İlanların oğurladığı əbədilik...

 

Ətirlərin mahiyyəti necə dəyişdi?

 

Qədim Romadakı cineytan oylağı hesab olunan lupanarlarda tez-tez eyş-işrət məclisləri keçirilirdi, fəqət, illər ötdükcə haman eyş-işrət məclisləri də hər şey kimi mahiyyətini dəyişdi.

Şərab - həzz tanrısı Dionisin şərəfinə gizlincə keçirilən gecə mərasimləri zamanla vakxanaliyaya çevrildi şənliklərin təkcə keyfiyyəti yox, kəmiyyəti düşdü.

Əgər əvvəl-əvvəl müqəddəs günah gecələri yüksək təbəqənin fahişələri - kurtizanlarla təşkil olunurdusa, zamanla şənliklərə qoyun iyi (məhz qoyun iyi!) verən bazar fahişələri dəvət olundu beləcə, kurtizanlar oyundan çıxdılar.

Kontingentlə birgə fahişəxanaların qoxusu da dəyişdi.

 Belə ki, kurtizanlar dövrün bahalı ətirlərindən istifadə edirdilər, üstəlik, müştərilər yuxarı təbəqənin nümayəndələri idi onlar müqəddəs günah gecələri üçün yüksək məbləğdə pul ödəyirdilər.

Yuxarı təbəqənin kişiləri lupanarlara təkcə cinsi ehtiyaclarını ödəmək üçün getmirdilər, onların məqsədi, həm xoş qoxulu, ağızlarından iy gəlməyən qadınlarla ictimai-sosial, siyasi-iqtisadi məsələlər haqqında danışmaq idi.

"İnsan insanın canavarıdır" qənaətilə xatırlanan romalı şair Plautus "Asinaria" komediyasında arvadına xəyanət edən, hər gecə fahişəxanalara gedən kişi obrazının arqumenti qoxuyla bağlıdır:

"Fahişənin dadlı nəfəsini, öpüşünü arvadımın acı nəfəsindən üstün tuturam. Arvadımla öpüşməkdənsə, zibillikdən su içərəm…"

Müştərilərin diqqətini cəlb etmək üçün, heç olmasa, bir neçə saatlıq olsa da, özlərini insan kimi hiss etmək üçün kompleksli, dəfələrlə təhqir edilmiş fahişələrin ən effektiv "silahlarından" biri ətir idi.

Əlbəttə, xoş qoxu, - hələ yatağacan, yataqdakı performansacan müştərinin ağlını bulandırmaqdan ötrü önəmli vasitədir.

 

***

Mesopotamiyanın ədəbi-mədəni irsi, ilk yazılı bədii əsər hesab edilən "Gilqameş"də önəmli hadisələr Uruk vilayətində Humbabanın qoruduğu sidr ormanında baş verir.

Sidr ormanı müqəddəs hesab edilirdi.

Hökmdar II Aşşurnasirpalın sarayının qapıları, pəncərə çərçivələri, döşəməsi, tavanı sidr ağacından hazırlanmışdı.

Sidr ağacından ovaxtkı əttarlar da istifadə edirdilər, fəqət, sivilizasiyanın başlanğıcında indiki kimi ağacın qoxu notlarını, yaxud laboratoriya şəraitində suyunu - yağını çıxarmaq mümkün deyildi, əlbəttə.

Ya qabığını soyub yandırırdılar, ya da yuxarı təbəqəyə aid malikanələrin tikintisində istifadə edilirdi ki, o malikanələrin nəinki içində, hətta yan-yörəsində xoş rayihə olurdu.

Demək olar ki, bəşəriyyətin ilk yazılı mətnlərindən biri olan "Gilqameş"də qəhrəman müqəddəs sidr meşəsindən - yəni qoxu cənnətindən qovulmuşdu.

Üstəlik, on iki lövhəlik daş mətndə təkcə kurtizan qadınların müqəddəs anası hesab edilən İştarın qisası, qoxu məsələsi, Nuh əhvalatı, sevişdiyinə görə sidr ormanından qovulan Enkidu haqqında yox, həm Böyük tufandan qurtulan yeganə adam - Utnapiştimin Gilqameşə verdiyi ölümsüzlük, gəncləşdirmə otundan onu oğurlayan ilandan da bəhs edilir.

Ki, bilirsiniz, ilan qoxunu diliylə alır. Haçalı dil qoxunun mənbəyini tapmaqda ilana kömək edir zamanla bizim burnumuzda funksiyasını itirmiş vomeronasal orqanın köməyilə obyektin mahiyyətini, materialını, necəliyini təsbit edir.

Biləsiniz, heyvanlar məhz bu vomeronasal orqanları sayəsində feromonları duyurlar.

