Bir il sonra yazılası
yazı
2009-cu il
sentyabrın 21-də görkəmli
alim, ədəbiyyatşünas,
dilçi, tənqidçi
Nizami Cəfərovun
50 yaşı tamam olur. Mən bu yubileylə əlaqədar rəğbət
və hörmət bəslədiyim "əlli
yaşında cavan"
dostum haqqında yazmaq niyyətindəydim. Amma onun haqqında
kitab hazırlandığını
bildim və bu kitaba yazı
yazmaq təklifıni aldım. Yazdım. Bir il gözləməyə
səbrim çatmadığı
üçün bu yazımı mətbuata da verirəm. Qoy bir il
sonra yazılmalı olan bu sözlər
Nizamiyə əlli illiyi münasibətilə
ilk təbrik olsun.
Nizami Cəfərovla
ədəbi münasibətlərimiz
mübahisədən başladı.
Məqalələrinin birində
o Molla Pənah
Vaqifı Azərbaycan
ədəbi dilinin banisi adlandırmışdı.
Mən buna etiraz etdim. Çöx
böyük şair saydığım və poeziyasına pərəstiş
etdiyim Vaqifi ədəbi dilimizin banisi saymaq, zənnimcə,
Dədə Qorquddan Molla Vəli Vidadiyəcən dilimizin inkişaf yolunu nəzərə almamaq deməkdi. Sonralar Nizamilə sıx ünsiyyətdə olduq, xoş münasibətlərimiz
yarandı, birgə səfərlərdə yol
yoldaşı kimi bir-birımizi daha yaxından tanıdıq, ədəbi
döyüşlərdə çiyin-çiyinə addımladıq. Nizami mənim haqqımda dəyərli məqalələr,
ayrıca kitab yazdı, Azərbaycanda və Türkiyədə nəşr etdirdi. Çox illər sonra İstanbulda (ya Ankarada, yadımda
deyil) yenə bu mübahisəli məsələ haqqında
söhbətmiz düşdü
və yenə də Nizami öz fikrində, mən öz fikrimdə qaldıq. Bir bu məsələdən
başqa ədəbiyyatımızın
tarixi və bu günü haqqında bütün qeyri məqamlarda mövqeyimiz, anlayışlarımız,
zövqümüz demək
olar ki, əksər hallarda üst-üstə düşür.
Nizami Cəfərovun sanballı
araşdırmalarında üç
cəhəti vurğulamaq
istəyirəm. Elmi fəaliyyətinə
dilçi kimi başlayıb və sırf ədəbiyytşünaslıq
tədqiqatlarında, ədəbi
tənqidi yaradıcılığında
dilçilikdən gələn
təcrübəni - sözə,
dilə önəm verilməsini qoruyub saxlayır. Əsərlərinin
digər müsbət
özəlliyi Azərbaycan,
Türkiyə, rus və dünya filologiyasının çağdaş
səviyyəsinə və
tələblərinə yaxından
bələd olması
və onlardan üzvi şəkildə bəhrələnməsidir.
Nəhayət,
üçüncü - bəlkə
də ən vacib cəhəti - Azərbaycan ədəbiyyatına
ümumtürk kontekstindən
yanaşmasıdır.
Əvvəlki illərdə ədəbiyyat
tariximizi müxtəlif
qaynaqlarla bağlayır
və sanki onun formalaşmasında ümumtürk ədəbi
sərvətini görmür,
ya görmək istəmirdilər. Son illər
- bəlkə burda mənim də azacıq xidmətim var - ədəbiyyat tariximizi ortaq türk abidələri - Orxon yazıları, Mahmud Qaşqarlı "Divanı", "Qutadqu bilik"lə, min beş yüz
illik Oğuz şerilə əlaqəlndirmək,
qardaş Türkiyə,
cığatay ədəbiyyatlarıyla
paralel inkişaf yollarını araşdırmaq,
ədəbiyyat salnaməmizi dilimizin
ən möhtəşəm
abidəsilə - "Kitabi-Dədəm Qorqud"la başlamaq meylləri artıq qanunauyğunluq kimi təsdiq olunur. Çox şadam ki, yeni "Ədəbiyyat tarixi"mizdə də, Azərbaycan Ensiklopediyasının
yeni nəşrində
ədəbiyyatımız haqqında
icmalda da bu tendensiya müəyyən
dərəcədə
öz əksini tapıb.
