Arqon olanda
nələr olur...
Yeni teatrlar yaranmaqdadırlar, yazmaq istədim, amma cücərməkdədirlər,
tərzi-halı daha uyğun göründü.
Yəqin ki, bu teatrların əksəriyyətinin,
konkret olaraq məqalədə haqqında
bəhs edəcəyimiz
teatrın aktyorluq və rejissorluq sənətinə yenicə
yiyələnmiş gənclərin
təşəbbüsünün gerçəkliyə çevrilməsindən
doğur. Yeni teatrların
varlığı, teatr
prosesinin bir yeknəsək xətt üzrə addımlamasının
bir neçə yeni cığırla əvəz
edilməsi deməkdir.
Yeni cığırlar isə
yeni axtarışlar həvəsi,
təzə tapıntılar
sevinci, fərqli baxış bucaqlarının
kəşfi, müxtəlif ifadə vasitələrinin tətbiqi
imkanı, çeşidli
teatral təəssüratlar
deməkdir. Yaradıcılıq
ab-havası üçün
bunların həyati vacib olduğunu vurğulamağa ehtiyac yoxdur. Bu günlərdə
belə teatrlarımızın
birinin tamaşasına
dəvət edildim. Teatrın adının
"İnstinkt" olaraq
seçilməsi kollektivin
teatral instinktinin itiliyindən xəbər verir - ilk quruluş olan "Arqon" tamaşası; Mendeleyevin cədvəlindəki təsirsiz
qaz adının insan adına çevrilməsinin təsirli
əhvalatıdır. Bu əhvalatı
əvvəlcə Şəbnəm
Xeyrulla dram əsəri
janrında qələmə
alıb. Pyesə ilk olaraq Qazax Dövlət
Dram Teatrı quruluş
verib, daha sonra "YUĞ" Dövlət
Teatrı və "İnstinkt" Eksperimental
Teatrı səhnəyə
gətirib, Türkiyənin
Bilkənt şəhərində
keçirilən Tələbə
Tamaşaları Festivalında
iştirak edib.
Süjet
bir kimya müəlliminin yenicə
dünyaya gəlmiş
oğluna ad seçməkdən ötrü
"uzağa getməyib,
həmişə əlinin
altında olan Mendeleyevin kimyəvi elementlər cədvəlindən, bu cədvəldəki elementlərin
xüsusiyyətlərindən bəhs edən kitabı açıb təsirsiz qaz olan arqon elementinin
adını oğluna
şəxs adı kimi seçməsindən,
belə qəribə adla böyüyən oğlunun taleyinə qəribəlik qatmaqda davam edərək, onu evləndirmək vaxtı çatanda Gümüş adlı qızın qapısına
elçi düşüb
qız istəmək mərasimində "nəcib
metalla təsirsiz qazın reaksiyasının
nəticəsi yaxşı
olar" kimi absurd bir qənaətini dilə gətirməsindən,
Arqonun etirafına görə, arada iki uşaq olmasına
baxmayaraq, Gümüşlə
reaksiyalarının alınmamasından,
hətta gəlinin kimya müəllimi olmasına rəğmən,
kimyadan başı çıxmayan qayınatasını
lağa qoymasından,
günlərin bir günü adının mənasından irəli gələrək ömrünü
təsirsiz, nüfuzetmə
qüvvəsindən məhrum
şəkildə sürən
Arqonun intihar imitasiyası yaradıb, yaxud da doğrudan da, həyatına qəsd edib diqqət çəkmək cəhdindən,
sui-qəsddən sonra
nə sevgisiz evləndiyi Gümüşün,
nə də uşaqlığı məşum
1990-cı illərə təsadüf
edən vaxtlarda həyətin digər yeniyetmlərinə "Arqonun
əsli-kökü ermənidir,
adından məlumdur"
deyib, onu döydürən "dostunun"
öləndən sonra
onun üçün darıxmayacağını dərk
edib daha bir emosional diskomfort
yaşayan bir nəfərin sarsıntılarından
bəhs edir, daha doğrusu, bu sarsıntılarını
bölüşən monoloq
üzərində qurulub.
Tam bir qrotesk tərzi. Və bu qrotesk "İnstinkt" teatrının
quruluşunda (quruluşçu
rejissor, musiqi və dekorasiya tərtibatçısı ADMİU-nun dram və kino aktyorluğu fakültəsinin magistr dərəcəsi üzrə
tələbəsi Rəvan
Hüseynzadə, işıq
rəssamı Səid
Abbasov) yekcins bir tərzi-hal kimi təqdim edilmir, boz rəngdə
kubşəkilli kətildən
və iki balaca ağzıqapaqlı
şüşədən ibarət
səhnənin müxtəlif
nöqtələrinə bənd edilmiş və alayarımçıq hörümçək
torunu xatırladan, üzərində bir neçə yerdə
"Stop" sözü yazılmış
lentlərdən ibarət
səhnəyə başı,
üz-gözü bintlə
sarılmış görkəmdə,
ayağıyalın çıxıb
insanlara sevgisindən,
insanların isə ona, ümumiyyətlə,
"sevgi" adlı
hissə böyük mənada etinasızlığından,
bütün bunların
həyatı çox
mənasız bir xronoloji ardıcıllığa,
mexaniki yeknəsəkliyə
çevirməsindən gileylənir,
Arqonun sarsıntısı
vaxtaşırı fm
tezliyinə keçir
- danışılan əhvalat,
insan taleyinin hekayəti radio verilişinin
müzakirə mövzusu
ilə növbələşir:
Şəbnəm Xeyrullanın
"Arqon" pyesinin motivləri əsasında
hazırladığı mono-tamaşada Arqon obrazını canlandıran
Rəvan Hüseynzadə
bu zaman radioaparıcıya
çevrilir, süjetdən
irəli gələn mövzunu dinləyicilərin
müzakirəsinə çıxarır.
Arqon-radioaparıcı keçidlərinin
bütün məqamları
təbii, inandırıcı,
harmonikdir. Hər bir səhnənin musiqi həlli əhvalatın müşayiətçi
elementi deyil, onun tərkib hissəsidir. R.Hüseynzadənin
hər iki obrazdakı sərbəstliyi
səmimi və sənət naminə olan sərbəstlikdir. Özünüistehzası, yarıacı,
yarışirin yumoru,
dramatikliyi Arqonun xilasına hesablanıb, onun emosional sarsıntısının yox
olmasına hədəflənib.
Bir tələbə teatrının
bu dərəcədə
ölçülü-biçili olması bu tələbələrin müəllimlərinin
(Fərhad İsrafilov
və Mikayıl Mikayılov) pedaqoji keyfiyyətlərinin, tələbələrinin
isə fəhmli və çalışqan
olması kimi son dərəcə xoş təəssürat yaradır.
Belə təəssüratların
çox olması arzusu ilə...
Hə, bir də onu
deyəcəkdim - "İnstinkt"
Eksperimental Teatrı
mart ayında yaranıb,
mart ayı isə, bildiyiniz kimi, teatr ayıdır - 10 Mart
- Milli Teatr Günü,
27 Mart - Beynəlxalq Teatr
Günü. Bu tarixlərin
uğurlu təsiri və ya sağlam
cücərtisi göz
qabağındadır.
Samirə BEHBUDQIZI
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 7 noyabr, ¹41.- S.32.