Xalqımızın
yaddaşında yaşayacaq
Böyük şairimiz Bəxtiyar Vahabzadənin dünyasını dəyişməsi ilə poeziyamıza üz verən ağır kədərin ürəyimizdən göynərtisi getməmiş, bizə daha ağır bir kədər üz verdi, nəsrimizin görkəmli nümayəndəsi, xalq yazıçısı Sabir Əhmədli sıralarımızdan getdi. Onun Cəbrayıla qayıtmaq arzusu ürəyində qaldı. Bir neçə il əvvəl televiziya müxbirinə Sabir Əhmədli 75 yaşdan sonrakı həyatının arzularını belə anlatmışdı: "Ürəyim düşmən tapdağında qalan Qarabağım, doğulduğum Cəbrayıl üçün nanə yarpağı kimi əsir, ən böyük arzum doğma torpaqlarımızın azad olması, Cəbrayılda ömrümün sonunacan yaşayıb, onun torpağına qarışmaqdır.
Amansız
tale Sabir deyəni demədi. O, Cəbrayılı - ata-baba
torpağını bir daha görmədən Bakının Binəqədi
qəsəbəsinin torpağına tapşırıldı.
Vətənimizin hər yerinin torpağı müqəddəsdir.
Binəqədi də bineyi-qədimdən müqəddəs
torpağımızdır. Arzu arzudur. Lakin Sabirin əsərlərində
tərənnüm olunan torpaqlarımızın sahəsi
çox böyük idi. Bir dəfə o, Türkiyədə
yazdığım şeirlərdən birini oxumağımı
istədi. Oxuduğum şerin bir bəndi Sabirin çox
xoşuna gəldi, dedi: "Elə bil ki, mənim də ürəyimin
səsini ifadə etmisən:
Harda
ana dilimdə insanlar danışırsa,
Ora
mənə əzizdir, mənə vətən
görünür.
Qəlbimin
göy səması elə genişdir, geniş,
Bir
başında Ağdəniz ağır-ağır
çalxanır,
Bir
başında Altayım ağ buluddan görünür".
Bəlkə
də bu bəndi yazmağım Sabirlə ünsiyyətimdən,
onun bütün türk xalqlarına sevgisindən
ağlıma gəlmişdi.
Nə
yaxşı ki, məzarı üstə vida nitqi söyləyən
millət vəkili, yazıçı-publisist Aqil Abbas da
Sabirin yaradıcılığını yüksək qiymətləndirib,
nitqini bu sözlərlə bitirdi: "Sabir Əhmədliyə
torpaq darlıq eləyər, o, 300 milyonluq bir xalqın ürəyinə
həkk olunub, bu azdımı?!" Sabirin yaxın dostu,
AMEA-nın müxbir üzvü Tofiq Hacıyevin kövrək
ürəyi daha da kövrəlmişdi, böyük
yazıçının, əziz dostun vəfatı onu da
sarsıtmışdı: "Sabir əbədiyyətə
adını çoxdan yazıb, ölümsüz əsərləri
"Ömürdən nişanə" kimi onun adını
yaşadacaq, yatdığı torpağı da, ziyarətgaha
çevirəcək…"
Məzar
başında mənim də ürəyimdən istər-istəməz
bu sözlər keçirdi: "2009-cu ilin fevralında ustad Bəxtiyarı,
aprelində Dədə Sabiri itirdi ədəbiyyatımız.
Hər iki itki XX əsr ədəbiyyatımızda əvəzsiz
yerləri olan, yarası sağalmayan böyük itkidir.”
Sabir
Əhmədli yaradıcılığında 30-cu illərdən
90-cı illərin sonunadək xalqımızın taleyində
baş verən bir çox acılı-şirinli məqamlar bədii
ifadəsini tapmışdır. O, realist qələminə
sarılıb, gördüyü, duyduğu kimi yazmış,
oxucu ürəyinə yol tapmışdır. Həyatının
dərd və sevincinin ifadəsini Sabir Əhmədli əsərlərində
görmüş, xalqı onun əsərlərini sevə-sevə
oxumuşdur.