Bu işdə ədəbiyyatımıza,
ədəbiyyat tarixmizə
ən böyük xidmətlər göstərənlərdən
biri, bu meylləri dəqiq elmi mülahizələrlə
əsasdandıranlardan Nizami
Cəfərovdur. O da önəmlidir ki, ədəbyyatımıza
ümumtürk kontekstindən
yanaşan Nizami, eyni zamanda, bu
ümumiliyin içində
azərbaycanlılığın özəlliyini əritmir,
azərbaycançılıq konsepsiyasını möhkəm
elmi təməllər
üzərində yüksəldən
əsərlər nəşr
etdirir. Onun azərbaycançılığa həsr etdiyi kitab məhz bu cəhətdən çox əhəmiyyətlidir.
Türkçülük və
azərbaycançılıq heç vəchlə bir-birini inkar etmir, əksinə, bir-birini tamamlayır. Nizami "Türk xalqları ədəbiyyatı"
adlı 4 cildliyini meydana çıxararkən
həm sırf Azərbaycan ədəbiyyatına,
həm də bütün türk xalqlarının ədəbiyyatlarına
böyük töhfə
vermiş oldu. Alimin Azərbaycanda, Türkiyədə müxtəlif
elmi toplantılarda, simpoziumlarda, konfranslarda böyük maraqla qarşılanan çıxışları,
nəhayət, Bakıda
Atatürk Mərkəzinin
sədri kimi fəaliyyəti də bu məqsədlərə
yönəlib.
Nizami Cəfərovun
Milli Məclisin Mədəniyyət komissiyasınn
sədri seçilməsi
məni səmim-qəldbən sevindirdi. Ümid edirdim ki, Milli Məclisdə
ədəbiyyatımızın, mədəniyyətimizin maraqlarını
yetərincə müdafiə
edə biləcək,
xoşbəxtlikdən bu
ümidlərim tamamilə
doğruldu.
Ədəbiyyatımıza, incəsənətimizə
qayğı, yazıçılara,
sənət adamlarına
diqqət unudulmaz öndərimiz Heydər Əliyevin təməlini qoyduğu və Prezident İlham Əliyev tərəfindən
uğurla davam etdirilən siyasətdir. Təəssüf ki, hələ də ədəbiyyatın əhəmiyyətini,
onun yaşaması, inkişaf etməsi üçün dövlət
dəstəyinin, o cümlədən, maddi dəstəyinin önəmini
yetərincə dərk
etməyənlər var.
Mədəniyyətə qayğı
dövlətin sədəqəsi
yox, vəzifəsidir.
Bunu ayrı cür yozanlar hələ də tapılır. Qəribədir
ki, bu cür
yozumlar həm bəzi müxalifət qəzetləri səhifələrindən
səslənir, həm
də Milli Məclisin iclaslarında, bəzi iqtidar nümayəndələri tərəfindən.
