Yazıçı və
zaman
XX
əsr uzaq qədimlərdən başlanan ümumazərbaycan
tarixinin və mədəniyyətinin məhz Azərbaycan
mahiyyətini müəyyənləşdirən çox
mühüm və möhtəşəm bir dövrdür. Tarixən humanist ideallarla zəngin
olan Azərbaycan ədəbiyyatı XX əsrin əvvəllərindən
yeni təkamül mərhələsinə qədəm qoydu. 1900-1920-ci
illər Azərbaycan xalqının həyatında
sözün əsl mənasında milli intibah dövrü kimi
səciyyələndirilir. Elə bu zaman böyük milli
idealların bədii təcəssümünə və
ümumən mədəniyyətin vüsətli inkişafına
münbit zəmin yarandı. Ədəbiyyat, musiqi, teatr,
publisistika, naşirlik, cəmi 15-20 il ərzində zənginlik
baxımından bir əsrə bərabər inkişaf yolunu
keçdi. Bu inkişaf ictimai-tarixi, siyasi, psixoloji, sosial-mədəni
təzadlar və dəyişikliklər üzərində
yarandı. Avropadan və Rusiyadan gələn, sənətə
və ədəbiyyata təkanverici qüvvə kimi müəyyənləşən
mədəni yeniliklər, maarifçilik ideyaları, həmçinin
neft sənayesinin uğurları ilə bağlı olan iqtisadi
dirçəliş də XX əsr Azərbaycan mədəniyyətinin
bütün sahələrində böyük
sıçrayışa, inkişafa şərait yaratdı. Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti (AXC) dövründə Azərbaycan ədəbiyyatı
və mədəniyyəti dünya ədəbiyyatı və
mədəniyyəti sırasında layiqli yerini tapmağa tam
qadir idi. Lakin məlum səbəblərdən Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti süqut etdi. Yeni sosial-iqtisadi quruluş,
yeni ictimai münasibətlər formalaşdı və sosializm
diktaturası "mədəni inqilab" proqramı elan etdi. Məhz
bu dövrdə sonralar Azərbaycan sovet ədəbiyyatının
baniləri sayılan cavan yazıçılar və şairlər
nəsli yetişirdi. Bu böyük nəslə mənsub
olanlardan biri də Mir Cəlal Əli oğlu Paşayev idi.
M.Paşayev
1908-ci ildə Cənubi Azərbaycanda doğulmuşdu. O, Əndəbil
kəndinin ən möhtərəm və hörmətli sakini
olan Mir Paşa bəyin nəvəsi idi. Atası Mir Əli Mir
Əşrəfi - çoxlu mülkiyyət sahibi olduğundan
böyük oğullarına, Mir Cəlalın özündən
böyük dörd qardaşına Əndəbil kəndinin
işlərini idarə etməyi tapşırardı. O, ən
kiçik, beşinci oğlu Mir Cəlalı isə bu işlərdən
uzaqlaşdırıb təhsil dalınca Şimali Azərbaycana,
Gəncəyə gətirir. Burada acı tale kiçik
yaşlı Mir Cəlalı erkən atasız qoyur. Vəfat
etməmişdən bir qədər əvvəl Mir Əli
böyük oğullarına kiçik Mir Cəlalı
tapşıraraq deyir: "Bu uşağı oxudun, onun mükəmməl
təhsili olsun". Beləliklə, Mir Cəlal Gəncə
şəhərində qalıb təhsilini davam etdirir,
uşaqlıq və gənclik illərini burada keçirir.
Çoxəsrlik
ədəbi ənənələri olan Gəncədə o
zaman beynəlmiləl tərkibli seminariya, şəhər
teatrı, sənət texnikumu, sanballı kitabxana, gözəl
mətbəə, "Qızıl qələmlər" Cəmiyyətinin
Gəncə filialı fəaliyyət göstərir,
"Qızıl Gəncə" jurnalı çap olunurdu. S.Vurğun,
H.Araslı, N.Rəfibəyli, Əli Razi, Əli Məhzun,
Mikayıl Rzaquluzadə kimi gələcəyin görkəmli
şəxsiyyətləri orada keçirilən ədəbiyyat
tədbirlərinin təşkilatçıları və fəal
iştirakçıları idilər. Uşaqlıq və gənclik
illərini belə bir mühitdə keçirən Mir Cəlalın
yazıçı taleyi onu lazımi vaxtda lazımi yerə gətirmişdi.
