Ədəbiyyatımızı yaşadanlar
Azərbaycan
Yazıçılar Birliyi-75
Azərbaycan Yazıçılar Birliyi. Düz 75 ildir ki, bu ad Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində, Azərbaycan cəmiyyətində böyük qürurla, iftixarla səslənir. Vaxtilə çox böyük yazıçılarımız bu Birliyin sədri olublar: Kazım Ələkbərli, Seyfulla Şamilov, Səməd Vurğun, Rəsul Rza, Mirzə İbrahimov, Süleyman Rəhimov, Mehdi Hüseyn, İmran Qasımov və İsmayıl Şıxlı... 1987-ci ildən isə bu şərəfli postu insanı düşündürən neçə-neçə gözəl əsərlərin müəllifi, böyük yazıçımız Anara etibar etdilər. Bəli, məhz etibar etdilər. Böyük, ustad yazıçılarımız etibar etdilər bunu. Bu həmin keçid adlanan dövr idi ki, artıq sovetlər dağılırdı və bütün sahələrdə olduğu kimi, ədəbiyyatımızın da başının üstünü qara buludlar almağa başlamışdı və hər zaman maarifçiliyin,mədəniyyətimizin, mənəviyyatımızın beşiyi sayılan ədəbiyyat artıq əvvəlki əzəmətini itirməyə başlayırdı. 88-ci il. Xalqımızın öz dədə-baba ocaqlarından, yurdlarından qovulması, pərən-pərən düşməsi... Onun ardınca 90-cı il 20 Yanvar hadisələri... Bakının gülləbaran edilməsi... Günahsız insanların nahaq qanının axıdılması... Şəhidlərimiz... Belə bir zamanda Yazıçılar Birliyinin rəhbəri olmaq çox çətin bir iş idi. Amma ədəbiyyatımızı yaşatmaq lazım idi! Bunu isə bütün qəlbi, varlığı ilə xalqına, millətinə, canından artıq sevdiyi torpağına bağlı olan Anar kimi ziyalılar yaşadıb qoruya bilərdi! Yaşatdı da! Bütün qəlbi ilə ədəbiyyatımızın bu ağır yükünü çəkməyə başladı. Özü də ləyaqətlə. O, həm də deputat idi; Moskvada sözümüzü yuxarıya cəsarətlə çatdırırdı. Sonra biz onu meydanda, kütlə, xalq qarşısında gördük. Anarxiya, özbaşınalıq, satqınçılıq baş alıb getdiyi bir zamanda toplum ona və o zaman qorxmadan sinəsini qabağa verən onun kimi ziyalılara güvənirdi. Rejim dağılsa da, hələ caynaqları uzun idi. Amma o, xalqla idi! Və onun adı Azərbaycan milli-hərəkat tarixinə əbədi olaraq yazıldı. Bu, bir aksiomadır. Bunu danmaq olmaz. İllər çox sürətlə gəlib keçdi və özü demiş: “... çörəyi dizinin üstündə olanlar” çox şeyləri unutdular. Elə Anarın bu xalq üçün etdiyi xidmətlərini də. Amma bu danılmaz həqiqətdir ki, düz 22 ildir ustad yazıçılarımızın vaxtilə ona etibar etdikləri bu kürsünü şərəflə qoruyur Anar Rəsul oğlu. Vaxtilə ümummilli liderimiz, böyük şəxsiyyət Heydər Əliyev də yazıçıya çox böyük dəyər verərək onun ədəbiyyatımızdakı xidmətlərini xüsusi qeyd etmişdi.
Onunla görüşəndə bir qədər yorğun kimi gördüm böyük yazıçımızı. Gözlərində gizli bir niskil də duyulurdu. Bəlkə də çəkdiklərindən dolayı əzab-əziyyət, iztirab, iddiası özündən böyük olanların haqsız hücumları idi onu bu qədər üzən? Hər halda, bütün insanları düşündürən, əzab verən suallar hər zaman onun beynində,qəlbindədir... Düşünürəm ki, xalqımız üçün çox böyük fəxrdir ki, bu gün ədəbiyyatımızın sükanı etibarlı əllərdədir...
- Anar müəllim, əvvəla
sizi - ustad ziyalımızı salamlayıram. İstərdim
ki, söhbətimizə Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin yaranma tarixi və bu tarixə qədərki mərhələlərdən
başlayaq. Ümumiyyətlə, yazıçıların,
şairlərin bir yerə toplaşıb məclis təşkil
etmələrinin tarixi hansı dövrlərə təsadüf
edir?
- Yazıçıların, şairlərin bir yerə toplaşmağı, məclislər şəklində fəaliyyət göstərməyi, bir-birinə əsərlər oxumasının qədim tarixi var; bu tarix orta əsrlərə gedib çıxır. Özü də bu, əsasən saraylarda olurdu. Amma XIX əsrdə Şuşada, Şamaxıda, Bakıda cürbəcür məclislər fəaliyyət göstərir və beləliklə, cəmiyyətlər yaranırdı. Və əslində, bu, Yazıçılar təşkilatının bir rüşeymi idi. Yazıb-yaradan adamların hər zaman ünsiyyətə ehtiyacı var. Elə “Məclisi-üns” də ünsiyyət sözündəndir. Yəni, bir yerə toplaşıb bir-birlərinə əsərlərini oxuyardılar və s. Onu da qeyd edim ki, bu təlabat çox qədim tarixi olan bir təlabatdır. XX əsrdə isə bu məclislər daha müasir şəkillər almağa başladı. Cümhuriyyət dövründə “Yaşıl qələmlər”, ondan sonra isə sovet dövründə “Qızıl qələmlər” təşkilatları yaranır. Sonra da Azərbaycan Proletar Ədəbiyyatı Assosiasiyası və cürbəcür belə təşkilatlar fəaliyyət göstərirdi. 1934-cü ildə Maksim Qorkinin təşəbbüsü ilə SSRİ Yazıçılar İttifaqı yarandı. Bu, müxtəlif qurumları, təşkilatları, cəmiyyətləri bir yerə bağlamaq idi. Və bu da təbii ki, siyasi bir məqsəd güdürdü: yazıçıların başını bir yerə yığmaq və oradan onları idarə etmək. Bu, hökumət üçün asan idi, çünki bir mərkəzdən idarə olunurdu. Təsadüfi deyil ki, Yazıçıların I qurultayında şeir haqqında məruzəni edən də siyasi xadim Buxarin idi. Sonra Jdanovun məruzəsi oldu. Müxtəlif vaxtlarda Moskvada Yazıçıların qurultayını partiya xadimləri idarə ediblər. Azərbaycanda da belə faktlar olub.Yəni bu təşkilat həmişə partiyanın nəzarəti altında olub. Əlbəttə, obyektiv baxanda Qorki bunu ona görə yaratmadı ki, bu, partiyanın əlaltısı olsun. Qorki istəyirdi ki, yazıçıları bir yerə toplasın, fikir mübadiləsi etsinlər, jurnallar çıxsın, nəşrlər olsun və s. Amma Stalinin də öz məqsədi vardı. Jurnallar da çıxdı, nəşrlər də oldu, amma təbii ki, dediyim kimi, Yazıçılar təşkilatı üzərində partiya nəzarəti də möhkəmləndi.
