Romantik
poeziyanın fəlsəfə qatı və ya fikrin gözəllik məqamı
Romantik poeziya özlüyündə bir ədəbiyyat
hadisəsi olmaqla yanaşı, həm də fəlsəfi
fikrin mühüm qaynaqlarından biridir. Düzdür, romantizmin ən görkəmli
nümayəndələrindən biri, yeni ərəb ədəbiyyatı
korifeyi Cübran Xəlil Cübran fəlsəfənin
payına ən çox düşüncəni aid edir, hiss
dünyasını isə şairlər üçün
saxlayır: “Filosofun ruhu onun düşüncələrindədir,
şairin ruhu - ürəyində!” Gözəl deyilmişdir!
Amma tək düşüncədən fəlsəfə hasil
olmaz. Düşüncədən hasil olan elmdir. Fəlsəfə isə ürəklə
başın ittifaqını tələb edir. Necə ki,
romantik poeziya məhz ona görə romantikdir ki, burada fikir
ürək çırpıntıları ilə ritmlənir
və hissiyyatın qanadlarında adi şüur
üçün əlçatmaz bir mərtəbəyə
yüksəlir.
Romantik
poeziyada haqq, həqiqət, gözəllik və xeyrin eyniyyət
məqamı tərənnüm olunur. Romantik ədəbiyyat
maddiyyatı, var-dövləti, pulu, rəyasəti,
gücü, şöhrəti həyatının mənası
hesab edənlərdən fərqli olaraq, fani dünyanın
aldadıcı cazibəsindən uzaq duran, bu dünyaya daha ali
məqsədlər prizmasından baxan insanlar tərəfindən
yaradılmışdır. Şərq və Qərbin
idealları da bu yüksəlişin zirvəsində birləşir.
Professor
Aida İmanquliyeva bütün yaradıcı ömrünü
məhz bu yüksəlişin fəthinə həsr
etmişdir. O, öz əsərlərində “bütün
varlıqların dönmədən irəliyə - həqiqətə
və gözəlliyə doğru hərəkət etməsinə
olan romantik inamı” tərənnüm edir. Aida xanım
romantik poeziyanı onun Qərbdə C.Q.Bayron, U.Bleyk, R.Emerson,
U.Uitmen kimi və Şərqdə C.Cübran, Ə.Reyhani,
M.Nuaymə kimi məşhur nümayəndələrinin
timsalında araşdırmış və bir tərəfdən
hiss və əqlin, digər tərəfdən Şərq ilə
Qərb düşüncə tərzlərinin vəhdət məqamlarını
üzə çıxararaq, bəşəriyyətin məhz
bu vəhdətə doğru inkişaf etmək əzmini təsbit
etmişdir. Öz tədqiqatlarında da poetik ruhla fəlsəfi
düşüncənin, romantizmlə realizmin ittifaqındən
çıxış edən Aida xanım Azərbaycan ədəbi
və fəlsəfi fikrində ilk dəfə olaraq Şərq
və Qərb romantiklərinin geniş müqayisəli təhlilini
vermişdir. Onun yaradıcılığında Qərb ədəbiyyatının
özünə də diferensial münasibət bəslənir
və yeni ərəb ədəbiyyatının görkəmli
nümayəndələrinə təsir baxımından
Amerika transsendentalizmi və Avropa romantizmi ayrılıqda nəzərdən
keçirilir. «Transsendentalistlərin fikrincə, “intuisiya və
təxəyyül həqiqətin dərk olunmasında mücərrəd
məntiqə, yaxud elmi metoda nisbətən daha düzgün
vasitədir.” Dünyanın əzəli, həqiqi səbəbini
açıb göstərmək iqtidarında olan şair
rolunun özünəməxsus anlamı da buradan gəlir.
Şair yüksək mənəvi dəyərlərin
daşıyıcısı olur ki, bu da onu Allaha yaxınlaşdırır.
O, həqiqəti insanlara açan söz ustasıdır,
kahindir». Aida xanım konkret olaraq Cübran və ər-Reyhanidən
bəhs edərək yazır ki, “əgər onlar
transsendentalistlər kimi, təbiətdə
yaradılışın - insan da bu yaradılışın
ayrılmaz bir hissəsi hesab olunurdu - ən dərin mənasını
dərk edirdilərsə, Avropa romantiklərinin ardınca onlar
təbiətdə azadlıq, harmoniya, gözəllik və təbiilik
görürdülər”. Ərəb romantiklərinin
poeziyasında bu ideallar təkcə təbiətin yox, insan
ruhunun da əsas atributları kimi tərənnüm olunurdu.
Aida
xanıma qədər nəinki ərəb məhcər ədəbiyyatı,
habelə Qərb romantik poeziyası Azərbaycanda geniş tədqiq
olunmamışdı. U.Bleyk, R.Emerson, U.Uitmen kimi görkəmli
şairlərin həm bədii yaradıcılıq
metodları, həm də ideya mövqeləri Azərbaycan
oxucularına ilk dəfə olaraq məhz Aida İmanquliyeva tərəfindən
təqdim olunmuşdur. Lakin bir daha təkrar etmək istərdik
ki, onun rolu bu ədəbi proseslər haqqında heç də
sadəcə informasiya verməkdən ibarət deyildi. Aida
xanım Qərb ədəbiyyatı tarixçisi də
deyildi. Lakin onun tədqiqatı empirik səviyyə ilə məhdudlaşmayaraq
nəzəri-konseptual dərinliklərə endiyindən, burada
ədəbi-bədii məsələlər fəlsəfi məzmun
kəsb edirdi ki, nəticədə Şərqdə və Qərbdə
gedən ədəbi proseslərin ümumi tendensiyaları
tapılıb üzə çıxarılırdı. Onun baxış
spektri o dərəcədə zəngin idi ki, təkcə ərəb
ədəbiyyatı ilə məhdudlaşa bilməzdi. Buraya
istər-istəməz müxtəlif coğrafi məkanlara aid
olsalar da, eyni ideyanın və eyni xətti-hərəkətin
nümayəndələri və bayraqdarları olan fərqli
şəxsiyyətlər daxil edilməli idi. Məhz buna
görə də, Aida xanımın baxış
bucağında ərəb ədəbiyyatı ilə bərabər,
Amerika, Avropa və rus ədəbiyyatını da görmək
mümkündür. Bir tərəfdən Turgenyev, Çexov,
Tolstoy, Dostoyevski kimi rus yazıçılarının ərəb
məhcər ədəbiyyatına təsirindən bəhs
edilərkən, bu yazıçıların öz
dünyagörüşləri haqqında da məlumat verilir,
digər tərəfdən, onların başlıca
ideyaları diqqət mərkəzinə çəkilir,
söhbət ədəbi şəxsiyyət müstəvisindən
ideya müstəvisinə keçirilir. Bleyk, Bayron, Şelli,
Emerson, Uitmen, Toro və b. bu kimi görkəmli Qərb
şairlərinin timsalında isə Şərq poetik ruhunun
Amerikada və Avropada necə yaşadıldığı və
qayıdıb yenidən Şərq ədəbi
düşüncəsinə necə təsir etdiyi
açılıb göstərilir.
Şərq
poeziyası və ümumiyyətlə, Şərq
düşüncə tərzi üçün səciyyəvi
olan fikrin rəmzlərlə ifadə olunması Qərb
poeziyasının bir sıra görkəmli nümayəndələrində
də müşahidə olunur. Düzdür, belə şairlər
Qərb mühitində asanlıqla qəbul olunmur, amma zaman
keçdikcə bu yaradıcılığın ümumbəşəri
dəyəri özünü təsdiq edir. Görkəmli ingilis
romantik şairi Uilyam Bleyk də uzun müddət Qərb ədəbi-tənqidi
mühitində müqavimətlə qarşılanmış,
ancaq ölümündən sonra böyük şöhrət
qazanmışdır; o vaxt ki, artıq Şərq poetik ənənəsinin
təsiri kifayət qədər güclənmiş və
Avropada romantik poeziyanın tənətənəsi
üçün meydan açılmışdır.
