Şairin poetik aləmi
Oqtay Rza çağdaş poeziyamızda
özünəməxsus yeri
olan şairdir. İlk şeirlər kitabı "Torpağı
dinləyirəm"də
toplanmış poetik nümunələr ümidverici
təsiri bağışladı.
Əsas mövzular isə əmək, sülh, təbiət və vətənin tərənnümüdür. Onun şeirlərində zaman və məkan maddiliyində poetik hissə çevrilir, obrazlaşır, qəhrəmanlar
tədricən görünür.
O.Rza həyatın (əhvalatın)
özünü yaşayır,
hadisəni içərisində
ətə-qana gətirir. Onun Qarabağ savaşı haqqında onlarla dəyərli şeirlərini
oxumuşuq. Ağır
itkilərin ağrısını
birbaşa duyan şairin "Hərbi xəstəxana" şerini
həyəcanla oxuyursan:
Hərbi xəstəxana, sözüm
var sənə!
Sığınıb yaralı cəsurlar
sənə -
Bir an əsirgəmə səxavətini,
Qaytar əsgərlərin güc-qüvvətini.
Kiməsə əl, ayaq,
Kiməsə qol ver,
Şirin arzulara işıqlı yol ver!
O.Rzanın şeirlərindən
ictimai-sosial və mənəvi-əxlaqi kateqoriyalar qırmızı
xətlə keçir.
O, insanları xoşbəxtliyə
səsləyir. XX əsrin sonlarınacan şeirlərdə aşılanan
"əxlaq dərsi"
bəzi gənc şairlər tərəfindən
qəbul edilmirdi və bu fikrə
uyan yeni tənqidçilər gözə
dəyirdilər. Şeir,
halbuki, bütün incə və nəzəri strukturlarına
baxmayaraq, əxlaqilik funksiyasını da daşıyır. Əxlaq
daima təkamülə
ehtiyaclıdır, hərçənd,
avanqard yolçulu şairlərə hələ
qaranlıqdır ki, obrazların intellektual səslənməsində də
tərbiyəvilik elementləri
yox deyil. Bir halda ki, şəxsiyyət
- cəmiyyət, fərd
- ictimai mühit arasında daima ziddiyyətlər mövcuddur,
təbii ki, hər iki "cəbhə" arasında
harmoniya qeyri-mümkündür.
Şairin bir vəzifəsi də bu antoqonizmlərin müvazinətini, uyğunlaşmasını
yaratmaqdır: estetik baxımından, gözəllik qanunlarından çıxış etməklə.
Oqtayın bu misraları fikrimizin təsdiqidir:
Qalın kitabında sədlər aşırsan,
Keçirsən ot basmış Xudafərindən.
Arazdan yüz dəfə söhbət açırsan,
Guya çəkdiyin ah gəlir dərindən…
Oqtay Rzanın poeziyasında təbiət xüsusi poetik mərhələ təşkil edir. O, pedaqoq-alim, müəllim olaraq bu günün
prizmasından dünyanı
gəzib-dolaşmışdır.
Bu isə onun yaradıcılığında
təsirsiz qalmamışdır.
O.Rzanın şair fəhmi daha güclüdür: təbiətin
doğduğu möcüzələr:
sərvətlər, şəhərlər,
ölkələr və
s. mövzuya çevrilir. "Payız",
"Lövhə", "Maral göl", "Xınalıq", "Bulud",
"Yasəmən ağacı
çiçəkləyəndə" və onlarla şeirlərində təsvirdə
emosionallıq, fikrin şərhi, lirizm və ilaxırı qəbul edirik. "Bulud"dan bir parça:
Harasa yollanıb qərib durnatək,
Bu axşam nə yaman kövrəksən, bulud?
De, hansı aşiqin vəfalı, göyçək
Yarından yadigar örpəksən, bulud?
Təbiət şeirlərində fikir-məna zənginliyi vardır; bu da onun alimliyindən,
xüsusilə, təbii
aləmin anatomiyası
və geologiyasını
bilməsindən irəli
gəlir. Canlı və cansız
aləmlər arasında
bir ahəng görür: hərəkətlə
hərəkətsizliyin vəhdəti.
Şərqin dahi filosofu Cəlaləddin Rumi yazırdı ki, ömür su təki yenidən-yeniyə axır, fəqət, cəsədlə
bir sabitlik göstərir. Deməli,
fərqlilik və ümumilik mövcuddur. Şair bəzən təbiətin predmetində
etimoloji mənbəyə
varır; ad, yaxud təsvir obyekti rəmzi məna daşıyır.
