Qara Qarayev
Qara
rəngli bir royaldan, pəncərənin yanında qoyulmuş
yazı stolundan, iki yumşaq kreslodan ibarət bir otaq. Divarlara
səhnə dekorlarının müxtəlif eskizləri, məşhur
rəssamların orijinal əsərləri vurulmuşdur. Bu
otaq - vaxtilə 14-15 yaşlı bir uşaq ikən Bakı
bağlarından birində əncir ağacının dibində
oturub tar çalan, segahın, şikəstənin
yanıqlı təranələrini ətrafa yayan, indii isə
adı bütün dünyada məşhur olan Azərbaycan
xalqının görkəmli oğlu Qara Qarayevin iş
otağıdır.
Hər
gün gecə yarıya qədər bu otaqdan musiqi səsi gəlir,
royalın dillərindən qopan sədalar susmur. Qara Qarayev
işləyir, əsər yazır, qalaq-qalaq təmiz not vərəqləri
qara nöqtələrlə naxışlanır. O, bəzən
qaşlarını çataraq, başını sinəsinə
əyib saatlarla düşünür, xəyala dalır, yaratmaq
istədiyi mövzular, obrazlar aləmində gəzir, sonra yenə
barmaqlarını şirmayı dillər üstdə gəzdirir.
Çalır, çalır…
Azərbaycan
mədəniyyətinin görkəmli xadimi, müasir sovet
musiqisinin ən istedadlı nümayəndələrindən
biri Qara Qarayevin zəngin və rəngarəng yaradıcılığı
haqqında dəfələrlə deyilmiş,
saysız-hesabsız məqalələr
yazılmışdır.
Qara
Qarayevin Azərbaycan musiqisində tutduğu mövqe olduqca
böyükdür. Bütün ömrünü ən müqəddəs
və incə bir sənətə - bəstəkarlığa
həsr etmiş Qara Qarayevin bu sahədə
qazandığı nailiyyətləri hamını sevindirir,
hamının ürəyini qürur hissi ilə doldurur,
hamı onun məhz Azərbaycan torpağında doğulub
kamil və ustad bir sənətkar olması ilə fəxr edir.
Qara
Qarayevin yaradıcılıq diapazonu olduqca genişdir. Mahnılar,
marşlar, kamera əsərləri, simfonik poemalar, baletlər
və sair bu diapazonun əzəmətli ahəngini təşkil
edir.
Hələ
iyirmi il bundan əvvəl, Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasının tələbəsi olarkən, Qara
Qarayev öz yaradıcılığı ilə nəzəri
cəlb etmişdi. Qara Qarayevin 1938-ci ildə Moskvada, Azərbaycan
incəsənəti ongünlüyünün yekun konsertində
ifa olunan "Səadət mahnısı" kantatası onu
istedadlı bəstəkarlar sırasına
çıxartdı. Həmin illərdə
yazılmış, öz orijinallığı və gözəl
üslubu ilə fərqlənən "Tsarskoselskaya abidəsi"
adlı musiqi pyesi hələ indi də bir çox müasir
pianoçuların repertuarında yaşayır.
Lakin
Qara Qarayev ilk müvəffəqiyyətlərdən baş gicəllənməsinə
məruz qalıb bir yerdə sayan sənətkarlardan
olmadı. O, hələ o zamanlar çox yaxşı başa
düşürdü ki, əsl bəstəkar olmaq, musiqi kimi əzəmətli
bir sənət aləmində qol-budaq atıb böyümək
sənətkarlardan ilk növbədə gərgin zəhmət
tələb edir. Məhz buna görə də Qara Qarayev
öyrəndi - Azərbaycan xalq musiqisindən, Şərqin
ah-naləsini özündə təcəssüm edən
muğamatdan, aşıqların bayatı və gəraylılarından,
ölməz Üzeyirin vüsətli
yaradıcılığından öyrəndi. Öz
savadını artırmaq, dünya musiqisinin zəngin xəzinəsi
ilə daha yaxından tanış olmaq niyyəti Qara Qarayevi
Moskva konservatoriyasına - böyük sovet bəstəkarı
D.Şoctakoviçin sinfinə gətirdi.
Moskva
konservatoriyasını bitirərkən Qara Qarayev simfoniyalar,
bir çox kamera-instrumental və vokal əsərlər müəllifi,
"Vətən" operasının müəllifi idi. Məhz
o zaman Qara Qarayev püxtələşmiş, kamil bir sənətkar
olduğunu öz əsərləri ilə hamıya sübut
etmişdi.
Qara
Qarayev fəlsəfi təfəkkürə malik bir sənətkardır.
