Rəfiq
Zəka - 70
O,
çox az yaşadı. Altmış ilinin tamamına altı
ay qalmış qəflətən dünyasını dəyişdi.
Bu ölümüylə Rəfiq Zəkaya öyrəşmiş
dostlarının, əzizlərinin qəlbində acı bir
nisgil, illər keçdikcə də korun-korun tüstülənən
kədərli hislər, duyğular oyatdı. Az yaşadı
deyirəm, çünki bütün ədəbi ictimaiyyət
belə bir qəfil ölümü gözləmirdi, ədəbi
məclislərdə, televiziya verilişlərində tez-tez
görünürdü, ömrünün son illərində
isə ömrü-günü səyahətdə keçirdi.
Türkiyədə, onun müxtəlif şəhərlərində
həftələrlə, aylarla qalırdı, Türkiyə Folklor Akademiyasının fəxri
akademiki seçilmişdi, Beynəlxalq Atatürk
mükafatı laureatı olmuşdu, qardaş ölkənin
bir çox bədii jurnallarının redaksiya heyəti
üzvü seçilmişdi. Ankara və İstanbulda kütləvi
tirajlarla kitabları çap olunmuşdu. Yəni Rəfiq Zəka
daim diqqət mərkəzində idi və təbii ki,
ölüm haqqında düşünmürdü. Şəxsən
mən onun haçansa bir xəstəlik üzündən həftələrlə,
aylarla yatdığını eşitməmişəm. Amma
alın yazısına nə deyəsən…
Rəfiq
Zəkanı biz necə xatırlayırıq? Hər şeydən
əvvəl görkəmli ədəbiyyatşünas,
professor Cəfər Xəndan Hacıyevin oğlu kimi… Cəfər
Xəndan Hacıyev XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
görkəmli nümayəndələrindən biri idi, Azərbaycan
ədəbiyyatının müxtəlif problemlərinə
aid yazdığı onlarla məqalənin, bir sıra dərs
vəsatinin, ən başlıcası isə XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixinin ən mötəbər və
nüfuzlu tədqiqatçılarından biri kimi
tanınır. Onun Mirzə Ələkbər Sabir
yaradıcılığının sənətkarlıq
xüsusiyyətlərinə həsr etdiyi monoqrafiyası isə
bu mövzuda yazılmış, hələlik alternativi olmayan
elmi əsərdir. Heç şübhəsiz, Rəfiq Zəka
bu alim ocağında atasından təkcə mükəmməl
tərbiyə yox, həm də onun yolunu davam etdirmək, ataya
layiq oğul olmaq dərsini də öyrənib. Mərhum
filosof, professor Aslan Aslanov R.Zəkanın şeirlər
kitabının birinə yazdığı ön sözdə
qeyd edir ki, bir gün ustad Cəfər Xəndan məndən
soruşdu ki, tələbən Rəfiq necədir, ondan
razısanmı? Cavabında dedim ki, o, sizə tam layiq bir
oğuldur, şeirləri də xoşuma gəlir. Cəfər
müəllim bu cavabdan çox məmnun qaldı. Amma
çox təəssüf ki, ata-Cəfər Xəndan
oğlunun ilk şeirlər kitabının üzünü
görmədi. Cəfər Xəndanın da şairliyi olub, hətta
bir neçə şeir kitabı da çap olunub, amma bir
şair kimi deyil, ədəbiyyatşünas kimi şöhrətlənib.
Təbii ki, bu amilin də Rəfiqin həyatında rolu olub.
Rəfiq
Zəkanı biz kəskin, iti hafizəli bir insan kimi də
xatırlayırıq. Şəxsən mən elə bir adam
tanımıram ki, yaddaşı bu qədər güclü
ola. Türk şairi Əbdülhəqq Hamidin 5000 misralıq
"Məqbər" poemasını əzbər bilirdi Rəfiq,
Namiq Kamaldan, Tofiq fikrətdən, Rza Tofiqdən, Yəhya
Kamaldan, faruq Nafizdən, Nazim Hikmətdən, Orxan Seyfidən və
bizim dahi klassiklərdən (füzuli, Nəsimi, Cavid, Hadi,
Sabir) və S.Vurğundan, Şəhriyardan, Müşfiqdən,
Süleyman Rüstəmdən və daha kimlərdən əzbər
bildiyi şeirləri də bu sıraya qatsaq, biz ancaq heyrətimizdən
içimizi çəkə bilərik. Onun
yaradıcılığından söz açan bütün
müəlliflər Rəfiq Zəkanın bu kəskin, iti
hafizəsini dönə-dönə qeyd etmişlər. Mən
də bunun şahidi olmuşam. Sövet dövründə - səksəninci
illərdə biz ehtiyatda olan zabitləri bir həftəlik
zbora çağırırdılar. Bir dəfə də mən
Rəfiq Zəka və Vaqif Arzumanlı ilə bir qrupa
düşdük. Rəfiqin o hərbi hissədə
dost-tanışı var idi, hər gün o adam bizim
adımızı tezcə qeyd edib buraxırdı. Rəfiq, mən
və Arzumanlı həmin hərbi hissənin yanındakı
balaca yeməkxanaya girib yeyib-içərdik. İki saat
müddətində biz ancaq Rəfiqi dinlərdik, o türk ədəbiyyatından
söhbət edir, şeirlərindən əzbər deyərdi,
bir misra da belə çaşmazdı. Rəfiqin qəfil
ölüm xəbərini eşidəndə ilk ağlıma
gələn fikir bu oldu ki, o şeirlər də Rəfiqlə
birgə bizi tərk etdi, daha onları Rəfiqin dilindən
eşidə bilməyəcəyik.
