təkcə milli bədii
nəsr hadisəsi kimi verilmir, onu daha geniş
faktorlarla bağlayır.
50-ci illərdə yazılan
M.İbrahimovun "Böyük dayaq", S.Vəliyevin "Düyünlər",
İ.Şıxlının "Ayrılan yollar" romanlarında yeni nəsrin
ilk konturları görünür.
M.Hüseynin "Yeraltı
çaylar dənizə
axır", İ.Hüseynovun "Saz",
"Tütək səsi",
"Yanar ürək"
povestlərində bu yeniləşmənin ilk əlamətləri
kimi baş qəhrəmanların cəmiyyət
hadisələrinin nağılçısı
kimi deyil, təhlilçisi kimi çıxış etmələri
göstərilir. Bununla
belə yeni nəsrin estetik yolunun və kredosunun İ.Hüseynov yaradıcılığı ilə
formalaşdığı aydın
olur. Yəni mövcud ədəbi stereotipin dağılması
ilk olaraq onun əsərlərində müşahidə
edilir. Müəllifin
bu dövr nəsrini "Altmışıncılar
erası" adlandırması
ayrı-ayrı faktorlarla
əsaslandırılır. Anarın "Macal",
"Ağ liman",
"Əlaqə", "Dantenin yubileyi" və s. əsərlərində
Altmışıncılar içərisində
öz orbitini yaratması təhlillər
nəticəsində aydın
olur. Lakin Altmışıncılar
nəsli və nəsrinin tezliklə zəif yerinin - "Axilles dabanı"nın
"mikromühitdən-makromühitə"
(Asif Əfəndiyev) kimi
aşkarlanması da nəsrin
reallıqları olaraq
verilir.
Tarixi roman janrının
bu dövrdə inkişafının səbəbləri
ortaya çıxır;
tədqiqatçı bu
dövrü tarixi romanların ən məhsuldar dövrü hesab edir. Lakin bu əsərləri bir neçə yerə ayırır; birincisi, tarixin bir fon kimi
götürülməsi, tarixi
hadisələrin ardıcıllığı,
xronikanın verilməsi,
ikincisi, tarixə baxışda lirik-fəlsəfi
düşüncənin aparıcı
mövqe tutması, üçüncüsü, tarixə
etnoqrafik münasibətin
bədii ifadəsi. İ.Hüseynov, İ.Şıxlı, Ə.Cəfərzadə,
F.Kərimzadə, M.İsmayılov
və b. tarixi romanlarında milli tarixin ayrı-ayrı dövrlərinin
hadisə və şəxsiyyətlərinin yeni interpretasiyasını görürük.
İ.Hüseynovun
"Məhşər" romanı
üzərində daha
geniş dayanılması
onun məzmunundan doğur. İ.Şıxlının
"Dəli Kür"
romanı isə milli xarakterlərin, duyğuların,
təsəvvürlərin xalqın
həyatında keçici
olmadığını, müasir
problemlərin keçmişin
bədii dərkində
axtarılmasında görürük.
İ.Hüseynov, İ.Şıxlının portret
oçerklərinin bu
mərhələdə verilməsi
də tamamilə doğrudur.