Azərbaycan da SSRİ-nin bir parçası olduğu üçün eyni model burada həyata keçirildi. 1934-cü ildə bizdə də qurultay oldu və Azərbaycan Yazıçılar İttifaqı yarandı.Bizim yazıçıların nümayəndələri Moskvada qurultayda iştirak elədilər. Orada, səhv etmirəmsə, Azərbaycandan iki nəfər çıxış etdi. Biri Cəfər Cabbarlı idi. Onun çıxışı hətta “Pravda” qəzetinin birinci səhifəsində dərc olundu. İkinci çıxışçı isə o vaxt Azərbaycan Yazıçılar İttifaqının I sədri Kazım Ələkbərli oldu. Sonra o da 37-ci ilin qurbanı oldu. O, sırf yazıçı deyildi, filosof idi, amma ədəbiyyat haqqında çoxlu yazıları vardı. Moskvadakı çıxışı da çox maraqlı idi. Azərbaycan ədəbiyyatının tarixindən danışırdı orada. Beləliklə, Yazıçılar Birliyi fəaliyyət göstərirdi.
-Siz 37-ci ili xatırlatdınız. İstərdim bir qədər repressiyaya qurban gedən yazıçılarımız haqqında da məlumat verəsiniz...
-
Çox ağır illər olub o zaman. Və həmin illərdə
Yazıçılar İttifaqının tarixində qara səhifələr
də oldu. Bunu inkar eləmək olmaz! Bizim bir çox dəyərli
yazıçılarımız burada ifşa və tənqid
olunub. Və elə buradan da birbaşa həbs ediblər. Hətta
o vaxt “Pravda”da məqalə çıxmışdı ki, Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqında xalq düşmənlərini
ifşa etməyə tələsmirlər, ləng tərpənirlər,
fəallıq göstərmirlər. Yəni bu, bütün
Sovet İttifaqında, həmçinin Azərbaycanda da bir məqsəd
idi ki, yazıçılara divan tutulsun. Və tutuldu da! 37-ci
ildə bizim çox böyük sənətkarlarımız
repressiya qurbanları oldular. Onu da deyim ki, mən sədr
seçiləndən 1 il sonra, yəni 1988-ci ildə, biz Sovet
İttifaqında ilk dəfə olaraq repressiya
qurbanlarının xatirəsinə burada lövhə asdıq.
Zənnimcə, belə bir lövhə başqa heç bir
yerdə yoxdur.Bütün tutulan, öldürülən,
sürgün olunan yazıçıların adları var bu
lövhədə. Maraqlıdır ki, lövhənin müəllifi
də elə repressiya qurbanı olan, Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqının ilk sədrlərindən
olan Seyfulla Şamilovun oğlu Elcan Şamilov idi. Çox təəssüf
ki, sonralar Elcan avtomobil qəzasında həlak oldu. Mən bu
işi bilərəkdən ona tapşırmışdım
ki, daha da təsirli alınsın. Alındı da. Bu, çox
maraqlı bir kompozisiyadır: “Gedənlər” adlanır. O
adamlar ki, həbs olunub və ya sürgündə vəfat
ediblər, onlar arxadan göstərilir. Biz onların
hamısının adlarını o lövhədə
yazmışıq. O vaxt kiril əlifbası ilə
yazmışdıq, təzədən onu latın əlifbası
ilə bərpa elədik. Burada - Yazıçılar Birliyinin
üçüncü mərtəbəsində həmin
lövhə asılıbdır. Dediyim kimi,
Yazıçılar İttifaqının tarixində qara ləkələr
də olub, amma büsbütün bu təşkilatı
qaralamaq düzgün deyil. Çünki bu təşkilatın
ətrafında bizim çox böyük
yazıçılarımız olub, çox böyük
simalar bu təşkilata rəhbərlik ediblər. Onlar ən
çətin şəraitdə belə Azərbaycan ədəbiyyatına
və dilinə xidmət ediblər. Və Azərbaycan dilinin
yaşamasında o dövrdə ən çox xidmətləri
olan məhz Azərbaycan yazıçıları olub. Həm əsərləri
ilə, həm elə bu Yazıçılar Birliyinin
varlığı ilə, həm də ədəbi-bədii
jurnallar və qəzetlərlə.
- Anar müəllim, 87-ci ildən
siz Azərbaycan Yazıçılar Birliyinə rəhbərlik
edirsiniz. Bayaq özünüz də qeyd etdiniz ki, vaxtilə
Yazıçılar İttifaqına böyük simalar rəhbərlik
ediblər. K. Ələkbərli, S. Şamilov, R.Rza, S. Rəhimov,
M.İbrahimov, S.Vurğun, M.Hüseyn, İ.Qasımov,
İ.Şıxlı və başqaları. Belə
böyük simalardan sonra siz bu ağır məsuliyyəti
çiyninizə necə götürdünüz?