Görünür,
Mir Əlinin öz oğlunu məhz Gəncə şəhərinə
gətirməyi təsadüfi deyildi. Aydındır ki,
İranda mülkiyyət sahibi olan Mir Əli Paşayev o taydan
bu taya qazanc və çörək dalınca yox, Mir Cəlala
doğma dilində təhsil vermək arzusu ilə gəlmişdir.
O, bilmirdi ki, oğlu - balaca Mir Cəlal onun bu son arzusunu, istəyini
həyata keçirməklə kifayətlənməyəcək,
artıq dərəcədə ümidləri doğruldaraq mənsub
olduğu xalqın mənəvi dəyərlərinin
daşıyıcısına və qoruyucusuna çevriləcək,
böyük yazıçı, alim və böyük insan
adını qazanacaqdır. Gəncə mühiti həm də
müəllimlik peşəsinin müstəsna rolunu Mir Cəlalın
gələcək həyatında və
yaradıcılığında bu zamandan etibarən sona qədər
müəyyən etdi. Beləliklə, bu mərhələdə
zaman və məkan amilləri öz işini görmüş
oldu.
Bədii
sənətin inkişafında zaman faktoru və mövcud
mühit çox mühüm rol oynayır. Sovet hökuməti
qurulduqdan sonra "fəhlə-kəndli-əməkçi"
birliyi o dövr ədəbiyyatının başlıca
mövzularından birinə çevrilir. Azərbaycan
yazıçıları da ideoloji sifariş olan bu
mövzuları bu və ya digər dərəcədə
öz yaradıcılıqlarında əks etdirməli idilər.
Bunun nəticəsi olaraq bədii əsərlərdə
mövzunun aktuallığı birinci dərəcəli, məzmun
rəngarəngliyi, sənətkarlıq, bədiilik kimi
mühüm estetik meyarlar isə bir növ ikinci dərəcəli
məsələlər sayılır, insan şəxsiyyətinin
əsl mahiyyəti və onun bədii ifadəsi çox vaxt
arxa planda qalırdı. Professor Mir Cəlal hələ o zaman
diqqəti bu məsələyə cəlb edərək
yazırdı: "Bir çox əsərlərimizdə təsvir
olunan adamlar real, təbii çıxmır. Nə
üçün? Ona görə ki, yazıçı
onları maraqlı, mürəkkəb həyatı olan
canlı adamlar kimi yox, ancaq bir peşə sahibi kimi, sədr,
katib, traktorçu, buruq ustası, müəllim və sair kimi
təsvir edir. Meşin pencəyi əynindən
çıxaran raykom katibi öz obrazını itirmiş
olur".
Bu
dövrdə içində anlamaq dərdi yaşayan
S.Vurğun, Mir Cəlal, S.Rüstəm, Mehdi Hüseyn,
Süleyman Rəhimov, Rəsul Rza kimi sənətkarlar kor-koranə
ideoloji tabeçiliyi insan təbiətinə, azad və həqiqi
sənət qanunlarına tamamilə zidd olan qaçılmaz
ağır zərurət kimi qiymətləndirirdilər. Nə
yaxşı ki, bu tabeçiliklə yanaşı onlar həm
də öz dünya duyumuna, təxəyyülünə,
istedadına, vətəndaş mövqeyinə, fikirlərinin
və qənaətlərinin bilavasitəliyinə tabe idilər.
Çünki onlar əsl sənət adamları idi. Sosializm
realizmi metodunun banisi sayılan Maksim Qorki yüksək sənəti
hətta despotik rejimdə belə istedadın gücü ilə
yaranan gözəllik adlandırırdı. Qorkinin bu fikri ən
azından ədəbi-estetik düşüncənin,
mövcud ideologiyanın nəsihət və dərslərindən
boyun qaçırmaq cəhdlərindən xəbər verirdi.
Lakin dözmək və susmaq gərək idi. Ötən əsrin
30-cu illərinin repressiyaları, o amansız və dəhşətli
illər ədəbi və çox vaxt insani prinsiplərin
ancaq insan və həyatı bahasına mümkünlüyünü
həmişəlik o nəslin hafizəsinə və beyninə
həkk etmişdi. Belə ki, Mir Cəlal hekayələrinin
birində yazır: "Qışqırıram ki, xəyal
uzaqlaşsın, unudum, bəlkə özümə gəlim.