Professor Bədirxan Əhmədli
poeziya bölümündə
bu formanın inkişaf yolunu, yeniləşmə meyillərinin
haradan başlanması
kimi məsələlərə
toxunur. Qeyd olunur ki, bu mərhələdə
poeziyada ideoloji yük azalır, dünya poeziyası ilə səsləşən
saf, təmiz poetik nümunələr yaranır, poetik dərketmədə mənəvi-əxlaqi
problemlərə diqqət
artır, insan və onun taleyi
problemi önə çəkilir, ritorika və pafos bir
qədər geri çəkilir. Tədqiqatçı
burada Cənub mövzusuna ayrıca yer ayırır; S.Rüstəm, B.Vahabzadə, M.Araz, N.Həsənzadə, B.Azəroğlu,
X.Rza, S.Rüstəmxanlı
və b. yaradıcılığında
bu mövzunun yeni kontekstdə inkişafını
şərtləndirən bədii
faktorları təhlil
edir. Yenilikçiliyi yalnız mövzu və problematikada deyil, həm də onun poetik
quruluşunda, dil və semantikasında axtarır. R.Rza,
Ə.Kərim, B.Vahabzadə,
N.Xəzri, H.Arif, M.Araz, N.Həsənzadə,
F.Qoca, S.Əsəd, Ə.Kürçaylı, İ.Səfərli,
Ə.Salahzadə və
b. yaradıcılığı ilə poeziya zənginləşir və
yeniləşir. R.Rzanın "Qızılgül
olmayaydı" poeması
və "Rənglər"
silsiləsinin, Əli
Kərimin "Daş",
"Babəkin qolları"
şeirlərinin poeziyaya
yeni bir rəng qatması ədəbi təhlillərlə əsaslandırılır.
Bununla yanaşı, assosiativ poeziyanın Ə.Salahzadə, V.Səmədoğlu, İ.İsmayılzadə
yaradıcılığı ilə imkanlarının genişləndiyinə diqqət
yetirilir.
Müəllif dramaturgiya janrının inkişaf yolunu araşdırarkən tarixi
mövzudan çağdaş
problemlərə keçidin
səbəblərini müəyyənləşdirir,
onun obyektiv və subyektiv səbəblərinə nəzər
yetirir. Dramaturgiyada konflikt, xarakter, obraz, üslub dəyişmələrinin aparıcı
xəttə çevrilməsi
izlənilir. Bu zaman dövrün
dramaturgiya mənzərəsini
iki yerə ayırır; həyatı
komik ifadə-komediyalar
və lirik-psixoloji dramlar. Bu mərhələdə
M.Hüseyn, Ə.Məmmədxanlı, İ.Əfəndiyev,
İ.Qasımov, Ş.Qurbanov,
B.Vahabzadə, N.Xəzri,
Anar, R.İbrahimbəyov, M.İbrahimbəyov
və b. dramaturqların
əsərlərinin ideya-bədii
xüsusiyyətləri janrın
yeni mərhələdə inkişafına müəyyən
təkan verir. İyirmi illik dramaturgiyanın inkişaf
yolu, problemlərinin təhlili janrın mənzərəsini görməyə
tamamilə imkan verir. Əgər əvvəl komediya janrı daha aparıcı yer tuturdusa, 60-cı illərdən
İ.Əfəndiyevin
yaradıcılığı ilə lirik-psixoloji dramlar üstünlük təşkil etdi. Elə buradaca qeyd edək ki, tədqiqatçı İ.Əfəndiyevin ədəbiyyatımzın
nəsr və dramaturgiya janrlarına gətirdiyi yenilikləri və ədəbi prosesdəki rolunu yetərincə qiymətləndirir.
Müəllif nəsrdə
Altmışıncıların formalaşmasında onların
yerini düzgün müəyyənləşdirir. İlyas Əfəndiyevlə bağlı
oçerki doğru olaraq dramaturgiya bölümündə verir.
Çünki tədqiqatçı
onun ədəbiyyat tarixindəki yeri və mövqeyini bu janrın inkişaf yolu ilə daha çox
əlaqələndirir.