Bu cəhət bəstəkarın simfonik və balet əsərlərində
özünü daha çox göstərir. Hər dəfə
Qara Qarayevin böyük fikirlər, dərin hisslər, incə
duyğular ifadə edən, gərgin dramatizmlə dolu olan
musiqisinə qulaq asarkən xəyalımızda, sözün
həqiqi mənasında, insan həyatı canlanır.
Musiqi özlüyündə mücərrəddir. Lakin elə əsl bəstəkarın da sənətkarlığı orasındadır ki, onun musiqisindəki dinləyicini məhz mövcud konkret varlığa, konkret həyata və hisslərə bağlasın.
Bəstəkarın böyük Nizamidən ilham alıb yaratdığı məşhur "Leyli və Məcnun" simfonik poemasını xatırlayaq. Qoca Şərqdə ən çox yayılmış mövzulardan olan Leyli və Məcnunun eşq macərasını bəstəkar bizə simfonik dillə nağıl edir.
…İlk andan orkestrin həzin ahəngi sanki bizi qədim bir aləmə aparır, dinləyiciyə məhəbbət hissini aşılayır, başa düşürsən ki, xəyalında canlanan o aləmdə ürəkləri lərzəyə gətirən böyük bir faciə baş verəcəkdir.
Dəqiqələr ötür, orkestrin dinləyicilərə təlqin etdiyi ümumi ruh tədricən konkretləşir. Biz sanki Leyli və Məcnunun söhbətinə qulaq asırıq, lakin onların dediklərini eşitmirik, çünki bu yanıqlı bir pıçıltıdır və bu pıçıltının mənası "mən səni sevirəm" deməkdir.
Yavaş-yavaş
orkestrin musiqi boyaları qatılaşır. Məhəbbətin
saf romantikasına şər qüvvələr
qarışır. Gərgin ölüm-dirim mübarizəsi
başlayır. Kim qalib çıxacaq? Məhəbbətin
ülviyyətimi, yoxsa şər qüvvələrin qanlı
niyyətimi? Dinləyicini bu sual düşündürür,
o, ürək çırpıntısı ilə bu
mübarizəni izləyir, iki gəncin faciəsinə
ağlayır.
Leyli
və Məcnun həlak olur. Lakin bu ölüm heç də
şər qüvvələrin, iki gəncin böyük məhəbbətinə
mane olan feodal dünyasının qələbəsi deyil. Bu
ölüm - məhəbbətin əbədi qələbəsidir!
Bu həqiqəti başa düşdüyündəndir ki,
Qara Qarayev əsərini pessimist notlarla qurtarmır. Əksinə,
əsərin finalı məhəbbət naminə
yaradılmış alovlu bir himn kimi səslənir.
Qara
Qarayevi fəlsəfi və dərin mövzular cəlb edir.
Onun tez-tez dünya ədəbiyyatına - Nizaminin, Puşkinin,
Servantesin yaradıcılığına müraciət etməsi
buna ən yaxşı sübutdur. Lakin bəstəkar bədii
ədəbiyyata münasibətində, obrazların, hadisələrin
mahiyyətini qavramaqda tapdanmış yolla yox, yeni,
sözün tam mənasında, novator bir yolla gedir. Nədən
yazırsa-yazsın, hansı mövzunu seçirsə-seçsin,
Qara Qarayev öz dünyagörüşü və estetik
zövqü çərçivəsi dairəsində hərəkət
edir. Lakin bu, heç də o demək deyildir ki, Qara Qarayev
yaradıcılıqda subyektivizmə qapılır, obyektiv
real varlıqdan uzaqlaşır. Əksinə, o, həmişə
əsərlərində realizmə meyl edir, dünya klassik ədəbiyyatından
seçdiyi mövzuların aktual ruhda səslənməsinə
çalışır. Böyük humanizm, dərin fəlsəfi
təfəkkür, dinamik boyalar, aydın obrazlar, yadda qalan,
ürəyə, beyinə həkk olunan mövzular Qara Qarayev
yaradıcılığının ana xəttini təşkil
edir. Qara Qarayevi ilk növbədə insan, onun həyatı, zəhməti,
məhəbbəti, kədəri cəlb edir. Bu insan hər an
Qara Qarayevin diqqət mərkəzindədir. Optimist ruhda səslənən,
kiçik bir xalqın xoşbəxt həyatından bəhs
edən "Alban rapsodiyası"ndakı bəşəri
hisslər, öz elinin səadəti və istiqlaliyyəti
uğrunda mübarizə aparıb saysız-hesabsız qurbanlar
verən Vyetnam xalqının əzəmətli
obrazını bütöv və ümumiləşdirilmiş
bir şəkildə xəyalımızda canlandıran
"Vyetnam süitası" nikbinlik, Huyuzun şeirlərinə
yazılmış "Üç noktürn"dəki zəncirlərin
ah-naləsi məgər dediklərimizə sübut deyilmi? Bu
misalların sayını istənilən qədər
artırmaq mümkündür.