Müxalifət qəzetlərində
hesab edirlər ki, Yazıçılar Birliyinin büdcəyə
salınması onun sərbəstliyinə xələl
gətirir, onu asılı edir. Belə çıxır ki, dövlət büdcəsində olmayan,
məsələn Teatr
Xadimləri İttifaqı,
Yazıçılar Birliyindən
daha artıq sərbəstdir, daha az asılıdır. Yazıçılar Birliyinin
büdcədə olması
onun hansı sərbəstliyinə, müstəqilliyinə,
öz fəaliyyətini
yalnız ədəbi
meyyarlarla, yaradıcılıq
ölçüləriylə qurmasına haçan və necə mane olub? Eləcə də
başqa yaradıcılıq
təşkilatları. Dünya
standartlarıyla müqayisəyə
gəldikdə isə,
dünyanın bütün
ölkələrində yazıçıların
müəllif haqları
qorunur, biz isə nəinki qəzetlərdə dərc
olunan saysız-hesabsız iri yazılarımız, müsahibələrimiz,
çıxışlarımıza
görə, televiziya kanallarında hər gün, ya günaşırı
göstərilən filmlərimizə
görə, hətta Prezident fərmanıyla 25
mim tirajla nəşr olunan kitablarımıza görə
də bir qəpik qonorar almırıq. Qəribədir
ki, bu qədər
varlı-karlı adamlar arasında yalnız yazıçıların,
guya ki, böyük gəlirlərinə
qısqanclıqla yanaşılır.
Həm də bu təzə şey deyil. Yadımdadır, hələ sovet
vaxtında Mərkəzi
Komitənin ideologiya katiblərindən biri böyük bir iclasda yazıçıların
guya ki, yüksək qonorarlarından
ağzı sulana-sulana
danışırdı. Bu
barədə Rəsul
Rzanın elə həmin iclasdan sonra yazdığı bir şeri də
var.
Qonorarı az olsun,
Ömrü uzun.
Şair qardaşlar,
vallah,
ən doğrusu budur,
dava-dalaşlı,
həyəcanlı, təlaşlı,
şərəfli yolumuzun.
Qoy şeir
Qısa olsun və dərin,
Yuxusu ərşə çəkilməsin,
Haqq-hesabımızı çəkənlərin.
1958
İndi Milli Məclisdə bu cür söhbətlər
olanda Nizami Cəfərov bu iradlara məntiqli, bəlkə hətta həddindən artıq sərt cavab verir. Mən ədəbiyytımızın mənafeyini inadla qoruduqları üçün
Nizamiyə də, Rafael Hüseynova da, başqa yazıçı-deputatlara
da, ümumən bü məsələdə
düşünülmüş, məsuliyyətli və ədalətli mövqe tutan bütün başqa deputatlarımıza
da Yazıçılar
Birliyi adından dərin minnətdarlığımı bildirirəm.
O ki, qaldı şəxsən Nizami Cəfərova, yadımdadır, Yazıçılar Birliyi təltiflər haqqında təkliflər hazırlayanda Nizamiyə müraciət etdim, onu hansı fəxri ada təqdim edə biləcəyimizi soruşdum. Nizami gülərək:
- Çox sağ olun, Anar müəllim, - dedi, bütün adları almışam, doktor, professor, əməkdar elm xadimi, Elmlər Akademiyasının müxbir üzvü...
Nizaminin güclü yumor hissinə malik olduğunu bildiyimçün
zarafatla: bəlkə bir iki şeir
yazasan, səni xalq şairi adına təqdim edək, - dedim.
Bu, əlbəttə, zarafat idi. Zarafat olduğunu
onunçün vurğulayıram
ki, yumor hissindən məhrum olan bəzi bədxahlar: "Yazıçılar
Birliyi bir-iki şeir yazana da xalq şairi
adı verir" - deməsinlər.
Əzizim Nizami, sən ömrünün də, yaradıcılığının,
ictimai və elmi fəaliyyətinin də ən gözəl, ən qaynar, ən məhsuldar dövrünü
yaşayırsan. Əlli
illiyinə də yeni ədəbi və elmi töhfələrlə
gələcəyinə inanıram. Odur ki, səni bu
başdan təbrik edirəm. Ancaq, şübhəsiz, bir ildən sonra səni Ağsaqqallar Şurasının üzvü
olduğun Yazıçılar
Birliyi adından da təbrik edəcəyik. İnşallah,
hələ almadığın
hansı adı almağın barədə
də fikirləşirik.
Anar
xalq yazıçısı
sentyabr 2008
Ədəbiyyat qəzeti.-2009.-18
sentyabr.-S.5.