-
Onlar şübhəsiz ki, bizim klassiklərimizdir. Mənim
onlardan fərqim budur ki, onlar hamısı partiyanın
tövsiyəsi ilə təyin olunublar, mən isə
yazıçıların öz tövsiyəsi ilə. Doğrudur,
mən də o zaman partiya üzvü olmuşam və
özüm bunun şahidiyəm. Hər belə seçkilərdən
qabaq, tək seçkilər yox, məsələn, idarə
heyəti Moskvaya nümayəndə seçəndə Partiya
qruppası deyilərdi, yəni ancaq partiya üzvü olan
yazıçılar yığışardı. Orda Mərkəzi
Komitənin katibi çıxış edirdi və deyirdi ki,
biz məsləhət görürük filankəs sədr
seçilsin, filankəslər idarə heyətinin üzvləri
olsun, filankəslər Moskvaya nümayəndə getsin və
s. Yəni siyahı əvvəldən hazırlanırdı. Mən
ilk dəfə olaraq partiyanın göstərişi ilə
deyil, yazıçıların öz arzusu ilə
seçilmiş Yazıçılar Birliyinin rəhbəriyəm.
Bu da mənim xüsusi bir məziyyətim və ya xidmətim
deyil. Bu onunla bağlıdır ki, yenidənqurma
başlanırdı və partiya artıq bu işlərə
müdaxilə edə bilmirdi. Düzdür, o vaxt Azərbaycan
KP MK-nın I katibi Kamran Bağırov özü də istəyirdi
ki, məni seçsinlər, ancaq heç bir təzyiq,
heç olmasa məsləhət və ya bir söz olmadı.
Müzakirə başlandı, yazıçılar
çıxış etdilər. Əkrəm Əylisli,
İsa İsmayılzadə, Tofiq Bayram, İsi Məlikzadə
və başqaları. İsmayıl müəllim özü
o vaxtkı sədr idi, ərizə vermişdi, səhhətinə
görə getmək istəyirdi. O da mənim namizədliyimi
müdafiə elədi. Və beləliklə, mən
seçildim. Yəni mən birinci rəhbərəm ki,
yazıçıların istəyi ilə seçilmişəm.
Ondan sonra da üç qurultayda da yenə mən yekdilliklə
sədr seçildim.
- Hər halda, siz bu ağır
yükü çiyninizə götürdünüz... Və
yazıçıların bu müqəddəs
ocağını bu günə qədər qoruyub saxlaya
bildiniz...
- Bəli,
doğrudan da ağır yükdür. Çünki ən
çətin dövrdə rəhbər oldum. O biri dövrlər
də şübhəsiz, ağır idi. 37-ci il, müharibə
dövrü və s. Amma mənim seçildiyim dövr
keçid dövrü idi. Çinlilərin bir atalar
sözü var, deyir ki, Allah eləməsin, keçid
dövründə yaşayasan. Ən çətin dövr
keçid dövrüdür. Sovet İttifaqı
dağılırdı, Qarabağ məsələsi
başlanmışdı, xalq hərəkatı güclənirdi,
Xalq Cəbhəsi fəaliyyət göstərirdi. Partiya hələ
öz hegemonluğunu saxlamaq istəyirdi əlində. Yəni
aləm qarışmışdı bir-birinə. Və belə
bir vaxtda Yazıçılar İttifaqı işləyirdi.
Onu da bilirsiniz ki, o vaxt heç bir partiya yox idi. Təkcə
kommunist partiyası vardı ki, ona da artıq inam itmişdi.
Odur ki, bütün qaçqınlar, bütün o iztirab
çəkən insanlar üz tuturdular Yazıçılar
İttifaqına. Mən onlardan hər gün bəlkə də
50 nəfərini qəbul edirdim; bəzi problemlərini
bacardıqca həll etməyə çalışırdım,
bəzi hadisələrin qarşısını
alırdım. Məsələn, gələnlərlə yerli
əhali arasında hətta konflikt , ziddiyyət olurdu,
çünki bəzilərinin evlərini tuturdular. Mən həm
köçgünlərin, həm də Bakının yerli əhalisinin
ağsaqqallarını burada toplayıb
çalışırdım ki, onları bir
razılığa gətirim, bir-biriylə dil tapsınlar.
Sonra Qarabağdan, Ermənistandan gələnlərin şikayətlərini
dinləyib onlara əlimizdən gələn köməkliyi
etməyə çalışırdıq və s. Bir sözlə,
çox ağır dövr idi. Mən, eyni zamanda, o vaxt
Moskvada Azərbaycanın deputatı idim, hər gün yüzdən
artıq teleqram, məktub alırdım. Hamı öz dərdini
yazıb kömək olunmasını xahiş edirdi. Elə
bilirdilər ki, hər şey çox asandır. Halbuki bəzi
məsələlər çox çətin idi. O vaxt erməni
təbliğatı elə işləmişdi ki, hamını
Azərbaycana qarşı qaldırmışdılar. Biz əsl
həqiqəti dünyaya çox böyük çətinliklə
çatdırırdıq, deputat olsaq da, çox böyük
əziyyətlər çəkirdik. O zaman belə çətinliklər
vardı. Məsələlər bir az stabilləşəndən
sonra başqa çətinliklər də meydana
çıxdı. Məsələn,Yazıçılar İttifaqını
saxlamaq məsələsi. Çünki maddi cəhətdən
çox çətin idi. Biz neylədik? Aşağıda,
birinci mərtəbədə icarəyə verdiyimiz Bankın
hesabına jurnallarımızı saxlaya bildik. Düzdür, hər
ay çıxmasa da, amma o jurnalları xalqa
çatdırırdıq. “Ədəbiyyat qəzeti”ni saxlaya
bildik. Heydər Əliyev hakimiyyətə gələndən
sonra mən ona müraciət elədim. Dərhal göstəriş
verdi. Beləliklə, Yazıçılar
İttifaqını büdcəyə qəbul elədilər
və hər şey yoluna düşdü. Jurnallar, qəzetlər
hər ay çıxmağa başladı. Daha sonra İlham Əliyevin
vaxtnda bizim təşəbbüsümüzlə Tərcümə
Mərkəzi də büdcəyə qəbul olundu. Və
bununla da Yazıçılar Birliyi yaşadı, bu gün də
yaşayır.
