Erməni iddialarına verilən cavablar
Tarix boyu Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünə, mədəniyyətinə
qarşı müxtəlif iddialar olmuş, tarix və ədəbiyyatımızı
saxtalaşdırmaq cəhdləri, mədəni
mirasımızı mənimsəmə və ya
yoxetmə səyləri görülmüşdür. Bu iddialar və səylər əsasən üç istiqamətdə olmuşdur:
a) hərbi təcavüzlər, b) siyasi oyunlar,
c) elmi
saxtalaşdırmalar. Biz bu məqaləmizdə əsasən
elmi saxtalaşdırma səylərindən
bəhs edəcək, ermənilərin və onların
havadarlarının iddialarını ortaya
qoyacaq və Milli Azərbaycan
Tarixi Muzeyinin direktoru, akademik Nailə Vəlixanlı
və muzeyin əməkdaşları tarix elmləri doktoru
Əli Rəcəbli və tarix üzrə
fəlsəfə doktoru Firdovsiyyə
Əhmədova kimi tədqiqatçıların
araşdırmaları əsasında onlara
verilən cavabları təqdim etməyə
çalışacağıq.
Firdovsiyyə Əhmədovanın "Qafqazda "Azərbaycan" istilahına dair" (Azərbaycan Tarixi Muzeyi-2006. Bakı, Elm, 2006, s.59-74) məqaləsi bu mövzuda çox gözəl faktları ortaya qoyur. F.Əhmədova bu məqaləsində rus tarixçisi t.e.d. N.A.Naroçnitskayanın "Rossiə i russkie v mirovoy istorii" əsərinin təhlilinə xüsusi diqqət ayırır. Bu əsərin xüsusilə 4-cü bölümü türkə qarşı düşmənçiliklə doludur. F.Əhmədovaya görə, Azərbaycan və Türkiyə tarixindən bəhs edib, bölgə tədqiqatçılarının əsərlərindən bixəbər olmaq, əvəzində isə qərəzli müasir erməni müəlliflərinə istinad etmək, lakin obyektiv məzmunlu elmi əsərlər yazan erməni müəlliflərinin tədqiqatlarına yer verməmək elm adamına yaraşmayan bir cəhətdir. Naroçnitskaya öz əsərində Ermənistanı bölgənin tarixi dövləti kimi qələmə verib, Azərbaycanı bölgənin süni, sonradan yaradılmış dövləti kimi xarakterizə edir və əslində Azərbaycan termininin Qafqazla əlaqəsinin olmadığını iddia edir. Naroçnitskaya Azərbaycan adının 1918-ci il, 15 sentyabrda türk ordusunun Bakını işğalından sonra Rusiyanın Arran və Şirvan vilayətlərinə verildiyini göstərir və bölgə xalqının özünü Qafqaz tatarı adlandırdığını bildirir (2, s.61). Bu iddia filologiya elmləri doktoru Qarnik Asatryanın 2001-ci ildə internet saytında yerləşdirilən "Suhestvuet li narod Azari" məqaləsi ilə eynilik təşkil edir. Bu məqalədə Q.Asatryan İrandakı və Qafqazdakı azərbaycanlıların bir-birindən tamam fərqli, yad xalqlar olduqlarını və Qafqazdakı Azərbaycan termininin pantürkizm ideyasından qaynaqlandığını iddia edir. Q.Asatryan öz məqaləsinin sonunda bu fikri irəli sürür: "Beləliklə, şimali İranın əhalisi - türk olan Qafqaz "azərbaycanlılarından" fərqli olaraq təmiz iranlıdırlar." (2, s.65) N.A.Naroçnitskaya da filoloq Q.Asatryanın yazdıqlarını təsdiq edərək, onun "elmi kəşfini" vurğulayır.
