“Sükutun
poeziyası”na ön söz
Mədəniyyət
tarixində elə böyük şəxsiyyətlər
vardır ki, onlar müəyyən bir millətin, ölkənin
hüdudlarını keçərək bütün bəşəriyyət
miqyasında tərəqqiyə xidmət etmiş, müxtəlif
sivilizasiyalar arasında körpü atmağa, qütbləri
birləşdirməyə nail olmuşlar. Həm
Şərq, həm də Qərb oxucuları üçün
doğma olan və öz yaradıcılığı ilə
xalqlar və mədəniyyətlər arasında
qarşılıqlı yaxınlaşmaya xidmət edən belə
böyük şəxsiyyətlərdən biri Cübran Xəlil
Cübrandır. Onun həm bədii
yaradıcılığı, həm böyük məna
tutumuna malik olan fəlsəfi fikirləri öz ruhuna və
pafosuna görə Şərq mahiyyətini ifadə etsə də,
ideya və məzmununa görə Qərb düşüncə
tərzi və romantik poeziyasından da bəhrələnmişdir.
C.X.Cübran irsinin koloriti və cazibədarlığı
onun Şərq bədii yaradıcılıq ənənələrinə
sadiq olmasından irəli gəlir. "Şərqin
üstün cəhətlərini Qərb oxucusuna necə,
hansı yollarla çatdırmaq olar?" - sualına ən
yaxşı cavablardan birini Cübran Xəlil Cübran öz
şəxsi yaradıcılığı və fəaliyyəti ilə
vermişdir.
C.X.Cübran
imzası Azərbaycan oxucusuna XX əsrin 70-ci illərindən
etibarən görkəmli şərqşünas alim Aida
İmanquliyevanın əsərlərindən
tanışdır. O, hələ 1975-ci ildə Cübran Xəlil
Cübrana ayrıca kitab həsr etmiş, bu böyük ərəb
yazıçısının həyat və
yaradıcılığını geniş şərh etmişdir.
Aida xanım bu mövzuya ilk növbədə
bir ərəbşünas alim olmaq etibarı ilə müraciət
etsə də, sonrakı tədqiqatlarında o, Cübranı
həm də bir mütəfəkkir kimi dəyərləndirmiş
və onun Şərq ilə Qərb düşüncə tərzlərini
vəhdət halında ifadə edən əsərlərini
fəlsəfi aspektdə də təhlil etmişdir.
A.İmanquliyeva Cübranın fəlsəfi
dünyagörüşündən bəhs edərkən əvvəllər
bu barədə aparılan tədqiqatlara da öz münasibətini
bildirmişdir. O, Cozef P.Hoqassianın "Xəlil Cübran;
fikir qanadları. Xalq filosofu" adlı kitabına xitabən
yazır: "Burada əsas diqqət Cübranın bədii
yaradıcılığında əksini tapmış fəlsəfi
baxışlarının təhlilinə verilmişdir. Müəllif belə nəticəyə gəlir ki,
Cübranın dünyagörüşü dərin idealist
yönümlüdür, belə ki, onun fəlsəfi
konsepsiyasının əsasını bu mühakimə təşkil
edir - həyat hər şeydən əvvəl ruhun həyatıdır"
(A.İmanquliyeva. Yeni ərəb ədəbiyyatı
korifeyləri. Bakı - Elm, 2003, səh. 33).
C.X.Cübranın
həyat və yaradıcılığı haqqında ən
geniş və dəyərli məlumat Aida İmanquliyevaya məxsus
olduğu üçün kitabın giriş hissəsində
onun Cübran haqqında əsərindən seçmələr
dərc olunur. Kitaba həmçinin AMEA-nın müxbir
üzvü, professor Səlahəddin Xəlilovun Cübran
poeziyasının Azərbaycan ədəbiyyatı kontekstində
təhlilinə həsr olunmuş məqalə daxil
edilmişdir.
