"Qeyri-səlis məntiq
və Dil-Nitq"
kitabı zəngin dil materialı kimi
Kamal
Abdulla və Rafiq Əliyevin
"Qeyri-səlis məntiq
və Dil-Nitq" kitabı, Azərbaycan elmi düşüncəsinə
mühüm töhfə
verən bir əsərdir. Müəlliflər,
qeyri-səlis məntiqin
mürəkkəb konsepsiyalarını,
Azərbaycan dilinin zəngin imkanları ilə birləşdirərək,
dilin quruluşu və işləmə mexanizmləri haqqında dərin və orijinal bir təhlil
təqdim edirlər. Kitabın ən diqqətçəkən cəhətləri
aşağıdakılardır:
Novatorluq:
Müəlliflər, qeyri-səlis
məntiqi dilçilik
sahəsinə tətbiq
etməklə, bu sahədə yeni bir araşdırma istiqaməti
açmışlar. Onların
təhlilləri, dilin
dəqiq elmlər vasitəsilə daha dəqiq öyrənilməsi
üçün geniş
imkanlar açır.
Əhatəlilik: Kitabda, qeyri-səlis
məntiqin dilin müxtəlif səviyyələrinə
(fonetika, morfologiya, sintaksis, semantika) tətbiqi geniş şəkildə araşdırılır.
Bu da, dilin bütün
bir şəkildə təhlil edilməsinə imkan verir.
Aydınlıq və sadəlik:
Mürəkkəb elmi
konsepsiyalar, aydın və sadə bir dildə izah edilir. Bu da, kitabı həm mütəxəssislər, həm
də dilçilik sahəsinə maraq göstərən geniş
oxucu kütləsi üçün əlçatan
edir.
Milli mədəniyyətə bağlılıq:
Müəlliflər, qeyri-səlis
məntiqi Azərbaycan
dilinə tətbiq etməklə, milli mədəniyyətimizə
dəyər vermiş
və onun zənginliyini bir daha ortaya qoymuşlar.
Qeyri-səlis məntiq bütün
ifadələrin bir və ya sıfır
həqiqət dəyərinə
malik olduğu standart məntiqdən ümumiləşdirmədir.
Qeyri-səlis məntiqdə
ifadələr 0,9 və
ya 0,5 kimi qismən həqiqət dəyərinə malik ola bilər.
Qeyri-səlis məntiq kəmiyyət
analitikləri tərəfindən
alqoritmlərinin icrasını
yaxşılaşdırmaq üçün istifadə
edilə bilər.
Adi dillə oxşarlıqlara
görə qeyri-səlis
alqoritmləri kodlaşdırmaq
nisbətən sadədir,
lakin onlar hərtərəfli yoxlama
və sınaq tələb edə bilər.
Praktikada
bu konstruksiyaların hamısı "həqiqi"
şərtin qismən
qiymətlərinə imkan
verir. Klassik məntiqdə olduğu kimi, bütün mülahizələrin mütləq
doğru və ya tamamilə yanlış olmasını
tələb etmək əvəzinə, qeyri-səlis
məntiqdə həqiqət
dəyərləri sıfırdan
birə qədər istənilən qiymət
ola bilər. Bu, alqoritmlərə
bir diskret məlumat nöqtəsindən
fərqli olaraq verilənlər diapozonu əsasında qərarlar qəbul etmək imkanı yaradır.
Bu gün qeyri-səlis məntiq geniş tətbiqlərdə istifadə
olunur: aerokosmik mühəndislik, avtomobil hərəkətinə nəzarət,
biznes qərarlarının
qəbulu, sənaye prosesləri, süni intellekt, təbii dil təhlilləri və s.
Kamal
Abdulla və Rafiq Əliyev
"Qeyri-səlis məntiq
və Dil-Nitq" kitabında qeyri-səlis məntiqi dil və nitqə tətbiq edərək, müxtəlif fərqli yanaşmaları irəli sürərək intellektual
bir araşdırma ortaya qoyublar.
Nəzəri cəhətdən qeyri-səlis
məntiq həqiqət
və ya yalan ifadələrinin
nadir olduğu real həyat
şəraitlərini təqlid
etmək üçün
işlədilir.
Qeyri-səlis məntiq ilk dəfə
Lütfi Zadə tərəfindən 1965-ci ildə
"İnformasiya və
Nəzarət" jurnalı
üçün yazdığı
məqalədə təklif
edilmişdir. L.Zadə
"Qeyri-səlis çoxluqlar"
adlı məqaləsində
informasiyanın emalında
istifadə olunan verilənlərin növünü
əks etdirməyə
çalışmış və bu cür
çoxluq üçün
elementar məntiqi qaydaları çıxarmışdır.