Bəli,
U.Bleyk rəmzlərlə danışır. Məsələn:
“Xeyir - cənnətdir, şər - cəhənnəm”.
Doğrudan
da, cənnət və cəhənnəmi ancaq hansı isə
fərqli bir məkanda axtarmaqdansa,
yaşadığımız məkanın ruhani qatını
iki yerə ayırmaqla, onların hər ikisini canlı həyatla
virtual əlaqə şəklində təsəvvür etmək
olar.
Eyni
dünyada, hətta eyni mühitdə yaşayanlardan birinin cənnətdə,
digərinin cəhənnəmdə olduğunu necə təsəvvür
etmək olar? Bleyk “Cənnətlə cəhənnəmin
izdivacı” əsərində yazır: “Axmağın və
müdrikin gördükləri eyni bir ağac
başqa-başqadır”. Doğrudan da, dünyanın eyni
olması şərt deyil, əsas məsələ
insanların fərqli olmasıdır. İçində xəbislik
olan, hər şeydə nöqsan axtaran, həmişə
narazı qalan insan üçün dünya necə cənnətə
çevrilsin? Seçimi insan özü edir. İçində
Allah nuru olan, insanları sevən, təbiətin, həyatın
gözəlliklərini görmək iqtidarında olan insan
üçün dünya elə cənnət kimi görünəcək,
cənnətə çevriləcəkdir.
Sanki
insanın içində potensial imkan şəklində həm
iblisin, həm də mələyin bərqərar olması
mümkündür. Qəlbində mələyin məskən
saldığı insan üçün iblis qorxulu deyil.
M.Nuaymə
“Qovğa” şerində yazır:
Qəlbimə
bir şeytan girdi
və
bir mələk gördü orada.
Göz
açıb qapayıncayadək
bir
qovğa başladı aralarında.
U.Bleyk də
“xeyir və şər”, “mələk və iblis”, “həqiqət
və güc” əksliyinə müraciət edir və birinci tərəflə
yanaşı, ikinci tərəfin də
varlığındakı mənanı açmağa
çalışır. “Xeyir passivdir və əqlə tabedir.
Şər aktivdir və enerjidən cücərir”. U.Bleyk hərəkətverici
qüvvənin mələkdə yox, şər tərəfdə,
iblisdə olduğunu qeyd etməklə, bu iki tərəf
arasındakı münasibət dialektik mövqedən ifadə
edir.
U.Bleyk
Reyhanidən, Cübrandan və Caviddən xeyli əvvəl
yaşasa da, onun düşüncə tərzindəki
ekstraordinarlıq sanki zamanı qabaqlamağa və məqamı
çatanda daha geniş və təfərrüatlı şəkildə
qoyulacaq bir problemin bədii eskizini çəkməyə imkan
verir. Görünür, məhz bu cəhətlərə
görə professor Aida İmanquliyeva U.Bleyki yeni dövr Şərq
romantizminin ideya qaynaqlarından biri hesab edirdi. Həm də bu
ideya varisliyi kiminsə ondan bilavasitə faydalanmasını nəzərdə
tutmur. Bu varislik ideyanın öz inkişaf yolundan,
qanunauyğunluğundan irəli gəlir. Əks təqdirdə,
bu ideyanın Amerikada yaşayan və ingilis ədəbiyyatını
mütaliə edən ərəb romantikləri ilə
yanaşı, heç şübhəsiz, Bleykin əsərlərindən
xəbərsiz olan Hüseyn Cavid romantizmində də gündəmə
gəlməsini izah etmək çətin olardı.
“Mənim
Tanrım gözəllikdir, sevgidir” - deyən Cavid, eyni zamanda,
hərəkətverici qüvvələri unutmur, gözəlliyə
və həqiqətə aparan yolun gücdən və qüvvətdən
keçdiyini vurğulayır:
Yaşadan
kainatı qüvvətdir,
Gücsüzün
hər nəsibi zillətdir.
Sadəcə
güc yox, gücə qarşı güc! Öz
haqqını müdafiə etmək üçün,
güclü olmaqdan başqa çarə yoxdur. Məqsəd
haqqa çatmaqdır. Lakin haqqa çatmağın yolu
güclü olmaqdan keçir.
“Kim
güclüdürsə, o da haqlıdır” - deyən fəlsəfə
nə qədər iblisanə olsa da, reallığın fəlsəfəsidir.
Çünki bu fani dünyanın, cismani həyatın
reallıqları güc üzərində qərar tutur.
Yaşamaq
istəyirmisən, çarpış,
Hərbə
qoş, həp vuruş, ya əz, ya əzil!
Onsuz irmək
murada çox müşkül.
Bəli,
güc heç də yalnız şəri simvolizə etmir.
Lakin bizi maraqlandıran məhz şərin də gücə
malik olması, onun özündə gəzdirdiyi potensial,
neqativə çevrilmiş pozitivdir.
Ruhun
qanadlarında uzaqlara uçaraq bədəndən və maddi
gerçəklikdən ayrılmaq cəhdlərindən fərqli
olaraq, bu maddiyyatın potensial şəkildə özündə
saxladığı daxili güçü, onun öz
romantizmini üzə çıxarmaq cəhdləri amerikan
romantik şairi Uolt Uitmenin poeziyasını səciyyələndirən
ən mühüm amillərdən biridir:
Mən materiya haqqında poema qoşacağam,
çünki məncə, bu poemalar ruhla doludur.
Mən öz bədənim və ölümüm haqqında
poema qoşacağam.
çünki məncə, ruh və ölməzlik haqqında
əsl şeir ancaq belə yarana bilər.
Əsas vəzifə gücün məqsəd kimi deyil, vasitə kimi istifadə olunmasıdır. Bu, məsələnin əxlaqi-etik müstəvidə qoyuluşudur. Lakin məsələnin ontoloji aspekti də vardır. Şər nə vaxtsa pozitiv üçün başlanğıc ola bilərmi?
Şərin pozitiv baxımdan vəsfini adətən F.Nitsşenin adıyla bağlayırlar. Amma məsələnin ontoloji planda qoyuluşu ilə biz Nitsşedən öncə Uitmendə rastlaşırıq. O, 1860-cı ildə (onda Nitsşenin 20 yaşı var idi) yazdığı “Pomanokada doğulmuş” adlı poemasında deyir:
Mən şər haqqında şeir qoşuram,
şərdən də danışmaq borcumdur mənim.
…Əgər o varsa, deməli, sənin də, mənim də,
mənim ölkəmin də
varlığının ayrılmaz hissəsidir.
Poemanın konteksti və şairin başqa şeirləri ilə tanışlıq göstərir ki, o, şər anlayışına ancaq əxlaqi müstəvidə yanaşmır, ona güc və iradə daşıyıcısı kimi də baxdığından, onu vəsf edir. Uitmendə romantizm konkretləşir, reallıqla üzvi vəhdətdə tərənnüm olunur.
Məsələnin bu cür qoyuluşu Cavidi də daha düzgün başa düşməyə imkan verir. Cavidi ümumiyyətlə, hər cür müharibənin əleyhinə olan şair kimi təqdim edənlər yanılırlar. Hətta onun
Kəssə hər kim tökülən qan izini,
Qurtaran dahi odur yer üzünü, -
deyən məşhur misraları da hər
cür müharibənin rədd edilməsi kimi başa
düşülə bilməz. Həyatın dialektikası məhz
bundan ibarətdir ki, bəzən qan izinin kəsilməsi naminə
də öncə qan tökmək lazım gəlir. Haqqın
qoruna bilməsi üçün hərbə hazır olmaq
lazımdır. U.Uitmen digər bir şerində məhz
müharibəni də vəsf etməkdən çəkinmir.
O özünün “Nə zaman ki, sakitlikdə
düşünürdüm” adlı şerində azad Amerika,
bütöv Amerika uğrunda müharibəni tərənnüm
edir. Beləliklə, biz Uitmendə “həqiqət və
güc” ideyasının materialist versiyası ilə
İnsan ancaq bədəninin istəklərini, instinktlərini deyil, könlünün istəklərini, ali və nəcib hissləri, mərhəmət və məhəbbət duyğularını dinləsə, qəlbinin dərinliklərindəki işığı üzə çıxara bilsə, dünya da gözəlləşəcəkdir.
