Şeirdən
ucalıq umma dünyada,
Çünki
Nizamiylə qurtardı o da
Əsərləri
yüzilliklərdən bəri sevilə-sevilə oxunub bu
gün də ürəkləri fəth edən dahi Azərbaycan
şairi və mütəfəkkiri Nizami Gəncəvi bəşəriyyətin
yetirdiyi nadir sənət dahiləri içərisində ən
şərəfli yerlərdən birini tutur. Özünəqədərki
Yaxın və Orta Şərq elmi-mədəni nailiyyətlərini
dərindən mənimsəyərək onları
görünməmiş bir yüksəkliyə qaldıran
böyük şairin çoxcəhətli zəngin irsində
bəşəriyyəti əbədi düşündürən
mühüm ictimai-siyasi problemlər öz bədii həllini
tapmış, insan qəlbinin ən nəcib hissləri, həyəcanları
ifadə olunmuşdur. Dahi sənətkar bədii fikir tarixini
insan səadəti, mənəvi yüksəklik, mənalı
ömür, azad və ədalətli cəmiyyət və s.
bu kimi əhəmiyyətini heç vaxt itirməyən
ölməz ideyalarla zənginləşdirmişdir.
Nizami
sənəti özünün humanist ruhu, xalq arzu və istəklərinin
aydın, təsirli ifadəsi ilə seçilir. Buna görədir
ki, bu zəngin irs bütün dövrlərdə müasir səslənmiş,
təqdir olunaraq izlənilmişdir. Şairin bədii
yaradıcılığa gətirdiyi qabaqcıl ənənələr
əsrlər boyu yaşamış, neçə-neçə
qüdrətli sənətkarların ideya-estetik
inkişafına kömək göstərərək
oxucuları ülvi ideallar uğrunda mübarizəyə
sövq etmişdir. Nizami irsini öyrənmək, şairin
söz sənətinə gətirdiyi özəllikləri
davam və inkişaf etdirmək orta əsrlərdə mədəni
tələbata, ədəbi-bədii inkişafın
doğurduğu bir zərurətə çevrilmiş, az qala
bütövlükdə Şərq ictimai-bədii fikrinin tərəqqisində
ədəbi zəmin rolu oynamışdır.
Şairin
oxucunu həyata, insanlığa qarşı məhəbbət
ruhunda tərbiyələndirən ölməz əsərləri
bu gün də gözəllikləri, ülviyyəti dərk
etməyə çağırır, ağlın, zəkanın
qüdrətinə, haqqın, ictimai xeyirin qələbəsinə
inam hissləri oyadır.
İlyas
Yusif oğlu Nizami 1141-ci ildə Azərbaycanın qədim mədəniyyət
mərkəzi Gəncə şəhərində dünyaya
göz açmışdır. Şairin yaşayıb-
yaratdığı XII əsr mədəni-elmi
nailiyyətlərlə zəngin bir dövr idi. Bu illərdə
hələ VIII əsrdən başlayaraq xilafətin tərkibinə
daxil olan bir çox Yaxın və Orta Şərq
xalqlarının birgə səyi ilə yaranan sinkretik mədəniyyət
islam mədəniyyəti adı ilə şöhrət
taparaq yüksək bir səviyyəyə
çatmışdı. Şairin vətəni Azərbaycanda
iqtisadi-ictimai həyat inkişaf edir, şəhərlərin
rolu artır, ticarət genişlənirdi. Ölkənin
şimalında və cənubunda hakimiyyət sürən
Şirvanşahlar və Eldəgizlər abadlıq işlərinə
xüsusi diqqət yetirir, mədəniyyətin yüksəlməsinə
çalışırdılar. Gəncə, Şamaxı, Təbriz,
Naxçıvan və başqa şəhərlərdə
elmin, sənətin inkişafı nəzərə
çarpır, Nizaminin yaşadığı Gəncə
öz ipəyi, toxuculuq malları və sənətkarlarının
hazırladığı əl işləri ilə bütün
Şərqdə tanınırdı. Böyük karvan yolunun
üzərində olub, dünyanın bir çox ölkələri
ilə ticarət edən Gəncə müxtəlif mədəniyyətlərin
də kəsişmə nöqtəsi idi. Burada məktəblər,
mədrəsələr, kitabxanalar fəaliyyət göstərir,
nücum, tibb, coğrafiya, tarix, fəlsəfə, məntiq və
ədəbiyyatşünaslıq elmləri inkişaf edirdi.
