“Diqqət:
mikrofon!”
Prezident
Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin “Azərbaycanın
efir məkanı: problemlər və vəzifələr”
adlı analitik məqaləsi ölkənin teleradio sistemində
əsaslı dəyişikliklərin edilməsini və
hazırlanan verilişlərin cəmiyyətin intellektual səviyyəsinin
artırılması zəminində qurulmasını tələb
edir.
***
“Diqqət:
mikrofon!” bir qayda olaraq televiziya və radio studiyalarının
qapılarında yazılır. Amma elə bilməyin ki, bu
yalnız texniki məna daşıyır. Əslində bu ifadə
böyük mahiyyət kəsb edir. Bəs, nəyə diqqət
yetirməli? Bu sualın geniş, əhatəli və
jurnalistikanın elmi köklərinə əsaslanan cavabı
Prezident Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz
Mehdiyevin oktyabrın 2-də “Azərbaycan” qəzetində dərc
olunan məqaləsində öz əksini tapıb.
***
Akademik
Ramiz Mehdiyev bu məqalədə ikinci dəfə müstəqillik
əldə edən Azərbaycanda mətbuatın, o cümlədən
elektron KİV- lərin keçdiyi inkişaf tarixinə nəzər
yetirərək onların demokratik proseslərin təkmilləşməsindəki,
vətəndaş cəmiyyətinin formalaşmasındakı
xidmətlərini yüksək dəyərləndirərək
bildirir ki, “Televiziya kanallarının texniki imkanları hədsiz
dərəcədə genişlənmiş,
qarşılıqlı əlaqə və kommunikasiyanın
yeni formaları yaranmış, onların operativliyi yüksəlmiş,
təsir dairəsi genişlənmişdir. Artıq
ümumrespublika kanalları peyk vasitəsilə dünyanın
ayrı-ayrı bölgələrinə yayımlanmağa
başlamışlar.
Heç
şübhə yoxdur ki, ictimai fikrə təsir imkanları
baxımından televiziya və radio bütün digər
kütləvi informasiya vasitələrindən yüksəkdə
dayanır. Televiziya və radio hər evə, ailəyə
daxil olmuş, insanların gündəlik həyatının
ayrılmaz tərkib hissəsinə çevrilmişdir.”
Administrasiya
rəhbərinin fikrincə elektron KİV zamanın sürəti
ilə ayaqlaşmalı, öz proqram siyasətlərini məhz
yaşanan dövrün diqtəsi və cəmiyyətin mənəvi
tələbləri zəminində qurmağı
bacarmalıdırlar. Lakin bu sahədəki bir sıra
boşluqlar - PA rəhbəri hesab edir ki, - “Son dövrlər
Azərbaycanın televiziya və radio kanallarının fəaliyyətində
nöqsan və çatışmazlıqların artması bu
məsələnin ictimai müzakirəyə
çıxarılmasına, vəziyyətdən
çıxış yollarının axtarılmasına,
problemlərin aradan qaldırılması üçün əməli
tədbirlərin həyata keçirilməsinə zəmin
yaratmışdır.”
Bu
gün akademik Ramiz Mehdiyevi narahat edən ən mühüm məsələlərdən
biri teleradionun məlumatlandırıcı, maarifləndirici, əyləncə
funksiyaları arasındakı disbalansın pozulmasıdır.
Çünki məhz bu disbalansın pozulması nəticəsində
cəmiyyət üçün təhlükəli olan fəsadlar
yaranır. Məhz ona görə də PA-nın rəhbəri
bu gün Azərbaycanın ekran-efir siyasətinə yenidən
baxılmasını zəruri sayır.
Etiraf etməliyik
ki, elektron KİV hər şeydən öncə ən
mühüm təbliğat və təşviqat vasitəsidir.
Təəssüf doğurucu amil ondan ibarətdir ki, bu gün
bir çox hallarda bu təbliğat sözünün
özü birmənalı qarşılanmır. Daha çox
siyasi anlamda dərk olunur. Əslində isə ekran və efir
yarandığı gündən bəri dilin, ədəbiyyatın,
tarixin, ictimai-siyasi, sosial proseslərin, vətənpərvərlik
ideyalarının, etik, estetik dəyərlərin təbliğatçısı
olub. Radio-televiziyaların başlıca missiyası budur. Cəmiyyət
də daha çox bunu görmək və eşitmək istəyir.
Həm də bunu sırf Azərbaycan və Azərbaycançılıq
naminə istəyir. Axı bir zaman ölkədə yalnız
bir radio və bir televiziya fəaliyyət göstərirdi. O da
təkcə ölkə daxilində yayımlanırdı. Bu
gün elmi-texniki tərəqqinin sürətli inkişafı
nəticəsində radio-televiziyalar artıq sərhəd
tanımır. Dünyanın istənilən məmləkətində
oturub Azərbaycanı görmək mümkündür. Digər
tərəfdən də deyirik ki, ekran cəmiyyətin
güzgüsüdür. Elə isə gəlin görək bu
gün Azərbaycan cəmiyyətində gedən bütün
mütərəqqi proseslər tam şəkildə ekranda
öz əksini tapa bilirmi? Təbiidir ki, əgər tapa bilsəydi,
akademik Ramiz Mehdiyev bu məqaləni yazmağa ciddi ehtiyac hiss
etməzdi.