Heyhat!
Unutmaq nə böyük nemət, nə yüksək istedad
imiş. Tale məni bundan məhrum etmişdir".
"Kölgədə
bitən ağacın kölgəsi olmaz" fikrini sənət
devizi seçən Mir Cəlal böyük fikirlərin lakonik
bədii təcəssümünə meydan açan hekayə
janrına xüsusi maraq göstərir. Bu hekayələrdə
ədibin şəxsi müşahidələri, tükənməz
vətənsevərlik, psixoloji hal-vəziyyət, dərin
lirizm çox qabarıq şəikldə nəzərə
çarpır. "Gölgəsiz ağac" dedikdə isə
bu hekayələrdə qələmə aldığı bir
çox yazıq, həm də çox hiyləgər və
riyakar təbiətli insan obrazlarını nəzərdə
tuturdu.
Məlumdur
ki, Mir Cəlal böyük gülüş ustadları C.Məmmədquluzadə
və Ə.Haqverdiyevin layiqli davamçısı olaraq Azərbaycan
ədəbiyyatında satirik nəsrin görkəmli nümayəndələrindən
biri kimi böyük şöhrət qazanmışdır.
Lakin Mir Cəlalın, necə deyərlər, öz
gülüşü vardır. Bu gülüş ilk növbədə
Mir Cəlalın bənzərsiz fərdi təbiəti, şəxsi
xarakteri ilə əlaqədardır, onun təzahürüdür.
Bu gülüşdə Mir Cəlalın ədibliyi də,
alimliyi də, müəllimliyi də "iştirak edir".
Yəni, o, bəzən bir yazıçı kimi
oxucularını həyatın qüsurlarından, eybəcərliklərindən
uzaq olmağa çağırır, bəzən alim
müdrikliyi ilə həyatın həqiqət yolunu nişan
verir, bəzən də müəllim təmkini ilə nəsihətlərini
çatdırmış olur. Təsadüfi deyildir ki, Mir Cəlal
yaradıcılığında son dərəcədə səmimi,
müdrik yumor aparıcıdır, əsasdır. Yumorlu kinayələrinin
isə misli yoxdur! Əsərlərdəki ideyanın, əsas
mətləbin məğzi, mahiyyəti çox vaxt elə bu
kinayələrdə açılır, aşkar olur.
1964-cü ildə qələmə aldığı "Hərənin
öz işi var" hekayəsindən bir parçaya diqqət
edək:
"Günah
bizim rayon ispolkumunda oldu. Elə ki, Əhmədovun hər yerdə
adı hörmətlə çəkildi, ispolkom da hər
işi onunla, ancaq onunla məsləhətləşəmyə
başladı…
…
Şair füzuliyə rayon mərkəzində heykəl
qoyulurdu. Bizim rayonda bu layihənin müzakirəsi keçəndə
ispolkom birinci Mədəd Əhmədovu
çağırdı:
-
Yoldaş Mədəd, nə deyirsən, füzulinin
başında papaq olsa yaxşıdır, ya olmasa? Heykəltəraşlara
göstərin, qoy işləsinlər…
Mədəd
Əhmədov da o yan-bu yana baxıb dedi:
-
İstidir, papaqsız yaxşı olar…"
Başqa
bir hekayəsində ədib yazıçılığı
asan bilib özünə mütləq peşə kimi seçən
istedadsız müəllifdən və o dövr ədəbi tənqidinin
gülüş doğuran xüsusiyyətlərindən
danışır. "Keçiyev dramanı çətin, tənqidi
xatalı, şairləri çox görüb nəsrə
keçdi. İlk hekayəsini gəlib-gedənə oxudu.
Eşidənlər yorulsa da, o yorulmadı… Birinci yazısı
aşpazdan şikayət oldu. Görünür aşpaz onun
iştahasının tələblərini ödəyə
bilmir, yaradıcılığına mane olurdu. Bu gənc
nasirin şikayətini nəzərə alıb aşpazın
məsələsinə baxanda, yazıçının
özünün aşpazlıq işindəki məharəti
meydana çıxdı… O gündən bəri sanatoriyanın
xörəkləri Həpirin zövqündən, Həpirin
hekayələri də mətbəx səliqəsindən
kamilləşirdi.
Bütün
bunların nəticəsində mətbəx işləri ilə
ədəbiyyat işlərinin vəhdəti möhkəmləndi.