XX əsrin əvvəllərində Qərb
sivilizasiyasının ən çox yayıldığı
Şərq ölkələrindən biri olan Livan mədəniyyətlər
arasında necə əlaqələndirici rol
oynayırdısa, indi - XXI əsrin əvvəllərində
Azərbaycan da Şərq və Qərb arasında həmin
mövqeyi tutur: bu baxımdan, o vaxt Livanda yaranmış ədəbi-bədii
irs bu gün Azərbaycan üçün olduqca aktualdır.
Professor Aida İmanquliyevanın uzaqgörənliyi və onun
seçdiyi problemin əhəmiyyəti Şərq və Qərb
sivilizasiyaları arasında dialoqun qaçılmaz olduğu
müasir şəraitdə özünü daha aydın
göstərir.
Müasir dövrdə Cübran
yaradıcılığının daha böyük
aktuallıq kəsb etməsini, habelə onun ədəbi-bədii
və fəlsəfi irsinin dilimizdə səslənməsinə
olan ehtiyacı nəzərə alaraq bu kitabda onun bir sıra əsərləri
Azərbaycan oxucusuna ilk dəfə təqdim edilir. Tərcümədə Cübrana
xas olan poetik üslubun saxlanmasına cəhd göstərilmiş,
mətnlərin təfərrüatı deyil, müəllifin
ideya və ruhu önə çəkilmişdir. Şərq-Qərb
Tədqiqat Mərkəzinin əməkdaşları fəl.e.d.
Könül Bünyadzadə, fəl.e.n. Müşfiq
Şükürov, fil.e.n. Əfsanə Məmmədova, Əmirşah
Əmirəhmədov tərəfindən orijinaldan tərcümə
edilən bu əsərlər Azərbaycan xalq hikməti
nümunələri ilə, atalar sözləri və aforizmlər
kimi Şərqdə geniş yayılmış kəlamlarla
çox gözəl səsləşir. Cübran öz
yaradıcı təfəkkürünün məhsulu olan
ideyalarla bərabər, Şərq adamına hələ
şifahi xalq ədəbiyyatından, el hikmətindən bəlli
olan bir sıra fikirləri yeni kontekstdə və yeni
üslubda təqdim edir. Cübran hər gün
dəyişən köpük və dalğalara rəğmən,
həmişə sabit qalan dəniz və sahil münasibətlərindən
bəhs edərkən fani dünyanın gəldi-gedər nemətləri
arxasında əbədi dəyərləri görməyin zəruriliyini
vurğulayır. Onun yazılarını oxuyan insan
ruhunun ənginliyinə qədəm qoyur: "Mən
əngin dənizəm, bütün aləmlər isə mənim
sahilimdə bir qum dənəsidir" (Dj.Djebran. İzbrannoe;
Per. s arab., anql. L.; Xudoj. Lit.; 1986, str.241 ).
İnsanın
hikmət dənizinə, haqq dünyasına qədəm
qoyması onu böyüdür, yüksəldir və fani
dünya onun müqabilində bir qum dənəsi kimi olur.
Burada "Mənəm haqq, haqq məndədir", yaxud "Məndə
sığar iki cahan, mən bu cahana sığmazam" - deyən
Nəsiminin fəlsəfi pafosu bir qədər fərqli formada
ifadə olunsa da, ideya və ruh eynidir. Yəni Cübran öz
yaradıcılığında Amerika transsendentalizmindən və
Avropa romantik poeziyasından xeyli dərəcədə bəhrələnmiş
olsa da, onun əsas ideya mənbəyi orta əsr İslam Şərqi,
təsəvvüf fəlsəfəsidir.
Bəli,
Cübran nə qədər orijinal olsa da, o, məhz bir Şərq
şairi olaraq qalır. Bununla belə, o, ənənəvi
Şərq poeziyasını sadəcə təkrarlamır.