- Amma Yazıçılar Birliyinə
qarşı çıxanlar, onu parçalamaq istəyən
qüvvələr də vardı...
- Bəli,
çox təəssüf ki, bunlar olub. Və bu məqsədlə
də cürbəcür qurumlar, təşkilatlar yaradaraq
Birliyə qarşı çıxdılar. Amma bunların bizə
heç bir təsiri olmadı, çünki
yazıçıların əksəriyyəti, həm də ən
görkəmli yazıçılar burada toplaşıb,
cavanların da ən istedadlıları yenə də
burdadır. Və bu, ənənəsi olan bir təşkilatdır.
Buraya başqa ölkələrdən qonaqlar gələndə
təəccüblənirlər ki, bizim Yazıçılar
Birliyi bu gün də yaşayır. Rəhmətlik
Çingiz Aytmatov həmişə deyirdi ki, necə oldu ki, siz
bunu saxlaya bildiniz? Qırğızıstanda indi belə bir təşkilat
yoxdur: nə Yazıçılar İttifaqı, nə də ədəbi
orqanları. Halbuki orada Çingiz Aytmatov kimi dünya
şöhrətli böyük bir yazıçı vardı.
Başqa respublikalarda da elə. Gürcüstanda, hətta
yazıçıların binasını da tutub əllərindən
aldılar. Heç uzağa getməyək; Moskvada
yazıçıların beş-altı təşkilatı
var. Mən gündə o təşkilatlardan məktub
alıram. Biri yazır ki, onları tanımayın, bizi
tanıyın, digəri yazır, yox, bizi tanıyın,
onları tanımayın və s. Özü də bilirsiniz,
onların davası nədir? Hamısı əmlak
üstündə. Nəşriyyatda, Peredelkinoda
yaradıcılıq evi, poliklinika və s. bütün
bunların üstündə mübahisələri gedir. Biz
yaxşı ki, bütün bu mərhələləri
keçdik, bütün bu təhlükələrdən
uzağıq. Amma bizə qarşı nə qədər
yalanlar qurdular. Bizim redaksiyalar keçmiş Kommunist
küçəsində rütubətli binada qalırdı,
özü də oraya kirayə haqqı verirdik. Biz bu
redaksiyalar üçün burada - Yazıçılar
Birliyində, dördüncü mərtəbədə şərait
yaratdıq. Təşəbbüs fikrət Qocadan gəldi və
biz bunu etdik. O zaman nələr yazmadılar... Guya
dördüncü mərtəbəni satmışıq, nə
bilim daha nələr, nələr. İndi də
görürsünüz, təmirdən sonra necə
yaxşı şəraitdə işləyirlər.
- Amma yeri gəlmişkən, elə
təmir zamanı da çox yalanlar yazdılar...
- Bəli,
təəssüf ki, elədir. Hətta yazdılar ki, təmirdən
sonra Yazıçılar Birliyinin binasını guya bizdən
alacaqlar. Tamamilə yalan idi.Təmir oldu, qurtardı, Prezident də
gəldi, qəbul elədi, təbrik elədi bizi.
- Hər halda dövlətin də
yazıçılara qayğısı çox hiss olunur.
-
Dövlətin yazıçılara böyük
qayğısı var. Burada mən ilk növbədə rəhmətlik
Heydər Əliyevi xatırlamaq istəyirəm. O, həmişə
ədəbiyyata çox böyük diqqət yetirirdi,
yazıçılara çox böyük hörmətlə
yanaşırdı. Klassiklərə də, müasirlərə
də çox böyük dəyər verirdi. Nə problemimiz
olurdu, onu həll edirdi. Və bu gün onun yolunu davam etdirən
İlham Əliyev də yazıçılara öz
qayğısını əsirgəmir. Biz ona hər zaman
müraciət edəndə bunu cavabsız qoymur. Son vaxtlar biz
ona üç məsələ ilə bağlı müraciət
etdik; Yazıçılar Birliyinin təmiri,
yaradıcılıq evi və təqaüdlə bağlı.
Prezident hər üç təklifə müsbət
yanaşdı və bu məsələlər həll olundu.
Bu, onu göstərir ki, istər Heydər Əliyev, istərsə
də İlham Əliyev ağıllı siyasətçilər
kimi ədəbiyyatın rolunu bilirlər. Həm də
ümumiyyətlə, ədəbiyyata, incəsənətə
qayğı, diqqət dövlətin borcudur.
- Anar müəllim,
Yazçılar Birliyi deyəndə, ilk növbədə,
sözün həqiqi mənasında xalqa xidmət edən
insanlar gəlir göz önünə... Elə olubmu ki, kimisə
Birliyə üzv qəbul edib sonra peşimançılıq
çəkəsiniz? Nəyisə sonradan özünüzə
nöqsan saymısınızmı?
-Əlbəttə,
olub, var. Mən həmişə deyirəm ki, təkcə
uğurlarımızı yox, nöqsanlarımızı da
boynumuza almalıyıq. Bizim bəlkə də ən
böyük nöqsanımız odur ki, biz
Yazıçılar Birliyini çox şişirtmişik,
çox adamları üzv qəbul etmişik. Bunun əslində,
obyektiv səbəbləri var. Əvvəl belə idi ki,
üç zəmanətlə qəbul olmaq olurdu. Gedib elə
adamlardan zəmanət gətirirdilər ki, biz həmin mötəbər,
hörmət etdiyimiz adamların imzasını görəndə
geri qaytara bilmirdik. Ona görə də təsadüfi adamlar
da, şübhəsiz, Yazıçılar Birliyinə
keçə biliblər.Və etiraf edək ki, elə adamlar
keçib ki, hətta buraya layiq deyillər. Onların bəzilərini
biz xaric etdik, bəziləri özləri getdilər. Onu da
deyim ki, istedadlı adamlara Yazıçılar Birliyinin
qapıları hər zaman açıqdır. İndi ekspert
qrupu var və qəbul məsələsi indi daha obyektiv, daha
ciddidir.
