İnsan münasibətləri
mədəniyyətinin parlaq siması
Canlı təbiətin bütün digər nümayəndələrindən fərqli olaraq,
insan
öz həyat fəaliyyətini idarə etmək və xoşbəxtliyə nail olmaq kimi nadir imkana malikdir. Lusi Anney Seneka hesab edirdi
ki, "qəlbin böyüklüyü
bütün insanların
xüsusiyyəti olmalıdır".
İnsanı "hər
şeyin meyarı"
kimi nəzərdən
keçirən və
şəxsiyyətin sonsuz
imkanlarına inanan Sokrat deyirdi: "Hər bir insanda
günəş var. Ona yalnız
işıq saçmaq
imkanını verin".
Dövlətimiz müstəqillik əldə
etdikdən sonra istedadlı sənətşünaslarımızın
içindəki günəş
daha şövqlə parlamağa başladı.
Sənətşünaslıq elmi özünün həqiqi, doğru istiqamətini müəyyənləşdirməklə,
ideoloji basqılardan uzaq, öz obyektiv
inkişafına qədəm
qoydu. Yaradıcı elita formalaşdı, Rəna xanım Abdullayeva kimi sənətşünas alimlərimiz
yetişdi.
İnsanlarla harmonik münasibətlərin
və mədəni ünsiyyətin saxlanması
üçün həm
genetik kodla, həm də müvafiq tərbiyə ilə şərtlənən
- şəxsiyyətin alicənablığı
böyük əhəmiyyətə
malikdir. Alicənab insanın yaxşı cəhətləri, istedadı
və nailiyyətləri
nə qədər yüksəkdirsə, o daha
artıq sadədir və lovğalıqdan uzaqdır. Şəxsi
"mən"in arxasında
"İlahi qığılcım"ı
təmsil edən ali "mən"in durduğunu qeyd edərək, C.Templton bunu ulduzları gündüz görmək
cəhdi ilə müqayisə edir: "Onlar əvvəlki kimi kainatdadırlar, lakin günəş işığına görə
görünmürlər, yalnız
günəş batdıqdan
sonra biz bu səma məşəllərini
görürük". Rəna
xanım Abdullayevanı
da məhz Kərim Kərimov, Cəmilə Həsənzadə,
Rasim Əfəndiyev,
Leyla Axundzadə, Şamil
Fətullayev, Əbdülvahab
Salamzadə, Mikayıl
Hüseynov və s. kimi parlaq sənətşünasların
ardınca ulduz kimi parlayan səma
məşəllərindən biri kimi təqdim
edə bilərik.
Vaxtilə Nəsirəddin Tusi
hesab edirdi ki,"... insan təkamülün ən şərəfli məhsuludur. Bununla belə insan bütün inkişaf imkanlarından istifadə etməmişdir. Onun gələcək təkamülü
bioloji proqres istiqamətində deyil, mənəvi və zehni kamilləşmə istiqamətində baş verməlidir. Bu yolda bəşəriyyət çox
böyük imkanlara malikdir və bir vaxt dünya
daha ədalətli, insan isə daha kamil olacaqdır".
Ulu Nəsirəddin Tusinin
fikirləri reallaşmaqdadır.
Kamilliyə can atan, onun astanasında olan insanları görmək, dəyərləndirmək,
təbliğ etmək
bu gün daha çox vacib və zəruri
məsələdir.
İnsan
varlığının mövcud
dəyər və normalara həssaslığı
onun cəmiyyətlə
münasibətlərini nizamlayan,
ahəng gətirən
başlıca amildir. Baş verən qlobal transformasiyalar və münaqişələr
insanı mənəvi
dayaqlarından məhrum
edir, onda ruh düşkünlüyü,
diskomfort əhval-ruhiyyə
yaradır.
İqtisadiyyat elmi mövcud resurslardan səmərəli
istifadəni tələb
edir. Onun resurs saydığı maddi sərvətlərdir
və mənfəətə
yönəlidir. Kulturologiya
da eyni tələbi irəli sürür. Lakin
kulturologiya öz predmetinə görə mənəvi sərvətləri
əsas götürərək
insan mənəviyyatına
üstünlük verir.