Professor Bədirxan Əhmədli
ötən əsrin
80-ci illərini "Azərbaycan
ədəbiyyatının milliözünüdərk
mərhələsi" adlandırır
və bu mərhələ 90-cı illərin
ortalarına qədər
davam edir. Bu mərhələ zaman baxımından
kiçik olsa da, ədəbi hadisələrin
zənginliyi, ziddiyyətliliyi
və ədəbi prosesin müxtəlifliyi ilə seçilir. Bu dövrün ədəbi hadisəsi kimi Y.Səmədoğlunun
"Qətl günü",
İ.Hüseynovun "İdeal", M.Süleymanlının "Köç",
Elçinin "Ölüm
hökmü" romanları
təhlil edilir və ədəbi prosesdəki yeri müəyyənləşdirilir. Onun fikrincə, 60-cı illərdə olduğu kimi, bu mərhələdə
də ədəbi prosesin yeni bir məcraya doğru getdiyini ilk dərk edənlərdən biri
İsa Hüseynov olur
və "İdeal" romanını
yazır. Yazıçının
"İsa Hüseynov" imzasından imtina edərək, "Muğanna"
adını götürməsi
də bu dəyişimin başlanğıcı
idi. Tədqiqatçı
bu bölümdə nəsrdə gedən mövzu, problematika, üslub dəyişmələrini,
Altmışıncıların sırasına yeni qüvvələrin
gəlməsini faktlarla
təhlil edir. Tarixi romanın təsvir elementlərinə,
tarixin yeni interpretasiyasına,
obyektiv baxışına
görə yeni mərhələ
adlandırılması yetərincə
əsaslandırılır. Bu dövrün nəsrini təmsil edən Ə.Cəfərzadə,
Anar, Əkrəm Əylisli,
Elçin, Yusif Səmədoğlu, İsi Məlikzadə,
Sabir Əhmədov, Sabir Azəri,
Mövlud Süleymanlı
və b. haqqında yazılmış oçerklər
onların həyat və yaradıcılığını
dolğun şəkildə
ifadə edir.
Azərbaycan poeziyasının inkişaf
yolu ətraflı tədqiq edilir; onun getdikcə ideologiyadan qurtularaq saf, təmiz poetik yola qədəm
qoyduğunu yazır.
Bu araşdırmalara görə
bu mərhələdə
şeir sevgi, məhəbbət, tənhalıq
poeziyasından tərcümeyi-hal
yaşantılarına doğru
poetik bir yol gəlir. Bəxtiyar Vahabzadə, Nəriman Həsənzadə,
Cabir Novruz, Arif Abdullazadə,
Fikrət Qoca, Fikrət Sadıq, Musa
Yaqub, Ələkbər Salahzadə,
Abbas Abdulla, İsa İsmayılzadə, Tofiq Bayram, Sərdar Əsəd, Məmməd İsmayıl, Nüsrət
Kəsəmənli, Sabir Rüstəmxanlı,
Eyvaz Borçalı, Ağa Laçınlı,
Eldar Baxış, Məmməd Aslan, Söhrab
Tahir, Ağamalı Sadiq, Şahmar
Əkbərzadə və
b. yaradıcılığı ilə poeziya məkanı obraz, təsvir və ifadə vasitələri baxımından yeniləşir
və zənginləşir.
Yaxşıdır ki, tədqiqatçı
poeziya icmalında ümumi mənzərəni,
poetik istiqamətləri,
dəyişimi, yeniləşməni,
oçerklərdə isə
şairin poeziya kəhkəşanında tutduğu
yeri və mövqeyi müəyyən
edir. Məsələn,
Nüsrət Kəsəmənliyə
ayrıca oçerk verilməsə də (dərslikdə şairlərin
hər birinə oçerk verməyin mümkünsüzlüyünü nəzərə alaq!) icmalda bu şairin
yaradıcılıq uğurları
nəzərə çatdırılır.
Beləliklə, dövrün,
mərhələnin poetik
inkişaf yolu aydın görünür
və bu poetik yolda kimlərin
iştirak etdiyinin geniş mənzərəsi
yaradılır. Bu cəhətdən
Musa Yaqub, Nəriman Həsənzadə,
Məmməd Araz, Arif
Abdullazadə, Ramiz Rövşən,
İsa İsmayılzadə, Xəlil Rza Ulutürk, Ələkbər
Salahzadə və b. şairlərə ayrıca
oçerk verilməsi
təqdirəlayiqdir.
