Hüseyn Cavidin ideyalar sistemində
qadın azadlığı problemi
Qadın gülərsə bu issız
mühitimiz güləcək,
Sürüklənən bəşəriyyət
qadınla yüksələcək
Azərbaycanın
dahi şairi və mütəfəkkiri Hüseyn Cavidin
yaradıcılığında qadın problemi, ailədə
və cəmiyyətdə qadına münasibət,
qadının yeri və rolu məsələsi mühüm yer
tutur və bu təsadüfi deyil. "Mənim tanrım
gözəllikdir, sevgidir", deyən şairi Azərbaycan və
ümumiyyətlə Şərq qadınının acı
taleyi düşündürməyə bilməzdi. Demək
olar ki, Cavidin elə bir əsəri yoxdur ki, orada qadınla
bağlı bu və ya digər məsələyə
toxunulmasın və bu məsələyə şair öz
münasibətini bildirməsin. İyirmi iki pyes və yüzlərlə
poema və şeirlərin yaradıcısı olan H.Cavidin əsərlərinin
çoxu bilavasitə qadın adı ilə
adlandırılmışdır. ("Afət",
"Maral", "Şeyda", "Şəhla" və
s.) Cavidin təsvir etdiyi qadınlar müxtəlif millətlərə
və zümrələrə aiddirlər və bir-birlərindən
bir çox cəhətdən fərqlənirlər. Şair əsərlərində
müasir qadınların cəmiyyətdə və məişətdə
vəziyyəti məsələsiylə yanaşı, uzaq
keçmişdə Şərq qadınlarının
ağır həyatını da təsvir edir. Lakin istər
müasir, istərsə keçmişdə yaşamış
qadınların təsvirində, Cavidin üsyankar,
barışmaz, romantik ruhu özünü göstərir, onun
qadına münasibəti, qadın məsələsinin həlli
ilə bağlı fikir və düşüncələri əks
olunur.
H.Cavidi,
feodal-burjua cəmiyyətində yaşayan və bu cəmiyyətin
qurbanları olan bədbəxt, həyat sevincindən məhrum,
nadanlığın, dini fanatizmin doğurduğu əxlaq
normaları altında əzilən, pul ilə
alınıb-satılan, öz ərləri tərəfindən
alçaldılan, məhv edilən qadınların acı
aqibəti daima düşündürür və şair bu
ictimai ədalətsizliyə öz etirazını bildirir,
insanlarda bu zülmə qarşı barışmazlıq hissi
doğurmağa çalışır.
Cavid,
qadının həyat faciəsini, bütün cəmiyyətin
faciəsi sayır, onu cəmiyyətdə mövcud olan ziddiyyətlərlə
bağlayır, ədalətsiz ictimai qanunların nəticəsi
kimi izah edir.
Hələ
1910-cu ildə yazdığı "Ana" pyesində Cavid,
qadını bütün hüquqlarından məhrum edən feodal adət-ənənələrinə
qarşı çıxır, onlara öz etirazını
bildirir. Bu əsərində şair çox mühüm bir
suala, "Həyatda nəyin, sevginin və ya nifrətin əsas
olduğu?" sualına cavab axtarır. Şairi, bu hisslərdən
hansının vasitəsilə həyati məsələləri
həll etməyin mümkünlüyü məsələsi
düşündürür və bu məsələnin həllində
o üstünlüyü sevgi və mərhəmət hissinə
verir. Sonrakı əsərlərində Cavid, yenə də bu
məsələyə qayıdır, lakin artıq onu əks
mövqedən həll edir. "Maral" faciəsində
şair, azərbaycanlı qızı Maralın faciəli həyatını
təsvir etməklə, Azərbaycan qadınının və
bütövlükdə Şərq qadınlarının
hüquqsuzluğunu bütün çılpaqlığı
ilə göstərir. Lakin bu pyesdə Cavid başqa bir
qadın obrazı da yaradır (İsmət) və onun vasitəsilə
cəmiyyətdə yaranmaqda olan, qadının hüquq və
azadlıqlarını müdafiə etməyə qadir olan,
yeni qüvvələrin mövcud olduğunu göstərməyə
çalışır.
Maraqlıdır
ki, Cavid hətta mənfi planda təsvir etdiyi qadınları
da ittiham etməkdən qaçınır və onların
günahlarının səbəbini hər şeydən əvvəl,
cəmiyyətin onlara qarşı ədalətsiz münasibətində
görür, qadını müdafiə etməyin əslində
ədaləti müdafiə etməyə bərabər
olduğunu bildirir.