Həpirin təcrübəsindən bəziləri istifadə
etməyə, ədəbiyyatı zənginləşdirməyə
başladılar".
Lakin
onu da qeyd etməliyik ki, Mir Cəlal lirik-romantik, lirik-psixoloji,
lirik-dramatik hekayənin də böyük ustası idi. Buna
misal olaraq "Niyə ovdan ayaq çəkdim", "Radio
qabağında", "Baldan əvvəl", "Ata",
"Gülbəsləyən qız",
"Çıraqlar yandı", "Titrək bir səs"
və başqa hekayələrin adını çəkə
bilərik.
40-cı
illər nəsrində başlıca mövzular Böyük Vətən
müharibəsi ilə əlaqədar idi. Mir Cəlalın
1942-ci ildə yazdığı "Odlu mahnılar" hekayəsi
Azərbaycan ədəbiyyatında müharibənin dəhşətlərini
əks etdirən ən dəyərli əsərlərdən
biri kimi qiymətləndirilə bilər.
Yazıçı
bütün yaradıcılığı boyu 300-ə
yaxın hekayə qələmə almışdır. Bu hekayələrdə
o, 20-ci illərin axırlarında rayondan köçüb
Bakıda, Kiçik Qala küçəsi 16 nömrəli evdə
yaşadığı vaxtdan ömrünün sonuna qədər
həyatının müxtəlif mərhələlərində
rast gəldiyi insan xarakterlərinin, üzləşdiyi həyat
hadisələrinin, təzadlı və mürəkkəb
gerçəkliyin dolğun bədii təsvirini vermişdir.
Bu əsərlərdə
zaman və məkan obrazı aydın nəzərə
çarpır. Bakı şəhəri və onun saiknləri,
şəhər ab-havası, insani münasibətlər, bu
münasibətlərdə zamanın tələbindən,
obyektiv şəraitdən gələn həm mənfi, həm
müsbət olan çalarlar, dünəni bu günə
bağlayan həyat sürəti, siyasi-ictimai quruluşun
olduğundan daha gözəl və üstün görünmək
təşnəsi və cəhdləri özünəməxsus,
maraqlı detalları ilə Mir Cəlal nəsrində
yüksək bədiiliklə ifadə olunmuşdur. Bu isə
bir epoxanın, bir dövrün bədii portreti idi.
Bədii
ədəbiyyatın ən mükəmməl və mürəkkəb
janrlarından olan roman janrında da Mir Cəlal böyük
uğurlar qazanmışdır. Mir Cəlal altı romanın
müəllifidir. Bunlar "Dirilən adam , "Bir gəncin
manifesti", "Açıq kitab",
"Yaşıdlar", "Təzə şəhər",
"Yolumuz hayanadır" əsərləridir. Gənc ikən
qələmə aldığı ilk "Dirilən adam"
romanı yazıçının təkcə hekayələr
deyil, həmçinin roman yaratmaq qabiliyyətini və məharətini
də sübut etdi. Dediyimiz kimi sənətin inkişafında
zaman faktoru mühüm rol oynayır. Lakin sənətin
özünün də tarixin hər hansı bir məqamında
zamanla nə dərəcədə səsləşib-səsləşməyəcəyi
zərurəti var. "Dirilən adam"ın
yazıldığı dövr ədəbiyyatı
üçün (unutmayaq ki, söhbət 30-cu illərdən
gedir) tənqidolunmaz, toxunulmaz mövzular, obrazlar və bunun əksi
olaraq mütləq təbliğ və təsdiq edilən
mövzular və obrazlar sistemi mövcud idi. Sovet ədəbiyyatının
bir çox dövrləri üçün klişe olaraq
şablon vahid qəhrəman tipi müəyyən
edilmişdi. Bu sosializmin təntənəsini ifadə edən
müsbət qəhrəman obrazı idi. Ümumittifaq sosialist
ruhlu, partiyalı ədəbiyyata qovuşmaq Azərbaycan
yazıçılarının mənəvi və professional
borcu kimi təqdim olunurdu. Azərbaycan ədəbiyyatı da
SSRİ civarlarında baş verən "gözəl və
müasir" həyatı tərənnüm etməli,
müasir mövzuları əsas götürməli idi. Lakin o
dövr sovet ədəbiyyatını və həmçinin
Azərbaycan ədəbiyyatını bütövlükdə
ancaq bu tipli ədəbiyyatdan ibarət hesab etmək heç də
düzgün olmazdı. Çünki o vaxt əsl ədəbiyyatı
və sənəti yaratmaq və yaşatmaq istedadına malik
olan yazıçılar, şairlər Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixini zənginləşdirən bədii əsərlər
yaradırdılar. Mir Cəlalın da elə ilk romanında
sevdiyi mövzu, toxunduğu problem, ifadə etdiyi bədii-estetik
fikir və qənaətləri konyunkturaya yox, əsl ədəbiyyata
köklənmişdi. İndiki zaman prizmasından adi və təbii
görünən bu mövqe o dövr ədəbiyyatı
üçün heç də adi və ən
başlıcası isə təqdir olunan hal deyildi. Mir Cəlal
yazdığı bütün romanlarda bu prinsipə sadiq
qalmışdır.