Dünyadakı gözəllikləri görən insanın yaratdıqları da gözəl olur. Rəssam da başqalarına göstərmək üçün çəkdiyini əvvəlcə öz təxəyyül dünyasında görməlidir. Bəstəkar da öncə haradansa qulağına gələn gözəl səsləri özü eşitməsə, onları səsləndirə bilməz. Başqa sözlə, sənət əsərləri sınaq - səhv metodu ilə yaradıla bilməz.
İnsan bədəni dünyanın, kainatın bir zərrəsi, insan ruhu isə dünyanı, kainatı ehtiva etmək qüdrətində imiş! Bunu bədənə yox, ruha tapınanlar, cismani ehtiyac üçün yox, ruhani ehtiyac üçün yaşayanlar, dünyanı ruhun işığında seyr edənlər daha yaxşı bilirlər!
Kimsə deyib ki, “çox oxuyan çox bilməz, çox gəzən çox bilər”. Lakin çox gəzənlərin çoxu könül evindən bixəbər qalıblar. Gəzdikləri və gördükləri dünya yox, dünyanın görüntüsü olub. Əsl dünya, mahiyyət isə kənarda deyil, içəridə, qəlb aləminin, ruhani dünyanın dərinliklərində imiş!
Mütləqi də, mahiyyəti də, sonsuzluğu və əbədiyyəti də insan ancaq ruhunun ənginliyində tapa bilər!
İnsan dünyadan, onun nemətlərindən nə isə tapıb yeyə bilər. Lakin nə qədər çox yesə də, yeyə bilmədikləri daha çox olacaqdır. Qarın doyacaq, göz doymayacaqdır. Nə qədər pul toplasa, əmlak toplasa, bunlar dünya müqabilində sonsuz kiçik olacaq; gözü yenə başqalarının əlində qalacaqdır. Yığdığı əmlak, var-dövlət onun özündən daha çox yaşayacaq, özünə qalmayacaqdır. Müdriklərin dediyinə görə, insanın bu dünyadan aparacağı bir kəfən olacaqdır ki, əslində heç onu da apara bilməyəcək.
Bəs onda insan nə üçün çalışır?
Dini görüşlərə görə, harada isə ikinci bir dünya - “o dünya” var ki, insan məhz onun naminə yaşamalıdır. Həmin “o dünya” sonsuz və əbədidir. İnsana bu fani dünyada həyat ona görə verilib ki, “o dünya”sını qazana bilsin; Ya əbədi məşəqqət, ya əbədi sevinc, şad-xürrəm həyat.
Lakin başqa qisim müdriklər əbədi səadət naminə çağdaş səadətdən imtinanı qəbul etmirlər. Əgər bu dünyanın əsas fəaliyyət kredosu heyvani nəfs üzərində qələbədən, naz-nemətə və ləzzətə uymamaqdan ibarətdirsə, onda bu cür könlü tox, gözü tox insan üçün əbədi ləzzət idealı nə dərəcədə məqbuldur?
Ömər Xəyyamlar diqqəti məsələnin məhz bu cəhətinə yönəldirdilər. Mollalar isə onların “o dünya” haqqındakı dini təlimə şəkk gətirdiklərini iddia edirdilər.
Müdriklər bu dünyadakı sevinc və səadəti o dünyadakına qarşı qoymamış, sadəcə olaraq həqiqi böyük sevincin və sevginin mənasını daha düzgün müəyyənləşdirməyə, cənnətdə təsvir olunan könül rahatlığını da elə bu dünyada ikən duymağa cəhd göstərmişdilər. Bu müdriklər həyatın mənasını və dünyanın mahiyyətini də kənarda, fani dünyanın naz-nemətində deyil, öz mənəvi-ruhani varlıqlarının hikmətində, sirli-sehrli aləmində axtarmışlar. Nuaymə deyir: “Biz hamılıqla yeri-göyü özümüz və hamımız üçün cənnətə çevirməyə can atmalıyıq”.
“Özünü dərk et!” - deyən Sokrat da, “mənəm həqq, həqq məndədir” - deyən Həllac və Nəsimi də, “quyuya su tökməklə, sulu olmaz” - deyən dədələr də fani dünyanın tərəf-müqabili kimi könül evini, mənəvi aləmi qəbul etmişlər.
“Bu dünya”ya alternativin insanın iç aləmində axtarılması heç də “o dünya” ideyasının inkarı kimi anlaşılmamalıdır. Sadəcə olaraq sonsuz və qeyri-müəyyən olan “o dünya”nın, əzəli-əbədi olan iç dünyası ilə, mənəvi aləmlə, ruhla ilişgisini anlamaq lazımdır.
“O dünya”nın alternativ fiziki məkan kimi başa düşülməsi səhvdir.
Fiziki zaman və məkan mənəvi dünyanın, ruh aləminin atributları ola bilməz. Axı, o dünyada ruh yaşayacaq.
Ruh həm bu dünyanın, həm də “o dünya”nın daşıyıcısıdır. Gələcəkdə sakini olacağımız dünyanın daşıyıcısı!
Bu günlə sabahın rabitəsi!
İndi ilə gələcəyin eyniyyəti!
Mənəvi, ruhani zamanın ənənəvi zaman anlayışından fərqi də özünü burada göstərir. Mənəvi məkan “bu dünya” ilə “o dünya”nı birlikdə ehtiva etdiyi kimi, mənəvi zaman da gələcəyimizi elə bu gün yazır. Əlbəttə, bizim öz həyat tərzimizdən, fəaliyyətimizdən duyğu və düşüncədən asılı olaraq.
Ruh üçün elə bu dünyada da məkan-zaman müəyyənliyi yoxdur. İnsan bədəninin harada olması, onun nə fikrinin, nə də hissinin harada və nə ilə məşğul olmasını müəyyən etmir. Fikir dünyasında zaman faktoru da heç bir rol oynamır. Çünki bugünkü hadisələr və onlarla bağlı bilgilər, düşüncələr diqqətdən uzağa, hafizənin passiv qatına, arxa plana keçirilə bilər, keçmişdə baş verənlər isə fikirdə yenidən aktuallaşa bilər. Yaxud fikirdə keçmişlə indi və hətta gələcək (gələcək haqqında düşüncələr, planlar, arzu, məqsəd və s.) eyni zaman müstəvisinə gətirilə bilər. Yəni insan cismən bir zaman və məkanda olduğu halda, fikrən zaman və məkan müəyyənliyi olmayan tamamilə başqa bir aləmdə ola bilər.
Əbədiyyət təkcə mühitdə, təbiətdə yox, həm də insanın içindədir! Sonsuzluq, tükənməzlik ideya aləminə, insanın mənəvi dünyasına xasdır! Cübran deyir: “Gözəllik güzgüdə öz əksinə baxan əbədiyyətdir”. Bu fikrə istinad edən Aida İmanquliyeva yazır: “Cübran burada da gözəlliyi “kainatin yaradıcısı” hesab edən Emersona yaxındır”. Emerson yazır: “Qədim yunanlar kainatı “kosmos” - gözəllik adlandırırdılar. Bütün şeylərin quruluşu belədir ki, yaxud insan nəzərlərinin yaradıcı gücü belədir ki, bütün ilkin formalar - səma, dağ, ağac, heyvan - öz-özlüyündə bizə həzz verir.”
Emersonun da Şərq ruhuna bələdliyi özünü məhz belə incə məqamlarda, sonsuzluğun gözəlliklə, gözəlliyin dünyanın ahəngi ilə və nəhayət, bu ahəngin insanın daxili aləmi ilə əlaqəsini görə bilməsində üzə çıxır. Bəli, insan cismən məhdud olsa da, mənən tükənməzdir və bu daxili mənəvi tükənməzlik sanki sonsuz kainatın proyeksiyasıdır.
