Məmməd Əliyevin "Bir uzaq yaşıl
ada" romanının
bədii-fəlsəfi diskursu və təhkiyə paradiqması
Bədii yaradıcılıq insanın ümumi yaradıcılıq fəaliyyətinin tərkib hissəsini təşkil etməklə,
həm də yeni estetik dəyərlərin yaradılmasını, hər şeydən öncə, sənət əsəri yaratma anlamını
özündə
ehtiva etməkdədir. Bu baxımdan, filologiya elmləri doktoru, professor, son dövrlərdə
özünün orijinal
nəsr nümunələrini
geniş oxucu auditoriyasına təqdim edən Məmməd Əliyevin "Bir uzaq yaşıl ada" (Roman.
IV kitab) romanı ilə
bağlı söhbət
etməyə ehtiyac vardır.
İlk növbədə, müəyyən
etməyə ehtiyac vardır ki, ideya müəllifin ortaya qoyduğu başlıca fikrin ifadə edilmə imkanıdır. Çünki ideya ədəbi əsərin bədii məzmununun ümumiləşmiş formasıdır.
İdeyasız yazıçının
əsəri ölü
kimidir. O, əsərin
fəlsəfi-estetik ləngərini,
pafosunu məhz onun köməyi ilə yaradır. "Bir uzaq yaşıl ada" romanında Məmməd Əliyev, əslində, XX əsrin
80-ci illərinin sonu
XXI əsrin əvvəllərində
gedən ictimai-siyasi, sosial-psixoloji, tarixi-mədəni,
mənəvi-əxlaqi durum və proseslərin görümlü mənzərəsini
ortaya qoyur. Əsər müəllifinin
keçmişlə bağlı,
müharibə dövrü,
yəni İkinci Dünya müharibəsi, ondan sonrakı ərəfə, həyat və ömür haqqında düşüncələri,
insan ovqatının rəngarəngliyi, 80-ci illərin
sonlarından başlayan
siyasi, ideoloji, geopolitik fırtına və qasırğaları,
həmin dövrlərdə
ölkənin maddi və mənəvi sıxıntılarını, erməni
terrorunu, ermənilərin
öz Avropa və Amerika havadarlarına
güvənib, torpaqlarımızı
al-qana boyamasını,
SSRİ dövlətinin o vaxtlar
sükanını itirmiş
gəmiyə bənzədilməsi,
Çernobıl Atom Elektrik
Stansiyasının törətdiyi
fəsadlar, Topxana meşələrinin ermənilər
tərəfindən vəhşicəsinə
kəsilməsi, Azərbaycanı
qan çanağına
çevirmək üçün
Heydər Əliyevin Moskvada vəzifəsindən
uzaqlaşdırılması, SSRİ Dövlət Təhlükəsizlik
Komitəsinin Sumqayıt
terrorunu ustalıqla törətməsi, 1988-ci ildə
Ermənistanın Hamamlı
(indiki Spitak) şəhərinə zəlzələdən
zərərçəkmişlərə Azərbaycandan maddi və insan köməyini
həyat keçirməyə
gedərkən Azərbaycan
təyyarəsinin Ermənistan
səmasında ermənilər
tərəfindən vurulması,
Qazax-Bakı marşrutu
ilə hərəkət
edən sərnişin
avtobusunun yenə də onlar tərəfindən
partladılması və
çoxsaylı insan tələfatı, Mixail Qorbaçovun rus qoşunlarını Azərbaycana
yeridib xalqımızın
yüzlərlə dəyərli
insanının tanklar
və BTR-in tırtılları
altında qoyması, Qarabağdan ardı-arası
kəsilməyən qara
xəbərlərin gəlməsi,
Qarakənd səmasında
ermənilər tərəfindən
Azərbaycan xalqının
sayılıb-seçilən oğullarının vəhşicəsinə
qətlə yetirilməsi,
Azadlıq meydanında
xalq hərəkatının
ucsuz-bucaqsız dalğaları,
şəhidlərimizin dəfn
mərasimi, Azərbaycanın
hüznlü günləri,
meydandakı tribunada Bəxtiyar Vahabzadə, Xudu Məmmədov, Şirməmməd Hüseynov,
Ziya Bünyadov kimi elm və mədəniyyət xadimlərimizin
çıxışları, xalq izdihamı və s. haqqında geniş panoramlı təfərrüatların yer
alması oxucuları qeyd etdiyimiz dövrün reprezentasiyası
müstəvisinə keçirir.