Rəfiq
Zəka haqqında düşünəndə bir də onun
möhkəm türkçü olduğunu xatırlayıram.
O, sovet dönəminin ən qızğın,
türkçülüyün yasaq olunduğu, bu barədə
ucadan danışılmadığı çağlarda
şeir salonlarında, ədəbi məclislərdə
türkçülüyü təbliğ edən şeirlər
söyləyir, onları təbliğ edirdi. Səksəninci
illərin ortalarından, artıq sovet quruluşunun
çökməyə başladığı illərdə
isə onun səsi daha gur eşidilirdi. Təbii ki, bu təbliğat
ədəbi mübarizə formasında gedirdi.
Doxsanıncı illərdə isə Türkiyəyə
gedib-gələn ədəbi ziyalılarımız içərisində
Rəfiq Zəka xüsusi fəallığı ilə
seçilirdi. Onun türk mətbuatında şeirləri
çap olunurdu, kitabları nəşr edilirdi. Ürfan
Ünver Nəsrəddinoğlu (o zaman Türkiyə folklor
Araşdırmaları Qurumunun prezidenti idi) Rəfiq Zəkanın
şeirləri barədə yazmışdı: "Bir yandan
saz şairlərinə, o biri yandan divan şeirlərinə qəlbinin
gərilmiş telləriylə bağlı olan Rəfiq Zəka
yalnız Azərbaycan şeirinə deyil, türk dünyası
şerinə yeniliklər gətirmişdir desək,
mübaliğə etmiş olmayacayıq".
Bəli,
Rəfiq Zəka türkçü idi və biz bunu onun həm
sovet dövründə, həm də müstəqillik illərində
yazdığı şeirlərindən də görə bilərik:
Türkiyə
böyükdür, türk böyük deyir,
Türkün
atasıdır Atatürk deyir.
Ey gidi
düşmənim, məndən ürk deyir,
Çünki
bu yer üzü mənə türk deyir.
Qeyd edim
ki, Rəfiq Zəkanın böyük türkçü Əli
bəy Hüseynzadənin həyat və
yaradıcılığına həsr edilmiş
"Unudulmuş dahi" kitabı da çap olunub.
Rəfiq
Zəkanın bu məramında ona sadiq , eyni fikir və amalda
müttəfiqi unudulmaz Xəlil Rza Ulutürk olub. Onlar
cavanlıqdan dost idilər. Xəlil Rza R.Zəkanın
yaradıcılığı barədə bir xeyli məqalə
yazıb və doxsanıncı illərin əvvəllərində
müxtəlif illərdə yazdığı bu məqalələrini
"Addımlayan ensiklopediyamız" adlı kiçik bir
kitabça şəklində çap etdirib.
R.Zəkanın
ilk şeirlər kitabının adı
"Çağlayan" idi , bu kitabı o, unudulmaz
Müşfiqə həsr etmişdi. Müşfiqin
sağlığında bu adda bir kitabı çap
olunmalıydı, amma şairin arzusunu heç olmasa o adla əbədiləşdirmək
istədi Rəfiq. 1962-ci ildə yazdığı, amma
çap etdirə bilmədiyi, ilk dəfə
ölümündən sonra işıq üzü görən
("Azərbaycan" jurnalı, 1999, ¹1) "Mikayıl
Müşfiqin son şəkli" şerində oxuyuruq:
Ölümündən
neçə il öncə idi?
Onun
ömrü açılan qönçə idi!
Onu
soldurdu quduz daşnaklar,
Namusu,
qeyrəti yox alçaqlar!
İt
kimi ölməlidir ermənilər!
O qurumsaq
dənilər!
Bəşərin
üzqarası onlardır,
Yeddidən
yetmişə məlunlardır!