Qeyd etmək
lazımdır ki, Cavidin qadın məsələsinə
münasibəti, onun qadın haqqında görüşləri
həmişə eyni olmamışdır və onlar zaman
keçdikcə müəyyən dəyişikliklərə
uğramışlar. Yaradıcılığının ilk
dövrlərində qadını əsasən zəif,
gücs üz, alçaldılan, təhqir olunan bir məxluq
kimi göstərən Cavid,
yaradıcılığının sonrakı dövrlərində,
qadını öz hüquqları uğrunda mübarizəyə
qadir olan bir insan kimi səciyyələndirir. Məsələn,
yaradıcılığının ilk dövrünə aid
olan, "Bir qızın fəryadı", "Vərəmli
qız" və s. əsərlərində, şair
qadını yazıq, bədbəxt, fiziki və mənəvi
əzab və iztirablar altında inləyən bir məxluq
kimi təsvir edir. Bu əsərlərdə qadın, qəfəsə
salınmış, azadlıq həsrəti ilə
çırpınan bir quşdur. Cavid bu şeirlərində
qadınlara mərhəmət hissini ifadə edir, lakin
onların bu çoxəsrlik zülmdən xilasolma
yollarını görmür və buna heç bir ümidi
yoxdur. Cavid düşünürdü ki, qadının azad
olmasının, oyanmasının vaxtı hələ gəlib
çatmamışdır. Şairi, "qadının xilas
olması yolları nələrdir? Əgər o köləlik
zəncirindən xilas olarsa, haraya gedəcək? Qadının
cəmiyyətdə vəziyyəti necə olmalıdır?
Onun cəmiyyətdə vəzifələri nələrdir?
sualları düşündürürdü və o, bu suallara
cavab axtarırdı.
Zaman
keçdikcə, Cavidin bu məsələyə münasibəti
müəyyənləşir və konkret şəkil
alır. Məşhur "Qadın" şeirində o
artıq qadının acı taleyini təsvir etməklə,
ona mərhəmət hissi ifadə etməklə, onun iniltilərini
eşitməklə kifayətlənmir, onun cəmiyyətdə
və ailədə rolu məsələsini ön plana çəkir,
diqqəti bu məsələyə yönəldir. Qadın
onun nəzərində yeni nəslin tərbiyəçisi,
insanlığın anasıdır. O yalnız öz
övladlarının deyil, bütün millətin
anasıdır: Şair yazır:
"Qadın! ey möhtərəm ənisi
bəşər!
Sənsiz öksüz qalırdı
çinsi bəşər
və ya:
"Ana övladını bəslər,
böyüdür,
Anasız millət, əvət,
öksüzdür"
(H.Cavid,
Seçilmiş əsərləri. Bakı, 1958, s.506)
H.Cavidə
görə, qadının cəmiyyətdə yeri
böyük və şərəflidir və onun istismarı
dözülməzdir:
"Qadın, ey sevimli həmşirə
oyan,
Ana, ey nazlı qadın, qalx yuxudan!
Sənin aləmdə vəzifən, hissən,
Nə böyük, həm nə
ağırdır, bilsən?!
Qadın! Ey sevgili şəfqətli mələk!
Bu qədər səbri-təhəmmül
nə demək?
O lətafət, o nəcabətlə sana
Bu əsarət, bu həqarət nə rəva?"
(Yenə
orada)
"Qadın"
şeirində Cavid, cəmiyyətdə ləyaqəti
amansızca alçaldılan, bütün insan haqlarından məhrum
olan qadına, onun haqlarını, cəmiyyətdə layiq
olduğu yeri qaytarmağın zəruriliyi fikrini ifadə edir. Bu şeirində o, M.Hadi kimi qətiyyətlə
çadraya qarşı çıxır, onu "zülmətin
pərdəsi" adlandırır:
"Olıyor iştə hüququn pamal
Çalış, öyrən, ara, bul, həqqini al!
Pərdeyi - zülmət içindən
sıyrıl!
Qəhrəmanlar kimi qavğaya atıl!
Doğrudur,
Cavid bir qədər əvvəl yazdığı "Pəmbə
çarşab" şeirində Azərbaycan və
bütövlükdə Şərq qadınının
çadra örtməsinə bir qədər sakit
yanaşır, lakin bu şerində də şair, bunun uzun
çəkməyəcəyini, bir gün qadının bu
örtükdən azad olacağını bildirir:
"Örtün, örtün, fakat unutma,
sakın
Sənin açmaq zamanın iştə
yarın"
Məlumdur
ki, Cavidin bu şeirinə M.Hadi özünün
"Eşqi-möhtəşəm" kitabında cavab
vermişdir:
"Mən istəməm bu
örtüyü, ey şair istəməm!
Neçin ya?