- Hansı xarici ölkələrin ədəbi
birlikləri ilə əlaqələriniz var?
-Ən
çox Türkiyə və Rusiya ilə. Düzdür,
Gürcüstanla da, Ukrayna ilə də əlaqə
saxlayırıq. Hətta vaxtilə Polşa ilə də əlaqə
saxlayırdıq, amma sonra orada sistem dəyişdi.
Gürcüstanla xüsusən bizim cavan
yazıçılarımızın əlaqəsi
genişdir. Ukrayna ilə də həmçinin. Ukraynanın
bir jurnalı var: “Kiyevskaya rus”. Bu jurnal (bir sayı) keçən
il bütünlüklə Azərbaycana həsr olunmuşdu.
Moskvada isə, heç sovet vaxtında olmayan bir şey -“Drujba
narodov” jurnalının bütün bir nömrəsi yalnız
Azərbaycana həsr olunmuşdu. Həmçinin, “Literaturnaya
qazeta”da hərdən Azərbaycan haqqında materiallar gedir.
Amma bizim ən çox əlaqələrimiz qardaş
Türkiyə ilədir. Orada mənim təklifimlə kitablar
çıxır. Məsələn, Cəlil Məmmədquluzadənin,
daha sonra fikrət Qocanın, Vaqif Səmədoğlunun, Ramiz
Rövşənin kitabları çıxdı. Mən
özüm bir antologiya tərtib etdim: “Min ilin yüz şairi”
adlı. İndi də nəsr antologiyası təklifimizlə
Türkiyədə çıxacaq.
- Siz həyatınızda bir
çox mənəvi təzyiqlərə məruz
qalmısınız. Amma hər şeyi təmkinlə
qarşılamısınız. Dost dediyiniz sizə arxadan zərbə
vuranda nə düşünürsünüz?
-Düşünürəm
ki, insan xisləti hayıf ki, bu cürdür. Yaxşı
insanlar çoxdur. Amma elələri də var ki, çörəyi
dizinin üstündədir. Min dəfə yaxşılıq
elə, bir dəfə bir işini görə bilmə, yüz
faiz, yüz həştad faiz üzünü döndərir.
Elə adamlar olub ki, onların ən çətin dəqiqələrində
qollarından tutmuşam, işlə təmin etmişəm, hər
xahişini yerinə yetirib birini yetirməyəndə, onda
üzlərini görmə. Dərhal sənə qarşı
dönür və ağzına gələni yazmağa
başlayır. Qoy onlar öz vicdanları və Allah
qarşısında cavab versinlər.
- Çox gözəl
dediniz: “Çörəyi dizinin üstündə...” Sizcə,
niyə belədir?
- Nə
deyim...Görünür, bayaq dediyim kimi, insan xisləti belədir.
Bu keçid dövrü də bir çox insanların əsl
simasını üzə çıxardı. Yenidənqurmadan
sonra Sovet İttifaqı ki, dağıldı, bunun müsbət
cəhətləri təbii ki, oldu. Mən həmişə
deyirəm ki, Azərbaycanın bütün çətinliklərini
tərəzinin bir gözünə, müstəqilliyimizi o
biri gözünə qoysaq, müstəqilliyimiz ağır gələcək.
Çünki bütün çətinliklərə
baxmayaraq, ən əsas odur ki, biz bu gün müstəqil
dövlətik, bizim başımızın kənardan
ağası yoxdur, özümüz özümüzü idarə
edirik. Bu, çox müsbət haldır. Amma bununla bərabər
deyim ki, bəzi hallar da oldu. Bilirsiniz, sel gələndə
özüylə bir yerdə zir-zibil də gətirir həmişə.
O vaxt senzura ləğv olundu, çox gözəl, mən də
buna səs verirəm. Amma axı bir vicdan senzurası da
olmalıdır. İnsanlar bəziləri elə başa
düşdülər ki, madam ki, senzura yoxdur, mən hər kəsə
böhtan deyə bilərəm, şər ata bilərəm,
bilə-bilə ki, yalandır, bundan ləzzət alırlar. Bəzi
insanlar var ki, özlərini ayrı cür tanıda bilmirlər,
ayrı cür diqqət mərkəzində ola bilmirlər,
ona-buna, xüsusilə tanınmış adamlara sataşmaqla
özlərinə ədəbiyyatda yer eləyirlər. Bunlar
hamısı ötəri bir şeydir.
- Həmin o tanınmış
yazıçılardan bir neçəsi uzun müddətdir
ki, sizinlə çiyin-çiyinə işləyirlər. Və
şübhəsiz ki, bu gün Yazıçılar Birliyinin mənəvi
yükünü sizinlə bərabər onlar da çəkir.
Bir qədər işçiləriniz və onların iş
prosesi haqqında məlumat verərdiniz.
-
Yazıçılar Birliyində beş katib var, bir də təzəlikcə
müavin götürmüşük; Nazim İbrahimov. O, təcrübəli
adamdır. Birinci katub fikrət Qocadır, katiblər
Çingiz Abdullayev, Arif Əmrahoğlu və Rəşad Məciddir.
Biz onlarla bir komanda kimi işləyirik, tam demokratik şəraitdə.
Redaktorlarımız var, onlarla da çox yaxşı
münasibətdəyik. Mən heç vaxt onlara demirəm ki,
filan şeyi çap eləməyin və ya əksinə. Hər
şeyi özləri edir və tam müstəqildirlər.
Katiblikdə də bir məsələ müzakirə olunanda mən
hamısının fikrini bilməmiş, bir ümumi məxrəcə
gəlməmiş, heç bir ciddi qərar qəbul etmirəm.
Qəbul məsələsində də, başqa məsələlərdə
də. Bəzən mən bir şeyi deyəndə, sonra məni
inandırırlar ki, yox, bu düz deyil, belə olsa, daha
yaxşı olar. Mən də onlarla razılaşıram.