Sovet
dövrü ədəbiyyatımızın bir çox əsərlərində
zaman və məkan konteksti müxtəlif taleli xoşbəxt
və bədbəxt insanların qüdrətli, canlı, cazibədar
obrazlarını yaratmaq üçün, onların psixoloji təbəddülatlarını,
səadət və faciə yaşantılarını təhlil
etmək üçün əslində bir növ bədii zəmin,
şərti fon, vasitə mövqeyində görünə bilər.
Dünya klassikasının ən məşhur bədii qəhrəmanları
göstərildiyi ictimai mühitin, tarixin, hətta zəmanələrinin
ən güclü ideologiyalarını belə adlayaraq
ümumbəşəri, ümumtarixi "status"
qazanmışlar. Bu əsərləri yaşadan nə
oradakı həmin vaxtların "qabaqcıl"
ideologiyasıdır, nə mühitin diktə etdiyi metod və
metodologiyadır, nə də etnoqrafik təfərrüatlardır.
Onları yaşadan və yaşadacaq əsas amil oradakı əsl
sənət qüdrətilə canlandırılmış
insan xarakterləri və taleləridir! Bu gün Mir Cəlal əsərlərini
müasir oxucular üçün müasir edən də elə
budur.
Tək
ədəbiyyatın deyil, elmin də elə sahələri var
ki, orada ictimai məzmun və bu məzmunun bilavasitə zamanla
bağlılığı çox aşkar və inkaredilməz
olur. Mir Cəlalın sözləri ilə desək "zamana
boyun əymək" meyli ədəbiyyatşünaslıq
elminə də yad olmamış və sovet ədəbiyyatşünaslığını
bütövlükdə götürsək, bu cəhətin mənfi
təsirini etiraf etmək məcburiyyətindəyik. Lakin elə
elmi əsərlər də yaranmışdır ki, onların
uğurlu taleyi ilk gündən müəyyənləşmişdir.
Buna ən başlıca səbəb o idi ki, dövründən
və zamanından asılı olmayaraq müəllif
sözü, fikri, nəzəri qənaətləri, elmi nəticələri
yarandığı vaxtdan bu günə kimi
orijinallığını, elmi dürüstlüyünü
və dəyərini qoruyub saxlaya bilmişdir.
Mir
Cəlalın yüksək professionallığa malik alim qələminin
məhsulu olan "Azərbaycanda ədəbi məktəblər"
monoqrafiyası XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi, mədəniyyəti, elmi, ictimai həyatı
haqqında ən sanballı elmi əsərdir. Bu kitab o
dövrün ədəbiyyatının tək faktoloji
icmalı yox, həm də bədii-estetik, ideya-estetik ictimai
prinsiplərinin və ideallarının sistemli şəkildə
elmi-nəzəri təhlili kimi çox qiymətlidir.
Mir
Cəlal firidun bəy Köçərlidən sonra Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixini yazanlardan biri, professional Azərbaycan
ədəbiyyatı nəzəriyyəsinin ilk
yaradıcısıdır. O, ədəbiyyat nəzəriyyəsinin
əsaslarının və mühüm mərhələlərinin
elmi izahını və təsnifatını verən ilk ədəbiyyatşünas
alimdir. Mir Cəlalın elmi əsərləri təsviri məzmun
daşımır. Onlar dərin, mükəmməl, nəzəri
təhlil xarakterlidir, həm də lakonik, aydın və sadə
üslubda yazılmışdır. Qəliz izahlar,
ağır, pafoslu cümlələr, dolaşıq mülahizələr
Mir Cəlal elminə yaddır. Bu isə gözəl bir ədəbi
nümunə, sadəlik və müdrikliyin vəhdəti demək
idi. fikrimizcə, bugünkü ədəbiyyatşünaslıq
üçün bu cəhət də bir örnək ola bilər.
