Qoca aşpaz
1786-cı
ilin bir qış gecəsində
Vyana yaxınlığında
yerləşən kənddəki
darısqal və taxta daxmada kor
bir qoca can verirdi: bu kişi
qrafinya Tunun keçmiş aşpazı
idi. Bura heç daxma da demək olmazdı, çünki bağın dərinliyindəki
xırda tikili adama köhnəhal gözətçi köşkünü
xatırladırdı. Küləyin
qırıb-tökdüyü çürümüş budaqlarla
doluydu bağ. Hər addımda ayaq altda qalan
budaqlar xırçıldayırdı
deyə, öz yuvasına çəkilən
zəncirli it də xəfifcə mırıldanmağa
başlamışdı. Sayılı
günləri qaldığından
heç hürməyə
də heyi-həvəsi
yox idi.
Sobalardan
vuran yüksək hərarət ucbatından
bir neçə il əvvəl aşpazın
gözləri tutulmuşdu.
Həmin vaxtdan bəri qrafinyanın işlər müdiri bu kişini gözətçi köşkünə
köçürmüşdü və ara-sıra ona bir neçə
forint xərclik verirdi.
On səkkiz yaşına dolmuş Mariya adlı qızı da aşpazla birgə yaşayırdı. Köşkün
bütün avadanlığı
isə çarpayıdan,
sınıq-salxaq skamyalardan,
kor-kobud masadan, səthi tor kimi çatlarla örtülən
fayans qab-qacaqdan və ən nəhayət, Mariyanın
yeganə sərvəti
sayılacaq klavesindən
ibarət idi.
Klavesin necə köhnəlmişdisə,
öz ətrafında
yaranan hər cür titrəşimə
pəsdən və uzun-uzadı bir qarşılıq verirdi artıq. Aşpaz bu alətə məzə ilə "evimin qarovulçusu" ayamasını taxmışdı.
Hər kim bu daxmaya girsəydi,
klavesindən qopan titrək və çarəsiz inilti mütləq o adamı müşayiət edirdi.
Can üstə olan qocanı yuyundurub, əyninə təmiz və sərin köynək geyindirən Mariyaya atası dedi:
- Keşişlər ilə rahibləri ömrüm boyu görən gözüm olmayıb. Ona
görə də tövbə üçün
heç kəsi qapıma çağırmaq
istəmirəm. Bununla
yanaşı, canımı
tapşırmazdan öncə
vicdanımı təmizləməm
də vazkeçilməz
şərtdir.
Mariya təlaşla soruşdu:
- Bəs indi neyləyək?
Qoca dedi:
- Dur, tez küçəyə çıx və can verən birisinin tövbəsini dinləməkdən
ötrü rastına
çıxacaq ilk adamı
daxmamıza dəvət
elə. Bundan heç kəs imtina eləməz.
- Amma küçəmiz də elə kimsəsizdir ki... -
deyə pıçıldayan
Mariya şalını
başına salaraq, qapıdan çıxdı.
Bağı qaçaraq keçən
qız pas bağlamış
doqqazı çətinliklə
açandan sonra karıxıb, qaldı. Küçə bomboş
idi. Külək xəzəlləri ora-bura
uçurduqca, qaranlıq
səmadan yerə soyuq yağış damcıları səpələnirdi.
Mariya uzun-uzadı durub gözlədi, ətrafa qulaq kəsildi. Ən nəhayət, ona elə gəldi
ki, çəpərin dibiylə
irəliləyən birisi
özü üçün
zümzümə eləyir.
Həmin səmtə doğru bir neçə addım atınca, qız adamla toqquşduğu üçün xəfifcə
çığırdı.
Kişi
ayaq saxlayıb, soruşdu:
- Kim var burada?
Onun əlindən yapışan
Mariya atasının xahişini titrək bir səslə ona çatdırdı.
Kişi
təmkinini pozmadan dedi:
- Razıyam. Düzdür, mən keşiş-filan deyiləm, amma heç fərq etməz. Gedək.
Birlikdə evə girdilər.
Şam işığında
Mariya bu adamın bəstəboy və arıq biri olduğunu seçə bildi. Kişi yamyaş bürüncəyini skamyanın
üstünə atdı.
Geyimi sadə olsa da, zövqlü idi: şam işığında
onun qara rəngli kamzolu (qolsuz qısa paltarı - A.Y.), büllur
düymələri və
krujevalı dik yaxalığı göz qamaşdırırdı.