Belə
bir mədəni mühitdə boya-başa çatan şair
ilk təhsilini də Gəncədə almış, hələ
çox gənc ikən ərəb, pəhləvi, fars və
çox güman ki, yunan dilini də öyrənmiş, zəmanəsinin
elmlərinə dərindən yiyələnmişdir. İlyas
kiçik yaşlarında Quranı mükəmməl
bilmiş, Peyğəmbərin hədisləri, fiqh və ədəbə
daxil olan elmləri incəliklərinə qədər öyrənmişdi.
Böyük şair özünəqədərki ərəb-fars
klassiklərinin ədəbi-fəlsəfi irsini, Əbül-Üla
Gəncəvi, Məhsəti Gəncəvi, Xaqani Şirvani, Fələki
Şirvani, Mücirəddin Beyləqani, İzzəddin
Şirvani, Qivami Mütərrizi və başqa azərbaycanlı
sələflərinin əsərlərini dönə-dönə
oxumuşdu. Şair Əl-Biruni, Əl-Farabi, İbn Sina,
Aristotel, Platon və Evklidin görüşlərinə də
dərindən bələd idi. Nizaminin İbn Müqlə,
İbn Hani, Əsədi, Firdovsi və Sənaini xatırlaması, əsərlərində
məşhur filosofların görüşlərindən
tez-tez söz açması onun ədəbi-fəlsəfi
fikrin özünəqədərki nailiyyətlərini incəliklərinə
qədər mənimsədiyini göstərir.
Nizami
Yaxın Şərq xalqlarının şifahi ədəbiyyatları,
doğma ədəbiyyatın "Kitabi-Dədə Qorqud"
və başqa əski abidələri ilə də yaxından
tanış idi. Şairin əsərləri
onun Orta Asiya mədəniyyəti, türk xalqlarının qədim
mədəni-ədəbi abidələri,
o sıradan Yusif Xas Hacibin "Qutadqu bilik" əsəri ilə
də bağlılığını aydın göstərməkdədir.
Ancaq bütün bunlarla yanaşı Nizami öz böyük
sələflərini təkrar etməmiş, ədəbiyyata
gətirdiyi yeni yaradıcılıq istiqaməti ilə
seçilərək Şərq bədii fikir tarixinə
orijinal ədəbi məktəb yaradıcısı kimi daxil
olmuşdur.
Nizami
çox gənc yaşlarından ədəbi
yaradıcılığa başlamış və ilk növbədə
lirik əsərləri ilə müasirlərinin diqqətini cəlb
etmişdir. Zəmanəsinin hökmdarları şairi öz
saraylarına gətirtmək istəmiş, bu məqsədlə
ona qiymətli hədiyyələr göndərmişlər.
Lakin şair şahların saraya gəlmək təkliflərindən
inadla boyun qaçırmış, ömrünün sonuna qədər
Gəncədən kənara çıxmamış, heç
kimin himayəsinə sığınmamışdır.
Təxminən
1173-cü ildə Dərbənd hakimi şairin sənətinə
öz pərəstişini bildirmək üçün ona
Afaq (Appaq) adlı bir kəniz töhfə göndərir.
Nizami bu qıpçaq gözəlini qanuni ömür
yoldaşı kimi qəbul edir, onunla ailə qurur. Şairin
Afaqdan Məhəmməd adlı bir oğlu olur. Ancaq
onların ailə səadəti uzun sürmür. Afaq çox
gənc yaşlarında vəfat edir. Nizami bu vaxtsız
ölümü ömrü boyu unutmamış, əsərlərində
özünün ilk məhəbbətini tez-tez
xatırlamış, hətta "Xosrov və Şirin" əsərindəki
Şirin obrazı üzərində işlərkən sevimli
qadınını göz önündə tutmuşdur.
Nizami
özünün yeganə övladı olan Məhəmmədi
də çox sevmiş, əsərlərində bir neçə
yerdə ona nəsihətlər etmişdir. Nizaminin əsərlərindən
onun həyatının bəzi məqamları, şairin
ata-anası, dayısı və başqa ailə üzvləri
haqqında müəyyən bilgi almaq mümkündür. Dahi
şair öz poemalarında müasirlərinə olan
münasibəti, doğma vətənə, xalqına məhəbbəti,
gəncliyə qayğısı və s. haqqında da
aydın məlumat verir. Şairin müasiri olduğu Azərbaycan
hökmdarları onunla sıx əlaqə saxlamış, Məhəmməd
Cahan Pəhləvan Eldəgiz onun adına yeni bir əsər
yazmağı Nizamidən xahiş etmişdi. Məhəmməd
Cahan Pəhləvandan sonra hakimiyyətə keçən
Qızıl Arslan şairi görmək üçün Gəncəyə
gəlmiş, Gəncə şəhəri
yaxınlığında onunla
görüşmüşdür. Şirvanşah Axsitan da
Nizamiyə qasid göndərərək ona Leyli və Məcnun
məhəbbəti haqqında əsər yazmağı təklif
etmişdir. Nizami özünün "Yeddi gözəl"
poemasını da Azərbaycan hökmdarlarından Marağa
hakimi Əlaəddin Körpə Arslana ithaf etmişdir. "Xəmsə"nin
son əsəri "İsgəndərnamə"də
şair Gəncədə baş verən
dağıdıcı zəlzələdən bəhs
etmiş, şəhərin zəlzələ nəticəsində
viranəyə çevrildiyini ürək ağrısı ilə
təsvir etmişdir.
