AYNİANA
YUNAN DEYİL
Keçən
əsrin 50-60-cı illərində S.T.Yeremyanın və İqrar Əliyevin irəli sürdükləri
bir iddia yenidən
gündəmə gətirilmişdir. Həmin iddiaya
görə, Albaniyanın qədim Ana vilayətinin
mərkəzi şəhəri orta əsrlərdə
Yunan adlanmışdır (Eremən 1958.
304-305; Aliev 1960. 103).
"Azərbaycan
arxeologiyası və etnoqrafiyası" jurnalının
2010-cu il 1-ci sayında belə bir məqalə dərc olunub:
"Ayniana-Yunan şəhəri
haqqında" (Məlikov, Əlıyev 2010. 113-120).
Düşünürsən ki, müəlliflər
bir halda ki, özlərindən qabaq
dəfələrlə toxunulan bir mövzuya müraciət
ediblər, yəqin, S.Yeremyandan, İ.Əliyevdən,
V.Qukasyandan fərqli bir
mövqe ortaya qoyacaqlar. Ancaq
yazını oxuduqca bunun
tam əksini görürük.
Demək olar ki, hər
abzasda cəhd olunur ki, Ana şəhərinin əhalisi
yunanlarla əlaqələndirilsin.
Eradan
öncə II-I minilliklərə aid
mixiyazılı kitabələri, orta əsr
xristian salnamələrini nəzərdən
keçirərkən görürük ki, Ayniana, Yunana,
Yunan şəhərinin indiki
yunanlara bir aidiyyəti
yoxdur. Onda belə sual ortaya
çıxır: -Görəsən, nə məqsədlə
bizim (demək mümkündürsə) etnoqraf və tarixçilər Albaniyanın Ana şəhərini Yunanla
eyniləşdirirlər?
Ona görəmi Yunanıstan
bir dövlət kimi dostumuzun düşməni və düşmənimizin
dostudur? Bunlar Ana şəhərini xəritələrdə
Ağdama, Əskərana tərəf
çəkməklə kimlərin diqqətini cəlb etmək
istəyirlər?
M.H.Baharlı
hələ 1921-ci ildə yazırdı: "Xəzər dənizinin
suları altında qalan Yunan
şəhəri ilə Ayniananı eyniləşdirmək uğursuz cəhddir" (Baxarlı 1921. 51). Ancaq nədənsə müəlliflər onun kitabından sitat gətirmirlər.
Məqalədə
iddia olunur ki, şəhərdə yunan
silahları istehsal edilir
və bazarlarda satılırdı. Əslidə
həmin silahları yunanlılar yox, yerli ustalar düzəldirdilər.
Z.İ.Yampolski 1959-cu ildə Yunan şəhərinin xarabalıqlarından
tapılan arxeoloji nümunələrlə
tanış olmuş və belə nəticəyə
gəlmişdir ki, həmin maddi-mədəniyyət
nümunələri yunanlara yox, yerli ustalara
məxsusdur (Əmpolğskiy 1959). Müəlliflər həmin
tədqiqata da münasibət bildirmirlər.
Antik yunan və latın tarixçilərinin əsərlərində
yunanların yaşadıqları ərazilər Ayniana və ya Eniana yox, İuna,
İoniya adlandırılır. Yunan etnonimi isə mənbələrdə
4 cür - Un, Unan, Yun, Yunan
formalarında göstərilmişdir (Şopen
1866. 118; İeronim 1883. 172; Nakko 1873. 78; Vaqner
1901.26-27; Marr 1920. 29-31 və s.).
Həmin yunanlar indiki
Yunanıstanda
yaşamırdılar. Xəzər dənizinin
şərqində və cənub-qərbində
yaşayırdılar. Onların bir hissəsi
yerli əhali ilə qarışdı, bir hissəsi isə Anadoluya,
oradan Adriatik dənizi
sahilinə köçdü.
Nikifor Blemmid yazır: "Şimal-qərbdən Kaspi dənizi boyunca skiflər,
sonra unlar, kaspilər,
onların ardınca döyüşkən albanlar
yaşayırlar" (Aliev 2010. 264). Alman gəzgini Adam Oleari XX əsrin başlanğıcında Qafqazda olarkən Xəzər dənizinin şərqində
- Salyan şəhəri
yaxınlığında Yunan kəndinin
xarabalıqlarını görmüşdü
(Oleariy 1906. 486).
Dionisi
Perieqetə görə, Un skif tayfalarından biridir. Həmin unları İ.A.Orbeli, ardınca T.V.Trever
honların xüsusi qolu
hesab edirlər (Aliev
2010. 345-346). Əslində isə yunanlar nə
skif, nə də hun
tayfasıdır. Onlar Xəzər dənizinin
cənub-şərqində skiflərdən və hunlardan qabaq
yaşayırdılar. Tarixi şəraitdən
asılı olaraq onların bir hissəsi skif və hunlarla birləşmiş, bir
hissəsi isə Anadoluya köçmüşdür.