Roman qəhrəman, obraz, surət və personajlar, çeşidli arxitektonika, polifonik təhkiyə aurası və s. baxımından
da kifayət qədər
zəngindir. Oxucu burada Murad, Nəcibə, Səadət, Nizami, Vidadi, Heybət, Kamran,
Tengiz, Adri, Tural, Nadya, Anatoli Pavloviç, Ənvər Nəzərli, Rafiq Babaşoviç,
Zinaida, Mirzə, Xəlil Rza Ulutürk, Valeri və b. bu kimi koloritli
şəxsiyyət və
obrazlarla tanış olur.
Xeyli digər obrazlarla yanaşı, oxucunun gözü qarşısında
Murad daha çox hadisələrin burulğanında
dayanmaqdadır. O, bütün
həyata baxışı,
düşüncələri, pozitiv münasibətləri,
yaranmış vəziyyəti
diqqətlə təhlil
edən əsl azərbaycanlı oğlu kimi müxtəlif situasiyalardan uğurla çıxmağı bacaran,
tədbirli təkliflər
irəli sürən zəngin və əhatəli düşüncə
daşıyıcısıdır. Bununla belə, müəllif romanın
lap ilk səhifələrində onunla bağlı bir vacib detalı
da qeyd etməyi unutmamışdı: "Murad sevgi
bağından yalnız
acı meyvələr
dərmişdi". Adriana xəstələnərkən
onun beyninin sağ yarımkürəsində
qırmızımtıl rəngə
çalan ləkə
aşkar edilmişdi. Odur ki, Moskvadaki Onkoloji Mərkəzdə onun əməliyyat edilməsi üçün
1,5 - 2 mln. dollar vəsaitin
zəruri olduğunu qeyd etmişdi. Murad gənc professor idi...
Əslində, müəllifin aparıcı
konseptual bədii ideyasında elə əsərin baş qəhrəmanı Muradın
timsalında Azərbaycanda
keçən əsrin
50-ci illərindən tutmuş
ölkənin tarixinə
və qəhrəmanın
taleyinə işıq
tutmaq vacib idi. Bəri başdan bildirməyi zəruri hesab edirik ki, müəllif bu baxımdan əsərdə qarşıya
qoyduğu məqsədinə
nail ola bilmişdir. Məmməd
Əliyevin romanında
kristal, dözümlü
və ayıq təfəkkürə söykənən
azərbaycanlı professorun
bədiilik sənətinin
xüsusiyyətlərinə uyğun olaraq yaradılmış obrazının
keyfiyyətlərini qeyd
etməyi özümüzə
borc bilirik. Muradın həyat yolu, onun dünyabaxışı,
xarakteri əsər müəllifinin xeyli cəhətləri ilə
üst-üstə düşür.
Məmməd Əliyevin "Bir uzaq
yaşıl ada" romanının süjet və fabulası da ədəbi-nəzəri baxımdan
diqqəti cəlb etməkdədir. Belə
ki, burada əksini tapmış və oxucu üçün müəyyən qaydalara söykənən bir sıra hadisələr, o cümlədən əsərdə
zəncirvari şəkildə
təcəssümünü tapmış nə varsa, hamısı, personajların həyatı,
fəaliyyəti, birinin
digərləri ilə
əlaqələri, müəyyən
məkan-zaman ölçülərini
əhatə etməklə
əvəzlənə-əvəzlənə
bədii mətn qanunauyğunluqlarına görə
hərəkətdə olur.
"Bir uzaq yaşıl ada" romanında yer almış fabula elementlərində bir-biri
ilə qarşılıqlı
şəkildə bağlı
olan motivlər təsdiqləyici səbəb-məqsəd
əlaqələri ilə
birləşən hadisələr
cərgəsində qruplaşdırılır.
Əsərin fabulası
təsvirin tematik-faktik
predmeti olaraq romanın aparıcı hərəkətinin planı
olub, motivlərə verilən rolun və personajların yerinin uğurlu göstəricisi kimi çıxış edir.