Örtü, bunu yaxdı ki, Qərb oldu
möhtəşəm,
Pürfeyz, pürziya"
Bu sətrlərdə
M.Hadi özünəməxsus bir emosionallıqla
çadranı müdafiə edənlərə qarşı
çıxır və hətta Hüseyn Cavidin "Pəmbə
çarşab" şeirinə öz etirazını
bildirir. "Mən "Pənbə çarşabın"
ədüvvü-heyatiyəm (həyatı düşməniyəm)"
deyir.
Qeyd etdiyimiz
kimi, Cavid də Hadi kimi, çadranı qadınların
düşməni sayırdı və qadının əsarətdən
xilas olmasının yolunu, onun maariflənməsində, elmə,
biliyə yiyələnməsində, öz hüquqları
uğrunda mübarizədə görürdü:
"Fəzli ürfanla, mücəhhəz
olaraq,
Cəhli yıx, qəfləti yax, əczi
buraq!
Kimsədən gözləmə yardım əsla,
Yalnız
kəndinə kəndin ağla!"
(Hüseyn
Cavid. Seçilmiş əsərləri, s.507).
Hələ
1909-cu ildə yazdığı "Məsud və Şəfiqə"
şeirində, Cavid Azərbaycan cəmiyyətində
"zülmət pərdəsini" yarıb xilas olan
ziyalı qızları, əlverişsiz ictimai şəraitdə,
mülkədar, tacir, mövhumatçı din
adamlarının, əhatəsində yaşayan və
yavaş-yavaş öz haqq və hüquqlarını başa
düşən, elmə, maarifə maraq göstərən ilk
qadınların bədii
obrazını yaradır. "Məsud və
Şəfiqə" şeirinin qəhrəmanı Şəfiqə,
cəmiyyətdə hökm sürən ədalətsizliyə
qarşı çıxır, onun səbəblərini bilmək
istəyir, ona etiraz edir. Doğrudur, bu hələ
fəal etiraz, əməli mübarizə deyil, passiv və zəif
bir çıxışdır. Onu, bu ədalətsizliyin
nə zaman aradan götürüləcəyi
düşündürür və o hələlik bu suala cavab
tapmır. H.Cavidin "Maral" faciəsində
yaratdığı digər qadın obrazı - Humay isə
artıq, irəlidə qeyd etdiyimiz kimi, yeni həyat
üçün oyanmış Şərq qadınlarından
biridir. Çadra geyməkdən imtina edən
və buna görə dindarların və mötədil, fanatik
insanların təqiblərinə məruz qalan bu
qadının iradəsini heç nə qıra bilmir. O
nəinki öz hüquqlarını müdafiə edir, hətta
əsarət altında inləyən başqa qadınlara da
kömək əlini uzadır, onların əzab və
istirablarını hər vasitə ilə yüngülləşdirməyə
çalışır. Bu əsərində
Cavid bir daha çadraya nifrət hissini ifadə edir,
açıq gəzən qızları yeni həyatın
carçıları adlandırır, onları müdafiə
edir.
Qeyd etmək
lazımdır ki, yaradıcılığının birinci
dövründə Cavidi hələ qadınların
sosial-siyasi azadlıqları, onların vətəndaş
hüquqları haqqında fikirlər məşğul etmirdi. Şair yalnız onların
fiziki və mənəvi zülm və əsarətdən azad
olmaları haqqında düşünürdü. O Azərbaycan qadınlarının savadlı, tərbiyəli,
yeni mədəni nəsli tərbiyə etməyə qadir, ləyaqətli
ana olmalarını istəyirdi.
Bu tip
qadınları Cavid yüksək qiymətləndirir,
onları yüksək mənəvi keyfiyyətlərə
malik, ağıllı, iradəli, namuslu, qürurlu, mətanətli
və sədaqətli insanlar kimi təsvir edirdi. Bu qadınlar, Cavidə görə, mövcud şəraitdə
öz istək və arzularına çatmasalar da, öz mənliklərini,
ləyaqətlərini sona qədər müdafiə etməyə
qadirdirlər.
Cavid bu
fikirlərini bir çox əsərlərində, o cümlədən
"Peyğəmbər" dramında da səsləndirmişdir. Bu əsərində o Məhəmməd
peyğəmbəri, ədalətin, qadınların hüquq
və bərabərliyinin, qadın azadlığının tərəfdarı,
köləliyin düşməni kimi təsvir edir. Cavidin təsvirində Peyğəmbər poetik təbiətə
malik, sülhpərvər bir insandır. Şübhəsiz,
Cavidin təsvir etdiyi Peyğəmbər obrazı onun
yaradıcı təxəyyülünün məhsuludur.