Administrasiya
rəhbərinin fikrincə efir məkanında biznes maraqları
ictimai maraqları üstələməməlidir.
“İctimaiyyəti narahat edən və ən çox
müzakirə olunan məsələlərdən biri televiziya
kanallarında aşağı səviyyəli, keyfiyyətsiz əyləncə
və şou-biznes xarakterli verilişlərin çəkisinin
artmasıdır. Problemin ekspertlər səviyyəsində
müzakirəsi göstərir ki, teleradio qurumlarının
biznes maraqları, efir vaxtının mentalitetimizə yad
verilişlərlə doldurulması, peşəkar kadrların
azlığı və digər məsələlər bu kimi
ciddi çatışmazlıqların yaranmasının əsas
səbəbləridir”.
Bu gün əyləncə xarakterli verilişlərin çoxluğu proqram siyasətində böyük boşluqlar və yeknəsəklik yaradıb. Axı hər bir televiziya və radio proqramında auditoriyanın bütün təbəqələrinin marağı nəzərə alınmalıdır. Xüsusilə uşaqlar və gənclər. Bu gün bu proqramların özləri də daha çox əyləncə üstündə qurulur. Uşaq verilişləri hər bir kanalda həftədə bir yaxud iki dəfə bir saat müddətində nümayiş etdirilir və bu verilişlər daha çox oyun xarakterli olaraq uşaqların intellektual inkişafına, əsaslı təsir gücünə malik deyil. Bir çox inkişaf etmiş ölkələrdə, o cümlədən Amerika Birləşmiş Ştatlarında elə kanallar var ki, onlar gündəlik proqramlarının səkkiz saatını yalnız uşaqlara həsr edirlər. 2009-cu il Azərbaycanda uşaq ili elan olunub. Bu son dərəcə gözəl bir təşəbbüsdür. Amma gəlin görək bu təşəbbüsün ekran həyatı varmı? Yoxdur. Halbuki uşaq ili ilə əlaqədar teleradioların xüsusi layihələri olmalı idi. Çoxsaylı müsabiqələr, festivallar, bilik yarışları keçirilməli idi. Böyük fitri istedada malik uşaqlar cəmiyyətə təqdim olunmalı idilər. Uşaqların bədii yaradıcılığı ekranda öz əksini tapmalı idi. “Abşeron” rəsm qalereyası neçə illərdir ki, balaca rəssamların əl işlərindən ibarət sərgilər təşkil edir. Bu əsərlərin bir çoxu da xarici ölkələrdə nümayiş etdirilib. Amma televiziyalar bunların heç birinə maraq göstərmir. Ümumiyyətlə, incəsənətin rəssamlıq sahəsi televiziyalar üçün tam mənada unudulub. Bəzi rəssamlara həsr olunan portret verilişlər istisna olmaqla. Axı istər klassik, istərsə də müasir Azərbaycan rəssamlığının çox böyük məziyyətləri var ki, onları yalnız televiziyada açmaq mümkündür. Dünya rəssamlıq məktəbinin inkişaf xüsusiyyətləri də televiziya proqramları üçün daha məqbuldur. Ümumiyyətlə, dünya mədəniyyətinin, dünya musiqisinin təbliği yetərli deyil. Dünya musiqisi yalnız Maykl Cekson və Şakiranın yaradıcılığı ilə məhdudlaşmır. Klassik Azərbaycan və klassik dünya musiqisinin təbliğini də qənaətbəxş hesab etmək olmaz... Bir zamanlar Əfrasiyab Bədəlbəylinin, Azər Rzayevin, Zəhra Quliyevanın müəllif proqramları var idi ki, onları nəfəs çəkmədən dinləmək olardı. Bu qəbil verilişlər insanların musiqi zövqünün formalaşmasında müstəsna əhəmiyyət kəsb edirdi.
Diqqət:
mikrofon!
Bu ifadə hər kəsi daha çox diqqətli
olmağa çağırır. PA rəhbərinin bu
konsepsiya xarakterli yazısı sübut edir ki, efir məkanında
hər bir əməkdaşın diqqətli olması onun həm
vəzifə, həm də vətəndaşlıq
borcudur. Xüsusilə də aparıcıların daha
hazırlıqlı və daha diqqətli olmaları gərəkdir.
Akademik Ramiz Mehdiyev TV kanallarında aparıcı probleminin də
olmasından narahatlığını bildirərək qeyd
edir ki, “bir çox hallarda aparıcıların peşəkarlıq
səviyyəsi, nitqi standartlara uyğun gəlmir”. Administrasiya
rəhbəri ölkənin teleradio kanallarını bir-birini
təkrarlamamağa, daha çox beynəlxalq modellərdən,
o cümlədən BBC və CNN-nin təcrübəsindən
bəhrələnməyə çağırır.
