Cahangir Nağıyev.
İlk professional filosoflarımızdan biri
O, cəmi 26 il ömür sürüb.
Onun qeyri-adi
istedadı müəllimlərini
və həmkarlarını
heyrətə gətirirdi.
O, Qərb və Şərq fəlsəfəsinin
tədqiqi ilə məşğul olurdu.
O, bir çox sirləri özü ilə apardı.
Söhbət Azərbaycan
filosofu, pedaqoq, tərcüməçi Cahangir
Musa oğlu Nağıyevdən
gedir.
Cahangir Nağıyev
1903-cü il martın 31-də Gəncədə (o zamankı
Yelizavetpol quberniyasında)
bağban ailəsində
anadan olub. İlk təhsilini ibtidai rus-tatar məktəbində
və Gəncə kişi gimnaziyasında alıb. C.Nağıyev
1922-ci ildə Moskva Dövlət
Universitetinin İqtisadiyyat
fakültəsinə daxil
olub. Sonra təhsilini Qırmızı Professura
İnstitutunun fəlsəfə
fakültəsində davam
etdirib. Bakıya qayıtdıqdan sonra
BDU-da fəlsəfədən mühazirələr oxuyub.
Gənc Cahangir Avropanın müxtəlif
fəlsəfə məktəbləri
ilə tanış olmaq üçün Fransa və Almaniyada olmuşdur. Avropa səfərindən qayıtdıqdan sonra
"Deşan fəlsəfi
sistemi" adlı əsər yazmışdır.
Nağıyev alman və
fransız dillərini
mükəmməl öyrənmiş,
fars və ərəb dillərini mənimsəmişdi. Onun
"Marksın materializmi",
"Adam Smitin dəyər
nəzəriyyəsi və
ümumi metodoloji nisbət: Smit-Marks" əsərlərinin
əlyazması qalmışdır.
Cahangir Nağıyev
ömrünün son illərində
BDU-da fəlsəfə (dialektik
materializm) kafedrasının
müdiri olmuş,
1929-cu il noyabrın 16-da 26 yaşında
ikən həyat yoldaşı ilə birlikdə faciəli surətdə həlak olmuşdur.
...O, elmin sonsuz fəzasında
şimşək kimi çaxıb, elə şimşək kimi də sönüb. Belə ömürə heç "qısa" deməyə belə, adamın dili gəlmir. Çünki qısadan da qısa olub onun həyatı.
Cəmi 26 illik bir ömür yaşayıb. İndiki təsəvvürə görə
o, ilk gənclik çağında
tərk edib bu qoca dünyanı.
Cahangir Nağıyev...
Azərbaycan fəlsəfi,
ictimai-siyasi tariximizin
ilk tədqiqatçılarından biri. Şərq və Qərb fəlsəfəsinin alovlu
təbliğatçısı, görkəmli pedaqoq. Heyrətamiz yaddaşa
malik poliqlot. İctimai
xadim. Böyük erudisiyalı ziyalı. 26 illik mənalı ömrün maraq şaxələri bu cürdür. Mübaliğəsiz
demək lazımdır
ki, Cahangir Nağıyev
qeyri-adi istedada malik bir insan, bir
alim olmuşdur. Amma təəssüflər
olsun ki, o, indiyəcən
öz layiqli qiymətini almamış,
alimin zəngin fəlsəfi irsi ciddi tədqiqatdan kənarda qalmışdır.
Gələcək filosof
lap erkən çağlarında
- 3 yaşında ikən
ata-anadan yetim qalmış, dayısının
himayəsində boya-başa
çatmışdır. Hələ
körpə ikən qabiliyyəti, maraq dairəsinin genişliyi ilə yaşıdlarından
fərqlənmişdir.
Yeniyetmə Cahangir bolşeviklərin "sosial
bərabərlik" ideyasına
ürəkdən inanmış,
15 yaşında ikən
dayısı Məmməd
Xəlilovun dəstəyi
ilə partiya sıralarına daxil olmuş, gizli ədəbiyyatı yaydığı
üçün dəfələrlə
zindana atılmışdır.
Haşiyə: İlk gəncliyində
kommunizmi təbliğ
edən Cahangir Nağıyev, sonralar
"antikommunist" təbliğatına
görə ittiham edilmiş, böyük
ideal və ideyalara inanan bu böyük
zəka sahibi mənəvi terrorun qurbanına çevrilmişdir.
C.Nağıyev hansı
ictimai-siyasi cəbhədə
fəaliyyət göstərməsindən
asılı olmayaraq xalqın maariflənməsinə,
siyasi şüurunun formalaşmasına çalışırdı.