Bu mərhələnin dramaturgiya janrı da mövzu, problematika baxımından təhlilə
cəlb edilir, janrın daxilində gedən proseslər, tendensiyalar və istiqamətlər təhlil
edilir. Tədqiqatçının
fikrincə, 80-ci illərin
sonu, 90-cı illərin
əvvəllərində ən
çətin günlərini
yaşayan dramaturgiyanı
böhrandan çıxaran
"Sevgililərin cəhənnəmdə
vüsalı", "Dəlilər
və ağıllılar",
"Tənha iydə ağacı", "Hökmdar
və qızı"
əsərlərilə yenə
də İ.Əfəndiyev
olur. Dramaturgiyada tarixilik konseptinə marağın artması,
milli tarixi hadisələrə
obyektiv mövqedən
baxış və s. kimi amillər tariximizə ideologiyasız
baxışı təsdiqlədi.
Anarın "Adamın
adamı", "Səhra
yuxuları", R.İbrahimbəyovun "Kaliforniyada
dəfn mərasimi",
B.Vahabzadənin "Kimdir
haqlı?", "Yağışdan
sonra", "İkinci
səs", "Yollara
iz düşür",
"Vicdan", "Dar ağacı",
"Fəryad", "Hara gedir bu dünya?",
"Özümüzü kəsən
qılınc", N.Həsənzadənin
"Atabəylər" və
s. dram əsərləri bu
janrın inkişafını
şərtləndirir...
Dərslik-monoqrafiyanın
son fəsli "Azərbaycan
ədəbiyyatının müstəqillik
mərhələsi (90-cı illərin ortalarından günümüzədək)" adlanır. Etiraf edək ki, müəllif üçün ən çətin dövr budur. Təkcə ona görə yox ki, bu mərhələ
də əsrin əvvəlləri kimi siyasi hadisələrlə
zəngindir, həm də ona görə
ki, proses davam edir və davam edən
prosesdə sənətkarların
yaradıcılığını qiymətləndirmək də
çətindir. Buna baxmayaraq,
müəllif ədəbi
prosesin icmalında, ayrı-ayrı janrların
inkişaf prosesinin mətbuat orqanlarında təhlilində, oçerklərin
yazılmasında maksimum
obyektivlik göstərməyə
çalışmış, ədəbi düşüncədə
baş verən hadisə və keyfiyyətləri təhlil
etmişdir. Professor Bədirxan
Əhmədlinin fikrincə:
"Çağdaş vəziyyətdə
sosialist insanı yeni mühitdə süquta uğramış metodoloji
meyarlarla və əxlaq kodeksləri ilə yaşaya bilməzdi. Buna görə
də, 90-cı illərin
sonuna yaxın cəmiyyətdə baş
verən sabitləşmə
yeni insan konsepsiyasının
yaradılmasını zəruri
edirdi. Qloballaşmanın
müasir dünya məkanında sürətlə
özünə yer etdiyi bir zamanda
cəmiyyətdə (xüsusən,
iqtisadiyyatda, mədəniyyətdə,
ədəbiyyatda!) modernist baxışlar
formalaşmağa başlayır"
(səh. 474). Bu mərhələnin
əsas xüsusiyyətlərini
önə çəkən
müəllif ən mühüm amil kimi ədəbiyyatımızın bütövləşməsini göstərir.
Yəni Azərbaycanda
yaranan ədəbiyyatla
mühacirətdə yaranan
ədəbiyyat bütövləşir.
Mühacirət ədəbiyyatı
ilə bağlı çoxlu araşdırmalar
aparılır, onlar dərsliklərə daxil edilir. Ədəbiyyatımızda
Cənub mövzusu da
yeni interpretasiyada inkişafını
davam etdirir.
Nəsr, dramaturgiya, poeziya bölümlərində janrın
inkişaf meyilləri,
ədəbi hadisələri,
tendensiyalarının təhlilində
sistemlilik, elmilik və konseptuallıq özünü göstərir.