Ömər Xəyyamdan, Məhsətidən üzü bəri
Şərq poeziyasında ən çox dəbdə olan
mövzularda da Cübranın yeni tapıntıları
adamı heyrətləndirir: "Sən şərab
içirsən ki, sərxoş olasan, mən isə içirəm
ki, başqa bir şərabın sərxoşluğundan azad
olum" (Yenə orada, səh.244).
Prof. Aida
İmanquliyevanın tədqiqatlarında daha çox dərəcədə
Cübranın ideya qaynaqları və onun Qərb romantizmi ilə
əlaqələri müqayisəli şəkildə şərh
edilmişdir. Oxuculara təqdim olunan bu kitabda Cübran
yaradıcılığının o dövrkü Azərbaycan
ədəbiyyatı ilə də ideya yaxınlığı
araşdırılmış və bir sıra ümumi cəhətlər
aşkar edilmişdir. Xüsusən, Mirzə Cəlil
və Hüseyn Cavid kimi böyük Azərbaycan
yazıçılarının əsərlərində tərənnüm
edilmiş bir sıra motivlərin Cübran
yaradıcılığına da xas olması onu bizim
üçün daha da doğmalaşdırır.
Belə güman edirik ki, C.X.Cübranın Azərbaycan
dilində oxuculara təqdim olunan "Peyğəmbər",
"İblis", "Kafir Xəlil" və s. bu kimi əsərləri
bir tərəfdən ənənəvi mövzulara yeni,
orijinal baxış mövqeyindən, digər tərəfdən
də fəlsəfi ideyaları ənənəvi poetik üslubda təqdim
etməyin gözəl nümunələri kimi böyük
maraq doğuracaqdır.
Tarixin eyni bir zaman kəsiyində uzaq Amerikada və Azərbaycanda
yaşayıb-yaradan iki böyük Şərq mütəfəkkirinin
eyni mövzuda yazıb-yaratması, yeni obraz və bədii təfəkkür
kontekstində bir daha ənənəvi Xeyir və Şər
timsallarına müraciət etməsi təsadüfi deyil.
Bütün
bəşəriyyət miqyasında düşüncə,
qlobal təfəkkür indiki dövrdə - qloballaşma
şəraitində təbii görünə bilər. Amma bir
əsr bundan əvvəl ədəbi prosesin diqqətinin
planetar miqyaslı problemlərə, sivilizasiyalararası
münasibətlərə yönəldilməsi yalnız
zamanı qabaqlamaq hesabına mümkün ola bilər.
Qabaqlayıcı təfəkkür isə ancaq dahilərə
xas olan bir cəhətdir.
Yubiley ərəfəsində Azərbaycan mətbuatında
C.Cübran yaradıcılığına həsr olunmuş məqalələr
və onun ayrı-ayrı əsərlərinin tərcümələri
ölkəmizdə gedən ədəbi-bədii prosesin beynəlxalq
miqyasdakı proseslərlə sıx surətdə
bağlı olduğunu göstərir. Azərbaycanın Şərq
ilə Qərbin qovuşuğunda yerləşən bir ölkə
kimi təkcə böyük İpək yolunun bərpasında,
iri miqyaslı iqtisadi layihələrin həyata keçirilməsində
deyil, həm də mədəni-mənəvi irslərin bərpası
və əlaqələndirilməsi sahəsində
öncül mövqe tutması tamamilə
qanunauyğundur.
Böyük mütəfəkkir-şair C.X.Cübranın
anadan olmasının 125 illik və onun Azərbaycanda ilk tədqiqatçısı,
görkəmli şərqşünas alim Aida
İmanquliyevanın 70 illik yubileylərinə bir töhfə
olan bu kitab, eyni zamanda, sivilizasiyalararası dialoqa, ümumbəşəri
idealların və humanist təfəkkürün təbliğinə xidmət
edəcəkdir.
Prof. Nərgiz PAŞAYEVA
Ədəbiyyat qəzeti.-2009.-30
oktyabr.-S.1.