Bu da insan resurslarından
səmərəli istifadəni
labüd edir. Maddi sərvətləri - neft kapitalını insan kapitalına çevirmək
bu gün prioritet istiqamətlərdəndir.
Ona görə də kulturoloji baxımdan belə insanların insani keyfiyyətləri təhlil edilməli, dəyərləndirilmələr aparılmalıdır.
Həyatda hər şey dəyişir, insan münasibətləri də
dəyişir: onlar, ya inkişaf edir və möhkəmlənir,
ya da sönüb gedir və bitir.
Hər şey insanların mədəniyyətindən,
onların qarşılıqlı
münasibətlərinin səmimiliyindən,
enerji, xoş məqam, diqqət, əməkdaşlıq etmək
istəyi və ziddiyyətləri aradan qaldırmaq bacarığından
asılıdır. Hələ
keçən əsrin
əvvəllərində Lesli Alvin Uayt göstərmişdir
ki, kulturoloji qanunauyğunluğa
görə insanın
davranışı onun
mədəniyyətinin dəyişməsi
ilə dəyişir.
İnsanın davranış
vahidi - əməlləridir.
Rəna xanım Abdullayeva gənc yaşlarından elmi mühitdə böyümüş, sonradan
bu mühiti böyütmüş ətrafına
nur, aydınlıq səpələyən aydınlardandır.
Onun mühüm cəhətlərindən biri
insanlarla münasibətdə
xüsusi diplomatik etika tətbiq edə bilməsidir. Burada öz ağlının və üstünlüyünün nümayişindən
imtina etmək; öz fikirlərinin ifadəsində yığcamlıq,
başqalarının əhəmiyyətliliyini
təsdiq etmək; başqalarının sözünü
kəsmədən onları
dinləmək bacarığı,
onların problemlərini,
mövqelərini, gözləmələrini
və davranış motivlərini anlamaq; özündən daha az ağıllı olan adamla mübahisədən
imtina etmə, onun haqlılığı
ehtimalını təsdiq
etmə; susmaqla və ya onun
nə dediyinin üzərində fikirləşməyi
vəd edərək, başqa mövzuya keçməklə mənasız
mübahisəni kəsmək
və ona təşəkkür etmək
qabiliyyəti kimi xüsusi cəhətləri
qeyd etmək lazımdır.
İnsan münasibətləri mədəniyyətinin
universal əsası və
konkret təzahürü
şəxsiyyətlərarası münasibətlər mədəniyyətidir.
Şəxsiyyətlərarası münasibətlərdə Rəna
xanımın xüsusi
keyfiyyətləri var. O, düzgün
qiymətləndirmə və
etirafı, nəzakəti,
ədəbi, şəxsiyyətə
hörməti əsas
götürərək məsələlərə
özünəməxsus münasibət
bildirir. Eyni zamanda davranışlarında
başqasının dərdinə
şərik olmanı,
inamı, anlamanı, səmimiyyəti, dözümü,
təmkini və səbri ilə də fərqlənir.
Rəna
Abdullayevanın mühüm
olan daha bir xüsusiyyəti şəxsiyyəti ittiham
etmədən ziddiyyətləri
aradan qaldırmağı,
öz fikirlərini düzgün ifadə etmək bacarığını
özündə cəmləşdirmə
qabiliyyətidir.
Hazırda sənətşünaslıq doktoru, professor Rəna Abdullayeva çoxsaylı kitabların müəllifi
kimi sənətşünaslıq
elminə töhfəsini
verməkdədir. Yetişməkdə
olan gənc kadrların müəllimi
və elmi rəhbəri kimi də fəaliyyətini davam etdirir.
Ümumiyyətlə, elmi və pedaqoji fəaliyyəti ilə dövlətimizin artmaqda olan nüfuzunu təmin edən, cəmiyyətin inkişafında
xüsusi rolu olan elitar mədəniyyətin
belə nümayəndələri
xüsusi hörmətə
layiqdirlər. Qədirbilən
xalqımız və Rəna Abdullayeva elmi-mədəni irsindən
yararlanmaqda olan çoxsaylı mütaliəçilər
hörmətli professorun
yaxınlaşmaqda olan
ad gününü təbrik
edir, ona cansağlığı, gümrahlıq,
firavan və rahat həyat arzulayırlar.
Namiq ABBASOV
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 24 yanvar, №3.- S.23.