Sabirlə
ilk tanışlığımı xatırlayıram.
Uşaqgəncnəşr 1955-ci ildə "Gəncliyin səsi"
adlı almanax çap etmişdi. Kitabı şair Nəbi
Babayev (Xəzri) və sevimli yazıçımız İlyas
Əfəndiyev tərtib etmişdi. Nəbi müəllim
şeirləri, İlyas müəllim isə nəsr əsərlərini
toplamışdı. İlyas müəllim
Yazıçılar İttifaqının nəsr üzrə
məsləhətçisi, Nəbi müəllim isə
şeir məsləhətçisi idi. Həmin kitabda
respublikanın hər tərəfindən göndərilən
əsərlər seçilmişdi. Həmin kitabın nəsr
bölməsində Sabirin "Arabaçı" hekayəsi
oxucuların və ədəbiyyatşünasların diqqətini
daha çox cəlb etmişdi. 1955-ci ildə Komsomolun Mərkəzi
Komitəsinin təşəbbüsü ilə respublika gənc
yazıçıların müşavirəsi də
keçirildi. Müşavirəni keçirmək
üçün Ziyalılar evi ayrılmışdı.
Komsomolun Mərkəzi Komitəsinin katibi və görkəmli
yazıçılarımızın iştirak etdiyi
müşavirədə gənc yazıçıların
yaradıcılığı haqqında görkəmli
yazıçımız və ədəbiyyatşünas Mir
Cəlal müəllim məruzə etdi. O, Əli Kərimin
"Poçtalyon" şerini, Sabir Əhmədlinin
"Arabaçı" hekayəsini təhlil edib yüksək
qiymətləndirdi. O vaxt həmin məruzə "Azərbaycan"
jurnalında çap edilibdir.
Təkcə
"Arabaçı" hekayəsinə görə Sabir
SSRİ Yazıçılar İttifaqına üzv qəbul
olundu. Az sonra isə (1956-cı ildə) "Ədəbiyyat qəzeti"nin
nəsr şöbəsinin müdiri təyin edildi. Sabir məsuliyyətli
və tələbkar bir işçi kimi "Ədəbiyyat
qəzeti"ndə 1993-ilə qədər fasiləsiz işləmişdir.
Sabir qəzetdən söhbət düşəndə deyirdi:
"Ədəbiyyat qəzet"inin çox əməkdaşları,
baş redaktorları bir qədər işləyib başqa
işə gedirdilər.
Üç
adamınsa həmişəlik iş yeri "Ədəbiyyat qəzeti"
olub. Məmməd Əkbər müəllim, mən və Ayaz
Vəfalı.
Ayaz
1959-cu ildən bu günədək, ədəbi işçi,
məsul katib, baş redaktor kimi "Ədəbiyyat qəzeti"nin
cəfakeşi olub. Süleyman Rüstəmdən sonra
Qasım Qasımzadə, Yusif Əzimzadə, Hüseyn Abbaszadə,
Nəriman Həsənzadə, Cabir Novruz, mən də baş
redaktor işləmişəm.
Sabirin
xatirini çox istədiyi Məmməd Araz onun mərdliyindən,
işdə prinsipial, yaradıcılıqda özünə tələbkarlığından
ağızdolusu danışırdı. Biz təzə
yazdığımız şeirləri əsasən Məmmədgildə
müzakirə edirdik. Sabir şeri çox yaxşı təhlil
edir, artıq misraları bir dəqiqədə pozurdu. Lakin biz
Sabirə heç zaman öz yazısını orda oxutdura
bilmirdik. Təvazökarlıqla deyirdi: "Hekayə uzundur,
çox vaxt aparar, çap olanda oxuyarsınız, fikrinizi deyərsiniz.”