İdarə heyətində də, Ağsaqqallar
Şurasında da, ümumiyyətlə, işçilərimiz
arasında həm müxalifət, həm iqtidaryönlü, həm
də bitərəf olanlar var. Yəni biz burada insanlarla
yalnız yaradıcılıq zəminində əməkdaşlıq
edirik. Yazıçılar Birliyi yaradıcı təşkilatdır,
siyasi təşkilat deyil. O vaxt ki, partiyalar yox idi, onda
Yazıçılar Birliyi bir növ, siyasi işi də
boynuna götürmüşdü, hamı bizim yanımıza
gəlirdi, biz yazırdıq Moskvaya, Qorbaçova, ora-bura.
Xüsusən də Qarabağ məsələsiylə
bağlı. Amma nə zaman ki, siyasi partiyalar fəaliyyətə
başladı, artıq bizə ehtiyac olmadı. Qəribədir
ki, indi də nə məsələ olsa, yazırlar ki,
Yazıçılar Birliyi buna münasibət bildirsin. Niyə
Yazıçılar Birliyi münasibət bildirməlidir? Bir
dəfə oxumusunuz ki, qəzetdə yazsınlar Pəssamlar
İttfaqı, Bəstəkarlar İttifaqı, Akademiya filan məsələyə
münasibət bildirsin? Ancaq hər məsələdə
Yazıçılar İttifaqı bildirməlidir?
Doğrudur, biz ən vacib məsələlərdə öz
fikrimizi bildiririk. Lap bu yaxınlarda eşidəndə ki, Rusiya
Ermənistana silah satıb, biz bu barədə bəyanat verdik.
Sabir Rüstəmxanlı ilə əlaqədar ona
qarşı haqsız hücumlar olanda biz onu müdafiə elədik.
O məsələlər ki, Yazıçılar Birliyinin səlahiyyəti
ilə bağlıdır, yəni ümumi ictimai məsələdir,
biz öz fikrimizi bildiririk. Qarabağ məsələsi ilə
bağlı biz neçə dəfə Heydər Əliyevə
müraciətlər etmişik və o, bizi qəbul eləyib,
Azərbaycanın danışıqlardakı mövqeyini izah
edib. Demək istəyirəm ki, heç bir böyük məsələyə
biganə qalmamışıq.
- Anar müəllim, etiraf edək
ki, bu gün yazıçıların da müəyyən
çətinlikləri və problemləri var.
Yazıçılar sizə ən çox hansı məsələlərlə
bağlı müraciət edirlər? Onların ən
böyük problemi nədir?
- Ən
böyük, həlli çox çətin olan problem məişət,
ev problemidir. Mən 87-ci ildə Birliyə rəhbər
seçildim, 91-ci ildə sovet hökuməti
dağıldı. Və bu dörd ildə mən
yazıçlara 100 mənzil verdim. Bunu bir az dəqiqləşdirim,
demək istəmirəm ki, bunun hamısını mən elədim.
Məndən qabaq bunun əsasını rəhmətlik Mirzə
İbrahimov və rəhmətlik İsmayıl
Şıxlı qoymuşdular. Demək, Yazçılar
Birliyinin kooperativi tikilirdi, həm də öz hesabına, yəni
ədəbiyyat fondunun hesabına. Amma bunları tələsdirmək
mənim vaxtıma düşdü. Bundan başqa əlavə
20 mənzil mən özüm Mərkəzi Komitədən
alıb verdim yazıçılara. Çox vaxt boşalan mənzilləri
verirdik. Məsələn, Mirzə İbrahimovun mənzili
boşaldı, onu Məmməd İsmayıla verdik. Samvel
Qriqoryanın mənzilini Baba Vəziroğluna verdik. Elçin
köçdü başqa mənzilə, onun mənzilini verdik
İsi Məlikzadəyə.
- Bəs bu gün necə, bu,
mümkündürmü?
- Bu
gün bu, mümkün deyil. Bəziləri deyir ki, necə yəni
mümkün deyil? O zaman mümkün idi, indi yox? Mən də
deyirəm ki, onda gəlin qayıdaq sovet dövrünə.
- Bəs bu gün evi olmayan
yazıçıların bu problemi necə həll
olunmalıdır? Dövlət səviyyəsindəmi?
-
Yox. Əslində dövlət də ev vermir. Bilirsiniz ki, indi
evləri sahibkarlar tikirlər. Bəzən olur ki,
ayrı-ayrı tanınmış adamlar, məsələn,
incəsənət işçiləri, yazıçılar
Prezidentə müraciət edirlər, onlara ev verilir. Amma bu da
çoxdeyil axı... Ola bilsin cəmi beş məşhur
artistə, beş tanınmış yazıçıya
verilir. Amma axı bu, bəs eləmir! Bu gün bizim
yazıçılardan ən azı 50 adam ev növbəsindədir.
- Bildiyimizə görə,
onların əksəriyyəti kirayədə qalır...
-
Kirayədə qalanı da var, evi olmayanı da. Mən
onların hamısını başa düşürəm.
Amma onlar da gərək başa düşsünlər ki bu, nə
məndən, nə də Prezidentdən asılı məsələ
deyil. Sistem dəyişib. İndi bütün tikilən evlər
hamısı pulla tikilir və satılır. Dünyanın hər
yerində belədir. Mən bir dəfə Türkiyədə
soruşdum bir məşhur yazıçıdan ki, sizə ev
verilirmi? “Dedi bu, nasıl olur?” Rusiyada da yoxdur. O vaxt Stalin
Yazıçılar İttifaqını yaradanda elə
yaratmışdı ki, imtiyazları da, imkanları da çox
idi. Məsələn, o vaxt kitab çap olunanda nəşriyyatlar
planı bizə göndərirdilər. Biz təsdiq edirdik və
ondan sonra çap olunurdu. Amma indi min dənə nəşriyyat
var, hansı bizimlə hesablaşır? Heç biri.
- Hazırda ən böyük
çətinliyiniz nədir?
-
Çətinlik, bayaq dediyim kimi, ancaq məişət, ev
problemidir. Əsas çətinlik budur. Bir də ki, indi
Prezident sağ olsun, təqaüd verir yazıçılara
bizim təqdimatımıza əsasən. 70
yazıçıya yer ayrıldı. 300 adam bu təqaüdü
almaq istəyir. Nə cür həll eləyəsən bu məsələni?