Nizaminin
əsərləri eyni zamanda onun saf, təmiz mənəviyyatı,
xeyirxah təbiəti, bəşəri arzuları və pak
niyyəti haqqında da aydın
təsəvvür yaradır.
Fəxriyyəsində
özünün sənət qüdrətini, şeir-sənət
aləmindəki uğurlarını qələmə alan
şair poemalarında da yeri düşdükcə gərgin zəhməti,
sözlər üzərindəki zərgər əməyindən
bəhs edir, keçirdiyi yuxusuz gecələri,
yaradıcılıq həyəcanlarını
xatırlayır. Şairin tez-tez oxucuya üz tutaraq etdiyi nəsihətlərində,
eləcə də əsərlərindəki obrazlara mənsub
edilən insani əxlaqi keyfiyyətlərdə də onun
özünün xarakterini səciyyələndirən
xüsusiyyətləri görürük:
Bacarsan
hamının yükünü sən çək,
İnsana ən
böyük şərəfdir kömək.
Özünü
məclisdə şamtək dolandır,
Özgənin
işiyçün özünü yandır.
Nizaminin
"Leyli və Məcnun" əsərinin müqəddimə
hissəsindən gətirilən aşağıdakı sətirlər
də şairin uca şəxsiyyəti haqqında aydın təsəvvür
yaradır:
Mən, mən
olan gündən şahiddir aləm,
Bir
qarışqanı da incitməmişəm.
Dürrümü
çəkmədən özgə suyuna,
Pislik
yaratmadım, düşmənəm buna.
Təmizdir
vicdanım, ucadır adım,
Heç kəsin
haqqında pis danışmadım.
Nizami əsərlərində
şairin şəxsiyyətinə xas vətənpərvərlik,
doğma Gəncə ilə bağlılıq da qabarıq nəzərə
çarpır. Nizami öz doğma şəhərindən həmişə
məhəbbətlə danışmış, əsərlərini
Gəncənin mənəvi sərvəti saymış, özünü
söz sənətinin mahir sehrkarı adlandırarkən -
"Babilim-Harut yaxan əziz Gəncədir", deyərək
vətəni Gəncəni də sehrkarlar yurdu Babillə
müqayisə etmişdir.
Dövlətşah
Səmərqəndi özünün "Təzkirətüş-şüəra"
adlı təzkirəsində Nizaminin iyirmi min beyti əhatə
edən "Divan"ı olduğunu qeyd edir. Nizami özü
də fəxriyyəsində qəzəllərinin qulaqlarda ərqənun
sədası kimi səsləndiyini söyləyir. "Xosrov və
Şirin" əsərindən şairin Qızıl Arslanla
görüşü zamanı şahın məclisində xanəndələrin
Nizami qəzəllərini oxuduqlarını öyrənirik.
Nizami 1188-ci ildə bitirdiyi "Leyli və Məcnun"
poemasında da "Divan"ından danışır.
Ancaq Nizaminin
lirik irsindən az bir hissə elm aləminə məlumdur.
Şairin bizə gəlib çatan qəsidələri
ictimai-əxlaqi və fəlsəfi şeirin gözəl
nümunələri olub, dolğun məzmunu, ideya dərinliyi
və poetik dəyəri ilə diqqəti cəlb edir. Nizami
özünün ictimai-humanist düşüncələrini
ilk dəfə bu qəsidələrində ifadə edərək
oxucunu da həyat, kainat və onun ziddiyyətləri barədə
düşünməyə çağırır, onun nəzərini
hökmdar və xalq, insan və cəmiyyət, mənəvi
ucalıq, sənətkar vüqarı və başqa bu kimi həyati
məsələlərə yönəldir.
Nizaminin əldə
olan lirik əsərləri içərisində qəzəllər
daha geniş yer tutur. Nizami qəzəllərinin mühüm
bir hissəsi məhəbbət mövzusundadır. Belə qəzəllərdə
insan gözəlliyinin ülviyyəti, həyatı sevən,
gözəllikləri duyan, dəyərləndirən həssas
şair qəlbinin həyəcanları, sevib-sevilmək
arzuları diqqəti cəlb edir.