"Çox vaxt real fiziki dünyada rast gəlinən obyektlərin siniflərinin
dəqiq müəyyən
edilmiş üzvlük
meyarları olmur",
- L.Zadə izah etdi. "Bununla belə, fakt olaraq qalır ki, belə qeyri-dəqiq müəyyən edilmiş
"siniflər" insan
təfəkküründə, xüsusən də, nümunənin tanınması,
məlumatların ötürülməsi
və abstraksiya sahələrində mühüm
rol oynayır".
O vaxtdan bəri qeyri-səlis məntiq maşın idarəetmə
sistemlərində, təsvirlərin
işlənməsi, süni
intellekt və birmənalı şərhə
malik siqnallara əsaslanan
digər sahələrdə
uğurla tətbiq olunur.
Qeyri-səlis çoxluqlar nəzəriyyəsini
dərindən başa
düşmək üçün,
ilk növbədə, "qeyri-səlis
(fuzzy)" termininin etimologiyasını
bilmək lazımdır.
R.Hodgenin məqaləsində
yazılır ki, "qeyri-səlis
məntiq L.Zadənin insan dillərinə xas olan müxtəlif
məntiqləri incə
qavraması ... elmi təfəkkür üçün
təbii dillərin güclü və zəif cəhətlərinin
tədqiq olunmasına
marağı əsasında
yaranmışdır". Dilçilik
sahəsində geniş
biliyə malik olan bu alim fiziki və mexaniki hadisələrin mahiyyəti
ilə heç bir əlaqəsi olmayan "qeyri-səlis"
ifadəsini dil və ya təfəkkür
kateqoriyası olaraq istifadə edir. XX əsrin sonlarında yazdığı məqaləsində
isə fiziki hadisələr axınını
sərhəd şərtlərinin
tipologiyası kimi adlanan qeyri-səlis kateqoriyaların təsviri
baxımından irəli
sürmüşdür ki, burada
o, insanların sifət
cizgilərinə görə
bir-birlərini necə
qəbul edib, tanıdıqlarını təsvir
edir.
Qeyri-səlis məntiqin inkişafının
ilkin mərhələsi
L.Zadənin üçüncünü
istisna edən məntiq qanununu və ona ikili
olan uyğunluq məntiq qanununu zəiflətməyin zəruriliyinə
dair sübutuna əsaslanırdı. Aristotel
dövründən bəri
bu qanunlar klassik çoxluqlar nəzəriyyəsində dayanıqlı
hesab edilmişdir. Yeni
"vinerdənsonrakı" tarix göstərdi ki, yeni
nəzəriyyələri kəşf
etmək və inkişaf etdirmək üçün ənənəvi
düşüncə tərzindən
imtina etmək lazımdır. Nəticədə,
elm dünyası iki hissəyə bölündü:
süni intellektə çatmaq üçün
klassik yanaşmaların
("yuxarıdan aşağıya")
tərəfdarları və
yeni düşüncənin və yanaşmaların yaradılmasını müdafiə
edən ("aşağıdan
yuxarıya") yolun tərəfdarları. Əslində
klassik nəzəriyyənin
əsas aksiomunu rədd edərək, L.Zadə 1965-ci ildə yüksələn inkişaf
yolu ilə bu sıçrayışı
həyata keçirdi.
Qeyri-səlis məntiq ən
əsas mənada qərar ağacı tipli analiz vasitəsilə
inkişaf etdirilir. Beləliklə, daha geniş miqyasda, qaydalara əsaslanan nəticələr vasitəsilə
proqramlaşdırılmış süni intellekt sistemlərinin əsasını
təşkil edir.
Ümumiyyətlə, qeyri-səlis
termini qərar ağacına
bənzər sistemdə
işlənib hazırlana
bilən çoxlu ssenarilərə aiddir. Qeyri-səlis məntiq protokollarının hazırlanması
qaydalara əsaslanan proqramlaşdırmanın inteqrasiyasını
tələb edə bilər. Bu proqramlaşdırma
qaydalarına qeyri-səlis
çoxluqlar da aid edilə
bilər, çünki
onlar hərtərəfli
modellərin ixtiyarına
uyğun olaraq işlənib hazırlanır.
Qeyri-səlis çoxluqlar da daha
mürəkkəb ola bilər.
Daha mürəkkəb
proqramlaşdırma analogiyalarında
proqramçılar dəyişənlərin
daxil edilməsini və xaric edilməsini
müəyyən etmək
üçün istifadə
olunan qaydaları genişləndirmək qabiliyyətinə
malik ola bilərlər. Bu, daha
az dəqiq qaydalara əsaslanan əsaslandırma ilə daha geniş seçimlərlə nəticələnə
bilər.
