Əhməd Ağaoğlu – 140

 

Ulusu sevmək fənni

 

Əhməd bəy Ağaoğlu insanı kainatın şüuru, hürriyyəti şüurun müqəddəs cövhəri, sərbəst insanlar ölkəsini isə hürriyyətin məbədi hesab edirdi.

Əhməd bəyin Vətən məbədində riya və yaltaqlıq ən ağır günahlardan sayılırdı. Yalançılar bu məbəddən qovulur, xəbərçilər vətəndaşlıqdan məhrum edilirdi.

 

                                                                 ***

 

"Hürriyyət mələyinin aşiqi" Əhməd Ağaoğlunu Məhəmməd Əmin Rəsulzadə "Yaxın Şərqdə avropalaşma hərəkatının ən səmimi ideoloqu" adlandırmışdı.

XX yüzilin əvvəllərində türk millətini zəlil olmağa qoymayan milliyyət düşüncəsinin də ən səmimi ideoloqlarından biri Əhməd bəydir.

Bakının bir türk şəhəri olaraq öz milli varlığını qoruyub saxlaması da hələ siyasi müşaviri olduğu Qafqaz İslam Ordusunun buralara gəlişindən on il əvvəl, 1908-ci ildə Peterburqda II Nikolayın vəkillərinə təpki göstərməyi bacaran Ağaoğlunun siyasi məntiqinin gücünə mümkün olmuşdu.

Bizə güllə atanlara bəlkə də təsəvvüfdən miras aldığımız gül atmaq adətinə də yurdumuzda "səkkiz guşəli ana kainatın" bilgəsi Əhməd Ağaoğlu son qoyub. Erməni məzaliminə qarşı Azərbaycan türklərinin dirənişini, təşkilatlanmasını da o təmin edib. Bəlkə də mübahisəli görünəcək, ancaq mübaligə də deyil, XX yüzildə erməni barbarlığına qarşı milli düşüncənin hərbi, silahlı bir güclə qaynayıb-qarışmasının ilk örnəyini də "Difai"nin timsalında 1906-cı ildə Əhməd bəy Ağaoğlu yaradıb.

Əhməd Ağaoğlu qədim türk yasasını, əcdadımızın dünyaya yerüzündəki ahəngin qorunmasına cavabdeh olaraq gəldiyini bilən, ulusu sevmək fənnini, ədaləti - harmoniyanı qorumaq görəvini fəhminin parlaq qüdrəti və qələminin ecazıyla "Tanrı dağı"nda mənəvi borc olaraq mənisməyən ərmiş insanlarımızdan biriydi.

Qarabağ türklərinin səsini Avropanın elmi çevrələrinə, Sarbon auditoriyalarına, Londonun xitabət kürsülərinə duyuran, yansıdan ilk avropalı Azərbaycan aydını da odur.

Fars milli düşüncəsinin mahiyyətində bərqərar olan gizli inanc cərəyanlarını şərqşünaslığın yüksək, elmi üslubunda tədqiq edənlərin öndə gələn ismlərindən biri də Əhməd Ağaoğludur.

XX yüzilin əvvəllərində Osmanlı səltənətinin timsalında sülalə təfəkkürünə söykənən dövlət şüurunun nə qədər uğursuz və urvatsız olduğunu sosioloji-elmi-məfkurəvi təhlilləriylə isbatlayan cərəyanın başında həm də Əhməd bəy dayanır.

 

                                                               ***

 

Təqvim sırası bu gün elə bir insanın doğumunun 140, haqqa qovuşmasının 70-ci ildönümünə gəlib çatdı ki, milli varoluşun zamanına görə ən dürüst və sağlam yollarını özünün zəngin elmi təfəkkürü, açıq siyasi bəsirəti ilə müjdələyənlərin birincilərindəndi.

