Klassik
irs: mülahizələr
Cavid
və Əttar
Orta
əsr Şərq islam poeziyasına təsəvvüf
fəlsəfəsinin böyük təsiri vardır. Sufizmin müxtəlif qolları, müxtəlif təriqətlər
mövcud olduğu kimi, ümumən təsəvvüf
mövqeyində duran şairlərin də öz
yaradıcılığında məhz hansı ideyadan
çıxış etməsi onların bu və ya digər
konkret fəlsəfi təlimə, yaxud təriqətə
bağlılıqlarını ifadə edir.
Nizami Gəncəvi sufizmdən daha çox məşşai
fəlsəfəsindən təsirləndiyinə görə,
onun poeziyasında maddi dünya, ictimai həyat geniş yer
almışdır. Bütün poemaların Allaha və
peyğəmbərə həsr olunmuş münacat hissəsində
mistisizm özünü aydın şəkildə göstərsə
də, əsərlərin təhkiyəsində konkret insani
münasibətlərin cəmiyyət və mühitlə
vasitələnməsi, insanların real iqtisadi, sosial və hətta
instinktiv ehtiyacları, estetik duyğular geniş planda tərənnüm
olunur. Yəni Nizamidə ilahi duyğular,
dini təsəvvürlər insanın maddi-cismani həyatını
istisna etmir. Məhəbbət də Nizamidə iki yerə
ayrılır: ilahi eşq və insanlar arasında eşq. Bunların biri digərini əvəz etmir,
çünki şəxsi həyatın din və iman müstəvisinə
çıxarılması və burada əridilməsi təşəbbüsü
yoxdur. Sufilərin əksəriyyəti isə
eşqin ilahiləşdirilməsi sahəsində o dərəcədə
irəli gedirlər ki, insanlararası münasibət tamamilə
itir və ancaq Allah-insan münasibətləri
saxlanılır. Və bu münasibətlər
çox vaxt təbiət və cəmiyyətlə də
vasitələnmir. Ayrı-ayrı hallarda
konkret insanla münasibət təsvir olunsa da, son nəticədə
bu münasibət də mistikləşir, ilahiləşir və
Allaha yönəlmiş bir duyğunun keçici məqamı
kimi arxa plana keçir. Məsələn,
Fəridəddin Əttarın «Şeyx Sənan» əsərində
mavi gözlü xristian qızı Şeyx Sənanın
normativ dini ayinlərdən ayrılaraq ilahi sevginin yeni mərtəbəsinə
qalxması üçün bir növ keçid pilləsidir.
Lakin sual olunur ki, nəyə görə ilahi
eşqin yolu bir qadına olan eşqdən keçməlidir?
Nəyə görə ilahi gözəllik
qadın gözəlliyinin libasında təzahür etməlidir?
Axı “Qurani-Kərim”də Allahın qüdrəti daha
çox başqa ayətlərlə nişan
verilir. Bu yer, bu göy, ulduzlu səma, barlı-bərəkətli
torpaqlar, bütün nəbatat və heyvanat aləmi və nəhayət
insan, onun düşüncə və yaradıcılıq əzmi
- bütün bunlar da məhz Allahın qüdrətinə və
hikmətinə dəlalət etməklə yanaşı, ilahi
sevginin vəsilələri ola bilər.
Konkret
bir qadına olan məhəbbətin ilahi eşqə aparan
yolda bir vəsilə kimi dəyərləndirilməsi isə sufi poeziyasının heç də
bütün klassik formalarına aid olmayıb, «məhəbbət
dini»nin tərənnümçülərinə xasdır ki,
bunların da ən böyük nümayəndələri
İbn Ərəbi və Mövlanadır. Belə
ki, Rabiə əl-Ədəviyyə, Cüneyd Bağdadi, Mənsur
Həllac kimi görkəmli sufilərin
yaradıcılığında ilahi eşq hələ insani
eşqlə qarışdırılmır. Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, hər iki eşq
formasını yüksək dərəcədə tərənnüm
edən Nizami Gəncəvi də bunları
qarışdırmır. Belə bir «kompleks yanaşma» -
qadın gözəlliyinə aid olan metaforaların ilahi
eşq kontekstində istifadə edilməsi və ya qadına
olan eşqin böyüyüb ilahi eşqə çevrilməsi,
ümumiyyətlə, müqəddəslik duyğusunun məhəbbət
və mərhəmət duyğusu ilə, dini hissin eşqlə
eyniləşdirilməsi özünün klassik formasında məhz
«Məhəbbət mənim dinim və imanımdır» deyən
İbn Ərəbi poeziyasında əksini tapır:
Mən
məhəbbət dininə inanıram
O məni
hansı səmtə çəkib aparsa da.