O, dəfələrlə qeyd
etmişdir ki, savadsız,
nadan kütlə ilə böyük ideallara nail olmaq qeyri-mümkündür. Özü
isə bir filosof kimi xalqın,
millətin özünüdərkində
elmi dünyagörüşün,
təhsilin, mədəniyyətin
əvəzsiz rolunu qiymətləndirir, gecə-gündüz
çalışır, şam
kimi əriyirdi. O vaxtkı bir çox məhdud dünyagörüşlü, küt,
nadan bolşeviklərə
Cahangir Nağıyevin
maarifçilik ideyaları
qəribə təsir
bağışlayır, hətta
müəyyən dairələrdə
istehza doğururdu. Belələri üçün
"inqilab" anlayışı qan, qırğın, ölüm, həbs... demək idi. Çoxları "maarif",
"mədəniyyət" sözünü eşidəndə
ağız büzür,
bunu zəiflik əlaməti, inqilaba qarşı təxribat hesab edirdi.
Dediyimiz kimi,
1922-ci ilin axırlarında
C.Nağıyev Moskvaya - öz təhsilini davam etdirməyə getdi. O, Birinci Moskva Dövlət Universitetinin iqtisadiyyat fakültəsinə daxil olaraq burada 1924-cü ilə qədər təhsil alıb.
1922-23-cü dərs ilindən
başlayaraq C.Nağıyev
eyni vaxtda həm Moskva "Trujenik"
zavodunda, həm Mıtışın vaqondüzəltmə
zavodunda, həm də Birinci Moskva Dövlət Universitetində
fəlsəfi dərnəklərin
fəaliyyətinə rəhbərlik
edib.
1924-cü ildə AK (b) P-nın katibi Ə.Qarayevin
zəmanəti ilə
C.Nağıyev Qırmızı
Professura İnstitutunun
(QPİ) iqtisadiyyat şöbəsinin
ictimai elmlər fakültəsinə daxil olmuşdur. Tezliklə onun fəlsəfi problemlərə göstərdiyi
maraq QPİ-nin
professor-müəllim heyətinin
və tez-tez çıxış etdiyi
bir sıra nüfuzlu fəlsəfi jurnalların əməkdaşlarının
diqqətini cəlb etdi. Məhz buna görə də İnstitutun rəhbərliyi
Nağıyevin fəlsəfə
şöbəsinə keçməsinə
razılıq verdi. Qısa müddət ərzində onun fəlsəfə sahəsində
göstərdiyi fəaliyyət,
böyük istedadı
və qabiliyyəti İnstitutun elmi şurasında xüsusi qeyd olundu. Hələ
ikinci kursda oxuyarkən, "K.Marksın
dəyər nəzəriyyəsində
dialektika", "Kateqoriyaların
"Kapital"a tətbiq
edilməsi təcrübəsi"
mövzusunda hazırladığı
məruzələr mütəxəssislər
tərəfindən yüksək
qiymətləndirildi. C.Nağıyevin
bu dövrdə qələmə aldığı
bir əsər - "Hegelin sosial fəlsəfəsinin problemləri"
xüsusilə böyük
maraq doğururdu.
Gərgin elmi və təşkilatı iş Cahangir Nağıyevi 21 yaşında
ağır mərəzə
- əsəb xəstəliyinə
mübtəla etdi. Dostları və həkimlər onu təhsili dayandırıb
istirahətə getməsini
təkid etsələr
də, bir nəticə hasil olmadı. O, 1926-cı ildə
təhsilini müvəffəqiyyətlə
başa vurub təyinatla Bakıya göndərildi. Lakin Bakıda
çox işləyə
bilmədi. Gərgin fəaliyyət xəstəliyin
yenidən güclənməsinə
səbəb oldu. Həkimlərin məsləhəti
ilə C.Nağıyev
Almaniya və Fransaya müalicə olunmağa göndərildi.
Avropa ölkələrindən
Bakıya qayıdan kimi C.Nağıyev
yenidən qızğın
elmi fəaliyyətə
başladı. Azərbaycan
Dövlət Universitetində
dialektik materializm kursu üzrə mühazirə oxuyan ilk azərbaycanlı alimlərdən
biri C.Nağıyev
idi. Onun təşəbbüsü ilə
"İnqilab və Mədəniyyət"
jurnalında fəlsəfə
şöbəsi təşkil
edildi. Həmin jurnalın 1928-ci il 1-ci nömrəsində
çap olunmuş
"Spinoza haqqında" adlı
böyük məqalə
bu gün də maraq doğurur.