Gözəllik idealının ən yaxşı tərənnümçülərindən biri Cübran Xəlil Cübran idi. Aida İmanquliyeva da onu məhz bu mövqedən təqdim edir: “Cübran ingilis romantikləri kimi, gözəlliyi ümumi və ideal bir şey olaraq müəyyənləşdirir, təbiət kimi insan da gözəlliklə dolub-daşır. Gözəllik adlı-sanlı və zəngin insanların imtiyazı deyil, o, “bütün insanlığın müqəddəs mülkiyyətidir”. “Cübran üçün gözəllik həyatın özəyidir”.
Ruhani dünyanın öz “gözəllik”, öz “həqiqət” anlamı olduğu kimi, maddi dünyanın da öz “gözəllik” və öz “həqiqət” anlamı var. Öz xeyri, öz haqqı, öz ədaləti var. Meyarlar həmin dünyanın hüdudu daxilində seçildiyinə görə, burada hər şey nisbidir. Bir gözəllik ancaq başqası ilə nisbətdə gözəldir. Bir halda ədalətli sayılan, başqa halda ədalətsiz ola bilər. Yəni hər şey nisbi imiş…
Fani, keçici dünyanın nisbi həqiqətləri və nisbi idealları…
Lakin harada isə mütləq meyarlar varsa, mütləq ədalət, mütləq həqiqət, mütləq gözəllik və nəhayət, mütləq xeyir varsa, onlara ancaq bu nisbiliklərin fövqünə qalxmaqla çatmaq olar.
Romantizm bu mütləq dünyaya necə yüksəlməyin yollarını araşdırmır, o, sadəcə bu yolu qət edir. Bu mütləq dünyada bərqərar olan ideallar içərisində hansının daha ilkin və daha universal olduğunu aydınlaşdırmaq da romantik poeziyanı deyil, tənqidin və fəlsəfənin işidir.
Qədim yunan fəlsəfəsində Sokrat və Platon bir ideal kimi, varlığın ali mərtəbəsi kimi Xeyri önə çəkirdilər. Mütləq aləmdə, ruhun Haqqa qovuşmaq məqamında ancaq Xeyir var, Şər naqis dünyaya enəndə ortaya çıxır.
Haqq ilə həqiqət eyni tərtibli ideyalardır. Birincisi - aksioloji yanaşmada, etik müstəvidə, ikincisi - ontoloji və evristik yanaşmada, elmi-metodoloji müstəvidə zirvə, etalon, mütləq məqamdır. Və mütləq varlıqdır.
Mütləq gözəllik həm də mütləq varlığın ifadəsidir. Nisbi gözəllik varlığın da nisbiliyinə dəlalət edir.
Hər hansı bir şeyin gözəlliyi onun öz ideyasına adekvatlıq dərəcəsi ilə ölçülür. İdeyalar fərqli olduğu kimi, gözəlliklər də fərqlidir.
Bir var, hər hansı növ üçün gözəllik etalonu olsun; yəni almaların ən gözəli, qızların ən gözəli və s. Bir də var, konkret olaraq hər bir şeyin daşıdığı gözəllik.
Gözəllik fərdi hadisədir. Yəni bir alma növünün digər alma növünə nəzərən daha gözəl olması yox, həmin növ daxilində konkret götürülmüş bir almanın öz həmcinsləri arasında gözəllik baxımından seçilməsi onun öz ideyasını, yəni öz növünü daha yüksək dərəcədə, daha adekvat şəkildə təmsil etməsi deməkdir.
Yaradılmış hər bir şey müəyyən bir layihə, plan, proqram əsasında yaradılır. Əgər söhbət insanın yaradıcılığından gedirsə, etalona uyğunluq ikipilləli olur: birincisi, layihənin öz mükəmməllik dərəcəsi, ikincisi isə, düzəldilmiş predmetin layihəyə adekvatlıq dərəcəsi.
“Təbii” cisimlərin mükəmməlliyi və gözəlliyi də onların “layihəyə” uyğunluq dərəcəsi ilə müəyyənləşir. Lakin bu layihənin müəllifi artıq insanlar deyil. O, ilahi başlanğıca malikdir. İlahinin “layihəsi” isə kamil olmaya bilməz. Deməli, burada söhbət ancaq “layihəyə” uyğunluq mərhələsindən gedə bilər. Bəli, hər hansı alma növünün öz gözəlliyi var. Lakin burada söhbət konkret bir almanın rüşeymdə nəzərdə tutulmuş inkişaf yolunu keçərkən uğradığı kənar təsirlərdən gedir. Mühitin naqisliyi, qida çatışmazlığı, xəstəlik və s. məhsulun ilkin ideyadan bir qədər uzaqlaşmasına, “çirkinləşməsinə” gətirib çıxarır. Maddi dünyada ilahi ruh olaraq üfürülmüş “layihə” - proqramın enerji təminatı və maddi realizasiyası prosesindəki sapmalar ancaq bir istiqamətdə - ilkin ideyadan uzaqlaşma istiqamətində baş verir. Mühit optimal olduqda, kənar təsirlər ideyanın realizasiyasına daha çox təminat verdikdə isə, alınan məhsul ilahi “layihə”yə daha yaxın olur.
Yəqin buna görədir ki, “təbiətində gözəllik olmayan heç nə yoxdur” - deyirlər. Hər bir insanın da ilahi ruhdan payı və deməli, özünəməxsus gözəlliyi vardır. Sadəcə olaraq, cismani yetkinlik dövründəki ideyadan sapmalar bu ilkin gözəlliyi pərdələdiyindən onu adi gözlə görmək mümkün olmur.
Amma kimsə görür. Görənlər də öz könüllərinin gözünə, ruhlarının ehtiyacına uygun görürlər. Cübran yazır ki, gözəllik onu duyanların halından və məqamından asılı olaraq müxtəlif cür dəyərləndirilə bilər:
Kədərlilər və incimişlər deyəcəklər: “Gözəllik - xeyirxah və mehribandır.
Sanki bir gənc ana kimi, o, öz hüsnündən bir qədər utanmış halda aramızda gəzişir”.
Çılğınlar deyəcəklər: “Yox, gözəllik - qorxulu və qüdrətlidir.
Sanki bir fırtınadır o; ayaqlarımızın altındakı yeri və başımızın üstündəki göyü silkələyir”.
Yorulmuş və əldən düşmüşlər deyəcəklər: “Gözəllik bir şirin pıçıltıya bənzəyir. Bizim ruhumuzda danışır o. Onun səsi bizim sükutumuz qarşısında geri çəkilir, zəif işıq kölgə qarşısında qorxudan əsən kimi”.
Dəcəllərsə deyəcək: “Biz onu dağlarda qışqıran gördük”.
Lakin Cübrana görə, “gözəllik ehtiyac deyil, vəcddir. Alovlanmış ürək və
sehrlənmiş qəlbdir gözəllik”.
“Könül sevən gözəl
olar” hikmətinin də arxasında məhz ilkin “layihənin”
üzə çıxması dayanır. Bir tərəfdən
könlün mürəkkəbliyi, digər tərəfdən
də, obyektin öz mürəkkəbliyi və müxtəlifliyi
gözəlliyin mənbəyini və ünvanını dəyişir,
daha da rəngarəng edir. U.Uitmen bir şerində deyir:
Sən
deyəsən könlünü görmək istəyirdin?
Onda
özünə, öz sifətinin ifadəsinə bax;
insanlara, əşyalara, heyvanlara bax,
ağaclara və axar çaylara,
qayalara və sahillərə
bax.
Hər şey ruhani sevinclə
doludur və arabir onu
şüalandırır.
Kimlərsə ancaq realizasiyanı
(real hissi obrazı), kimlərsə bu cari reallıq
arxasında “layihənin” özünü görür.
Elmi
idrak da ancaq “layihələr”i araşdırır. Yəni elmi
konkret təzahürlər yox, ümumilər, ümumilər
arasındakı münasibətlər maraqlandırır. Qanun
da təzahürlər dünyasını deyil, mahiyyətlər
arasındakı münasibəti ifadə edir. Başqa sözlə,
elm dünyası fani dünyanın təsadüfi kənaraçıxmalarını
və sapmalarını deyil, mahiyyətləri ehtiva edir. Bu, əslində
həqiqətlər dünyasıdır. Həqiqət bir
yanaşmada (aksioloji) - haqq-ədalət, bir başqa
yanaşmada (estetik) isə gözəllik timsalı kimi ortaya
çıxır. Eyni ideyanın müxtəlif rakurslarda təzahürü!