Məsələn, "Yeraltı
suların mahnısı",
"Böyük Qafqaz",
"Təbiət bilir",
"Maqadanda" şeirlərinin
tərənnüm miqyası
eyni ovqatdan köklənsə də, coğrafiyası genişdir.
"Payız" şeri
lakonikdir, oxucu xəyalən kəndə,
obaya, torpağa qayıdır.
Oqtay Rza son on
ildən artıqdır,
"rübailər karvanı"nın müəllifi kimi tanınmaqdadır. Qədim Şərq şerinin miniatür forması onun yaradıcılığında müasir ovqatda səslənir; poetik duyuma üstünlük verir, şerin mənfi mənada sərbəstliyinə əlyeri
qoymur.
Ayıldım.
Elə bil canım köz imiş,
Röyada yanmağım tüstüsüz
imiş.
Eyni otaqdayıq, yataqdayıq biz,
Yuxunu tərsinə yozmaq düz imiş!
Ədəbiyyatçı Ədilə Ağabəyli Oqtay Rzanın rübailərindən
yazarkən maraqlı fraza işlətmişdir:
"Sözün rəqsi".
Təbii ki, sözün, səsin rəngi olduğu kimi, sözün də rəqsi istisna deyil və
müəllif fikrini davam etdirir: "Oqtay Rza şeirlərində
sözlər elə sıralanır ki, sanki rəqs edir; bu rəqs
ergenkondan boy verir. Şair sözün laylarından çıxaraq inciləri
yarpaq-yarpaq düzərək
canlandırır". Bir
nümunə:
Vüsala yetməyə səbrim tükəndi,
Xatirə çiçəyi dərdim,
general!
Ərzə güc açdığın
səfalı kəndi
Mən də öz gözümlə gördüm,
general!
Oqtay Rza uşaqlar üçün uzun illərdir yazır. O, uşaq şeirlərini
"Baldan şirin"
və "Bala baldan şirindir" adı ilə çap etdirmişdir. Onun uşaq obrazları ağıllı,
hazırcavab, diribaş,
şəkil çəkməyi
xoşlayan balalardır.
"Hünər"dəki
uşaq məlumatlıdır,
hər bir əşyanı tanıyır,
rəngini də.
Gördüm Günəş yaşıldır,
Ulduzlar bənövşəyi.
Bağda üzüm qızarıb,
Dağda qar - bənövşəyi.
O, mövzu seçərkən
süni priyomlara əl atmır, uşaq həyatına müraciət edir; bu da təbii
alınır. "Aynura
məktub"da nənə nəvəsi üçün bərk darıxır, bütün
oyuncaqlar da sükuta dalıbdır. Bəli, Aynurun yeri görünür, anası hisslərini - nigarançılığını gizlətmir:
Nənəngilə səfərin
Nə çox çəkdi, ay bala!
Günüm dönüb həftəyə,
Həftəm olub ay, bala!
Sənsiz dolu otaqlar
Mənə bomboş görünür.
Ayı yaman fikirli,
Dələ - naxoş görünür.
Oqtay Rza qırx ildən
çoxdur ali məktəbdə dərs
deyir, müəllim olaraq geologiyanın əsaslarını öyrədir.
Pedaqoji Universitet onun ikinci evidir.
Auditoriyada tələbələri
darıxır. Elə
olub, bu prosesin özüm şahidinə çevrilmişəm.
Tələbə-gənclər
Oqtay müəllim üçün qəribsəyir;
bir də onun üçün, onun mühazirələrində
intellektuallıqla emosionallığın
vəhdəti vardır.
Bərk süxur - əşyaya şair duyğusunu verir, canlandırır, dərsi
akademizmdən xilas edir…
Oqtay Rza yaşının bu çağında da son dərəcə
çevikdir, hərəkətdədir,
daima ictimaiyyətlə
ünsiyyətdədir. Doğmalarını,
dostlarını axtarıb-arayandır. Şeirləri
hələ uzun illərə, qərinələrə
gedib çıxacaqdır,
çünki bu poetik nümunələrdə
onun şair ruhu, inadı yaşayır. Özü demişkən:
Qələmdən kağıza süzülən
inci
Düzülüb sıraya - dönür
əsərə.
Münəccim yaşıdım yaxşı
deyir ki,
Qələm yol gedəcək mininci əsrə…
Allahverdi EMİN
Ədəbiyyat qəzeti.-2009.-13
noyabr.-S.5.