Filoloji intellekt
əyarının şəxsiyyət meyarı
Bir neçə gündən
sonra müasir Azərbaycan filoloji və ümumtürk türkoloji fikrində xüsusi elmi dəsti-xətti olan, çağdaş mədəni-ictimai
həyatımızda fəal
vətəndaş-ziyalı mövqeyi ilə seçilən, elmi-təşkilati
və pedaqoji fəaliyyəti ilə elm
və təhsil sahəsinin inkişafında
xüsusi xidmətləri
olan və nəhayət, zərif duyğuların təcəssümü
olan şeirləri ilə poetik düşüncəmizi zənginləşdirən,
filologiya elmləri doktoru, professor Mahirə xanım Hüseynovanın
növbəti doğum
günüdür. Professor Mahirə
Hüseynova Azərbaycan
dilçiliyi, ədəbiyyatşünaslığı
və linqvopoetika sahələrində dərin
və fundamental tədqiqatlar
aparmışdır. Onun
elmi fəaliyyətinin
əsas istiqamətləri
Azərbaycan dilinin fonetikası, leksikologiyası,
morfologiyası və sintaksisi, xüsusilə də aşıq və xalq şairlərinin
əsərlərinin linqvistik
və stilistik xüsusiyyətlərinin, onomastik
vahidlərin linqvopoetikası
və dialektoloji məsələlərin araşdırılması
olmuşdur.
Qırx
ildən artıq müddət ərzində
elmi, təşkilati, ictimai, pedaqoji və ədəbi sahələrdə, necə
deyərlər, bütün
bu sahələrin
"haqqını verərək"
fəaliyyət göstərən
Mahirə xanımın
həyat bioqrafiyası,
elmi və ədəbi yaradıcılığı,
ictimai fəaliyyəti
haqqında kifayət qədər çox yazılmış, elmi-ədəbi
mühitimizin ən avtoritet simaları onun haqqında kifayət qədər söz demişlər. Ona görə də hesab edirik ki, bu yubiley yazısında
həmin fikirlərin zəif təkrarı ictimaiyyətin təsəvvüründə
normativləşmiş "Mahirə Hüseynova" obrazına bir o qədər də əhəmiyyətli ştrixlər
əlavə etməz.
Biz bu yazıda Mahirə xanımın geniş ictimaiyyətin yaxından müşahidə
etmək imkanı olmadığı mühüm
bir fəaliyyət istiqaməti - elmi dəyərləndirmə sahəsindəki
fəaliyyəti haqqında
danışmaq və onun məhz bu rakursdan görünən
obrazını təsvir
etmək istəyirik.
Professor Mahirə Hüseynova bütün digər çoxsaylı fəaliyyət
istiqamətləri ilə
bərabər, həmçinin
filologiya və pedaqogika sahələri üzrə elmi işlərin dəyərləndirilməsi
proseslərinə rəhbərlik
edir. İki ildən artıq müddət ərzində
bu sahədə Mahirə xanımla birgə çalışaraq
onu yaxından tanımaq, ən müxtəlif situasiyalarda
xarakterinin özünəməxsus
özəlliklərini müşahidə
etmək imkanımız
olubdur. Hesab edirik ki, bizim müşahidə etdiyimiz
baxış bucağından
görünən Mahirə
Hüseynova obrazının
geniş ictimaiyyətə
tanıdılmasına ehtiyac
vardır. Çünki
professor Mahirə Hüseynovanın
şəxsiyyət bütövlüyünün
fundamental əsaslarını təşkil edən intellekt, insan və vətən sevgisi, fəal ictimai mövqe, şairanəlik, insansevərlik
dəyərləndirmə prosesində
filoloji intellekt əyarının müəyyənləşdirilməsinin
əsas meyarlarını
təşkil etməkdədir.
Öncə onu qeyd etmək istərdik ki, elmi fəaliyyət sahəsində dəyərləndirmə
olduqca mürəkkəb
və məsuliyyətli
bir məsələdir.