Altı elmi monoqrafiyanın müəllifi olan Mir Cəlalın alim kimi əvəzsiz xidmətlərindən bəhs etdikdə iki əsas məqamı qeyd etməliyik. Məhz Mir Cəlal 1940-cı ildə füzulişünaslığın təməlini qoydu, ilk dəfə füzuli yaradıcılığının elmi-nəzəri şərhini verdi. Bu əsəri ədibin böyük ustada - Hüseyn Cavidə olan ithafı da adlandırmaq olar. Maraqlıdır ki, Mir Cəlalın ilk elmi yazısı da məhz romantizmdən bəhs edir. İiknci məqam Mirzə Cəlil yaradıcılığı ilə bağlıdır. "Sizi deyib gəlmişəm, ey müsəlman qardaşlarım” - çağıran Mirzə Cəlili Yaxın Şərqə tanıtmağı Mir Cəlal özünə borc bilirdi. Mirzə Cəlil yaradıcılığından bəhrələnmək isə onda daxili bir tələb idi. O, ömrünün son günlərinə qədər, ümumiyyətlə, ədəbiyyatdan söz düşəndə qarşısındakına ancaq bir sual verirdi: Mirzə Cəlili oxumusan, ya yox?
Məlumdur ki, böyük və qızıl dövrləri bir hadisə və yaxud bir insan deyil, məhz kompleks şəkildə yaranan mədəni hadisələr və böyük şəxsiyyətlər toplusu meydana gətirir. Mir Cəlal Paşayev də XX əsr Azərbaycan tarixinin böyük və zirvə şəxsiyyətlərindən biridir.
100 il bundan əvvəl dünyaya göz açmış Mir Cəlalın bütün ömrü boyu gizlətməyə məcbur olduğu əsli onun nəcabətindən görünürdü. Bu gün yazıçı, alim, müəllim, böyük insan qarşısında mənəvi borc kimi etiraf edəcəyimiz bir acı həqiqət də ondan ibarətdir ki, Mir Cəlal müəllim sağlığında öz haqqını almamış, bir çox məqamlarda və şəraitlərdə öz prinsipiallığı və dönməz əqidəsi bahasına tam layiq olduğu adlardan, titullardan qəsdən məhrum edilmişdir. Amma o dövrdə bunu edənlərin, Mir Cəlalı kiçiltmək istəyənlərin və ömürlərində rəsmi partiya sənədlərindən savayı bir şey oxumayan yüksək rütbəli məmurların heç xəbəri belə yox idi ki, Mir Cəlal əsərlərinin birinə belə bir epiqraf yazmışdı: "Bəzi ulduzlar kiçik olduqları üçün yox, yüksəkdə olduqları üçün görünmürlər".
Mir Cəlal heç vaxt olduğu yüksəklikdən enib, haqqı da olsa, heç kəsdən heç nəyi tələb etmədi. Çünki o, yaxşı bilirdi ki, əsl yüksəklik kağızların, sənədlərin, möhürlərin, qərarların, iclasların hökmü ilə deyil, ləyaqətli insan ömrü və bu ömrün zamandan-zamana təsdiqi və təntənəsi ilə ölçülür. O da sirr deyil ki, daxilində bir ilahi qığılcım yaşayan hər bir yazıçı, alim, ümumiyyətlə, hər bir istedad zaman çərçivəsini yararaq əbədiyyətə qovuşur. Beləliklə, yazıçı və zaman qarşıdurması həmişə olduğu kimi, bu dəfə də yazıçı qalibiyyəti ilə nəticələnir. Bu qalibiyyətin mənəvi tutumu bu gün 100 illiyini qeyd etdiyimiz Mir Cəlalın həyatı və yaradıcılığı, fiziki inikası isə onun qohumları, tələbələri, saysız-hesabsız oxucuları və nəvələrindən ən gözəli, ən yaraşıqlısı olan Mir Cəlal Aqil oğlu Paşayevdir.
Paşayeva Nərgiz
Ədəbiyyat qəzeti.-2009.-13 fevral.-S.1, 2.