Quşlarda olmayan feromonqəbuledici xeyli məməlilərdə, eləcə , kəpənəklərdə, böcəklərdə, qurbağalarda da var heyvanlararası sosial münasibətlər, cinsi aktlar məhz bu feromonlar sayəsində reallaşır.

Bəlkə , Gilqameşin tapdığı ölümsüzlük - əbədi gənclik otunu ilan oğurlamasaydı, indi hər şey başqa cür olacaqdı...

"Gilqameş" lövhələrindəki hekayələrin izlərinə səmavi dinlərin hamısında rast gəlmək olar, əlbəttə, bu, ayrıca mövzudur, fəqət, əfsanədəki kurtizan İştar, qoxuyla bağlı hekayə dini məsələlər qədər aktualdır mən məhz bu barədə yazıram.

Necə ki, "müqəddəs fahişələr" şəhəri adlandırılan Urukun müqəddəs fahişəsi Babil-Assuriya mədəniyyətində İştara, Şumerlərdə İnannaya, zamanla Afroditaya, Veneraya; Utnapiştim Nuha, Gilqameşlə Enkidu Rumiylə Şəmsə çevrildi, eləcə , Uruk şəhəri lupanarlara, hərəmxanalara, fahişə evlərinə, barlara, pablara, tinderə, instaqrama tik-toka çevrildi.

Necə ki, kurtizanlar lupanarları tərk etdikdən sonra seksual ayinlər mahiyyətini dəyişdi, eləcə , zaman keçdikcə qoxuların da keyfiyyəti, stixiyası dəyişdi; imitativ ətirlər yarandı, çeşidləndi, çeşnələndi...

 

***

Kurtizanlardan fərqli olaraq, özlərini, bədənlərini daha ucuz qiymətə satan bazar fahişələri qoyun dərisindəki yağ vəzlərindən ifraz olunan yağdan hazırlanmış "Lanolin"dən istifadə edirdilər.

"Lanolin" hələ apteklərdə kosmetik vasitə kimi satılır.

Üstəlik, sənayedə bu yağdan istifadə edilir.

Böyük Tufandan qurtulan yeganə adam - Utnapiştimin Gilqameşə verdiyi ölümsüzlük, gəncləşdirmə otunu oğurlayan ilan hekayəsini, ilanların qoxunu diliylə aldığını, zamanla burnumuzda funksiyasını itirmiş vomeronasal orqanın köməyilə obyektin mahiyyətini, materialını, necəliyini təsbit etməsini məqsədli şəkildə xatırladıram.

Mifoloji söhbətlərə görə, o ilan ki o otu oğurladı... o həm əbədiliyimizi oğurladı, üstəlik, əbədilik-zad bir yana, o gündən sonra vomeronasal orqanımız da asta-asta ölməyə başladı... zamanla yox oldu.

Bəs yaxşı, əgər Adəm oğlu, vətən qızı feromonları duyuban həyəcanlanmırsa, ehtiraslanmırsa... qadındırsa, kişi üçün, kişidirsə, qadın üçün alışıb-yanmırsa, niyə əttarlar "afrodizyak-afrodizyak" söhbətlər edirlər?

Bəs bilim, bu ətri vurursan, kəndin ətəyindəki qız iyləyə-iyləyə səni tapır, səni tapıb da qapır, imiş, o biri ətri vurunca, qonşunun oğlu quyruğunu qısıb sürünməyə başlayır...

Yalandır! Fırıldaqdır!

Marketoloji istismarın qoxulu versiyasıdır.

Deyək ki, filankəs hər cürsə təkmilləşmədən, zamanın hay-küyündən gizlənib, o lənətə gəlmiş ilanın apardığı vomeronasal orqanın bu dostumuza heç dəxli yox imiş. Necə ki özü feromon ifraz eləyir, eləcə feromon qəbul edir, əməllicə ağzının suyunu axıdır, ağlı çıxır başından. Olsun.

Əgər belənçi qədim insan varsa, ta onun ətrə-mətrə ehtiyacı yoxdur. O elə qadınların ifraz etdiyi feromonlarla da cuşa gələ bilər. Ta bunca xərc nədən?

"Lanolin" məsələsinə qayıdaq.

Deməli, əvvəl-əvvəl ki müqəddəs günah gecələri yüksək təbəqənin fahişələri - kurtizanlarla təşkil olunurdu, sonra şənliklərə qoyun iyi (məhz qoyun iyi!) verən bazar fahişələri dəvət olundu beləcə, kurtizanlar "oyundan" çıxdılar, bax, indi həmin bu "Lanolin"i ətirlərə qatıb afrodizyak adıyla satırlar...

 

Ömər XƏYYAM

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2025.- 24 yanvar, ¹3.- S.30.