Buraxılmış
bir siyasi səhvin bağışlanılmaz acı nəticələri
və ya Azərbaycan
torpaqlarının ermənilərə güzəştə
gedilməsi prosesi necə baş
vermişdir
Məlum
tarixi həqiqətdir ki, Cənubi Qafqaz ərazisində
heç zaman Ermənistan deyilən dövlət
olmamışdır. 1917-ci ilin fevralında Rusiyada baş verən
burjua-demokratik inqilabından sonra imperiya dağılmış
və onun keçmiş ərazilərində yaşayan bir
sıra xalqlar öz müqəddəratlarını təyin
etmək hüququ əldə etmişdilər.
1917-ci
ilin martından 1918-ci ilin mayın 26-dək Zaqafqaziya
Federasiyası tərkibində Azərbaycan, Gürcüstan və
1804-1813, 1826-1830-cu illərdə və XX əsrin I yarısında Azərbaycan ərazilərinə
(İrəvan, Naxçıvan və Qarabağ)
keçmiş Rusiya və Sovet imperiyalarının hərbi-strateji
maraqlarını təmin etmək məqsədilə
köçürülən ermənilər birləşdilər.
1918-ci il mayın 26-da Gürcüstan Zaqafqaziya Seyminin tərkibindən
çıxmaq haqqında qərar qəbul etdikdən sonra, həmin
ayın 28-də Azərbaycandan olan deputatlar Azərbaycanın
müstəqilliyi haqqında bəyannamə qəbul etdilər.
Maraqlıdır ki, ermənilər Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin hansı ərazilərdə elan ediləcəyini
gözləyirdilər. Onlar Azərbaycan Milli Şurasına
müraciət edərək Aleksandropolun türk ordusu tərəfindən
tutulduğunu qeyd edir və İrəvanın siyasi mərkəz
kimi ermənilərə güzəştə gedilməsi məsələsini
müzakirə etməyi təklif edirlər. Müzakirələrdən
sonra İrəvanın Ermənistana güzəştə
gedilməsinin qaçılmaz zərurət olduğu, Azərbaycan
xalqı üçün isə qaçılmaz acı bir bəla
olduğu Milli Şura üzvləri tərəfindən etiraf
edilir. Bu baxımdan Fətəlixan Xoyskinin Ermənistan hökuməti
başçısının məktubuna verdiyi cavabla
bağlı onun AXC-nin xarici işlər naziri M.H.Hacinskiyə
1918-ci ilin mayın 29-da göndərdiyi məktub çox maraqlıdır. Fətəlixan məktubunda
yazırdı ki: "biz ermənilərlə bütün
mübahisələri qurtarmışıq və onlar bizim
ultimatumumuzu qəbul edəcəklər və müharibə
qurtaracaqdır. Biz İrəvanı ermənilərlə
güzəştə getdik". Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İ.H.Əliyev 2008-ci ilin əvvəlində
Ağdam rayonuna səfəri zamanı 1918-ci ildə Azərbaycan
Milli Şurası tərəfindən qəbul edilən bu qərarın
çox səhv və yanlış bir addım olduğunu qeyd
etmişdir. Ölkə prezidenti öz fikri ilə tarixi həqiqəti
təsdiqləmişdir. Bəs bu tarixi həqiqət arxiv sənədlərində
öz əksini neçə
tapmışdır, bu hadisələr neçə baş
vermişdir sualına cavab tapmaq üçün arxiv sənədlərinə
müraciət edək. 1918-ci il mayın 29-da Azərbaycan Milli Şurasının
dördüncü iclasında iki dəfə İrəvan
şəhərinin ermənilərə güzəştə
gedilməsi ilə bağlı məsələ müzakirə
olunur. Birinci dəfə məsələ müzakirə edilərkən
iclasda Milli Şuranın 28 nəfər üzvü iştirak
edir və səsvermə zamanı 16 nəfər lehinə, 1 nəfər
əleyhinə, 3 nəfər bitərəf qalmaqla 8 nəfərin
hansı mövqe tutduğu göstərilmir. Həmin gün
keçirilən ikinci iclasda İrəvandan olan Milli
Şuranın üzvləri M.H.Seyidov, M.B.Rzayev və N.Nərimanbəyov
yazılı şəkildə Milli Şuranın İrəvanın
ermənilərə güzəştə gedilməsinə
qarşı etiraz ərizəsilə müraciət etsələr
də, iştirak edən 26 nəfər Milli Şura
üzvü məsələyə münasibət bildirmədən