Bu yad kişi xeyli cavan idi. Başını
əsl oğlan uşağı kimi silkələyib, pudralanmış
parikini səliqəyə
salandan sonra o, tabureti çevik hərəkətlə çarpayıya
tərəf çəkib,
əyləşdi. Önə
əyilməklə, özünün
şux və nüfuzedici baxışlarını
can üstə olan qocaya dikib dedi:
- Hə, ürəyinizi boşaldın! Tanrının
yox, aşıqi olduğum sənətin mənə verdiyi iqtidar sayəsində bu son dəqiqələrinizdə
sizə həmdəm olmağa və qəlbinizdəki yükü
bir ləhzə xəfiflətməyə hazıram.
Əlindən tutmaqla, bu tanımadığı cavanı
özünə tərəf
çəkən qoca
pıçıltıyla dedi:
- Gözlərim tutulana qədərki ömrüm
boyu mən fasiləsiz işləmişəm.
Başı daima işə-gücə qarışanlar
isə, adətən günah işləməyə
macal tapmırlar. Xanımım Marta vərəm
xəstəliyinə tutulanda
əczaçı ona
cürbəcür, həm
də bahalı dərmanlar yazdı, xəstəni qaymaq və şərab çəkilməyə yarayan
giləmeyvələrlə bəsləməyi, ona qırmızı şərab
içirməyi tapşırdı.
Mən də bu səbəbdən qrafinya Tunun servizindən kiçicik qızıl bir nimçə oğurlamağa
məcbur qaldım.
Sonra onu tikələrə
ayıraraq, satdım.
İndiki durumda bunu yada saldım, öz günahkar işləyimi qızıma
etiraf etməm əsl müşkülə
döndü, çünki
mən övladımı
başqasının heç
nəyinə göz dikməyəcək bir ruhda böyütmüşəm.
Yad kişi maraqlandı:
- Bu əməlinizə görə
qrafinyanın qulluqçularından
kimsə cəzalandımı?
Qoca hönkürərək dilləndi:
- And içirəm ki, heçcə
kim, cənab. Hətta bilsəydim ki, həmin qızıl nimçə sayəsində
Martam sağalmayacaq, heç onu oğurlayardımmı?!
Yad kişi soruşdu:
- Adınız necədir?
- Deməli, belə, İohann Meyer, - yad kişi
ovcunu qocanın dünya işığına
həsrət qalan gözlərinin üstünə
qoydu. - Dediyiniz o əməl nə günahlara aiddir, nə də oğurluğa. Əksinə,
o - sevgi uğrunda sizin göstərdiyiniz misilsiz bir hünərdir.
Qoca pıçıldadı:
- Amin!
Yad kişi də təkrarladı:
- Amin!
İndi isə mənə
öz vəsiyyətinizi
bildirin.
- Kiminsə Mariyamın qeydinə qalmasını arzulayıram.
- Bu işi mən öz öhdəmə götürürəm. Başqa
bir istəyiniz varmı?
Bunu eşidən qocanın qəfildən üzü güldü və o, uca səslə dedi:
- Bir də Martamı cavanlıqdakı, yəni
ilk rastlaşdığımız vaxtdakı kimi bir daha görmək
istərdim. Günəşi
və bu köhnə bağın yazda necə təkrar çiçəklədiyini
görmək arzusundayam.
Amma bunlar mümkün
deyil axı, cənab. Belə sarsaq istəklərə görə mənə acığınız tutmaz
hər halda. Görünür, xəstəlik
ağlımı tamamilə
azdırıb.
Yerindən qalxan yad kişi
dedi:
- Yaxşı. - Ardınca təkrarladı: - Yaxşı.
Sonra klavesinə yanaşdı və onun qarşısında
duran kətildə əyləşərək, uca
səslə üçüncü
kərə: - Yaxşı!
- dedi və bu gözətçi köşkündə qəfildən
necə oynaq, əsrarəngiz və cingiltili səslər silsiləsi qanadlandısa,
deyərdin ki, döşəməyə
yüzlərlə büllur
kürəcik töküldü.
Yad kişi dedi:
- Qulaq asın. Dinləyin və görməyə çalışın.
Kişi
çalmağa başladı.
İlk klavişə toxunduğu
an onun üzündə
yaranan ifadə hələ sonralar da Mariyanın xatirində dəqiq canlanasıydı.
Adamın alnının
rəngi inanılmaz dərəcədə avazıdı,
tündləşən göz
bəbəklərində isə
şam işığının
titrəyişi sezildi.
Uzun fasilədən sonra klavesinin bütün dilləri səslənməyə
başlamışdı. Onlardan
süzülən səs
dalğaları nəinki
gözətçi köşkünü,
hətta bütün bağı başına götürmüşdü. Təlaşla
yuvasından bayıra
çıxan qoca it də başını yana əydi, sonra yerə çökərək, quyruğunu
ehmalca yelləməyə
başladı. Sulu qar
yağsa da, it sadəcə,
qulaqlarını silkələməklə
buna qarşılıq verirdi.