Yeni çağda, XX əsrdə milli mürşid adlandırılmağa haqqı çatan nadir və əziz şəxsiyyətimiz olan Əhməd Ağaoğlu millətə ruh kirinin vücud kirindən daha ağır olduğunu duyurmaq üçün şamanlarcasına cəzbəli bir mücadilə verdi, yeniyetməlik illərində Qarabağda ruhunu qapsayan milli vəcdini ölənəcən tərk etmədi. Maltadan Qarabağ aşırımlarına, İstanbuldan Tanrı dağlarına boylandı.

 

                                                                ***

 

…Tarixdəki yeri və rolu hələ də kifayət qədər öyrənilməyən Əhməd bəyin bioqrafiyası əslində XX yüzil türk düşüncəsinin tərcümeyi-halı mislindədir. Əhməd Ağaoğlunun iştirakı olmadan yeni dövr tarix qafiləmiz nə Bakıdan, nə də İstanbuldan yola çıxa bilərdi. Çünki "dünya yola düşərkən yol üstündə yatılmaz" əxlaqını mənimsəmiş bu tarix qafiləsi Bakıda "Həyat"ın, "İrşad"ın, "Tərəqqi"nin, İstanbulda Türk ocaqlarının… xeyir-duasını almalıydı. Əhməd bəy yoldakı ideoloji çal-keçidləri hamarlayan fəzilət ərkanımızın cərgəsində öncül şəxsiyyətlərdən biriydi.

 

                                                                   ***

 

XIX əsrin sonlarında "elm aşiqi Əhməd bəy xudadan olan istedadi-fitriyyəsinin şövqü ilə firəngistana" (Ömər Faiq Nemanzadə) getdi. 1888-1894-cü illərdə Parisdə - Sarbon Universitetində Renan, Darmesteter… kimi dünya şöhrətli alimlərdən dərs aldı. Hələ o zaman Fransanın yüksək elmi elitasının diqqətini çəkən Ağaoğlu Londonda Şərqşünaslar Konqresində toxunduğu problemin sosioloji, fəlsəfi, tarixi mahiyyətini və qaynaqlarını incələmək baxımından indi də bənzərinə çətin rast gəlinən "Şiə məzhəbində məzdəki inanclar" mövzusunda məruzə etdi və bu əsər Kembric Universitetinin dəstəyi ilə bir çox Qərb dillərində dərc olundu.

Əhməd bəy araşdırmasında məzdəki inancla islam düşüncəsinin İranda necə və hansı yolla uzlaşdırıldığını, Sasani sülaləsinin Salman Farsi, Şəhrəbanu amillərindən necə yararlandığını, Məzdəki ənənəsinin, tutaq ki, Novruz sferasında islam dəyərlərinə necə adaptasiya olunduğunu yüksək elmi metodla tədqiqata cəlb etmişdi.

…"Nəhəng xəstə vücud"unu Seyid Cəmaləddin Əfqaninin sağaltmaq istədiyi İslam coğrafiyasının, Əli bəy Hüseynzadənin ağ ciyər adlandırdığı İran qismində milli ruh Əhməd bəyin təbirincə məzhəbi bir cərəyanla möhkəm və ayrılmaz təmasa girmişdi… (İstanbulla Hicaz, başla ürək arasındakı damarlara doluşmuş ingilis mikrobunu, islam Leylasının sasani atəşlərinin tüstüsündən tıncıxmış ciyərindəki mərəzin diaqnozunu Mirzə fətəlidən sonra üç nəfər - Seyid Cəmaləddin Əfqani, Əli bəy Hüseynzadə və Əhməd bəy Ağaoğludan daha yaxşı bilən başqa bir doktorumuz o dövrdə demək olar ki, yoxdu).