Sabirin
hekayələri mətbuatda, əsasən jurnalda tez-tez
çıxırdı. Çox keçmədi ki, onun
"Bir payız axşamı" kitabı (Azərnəşr,
1961) səs saldı. Tələbələrin, ümumiyyətlə
ədəbiyyatı sevənlərin əlindən
düşmürdü. Xüsusilə respublika kitabxanaları,
məktəb kitabxanaları Sabirin kitablarını az zamanda
kitab mağazalarından götürür, ya da Kəndkitabın
xətti ilə sifariş edirdilər.
1989-cu
ildə "Azərnəşr"də Sabirin iki cildlik əsərləri
çap edildi. Çox az zamanda həmin kitablar əl-əl gəzilirdi.
Onun
bir-birinin ardınca çıxan "Aran" ("Uşaq Gəncnəşr",1962)
iki hissəli romanı, "Pillələr" ("Azərnəşr",
1964), "Yamacda nişanə" ("Gənclik", 1973),
"Toğana" ("Yazıçı" 1981), "Mavi
günbəz" ("Gənclik", 1984, povestlər),
"Yasamal gölündə qayıqlar üzürdü"
("Yazıçı", 1984), "Yasaq edilmiş oyun,
Gülmalı kişinin axırı"
("Yazıçı", 1988) sürətlə
respublikamızın hər tərəfinə
yayılmışdı. Mən televiziyada "Gənclər"
proqramının baş redaktoru işlədiyim illərdə
rayonlarda çox olurdum. "Məhsul bayramları"nın
çəkilişlərində gənclərdən, müəllimlərdən
hansı əsərləri oxumusunuz sualına, cavabda İlyas Əfəndiyev,
İsmayıl Şıxlı, Bayram Bayramov, İsa
Hüseynov, Sabir Əhmədli, İsi Məlikzadə, Anar və
Əkrəm Əylislinin adları olardı.
O,
İsi ilə çox yaxın idi. Bir dəfə mənə
zəng etdi ki, Pirşağıdan şeir yazmısan.
İsinin ayaqları ağrıyır. Onun dərmanı
Pirşağı qumudur - deyiblər. Oraya səninlə getmək
istəyirik. Etiraz etmədim, mənim maşınımla
getdik. Yolda maşını İsi də sürdü,
maşını təriflədi: "Əla
maşındır bu 412-lər. Mənim
"Moskoviç"im zay çıxıb.” İsidən
soruşdum: “Neçə ildir maşın sürürsən?”
İsi dedi: “Təzə-təzə öyrənirəm.” Mən
dedim: “Bu ikinci maşınımdır.”
Sabiri
gülmək tutdu, dedi: - Görünür birincinin
başında dəlləklik öyrənmisən. Bu
maşına da qıymırsan, ehtiyatla sürürsən. Mən
Sabirin sözlərini təsdiq edib dedim: İndi İsi də
təzə maşın alanda, onu göz-bəbəyi kimi
saxlayacaq.
Pirşağıda Mikayıl Hüseynovun, Mirmehdi Seyidzadənin bağının yanından dolanıb gözəl bir qumlu yerdə süfrə açdıq. Sabir İsi Məlikzadənin xətrini çox istəyirdi, onun kitablarına rəy verirdi. İndi də İsi ona təzə əsərinin süjetindən danışırdı, mənə dedi: "Gəl, sən də qulaq as". Dedim ki, qardaş, yox, mən bütün günü onun-bunun əsərini oxuyuram, istəyirəm bu gün başım dincəlsin. Hava sakit idi, su isti, zümrüd kimi suda çimib quma uzandım. Onlar da dənizə baş vurub, bir az çimdilər və ayaqlarını qızmar quma basdırıb xeyli söhbətləşdilər, mən bir az da çimdim. Dönüb dəniz boyu üfüqə baxanda gördüm buludların arasında günəş ocaq kimi közərir, zolaq-zolaq buludlar da qıp-qırmızıdır. Sabirlə İsi kürəklərini günəşə çevirdikləri üçün bu mənzərəni görmürdülər. Sudan çıxıb Sabirə yaxınlaşdım: “Qardaş, bir dön o mənzərəyə bax”. İsi də, Sabir də cəld dönüb mənzərəyə baxdılar. Sabir dedi: “İlyas bayaqdan təbiətdən zövq alır, biz də başımızı mübahisəyə qatmışıq.”