Çünki söhbət
məhz intellektin qiymətləndirilməsindən gedir. Vaxtilə akademik Azad Mirzəcanzadə
intellektə belə bir tərif verirdi ki, intellekt təbiəti, cəmiyyəti
və özünü
dərketməyə və
dəyişdirməyə istiqamətlənmiş
insan beyninin bütöv fəaliyyətinin
funksional məcmusudur.
O, həmçinin "intellekti
necə qiymətləndirməli?"
- sualı üzərində
baş sındırır,
bir sıra tənliklər və düsturlar təqdim edir, modellər verir, sonda belə
metaforik fikir də irəli sürür ki, intellekt adamda olmadığı dərhal görünən
keyfiyyətdir. Bu fikri
bir az da gücləndirmək üçün
Amerika psixoloqu Edvard Li Torndaykın
aşağıdakı fikrini
əsas gətirir:
"İntellekt Platonu,
Aristoteli və Fukididi öz dövrlərinin afinalı
səfehlərindən fərqləndirən
keyfiyyətdir".
Ayrı-ayrı detallara varmadan ən ümumi müşahidəmizin nəticəsi
ondan ibarətdir ki, Mahirə xanım filologiya və pedaqogika sahəsində intellektin qiymətləndirilməsi
kimi məsuliyyətli
bir vəzifəni həyata keçirərkən,
yalnız elmi deyil, daxili dünyasının
dərinliklərindən süzülüb
gələn mənəvi-əxlaqi
yanaşmaları da səfərbərliyə
cəlb edir və nəticədə onun yanaşmasında intellekt tədqiqatda olduğu halda araşdırmaçılara yüzlərlə
boz-bulanıq axında
istedadsızlardan fərqləndirə
bilir, olmadığı
halda isə dərhal görünən
keyfiyyət kimi müəyyənləşə bilir. Məhz belə intellektual və mənəvi yanaşma işığında
zəkanın daşıyıcısı
olan, təbii elmi stixiyanın diktəsi ilə yazılan, əsl elmi ilhamın və istedadın məhsulu kimi reallaşan araşdırmalar
elmi mutasiya nümunəsi olan şairanə və publisistik esselərdən,
faktların sadalanmasına
və quru təsvirçiliyə əsaslanan
bəsit oçerklərdən
dərhal ayrıla bilir.
Deyirlər, qızılın əyarının
müəyyənləşdirilməsinin ən etibarlı üsulu tarixi Qədim Misir sivilizasiyasına qədər
gedib çıxan daş-damcı ekspertizasıdır.
Qızıl bazalt və ya qara
silis daşına sürtülür, daşdakı
izin üzərinə
turşu tərkibli təbii maddə damızdırılır. Əgər
iz silinmirsə, deməli, qızılın
əyarı yüksəkdir,
silinirsə, aşağıdır.
Qəribəsi odur ki,
üstündən əsrlər
keçməsinə, elmin
son nailiyyətlərinə əsaslanan neçə-neçə
yeni laborator ekspertiza üsulları meydana gəlməsinə baxmayaraq
bu üsul müasir dövrdə də "asit testi" adı ilə ən etibarlı üsul olaraq aktiv istifadə
olunmaqdadır. Başqa
fəaliyyət sahələrini
deyə bilmərik, elmi fəaliyyət sahəsinin asit testi statusuna uyğun meyar intellekt və peşəkarlıqla yanaşı,
həm də məhz şəxsiyyət
amilidir. Mahirə xanımın elmi əsəri dəyərləndirmə
meyarı məhz şəxsiyyət bütövlüyünə
əsaslanır.
Tədbirlərin birində akademik
Nizami Cəfərov Mahirə Hüseynova obrazını xarakterizə
edərkən, məhz
"ana" metaforasından istifadə etmişdir. Həqiqətən də,
elm aləmindəki müdrikliyi
fonunda Mahirə xanım nəzakətli, şəfqətli bir ana obrazını daşıyır.