Burada bir
haşiyə çıxım və qeyd edim ki, Rəfiq Zəkanın
sevdiyi və təbliğ etdiyi şairlər çox idi, amma
Hüseyn Cavid onun dilindən düşmürdü. Onun əruzda
yazdığı bir sıra şeirlər var ki,
açıq-aşkar Cavidin təsirilə yazılıb. R.Zəka
ölməz dramaturqa böyük məhəbbətini
"Cavid sənəti" adlı kiçik monoqrafiyasında
da ifadə etmişdi. Məlumdur ki, cavidşünaslıqda
yeni mərhələ 60-cı illərdən başlanır.
Akademik Məmməd Cəfərin "Hüseyn Cavid"
monoqrafiyası böyük sənətkara həsr edilən
sonrakı tədqiqatlar üçün bir növ, istiqamətverici
rol oynadı. Görkəmli sənətşünas Mehdi Məmmədov
yazırdı ki, "Cavidin poeziyası və dramaturgiyası
heyrətli bir aləmdir. Təzadlarla, ziddiyyətlərlə
dolu, münaqişəli, mübarizəli bir aləm…" Rəfiqin
"Cavid sənəti" kitabı da bu "heyrətli aləmə"
baş vurmaq istəyindən yarandı. Qısaca deyim ki, bu
kitabda Uavid yaradıcılığı üç aspektdə
tədqiq olunur. Sənətkarın mənsub olduğu
romantizmlə bağlılığı, Azərbaycan klassik ədəbiyyatı
və türk poeziyası ilə bağlılığı və
onun sənətinin estetik problemlər baxımından
araşdırılması. R.Zəka bu vəzifələri
minimum dərəcədə yerinə yetirməyə səy
edib. Şəxsən mənim üçün bu balaca
monoqrafiyada H.Cavidin xalq şeri formalarına münasibəti
oldu. Rəfiq yazırdı: "Hüseyn Cavid milli şerimizə
yeni ruh, yeni zövq gətirməklə yanaşı, milli vəznimiz
olan hecaya da yeni biçimlər verə bildi. Şübhəsiz,
hecaya, bəzi klassik şairlərimiz kimi etinasız
olmaması ustadın məziyyətlərindən
sayılmalıdır. Bu da faktdır ki, Cavid əruzunda hecaya
meyl hər zaman duyulmaqdadır. Bu iki vəznin əsas fərqi,
birinin uzun və qısa hecaların müvafiq tənasübü
və təması ilə təşkilindən, digərinin
daxili bölgülərə əsasən qurulması ilə
izah etmək birtərəfli təsir bağışlayır.
Əslində, mahir sənətkarın estetik konsepsiyasında
əruzla heca vəhdət təşkil etməlidir. Zira, əruz
fövqəladə, xariqüladə bir məfhum olmayıb,
parlaq ahəngə tabe sözlərin inci düzümündən
doğan şeir qəlibidir". Kitabda bu xüsusda xeyli
misallar da gətirilir. Rəfiq Zəkanın "Müşfiq
incəlikləri" kitabı da belə bir ehtirasla
yazılıb və hər iki kitabın məziyyəti
ondadır ki, R.Zəka bu ölməz sənətkarların
yaradıcılığına soyuq alim təfəkkürü
ilə deyil, şair-tədqiqatçı məhəbbəti
ilə yanaşıb. Rəfiq Zəka "XX əsr Azərbaycan
romantizminin estetik prinsipləri" mövzusunda sanballı
namizədlik dissertasiyası yazmışdı və mərhum
akademik f.Köçərli bu əsər haqqında
yazmışdı ki, R.Zəkanın bu əsərində elmi
məntiqlə bədii təfəkkür birləşir.
"Çağlayan"dan
sonra R.Zəkanın şeir kitablarının sayı artır
və o, müasir poeziyada ən məhsuldar şairlərdən
birinə çevrilir. Şeirləri barədə xoş
sözlər də deyilir, tənqidlər də. Mirzə
İbrahimov, Süleyman Rüstəm, Əli Vəliyev, Məmməd
Rahim, Məmməd Cəfər, Nəbi Xəzri, Aslan Aslanov, Xəlil
Rza, C.Novruz, kimi tanınmış söz ustaları onun
şeirlərinin məziyyətləri barədə söz
açırlar. Məsələn, Mirzə İbrahimov
yazırdı: "Rəfiq Zəka əlinə qələm
aldığı gündən gənclik ehtirası ilə
şeir və gözəlliyin məftunu olduğunu sübut
etmişdir. Onun hafizəsinin kəskinliyini, həyəcanının
daşqınlığını, zəngin Şərq ədəbiyyatını
dərindən duyduğunu, şeir sənəti haqqında
ehtiraslı düşüncəyə malik olduğunu, klaasik
poeziyaya sonsuz məhəbbət bəslədiyini
görmüşəm"... Ustad şairimiz Süleyman
Rüstəm isə deyirdi: "Klassik Azərbaycan şairlərinin
gözəl ənənələrinə möhkəm
bağlı olan Rəfiq Zəka şeirlərində üslub
aydınlığı, ahəngdarlığı nəzərə
çarpır. Onun yazılarında yüksək şeiriyyət
hakimdir". Hüseyn Arif isə yazırdı: "Onun
şeirlərini sakit, həyəcansız oxumaq mümkün
deyil. Bu şeirlərdə həzin bir musiqi
dolaşır". Belə misalların sayını
artırmaq da olar.