Haşiyə. Yeri gəlmişkən, Benedikt Spinoza yəhudi əsilli holland filosofudur. Onun fəlsəfi baxışları
daim öz orijinallığı ilə
diqqəti cəlb edib. Spinoza əksər əsərlərini latın
dilində qələmə
alıb. Panteizm və rasionalizm dünyagörüşü haqqında
ilk fundamental əsərlərin yaradıcısıdır. Spinoza öz teoremlərinin tərifindən isbatına
qədər, məntiqi
zəncir qurmaq üçün riyazi üsullardan istifadə edərək, İlahi Substansiya
konsepsiyasına əsaslanan
öz fəlsəfi sistemini yaratdı. Sonralar o, Leybnizlə birlikdə Yeni Dövr fəlsəfəsinin yaradıcısı
adlandırılacaqdı. Spinoza özünün "Teoloji-siyasi
traktat"ında vətəndaşların
fikir və vicdan azadlığını
təmin etməklə
yanaşı, onların
bütün məsələlərində
din və ya kilsənin deyil, dövlətin səlahiyyət
sahibi olması fikrini irəli sürdü. Zənnimcə,
gənc filosof Nağıyevi Spinozada məhz bu sonuncu
baxış daha çox cəlb etmişdir. Çünki həmin fikirlər yeni qurulmuş cəmiyyətin
din və dövlətlə
bağlı tələbləri
ilə uyğun gəlirdi.
Almaniya və Fransaya səfərdən sonra rus dilində
yazdığı "Desan
fəlsəfi sistemi haqqında", "Hindistan
İngiltərə zülmü
altında" və
s. əsərlər də
maraq doğurur.
Təəssüf hissi ilə qeyd etmək
lazımdır ki, indiyədək
C.Nağıyevin qoyub getdiyi fəlsəfi
irs toplanmamışdır.
Son vaxtlara qədər
onun əsas əsərləri elmi ictimaiyyətə məlum
deyil. Mərhum filosof Ziyəddin Göyüşov onun aşağıdakı əsərlərinin
əlyazmalarını tapmışdır:
"Marksın materializmi",
"Adam Smitin dəyər
nəzəriyyəsi və
ümumi metodoloji nisbət: "Smit-Marks".
C.Nağıyev o dövrün
əksər qəzet və jurnallarında, eləcə də Azərbaycan mətbuatında
dərin məzmunlu elmi-nəzəri əsərlərlə
çıxış edirdi.
Alimin coşğun fəaliyyəti, əməksevərliyi
heyrətamiz idi. Bu qədər əsərin belə bir qısa
müddət ərzində
yazıldığına adam
az qala inanmaq
istəmir. C.Nağıyevin
maraq və tədqiqat dairəsi də olduqca genişdir: fəlsəfə,
ədəbiyyat, sosiologiya,
iqtisadiyyat, siyasət,
incəsənət...
Lakin C.Nağıyevin bədxahları, onun uğurlarının paxıllığını
çəkənlər də
yox deyildi. Bir müddət xaricdə yaşamış alimin fəaliyyəti şübhə
altına alınırdı.
Onsuz da gərgin zehni əmək nəticəsində əldən
düşmüş, əsəb
xəstəliyindən əzab
çəkən alimin
özü və ailəsi barədə əsassız şayiələr
yayır, onu dedi-qodu obyektinə çevirmək istəyirdilər.
Təsir altına düşənlər arasında
bədxah qonşularımızın
nümayəndələri ilə
yanaşı elə öz soydaşlarımız
da az deyildi. Fiziki və mənəvi əzginliklə
yanaşı, maddi çətinliklər də
öz təsirini göstərməkdə idi.
O, günü-gündən şam kimi əriyirdi.
Nəhəng istedad özünün böyük
elmi və pedaqoji fəaliyyət proqramını həyata keçirə bilmədi.
1929-cu il noyabr ayının
15-də C.Nağıyev
əsəb xəstəliyinin
şiddətləndiyi bir
vaxtda həlak oldu. Beləliklə, şimşək çaxımına
bənzəyən bu ömür zamanın nisbətindəki bir göz qırpımında
elə bir şimşək çaxımında
da başa yetdi.
Cahangir Nağıyev
bizim unudulmağa layiq olmayan, ürəyi xalqın maariflənməsi üçün
yanan, özünün
şüurlu həyatını
elmi axtarışlara həsr edən yüksək təhsilli
ilk professional filosofumuz olmuşdur.
Amma biz onun yubileyini indiyəcən qeyd etməmiş, əsərlərini
işıq üzünə
çıxarmamışıq. Heç olmazsa, innən belə, gec də olsa,
Gəncədə və
Bakıda alimin xatirəsini əbədiləşdirmək
üçün müəyyən
konkret tədbirlər
həyata keçirmək
gərəkdir. Bəs
bu işləri biz görməsək, biz yazmasaq...
kim görməli, kim yazmalı, kim yanmalıdır?
Firuz MUSTAFA
Ədəbiyyat qəzeti.-
2025.- 23 may (№18).- S.39.