Nəsrdə 60-cılar, 70-80-cilərlə
yanaşı, 90-cılar və
2000-cilər və onların
yaradıcılığı da vardır. Bu mərhələdə
Anar, Elçin, S.Əhmədli yaradıcılığı
ilə yanaşı, K.Abdulla, N.Əbdülrəhmanlı,
A.Qaradərəli, A.Abbas,
Ağarəhim, Şərif
Ağayar yaradıcılığı
önə çıxır.
Tədqiqatçı bəzən
hər hansı bir hekayənin ədəbi prosesdəki rolunu da dəyərləndirməyi
bacarır. Məsələn,
Rəşad Məcidin
"10 sentyabr", Ağarəhimin
"Canavar balası",
Ş.Ağayarın
"Şəkil" hekayələrində
müharibənin gətirdiyi
fəlakətlərin, ağrı-acının
təsvirinə yer ayırır. "Müxtəlif
"izm"lərdən görünən
nəsr" bölümündə
isə çoxizmli (modernizm, postmodernizm, magik realizm və
s.) nəsrimizin ayrı-ayrı
nümunələri təhlil
edilir.
Poeziya bölümündə janrın
çağdaş inkişaf
mərhələsi və
onun görkəmli nümayəndələrinin yaradıcılığı
ilə tanış oluruq. Tədqiqatçı
janrın inkişaf yolunu araşdırarkən
onun bütöv mənzərəsini əks
etdirməyə çalışır
və buna nail olur.
Bu mərhələdə dramaturgiyanın önə
çıxması maraq
doğurur. Burada dramaturgiyanın yeni bir ədəbi-estetik mərhələyə
daxil olması, həyata, gerçəkliyə,
hadisələrə, bütövlükdə
cəmiyyətə sosialist
baxışının deyil,
müstəqil münasibətin
əsas olması, yeni
yaradıcılıq atmosferinin
hökm sürməsi,
keçid dövrü
anomaliyalarının dramaturgiyaya
öz təsirini göstərməsi, yeni bir
dramaturji konsepsiyanın
formalaşması və
s. kimi keyfiyyətlərin
dramaturgiyanın əsas
xüsusiyyətinə çevrilməsi,
dünya dramaturgiyasına
daha çox inteqrasiya etməsi, absurdizm, modernizm və postmodernizm elementləri ilə zənginləşməsi kimi
meyillərin tədqiqi
ilə tanış oluruq. Tədqiqatçının
fikrincə, əgər
buna qədərki dramaturgiyada
əsasən, komediya,
faciə və dram janrlarının işləkliyi
görünürdüsə, çağdaş dramarturgiya
çoxjanrlı və
formalı tutumu ilə yadda qalır. Dramaturgiyanın Firuz
Mustafa oçerki ilə
tamamlanması təbiidir.
Onun dramaturgiyası yalnız kəmiyyət
(50-dən çox) baxımından
deyil, janr komponentlərinin struktur məntiqi davamlılığı
nöqteyi-nəzərindən (dramatizm, konflikt, xarakter, final, ideya və s.) yenidir və dünya dramaturgiyası ilə səsləşməsi və
s. təhlilə cəlb
edilir.
Müəllif əvvəlki cildlərdəki
struktura sadiq qalaraq bu cilddə
də "Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı"
icmalını verir. İcmalda XX yüzilin ikinci yarısı Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatında bədii
düşüncənin ideya,
məzmun, forma baxımından
zənginliyi, M.Şəhriyarın Şimaldakı
şairlərlə poetik
məktublaşmasından sonra
inteqrasiya prosesinin daha da sürətlənməsi,
Cənub ədəbiyyatına
təsiri məsələləri
araşdırılır. Əmir
Xosrov Darai, Məmmədəli Məhzun,
Həbib Sahir, Mir Mehdi
Çavuşi, Haşım
Tərlan, Sönməz
(Kərim Məşrutəçi),
Səhənd, Əlirza
Nabdil Oxtay və b. yaradıcılığında
zamanın ictimai prosesləri və şimaldakı soydaşlarının
yaradıcılığı ilə mənəvi, sosial cəhətdən səsləşməsi, Səhəndin
"Balaca qara balıq" əsərində
cəmiyyət hadisələrinin
təsviri, çağdaş
şairlərdən Nasir Merqati,
Əziz Salami, Rəsul
Yunan, İsmayıl Ülkər, Nigar Xiyavi, Kiyan Xiyav,
Nadir İlahi, Huşəng Cəfər və b. şeirlərində modern düşüncə
və forma müxtəlifliyindən
ətraflı danışılır.