Məmməd Əliyevin bəhs
etdiyimiz romanının
xronotopları nəinki
Azərbaycan, Rusiya, Avropa, hətta Amerikanı da əhatə
edir. Bir də görürsən, müəllif
maraqlı bir təhkiyə üslubundan
istifadə etməklə
hadisələri Gürcüstan,
Almaniya münasibətlərinə
yönəldir, hətta
Şevardnadzenin Almaniyanın
birləşməsində rolunu
qabardır, Xruşşovun
hakimiyyətə gəlməsini,
Beriyanın edam edilməsini,
bundan sonra meydan hərəkatının
yenidən vüsət
almasını, Dilarə
Əliyeva, Aydın Məmmədov, Sabir Rüstəmxanlı,
Bəhlul Abdulla, Rafiq İsmayılov
və başqalarının
DTK tərəfindən izlənilməsinə
keçirirsə, oradan
da Bakı-Zaqatala yolunda
Azərbaycan Xalq Cəbhəsi fəallarının
avtomobil qəzasına
salınmasını təsvir
predmetinin nüvəsinə
yönəldir.
Romanda heç də yalnız Azərbaycanda gedən ictimai-siyasi proseslərin etiologiyasına
nəzər salınmır,
həm də SSRİ-ni belə vəziyyətə
gətirən halların
səbəbləri və
həmin dövrdən
əvvəlki hadisələr
xatırladılır. Qorbaçovun
hakimiyyətə gəlməsi
ilə Pelşe, Qromıko, Solomentsev, Suslov, Ponomaryev, D.Kunayev və
başqa bu kimi Sov. İKP funksionerlərinin istefaya göndərilməsi, H.Əliyevin
hakimiyyətdən uzaqlaşdırılması,
Çexoslovakiyada hərbi
çevriliş, Oşda
özbəklərlə qırğızlar
arasındakı münaqişələr,
Litvada SSRİ əleyhinə
etirazlar, Qafqazdakı etnik münaqişələr,
ABŞ Mərkəzi Kəşfiyyatının
erməni terrorçularına
dəstəyi, Moskva metrosunda
ermənilərin törətdiyi
partlayışlar, Dağıstan
və Çeçenistanda
müstəqillik uğrunda
qızışan mübarizə,
Qorbaçovun arvadı
Raisa Maksimovnanın Amerika və
sovet erməniləri tərəfindən mükafatlandırılması,
erməni vandalizmi və başqa bu kimi məsələlərin
morfologiyası roman qanunauyğunluqlarına
görə açılır.
Əsər qeyri-adi inandırıcı detal və hadisələrlə
zənginləşdirilir.
Romanda yaddaqalan maraqlı bədii ifadə üsulları və detallar yetərincədir. Məsələn, SSRİ Xalq
yazıçısı Boris Oleynikin (o, SSRİ Ali Soveti
Millətlər Palatasının
sədri idi) Qorbacovu "knəzğ tğmı" ("zülmət
sultanı") adlandırması,
Muradın işə Salyan kazarmalarının yanından piyada keçib gedərkən ölümlə üz-üzə
dayanmaşı, onun Muradın rus polkovnikinə "Camaatı
qırdırmayın" kimi
kinayəli replikası,
Yazovun qoşunları
Bakıya yeritməsi,
XI Qızıl ordu meydanında top atəşlərinin
ard-arasının kəsilməməsi,
xalqın barrikadalar qurması, meyitlərin daşınması, nümayişçilər
tərəfindən zirehli
maşınların mühasirəyə
alınması, Elmira Qafarovanın
bu hadisələri dövləti cinayət kimi səciyyələndirib
dünyaya bəyan etməsi, erməni Slavikin Bakıda yaxşı vəzifədə
çalışmasına baxmayaraq,
hadisələr başlayınca
Bakıdan qaçıb
qatillərlə bərabər
azərbaycanlılara qənim
kəsilməsi və
s. əsərin birinci
hissəsində uğurla
yerləşdirilmişdir.