İbn Ərəbi belə bir mövqedən
çıxış edir ki, ümuminin dərk olunması və
mənimsənilməsi fərdi-konkret olanın mənimsənilməsi
sayəsində mümkündür. Görünür,
İbn Ərəbiyə görə, ilahi gözəlliyin vəsfi
üçün onun konkret təzahürlərindən biri
olan qadın gözəlliyini vəsf etmək də məqbul
sayıla bilərmiş (İbn Ərəbinin məhəbbət
mövzusunda yazdığı şeirlərin əslində
onun sevgilisi Konyalı Nizam adlı gözələ həsr
olunduğu güman edilir. A.D.Knışın
yazdığı kimi, 1215-ci ildə İbn Ərəbi
qadına həsr olunmuş şeirlərdə həddən
artıq açıq-saçıqlığa yol verdiyinə
görə tənələrə məruz qalmış və
o, bəraət üçün bu məhəbbət
obrazlarının əslində simvolik xarakter
daşıdığına inandırmağa
çalışmış, bu məqsədlə geniş
şərhlər yazmışdır).
Məhz
bu xəttin nümayəndəsi olan F.Əttar isə «Şeyx
Sənan» əsərində belə deyir: «Həqiqi aşiq
heç bir dini tanıya bilməz, belə ki, onun imanı məhəbbət
özüdür. Onu cəmiyyətdə
tutduğu mövqe də maraqlandırmır, çünki
aşiqlikdən daha yüksək mövqe yoxdur».
Bu ideya neçə əsrlər boyu Şərq
poeziyasının aparıcı motivlərindən biri
olmuşdur.
Onun ən gözəl ifadə formalarından birinə biz
H.Cavid poeziyasında rast gəlirik:
Mənim Tanrım gözəllikdir, sevgidir.
Yaxud:
Məhəbbətdir
ən böyük din.
Düzdür, Hüseyn Cavid də Nizami kimi ilahi eşqi
insani eşqdən ayırır. Bir sıra şeirlərində,
«Afət»də adi insani duyğuları, qadın gözəlliyini,
hətta erotik komponenti də əhatə etməklə
eşqin bütün spektrini tərənnüm edən Cavid
başqa əsərlərində, xüsusən «Peyğəmbər»də
ilahi eşqin parlaq nümunəsini yaradır. Peyğəmbərin füsunkar Şəmsanın məhəbbətinə
biganəliyinin səbəbi də qızın Tanrı
sevgisindən məhrum olması, bütlərə
tapınmasıdır.
Xayır,
istəməm gözəl qız,
Sevgilim
Tanrıdır yalnız..
Burada gözəl qızdan imtina edilməsinin səbəbi
onun Tanrıya qarşı qoyulmasıdır. Cavid də,
onun qəhrəmanları da qadın gözəlliyini
ümumiyyətlə inkar etmir, lakin bu gözəlliyin
Tanrıya alternativ olmasını qəbul edə bilmir. Təsadüfi
deyil ki, islam dini kafirlərlə evlənməyi
qadağan edir.
Belə
çıxır ki, ancaq Tanrıya doğru can atan, əqidəsi
uyğun olan, eyni yolun yolçusu olanlar həqiqi mənada
sevgiyə layiqdirlər. Başqa sözlə
insani məhəbbət də ilahi məhəbbət
kontekstində nəzərdən keçirilir, lakin
qarışıq salınmır. Cavid
yaradıcılığında ancaq «Şeyx Sənan» pyesi bu
mənada istisnadır. Görünür, pyesin təhkiyəsi
sufi mənbələrindən
götürüldüyünə görə, burada qadına
olan eşqlə ilahi eşq sinkretik şəkildə
götürülmüşdür.
Fəridəddin Əttarın versiyasında Şeyxin
ilahiyə doğru yüksəliş yolu mənəvi
böhran və geriyə qayıdış məqamlarını
da əhatə edir. Bu, əslində dialektik bir
yanaşmadır. Yəni dinlərin
fövqündə duran ilahi vəhdət ideyasına yüksəlmək
və Allahı bilavasitə duymaq üçün konkret dinlərin
təfərrüatından, mərasimçilikdən,
ayinçilikdən imtina etmək tələb olunurmuş.
Başqa sözlə, mühüm olan
islamın, yaxud xristianlığın ehkamları yox, hissi
dünyanın bütün cazibələrindən yaxa
qurtararaq birbaşa Allaha yüksəlməkdir. Lakin F.Əttar bütün cazibələrdən
xilas olmağın ən gözəl yolu kimi bu cazibələrin
ən güclüsünü vasitə kimi seçir. Yemək-içmək, var-dövlət, rəyasət,
ictimai nüfuz, şöhrət və s.-dən ancaq eşq
qanadlarında uzaqlaşmaq mümkündür. Lakin
qadına olan eşq son məqam deyil, əksinə, ali mərtəbəyə aparan yolda bir pillə,
vəsilədir.
Hüseyn
Cavid sufi poeziyasında yaxşı məlum
olan bu mövzunu öz fəlsəfi konsepsiyasının tələblərinə
uyğun olaraq yenidən işləmiş, məlum rəvayətə
bəzi əlavələr etmiş, fərqli tərəflərin
mövqeyini daha aydın ifadə edə bilmək üçün
yeni obrazlar daxil etmişdir.