qəbul edilmiş qərarın qüvvədə saxlanılmasına
razılıq verirlər. İrəvandan olan deputatların
yazılı şəkildə təqdim etdikləri etiraz məktubu işə tikilsə
də indi bu sənəd arxivdə yoxdur. Milli Şura üzvlərinin
bu məsələdə
tutduqları belə bir mövqe bir sıra suallar
doğrurur. İrəvan şəhərinin ermənilərə
güzəştə gedərkən şəhər əhalisinin
və onları təmsil edənlərin rəyi soruşulmuşdumu? Sənədlər
təsdiq edir ki, heç bir rəy sorğusu və yaxud bu
istiqamətdə hər hansı bir addım
atılmamışdı. Bütün bunlar bu qərarın həm
siyasi, həm də hüquqi cəhətdən nə qədər
səhv olduğunu bir daha təsdiq edir. Digər tərəfdən,
bu şəhərin ermənilərə verilməsi məsələsi
ilə bağlı son illərdə aparılan tədqiqatlar,
xüsusilə də arxiv sənədlərinin
üzə çıxarılması Azərbaycan
xalqını daim düşündürən bir sıra
suallara aydınlıq gətirmişdir. Bu baxımdan
t.ü.f.d. V.V.Qafarovun 2011-ci ildə nəşr etdirdiyi
"Türkiyə - Rusiya münasibətlərində Azərbaycan
məsələsi (1917-1922)" adlı monoqrafiyası
çox böyük əhəmiyyət kəsb edir. Monoqrafiya
Türkiyə Cümhuriyyəti Baş Bakanlığın
Osmanlı Arxivindən bu məsələyə müəllif
tərəfindən aşkar edilmiş sənədlər əsasında
yazılmışdır. Əsərdə qiymətli məlumatlar çoxdur, lakin İrəvan
şəhərinin verilməsi ilə bağlı diqqəti cəlb
edən ən mühüm sənəd Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətini yaradanların Ənvər paşaya 1918-ci il mayın 22 və 23 tarixlərində
ünvanladıqları müraciətdir. Müraciətin mətnini
heç bir şərh vermədən bu məqalədə
verməyi məqsədəuyğun sayıram. Müraciətdə
deyilirdi: "Paşa Həzrətləri! ...Osmanlı
hökumətinin tashih-i hüdud haqqındakı təklifi ilə
müttəhid Qafqaz fikri məhv olur. Üç -
gürcü, müsəlman və erməni kantonu əvəzinə
yalnız iki kanton qalır. Çünki Axalkələk,
Aleksandropol, Eçmiəzdin, Sürməli sancaqları ilə
İrəvan sancağının bir qisminin ilhaqından sonra
Ermənistan kantonunun qtis-i küllisi
Türkiyəyə keçmiş olur. Qeyd edilən
kantonun Cənubi Qafqaz daxilində
qalan qismi isə o qədər məhdud və az bir
şeydir ki, həmin hüdud daxilində bir kanton təşkilindən
qətiyyən bəhs oluna bilməz. Sayca ermənilər Cənubi
Qafqazda çox bulunuyorsalar da onlar ufak-ufak kıtalarla müsəlman
ərazi meydanına səpilmiş
bir halda olub, bu ayrı-ayrı parçalardan bir erməni
kantonu biçmək nə coğraftyaca mümkün, nə də
felən təsəvvür olunur, müsəlman əhali belə
bir təklifi dinləmək belə istəməz. İki
kantonlu müttəhid Qafqaz hökumətinə gəlincə,
burada gürcülər qətiyyən razı deyildirlər.
Onlar işin belə müşkül bir şəklə
müncər olacağı ilə hasil olacaq ihtilat-ı daxiliyəyi kamilən təqdirdə kəndi
yüklərini sudan çıxarmaq üçün ika olunucağını təxmin
eylədikləri yanğına iştirak etməmək, ermənilərlə
əlaqəni pisləşdirməmək və eyni zamanda da kəndi
ərazilərini bir sel kimi gələcək olan erməni
mühacirətinə qarşı müdafiə eyləmək
üzrə kəndi istiqlallarını elan ilə Qafqaz
vahdaniyətindən xaric müstəqil bir siyasət
ittihazına qərar vermişlərdir. İş bu dərəcəyə
gəlincə, təbiidir ki, biz də Şimali Qafqaz ilə
birlikdə Qafqaz müsəlmanlarının istiqlalını
elan etməliyk. Fəqət indiki halda məsələnin belə
bir şəkil alması müvafiqdirmi?