F.Əhmədova N.A.Naroçnitskayanın öz monoqrafiyasında ərəblərin xristianları öz dinlərini dəyişdirməyə zorlamadıqlarını qeyd etdiyini göstərir. Bu proses nəticəsində müsəlmanlığı qəbul etməyən xristian albanlar təbii coğrafi sığınacaq məkanı kimi dağlıq ərazidə cəmləşmişlər. F.Əhmədova xristian albanların qriqorianlaşmasında alban kilsəsinin zorla erməni kilsəsinə tabe etdirilməsi və onların tədricən erməniləşməsi faktını dilə gətirir. F.Əhmədova Azərbaycan termininə açıqlıq gətirərək bu terminlə adlanan inzibati vahidin şimalda Dərbənddən cənubda Həmədana qədər geniş bir ərazini əhatə etdiyini, bu ərazinin şimalında Albaniya, cənubunda Adurbadaqan adlı dövlətlərin əsrlərlə yaşadığını, hətta Sasani işğalı dövründə belə I Xosrov Ənuşirəvan tərəfindən hər iki dövlətin ərazisinin "Azərbaycan kustu" adlanan şimal canişinliyində birləşdirildiyini faktlarla göstərir. Hazırda Rusiya Federasiyasının tərkibində olan Dağıstandakı qədim Azərbaycan şəhəri Dərbəndin qala divarlarında pəhləvi (orta fars dili) yazılarında "Adurbadaqanın (Azərbaycan) maliyyə nəzarətçisi Barzniş" yazısının qeyd edilməsi bu faktları ortaya qoyan epiqrafik mənbələrdən biridir (2, s.70-71). Ərəb qaynaqlarında da Azərbaycan (Adurbadaqan) termini cənublu-şimallı hər iki bölgəni əhatə edir. X əsr ərəb müəllifi ibn Havqəl özünün tərtib etdiyi Xəzər dənizinin xəritəsində Dərbənddən Gilanadək ərazini Azərbaycan adlandırmışdı. Cənublu-şimallı tarixi Azərbaycan ərazisinin ilk dəfə Sacilər tərəfindən vahid dövlət şəklində birləşdirilməsi, Səfəvilər dövründə Təbriz, Çüxursəd, Qarabağ, Şirvan bəylərbəyilikləri adı ilə bir dövlətin tərkibində olması, Nadir şah dövründə bu bəylərbəyiliklərin ləğv edilərək mərkəzi Təbriz olan vahid Azərbaycan vilayətində birləşdirilməsi xanlıqlara qədərki dövrdə vahid bir inzibati Azərbaycan bölgəsinin mövcudluğu faktını ortaya qoyur (2, s.71). Nadirin ölümündən sonra mərkəzdənqaçma proseslərinin güclənməsi ilə vahid Azərbaycan ideyası zərbə almış, nəticədə şimali Azərbaycan torpaqları 1813 və 1828-ci il müqavilələri ilə rus işğalına məruz qalmış, cənub xanlıqları isə İran dövlətinə qatılmışdı.
Erməni "alim"lərinin Azərbaycana qarşı irəli sürdüyü torpaq iddialarından biri də Naxçıvan ərazisi ilə əlaqəlidir. N. Vəlixanlı bu məsələni belə qeyd edir: "Müasir erməni alimlərinin və onların rus və qərb havadarlarının əsərlərində Naxçıvan erməni şəhəri, diyarın ərazisi isə Böyük Ermənistanın bir hissəsi kimi təqdim olunur. Bu isə bizi Naxçıvanın mürəkkəb orta əsrlər dövrünə yenidən müraciət etməyə, tarixi materialı yenidən müqayisəli şəkildə araşdırmağa təhrik edir". N.Vəlixanlı "Naxçıvanın VII-XII əsrlər dövrü tarixinin tarixşünaslığına dair" (Milli Azərbaycan Tarixi Muzeyi-2008, Bakı, 2008, s.17-26) məqaləsində t.e.d. V.A.Şnirelmanın "Voynı paməti: mifı, identiçnostğ i politika v Zakavkazğe" ("Yaddaşın müharibələri. Miflər, eynilik və Zaqafqaziyada siyasət", Moskva, 2003) adlı kitabından, kitabın XIV fəslindən xüsusilə bəhs edir. Burada Şnirelman belə bir fikri irəli sürür: "...Naxçıvan MSSR Böyük Ermənistan adlanan yerin mərkəzi rayonlarından biri idi. ... Bu rayon erməni xalqının formalaşdığı vilayətə daxil idi. ...Sonralar bu rayonu ərəblər, daha sonra səlcuqlar işğal etdilər. ...Lakin şəhər böyük erməni icmasının yaşadığı iri ticarət-sənətkarlıq mərkəzi rolunu saxlamışdı (4, s.18)." N.Vəlixanlı V.Şnirelmanın yazdıqlarını saf-çürük edərək, onun müddəalarının ciddi bir elmi qaynağa əsaslanmadığını, müasir erməni müəlliflərinin yazdıqlarını təkrarladığını göstərir. N.Vəlixanlı daha sonra bunları qeyd edir: "Əgər Şnirelman orta əsr mənbələri ilə yaxından tanış olsa idi, onda əl-Biruninin (X-XI əsrlər) Azərbaycan şəhərləri sırasında Naxçıvanı (Nəşavə) da qeyd edildiyini görərdi. Eyni məlumat Yaqut əl-Həməvinin "Mucəm əl-buldən" əsərində də öz əksini tapır" (4, s.19).