Nizami qəzəllərində
ictimai problemlərə də toxunur, insan və insanlıq
haqqında danışır, həyatın qədrini bilməyə,
onun gözəlliklərindən faydalanmağa
çağırır. Şair gəncliyə üz tutur,
ömrü mənalı keçirməyi, həyatın bu
gözəl illərini faydalı işlərə sərf etməyi
məsləhət görür:
Nə
dövlət varsa dünyada sənə ancaq ömürdü,
bil,
Onun mənasını
dərk et, çalış boş keçməsin bir an.
Neçin sən
hərzə işlərdə verirsən ömrünü badə?
Xeyirli işlərə
sərf et həyatı, eylə cavidan.
Öz fikir dərinliyi,
orijinal bədii biçimi və emosional təsir gücü
ilə şairin sənət qüdrətini aydın əks
etdirən bu şeirlər Yaxın Şərq
poeziyasının inkişafında müəyyən bir mərhələ
kimi qiymətləndirilmişdir.
Nizaminin ilk
böyük əsəri "Sirlər xəzinəsi"dir.
Şairin yaradıcılığında yeni mühüm bir mərhələnin
başlanğıcı olan bu əsər Şərq bədii
fikir tarixində də orijinal bir səhifə idi. Nizami bu əsərində
müasirlərini düşündürən bir çox
ictimai-fəlsəfi və əxlaqi problemlərə
toxunmuş, cəmiyyət, onun ayrı-ayrı təbəqələrinin
nümayəndələri ilə bağlı qənaətlərini
qələmə almışdır. Dahi mütəfəkkir
bu əsərində hər şeydən əvvəl insan təbiətinin
və fərdin psixologiyasının şərhinə diqqət
yetirmiş, insanın mənəvi aləmindən söz
açmışdır. Nizaminin bütün
yaradıcılığı boyu ardıcıl izlədiyi
ictimai ədalət, insan ləyaqəti, təmiz əxlaq;
insan və cəmiyyət münasibətləri, cəmiyyətin
təbiətlə ahəngdarlığı və başqa bu
kimi qlobal məsələlər ilk dəfə geniş şəkildə
bu əsərdə işıqlandırılır. Nizaminin
ictimai-siyasi, əxlaqi-tərbiyəvi və dini-fəlsəfi
görüşləri də özünün ilk əhatəli
əksini bu əsərdə tapır.
"Sirlər
xəzinəsi"ni təxminən 1173-cü ildə yazaraq Ərzincan
hakimi Davud oğlu Məlik Fəxrəddin Bəhram şaha
(1162-1225) ithaf etmişdir. Nizami tərəfindən epik
şeirə gətirilən səri bəhrində
yazılmış bu əsərin orijinal bir kompozisiyası
vardır. Tovhid (Allahın birliyi), minacat (Tanrıya
yalvarış), beş nət (Peyğəmbərin tərifi),
meracnamə (Peyğəmbərin meraca getməsi) fəsillərindən
sonra gələn bölmələrdə əsərin ithaf
olunduğu Bəhram şahın mədhi, əsərin
yazılma səbəbləri, sözün fəziləti və
şairlik ləyaqətinin yüksəkliyindən bəhs
açılır.
Poemanın əsas
məzmununu iyirmi məqalə təşkil edir. Bu məqalətlərin
hər birində Nizami müəyyən aktual bir problemi əsas götürərək şərh
etdikdən sonra onu maraqlı bir hekayə ilə
aydınlaşdırır. Bu hekayələrin çoxunun
mövzusu xalq ədəbiyyatı və tarixi şəxsiyyətlərlə
bağlı olsa da, şair hər hekayədən
çıxardığı nəticə ilə müasirlərinə
üz tutur, dövrünün ədalətsiz hökmdarlarını,
insafsız darğalarını, vəzir və başqa ixtiyar
sahiblərini ədalətə, xalqın qayğısına
qalmağa çağırır. Şair zəmanəsinin
yalançı sufilərini, zəhmətə xor baxan
tüfeyli gəncləri, sədaqətsiz dostları, dili uzun,
hünəri az adamları tənqid edir. İctimai ədalət
və adil şahla bağlı mülahizələrinə
ayrıca yer verən böyük şair eyni zamanda müasirlərini
də zülmə dözməməyə
çağırır. O, "Nüşirəvan və
bayquşların söhbəti" hekayəsində
dövrünün zalım şahlarına quşların dili
ilə ədalət dərsi verir, "Zalım padşahın
zahid ilə dastanı" hekayəsində boynuna kəfən
salıb şahı öz kəskin ittihamları ilə
utandıran qoca zahidin cəsarətini örnək göstərir.