Paris Əhməd bəydən potensial, intellektual bir irançı, farsçı yaratmaq xülyasındaydı. (Bəzən indi də onun Paris dövrünü məhz bu şəkildə dəyərləndirirlər, tələbəlik illərində Ağaoğlunun paniranizmə meylli, türklüyə qarşı "qərəzkar" mövqedə dayandığı iddia olunur). Ancaq Əhməd Ağaoğlu fransadan Qafqaza - Şuşaya potensial farsçı kimi deyil, daha geniş anlamda İslam aləminin mədəni birliyinə, tərəqqisinə cəhd edən nüfuzlu bir panislamist kimi qayıtdı, eləcə də Qafqaz və bütün Rusiya müsəlmanlarını öz təsir dairəsinə cəzb edən qabil, kamil bir türkçü kimi tanındı. Azərbaycana qayıdar-qayıtmaz milli mücadilənin ön sıralarında göründü. Hələ Parisdəykən Sarbon tələbəsi Ağaoğlunun mütavaze mənzilində onunla davamlı söhbətlər etmiş Seyid Cəmaləddin Əfqani bu qarabağlı gənci - "elmi-hüquq və siyasətdə mahir Əhmədi" (İsmayıl bəy Qaspıralı) məzhəbçilik çıxmazından məzhəblərüstü bir ucalığa yönəldə bilmişdi. Elmdəki yolu Ernest Renanla başlayan Ağaoğlunun məfkurədəki yolu Seyid Cəmaləddinlə davam edirdi və məncə İslam təəssübkeşliyi nöqteyi-nəzərindən Ağaoğlu, Renanla fikir ixtilafında olan Cəmaləddin Əfqaninin o bir neçə gecəlik söhbətlərinin nəticəsində bütün islam dünyasına qazandırdığı misilsiz dəyərlərdən biriydi.

Əhməd bəy Qarabağda - Qafqaz Azərbaycanında islamı və türklüyü haldan salan məzhəb qovğalarını dayandırmağa cəhd etdi. Azərbaycanı farslaşdırmaq istəyən iraniliyin (Yusuf Akçura) qarşısına Əli bəy Hüseynzadə, Əlimərdan bəy Topçubaşov ilə birgə və çox geniş bir ölçüdə Əhməd Ağaoğlu da çıxdı.

Avropada neçə yüz ildən bəri islam dəyərlərinə və Hz. Məhəmmədə qarşı yönəlmiş ədəbi-ideoloji sistemin də ilk elmi tənqidini 1901-ci ildə "İslamlığa görə və İslamda qadın" əsərini yazaraq Əhməd bəy gerçəkləşdirdi.

 

                                                                         ***

 

Şərq-Qərb sivilizasiyalarının bütün qütblərinə, Budda-Brəhmən mədəniyyətinə, hind, çin, yapon… uyğarlıqlarına, İslam və Xristianlıqdakı bütün məzhəb və sektaların etiqad yollarına, yaşadığı zamanının sosial mahiyyətinə, Qərb amilinin mədəni və siyasi sferasına, müqəddəs mətnlərin teoloji təfsirinəcən... ümumiyyətlə, ən cüddi mətləblərə vaqif bir zehniyyətin əsəri olan "Üç mədəniyyət" müasir fikir tariximizin ana kitablarından biridir.

Dahi Əli bəy Hüseynzadənin məşhur üçlü tiradasında nisbətən çətin dərk olunan avropalaşmaq qanadının doğurduğu "nə üçün və necə avropalaşmaq?" sualına "Üç mədəniyyət" qədər qapsamlı, sosioloji və fəlsəfi bir cavabı başqa kitablarda müşahidə etmək bəlkə də heç mümkün deyil, ancaq buna rəğmən, üstündən yüz ilə yaxın bir zaman keçsə də "zavallı Ağayevin insafsız ittiham"ı (C. Meric) - "Üç mədəniyyət" opponentlərinin aramsız tənqidinə hədəf olur…

Əhməd Ağaoğlunun qərbçiliyi əslində antişərq müstəvisində cərəyan edən təslimçi ideologiya deyil. Türk varlığının, o cümlədən Şərqin qlobal təhdidlərə, Məhməd Akif demişkən, tək dişi qalmış mədəniyyət canavarının (Qərb mənasında) pəncəsinə düçar olduğu o darmacalda Əhməd bəy tutaq ki, Sədinin padşaha mütləq itaət təlim edən ehkamçı baxışlarının əvəzinə Monteskyönün "Qanunların ruhunu"nu mənimsəməyi daha uyğun görürdü. İtaət, qənaət, təvəkkül, təslim, dözüm modelinə söykənən dərviş əxlaqi prinsiplərinin yerinə Russonun "İctimai müqavilə" nəzəriyyəsini öyrənməyi tövsiyə edirdi.