Harada ilahi varlıqdan nişanə
varsa, orada haqq-ədalət, həqiqət və gözəllik
var. Deməli, hər yerdə var. Sadəcə görmək
lazımdır. Bunu görənlər bu dünyanı hissə-hissə
yox, bütövlükdə sevirlər. Bunu görənlər
üçün sevgi universaldır. Xristian dini yamanlıq edənləri,
“pis insanları” da sevməyi tövsiyə edir, çünki
“pis insan” yoxdur. İslam isə nəinki bütün
insanları, hətta bütün dünyanı,
dünyanın bütün hadisələrini bir ilahi nişanə
daşıyıcısı kimi qəbul etdiyindən, burada
nifrət, kin-küdurət və yalan üçün yer
yoxdur; burada gerçəyə ancaq şəfqətli
münasibət mümkündür. Bunun üçün kifir
olanın gözəlləşməsini, qatışıq
olanın saflaşmasını, naqis olanın kamilləşməsini
gözləməyə ehtiyac duyulmur. Bunun üçün
subyekt - “mən” özü kamilləşməlidir; zərrədə
sonsuzluğu, qaranlıqda işartını, naqis olanın
keçmişindəki və ya gələcəyindəki
kamillik potensialını yalnız o zaman görmək
mümkün olar.
Romantizm də ilk növbədə
onunla səciyyələnir ki, o, yarımçıq, naqis
gerçəyin fövqünə qalxaraq bütövlük,
kamillik idealını, ancaq potensial imkan şəklində
mövcud olan, amma mövcudluğu, varlığı
şübhə doğurmayan, gerçəyin üfüqlərində
əbədi qərar tutan mütləq bir varlığı tərənnüm
edir. Aida İmanquliyeva yazır: “Gözəllik və humanizm həmişə
romantik sənətkarın idealı olmuşdur. Maarifçilərin
əksinə olaraq, romantik şair dünyanı ilhamla,
yaradıcı şəkildə tərənnüm edir, hadisə
və predmetlərin üzərindən adilik pərdəsini
götürərək, onların arxasındakı gözəlliyi
aşkara çıxarır”. Bu isə artıq ilahi gözəllikdir.
İlahi gözəllik adi məntiqlə,
lokal ölçü daxilində başa düşülə
bilməz. İbn Ərəbi də məhz buna görə
“gördüyüm gözəllik idraka sığmır” -
deyir. Gözəlliyin ancaq bir sıra əlamətləri
ağıl, idrak güzgüsündə əks oluna bilir,
qalanları - onun sirli-sehirli tərəfi qəlbə
çökür, ürəyi fəth edir, amma dərk oluna bilmir. İnsana verilmiş məhdud idrak
qabiliyyəti əslində yalnız müəyyən məkan
və zaman hüdudunda baş verən sonlu hadisələrin
öyrənilməsi üçün yetərlidir.
Sonsuzluğu, əbədiyyəti məntiqlə dərk etmək
mümkün olmadığı kimi, duyğu ilə tam ehtiva
etmək də mümkün deyil.
Cübran məhəbbətlə
gözəllik arasında əlaqəni belə təsvir edir:
“Gözəllik qəlbimizlə duyduğumuz sirdir, qəlbimiz
ona tabe olaraq şadlanır və genişlənir,
ağlımız isə heyrət və təəccüb
içində onu sözlə ifadə edə bilməyərək
donub qalır. Bu, görənin hissləri ilə görünənin
həqiqəti arasında gizli zərrəciklər
axınıdır; bu insanın zahirini nurlandıran müqəddəs
ruhların ziyasıdır: həyat toxumun dərinliyindən
gülün rayihə və rənglərinə belə
çevrilir; bu, kişi və qadın arasında tam
anlaşmadır: bir anda yaranaraq o, ən ali istəyi - məhəbbət
adlanan o mənəvi yaxınlığı doğurur”.
C.Cübran və H.Cavidin universal
gözəllik və məhəbbət idealına, gözəlliyə
pərəstiş məqamına hansı yolla gəlməsi məsələsini
hələlik bir kənara qoyub, eşq
tanrıçılığının ilkin mənbələrinə
müraciət etmək istərdik. Əlbəttə, bu mənbə
ərəb romantiklərindən də, hətta füzulidən
də daha əvvəllərə gedib çıxır.
İslam dünyasında eşqin
universallaşdırılması və hətta ontoloji mahiyyət
kəsb etməsi İbn Sinanın və Nizaminin adı ilə,
ilahi eşq konsepsiyası isə daha çox dərəcədə
təsəvvüf fəlsəfəsi və onun ilk nümayəndələrindən
olan Rabiə əl-Ədəviyyənin adı ilə
bağlı olsa da, eşq tanrıçılığı məhz
İbn Ərəbi tərəfindən bütöv bir təlim
səviyyəsinə qaldırılmışdır.
Belə bir cəhət də nəzərə
alınmalıdır ki, eşqlə gözəlliyin
müqayisəsində və ilkinlik, təməl statusunun
müəyyənləşdirilməsində H.Cavid və
İbn Ərəbi fərqli mövqelərdə dayanırlar.
İbn Ərəbi yazır: “Sevginin səbəbi gözəllikdir...
Zira gözəllik təbiətcə sevilən şeydir…”
Cavid də eşq və gözəlliyi iki paritet əsas kimi
götürür. Lakin o, üstünlüyü eşqə
verir və daha doğrusu, gözəlliyi eşqin nəticəsi,
sevən məqamda insanın hər şeydə mahiyyəti,
ideyanı, ali məqamı duymaq keyfiyyətinin təzahürü
kimi dəyərləndirir:
Həp sevgidir gözəlliyi insana
sevdirən
Məhrumi-eşq olunca gözəllik
də can sıxar.
Cübran bu sıraya Xeyri də əlavə
edir. Aida İmanquliyevanın haqlı olaraq qeyd etdiyi kimi,
Cübrana görə, “gözəllik - məhəbbət və
xeyir kimi mənəvi anlayışlardan ayrılmazdır: “Bədəni
gözəllik məbədinə, ürəyi eşq
qurbangahına çevirin - axı gözəllik ona səcdə
edənlərə qarşı səxavətsiz deyil!”
“Zər qədrini zərgər bilər”,
naşı üçün zərlə saxta parıltı
arasında fərq olmaz. Lakin burada başqa bir məqam da ortaya
çıxır. Hər yaradılmışın bir xeyri,
bir gözəlliyi var: onu üzə çıxaran şərait,
zaman və şəxs olanda. “Ərlərin eşqi gözəlliyi
təyin etməyin meyarıdır. Gözəlliyin üzərindəki
pərdəni parçalayan bu eşq, eyni zamanda onu pərdələyər”.
Məhəmməd İqbalın bu sözləri eşq ilə
gözəllik arasında qarşılıqlı münasibətin
ifadəsidir. Həm də ilkinlik, subyekt funksiyası eşqə
verilir.
Göründüyü kimi, xeyrin də,
həqiqətin də, eşqin də, gözəlliyin də
fikir müstəvisində və fərdi hissi yaşantı
müstəvisindəki təzahürləri fərqlidir. Bu məsələnin
tədqiqində Aida İmanquliyevanın diqqətini daha
çox hansı cəhətlər cəlb edir? Ərəb ədəbiyyatında
və Qərb romantik poeziyasında Aida xanım hansı məqamları
önə çəkir? Şeriyyətimi, forma gözəlliyinimi,
yoxsa hadisələri, təhkiyə gözəlliyinimi?
Yox,
bunların hamısı Aida xanımın
yaradıcılığında arxa planda qalır. O, öz tədqiqatına
elə müəllifləri və elə əsərləri cəlb
edir ki, burada fikrin, ideyanın gözəlliyi önə
çıxır.