Biz istədik ki, yazıçılara kömək edək,
amma başımızda çatlayır: “Niyə o alır, mən
almıram?” Yaxşı, heç kəs almayanda, heç kəs
dinmirdi axı... Bunu biz təklif elədik, Prezident qəbul elədi.
Bəs belə olmaz axı?
- Yəqin ki, imkanı olan da
müraciət edir...
-
İmkanı olan da müraciət edir, olmayan da. Bəzisi deyir
ki, pula görə demirəm, mən istəyirəm ki, məni
sayasınız. Saymağın ayrı yolu var da... Saymaq təkcə
pulla deyil ki?.. Biz hər şeyi diqqətlə götür-qoy
eləyirik, kimin doğrudan da böyük ehtiyacı var,
imkanı həqiqətən yoxdur, kim ədəbiyyatda
doğrudan da fəal çalışır, onu
yazırıq. Birdən-birə hər şey olmur, növbə
ilə veririk. Bu il alanlar, təbii ki, gələn il
almayacaqlar. Və yaxud bu ad məsələsi. Hamısı istəyir
ki, ona da verilsin. Düzü, mən bu fəxri adların bərpasının
əleyhinə idim və mən bunu rəhmətlik Prezidentin
yanında da deyirdim. Kim alıb sovet vaxtında, lap
yaxşı. İndi heç bir mədəni ölkədə
bu yoxdur. Niyə biz bunu bərpa edirik ki, insanların
arasında təzədən xəstə bir rəqabət
yaranır. Beşi alır, on beşi narazı qalır.
Anar müəllim, həyatda
heç nə sabit qalmır: dövran dəyişir, bu
gün yaşadığın sabah tarixə çevrilir. Sizdən
əvvəl bu vəzifədə işləyən
böyük yazıçılarımızın ömür
yolu da artıq tarixə çevrilib. Siz artıq 20 ildən
yuxarıdır ki, Yazıçılar Birliyinin sədri kimi məsuliyyətli
bir işdə çalışırsınız...
- Sözünüzə
qüvvət, bu il mənim Yazıçılar Birliyinin sədri
işləməyimin 22 ili tamam olur. Bir şair dostum
yazmışdı ki, Anar 25 ildir ki, Yazıçılar
Birliyinin sədridir, daha bəsdir. İndi onun yalanını
çıxartmamaq üçün mən gərək 3 il də
qalam.
- Biz də bunu arzu edirik. Siz özünüzdən sonra,
bu gün, bu ağır yükü çəkib
daşıya biləcək bir namizəd
görürsünüzmü? Varmı? Yetişibmi?
- Mən
düşünürəm müxtəlif adamlar haqqında.
Amma konkret bir adam haqqında deyə bilmərəm ki, filankəs
layiqincə bu vəzifənin öhdəsindən gələ
biləcək. Cavanları da mən çalışıram
qabağa çəkəm və özləri bilmədən
də bir az onlara göz qoyuram ki, görüm, özlərini
necə aparırlar, açığını deyim,
görüm onların nəfsi nə dərəcədədir,
harada özlərini necə aparırlar. Xırda bir
müşahidədən hər şey bilinir. Eləsi var ki, hər
şeyi birdən istəyir. Amma Yazıçılar Birliyinin
rəhbəri olmaq üçün gərək nəfsi tox
olasan. Ümumiyyətlə, hər hansı bir vəzifədə
olanda, gərək təkcə özünü
düşünməyəsən. Əgər sənin
imkanın varsa, məsələn, sən özün
özünə başqalarından artıq qonorar
yazırsansa, mən bu adama bir az şübhə ilə
yanaşıram ki, bəs bu adam sədr olsa, neyləyəcək?
Təkrar edirəm, 22 ildir mən işləyirəm, fikrət
də, Çingiz də, Arif də neçə illərdir
işləyirlər, bizim buradan bir dənə şəxsi
qazancımız olmayıb. Cürbəcür böhtanlar desələr
də, yalandır! Ay nə bilim, oranı satdılar, bunu belə
elədilər, hətta biri yazmışdı ki,
poliklinikanı satıb avtomobil dükanı açmaq istəyirik
və s. Yatsa, heç adamın yuxusuna girməz belə
şey. Burda bir dənə çöp də
satılmayıb. Nə qədər təkliflər olub ki, o
otağı verək, bunu belə edək. Amma bircə birinci mərtəbəni
vermişik, onu da dəqiq qəpiyinə qədər
hesablayıb, məlumdur ki, hara gedir. İndi gələcəkdə
burada sədr olan şəxs də gərək gözütox
olsun. Yenə də deyiriəm, buranın tarixində ləkəli
dəqiqələr, günlər, aylar olub, yəni
yazıçıları bada veriblər, danos yazıblar və
s. Amma hər halda, burada heç vaxt əliəyrilik
olmayıb. Heç bir sədrin vaxtında olmayıb.
Adamın Allahı var, gərək düzünü deyəsən.
Biri az işləyib, biri çox, biri pis, biri yaxşı,
amma təkrar edirəm, əliəyrilik, rüşvət,
filan, belə şeylər burada heç yaxına
qoyulmayıb. Heç bir sədrin zamanında!
- Hər bir yazıçının keçdiyi həyat
yolu təkcə özü üçün deyil, milyonlarla
oxucu kütləsi üçün də hər zaman diqqət
mərkəzindədir. Siz görkəmli yazıçı,
dramaturq, nasirsiniz, kinossenaristsiniz. Ədəbiyyatımız və
xalqımız qarşısında xidmətləriniz
böyükdür. Keçdiyiniz həyat yoluna nəzər
salanda, nə düşünürsünüz?