Əhməd bəyin milli və insani oyanış təlimlərinin kitabxanasında Şiraz və İsfahan Roma və Yunanıstanla üz-üzə gəlirdi. Burada cəmiyyətə Parisi dağıdan soytarı dərvişin tilsimlərindən imtina, əvəzində isə Avropanı inkvizasiya məhşərindən xilas edən Lüter düşüncəsinin ibrət dərsləri öyrədilirdi. Şərq mistisizminin qarşısına Roma hüquq məktəbi çıxırdı və Əhməd bəyin qənaətinə görə, tutalım Roma hüquq məktəbi İslamın əsaslarına İran ənənələrindən daha məhrəm və daha uyarlıydı. Yenə də həmin sistem üçün ən münbit zəmini Əhməd bəy xristianlıqdan daha çox islamın simasında görürdü. Ancaq öz təbiriycə desək, əyrü-üyrü yollardan sərf-nəzər edirdi, Adam Smitlə Nizamüddövlənin, Spenserlə Nəsrəddin Tusinin görüşlərini bir-birinə qarışdırmamağı, yolun ən konkretini, mükəmməlini və ahəngdarını seçməyə çağırırdı…

Beləliklə, Əhməd bəy Qərbi təlqin edirdi, ancaq autodafelər dövrünü yaşamış, Allahın yaratdığı sərbəst düşüncəli insanları Papanın əmri ilə tonqallarda yandıran Qərbi deyil, fransız İnqilabından sonra doğulmuş yeni Qərb dəyərlərini təlqin edirdi. Bu təlqinləri o, yenə də "Sərbəst insanlar ölkəsi"ndə, yenə də qurultay və hürriyyətin (demokratiyanın) nə olduğunu əcdadlarından öyrənmiş türk fərdinin dilindən ifadə edirdi…

 

                                                                       ***

 

Əhməd bəy sülalə, nəsil, soy təəssübünə söykənən hakimiyyətin milli dövlət halına gələ bilməyəcəyini iqrar edirdi. fatehdən sonra türk təməlindən uzaqlaşan Osmanlının son çağlarında şəxslərə, fərdlərə deyil, dövlətə bağlı olanların idarəetmə sistemindən qovulmasındakı və mücahidlərin sürgünə, Aramyanların rəyasətə sövq edilməsindəki mənanı da dövlətin yox, sülalə hakimiyyətinin qorunması şəklində belə izah edirdi: "Üç yüz ildən bəri iş başına keçmiş olan dövlət adamlarının sicilləri incələnərsə aralarında yüzdə iyirmisinin belə türk olmadığı anlaşılır. Böyük bir qism o qullardır ki, dövləti qurmuş olan ünsürlə ilgili olmayıb sırf padşahlara qarşı göstərdikləri rəzilcə bağlılılıq sayəsində çeşid-çeşid hiylələr, üküzlülük və cinayətlərlə mövqe və məqam sahibi olmuşlar. Türkü anlamamışlar. Türkün sevincinə qatılmamışlar və fəlakətli zamanlarda türkü tərk edib getmişlər ki, bu da çox təbiidir. Çünki onları dövlətə bağlayan tək şey padşahın təvəccühüdür".