“Müasir dövrdə internetin sürətli inkişafı
müəyyən sahələr üzrə
ixtisaslaşmış bir çox televiziya kanallarını
balanslaşma istiqamətində səy göstərməyə
məcbur edir. Məsələn, Fransanın BFMTV, ABŞ-ın Bloomberg, CNBC kimi
biznes və maliyyə kanalları ənənəvi
statuslarından imtina etməyə, siyasət və digər
sahələr üzrə proqramlar hazırlamağa məcbur
olurlar. Təəssüf ki, Azərbaycan telekanalları
müasir tendensiyaları nəzərə almaqda, fəaliyyətlərini
günümüzün tələbləri səviyyəsində
qurmaqda passivlik nümayiş etdirirlər.”
Məhz
konsepsiya xarakterli bu məqalədə efir məkanının
bütün incəlikləri şərh olunaraq ali təhsil
müəssisələrində peşəkar jurnalist
kadrların hazırlanmasına da diqqət yetirilərək
qeyd olunur ki, “ali məktəblərdə jurnalistikanın elmi əsasları
tədris olunur. Lakin praktikada jurnalist konkret iş yerinə gələndə
onu təzədən öyrətmək zərurəti
yaranır.”
Burada bir
məqamı xatırlamaq yerinə düşərdi ki,
70-80-ci illərdə Azərbaycanda yalnız bir Televiziya və
bir Radio fəaliyyət göstərirdi. Lakin bu teleradio tələbə
jurnalistlər üçün həm də təcrübə
bazası idi. Xüsusilə gənclik verilişlərinin 60
faizi məhz tələbə jurnalistlər tərəfindən
hazırlanardı. Hətta tələbə müəlliflərin
aldıqları qonorar ştatdakıların qonorarından qat-qat
çox olardı. Nəticədə jurrnalist tələbələr
həm nəzəriyyəni təcrübəyə tətbiq
etmək imkanı əldə edirdilər, həm də maddi cəhətdən
təmin olunurdular. Yaradıcı insanlar üçün maddi
və mənəvi stimulun bir-birini tamamlaması isə son dərəcə
mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Onu da qeyd etmək
yerinə düşər ki, xatırladığımız məhz
həmin illərdə Moskvada dərc olunan “Jurnalist” və
“Radioveşaniye I Televideniye” adlı sahə jurnalları var
idi. Ekran efir məkanına məxsus bir sıra incəliklərin
öyrənilməsində bu qəbil nəşrlərin də
əhəmiyyəti az deyildi. Bu gün dərc olunan “TVplyus”
jurnalı da tərtibat və məzmun baxımından
maraqlıdır. Lakin bu yalnız AzTV-nin orqanıdır.
Ölkənin bütün teleradiosunu əhatə edən bir
jurnalın da olması bu sahədəki bir sıra problemlərin
həllinə yardım etmiş olardı.
PA-nın
rəhbəri Ramiz Mehdiyev Azərbaycanın efir məkanının
tam mənzərəsini yaradan bu məqaləsində
sözü gedən sahənin inkişafı baxımından
yeni qurumların yaradılması ehtimalının da
olduğunu bildirir. “Bir sıra ölkələrdə TV
Akademiyası fəaliyyət göstərir. TV sahəsində
olan problemlərin araşdırılması və
tele-jurnalistlərin hazırlanması ilə məşğul
olur. Hesab etmək olar ki, indiki mərhələdə
tele-kanallarda çalışan kadrların
ixtisaslarının artırılması məqsədi ilə
ölkədə əsaslı tədbirlər haqqında düşünməyin
vaxtı çatıb.”
Etiraf etmək
gərəkdir ki, akademik Ramiz Mehdiyev əslində bu məqaləsi
ilə sanki geniş tamaşaçı və dinləyici
auditoriyasının arzu və istəklərini də dilə
gətirmiş oldu.
Bütövlükdə
bu məqalə ölkənin efir məkanının
yaradıcı heyəti üçün birmənalı şəkildə
fəaliyyət proqramıdır. Teleradio jurnalisti olmaq istəyənlər
üçünsə ən dəyərli dərs vəsaitidir.
Teleradio
jurnalistlərinin qarşısında duran başlıca vəzifələrin
şərh olunduğu, bu sahədəki problemlərin yaranma səbəblərinin
və onların aradan qaldırılması yollarının ətraflı
izah edildiyi bu fəaliyyət konsepsiyasına görə
akademik Ramiz Mehdiyevə bu sahənin sıravi bir nümayəndəsi
kimi böyük minnətdarlığımı bildirirəm.
“Diqqət:
mikrofon” yazılan hər bir studiyaya daxil olan aparıcıya isə
“Azərbaycanın efir məkanı: problemlər və vəzifələr
“adlı məqaləni dönə-dönə oxuyub sonra
mikrofonu açmağı tövsiyə edirəm.
Çünki mikrofon önündə diqqət yetirilməsi
vacib olan bütün məqamlar bu fəaliyyət
proqramında öz əksini tapıb.
Zərxanım ƏHMƏDLİ
Ədəbiyyat qəzeti.-2009.-16
oktyabr.-S.5.