- Görürəm, cənab!
- deyən qoca yatağında dikəldi.
- Marta ilə rastlaşdığım
günü və onun həyadan rəng verib, rəng alarkən, süd dolçasını
əlindən necə
salıb-sındırdığını
aşkar görürəm.
Həmin vaxt dağlara qış gəlmişdi. Səma göyümtül şüşə
kimi bərq vururdu, Marta isə mənə baxıb, gülümsəyirdi. Hə,
hə, gülümsəyirdi,
- deyə təkrarlayan
qoca təkrar simlərin titrəyişinə
qulaq kəsildi.
Yad kişi isə gözlərini qaranlıq
pəncərəyə zilləyərək,
hələ də çalırdı. Bir ara
soruşdu:
- Bəs indi necə,
nə isə görürsünüz?
Musiqiyə köklənən qoca
susurdu.
Çalğısına ara verməyən yad kişi cəld əlavə elədi:
- Yoxsa, siz gecənin
qaradan əvvəlcə
göyə, sonra isə mavi çalara
necə keçdiyini görmədiniz? Odur, ilıq bir işıq
şüası haradasa
yuxarılardan süzülüb,
gəlir. Yoxsa, siz bağınızdakı
ağacların qupquru
budaqlarını bəmbəyaz
çiçəklərin necə bürüdüyünü
də görmürsünüz?!
Yanılmıramsa, bunlar
alma ağacının çiçəkləridir,
hərçənd buradan,
otaqdan baxınca, onlar adama iri
zanbaqları xatırladırlar.
Görürsünüz, ilk günəş şüaları
üstünə düşdükləri
daş hasarı isindiriblər və ondan buğ dalğaları yüksəlir.
Yəqin bu, əriyən qarı özünə hopduran mamırın qurumağa başladığından bizə
xəbər verir. Səma isə getdikcə daha yüksək, daha göy, daha misilsiz olur, artıq quşlar da dəstələr şəklində
bizim qədim Vyananın üzərindən
şimala doğru uçurlar.
Qoca sevincək çığırdı:
- Mən bunların hamısını açıq-aşkar
görürəm!
Bu yerdə pedalı cırıldayan klavesin təntənəli ifaya keçdi, sanki indi təkcə o yox, yüzlərlə çılğın səs
də bu şux nəğməyə
qoşulmuşdu.
Mariya
yad kişiyə üz
tutub dedi:
- Yox, cənab, o çiçəklər zanbağa
heç bənzəmirlər
axı. Onlar bircə gecədə alma ağaclarını bürüyən
çiçəklərdir.
- Hə, onlar - alma ağaclarıdır, amma nədənsə yarpaqları
hədsiz iridir.
Qoca xahiş elədi:
- Mariya, pəncərəni açsana.
Mariya pəncərəni açdı.
Soyuq hava bir göz qırpımındaca
otağa doldu. Yad kişi klavesini pəsdən və ağır templə çalmağa başlamışdı
artıq.
O ara qocanın başı yastığa düşdü. Havanı
acgözlüklə ciyərlərinə
çəkdiyi anlarda
onun titrəyən əlləri elə hey yorğanın üzərində
dolaşırdı. Mariya
ona tərəf cumdu. Yad kişi ifasına ara versə də, klavesinin arxasından qalxmadı, sanki adam hələ də öz çalğısının tilsimindən
ayrıla bilmirdi.
Mariya acı fəryad qopardı. Yad kişi yerindən qalxıb, yatağa yanaşdı. Nəfəsi daralan qoca dedi:
- Mən hər şeyi, eynilə illər öncə olduğu kimi, açıq-aşkar gördüm.
Amma mən sizin adınızı öyrənmədən
ölmək də... istəməzdim. Adınız
necədir?
Yad kişi dilləndi:
- Ad-soyadım Volfqanq Amadey Motsartdır.
Çarpayıdan aralanan Mariya böyük musiqiçinin
qarşısında o an
necə dərin təzimə keçdisə,
dizləri az qaldı döşəməyə
dəyə.
Qız qəddini düzəltdiyi
an qoca artıq keçinmişdi. Pəncərələrin
digər üzündə
isə dan yeri təzəcə sökülürdü,
sabahın nurunda üzən bağ-bağça
isə ağappaq ləçəkləri xatırladan
sulu qarla örtülmüşdü.
Konstantin
Georgiyeviç PAUSTOVSKİ
Dilimizə çevirdi: Azad Yaşar
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 7 mart, №9.- S.30-31.