Qumral Sadıqzadənin bədii yaradıcılığı

 

Azərbaycan ədəbi mühitində "Son mənzili Xəzər oldu" adlı üç hissəli romanı, maraqlı povest hekayələri iri həcmli elmi-publisistik məqalələri ilə tanınan Qumral xanım Seyid Hüseyn qızı Sadıqzadə 1929-cu ildə Bakı şəhərində İçərişəhərdə həyatın hər cür acılarına şahid olmuş Uzun Seyidlər adı ilə məşhur olan bir nəslə məxsus, Şirvanşahlar sarayına bitişik ikimərtəbəli qədim bir evdə dünyaya göz açmışdır. Qumral xanım iki nəcib nəslin, iki aydın vətəndaşın - Seyid Hüseyn Azərbaycanın ilk ziyalı xanımlarından biri olan lirik şairə Ümmgülsüm Sadıqzadənin övladıdır. Amma təəssüf ki, həyat bu nəcibliyə qarşı öz mərhəmətini əsirgəmişdir. Ya bəlkə nəciblik elə həyatın acı sınaqları nəticəsində qazanılır. Ailənin davamının bugünkü vəziyyəti məhz belə bir qənaətə gəlməyimizə əsas verir. Seyid Hüseyn Ümmgülsümün övladları Oqtay Sadıqzadə, Toğrul Sadıqzadə Qumral Sadıqzadə öz istedadları, ziyalı tövrləri ilə ictimaiyyətə məlum şəxsiyyətlərdir.

Qumral Sadıqzadə 1947-ci ildə Bakı Energetika texnikumunu, 1952-ci ildə Azərbaycan Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsini bitirmişdir. 1960- ildən etibarən dövri mətbuatda rus dilindən tərcümələri ilə çıxış etmişdir. Yazıçını ədəbi dairəyə tanıtdıran ilk əsəri iri həcmə malik olan "Son mənzili Xəzər oldu" adlı tarixi-publisistik romanı oldu. Qumral xanım özü əsəri haqqında belə məlumat verərək yazır: "Kitab iki hissədən epiloqdan iabərtdir. Birinci hissə nəslin tarixindən başlayaraq Seyid Hüseynin həyatının 1920-ci ilədək - Azərbaycanda Sovet hakimiyyəti qurulanadək olan dövrünü əhatə edir.

Kitabın ikinci hissəsi Seyid Hüseynin tarixən qısa bir müddət ərzində - ömrünün son on yeddi ilinin yaddaşlarda yaşayan, xatirələrdə qalan, nəslimizdə bizdən yaşlıların, vaxtilə atamı yaxından tanıyanların söhbətləri, eləcə rəsmi sənədlər, faktlar əsasında yazılmışdır".

Yazıçının 2002-ci ildə nəşr etdirdiyi "Mənim nakam qardaşım" əsəri bu nəslin tarixinin davamı kimi görünür Seyid Hüseynin ailəsinin 37-ci il repressiyasından sonrakı dövrünü əhatə edir.

2000-2008-ci illəri Qumral Sadıqzadənin həyatında bədii yaradıcılıq baxımından ən məhsuldar bir dövr hesab edə bilərik. Bu illər ərzində dövri mətbuatda ədibin bir-birindən maraqlı povest hekayələri görünmüşdür: "Analar tək qalmasın" (povest), "Uzunçu", "Deyingən" s. hekayələri. Bu günə qədər yazıçının qələmi öz itiliyini saxlayır fəaliyyətini davam etdirməkdədir. Sonuncu hekayəsi - "Xəsisliyin dərəcəsi" "Ədəbiyyat qəzeti"nin 15 sentyabr 2008 tarixli nömrəsində dərc olunmuşdur.

Qumral Sadıqzadənin bədii yaradıcılığında diqqəti çəkən məqamlardan birincisi onun öz hekayələrində xarakterlər yaratmışdır. Yazıçının xarakter hekayələrinin əsas ideyası isə bundan ibarətdir ki, insanın həyatını onun xarakteri müəyyənləşdirir. Biz bu hekayələrdə xarakterin situasiyadan deyil, situasiyanın xarakterdən asılılığını müşahidə edirik. Yəni müəllifə görə, əslində həyatın çətinliyi ya asanlığı şərt deyil, əsas insanın onu necə qavramasıdır. Mühüm məqamlardan biri budur ki, xarakter yalnız fərdin özünə deyil, həm onun əhatə olunduğu mühitə əhəmiyyətli dərəcədə təsir göstərir. Göstərilən cəhətlər müəllifin yalnız xarakter hekayələri üçün deyil, həm vəziyyət hekayələrinə şamil edilə bilər. Birincilərdə ("Uzunçu", "Deyingən", "Qönçə arvad", "Gəlinbacı paltar yuyur", "Xəsisliyin dərəcəsi" hekayələrində) xarakter vəziyyəti yaradırsa, ikincilərdə ("Analar tək qalmasın", "Təranə" povestlərində) situasiyanın yenə xarakterdən qaynaqlandığını görürük.

"Uzunçu" hekayəsində müəllif xarakterin mühitə təsirini belə ifadə edir: "Belə adamla qatarla uzaq yol getməyi, bir dam altında yaşamağı, xüsusən ailə qurmağı Allah heç kəsə qismət eləməsin! Bu o deməkdir ki, ömrünü vaxtından qabaq çürüdəcəksən". Bu cümlələr əslində yazıçının bütün xarakter hekayələrinə epiqraf kimi səslənir. "Uzunçu" hekayəsində Xavərin əri Eyvaz arvadına bircə kəlmə sözü çatdırmaq üçün bütün gün ərzində baş verən əhvalatları danışmaq cəhdindədir. Bu isə yalnız Xavəri deyil, hətta onları ayaqüstü yoluxmağa gələn qonağı da təbdən çıxarır.