(Marr 1936. 47-48; Vaqner
1901. 26-27).
Arximandrit İeronim 1883-cü ildə nəşr etdirdiyi "Bibliya
arxeologiyası" kitabında yazır ki,
ionialılar e.ö. II minilliyin
ortalarında Finikiyadan çox
da uzaqda
yaşamırdılar. Onlar öz əlifbalarını finikiyalılardan
götürmüşlər (İeronim
1873. 172-173).
Yunanların
Avropaya köçməyib Anadoluda qalan hissəsi e.ö. VIII yüzillikdə Urartu
tayfa ittifaqının tərkibinə daxil oldu. Urartu
tarixinin görkəmli tədqiqatçılarından
biri B.B.Piotrovski
yazır ki, Un Urartunun qəbilə tanrılarından biri idi. Ayin
zamanı ona 1 buğa,
2 qoç qurban kəsilərdi
(Piotrovskiy 1944. 272).
Aleksey
Nakko yazır ki, İonia ittifaqına aid olan numizmatik nümunələri
Türkiyə ərazisindən tapırıq (Nakko
1873. 78). Əhəmənilər Bosfor
boğazını keçib Avropaya qoşun yeridəndə
İonia hərbi qüvvələri I
Daranın tərəfinə keçdilər. Antik yunan tarixçiləri
qeyd edirlər ki, İonia çarı Koas
I Daraya tabe oldu (Nakko 1873. 135).
Yunanların
bir hissəsi əhəmənilərin süqutuna qədər makedoniyalılara tabe olmadı. Arrian (II əsr)
yazır ki, Arbel
döyüşündə yunan
muzdluları III Daranın tərəfində vuruşurdular
(Aliev 2010. 297).
Makedoniyalı
İskəndər o hadisəni yunanlara bağışlamadı. Baktriyanı işğal edəndə həmin yunanlar sığındıqları qalada ağ bayraq qaldırsalar da,
hamısını qılıncdan keçirtdi.
"Albaniya tarixi"ndə yunanlar
İunan adlandırılır. Göstərilir
ki, onların əcdadları ari mənşəli deyildir.
Onlar Qərbə köçəndən sonra tədricən ariləşdilər. Musa Kaqankatuklu yazır:
"Dillər qarışanda Yafəs nəslindən 15 xalq törədi. Onlardan biri İunandır" (İstoriə Alban 1861. 19; Albaniyanın tarixi
1993. 15).
E.ö. I minillikdə və eranın əvvəllərində
Xəzər dənizinin cənub-şərqində, orta əsrlərdə Beyləqanla Bərdə
arasında yaşayan yunanlar
hansı yunanlardır? İlkin mənbələrin
tədqiqi göstərir ki, onlar Suren Yeremyanın, Voroşil Qukasyanın, İqrar
Əliyev və Rauf Məlikovun güman etdiyi kimi, Balkanlardan gəlmə
yunanlar deyillər. Xəzər ətrafından
Avropaya köçən unların
qalıqlarıdır.
Vilhelm Vaqner 1901-ci ildə nəşr etdirdiyi
"Ellada" kitabında yazır:
"Yunanıstan əhalisinin bir hissəsi
Balkanlara Orta Asiyadan gəlmişdir" (Vaqner
1901. 26-27). Fikrimizcə, yunan adı
altında gizlənən etnosların hamısını
qeyd-şərtsiz hindavropa mənşəli
etnoslar kimi qələmə
vermək gerçəkliyə uyğun deyil.
İlk
öncə onu nəzərə almaq lazımdır ki, qədim
yunanların özləri yekcins bir tayfa deyildilər. Troyanın
işğalından Əhəməni dövlətinin meydana gəlməsinə qədər ellinlər
4 tayfa ittifaqı formasında təşkil
olunmuşdular. Xırda dialektləri nəzərə
almasaq, hər tayfa
ittifaqı bir dildə
danışırdı. Həmin tayfa
ittifaqları İoniya, Dori,
Attika və Eolidən ibarət idi (Pollen 1751. 277).
Heç yunanlar Bizans
imperatorlarının zamanında da bir tayfadan ibarət
deyildılər. Göytürk
xaqanının qardaşı 556-cı ildə Bizans
səfirinə demişdi: "Siz yunanlar 10
tayfasınız və bizimlə 10 dildə
danışırsınız" (Qumilev
1967. 216).