"Sultan Səncər və qarı hekayəsi"ndə isə
hər zülmə dözən, zalıma sözsüz itaət
edənlərə Sultan Səncərin ətəyindən
tutub, ölkədə əmin-amanlıq yaratmağı tələb
edən qoca qarıdan ibrət almağı öyrədir.
"Sirlər
xəzinəsi"ndə əməyin, zəhmətin tərənnümü
xüsusilə qabarıq verilir. Şair öz əlinin zəhməti
ilə dolanan sadə insanlardan məhəbbətlə söz
açır, son dənini torpağa səpib onu gözlərinin
yaşı ilə suvaran, yeri dırnaqları ilə
şumlayan qoca əkinçinin, ona-buna əl açıb
abrını tökməmək üçün
qışın soyuğuna, yayın istisinə baxmayaraq
ağır zəhmətə qatlaşan kərpickəsən
kişinin əməyini qürurla təsvir edir.
Poemada ağıl,
zirəklik, sədaqət, dostluq kimi gözəl sifətlər
haqqında xüsusi bəhs açılır. Nizami hünər
və istedadın qiymətləndirilməsini zəruri
sayır, hünəri qiymətləndirməyin
özünün böyük hünər olduğunu bildirir. Əsərdə
həmçinin ikiüzlülük, paxıllıq, həsəd,
lovğalıq, tamahkarlıq və başqa bu kimi insanın mənəvi
əzəmətinə, onun ülviliyinə kölgə salan
bütün qüsurlara şairin barışmaz münasibət
bəslədiyini görürük.
"Sirlər
xəzinəsi" öz zəngin mündəricəsi ilə
səsləşən orijinal bədii xüsusiyyətlərə
malikdir. Şair dərin elmi-fəlsəfi fikirlərini
yığcam bir şəkildə ifadə etmiş, beytlərin
aydın, qısa, bədii cəhətdən yüksək və
mənalı olmasına, fikir bitkinliyinə xüsusi diqqət
yetirmişdir. Gözəl təbiət təsvirləri, fəlsəfi-ictimai
mülahizələrini təsdiq edən aforizm səciyyəli
mənalı beytlərlə əsərin poetik tutumunu daha da
artırmışdır.
Nizaminin Şərq
şeirinə gətirdiyi yüksək bəşəri
ideyalar 1180-ci ildə bitirdiyi ikinci poeması "Xosrov və
Şirin"də epik planda daha ətraflı ifadə olunur.
Sasani şahlarından Xosrov Pərvizlə Arran hökmdarı
Məhin Banunun vəliəhdi Şirin arasındakı
qarşılıqlı məhəbbəti təsvir edən
bu poemada Nizami məhəbbətin dərin ictimai-fəlsəfi
mənasını şərh etmiş, insanı mənən
ucaldan, onda yüksək insani hisslər tərbiyələndirən
eşqin əzəmətini göstərmişdir. Tovhid, minacat,
nət və zəmanə şahlarının (Toğrul ibn
Arslan, Atabəy Əbu Cəfər Məhəmməd Eldəgiz
və onun oğlanları Cahan Pəhləvan və
Qızıl Arslanın) mədhindən sonra Nizami
dastanının xalq arasında yayılmış
versiyalarından bəhs edir, mövzu ilə bağlı tarixi
abidələrdən danışır. Şair mövzunu ilk dəfə
epik şeirə gətirən böyük İran şairi
Firdovsini xatırlayır, sələfini təkrar eləmədiyini,
məhəbbət mövzusunu əsas götürməklə
seçildiyini diqqətə çatdırır. Bununla əlaqədar
olaraq əsərin başlanğıcında eşq
haqqında söhbət açılır. Nizami eşqi
kainatı bəzəyən, təbiətə və
bütün canlılara məxsus gözəl bir xüsusiyyət,
zəruri tələbat kimi mənalandırır:
Eşqdir
mehrabı uca göylərin,
Eşqsiz, ey
dünya, nədir dəyərin?
Eşqsiz
olsaydı xilqətin canı,
Dirilik
sarmazdı bütün cahanı.
...Kainatda hər
şey cəzbə bağlıdır,
Filosoflar bunu
eşq adlandırır.
Poemanın mərkəzində
Şirin və Xosrov obrazları durur. Nizami ilk
tanışlıqdan başlayaraq mənəviyyatları, həyata,
insanlara və məhəbbətə münasibətləri ilə
bir-birindən seçilən əsər qəhrəmanlarını
məhz onların daxili aləmlərinə nüfuz etmək və
psixoloji şərh yolu ilə hərtərəfli səciyyələndirir.