***
Üç hissədən ibarət
bu romanın ikinci hissəsində oxucu yenə də Murad obrazı ilə daha sıx-sıx
qarşılaşır. Burada
Quba Müəllimlər
İnstitutunun açılması,
ona müstəqil
status verilməsi, eyni
zamanda müəllif tərəfindən keçmiş
hadisələrin retrospeksiyasının
yaradılması, Muradın
Lenin muzeyi və 26 Bakı komissarları muzeyini dağıtması,
Stepan Şaumyanın portretinin
və Leninin maketinin dağıdılıb
tonqalda yandırılması,
1918-ci il hadisələrində emənilərin Şaumyanın
fitnəsi ilə Azərbaycan türklərini
soyqırıma məruz
qoymaları, bu qatı daşnak dığasının göstərişi
ilə Bakı, Salyan, Şamaxı, Quba və ölkəmizin
digər ərazilərində
törətdikləri vəhşiliklər,
Şaumyanın Azərbaycan
tərk edib Türkmənistan ərazisindən
gizli yollarla Hindistana qaçırılması,
övladları Levon və Georginin onun qəbrinin üstünə getmələri
və s. və i.a. kimi hadisələrə
oxucu diqqətini yönəltməsi maraqlı
və diqqəti məşğul edən təsvirlərlə ortaya
çəkilməsi Məmməd
Əliyevin təhlilini
apardığımız əsərinin
önəmli səhifələri
kimi dəyərləndirilməlidir.
Roman müəllifinin geniş fərdi yaradıcılıq
stixiyası və priyomu kimi istifadə
etdiyi retrospeksiyalar əsərin dilinin ifadə formasının gücləndirici elementi olaraq əvvəlki faktual-məzmun informasiyasının
oxucuya daha geniş təfsilatı ilə çatdırılmasında
aparıcı rol oynayır. Müəllif burada keçmişi təftiş etmək məqsədini güdməyib,
bununla təhkiyənin
deyim narrativinin daha da maraqla izlənilməsinə diqqət
çəkməyi vacib
hesab etmişdir. Eyni zamanda müəllifin
keçmişin ürək
ağrıdan hadisələrinə
diqqət yönəltməsi
heç də onun öz fərdi
maraqlarına xidmət
etməsi ilə bağlı deyildir. Bu indidən keçmişə
gedib, keçmişdən
indiyə qayıtmada baş vermiş hadisə və proseslərin, bir tərəfdən, faciəviliyinə,
digər tərəfdən,
taleyüklü olduğuna
hesablanmışdır. Əsər
müəllifinin Tofiq
İsmayılov, Anar, Polad Bülbüloğlu və b. çıxış
və davranışlarında
Mərkəz rəhbərliyinin
Azərbaycana laqeyd münasibətini geniş
auditoriya qarşısında
ön plana çıxarmağı,
milli münasibətlərin vətənimizdə son həddə
çatdırılıb alovladırılması,
Qarabağa İrandan,
Livandan, Suriyadan muzdlu terrorçuların gətirilməsi, Qarabağ
uğrunda başlayan iğtişaşların Ermənistanı,
Gürcüstanı, Moldovanı,
Estoniyanı və Litvanı bürüməsi,
Pribaltika respublikalarının
Rusiya ilə əməkdaşlıqdan imtina
etmələri, M.S.Qorbaçov
dövründə ölkədə
hərc-mərcliyin baş
alıb getməsi,
SSRİ-də Fövqəladə
Hallar üzrə Dövlət Komitəsinin
yaradılması, Kommunist
partiyasının ləğvi,
Qərbi Azərbaycandan
gələn soydaşlarımızın
didərginlik həyatı
yaşamaları, oyuncaq
Artsax rejiminin qurulması, Azərbaycanın
sayılıb-seçilən övladlarının (Salatın
Əsgərova, Əlyar
Əliyev, Əlif Hacıyev və digərlərinin) cəngavərliyinin
öyülməsi, 1992-ci ilin
fevralında Aşağı
və Yuxarı Quşçular, Malıbəyli
və digər yaşayış məskənlərində
əhalinin erməni yaraqlıları tərəfindən
qətli, Xocalı genosidi, Beynəlxalq təşkilat, birlik və ölkələrin bu vandallığa və düşmənçiliyə
göz yumması,
ABŞ senatının Azərbaycana
qarşı əsassız
sanksiyalar tətbiq etməsi, ATƏM, ATƏT, BMT, Avropa
Şurası, Avropa İttifaqı kimi demokratiya və insan haqlarından durmadan dəm vuranların ağızlarına
su alıb dayanması və s. kimi hiss və duyğularımıza narahatlıq
verib, əsəblərimizi
tarıma çəkən
məqamların hamısı
Məmməd Əliyevin
"Bir uzaq yaşıl
ada" romanının
ikinci hissəsini təşkil etmiş hadisələrin çeşidli
mənzərələrini yaratmaqdadır.