N.Vəlixanlı Naxçıvandakı "böyük erməni icması" ilə əlaqədar
belə yazır: "Orta əsr
qaynaqları Azərbaycanın mühüm
sərhəd vilayəti olan
Naxçıvanda müsəlman və müşriklərdən
başqa kafir-xristianların da yaşadığını göstərsə
də, bu xristianların milliyyətləri
qeyd edilmir, onlar arasında albanlar, ermənilər,
başqaları da ola
bilərdi. Bu məqam
Naxçıvanın heç də erməni
şəhəri olmadığını göstərir"
(4, s.19-20). Tarixi saxtalaşdırmanın bir növü də
yazılı qaynaqların saxtalaşdırılaraq, erməni
iddialarını dəstəkləyəcək şəkildə
təqdim edilməsidir. Buna bir nümunə də Albaniyada Mehranilərin hakimiyyəti
dövründə Sasani şahənşahı
IV Hörmüzün adından zərb
edilən gümüş sikkənin üz tərəfindəki monoqramın ARM(enia) kimi oxunmasıdır
(3, s.88). Əli Rəcəbli "Biləsuvar Sasani
sikkələri dəfinəsi və VI-VII
yüzillərdə Azərbaycanda sikkə zərbi və pul dövriyyəsinin bəzi özəllikləri"
(Azərbaycan Tarix i
Muzeyi-80, Bakı, 2001, s.84-91) adlı məqaləsində bu monoqramın GDMN APZUD (qoy
şöləsi ucalsın) kimi oxunuşunun daha doğru olduğunu bildirir. Sikkələrin üst
tərəfində olan bu
ifadə şaha xeyir-dua
məqsədi ilə həkk olunmuşdur.
Müəllif bu sikkənin
Bəhram Çubin üsyanı ilə əlaqədar
Bakıda zərb olunduğunu sikkənin
üzərindəki BWGWVAN monoqramı ilə izah
edir, müəllifə görə bu monoqramlı sikkələrin 90 %-dən
artığının Bakıda və Abşeronda
tapılması onların su və quru ticarət yolları üzərində
yerləşən və atəşpərəstliyin
tanınmış mərkəzlərindən biri
olan Bakıda zərb olunduğunu
göstərir. BWGWVAN ifadəsi isə Bakının Hind-Avropa mənşəli adıdır.
Müəllif sikkə üzərində yanlış olaraq oxunan ARM ifadəsini Böyük Ermənistan
xülyaçılarının dəyirmanına su tökmək kimi qələmə
verir (3, s.88-89). Lakin atalar sözündə olduğu kimi "yalan ayaq tutar,
amma yeriməz". İ.Çavçavadzenin dediyi kimi - vicdanlı
insanlar, "bu cür hoqqabazlığa, saxtakarlığa, qədim
məbədlərdən daşları
çıxaranlara, ya
da qədim yazıları pozub, onları erməni yazıları ilə əvəz edənlərə,
ya da bu
daşları oğurlayıb
tullayanlara biganə qala bilməz." (1, s.30). Buna görə
də erməni elmi saxtakarlığını
ifşa edən əsərlər nəşr
edilməli, təbliğ
olunmalı, xarici dillərə tərcümə
edilərək dünya
miqyasında yayılmalıdır.
Bu sahədə Milli Azərbaycan Tarixi Muzeyi əməkdaşlarının
apardığı elmi-tədqiqat
işləri təqdirəlayiqdir
və davamını arzu edirik.
İstifadə olunmuş ədəbiyyat:
1. Çavçavadze İ.Q. Erməni
alimləri və fəryad edən daşlar. Tərc.: Vasif Quliyev.
Bakı: Azərbaycan,
1995, 80 səh.
2. Əhmədova F. Qafqazda
"Azərbaycan" istilahına
dair // Azərbaycan Tarixi Muzeyi-2006. Bakı:
Elm, 2006, s.59-74.
3. Rəcəbli Ə. Biləsuvar
Sasani sikkələri dəfinəsi və VI-VII
yüzillərdə Azərbaycanda
sikkə zərbi və pul dövriyyəsinin
bəzi özəllikləri
// Azərbaycan Tarixi
Muzeyi-80, Bakı: Elm, 2001, s.84-91.
4. Vəlixanlı N. Naxçıvanın
VII-XII əsrlər dövrü
tarixinin tarixşünaslığına
dair // Milli Azərbaycan Tarixi
Muzeyi-2008, Bakı: Elm, 2008, s.17-26.
Əli
FƏRHADOV,
AMEA Milli Azərbaycan Tarixi Muzeyinin elmi işçisi
Elm.- 2012.- 30 noyabr.- S.11.