Cübran
yaradıcılığı da hissi dünyadan daha çox
ideyalar aləminin poetik tərənnümü kimi dəyərləndirilə
bilər. Gözəlliyin də ən ali təzahürü məhz
ideyanın bilavasitə öz bakirəliyində təqdimatı
zamanı üzə çıxır. Romantizmin ən
böyük məziyyəti də cismani həyatın
alatoranından keçərək, ideya dünyasının
işıqlı qatına yüksəlməkdir. Aida
İmanquliyeva yazır: “Romantiklərdə gözəllik və
məhəbbət şairin ürəyini və təxəyyülünü
işıqlandıran mənəviyyat nurudur”.
Ənənəvi poeziya, klassik
poeziya harada yaranmasından asılı olmayaraq mahiyyəti
etibarilə Şərq hadisəsidir. Əlbəttə, poeziya
geniş mənada başa düşüldükdə, yəni
nəzmlə yazılan istənilən əsər poeziyaya aid
edildikdə bu anlayışda lirik poeziya ilə yanaşı
epik poeziya da əhatə olunur. Epik düşüncə isə
Şərqlə Qərbi birləşdirən ortaq sahədir.
Buradan elmə və lirikaya doğru yollar ayrılır ki, bu
da Şərq və Qərbin diferensiallaşmasına və
qütbləşməsinə uyğun gəlir.
Qərbi
simvolizə edən daha çox dərəcədə elmi
düşüncədir və ya başqa sözlə desək,
biliklərin sistemli və davamlı kontekstində həyata
keçən konseptual (nəzəri) fikirdir. Epik üslub isə
elmi düşüncə üçün bir növ baza
olduğundan, deməli həm də Qərb düşüncə
tərzinin təməllərindən biridir.
Fikrin ifadə olunması
üçün onu bəzəməyə ehtiyac yoxdur.
Hansı isə milli ədəbi dil kifayət qədər zəngindirsə,
aşkar şüur səviyyəsində
formalaşmış hər hansı fikir epik üslubda, nəqli
yolla ifadə oluna bilər. Elmi dil də bu qəbildəndir;
sadəcə olaraq bir sıra sözlərin daha konkret anlamda
işlədilməsini, yəni anlayışların elmi
terminologiya kimi formalaşmasını tələb edir. Bənzətmələr,
təşbehlər, dolayısı ilə deyimlər, qafiyənin,
ritmin, poetik vüsətin köməyi - yalnız aşkar
şüur səviyyəsində tam formalaşmamış,
qeyri-müəyyən, hələ təhtəlşüurda
olan və ya hətta ancaq hisslər və təəssüratlar
səviyyəsində olan yaşantıların ifadəsi
üçün lazım gəlir.
Ənənəvi
poeziya məhz hisslərin və təəssüratların,
hal və məqamın, subyektiv yaşantıların ifadəsinə
xidmət edir. Lakin adi danışıq dili, epik üslub, nəqli
cümlələr anlayışlar şəklində
formalaşmamış qeyri-aşkar şüurun və
hissiyyatın ifadəsi üçün yetərli olmur.
Hissiyyatın, əhvalın musiqi və ya rənglər vasitəsi
ilə ifadə edilməsi təhtəlşüurda
olanların üzə çıxarılmasına xidmət
edir. Poeziya isə bu məqsədlə dilin imkanlarından
istifadə edir; lakin bu dil adi danışıq dilindən fərqli
olaraq, mübaliğələr, məcazlar, təşbehlərlə
“bəzədilmiş”, habelə ritm və ahənglə
tamamlanmış xüsusi bir dildir. Bu mənada poeziya qaxiyəyə,
ahəngə, ritmə salınmış sözlərdən
daha çox, sözlərlə ifadə olunmuş ritm və
ya ahəngdir. Hətta belə demək mümkündürsə,
sözlərlə çəkilmiş tablo və ya sözlərlə
ritmlənmiş musiqidir.
Aida
İmanquliyevanın yaradıcılığında əsas məqsəd
hissiyyatı, əhvalı ifadə edən müxtəlif sənət
növləri içərisindən məhz poeziyanı
ayırmaq və onun “söz sənəti” olmaqdan başqa,
“fikir sənəti” olmaq iddiasını və bu xüsusda
potensial imkanlarını araşdırmaqdır. Bizi bu cür
müqayisəyə sövq edən isə təkcə
sözlə yox, fikirlə manevr edən, əsərlərini
fikirdən yapan və fikrin daxili aləmini və ritmini ifadə
edən Cübran Xəlil Cübran
yaradıcılığıdır.
Qərbdə ruhsuz dünyanı,
“obyektiv reallığı” bir qayda olaraq elmi dillə, insan ilə
dünya arasındakı münasibətləri isə fəlsəfi
dillə ifadə edirlər. İnsan dünyasının ifadə
olunmasına isə fəlsəfə ilə yanaşı incəsənət,
ilk növbədə poeziya iddialıdır. Lakin elmi-fəlsəfi
yanaşma ilə poetik yanaşma arasında köklü fərqlər
vardır. Qərb sivilizasiyasının siması, əlamətdar
cəhəti kimi başa düşülən elmi
düşüncə sadəcə bir alternativ təsvir
üslubu olmayıb, əlahiddə bir keyfiyyətə malikdir
ki, buna kumuliyativlik deyilir. Yəni inkişaf müxtəlif
şəxslərin gördükləri işlərin
toplanması hesabına gedir.
Şərq poeziyasında da
ümumiləşdirmələr vardır. Yəni konkret hadisələrin
təsvirindən sonra ümumiləşdirici bir fikir hasil olur
ki, bu da Şərq müdrikliyi kimi məlumdur. Lakin bu
ümumiləşdirici fikir bir qayda olaraq əxlaqi müstəvidə,
böyük nəsihət və ya davranış düsturu,
resepti kimi təqdim olunur.
Bu
üslub Bibliya və Quran da daxil olmaqla bütün dini
kitablarda da aparıcı üslubdur.
Şərq poeziyasının digər
bir qolu didaktikadan fərqli olaraq estetik hissin, təəssüratların
ifadəsi olan lirik poeziyadır. Burada lirika daha çox dərəcədə
gerçəkliyin özünü yox, onun insanda
doğurduğu emosional vəziyyəti, subyektiv durumu ifadə
edir.
Lakin Cübran eyni zamanda həm əxlaqi,
həm də estetik müstəvidə ümumiləşdirmələr
aparır. Onun poeziyasında Xeyir müstəqim mənada
“xeyir” kimi yox, daha çox “gözəllik” kimi tərənnüm
olunur. Şair haqq, xeyir və gözəlliyin eyniyyətindən
çıxış edir. Aida İmanquliyeva bu məsələ
ilə bağlı ingilis romantik şairi Con Kitsin belə bir
fikrini yada salır: “Gözəllik - həqiqətdir, həqiqətsə
gözəllikdir - bizim bütün bildiyimiz və ümumiyyətlə,
bu dünyada bilməli olduğumuz hər şey budur.”
Cübran isə “Gözəllik nəğməsi”ndə deyir:
“Mən - səadət eviyəm, mən - sevinc mənbəiyəm,
mən əmin-amanlığın
başlanğıcıyam... Mən şairlərin
ilhamçısı, sənətkarların rəhbəri,
musiqiçilərin müəllimiyəm... mən körpə
gözlərinin baxışıyam... Mən - həqiqətəm,
ey insanlar! Mən - həqiqətəm... və bu sizə məlum
ola bilənlərin ən yaxşısıdır!”
Şərq poeziyası hadisələrdən,
təzahürlərdən təsirlənən şairin ürək
sözlərini ifadə edir. Təəssüratlar təfəkkür
prizmasından keçərək həyatın,
dünyanın ən ümumi qanunauyğunluqlarında iz
salmamış, ideyalar səltənətinə qədəm
qoymamış, intellekt süzgəcindən keçməmiş
elə birbaşa, hansı isə obrazlarla, təşbehlərlə,
bənzətmələrlə ifadə olunur. Həm də bu cəhət
nə isə bir çatışmazlıq kimi yox,
poeziyanın rəmzi tələbi kimi, bir məziyyət kimi qəbul
edilir.
Hiss, duyğu necə yaranıbsa
oxucuya eləcə - hələ öz təravətini itirmədən,
öz bakirəliyində təqdim olunur.