Gözəllik vəfa və məhəbbət mücəssəməsi
olan Şirin həm də zəngin daxili aləmi, həssas qəlbi,
elmə, biliyə rəğbəti ilə oxucunun diqqətini
cəlb edir. Şirin bütün qəlbi ilə sevdiyi Xosrovun
yüngül tələbləri qarşısında təslim
olmur, qadınlıq heysiyyətinin alçalmasını rəva
bilmir. Nizami öz qəhrəmanını düşüncəli
bir insan, vətənini və xalqını sevən ədalətli
hökmdar, ilk məhəbbətinə sona qədər sadiq
qalan sevgili kimi oxuculara sevdirir. Şair hələ çox gənc
yaşlarından başlayaraq
qayğısız bir həyat keçirən Xosrovun mənəvi
boşluqdan xilas olub, xalqın taleyi, həyatın, kainatın
sirləri ilə maraqlanan ədalətli bir hökmdar və
alicənab bir insan səviyyəsinə yüksəlməsində
bu Azərbaycan gözəlinin müstəsna rolunu qabarıq nəzərə
çarpdırır.
Şirin vətəni
düşmən əlində qoyub yalnız öz qəlbinin
istəklərini düşünən Xosrova ata yurdunun yadlar tərəfindən
qəsb olduğunu xatırladır, onu kefcil həyatdan əl
çəkib taxt-tacını geri qaytarmaq haqqında
düşünməyə, bu yolda qətiyyət göstərməyə
təhrik edir:
Ölkəni
fitnədən xilas edərək,
Hünərini
göstər, bir dəfə görək.
Almışdır
o oğru tamam varını,
Güclə
qəsb etmişdir ixtiyarını,
Qılınc
al, meydanda özünü göstər,
Məhv olsun
qurduğu bütün hiylələr.
Nizami mənalı
bir ömür yaşamış sevimli qəhrəmanının
ölüm səhnəsini də çox ibrətamiz təsvir
edir. Hər şeydən əli üzülən Şirin əvvəlcə
Xosrovun bütün var-dövlətini yoxsullara paylayır,
şahənşaha layiq dəfn mərasimi düzəldir,
özü də gəlin kimi bəzənərək cənazənin
ardınca gedir. Son vida anında isə heç kəsin
gözləmədiyi bir halda Xosrovun cənazəsi
önündə intihar edir. Nizami Şirinin bu qətiyyət və
fədakarlığını alqışlayaraq
özünün qadınlıq haqqındakı yüksək
fikirlərini belə ümumiləşdirir:
Alqış
bu ölümə, əhsən Şirinə,
Öldürən
Şirinə, ölən Şirinə.
...Çox
gözəl arvad var mərdlikdə bir şir,
Çox ipək
içində sirlər gizlənir.
Poemanın
digər qəhrəmanı Xosrov obrazı Nizaminin hələ
ilk poemasında qoyduğu islah yolu ilə mənəvi təkmilləşmənin
mümkünlüyü ideyasının təsdiqi baxımından
xüsusilə maraqlıdır. Nizami naz-nemətlə
böyümüş bu şahzadəni əsərin əvvəllərində
keyfə, əyləncəyə aludə, yüngül əxlaqlı
bir gənc kimi oxuculara tanıdır. Atasının ölkənin
asayişi naminə qoyduğu qanunları pozan Xosrov sonralar da
qayğısız, şən bir həyat keçirir. O, ata
yurdunu yağılar əlində qoyub sevgi-məhəbbət
sorağı ilə yad ellərdə dolaşır, Şirinin
pak, təmiz məhəbbətinə dəfələrlə
dönük çıxır, Fərhad kimi istedadlı bir sənətkarı
xəyanət yolu ilə məhv edir. Şahlıq qüruru, mənəvi
səbatsızlıq uzun müddət onu tərk etmir. Ancaq
şair bu obrazı daimi inkişafda verir, Şirinin pak məhəbbətinin
getdikcə daha qüvvətli təsir göstərərək
məğrur şahı mənən dəyişdirdiyini
göstərir.
"Xosrov və
Şirin" insan hünəri, zəhmət və sənəti
məhəbbətlə tərənnüm edən bir əsər
kimi də Şərq ədəbiyyatında özünəməxsus
bir yer tutur. Şairin böyük məhəbbətlə təsvir
etdiyi Fərhad obrazı bu baxımdan daha diqqətəlayiqdir.