Müəllif əsərin baş
qəhrəmanı Muradı,
əslində, çoxsaylı
sınaqlardan keçirir.
Quba Rayon Ticarət şöbəsinin müdiri
Muxtar Abbasov Azərbaycanda cərəyan
edən hərcmərcliklər
fonunda işbazlar, əliəyrilər, hər
yeri özəlləşdirdiyi
bir tarixi kəsimdə onun kitab evini özəlləşdirdikdən
sonra oradakı nüsxələri çaya
töküb məhv etmək dovdunda olduğu bir vaxtda Muradın ondan bir qədər
gözləməyi xahiş
edib, öz vəsaiti hesabına kitabları instituta daşıtdırması və
17 min nüsxədən artıq
elmi, nəzəri, bədii, metodik-didaktik səpkili Azərbaycan və dünya ədəbiyyatı klassiklərinin
əsərlərini, ensiklopediyaları
burada yerləşdirib,
kitab fondu və qiraət
zalları yaratması,
Muradın elm adamı
olub ədəbiyyatşünaslıq
sahəsində fundamental tədqiqatlar
aparan alimləri yaxşı tanıdığından,
onlara sayğı ilə hörmət bəsləməsi əsər
müəllifinin narrativ
poetexnologiysına səriştəli
yanaşmaları ilə
bağlıdır. Onun
Məmməd Cəfər
müəllimə rəğbəti
olduğundan bu böyük alimin dünyasını dəyişməsi
xəbərini də ürək ağrısı
ilə qarşılaması
və s. fərdi təhkiyə axarında mətn kontekstinə uğurla daxil etmə bacarığı
əsəri oxunaqlı
edən məqamlardandır.
Məmməd Əliyevin "Bir uzaq yaşıl ada" romanı, əslində, Azərbaycanımızın tarixi taleyində əlahiddə dövr olan həmin illərin ağrılı panoramını təqdim etməklə qaçqınlıq, köçkünlük, xalq cəbhəsinin hakimiyyətə gəlməsi, Əbülfəz Elçibəyin prezident seçilməsi, ölkədə hərc-mərclik, kənd təsərrüfatı obyektləri, torpaq və əkin sahələri, mal-qaranın yiyəsiz qalması, özəlləşdirmə adı altında talan edilməsi, vətənin çörəklə imtahana çəkilməsi, Rusiya ilə qırılmış müxtəlif tipli əlaqələrin insanların həyatına təlatümlər gətirməsi, Dərbəndlə əlaqələrin yenidən bərpa edilməsi, əslən qubalı Seyid Camal oğlu Qurbanovun müfuzundan (o, Dağıstan Dövlət Duması Şurasının sədr müavini idi) Muradın istifadə edib institut əməkdaşlarına 250 çörəyi birdən paylaması və s. başqa bu kimi hadisələrin mahiyyətinin açılması Murada hamının "milli oğlan" kimi dəyər verməsi ilə nəticələnir. Seyid Qurbanovun Azərbaycana etdiyi köməyə görə onun 70 illiyinin Prezident Administrasiyasının yüksək rütbəli nümayəndələrinin iştirakı ilə Qubada keçirilməsi, Heydər Əliyevin onunla yaxın münasibətlərdə olması, Muradın Meydan hərəkatına yaxından dəstək verməsi, Əlikram Hümbətovun Talış Muğan Respublikası yaratmaq cəhdləri və özünü lider kimi təqdim etməsi və s. kimi məsələlər obyektiv tarixi gerçəkliklər fonunda incələnmişdir. Bu hadisələrin ölkə və xalq üçün uyğun məcraya düşməsində xalqın inanıb etibar etdiyi Heydər Əliyevin hakimiyyətə gətirilməsi, 8 iyun 1993-cü ildə Bakıya dəvət olunması və bir həftə sonra Milli Məclisin sədri seçilməsi, onun Gəncəyə gedib Surət Hüseynovla danışıqlar aparması, Surətin Bakıya qoşun yeritməsi planının qarşısını alması romanın infrastrukturunda oturan məzmun çalarlarını milli və yerli koloriti yüksəltmək baxımından əhəmiyyətlidır.