Əvvəla, Cavidin Şeyx Sənanı
qocalığında eşqə düşmür, yəni onun
eşqi qarşılıqlı olmaq şansına malikdir. Burada romantizm
realizmlə çulğalaşır. Gürcü
qızı Xumarın da Şeyx Sənanı sevə bilməsi
üçün yer qoyulur. F.Əttarda ancaq
Şeyxin sevgisindən söhbət gedir, qız ona olsa-olsa
pul, var-dövlət müqabilində qarşılıq verə
biləcəyini deyir. Əttarın mavi
gözlü gözəli hadisələrin
başlanğıcında məbəddə
çalışmasına baxmayaraq, mənəviyyat
bataqlığından çıxmamışdır. O,
böyük eşqdən xəbərsizdir. Onda
var-dövlətdən və şəhvətdən yüksəkdə
duran bu qeyri-adi duyğunun yaranması üçün hələ
çox möcüzələr göstərilməli,
eşqin gücünün isbat olunması üçün
çox əzab-əziyyətlər çəkilməlidir.
Və ancaq bu cür təmənnasız eşq
ilahi eşqə aparan yolun başlanğıcına
çevrilir. Şeyx Sənanın öz
sevgisində göstərdiyi əzm, imtina qüdrəti, qəhrəmanlıq
qızın qəlbinin lap dərinliklərində olan ilahi
duyğuların üzə çıxarılmasına xidmət
edir. Və nəhayət, onun Sənan vasitəsi ilə
Haqq işığına can atması üçün yol
açılır. F.Əttarda sevginin qüdrəti
özünü ancaq Şeyx Sənanın öz dini ayinlərinə
daha sərbəst yanaşması bahasına eşq yolunda əzm
göstərməsi ilə deyil, daha çox dərəcədə
əcnəbi qızın bu uca duyğunun təsiri ilə dəyişərək
böyük eşq, ilahi sevgi və əslində Haqq yolunu tutması
ilə təsbit olunur.
F.Əttarda tərsa qızı hələ ilahi eşq
qığılcımı ilə
işıqlanmadığı ilkin mərhələdə
Şeyx Sənanın eşqinə qarşı
çıxır, maneələr yaradır, şərtlər
qoyur.
H.Caviddə isə müqavimət göstərən, Sənana
qarşı ağır şərtlər qoyan, onun eşqini
sınağa çəkən və eşqindən döndərməyə
çalışan qız deyil, onun atası və hətta
atasından daha çox keşişdir. Xumarın burada Sənana
olan münasibəti islam dininə olan
münasibətdən qaynaqlanır, bir xristian
ehkamçısının islama qarşı kin-küdurətini
ifadə edir. Cavid dini mərasimçilikdən, dinin mahiyyətindən
deyil, formasından, görüntülərdən
çıxış edənlərin düşmənçiliyi
fövqündə həqiqi dindarlar üçün
bütün dinlərin eyniyyət məqamını, vahid
Allaha inamın hər şeydən uca tutulmasını, yəni
Haqqa qovuşmaq idealını önə çəkir və
dini vəhdət konsepsiyasını irəli sürür.
Bu
baxımdan, H.Cavidin Şeyx Sənanı F.Əttarın eyni
adlı obrazından fərqli olaraq qarşısına ancaq
eşqin qüdrəti ilə tərsa qızına ilahi
eşq təlqin etmək, bir vücudun zahiri gözəlliyini
daxili işıqla tamamlamaq deyil, bütövlükdə
eşq duyğusunu ilahi eşq səviyyəsində təqdim
etmək və dini duyğuları da təfərrüatlardan,
mərasimçilikdən, zahirilikdən təmizləyərək
ilahi eşq məqamına yüksəltmək və
bütün dinləri bu yüksək məqamda birləşdirmək
məqsədi qoyur.
Lakin H.Cavidin irəli sürdüyü bu daha
böyük missiyanın poetik təcəssümü ideya
baxımından yenə təsəvvüf fəlsəfəsi
ilə bağlıdır. Bu da F.Əttardan əvvəl
mövcud olmuş, ondan azca sonra İbn Ərəbi tərəfindən
sistem halına salınmış vəhdət əl-vücud,
ilahi eşq və vahid din təlimidir.
Cavid
yazır:
Birsə
Həqq, cümlə din də bir… naçar,
Xəlqi yalnız ayırmış azğınlar.
İdeal
sevgili kimi məhz başqa din nümayəndəsinin
seçilməsi də, bir tərəfdən, eşqin daha
böyük maneələri aşmaq qüdrətini göstərmək
üçündürsə, digər tərəfdən, sevgi
məqamında dinlər arasında fərqin aradan
götürüldüyünü göstərmək
üçündür.
Səlahəddin Xəlilov
Ədəbiyyat qəzeti.-2009.-1
may.-S.7.