Ülvi bir məhəbbətlə sevən Fərhad eyni
zamanda Nizaminin sənətə və sənətkar əməyinə
rəğbətini aydınlaşdırır. Şair saf, təmiz
eşqin qüdsiyyəti ilə yanaşı, insan
gücünə inam, sənətkar vüqarı, pak, ləkəsiz
mənəviyyatla bağlı düşüncələrini də
bu obraz vasitəsilə ifadə edərək onu əsərinin
əsas qəhrəmanı Xosrov şahla
qarşılaşdırır. Şahla sənətkarın
üz-üzə gəldiyi bu səhnədə bir-birindən
kəskin fərqlənən iki məhəbbətin, iki sevən
ürəyin, iki şəxsiyyətin üzləşdiyini
görürük. Fərhadı nə qızıl, nə də
sözlə susdura bilməyən Xosrov sənətkarın zəka
və hünəri qarşısında özünü itirir.
Özünün mərdanə mübarizədə acizliyini
duyub saray adamlarının məsləhəti ilə hiyləyə
əl atır, onu xəyanət yolu ilə aradan
götürür. Öz sevimli qəhrəmanının
ölümünə ürəkdən təəssüflənən
böyük şair sərt qayaları yarıb arxlar çəkən,
təkbaşına əzəmətli dağla pəncələşən
bu sənət adamının izsiz-əlamətsiz həyatdan getmədiyini
xüsusi qeyd edir. Nizami xalq rəvayətindən faydalanmaqla Fərhadın
külüngünün dəstəsinin torpağa
sancılaraq böyük nar ağacına çevrildiyini, beləliklə
də sənətkarın adının təbiətdə
qorunub saxlanıldığını bildirir.
Nizaminin epik
şeirdə ilk dəfə canlandırdığı Fərhad
Yaxın Şərq ədəbiyyatlarında hünər, cəsarət
fədakarlıq rəmzi kimi əbədiləşmiş,
sadə daşyonan kimi göstərilən bu obraz Nizami ədəbi
məktəbinin davamçıları tərəfindən
şahzadə kimi təsvir olunaraq baş qəhrəman səviyyəsinə
yüksəlmişdir.
Nizami Gəncəvi
1188-ci ildə Şirvanşah Axsitanın sifarişi ilə
"Leyli və Məcnun" poemasını yazmağa
başlayır. "Leyli və Məcnun" mövzusu
Yaxın Şərq folklorunda hələ Nizamiyə qədər
də geniş yayılmış, İbn Qüteybənin
"Şeir və şairlər kitabı", Əbülfərəc
İsfahaninin "Nəğmələr kitabı", Əbubəkr
əl Valibinin "Məcnunun divanı" adlı şeirlər
məcmuəsində də öz əksini tapmışdı.
Nizami isə Yaxın Şərq xalqları arasında pərakəndə
halda yayılan rəvayətləri vahid sujet ətrafında
toplamış, onu xalq ədəbiyyatından gələn yeni
motivlər və əlavə epizodlarla zənginləşdirərək,
sələflərindən seçilən orijinal bir sənət
əsəri yaradır.
Əsərin
müqəddiməsində Nizami insan adının
ucalığından söz açır, müasirlərini
yüksək məqsədlərlə
yaşamağa, "çiynini dağ kimi uca tutmağa"
çağırır:
Qısa
söz, dünyada nə sən, nə də mən
Oyuncaq deyilik
xilqətimizdən.
Nə
şöhrət, nə yuxu, nə də ki yemək
Həyatın
mənası olmasın gərək.
...Anlayıb
düşünək hər şeyi gərək,
Hər sirri
açmaqda hünər göstərək.
"Leyli və
Məcnun" poemasının qəhrəmanları Qeys ilə
Leyli bir-birini saf, təmiz bir məhəbbətlə sevirlər.
Lakin gənclərin məhəbbəti qarşısında
keçilməsi mümkün olmayan maneələr durur. Bu
maneələr sevgililəri bir-birindən ayırır. Qeys Məcnun
adı alaraq təbiətin qoynuna çəkilir, Leyli isə
sevmədiyi bir adama ərə verilir. Lakin onların məhəbbəti
hər iki sevgilinin ölümü ilə başa çatsa da
məğlub olmur.
Nizami saf, təmiz
məhəbbətin mənəvi qələbəsini öz bəşəri
ideallarının şərhi ilə birlikdə ifadə edir.
Şair insanı alçalmağa vadar edən hərisliyi,
tamahkarlığı pisləyir, dünya nemətlərinə
aludəçiliyin insani azadlıq kimi əziz bir nemətdən
məhrum elədiyini gündə ancaq bir çəngə ot
ilə qidalanan qoca zahidin dili ilə oxuculara
çatdırır. Nizami bu əsərində təbiətin
saf qoynuna sığınmış qəhrəmanının
vəhşilərlə ünsiyyətinə xüsusi yer
ayırmış, Məcnunla vəhşi heyvanlar
arasındakı bağlılığı real həyati məsələlərlə
ustalıqla əlaqələndirmişdir. Ona gətirilən
yeməklərin cüzi bir hissəsi ilə kifayətlənən
Məcnunun ruzisini heyvanlarla
bölüşdürdüyünü qeyd edən şair
bunun üçün də vəhşilərin onunla
dostlaşdığını, onu ruzi verən bilib daima
qoruduqlarını söyləyir.