O, insanlığın dərin
duyğularını yaxşı
anlayan, hər kəsin taleyinə həssas yanaşan şəxsiyyətdir. Mahirə
xanımın şəxsiyyət
bütövlüyünün, bu şəxsiyyətdə
təzahür edən
mənəvi keyfiyyətlərinin
nəticəsidir ki, onun
istənilən kollektivə
rəhbərliyi müdrik
ana ətrafına cəm
olmuş mehriban bir ailəyə bənzəyir. Bu ailədə
hər bir üzvün öz yeri, öz səsi,
öz nəfəsi, öz azad və
prinsipial mövqeyi vardır. Məhz belə mənəvi mühitin nəticəsidir
ki, istənilən tədqiqatçının
qiymətləndirilməsində şəffaf müzakirə,
azad fikir mübadiləsi əsas prinsip təşkil edir. Bəzən saatlarla davam edən gərgin müzakirələri isə
adətən, əsas
mənəvi və intellektual ağırlıq
mərkəzlərindən birini təşkil edən görkəmli folklorşünas alim Rüstəm
müəllim (Rüstəm
Kamal) incə yumoru ilə yumşaldır. Müzakirələrarası fasilələrdə
isə Mahirə xanımın zamana və mənəviyyata dair fəlsəfi düşüncələri, Qərbi
Azərbaycan həsrəti
də bəzən ibrətli misralarda ifadə olunur. Nəticədə həmin
elmi mühitdə elmi-estetik zövq, peşəkarlıq, ailə
atmosferi sintez halında yaşanır - bu da onu yalnız
böyük alim yox, eyni zamanda həqiqi
ziyalı və insan kimi dəyərləndirməyə
əsas verir.
Onu qeyd etmək istərdik ki, Mahirə Hüseynovanın xüsusi
həssaslıq göstərdiyi
məqamlardan biri tədqiqatın dilidir. Dilə belə həssaslıq yalnız qrammatik düzgünlük
axtarışı deyil.
Bu, bir tərəfdən,
tədqiqatın mətnindəki
"fikrin çəkisi"ni,
"məna ağırlığını"
müəyyənləşdirmək peşəkarlığı, digər
tərəfdən, dil
fenomenində ifadə
olunan milli dəyərə
sayğıdır.
Birinci istiqamətlə bağlı
onu qeyd etmək istərdik ki, Mahirə Hüseynovaya görə dil elmi təfəkkürün
güzgüsüdür, sintaksis
düşüncənin görünən,
strukturlaşmış formasıdır.
Ona görə də elmi mətnin linqvistik xüsusiyyətləri
onun müəllifinin elmi kateqoriya və anlayışlarla düşünmə qabiliyyəti
haqqında ən doğru təsəvvür
yaratmaq gücündədir.
Məsələn, müəllifin
elmi mətndə mürəkkəb sintaktik
konstruksiyalar nümayiş
etdirməsi onun bir neçə məntiqi əlaqəni eyni anda idarə
etmək qabiliyyətini,
yəni elmi təfəkkürün dərinliyini
və sistemliliyini göstərə bilər.
Müəllifin arqumentləri
necə əlaqələndirməsi,
hansı keçidlərdən
istifadə etməsi və fikirlərini hansı ardıcıllıqla
inkişaf etdirməsi
onun elmi üslubunun və orijinallığının əsas
göstəricisidir. Leksikaya
gəldikdə isə
bu, hər bir müəllifin elmi informasiya bankı haqqında məlumat sistemidir.
İkincisi, Mahirə xanımın
dilə həssaslığı
onun milli dəyərlərə,
bu dəyərlərin
ən alisi olan milli varlığımızın
qarantı olan Azərbaycan dilinə sevgisindən irəli gəlir. Mahirə xanımın yanaşmasında
"milli-mənəvi mədəniyyət"
"milli ruhun, xalqın
mənəviyyatının kodlaşdığı genetik
proqram"dır. Dil isə bu proqramın
əsas daşıyıcısı,
"yaddaşın kodu"dur.