Hindavropa
nəzəriyyəsinin tərəfdarlarına görə, qədim
yunanlar ari (Vaqner 1901. 27; İvanov
1980. 132), Yafəs nəzəriyyəsinin tərəfdarlarına
görə isə sami mənşəli olmuşlar (Marr 1920. 31-43).
Əslində isə onların hamısı sami
və ari mənşəli deyildi. Anadolunun və
Troya vilayətinin qədim əhalisinin xeyli hissəsi türksoylu
etnoslar olmuşdur.
N.Y.Marr
1920-ci ildə Leypsiqdə nəşr etdirdiyi
"Yafəs mənşəli Qafqaz və
üçüncü etnik
element" kitabında dolayısı ilə
türk dilinin Ön Asiyanın qədim dillərindən biri olduğunu təsdiq etdi. Yafəs dillərini sami
mənşəli dil kimi
qələmə versə də, belə bir
gerçəkliyi inkar edə bilmədi ki, Yafəs dillərindəki totem
tanrıların, odun, suyun,
yerin, göyün
adları türkcədir. Eyni zamanda Qafqaz
xalqlarının dəmirə və kömürə bəslədikləri
etiqadın kökləri Altaydan gəlir (Marr 1920, 30, 37).
N.Y.Marr
yazır ki, Yunanıstanın ilk etnosları yunan dilində
yox, Yafəs dillərində
danışırdılar. Onlar Avropaya Aralıq dənizinin şimalından və
şərqindən gəlmişlər (Marr
1920. 47-48). N.Y.Marr yazır: "Ermənilərin
dili kimi yunanların dili də hibriddir. Yunan dilinin leksikasına İber dilinin təsiri olmuşdur" (Marr 1920.
29, 30).
Yunan mifik təsəvvüründə Prometey titanın, yəni Yapetin
oğludur. Eyni zamanda İon özü Yafəsin törəməsidir. İoniya ittifaqına daxil
olan etnosların dili
Yafəs qatışıq hindavropa dili idi. Məsələn:
Ocaq sözü ocaqai, yer sözü
gi formasında yunanların dilinə Yafəs
dillərindən keçmişdir (Marr 1920. 43; Marr 1936. 55).
İ.İ.Şopen
yazır: "İon
"Bibliya"dakı İavandır. İon
və qrek tamamilə başqa
mənşəli etnoslardır" (Şopen
1986. 208, 296). R.İ.Şor 1931-ci ildə çap etdirdiyi "Yafəs
və türk dillərinin
qarışması haqqında" məqaləsində
göstərmişdir ki, qədim yunan coğrafiyasında çoxlu
qeyri-ellin adlar
vardır (Şor 1931. 226). Doğrudan
da, e.ö. II-I
minilliklərdə Aralıq dənizi hövzəsi
etnoslarının xeyli hissəsi türklərdən
ibarət idi.
İ.İ.Şopen
yazır: "Olimp dağının
adı Alinpe sözündən törəmişdir.
Alinpe xalis tatar sözüdür. Olimp xalqını Balkan
yarımadasını tutaraq Aran nəsli yaratmışdır" (Şopen 1866. 104).
Aran dini tarixçilərin əsərlərində
Kadm da
adlandırılır. O, e.ö. XV əsrdə
Anadoludan Yunanıstana gəlmiş, 22 hərfdən
ibarət Finikiya əlifbasını Olimpə
gətirmişdir (İstoriə reliqii
1872. 9).
Qədim
yunan miflərindən İonun
qızı İnax-inək adı daşıyır. Zevsin arvadı çox
gözəl olduğuna görə
İnaxı ərinə qısqanır və inəyə
döndərir (Mifı 1980. 512).
İonların
bir qismi türk mənşəli olmasaydı, onlar öz ilahələrinə
türkcə ad verməzdilər.
Qədim
yunan panteonunda bir qayda olaraq
Asiya tanrıları mənfi obrazlar kimi
görünürlər. Bu da ondan irəli gəlir ki, onlar Aralıq dənizi
sahillərində koloniyalar yaradaraq qonşuları ilə vuruşurdular.
Həmin səbəbdən yuxarı Fərat çayı boyunun tikinti tanrısı
olan Araz yunan panteonuna tikintiləri
yandırıb külə döndərən ilahi
kimi daxil olmuşdur.
Troya şəhərini
mühasirədə saxlayan yunanlar Ata adlı
tanrıdan qorxurdular. Onların inancına
görə, Ata meşədə,
cığırlarda azan yunanları tutur və canını alır (Vaqner 1901. 94, 612).