R.Zəka
onu düşündürən bütün mövzularda
şeirlər yazırdı. Amma çalışırdı
ki, şerindən H.Arifin dediyi o həzin musiqi əksilməsin.
Burada xatırlatmağı lazım bilirəm ki, Rəfiq Zəkanın
çoxlu şeirlərinə mahnılar bəstələnib
və sağlığında bu sahədə ən məhsuldar
şairlərdən idi. Elə şeirləri var ki, onlara
heç mahnı bəstələnməyib, amma şeri
oxuyanda elə bil bir mahnıya qulaq asırsan.
R.Zəkanın
bir çox şeirlərində Azərbaycanın birliyi,
bütövlüyü arzusu ifadə olunurdu və əlbəttə,
bu da həmin illərin poeziyasında tez-tez səslənirdi.
Yardımlı
yaylağındayam,
Qartallar
oylağındayam.
Ürəyimdən
Təbriz keçir,
Savalan sorağındayam.
Göy də bilə, yer də bilə,
Kim dəva bu dərdə bilə?
Mən o gədikdən adlasam
Nə qalır ki, Ərdəbilə?
Kim kimi hakim eylədi,
Kim eylədi, kim eylədi?
Kim eylədi ki, həsrətim-
Ürəyimdə sim eylədi.
Araz gözümün qorası,
Sağalan deyil yarası,
Bir ulusun göz yaşıdır
İki sahilin arası.
Rəfiq Zəka əsl ədəbiyyat adamı idi, onun şeir kitablarında cəm olan bütün nümunələri nəzərdən keçirsək, belə çıxır ki, o, hər gün şeir yazıb. Təkcə şeir yox, bir çox poemalar, dram əsərləri, publisistik məqalələr, elmi işlər. Yolu, məramı aydın idi, o illərdə dəbdə olan bütün mövzularda yazsa da, özünün mövzuları da var idi və öncə qeyd etdiyimiz kimi, türkçülüyü, vətənçiliyi, Cənub həsrətini şeirlərində əsas mövzulardan biri sayırdı. Bir dəfə tənqidçi-filosof Asif Əfəndiyev onu məqalələrinin birində möhkəm tənqid etmişdi, hansı şairlərisə təqlid etməkdə suçlamışdı. Bunu danmaq olmaz ki, onun şeirlərində o böyük ustadların təsiri olub, amma bu təsir ustadları yamsılamaq yox, onların ölməz poeziyasını yeni poetik cilvədə canlandırmaq istəyindən doğurdu. Rəfiqimn əruzda yazdığı şeirlərin əksəriyyətində Cavidin və türk şairlərinin işlətdiyi bəhrlərə müraciət olunurdu, Rəfiq onları sevirdi və istəyirdi ki, onlar unudulmasınlar. Bu gün, vəfatından on il yarım keçəndən sonra mən Rəfiq Zəkanın iyirmidən artıq şeir kitabını bir də vərəqlədim. Budur, vətən haqqında yazılan şeir:
Vətən kimlərindir? - soruşdu Xəndan,
Söylədim: - Müqəddəs nə var ki ondan?
Duy onu könüldən, sev onu candan,
O, candan, könüldən heyranlarındır.
Vətən - qumsalları dindirənlərin,
Səhranı dəryaya döndərənlərin,
Şimşəyi əliylə söndürənlərin,
Zülməti köksüylə yaranlarındır!
Ölümündən neçə ay əvvəl bir neçə şerini "Azərbaycan" jurnalına gətirdi. Bu şeirlərində Rəfiq Azərbaycan ordusuna uğurlar diləyir və türkçülüyü təbliğ edirdi.
Vur, tarixi düşmənlərimizdən öc alınsın,
Tunc topların ağzıyla zəfər marşı çalınsın!
Sən qurtaracaqsan bu bəladan ulu yurdu,
Ey sevgili türk əsgəri, ey qəhrəman ordu!...
Rəfiq Zəkanın "Ömür bitər, yol bitməz" şeirlər kitabındakı bu iki misranı xatırlayıram:
Nə bilim, bəlkə də bir ürək sözüm
Bir kövrək dodaqda qalacaq mənim.
Qalacaq, Rəfiq, qalacaq. Azərbaycan xalqı heç bir gözəl şairini unutmayıb.
VAQİF YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.-2009.-19
iyun.-S.3, 5.