Mahirə xanım dilin saflığına nəzarət etməklə,
əslində, milli-etnik
düşüncədə və idrakda boşluq yaranmasının
qarşısını alır,
"keçmişsizlik" və "qırılan, məhv olan kök və soy, qan və gen yaddaşı" fəlakətindən
qoruyur. Bu mənada, onun "dil mübarizələri" "suveren
milli şüur"un qorunmasına
xidmət edir. Elmi mətnin dili, milli təfəkkürün
dəqiqliyini və bütövlüyünü əks
etdirməlidir. Mahirə
xanım, elmi əsərlərin dilindəki
hər hansı bir ləngərliyi və ya qeyri-dəqiqliyi
elmi fikrin özündəki boşluq
kimi qəbul edir. Beləliklə, onun dilə olan tələbkarlığı
elmi-mənəvi keyfiyyətə
olan tələbkarlığının
ayrılmaz hissəsidir.
Dilin saflığına
nəzarət "mədəniyyət
- əbədiyyətdir" tezisinin elmi məkandakı təzahürüdür.
Mahirə
xanımın psixoloji
portretinin digər bir xüsusiyyəti vətəndaş-ziyalı mövqeyidir.
O, istənilən elmi
işin dəyərləndirilməsinə
həm də milli maraqlar prizmasından yanaşır. Bu, sadəcə
bir vətənpərvərlik
hissi deyil, Yaşar Qarayevin təbirincə desək,
"suveren milli şüur"
və "müstəqil
dövlət təfəkkürü"
ilə yoğrulmuş,
kökü (zəngin
ədəbi keçmiş,
milli-tarixi irs) zirvə (çağdaş
istiqlal şüuru) ilə birləşdirən
bütövlük vahididir.
Bu bütövlük, "mənəvi
mədəniyyət"in "vahid, ümumi, bütöv bir mentalitet və yaddaş" tanıması
fəlsəfəsindən qaynaqlanır.
O, milli-mənəvi dəyərlərə,
xalq mədəniyyətinə
bütün varlığı
ilə bağlıdır.
Mahirə
Hüseynova fenomeni, elmiliklə bədiiliyin, prinsipiallıqla həssaslığın,
vətəndaş mövqeyi
ilə ümumbəşəri
dəyərlərin çulğalaşdığı
bir sintezdir.
Mahirə
xanımın portretini
tamamlayan ən ali keyfiyyət isə Sevgidir. O, dünyanı sevir, vətəni sevir, ananı sevir, insanı sevir. O, indiki dövrdə qıtlığı hiss edilən
sevgini öz fəaliyyəti ilə ətrafına yayan bir şəxsiyyətdir.
Hörmətli Mahirə xanım!
Yubileyiniz
münasibətilə Sizi
səmimi qəlbdən
təbrik edirik! Sizin şəxsiyyətinizdə
elmiliklə bədiilik,
prinsipiallıqla həssaslıq,
vətəndaş mövqeyi
ilə ümumbəşəri
dəyərlər çulğalaşaraq
bənzərsiz bir fenomen yaratmışdır.
Göstərdiyiniz mənəvi-əxlaqi
məsuliyyət, insan
taleyinə olan həssaslığınız və
milli varlığımızın qarantı olan dilə olan sevginiz sizi elm ictimaiyyəti üçün
əvəzsiz bir şəxsə çevirmişdir.
Sizin müsbət auranız bizi bir ailə kimi
ətrafınızda toplamış,
cəsarətiniz və
incə yumorunuz isə ən mürəkkəb elmi proseslərə belə insani istiqlal gətirmişdir. Bu nurlu yubileyinizdə sizə tükənməz enerji, möhkəm cansağlığı,
xoşbəxtlik və
elmi-ictimai fəaliyyətinizdə
yeni-yeni zirvələr arzulayırıq.
Qoy sizin "Mütləq eşq" və "Mütləq zəka"nın vəhdətini
özündə cəmləşdirən
şəxsiyyətiniz hələ
uzun illər boyu örnək olsun. Həyatınızın
hər anı sevgi, məna və dəyərlə dolu olsun!
Dərin
hörmət və ehtiramla...
Sərxan
XAVƏRİ
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 31 oktyabr, №40.- S.6.