Bir
müddət elə adamlar tapılırdı ki, onlar Qara
Qarayevi formalizmdə təqsirləndirir, onun
yaradıcılığının milli zəmindən, xalq
musiqisindən ayrıldığını söyləyirdilər.
Lakin zaman bu ittihamların nə qədər yanlış
olduğunu hamıya göstərdi.
Qara
Qarayevin musiqisi, sözün tam mənasında, milli Azərbaycan
musiqisidir. Necə deyərlər, bəstəkarın əsərləri
göz qabağındadır.
Qara Qarayev Azərbaycan xalqının zəngin musiqi xəzinəsinə yiyələnmiş bir sənətkardır. O, muğamatı, xalq mahnılarını mexaniki olaraq partituraya köçürmür, bu zəngin və bərəkətli xəzinədən özünə məxsus bir ustalıqla istifadə edir. Milli Azərbaycan musiqisinin ən incə xüsusiyyətlərini onun yaradıcılıq partiturasında tapmaq mümkündür. Bu xüsusiyyətlər bəstəkarın başqa fərdi boyaları ilə birləşərək, böyük bir əsərin içərisində əriyir, ilk baxışda nəzərə çarpmır. Lakin diqqətlə qulaq verdikdə Azərbaycan musiqisinin xallarını eşidirsən, bəstəkarın böyük bir sənətkar olmasına heyran qalırsan. Misal üçün, Qara Qarayevin "Yeddi gözəl" baletindən məşhur valsı xatırlayaq. Ona qulaq asan kimi başa düşürsən ki, bu valsın xalları “Çahargah”ın xallarıdır və burada bəstəkar sənətkarlıqla muğamatdan istifadə edərək, tamam orijinal bir əsər yaratmışdır. Qara Qarayevin yaradıcılığından onlarca bu kimi misallar gətirmək mümkündür. Axı, bir də, öz milli mədəniyyətindən və musiqisindən ayrılmış adam "Yeddi gözəl" kimi bir sənət əsəri - bütün dünyada məşhur olan bir balet əsəri yaza bilərdimi? Əlbəttə, yox.
"Yeddi gözəl" baleti Qara Qarayevin məhz Azərbaycan xalqının, Azərbaycan musiqisinin yetişdirməsi olduğunu sübut etməklə bərabər, onu Yer kürəsinin görkəmli müasir bəstəkarları ilə bir sırada qoydu. Böyük ilhamla yazılmış bu balet az bir müddət içərisində Sovet İttifaqının Bakı, Leninqrad, Daşkənd, Lvov kimi şəhərlərində və Çexoslovakiyanın paytaxtı Praqa şəhərində müvəffəqiyyətlə oynandı.
Balet,
musiqi janrı kimi çox mürəkkəb bir formadır. Bu
formaya müraciət etmək isə sənətkardan yüksək
istedaddan başqa böyük də cəsarət tələb
edir. Qara Qarayev belə bir cəsarətli addım atdı və
demək olar ki, bu sahədə əsl şah əsər
yaratdı. "Yeddi gözəl" baletinin obrazları
heç bir vaxt tamaşaçının xatirindən silinməyəcəkdir.
Çünki bu obrazlar milli Azərbaycan musiqisinin mayasından
yoğrulmuşdur. Bu obrazların konkretliyi,
bütövlüyü, vüsətli romantikası Qara Qarayev
yaradıcılığına xas olan ən gözəl
xüsusiyyətlərin təzahürü kimi meydana
çıxır, dinləyicinin qəlbinə nüfuz edir,
böyük Nizaminin qələmi ilə yonulmuş bir hekayəti
daha dolğun, daha məzmunlu şəkildə nağıl
edir.
"Yeddi gözəl" baletinin musiqisi
Qara Qarayev yaradıcılığının ən
böyük nailiyyətlərindəndir. Bu balet yalnız Azərbaycan
musiqisində deyil, ümumiyyətlə, bütün dünya
musiqisində yeni bir hadisə kimi qiymətləndirilə bilər.
fikir aydınlığı, müasirlik bu musiqinin məziyyətlərindəndir.
Baletin partiturası olduqca zəngin və rəngarəngdir.