Əhməd bəy məmurlarının sədaqət dərəcəsinin yalnız padşahın təvəccühünə (rəğbətinə) bağlı olmayan milli və demokratik dövlətin qurulmasında maraqlıydı və elə bu səbəbdən də qərbçi Abdulla Cövdətdən fərqli olaraq, Ağaoğlu onun təmənnasındaydı ki, törəsi əsil, eli nəcib bir millətin təmiz qanı gərək özgə qanlara qarışmasın, qarışarsa kölə ellərin adətinə, törəsinə calanarıq, əfəndilik ərşə çəkilər, əfəndi millətin ocağı sönər…

                                                                        

                                                                          ***

 

Əhməd bəy düşündüyü kimi yazdı, yazdığı kimi yaşadı, "sanki Tanrının rəsuluymuş. Ölmüş damarlara can verdi" - deyə dəyərləndirdiyi məfkurə dostu Atatürkün böyük təvəccöhlərinə rəğmən onun hökumətini də tənqid etməyi bacardı. Atatürk bir universitet professorunun, hələ üstəlik Ağaoğlunun müxalif mövqedə dayanmasına dözə bilmirdi, Əhməd bəy isə bir məclisdə Atatürkə "rejim və iqtidar qüvvətli isə bir kimsənin həm darülfünunda professorluq etməsi, həm də müxalif olması heç bir zərər doğurmaz. Əgər rejim və iqtidar zəif isə bunun təhlükələri vardır" - demişdi. O, belə bir Ağaoğlu idi. Böyük türk millətinin və dövlətinin naminə yaşamaqdan zövq alırdı. Bu yolda hətta Atatürkün də rəğbətini itirmək onu sarsıtmırdı…

 

                                                                        ***

 

Əhməd bəy siyasi oyunlarda iştirak edə bilmirdi, səmimiyyətinin aşırılığı onun gizli siyasətlərə qatılmasına imkan vermirdi. Atatürkün rəhbərlik etdiyi Xalq partiyasına guya müxalif kimi yaradılmış Sərbəst firqənin qurucularından biri olan Əhməd bəy gözlənilmədən mətbuatda hər şeyi açıb ağardır və: "Firqəyə hər kəs üzv ola bilər, fəqət unutmamalı ki, bu firqənin də başında Qazi vardır, Cümhuriyyəti quran Qazidir. Binaənəleyh Qaziyə qarşı olanlara mövqe verəməyiz" - deyə yazırdı.

Belə yazırdı, çünki xalis və uca şəxsiyyəti vardı. "Sərbəst insanlar ölkəsi"ndə uydurduğu utopik cəmiyyətin yasalarına, "Tanrı dağı"nda eşitdiklərinə (yazdıqlarına) ömrünün bütün mərhələlərində hamıdan qabaq özü əməl etdi. Bu da onun sözlərindəndir ki, kişi Tanrının kainatdakı eşidir…yalan bilməz, riya sevməz, yaltaqlıq etməz…

(Və o da çox diqqətçəkicidir ki, Tanrını kişinin eşi kimi ədəbi mətnə gətirərkən Ağaoğlu Kontun o zaman dəbdə olan pozitivist fəlsəfəsinə deyil, qədim türk-yakut mifoloji mətninə istinad edirdi).

 

                                                                        ***

 