Böyük
şair vəhşilərin sədaqətini amansız
insanların qəddarlığına qarşı qoyaraq
"İt saxlayan padşahla cavanın hekayəsi" adlı
süjetdə vədinə xilaf çıxan, insanlıq ləyaqətini
qiymətləndirməyi bacarmayan müasirlərinə üz
tutur, dövrünün vəfa və səadətdən uzaq
ixtiyar sahiblərinə vəhşilərdən insanlıq
öyrənməyi tövsiyə edir. Nizami "Leyli və Məcnun"
əsərində insan qəlbinin incəliklərini, onun təbii
arzu və meyillərini, həsrət və nisgilini həssaslıqla
ifadə etmiş, gözəlliyə pərəstiş, məhəbbətə
inam, şəxsiyyət toxunulmazlığı, sevgi aləminin
bərabərlik və s. ilə yanaşı təmiz ad, ləkəsiz
mənəviyyat, nəcib adət-ənənələrə
hörmət və başqa bu kimi həyati məsələləri
də əhatə etmişdir. Buna görədir ki, Nizaminin bu əsəri
Şərq məhəbbət dastanlarının ən gözəl
nümunələrindən biri kimi şöhrətlənmiş,
Leyli və Məcnun adlarının klassik Şərq şeiri
və canlı xalq dilində saf məhəbbət, vəfa və
fədakarlıq rəmzi kimi məşhurlaşmasında əvəzsiz
rol oynamışdır.
Nizaminin
dördüncü poeması "Yeddi gözəl" öz
orijinal quruluşu və ictimai-siyasi tutumu ilə Nizami
yaradıcılığında xüsusi bir mərhələ
təşkil edir. Şair bu əsəri artıq söz sənətində
zəngin bir təcrübəyə yiyələndiyi bir zamanda
qələmə alır. Poema Marağa hakimi Əlaəddin
Körpə Arslana ithaf olunur. Əsər Sasani sülaləsindən
I Yəzdgürdün oğlu Bəhram Gurun həyatını,
hökmdarlıq fəaliyyətini və məhəbbət sərgüzəştlərini
təsvir edir. Tarixi qaynaqları diqqətlə araşdıran
şair şifahi xalq ədəbiyyatı, Buxari, Təbəri əsərlərindən
faydalanmış, "Siyasətnamə" "Qabusnamə",
"Min bir gecə", eləcə də Firdovsinin
"Şahnamə"sini bir daha nəzərdən
keçirmişdir.
Şair
topladığı yazılı və şifahi qaynaqları
bir araya gətirib onları saf-çürük edərək
yeddi şahzadə qızın nağılı, yeddi məhbusun
şikayəti, mahir bənna Simnarın faciəsi, Fitnə ilə
şahın sərgüzəşti, qoca çobanın ibrətamiz
söhbəti və başqa maraqlı süjetləri Bəhramın
həyat və fəaliyyəti ilə ustalıqla
bağlamışdır.
Nizami öz qəhrəmanını
şərəf və ləyaqətini uca tutan, vətəni və
xalqını sevən, ölkənin yad əllərdə
qalmasına dözə bilməyən qanuni varisi olduğu
şahlıq tacını yırtıcı şirlərin əlindən
qəhrəmanlıqla alan igid və adil bir hökmdar kimi
oxuculara təqdim edir. Bəhram hələ gənc
yaşlarında memar Simnarın tikdiyi Xəvərnəq
sarayında şəkillərini gördüyü yeddi ölkə
padşahının qızlarını saraya gətirərək
onlarla evlənir. Bundan sonra başı kefə və əyləncələrə
qarışan şah ölkəni və xalqı unudur. Məmləkətin
taleyini Rast Rövşən adlı vəzirinə etibar edir.
Rast Rövşən şahın bu inamından istifadə edərək
xalqı çapıb talayır, onu dilənçi vəziyyətinə
salır. Sonra isə Bəhramın düşmənlərinə
xəbər göndərib ölkənin daha müdafiə
iqtidarında olmadığını onlara bildirir.
(ardı var)
Nüşabə ARASLI,
filologiya elmləri doktoru,
professor
Elm.- 2012.- 10 oktyabr.- S.8-9.