Lakin bu rəngarənglik heç də mürəkkəblik və
anlaşılmazlıq demək deyildir. Qara Qarayev orkestrləşmədə
zahiri effektlərdən, gurultudan qaçmış, dərin
insani hisslər, incə lirizm və gərgin dramatizm ifadə
edən bir musiqi yaratmışdır. Bu musiqidə librettonun hər
bir obrazı öz əksini tapmış, səhnədə
baş verən hər hadisə musiqi dilinin rəngarəng
vasitələri ilə daha parlaq və daha qabarıq bir şəkildə
meydana çıxmışdır. Yeknəsəqlik, xarici notlar, fikir
natamamlığı "Yeddi gözəl"in
partiturasına yaddır.
Qara Qarayevin başqa bir əsəri - "İldırımlı yollarla” baleti ilə Bakı tamaşaçıları hələ tanış deyillər. Lakin bu əsərin musiqisi və ayrı-ayrı parçaları dəfələrlə konsert salonlarında ifa olunmuş və radio ilə verilmişdir. Əlbəttə, mövzusu Afrika xalqlarının öz istiqlaliyyəti və azadlığı uğrunda mübarizədən alınmış bu əsərin partiturasında milli Azərbaycan musiqisinin elementlərini axtarmaq sadəlövlük olardı. Çünki bəstəkarın qarşıya qoyduğu məqsəd başqadır.
Uzun müddət Afrika xalqlarının musiqi folklorunu dərindən öyrənən Qara Qarayev gərgin və ağır zəhmət nəticəsində əsl sənət əsəri - zənci musiqisinin ən gözəl xüsusiyyətlərini özündə cəmləşdirən bir əsər yazmış, öz musiqisində müstəmləkəçiliyə və imperializmə qarşı mübarizə aparan qəhrəman bir xalqın əzəmətli obrazını yarada bilmişdir. İlk dəfə Leninqradda tamaşaya qoyulmuş bu balet haqlı olaraq bütün sovet musiqisinin yeni qələbəsi kimi qiymətləndirilmişdir.
Qara Qarayevin novatorluğu ən çox "İldırımlı yollarla" baletinin musiqisində nəzərə çarpır. Lakin bu novatorluq pis mənada yeniliyə meyl göstərmək deyildir. Bu novatorluq böyük sənətkarlara xas olan, böyük əsərlərin ölməz ruhunu təşkil edən, bu əsərləri illərlə yox, əsrlərlə yaşadan novatorluqdur.
Hər əsərdən-əsərə daim inkişaf edən Qara Qarayevin "İldırımlı yollarla" baletinin musiqisində onun yaradıcılığına xas olan ən gözəl xüsusiyyətlər toplanmışdır.
Yüksək pafos, qəhrəmanlıq hissləri, zəngin melodiyalar, alovlu və ehtiraslı rəqslər bu baletin musiqisində əsas yer tutur. Əsərdəki obrazların tamlığı və rəngarəngliyi, hadisələrin dinamikliyi, musiqinin son dərəcə aydın və olduqca zəngin yazılması Qara Qarayev yaradıcılığının ən böyük qələbəsidir.
Bu əsər özünün bədii üslubu və yetkinliyi etibarilə dünya klassik musiqi xəzinəsinin ən gözəl incilərii lə yanaşı durur. Zənci musiqi folkloru son dərəcə zəngindir. Bu folklorun fondundan bir balet əsəri üçün lazımi dərəcədə material seçmək işi isə bəstəkarın qarşısında duran çox böyük və mühüm məsələdir.
Çünki bu işdə naşılıq və savadsızlıq bəstəkarı ekzotikaya, ritmbazlığa, mistik əhval-ruhiyyəyə aparıb çıxara bilər. Lakin mübaliğəsiz demək olar ki, Qara Qarayev bu çətin işin öhdəsindən şərəflə gəlmişdir. Onun "İldırımlı yollarla" baleti istər forma və sənətkarlıq məziyyəti etibarilə, istərsə də ideya və məzmun nöqteyi-nəzərindən, sözün tam mənasında, dolğun və bitkin bir klassik əsər kimi qiymətləndirilə bilər. Bu əsərin partiturası artıq püxtələşmiş, böyük istedada malik olan bir sənətkar əlindən çıxmışdır. Bütün Afrika xalqlarının öz istiqlaliyyəti uğrunda imperializmə qarşı mübarizə apardığı bir dövrdə belə əsərin yazılması böyük siyasi əhəmiyət kəsb edir. "İldırımlı yollarla" baleti sübut edir ki, Qara Qarayev daim bədii axtarışlar edən, musiqiyə yaxşı mənada yenilik gətirən və böyük sənət əsərləri yaradan qüdrətli bir sənətkardır.
Hamı onun müvəffəqiyyətlərinə sevinir, hər bir azərbaycanlı onun əsərlərini dinlərkən deyir:
-Eloğlu, sənə minnətdarıq!
Səmədoğlu,
Yusif
Ədəbiyyat qəzeti.-2009.-27
fevral.-S.1, 2.