Süni intellektdə
qeyri-səlis semantika
Qeyri-səlis məntiq və qeyri-səlis semantika anlayışı süni
intellekt həllərinin
proqramlaşdırılmasının mərkəzi komponentidir. Qeyri-səlis məntiqdən
proqramlaşdırma imkanları
da genişləndikcə, süni
intellekt həlləri
və alətləri iqtisadiyyatda bir sıra sektorlarda genişlənməyə davam
edir.
IBM-in
Watson, qeyri-səlis məntiq
və qeyri-səlis semantikanın variasiyalarından
istifadə edən ən məşhur süni intellekt sistemlərindən biridir.
Xüsusilə, maliyyə
xidmətlərində qeyri-səlis
məntiq maşın
öyrənməsi və
investisiya kəşfiyyatının
nəticələrini dəstəkləyən
texnologiya sistemlərində
istifadə olunur.
Bəzi
qabaqcıl ticarət modellərində qeyri-səlis
məntiq riyaziyyatının
inteqrasiyası analitiklərə
avtomatlaşdırılmış alış-satış siqnalları
yaratmağa kömək
etmək üçün
də istifadə edilə bilər. Bu sistemlər investorlara investisiyalarına təsir
edən geniş dəyişən bazar dəyişənlərinə
reaksiya verməyə kömək edir.
Qeyri-səlis çoxluqlar bədii
mətnlərin təhlilində
linqvistik informasıyanın
üzərinə qoyulan
məhdudiyyətləri ehtiva
edən tutarlı bir vasitədir. Müəlliflər yazır
ki, mətn daxilində
hər hansı hərəkət və ya hadisə ilə bağlı natamam məlumat verildikdə, bu, ona olan inamı
azaldır. Məsələn:
"yəqin ki" ifadəsi
"ehtimal ki" ifadəsindən
mənaca daha güclüdür. Bu məqamda
"az", "çox",
"daha çox"
kimi təyinediciləri
də diqqətdə saxlamaq lazımdır. Alim
onu da qeyd edir ki, mətndə olan məlumatı müəllif öz biliyi, müşahidəsi
və ya inancı əsasında olan epistemoloji mövqeyinə əsaslanaraq
verir.
Qeyd edək ki, mətnlərdə
işlədilən qeyri-səlis
məna ifadə edən sözlər daşıdıqları məna
yükü baxımından,
modallıq baxımından
bir-birlərindən çox
fərqlənir. Məsələn,
"certainly" və "probably" sözləri modallıq baxımından fərqli mənalar ifadə edir. "Certainly"
əminlik bildirdiyi
halda, "probably" modal sözü
qeyri-müəyyənlik bildirir.
Odur ki, mətnlərdə
işlədilən qeyri-səlis
mənalı sözlərin
seçilməsində ehtiyatlı
olmaq lazımdır.
Müəlliflər yazır ki,
"Kitabi-Dədə Qorqud"
mətnində adi hal ilə maksimal
hal arasında dərəcələri müəyyənləşdirmək
bəzən asan, bəzən isə çətin olur. Mətnin dil potensialına uyğun olaraq böyük bir gəmi təsvir
edək. "Kitabi-Dədə
Qorqud" mətni təsəvvürdəki bu
obrazı asanlıqla elə ifadə edərdi: "Böyük
ağac gəmilər
oynadan su". Lakin təsəvvürdəki gəmi
sadəcə böyük
deyil. O, inanılmaz dərəcədə böyükdür.
Mətn təsəvvürdəki
obrazı uyğunlaşdırmağa
cəhd edir. Ona görə də mətndə belə yazılır: "Böyük-böyük
ağac gəmilər
oynadan su".
Buradakı "Böyük-böyük" ifadəsi böyüklüyün
intəhasız ölçüsünü
təsəvvür etmək
cəhdidir; qeyri-səlis
məntiqin işə
düşməsidir. Dildəki
qoşa sözlər burada köməyə gəlir.
Qeyri-səlis məntiq təbii
dil emalında hisslərin təhlili və mətn təsnifatı kimi tapşırıqlar üçün
istifadə olunur. Təbii dil mətninin mənasında
qeyri-müəyyənlik göstərir
və bu qeyri-müəyyənliyə əsaslanaraq
qərarlar qəbul edir.
"Qeyri-səlis məntiq və Dil-Nitq" kitabı dilçilik sahəsində çalışan
tədqiqatçılar üçün
dəyərli bir mənbədir. Pedaqoqlar üçün, dilin tədrisi metodlarını
zənginləşdirmək üçün faydalı
bir vəsaitdir. Geniş oxucu kütləsi üçün,
ana dilinə olan marağı artırmaq və dil haqqında
daha dərin biliklərə yiyələnmək
üçün əlçatan
bir kitabdır.
Fatma
QURBANZADƏ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2025.- 17
yanvar, №2.- S.18.