"Gəlinbacı paltar yuyur" hekayəsində isə müəllif tipik vasvası obrazı yaratmışdır. Bu əsərdə Bilqeyis xanımın ətrafındakılar onun ifrat təmizkarlığına məhkum olunmuşlardır. Əsərin sonunda müəllifin qeydindən məlum olur ki, hekayənin mövzusu tamamilə həyatdan götürülüb: "Bilqeyis xanım on-on beş il bundan qabaq səksən iki yaşında dünyasını dəyişib. Allah ona qəni-qəni rəhmət eləsin! Bu yazıya görə qoy ruhu inciməsin". Əslində Qumral Sadıqzadənin qəhrəmanlarının prototipi hər kəsin yaşadığı mühitdə var nəfəs aldığımız havanı qatılaşdıran da məhz onlardır. Müəllif bu hekayələrlə hər kəsi öz daxilinə, öz xislətinə nəzər salmağa səsləyərək insanın özünü tanımağa islah etməyə ehtiyacı olduğuna inandırmağa çalışır.

"Qönçə arvad" hekayəsində Asifin mövhumatçılığı ətrafındakıları da yoluxdurub onların həyatını mürəkkəbləşdirir. Asif xalasını onun qızını qonşuluqda yaşayan Qöncə arvadın ayağının uğursuzluğuna inandırmaqla onları da özü kimi bu cəfəngiyyatdan asılı vəziyyətə salmağa nail olur: "O gündən etibarən ana da, qız da bir yerə getmək üçün evdən çıxanda özləri hiss etmədən qeyri-ixtiyari əvvəlcə həyətə baxır, Qönçə ilə üz-üzə gəlməməyə çalışırdılar".

Qumral Sadıqzadənin romanından sonra iri həcmli əsərləri povestləridir. "Analar tək qalmasın", "Təranə" "203 nömrəli palata". "Analar tək qalmasın" əsəri bu povestlər içərisində ən tipik vəziyyətə həsr olunmuş əsərdir ictimaiyyətimizin ağrılı mövzularındandır. Əsərin ilk cümləsini təşkil edən mənzərənin şahidi olmayan yəqin ki, yoxdur: "Avtobus dayanacağa yaxınlaşanda orta cərgədə oturmuş yetmiş yaşlı ağsaçlı qadın zənbilindən sellofana bükülmüş köhnə "Əmək veteranı" kitabçasını çıxarıb çətinliklə ayağa qalxdı, qapıya tərəf getdi". Təsvir olunan səhnə kimliyindən asılı olmayaraq, qadının mənəvi tənhalığından xəbər verir. Halbuki o, ömrünün qırx ilini müəllimliklə keçirən, üç dürüst övlad böyüdüb onlara təlim təhsil verən, ərini itirdikdən sonra iki övladını təkbaşına layiqincə evləndirən qayğıkeş bir anadır.

"Təranə" "203 nömrəli palata" povestlərində yazıçı maraqlı xarakterlər yaradır, onların da hər biri vəziyyətlərdə açılır. Bu əsərlərdə insan eqoizminin qurbanları öz xasiyyətləri, iddiaları ilə ətrafındakıların həyatını zəhərləyən insanların mənəvi xəstəliklərinin xüsusiyyətləri öyrənilir.

Qumral Sadıqzadənin hekayə povestləri şirin təhkiyə üsulu ilə yazılmışdır. Bədii dili sadə lakonikdir, yazıçı hadisələrin təsvirində təfərrüata varmır. Əsərlərinin hər birində ideyadan kənar ştrixlərə mümkün qədər yol verməməyə çalışır. Yazıçı sanki həyatı bir psixoloq kimi müşahidə edir, buna görə onların hər biri lirik-psixoloji əsərlərdir.

Qumral Sadıqzadə ədəbi ictimaiyyətdə yalnız tərcümələri bədii əsərləri ilə deyil, həmçinin elmi-publisistik məqalələri ilə tanınır. Onun "Seyid Hüseyn" "Şairə Ümmgülsümün qəbri tapıldı", "Anamın nadir əlyazmaları" adlı məqalələri yüksək elmi dəyərə malikdir.

Nizami Cəfərovun qeyd etdiyi kimi, "Son mənzili Xəzər oldu" adlı sənədli romanları çapdan çıxanda müəllifin ilk qələm təcrübəsi olan bu kitablar həm ədəbiyyatçılar, həm geniş oxucu kütləsi tərəfindən böyük rəğbət maraqla qarşılandı. Çox keçmədən o, Azərbaycan Yazıçılar Birliyinə üzv oldu 2000-ci ilin mart ayında bu kitabların müzakirəsi keçirildi. Qumral Sadıqzadənin dövri mətbuatda ən çox çıxışı "Ədəbiyyat qəzeti"ndə görünür ki, bu da onun hekayələrinin oxunaqlığından irəli gəlir. Yazıçı ədəbi-bədii fəaliyyətinə görə prezident təqaüdünə layiq görülmüşdür.

 

 

Könül NƏHMƏTOVA

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2009.- 4 sentyabr.- S.5.