Un, Unan,
Yun, Yunan etnonimləri
yunan dilinin
leksikası əsasında izah olunmur. "Divanü-luğat-it-türk"də
yun kuş "tovuz quşu" mənasında
verilmişdir (MK IV. 2006. 349, 705). Bu da onunla
bağlıdır ki, tovuz
quşu qədim yunan
etnoslarından birinin totemi
olmuşdur. Həmin yunanlar
hindavropa dilli olublarsa, nəyə görə öz totemlərini türkcə
adlandırmışlar?
Bizim bəzi
etnoqraf və tarixçilər
S.T.Yeremyanın keçən əsrin 50-ci illərində irəli
sürdüyü bir
uydurmanı yenidən gündəmə gətiriblər. Guya Albaniyanın qədim Ana
vilayətinin mərkəzi şəhəri orta
əsrlərdə Yunan
adlanmışdır.
Bu məqamda Tufarqanlı
Abbasın söylədiyi misralar yada düşür:
Bəd
övladı əzəl başdan
tanıram,
Çör-çöp
yığıb yad ocağın
yandırar.
Elmi tədqiqat
pərdəsi altında öz
ocağımıza su tökənlərin
sayı artmaqdadır. Onlar çör-çöp
yığıb, yadların ocağını yandırır və
Azərbaycanın dövlət büdcəsindən maaş alırlar.
İstifadə
olunan ədəbiyyat:
Azərbaycan
dilində:
1.Albaniya tarixi 1993 - Musa Kaqankatuklu. Albaniya tarixi. Bakı:
Elm, 1993, 241 s.
2.Esxil. Seçilmiş əsərləri. Bakı: Avrasiya-Press, 2006,
200 s.
3.MK IV. 2006 - Mahmud Kaşğari.
Divanü-luğat-it-türk.
Bakı: Ozan, 2006, 752
s.
4.Məlikov, Əliyev 2010 - Məlikov
R., Əliyev T. Ayniana
-Yunan şəhəri
haqqında.// "Azərbaycan
arxeologiyası və etnoqrafiyası", № 1, Bakı,
2010, s. 113-120.
Рус дилиндя:
5.Алиев 2010 - Алиев Кемал. Древнегреческие и латинские
первоисточники по истории древнего Азербайджана. Баку: Элм
и тахсил, 2010, 398 с.
6.Бахарлы
1921 - Бахарлы М.Г. Азербайджан. Баку, 1921, 302 с.
7.Вагнер
1901 - Вагнер Вильгелм. Эллада. -Санкт-Петербург-Москва,
1901, 1012 с.
8.
Гумилев 1967 - Гумилев Л.Н. Древние тюрки. Л.: Наука, 1967, 504 с.
9.Иванов
1980 - Иванов В.В. Анатолийские языки / Древние языки Малой Азии. М.: Прогресс,
1980, с. 129-160.
10.
Иероним 1883 - Иероним
Архимандрит. Библейская археология. Санкт-Петербург. 1883, 297 с.
11.
История Агван 1861 - История Агван
Моисея Каганкатваци. СПб, 1861, 376 с.
12.
История религии 1872 - История религии и тайных религиозных обшеств
и народных обычаев древнего и нового мира. ч. II, СПб, 1872, 355 с.
13.
Марр 1920 - Марр Н.Я.
Яфетический Кавказ и третий етнический элемент в
созидании средиземноморской культуры. Лейпсиг, 1920,
54 с.
14.
Марр 1936 - Марр Н.Я. Место
грузинского языка в мировой истории созидания и развития речи / Язык и история.
Т.1, Л, 1936, с. 42-61.
15.
Мифы 1980 - Мифы народов мира. Т.1, Москва: Изд-во "Энциклопедия",
1980, 672 с.
16.
Накко 1873 - Накко Алексей.
Старая Бессарабия. ч.1,
Одесса, 1873, сон сящифяляр йохдур
(АМЕА Мяркязи Елми Китабханасы).
17.
Олеарий 1906 - Олеарий
Адам. Описание путешествия в Московью и через Московью в Персию. СПб, 1906, 582 с.
18.
Пиотровский 1944 - Пиотровский Б.Б. История и культура Урарту. Эреван: Изд-во АН Арм. ССР, 1944,
364 с.
19.Роллен
1751 - Роллен. Древняя история. Т.2, Санкт-Петербург,
1751, 346 с.
20.
Шопен 1866 - Шопен И.И. Новые данные о Кавказе и его древних обитателей. СПб,
1866, 501 с.
21.
Шор 1931 - Шор Р.И. О яфретическо-турецком языковом
смешении. Доклады АН СССР, М, 1931, с. 223-244.
İlhami CƏFƏRSOY,
AMEA Nəsimi
adına
Dilçilik İnstitutunun baş elmi işçisi,
filologiya elmləri doktoru
Elm.- 2012.- 5 aprel.- S.12.