Ancaq hadisələr var,
görüntülər var və bu görüntüdən təsirlənən
şair qəlbinin etirafları var! Əlbəttə, vəcd
məqamında şairin iti nəzərləri adi adamların
görə bilmədiyi incə məqamları, alatoranları
da görür.
Canlı bir həyat! Hər təzahürü
bir rəngdə, bir biçimdə, bir formada! Və şairin
təbiətlə, həyatla təmasda keçirdiyi müxtəlif
hallar, qəlb çırpıntıları,
yaşantılar!
Fərqli
yaş dövrlərindən gələn müxtəliflik; gəncliyi,
məhəbbəti ifadə edən işıqlı notlar, al-əlvan
rənglər… Qocalıq çağının
yaşantıları: xatirələr, nisgil və s. “Sənsiz”lik,
həsrət, həsrətin konkret təzahürləri,
obrazlı lövhələr, tarixçələr, xatirələr,
yaxud müxtəlif vüsal səhnələri; hər səhnənin
öz rəngi-ruhu və bu ruhu ifadə edən şair qəlbinin
yaşantıları…
Hissi dünya nə qədər zəngin
və rəngarəngdirsə, bu cür poeziyanın da həddi-hüdudu
yoxdur. Çünki dünya mahiyyətlər müstəvisində
yox, təzahür rakurslarında qələmə
alınır. Sonsuzluq dərinə, təməldə dayanan
ümumi cəhətlərə getmək hesabına yox, daha
çox dərəcədə üfüqi müstəvidə
hərəkət hesabına, hadisələrin müxtəlifliyi
sayəsində əldə edilir.
Poeziyaya bu cür münasibət Azərbaycanda
o qədər dərin kök atmışdır ki,
ayrı-ayrı hallarda şairlər bu ənənədən
uzaqlaşaraq mahiyyətləri, ümumiləri tərənnüm
etmək “iddiasına” düşdükdə, ədəbi tənqid
hətta onların şöhrətindən, nüfuzundan
çəkinməyərək, kəskin mövqe tutmuş,
onları “fəlsəfəçilikdə”
günahlandırmışdır.
Lakin XX əsr Azərbaycan
poeziyasında bu tabunu pozmaq meylləri də güclü
olmuşdur. Səməd Vurğun da, Rəsul Rza da
bütün “fəlsəfəçilik” ittihamlarına
baxmayaraq, vaxtaşırı konkretlikdən ümumiyə,
mahiyyətə doğru addımlar atmış və fəlsəfi
poeziyanın gözəl nümunələrini
yaratmışdılar.
Düzdür, Səməd
Vurğunda fəlsəfilik tamam başqa üslubda və
istiqamətdə, Rəsul Rzada isə xeyli fərqli formada
özünü göstərir. Lakin formalar fərqli olsa da məğzi
eynidir: poeziya fəlsəfi qata yüksəlir. Səməd
Vurğun fəlsəfə mərtəbəsinə poetik
vüsət qanadlarında qalxır. Rəsul Rza isə mahiyyət
dünyasına təhlil və düşüncə
qapısından keçir. Lakin heç biri bu mərtəbədə
həmişəlik lövbər salmır və yenidən
hissi dünyanın konkret yaşantılarına qayıdaraq
axıradək öz şair missiyalarını yerinə
yetirirlər.
Cübran isə heç vaxt bizim ənənəvi
surətdə başa düşdüyümüz mənada
şair olmamışdır. Və ona dünya şöhrəti
qazandıran da yazdıqlarının şeriyyəti yox, mənası
olmuşdur. Təsadüfi deyildir ki, onun əsərləri
başqa dillərə bir qayda olaraq nəsrlə tərcümə
olunur. Zira, nə pafos, nə qafiyə, nə də təəssüratın
konkretliyi və təravəti… Cübran üçün
önəmli deyil. Önə çəkilən fikrin
özüdür. O başqa məsələ ki, Cübranda
fikir dünyasının öz ahəngi, öz ritmi,
melodiyası üzə çıxır. Cübran hansı isə
hikmətamiz bir fikir söyləmək üçün əvvəlcə
hansı isə hadisədən təsirlənməyə
ehtiyac duymur. Ümumi mahiyyətlər, ideyalar arasında elə
münasibətlər aşkar edilir ki, insan fikir qatından
keçərək özünəməxsus bir hissi dünyaya
daxil olur.
Şairlər hisslərin
qanadında ideya mərtəbəsinə yüksəldikləri
halda, Cübran kimi mütəfəkkirlər oxucunu ideya
dünyasının öz gözəlliyi ilə heyrətləndirir,
fikrin gözəlliklərindən yaranan heyrət poetik bir əhval-ruhiyyə
yaradır. Lakin əslində bunun poeziyaya bir o qədər də
dəxli yoxdur. Bu, rəngsiz-boyasız, çılpaq fikirlərin
öz daxili gözəlliyidir (Maraqlıdır ki, Cübran bir
rəssam olaraq da insanları paltarda, bərli-bəzəkli
çəkmir, həmişə alt qatdakı məzmunu ifadə
etməyə çalışır).
Böyük şairlər hətta ən ənənəvi
mövzularda da yeni fikir söyləməyi bacarırlar. Məsələn,
şairlərin diqqətini ən çox çəkən
çiçək mövzusuna və çiçəklərin
içərisində “bənövşə” obrazına həm
xaricdə, həm də Azərbaycan ədəbiyyatında
kifayət qədər müraciət olunmuşdur. Bunların ən
məşhurlarından biri İ.V.Götenin “Bənövşə”
şeridir. Onu fərqləndirən cəhətlərdən
biri bundan ibarətdir ki, burada ənənəvi münasibətdən
fərqli olaraq bənövşə obrazının təsvirindən
və onun şairdə yaratdığı hisslərdən bəhs
edilmir. Bu şeirdə bənövşə özü subyektə
çevrilir və onun keçirdiyi hisslərdən söhbət
açılır. Məqsəd əslində insanlara, insani
mahiyyətə aid olan keyfiyyətlərin bənövşə
obrazı vasitəsilə təqdim olunmasıdır, yəni
şerin məğzi təəssüratla yox, ideya ilə ifadə
olunur. Maraqlıdır ki, C.X.Cübran da bənövşə
obrazına eyni ilə Höte kimi müraciət edir. O da bənövşənin
arzularından danışır. Hətta şeirlərin
başlanğıcında elə böyük oxşarlıq
var ki, kim isə Cübranı təqliddə təqsirləndirə
bilər. Lakin Cübran da Höte kimi, ideya xiridarıdır.
Onun “İddialı bənövşə” şeri forma və
üslubuna görə Hötenin şerinə bənzəsə
də, ideya fərqlidir və hətta diametral əks
situasiyanın işıqlandırılmasına xidmət edir.
Hötenin bənövşəsi də iddialıdır. O,
çəmənlikdə ahəstə həyatından bezərək
bir gözəl qızın yaxasını bəzəməyi,
onun ürəyinə yaxın olmağı tərcih edir. Lakin
qız onun arzu və iddialarından xəbərsiz halda onu
tapdalayıb keçir. Amma yazıq bənövşə
gözəl qızın ayaqlarına belə toxunduğu
üçün özünü xoşbəxt sayır. Burada
biz öz vəziyyəti, statusu ilə razılaşmayan
çiçəyin son nəticədə yenə də aza
qane olmaq, taleyi ilə barışmaq xisləti ilə
rastlaşırıq.
Cübran sanki bu məqamla
razılaşmayaraq bənövşənin arzusunu ən
yüksək səviyyədə yerinə yetirir və bu, bənövşəyə
həyatı bahasına başa gəlsə də, o, heç
olmasa bir anlığa yaşadığı yüksəlişdən
məmnun qalır. Bu - ideya yolunda, azadlıq yolunda
canını qurban verməyə hazır olanların fəlsəfəsidir.