- Bəzən
düşünürəm ki, düz yaşamışam,
vicdanımda, ömrümdə, taleyimdə heç bir qara ləkə,
heç bir kölgəli cəhət yoxdur və bununla
qürur duyuram. Digər tərəfdən
düşünürəm ki, bəlkə də düz
yaşamamışam, bəlkə də dünyada daha
çox kef çəkmək, özün haqqında fikirləşmək
lazımmış, sərvət toplamaq, özünü
qabağa vermək lazımmış. Amma mən bunların heç
birini eləmədim. Hətta ədəbi orqanlara da
tapşırmışam ki, mümkün qədər, mənim
barəmdə tərif yazmasınlar. Tək mənim yox,
valideynlərim haqqında da. Yubileydən-yubileyə yazı
verin, vəssalam. Məlumatları demirəm, Türkiyədə
gedib medal almışam və bu haqda məlumat verilib bu
başqa. Amma özü haqqında təriflər təşkil
eləmək, yaxud buna həvəsi olmaq, bunlar heç vaxt məndə
olmayıb.
-Yazıçılar Birliyinin yubileyini necə keçirəcəksiniz?
- Qismət olsa, payızda
olacaq. Həm Yazıçılar Birliyinin yubileyi, həm də
ki, bir təşkilat yaratmışıq - “Sərhədsiz
söz” beynəlxalq təşkilatdır. Buraya 20 ölkə
daxildir, mən də təşəbbüskarlardan biriyəm.
İki toplantı Kiyevdə olub, bu il istəyirik ki, Bakıda
keçirdək. Bəlkə də eyni vaxtda oldu: həm
Yazıçılar Birliyinin yubileyi, həm də toplantı.
- Yubileylə bağlı hansı tədbirləri
görürsünüz?
- Mümkün olan şeyləri
edirik. Elə yeri gəlmişkən, bir kitabı sən
özün tərtib edirsən - Çingiz Aytmatov haqqında,
bir kitabı Sona Xəyal tərtib edir. Sonra
Yazıçılar Birliyinin albomunu və qısa Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixini buraxmaq istəyirik. Onu da deyim ki,
hörmətli alimimiz Teymur Əhmədov da çox xeyirxah bir
iş görərək yazıçılar haqqında
ensiklopedik kitab hazırlayıb. Çox böyük iş
görür Teymur müəllim. Ona öz dərin təşəkkürümü
bildirirəm. Çox qiymətli kitabdır. İndi istəyir
ki, iknci cildini də hazırlasın, ancaq bizim maddi
imkanımız olmadığı üçün kömək
edə bilmirik.Sonra xüsusi buraxılışar
çıxır, onları toplayıb bir kitab şəklində
buraxacağıq. Hər halda, beş-altı kitabı bizim
öz daxili imkanlarımız hesabına edəcəyik. Amma
böyük yubiley, qonaqların çağırılması
və s. bu, artıq bizim hökumətimizdən
asılıdır. Mən Kiyevdə son toplantıya getməzdən
əvvəl bizim hörmətli nazir Əbülfəs Qarayevə
zəng elədim dedim ki, mən orada belə bir təklif etmək
istəyirəm, çünki əlifbayla birinci bizik,
düzdür, Ukrayna təşəbbüskardır. Dedi təklif
elə. Mən də elədim.İndi gərək hökumət
də buna bir az pul ayırsın.
- Anar müəllim, bir belə qayğılarla yeni nə
isə yazırsınızmı?
- Mənim Heydər Əliyevlə
bağlı xatirələrim çıxdı qəzetdə,
onları toplayıb kitab şəklində buraxmaq istəyirəm,
bir də Nazim Hikmət haqqında kitabı artıq
bitirmişəm və verdim onu Türkiyədə çap eləsinlər,
istəyirəm əvvəlcə orada çıxsın, ondan
sonra burada, Bakıda da gərək sponsor tapaq ki, burada da
çıxardaq.
- Anar müəllim, bizə vaxt
ayırdığınıza görə sizə təşəkkür
edir və yeni yaradıcılıq uğurları arzu edirik.
- Çox sağ olun.
P.S. - "Respublika" qəzetində bu müsahibə
dərc olunandan sonra həmişə Yazıçılar
Birliyi ətrafında qalmaqal yaratmağa can atan bir para adamlar
guya ki, bu təşkilatda və onun ədəbi orqanlarında
maliyyə pozuntuları olması barədə "məlumatları"
bəzi qəzetlərə ötürməyə
başladılar. Bu iftiralar mətbuatda artıq təkzib
olunub, Yazıçılar Birliyinin və ədəbi
orqanlarının bütün xərclərinin şəffaf olduğu,
xəzinədarlıq tərəfindən müəyyənləşdirildiyi,
nəzarət edildiyi tutarlı və inandırıcı
şəkildə aydınlaşdırılıb. Siz bu barədə
bir şey demək istərdinizmi?
- Nə deyəcəm? Hər belə sərsəm
sözə cavab vermək onu ciddi saymaq demək olardı. Əgər
bu iftiraları ortaya atan iki-üç adam özləri də
yalan danışdıqlarını billə-bilə yalan
danışırlarsa, böhtan atdıqlarını dərk
edə-edə böhtan atırlarsa, belələrinə nə
deyəsən? Deyəcəksən, sözlərin yalandır,
deyəcək, bəli, mən yalançıyam,
böhtançıyam. Kimisə şərləmək, kiməsə
çirkab atmaq belələrinin həyat tərzi, amalı və
məsləkidir - bunu özləri də fəxrlə etiraf
edirlər. Mən belə başa düşürəm ki,
bunların psixikasında problemlər var. Maniakal bir inadla kimisə
hədəf seçirlər, onun haqqında cürbəcür
miflər uydururlar və bu "miflərlə" mübarizə
apararaq öz komplekslərindən xilas olmağa
çalışırlar. Bütün bunları izah etmək
psixiatrların işidir. Yazıçılar Birliyinin guya ki,
hansısa çətinliklərlə üzləşəcəyi
barədə illər boyu ürəklərində bəslədikləri
şirin arzuları isə xam xəyallardır və
qızdırmalı yuxularının sayaqlamalarıdır.
Südabə SƏRVİ
yazıçı-publisist
Ədəbiyyat qəzeti.-
2009.- 17 aprel.- S. 3.