Bütün bunlara ədəbi-nəzəri
qiymət vermək müəllifdən yüksək
nəzəri hazırlıq,
ümumiləşdirmə aparmaq,
analiz tələb edir. XX əsrin ədəbiyyatına vahid
prizmadan baxmanın ilk
nümunəsinə də
biz burada rast gəlirik. Üçcilddə
nəşr edilən əsərdə diqqəti
cəlb edən həm də professor Bədirxan Əhmədlinin
dövrləşdirmə konsepsiyasıdır.
Əsrin dövrləşdirilməsi
dövr və mərhələlərlə tamamilə
yeni aspektdən dəyərləndirilir.
Nəzərə alsaq
ki, müəllif ilk dəfə
bütöv bir əsrin ədəbiyyatına
nəzər salır,
onu konsepsiyalaşdırır,
o zaman görülən işin
miqyası aydın olur.
Biz son əlli ildə
akademik ədəbiyyat
tarixlərinin kollektiv
yazılmasının şahidi
olmuşuq. İlk dəfə
1957-60-cı illərdə min illik ədəbiyyatımızı
əhatə edən 3
cildlik ədəbiyyat
tarixi çap olunmuşdur. Son dövrlərdə
də akademik Bəkir Nəbiyevin baş redaktorluğu ilə 6 cildlik ədəbiyyat tarixinin bir neçə cildi çap olunmuş, akademik İsa Həbibbəylinin redaktəsilə
davam etdirilmişdir. Yenə akademik İsa Həbibbəylinin baş redaktorluğu ilə 10 cildlik ədəbiyyat tarixinin əksər cildləri çap olunmuşdur. Bütün bunlar akademik nəşrlərdir, onların
xarakteri, funksionallığı
fərqlidir. Ali məktəblərdə
hazırlanan dərsliklər
isə daha funksionaldır, mütəhərrikdir,
necə deyərlər,
dövriyyədə fasiləsiz
istifadə olunandır.
Bu cəhətdən indiyədək
çap olunan bu cür dərsliklərdən
Mir Cəlal Paşayevin
və Firudin Hüseynovun "XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatı"
və akademik Feyzulla Qasımzadənin
"XIX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı" dərsliklərinin
adını çəkmək
olar. Nəzərə
alsaq ki, birinci dərslik o zaman ədəbiyyatımızın
cəmi 20-25 ilini əhatə edirdi, o zaman əsrin ədəbiyyatına
yeni elmi-metodoloji yanaşmanın
zəruri olduğunu yəqin etmək o qədər də çətin deyil.
Professor Bədirxan Əhmədlinin
bu dərsliyində isə bütöv bir əsrin ədəbiyyatının metodoloji
dəyərləndirilməsinin mükəmməl nümunəsini
görürük. Bu isə
F.Köçərli, Ə.Abid, İ.Hikmət, H.Araslı, M.Cəfər,
M.Cəlal, F.Hüseynov,
F.Qasımzadənin başlatdığı
böyük xidmətin
davamı deməkdi.
"XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi"
dərslik-monoqrafiyası ilə
professor Bədirxan Əhmədli
təkcə ali məktəblərin dərslik
ehtiyacını ödəmir,
ədəbi fikirdə
olan millilik, müasirlik ruhunu aşılamaqla, həm də dövlətçiliyimizə
xidmət etmiş olur.
Məmməd ƏLİYEV
Ədəbiyyat qəzeti. - 2025.- 14 mart
(№10).- S.28-29.