Zahirən Hötenin “Bənövşə”sini xatırladan bu əsər
öz ideyasına və ruhuna görə daha çox dərəcədə
M.Qorkinin “Şahin nəğməsi”ni xatırladır. Yerdə
sürünmək və ya boynunu büküb yerə
sığınmaq aqibəti ilə razılaşmayanların
bir anlıq uçuşu və yüksəlişi! Və bu
ani yüksəlişin səadəti!
Təsadüfi
deyildir ki, Cübranın ruhuna yaxşı bələd olan
Aida İmanquliyeva əsərdən məhz bu misraları
iqtibas gətirir: “Mən indi ölürəm. Mən
ölürəm, ancaq mənim qəlbimdə heç bir vaxt
heç bir bənövşənin keçirmədiyi bir hiss
var. Mən ölürəm, ancaq mən doğulduğum dar
dünyanın hüdudlarından kənarda nələr
olduğunu bilirəm. Həyatın məqsədi də elə
budur. Gündüzlərin və gecələrin təsadüfləri
arxasında gizlənən mahiyyət də elə budur”.
Bəli, Cübran bir azadlıq
carçısıdır. Lakin azadlığa çatmaq
üçün əvvəlcə idealların dərk
olunması lazımdır. Aydın həyat yolu əvvəlcə
ideya dünyasının özündə bir aydınlıq
olmalıdır.
Cübranın bütün
üstünlüyü məhz ideya aydınlığında
və fikirlərinin ahəngdarlığındadır. Bir
çox Şərq filosofları kimi, o da öz fəlsəfəsini
kiçik hekayətlər və şeirlər vasitəsilə
ifadə edir. Fərq isə bundan ibarətdir ki, onun
poeziyasında hissiyyatdan fikir yox, fikirdən bir hissiyyat
yaranır və bu fikirlər bir-birini tamamlayaraq şairin fəlsəfi
dünyagörüşünü bütövləşdirir.
Mahiyyətlərin, ideyaların
poetik tərənnümü Şərq klassik poeziyası
üçün yenilik sayıla bilməz. Nizaminin və
Füzulinin yaradıcılığında xeyir, həqiqət,
eşq, söz haqqında ümumi fikirlər kifayət qədər
çoxdur. Düzdür, burada da ümumilərin, mahiyyətlərin
vəsfinə, tərənnümünə daha çox yer
ayrılıb. Mahiyyəti ifadə edən lakonik fikirlər
tapmaq elə də asan deyil. Lakin bununla belə, fikirləri
kontekstdən ayırıb ifadə etmək və ideyalar
arasındakı münasibəti aşkarlamaq
mümkündür. Bu, xüsusi bir yaradıcılıq, təhqiqat
tələb edir. Səbəb isə bundan ibarətdir ki, Şərqdə
poeziya daha yüksək bir məqam hesab olunurdu. Ona görə
də, fikri mümkün qədər əritmək özü
bir məharət sayılırdı. Əbu Turfanın dediyi
kimi, “poeziyada bariz şəkildə üzə çıxan
çılpaq fikir emosional yaşantının ahəngini poza
bilər”, ona görə də Şərqdə böyük
şairlər ideyaları dəbdəbəli paltara və
söz xəzinəsinin ləl-cavahiratına bürüyərək
oxucuya görüntü planında, hissi-psixoloji müstəvidə
təqdim edirdilər. Sözün gözəlliyindən
feyziyab olan oxucu isə bu söz çələnginin içərisində
ona dərman və ya zəhər verildiyinin belə fərqində
olmur.
Cübran da söz çələngindən
böyük məharətlə istifadə edir. Lakin hiss,
emosiya və əhvaldan daha çox, fikir, düşüncə
təqdim etdiyini gizlətmir. A.İmanquliyeva məhz bu cəhəti
nəzərə alaraq yazır: “…romantik şair ağlı
intuisiya ilə, hisslə birləşdirir, başqa sözlə,
dünyanı ilhamla, “bədii şəkildə” mənimsəyir,
varlıq hadisələri üzərindən adilik
örtüsünü qoparır, onun arxasında saxlanan
gözəlliyi üzə çıxarır”.
Yazdıqlarının ənənəvi
mənada şeir yox, fəlsəfi fikir və ya aforizm
olmasına baxmayaraq, Cübran özünü yenə də
şair hesab edir. Çünki onun anlamında şair daha
geniş mənada başa düşülür. Çünki
o, dili də bədii dil çərçivəsindən
çıxararaq milli tərəqqinin, yaradıcı təfəkkürün
ifadəsi kimi şərh edir. Onun “şair”i həm şair, həm
alim, həm filosof, həm də qəhrəmandır: “Şair
- xalqın yaradıcı gücünün ifadəçisi,
ruh aləmində baş verənləri əql
dünyasına ötürən, fikir dünyasında baş
verənləri bilik fəzinəsinə toplayan bir bələdçidir”.
Bu fikri Cübran “Ərəb dilinin gələcəyi”
haqqında yazarkən söyləyir. O, şairi dilin qoruyucu mələyi
statusunda görür. Cübran üçün “şair dilin
həm atası, həm də anasıdır”. Bu cür
yüksək və geniş mənada başa düşülən
şair anlamı, əlbəttə, ənənəvi
şairdən fərqlidir.
Bəli,
bu cür başa düşülən şair sadəcə
şeir yazan yox, milli düşüncəni poetik zirvəyə
qaldıran bir şəxsdir. Biz nə üçün bu fərqi
xüsusilə vurğulayırıq? Çünki Şərq
ənənələrinə görə və xüsusən
Azərbaycanda yayılan təsəvvürlərə görə
şair məhz şeir yazan insanlara deyilir. Digər sahələrdə
fəaliyyət göstərən şəxslərin öz
statusu, öz adı vardır. Kimsə alim, kimsə fəhlə,
kimsə siyasətçi, kimsə filosofdur.
Görünür, Cübran şair sözünü məhz
mütəfəkkir-ziyalı mənasında işlədir.
Cübran özü də ilk
növbədə mütəfəkkir-ziyalıdır və təsadüfi
deyil ki, onun poeziyası fərdi təəssüratlardan daha
çox, bəşər təcrübəsinin ümumiləşməsindən
yaranan ümumi obrazlar, anlayışlar, ideyalar arasında
münasibəti tərənnüm edir.
Kimsə
konkret təbiət mənzərəsinin, yaxud hansısa
konkret bir fərdin gözəlliyini vəsf edir. Hansısa
hadisənin təsiri ilə qəlbin konkret bir
sıxıntısını sözlərlə ifadə edir.
Lakin kimsə bu konkret təzahürlərdən abstraksiya
olunaraq, ümumiyyətlə gözəlliyi, ümumiyyətlə
haqqı, ümumiyyətlə eşqi, insanı, həyatı,
dünyanı bir müstəviyə gətirir, onlar
arasında universal əlaqələrdən danışır,
və bu əlaqələrin öz gözəlliyini ifadə
etməyə çalışır.
İdeyalar dünyasının daha
möhtəşəm bir gözəlliyi var imiş! Hadisələrdə
görünməyən, ayrı-ayrı hədislərlə
ifadə oluna bilməyən; ölçüsü, boyu-buxunu,
rəngi-ruhu olmayan bir gözəllik! Qeyri-müəyyənliyə
bir aydınlıq gətirilməsi,
ölçüsüzlüyün, hüdudsuzluğun söz
hüduduna sığışdırılması! Şəffaflığın
rəngi, qaranlığın işığı, sükutun
pıçıltısı!
Fizika “qaranlığın
işığı” ideyasına ancaq indi-indi yan alır.
Şairlər isə əksliklər arasında dərin daxili əlaqəni,
görünür, fəhmlə duyurlar. Cübran deyir: “Mən
gecə kimi sükutla doluyam, ucsuz-bucaqsız və
hüdudsuzam, mənim qaranlığımın əvvəli,
dərinliyimin sonu yoxdur”.
İçimizdəki zülmət
ilahi qüdrət, yaradıcı ilham sayəsində hər
an işıqlana bilər və onun heç də bir
boşluq olmadığı, nə qədər böyük
bir yük daşıdığı üzə
çıxar.
Səlahəddin
XƏLİLOV
Ədəbiyyat qəzeti.-2009.-9
oktyabr.-S.1-4.