Əhməd bəy 1908-ci ildə Bakıdan getdi, ömür yolu böyük sarsıntılarla, çilələrlə, məhrumiyyətlərlə, mübarizələrlə müşayiət olundu. Əli bəy Hüseynzadə, Yusif Akçura, milli şair Məhməd Əmin Yurdaqulla çiyin-çiyinə verib Türkiyənin ilk türkçü təsisatlarını - Türk dərnəyi, Türk Yurdu, Türk Ocağını yaradanlardan biri oldu. 1916-cı ildə Millətlər Birliyinin Konqresində Türkiyədən Lozana gedən nümayəndə heyətinin tərkibində Azərbaycanı təmsil etdi. Amerika Prezidenti Vilsona ünvanlanmış tarixi məktuba Akçura, Abdurrəşid İbrahim, Əli bəy Hüseynzadə ilə birgə o da imza atdı. 1918-ci ildə Nuru Paşanın siyasi müşaviri kimi Azərbaycana gəldi, Azərbaycan Cümhuriyyətinin təşəkkülündə xidmətlər göstərdi, Parlamentin üzvü kimi bitərəf fraksiyasında təmsil olundu. (Əhməd bəy yeganə adamdı ki, eyni dövrdə iki ölkədə - Azərbaycanda və Türkiyədə millət vəkili olmuşdur). Malta sürgünlərində əsirlik aqibətini yaşadı, Türkiyədə əvvəlcə Osmanlı Məclisi-Məbusanında, sonra Böyük Millət Məclisində vəkil, İstanbul və Ankara Universitetlərində professor, "Tərcümani-həqiqət", "Akın" qəzetlərinin başyazarı oldu, Türkiyə Cümhuriyyətinin mətbuat müvəkkili kimi fəaliyyət göstərdi. Hindistandakı milli azadlıq hərəkatını, etrusk mədəniyyətini, İran inqilabını… araşdırdı. Və ömrünün bütün mərhələlərində və son nəfəsinəcən böyük türk aydını, mütəfəkkir Ağaoğlu Qarabağın xiffətini çəkdi… Maltada sürgündəykən içdiyi bir stəkan çayın ləzzətini Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin yaxın əqrabalarından olan ömür-gün dostu Sitarə xanıma yazdığı məktubda belə paylaşırdı: "Bilsən o bir bardaq çay mənə nə qədər zövq verdi: Xatirəm ta uzaqlara, gənclik zamanıma, Qarabağa, qalanın o gözəl dağlarına, Başıucaya, Daşaltına, Heydər düzünə, Şahnəçiyə və Dəlikdaşa, o yerlərdəki gəzmələrə getdi! Bütün keçmişlər, bütün əqrabalar, dostlar, evimiz, sokaklar, baxçalarımız birər-birər önümdən keçdi! Və sonra sizi andım, bu günkü halınızı düşündüm, o qədər mükəddər oldum ki…"

 

                                                                       ***

 

Həyatını iztirab, sıxıntı, üzüntü içərisində yaşadı. 19 yaşında Parisə getdi, Qarabağda atası dünyasını dəyişdi. 49 yaşında Nuru Paşanın siyasi müşaviri kimi Gəncəyə gəldi, İstanbulda evi yandı, 51 yaşında Maltaya sürgün olundu, ailəsi ehtiyac içərisində qaldı… Nisbətən asudə çağlarında universitetdəki professor görəvindən uzaqlaşdırıldı, redaktoru olduğu qəzet qapadıldı… Ancaq dözdü. Çünki məfkurəçiydi. Çünki sürgün arkadaşı və yaxın dostlarından olan Ziya Gökalp haqqındakı məqaləsində yazdığına özü hamıdan daha çox inanırdı: "Məfkurəçiliyin təbii nəticəsi nikbinlikdir".

 

                                                                           ***

 

…Uzun illər Əhməd Ağaoğlunun adı Azərbaycanın elmi-ictimai çevrələrində anılmaz oldu, şərəf qaynağımız olan Ağaoğlu imzası canından artıq sevdiyi məmləkətində qadağan edildi, Vorontsovun təqiblərini Stalinin yasaqları əvəz elədi…

Ağaoğlunun fikir, düşüncə yeri boş qaldı, boş qaldığı üçün də Qarabağ dünyanın qurnaz siyasətlərinə duruş gətirə bilmədi…

Kim bilir, Qarabağın işğaldan azad edilməsi də bəlkə Əhməd Ağaoğlu irsinin fikir, düşüncə və ruh şəklində bütövlükdə Vətənə qayıtmasına bağlı bir məsələdir. "Həyatımda yazdığım məqalələr, hamısı bir araya gətirilsə, Bakıdan İstanbula qədər geniş bir yol meydana gələr" - demişdi.

Hürriyyət məbədinə doğru uzanan məfkurə yollarımızın həm də Əhməd bəy Ağaoğlunun yazdıqlarına istinad etməsi nə qədər zəruridir, bunu Ağaoğlusuz yaşadığımız zaman bir daha təsdiqlədi…

 

 

Azər Turan

 

Ədəbiyyat qəzeti.-2009.-22 may.-S.4.