Əsərdə Muradın əvvəlki Azərbaycan hökumətində təmsil olunmuş nazirlər - Fikrət Yusifov, Heydər Əsədov, Saleh Məmmədov, Səlim Müslümov və b. ilə münasibətlərinin məhz Muradın baxış kontekstində yer alması və digər çoxsaylı məqamlar bu romanın maraqlı nəsr nümunəsi kimi nəzərdən keçirilməsi ilə bağlı dolğun təsəvvürlər yaratmaqdadır.
Muradın bütün romanboyu təfəkküründə gedən proseslərə nəzər saldıqda, haradasa elə bil ki, onun iç dünyasında metafizik bir qiyama, bunta, romantikliyə, nihilizmə, dekadansa, hətta neoromantik düşüncəyə yuvarlandığı ilə bağlı da fikirlər söyləmək mümkünləşir. Eyni zamanda qeyd edək ki, burada Məmməd Əliyev rus, Şərq, Qərb və Amerika nəzəri fikrində olduğu kimi nə simvolik süjetlərə, nə A.Veselovskinin "Süjetlərin poetikası"na söykənir, nə K.Q.Yunqun kollektiv şüursuzluq (şüuraltı) yanaşmasına, nə Q.Velflinin qiyamçı individualistinə, nə də digərlərinin nəzəri baxışlarından irəli gələn yanaşmalara uymur. Əsərin bütün təhkiyə kəsimlərində biz müəllifin fərdi polifoniyasını hiss edir, eşidir, duyur, görürük.
"Bir uzaq yaşıl ada" romanında hadisələr müəllifin fərdi yaradıcılıq manerasının XX əsrin "ən vicdansız dövrü hesab etdiyimiz 80-90-cı illərə qədər" titrədici və tükürpədici kataklizmlərlə (siyasi, hərbi, iqtisadi, mədəni, psixoloji və s. kimi aşınmalarla) müşayiət edir ki, əslində, M.Əliyev tərəfindən zamanın bütün əyintiləri də burada xüsusi cərrah bıçağı ilə kəsilib sanki qəssabxanadan asılan heyvan cəmdəklərinin içini dəlib keçən yaraların ortaya çıxarılması ilə bizləri təsvir predmetinə çevrilən məsələlərə təkrar-təkrar qayıtmağa sövq edir.
M.Əliyev digər nasirlərimiz kimi öz əsərlərində 80-ci illərin ikinci yarısından avanssenaya çıxmış Qarabağ bölgəmizin tarixi taleyi, müharibə mövzusu, insan, dövlət və s. kimi məsələlərə birbaşa, yaxud dolayısı ilə bağlı məmur özbaşınalığı, sevgi, məhəbbət kolliziyaları, insan qəlbinin ambivalentliyi (ikili təbiəti) mövzusu və s. nəzərdən keçirməsi ilə gəlmişdir. M.Əliyev bir əsər müəllifi kimi yaxşı başa düşür və dərk edir ki, müasir ədəbi nümunə, hər şeydən öncə, zamanın ruhunu, həyatın qavrayış xüsusiyyətlərini, oxucusunun sosial-mədəni təcrübəsini və s. məqamları öz əsərinin infrastrukturunda yerləşdirməli və birləşdirməlidir. Burada müəllifin ortaya qoyduğu problematika oxucunun siyasi, ideoloji, mədəni, mənəvi fəallığına təsir etməli, vətənə barmaqarası baxanların hərəkətlərinin və taleyinin nəyə gətirib çıxaracağı detalları ilə oxucuya çatdırılmalıdır.
(Davamı gələn sayımızda)
Nizami Məmmədov TAĞISOY
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 26 sentyabr, №35.- S.28-29.