Sonralar o mənimlə, mən onunla hər dəfə görüşəndə deyirdi: Yenə Pirşağıya gedirsənmi? "Gedirəm, deyirdim, qızıl qumdu Pirşağı, günəşin hər zərrəsi dəniz üstə bir şahı". Mən ona Pirşağının adı çəkilən bir şerimi də oxuyurdum:
"Gəzmişəm Şüvəlanı, Pirşağını, Şağanı,
Şəkərdən şirin olur qara şanı, ağ şanı".
Sabir poeziyada təbiət şeirlərini çox sevirdi. Onun roman, povest, hekayələrində təbiət az sözlə çox dəqiq təsvir edilirdi. Həmin təsvir də əsərdəki ovqatla birləşirdi. "Qurumuş meşənin mahnısı" hekayəsində, "Yanvar hekayələri" ("Azərnəşr", 1992) silsiləsindən olan hekayələrində bu özünü xüsusilə göstərib: "Qərənfil qan içində", "Giliz xəzəl"ində təbiət bir-iki sözlə insanın əhvalını üzə çıxarır.
Sabirin əsərlərində yazıçının qarşısına qoyduğu məqsədi bəri başdan hiss etmək olmur. Hadisələr məhəbbəti də, nifrəti də, tarixin keşməkeşlərində insanın başına gələn müsibəti də əsər boyu bizə göstərirdi. İndi dilimizdə az işlənən sözləri də yerində elə məharətlə işlədirdi ki, yaddaşımızda təzədən möhkəmlənirdi.
Sabir başqa yazıçılarımızın təzə çıxan əsərlərinə, onun bədii taleyinə oxucunun münasibəti necə olacağını bir "görücü" kimi bəri başdan deyirdi. Biz onun fikri ilə hesablaşırdıq. Məmməd Araz, Söhrab Tahir ona məsləhət görürdülər: - Sabir, bu fikirlərini yaz, mətbuata çıxart. Sabirsə onlarla razılaşmır, zarafatyana deyirdi: Mən nə vaxtdan tənqidçi oldum. Bu ədəbiyyatşünasların, tənqidçilərin işidir, mən oxucu kimi fikrimi bildirdim.
Cavanlıqda Məmmədin darısqal otağı Sabirin, Əli Kərimin, Tofiq Bayramın və mənim ən çox getdiyimiz yığışıb mübahisə etdiyimiz yer idi. İnstitutdan ədəbiyyat dərnəyindən ayrılandan sonra təzə əsərlər haqqında mübahisələr edərdik, təzə yazılarımızı gecənin bir vaxtınacan bir-birimizə oxuyar, söhbətləşərdik. O vaxt 1-ci Sverdlovsk (indi Salatın Əsgərova) 125-də yerləşən kiçik otaq bəlkə də yoxdu. O kiçik otaqda bizim necə böyük-böyük arzularımız dilə gəlirdi. Sabir o balaca otağı balaca, isti bir yuvaya bənzədirdi.
Əli, Tofiq, Məmməd dünyasını xeyli vaxtdır dəyişib. Sabir də o xatirəli kiçik otağın söhbətlərini sinəsində apardı.
Böyük şairimiz Mirzə Ələkbər Sabir XX əsrin 11-ci ilində dünyasını dəyişmişdi. Onun adını daşıyan qüdrətli nasirimiz Sabir Əhmədli XXI əsrin 9-cu ilində dünyasını dəyişdi.
Şerimizin və nəsrimizin Sabirləri
əbədi olaraq xalqımızın yaddaşında
yaşayacaq!
İlyas
TAPDIQ
Ədəbiyyat qəzeti.-2009.-24
aprel.-S.2.