Bizə
elə gəlir ki, bu, Trabzonda irae olunub da Batumda bir daha tevezzuh
edən mulahazat ilə pek də müvafiq olmaz. Acaba Türkiyə, kiçik
qardaş bulunan Azərbaycan və ümumiyyətlə,
böyük türk siyasətindən ötrü bakalım
hansı yol müvafiqdir. Kəndi daxilində hüsn-i intiqamla meşyu, daima fırsat
ardından koşan və ilk imkan bulunca arxamızdan xəncəri
vurmaq zeyniyətində qalan erməni arzu-yı milisi münker və hər zaman türk
siyasəti əleyhində mudahelat-ı əcnəbiyəyi
ihtar edən intiqalara vasitə olacaq bir buçuk milyonluq bir
erməni kütləsi bulundurmaqmı, yoxsa türk akvamı
mlə muhat, sevkülceyş nokta-yı nazarınca zararsız
və amal-ı milliyesince təmin
olunmuş kiçik bir erməni kantonumu? Siyasət-i
milliyemiz nokta-yı nazarından bizcə ikinci şəkil daha
faydalı və münasib olsa gərək...
Biz daha erməni kantonu təsisindən bəhs etdikdə məqsədimiz
erməniləri müdafiə deyil, kəndi siyasətimiz,
türk siyasət-i umumiyesi nokta-yı nəzərindən
baxır və məsələni bu siyasət kaidəsinə
həll etmək istəyirik...". Müraciətnamənin
sonuna Azərbaycanın Batum sülh konfrasındakı
nümayəndələri olan M.H.Hacınski və M.Ə.Rəsulzadədən
başqa Əhməd bəy (Can Baba), A.Səfikürdski, Ə.C.Pepinov,
M.Y.Cəfərov, F.X.Xoyski, N.Yusifbəyli və X.Xasməmmədov
imza atmışdılar. Bu müraciətnamənin göndərilməsindən
bir gün əvvəl -
mayın 22-də Ə.Hüseynzadə və Ə.Ağaoğlu
da Tələt paşaya və Ənvər paşaya eyni məzmunlu
bir müraciətnamə
göndərmişdilər. Buradan haqlı bir sual
doğur. Müzakirələr zamanı Milli Şura üzvləri
yaranmış vəziyyəti nəzərə alaraq bu
ağır bəladan imtina edə bilərdilərmi və
mümkün idimi və başqa xalqların tarixində buna
oxşar bir hadisə baş veribmi? Yuxarıda göstərilən
sənəddən aydın olur ki, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətini
yaradanlar hələ cümhuriyyət yaranmamışdan əvvəl
Qərbi Azərbaycan
torpaqlarını ermənilərə güzəştə
gedilməsi haqqında öz aralarında razılığa gələ
bilmişlər. Buna görə də XİX əsrin əvvəlində Fransa tarixində baş vermiş
mühüm bir hadisə belə bir fikir yürütməyə
əsas verir ki, Milli Şura üzvləri torpaq məsələsi
müzakirələri aparılarkən belə bir səhv
addım atmaya bilərdilər, lakin bu səhv addım
artıq əvvəlcədən planlaşdırılmışdı.
Digər tərəfdən
onların əksəriyyəti Avropa və çar
Rusiyası Universitetində təhsil almış insanlar
olduqları üçün Avropa tarixini və o cümlədən
beynəlxalq hüquq məsələlərini çox gözəl
bilirdilər. Odur ki, 1815-ci ildə Napoleon Bonapart məğlub
edildikdən sonra Vyana konqresinə toplaşan qalib dövlətlərin
başçıları bütün Avropanın və o
cümlədən Fransanın taleyini həll etməli idilər.
Fransanın ağır vəziyyətə
düşdüyünü görən ölkənin xarici
işlər naziri Taleyran çıxış yolu kimi
legitimlim prinsipi deyilən bir diplomatik vasitədən istifadə
etmək qərarına gəldi. Legitimlik prinsipinin əsas
mahiyyəti ondan ibarət idi ki,
qalib dövlətlər Avropa xalqlarının gələcək
taleyini həll edərkən Fransanın 1792-ci ilə qədər
olan təbii sərhədlərinə toxunmamalı idilər.
Bu uğurlu diplomatik vasitədən istifadə edən Taleyran
konsessdən əvvəl qalib dövlətlərin
başçıları və xarici işlər nazirləri
ilə görüşdü və demək olar ki, öz istəyinə nail oldu və
beləliklə, ölkənin ərazi
bütövlüyünü qoruya bildi. Düşünürəm
ki, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətini yaradanların bir
çoxu bu tarixi çox gözəl bilirdi. Digər tərəfdən,
1918-ci ilin may və sentyabr aylarında Cənubi Qafqazda
yaranmış siyasi vəziyyət Azərbaycanın hər
halda xeyrinə olduğu halda belə onlar bundan istifadə edib
İrəvan şəhərini güzəştə getməyə
bilərdilər. Amma çox təəssüf! Qeyd etmək
lazımdır ki, İrəvan şəhəri və quberniya
əraziləri güzəştə gedildikdən sonra 1918-ci
il mayın 28-də özünün müstəqilliyini
elan edən Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin ərazisi
99.908.86 kv.km təşkil edirdi. 13.983.10 kv. kilometr ərazi isə
mübahisəli ərazi kimi qəbul olunaraq gələcək
danışıqlar prosesində həll olunması nəzərdə tutulmuşdu.
Ermənistana
güzəşt edilən İrəvan quberniyasının ərazisi
7.913.17 kv.km təşkil edirdi. Edilən güzəştdən
sonra ermənilər Azərbaycanın Naxçıvan, Zəngəzur
və Dağlıq Qarabağ ərazilərinin Ermənistana birləşdirilməsi
iddiası ilə çıxış etdilər. Lakin
1918-1920-ci illərdə İrəvan quberniyasından başqa
əraziləri ələ keçirə bilməyən ermənilər
1920-ci aprelin 28-də Azərbaycan Sovet Rusiyası tərəfindən
işğal edildikdən sonra bolşeviklərin himayəsi ilə
yeni ərazilər əldə etməyə nail oldular. Sovet
Rusiyası hökuməti Gürcüstan və Ermənistan
missiyaları ilə ərazi məsələlərini Azərbaycan
SSR hökumətindən gizli aparırdı. Ən dəhşətlisi
isə o idi ki, Azərbaycan
nümayəndə heyəti belə danışıqlara cəlb
edilərkən onları ya ermənilər, ya da gürcülər
təmsil edirdilər. Azərbaycanlılar isə nə ermənilərin,
nə də ki, gürcülərin nümayəndə heyətlərinin
tərkibinə daxil edilirdilər. 1920-ci il avqustun 10-da İrəvan
şəhərində Sovet Rusiyası ilə Ermənistan
arasında müqavilə imzalanarkən bir sıra diplomatik sənədlərin
də sübut etdiyi kimi, burada Azərbaycanın milli-dövlət
mənafelərinə ciddi qəsdlər edilərək Zəngəzur
və Naxçıvanın Ermənistana verilməsi
planlaşdırılmışdı. Bu zaman Sovet Rusiya
hökuməti S.Orconikidzenin belə bir iddiasından
çıxış edirdi ki, "...məlum siyasi şəraitdə
Ermənistan bizə lazım ola bilər. İrəvandakı
danışıqlar tərəfləri gələcək
sülh müqaviləsini tanımağa məcbur edən
protokolun imzalanması ilə qurtardı, ki, həmin sazişlə
də Ermənistan Qarabağdan imtina etməli, ancaq Zəngəzur
və Naxçıvanı almalı idi. Əslində Azərbaycanın
tarixi torpaqlarının Ermənistana verilməsi planı
Leninin razılığı ilə
Stalin tərəfindən hazırlanmışdı.
Çünki sonrakı illərdə bu torpaqların hissə-hissə
zəbt olunması və bu ərazilərdə yaşayan əhalinin
deportasiyası da Stalin tərəfindən həyata
keçirilmişdi.
(ardı
var)
Cəbi BƏHRAMOV,
AMEA
A.A.Bakıxanov adına Tarix İnstitutunun
elmi işlər üzrə direktor müavini, professor
Elm.- 2012.- 20 noyabr.- S.7.