Bu obraz vasitəsilə şair qadın
haqqında öz fikir və düşüncələrini ifadə
etmişdir. Bu əsərində o, demək olar ki,
"Qadın" şeirində dediyi sözləri, Peyğəmbərin
dililə, təkrar edir:
Qadın, qadın?! Onu
duymaq, duyurmaq istərkən
Yaxar düşünçəmi bir
şölə, bir zəhərli tikən
Bütün həyatı çiçəkləndirən
fəqət o, neçin,
Neçin əzilsin o, bilməm neçin
sürüklənsin?!
Qadın-günəş, cocuq-ay... nuru ay
günəşdən alır
Qadınsız ölkə çapuq məhv
olur, zavallı qalır
Qadın əlilə fəqət bəxtiyar
olur bu cahan
O bir mələk... onu təqdis edər
böyük yaradan
O çox sevimli, gözəl incə,
nazlı bir xilqət,
Onun ayaqları altındadır fəqət
cənnət
Qadın gülərsə bu issız
mühitimiz güləcək,
Sürüklənən bəşəriyyət
qadınla yüksələcək...
(Hüseyn Cavid, əsərləri,
IV cilddə; cild III. s.47-48. Bakı, 1984)
Bununla
yanaşı, Cavid feodal əxlaqının, şəriət
qanunlarının köhnəlmiş adət və ənənələrin
möhkəm kök saldığı cəmiyyətdə,
öz acı həyatını yaşayan və bu ümidsiz həyatdan
xilas yolunu yalnız ölümdə axtaran zavallı
qadınları yaddan çıxarmır, onları mülkədar
dini əxlaqının qurbanları sayır. Bu qadın obrazları vasitəsilə
Cavid, qadına vəhşi münasibətin məişətdə
və cəmiyyətdə nə qədər dərin kök
saldığını göstərir, buna öz nifrətini və
etirazını bildirir.
"Zavallı qız" şeirində şair yazır:
"Ah, səd ah!
Yetmişdə olan bir qocaya
Verdilər bir qızı, sevmədi onu,
zorən ona"
Sevgisindən əl üzən qız
boğulub dərdə, qəmə,
Qocaya getmədən olmuşdu o razı
ölümə"
Bu əxlaqın
digər qurbanlarını Cavid "İblis" və
"Uçurum" dramlarında yaratdığı Göyərçin
və Xavər obrazlarında təsvir edir. Türkiyə həyatının
materialları əsasında yaradılmış bu bədbəxt
qadın obrazları, onların həyat faciələri və
bu faciələrin səbəbləri müxtəlifdir. Əgər
azərbaycanlı qızı Maralın qatili vəhşi adətlərin
hökm sürdüyü bir şəraitdə tərbiyə
almış, nadan və cahil mülkədardırsa,
dağıstanlı qızı İsmətin
zorlayıcısı xanzadədirsə, türk qızları
Göyərçin və Xavərin qatilləri
"ziyalı", "zadəgan" ərləridir.
Xavərin
qatili, vicdandan, mərhəmətdən
danışmağı sevən, bu haqda filosofluq edən, əslində
isə öz doğma qardaşının qanını tökən
Arif, Göyərçinin qatili isə, yenə də
"ziyalı", xaricən mədəni görünən,
Qərb əxlaqını təbliğ edən rəssam Cəlaldır.
Bu obrazlar vasitəsilə Cavid, Şərq qadınının
nadanlıqdan, gerilikdən, dindən, şəriətdən,
köhnə adət və ənənələrdən,
mülkədar zülm və əxlaqından başqa, daha bir
yeni düşməninin olduğunu bildirir; bu düşmən
"Qərb əxlaqı", "mədəniləşdirilmiş
vəhşilik", yeni tipli zorakılıqdır.
H.Cavid,
Türkiyə həyatından götürülmüş
"Afət" faciəsində bu mövzuya bir daha qayıdır
və Afət, Altunsaç və Alagöz obrazlarında,
Türkiyədə, xüsusilə İstanbulun zadəgan
çevrələrində, mədəniliyin və yeniliyin təzahürü
sayılan Qərb əxlaqının, ailə münasibətlərində
"azadlığın" yalnız kişilərə deyil,
qadınlara da məhvedici təsirini göstərir. Bu "əxlaqın"
təsirinə məruz qalmış kişi
və qadınlar, şairə görə, eyni xəstəliyə
tutulmuşlar. Bu xəstəlik yüksək insani hissləri,
sevgi və məhəbbəti, arzu və istəkləri məhv
edən, ailə faciələrinə, qadınların rəzalət
və fəlakətinə səbəb olan "mədənilik"
və "yenilik" adlanan xəstəlikdir. Cavidə görə,
əsl mədəniyyətin və yeniliyin bu, "Qərb əxlaqının"
təbliğ etdiyi "yenilik" və "mədənilik"lə
heç bir əlaqəsi yoxdur. Şair, Qərb
əxlaqını əsl yeniliyin yalnız eybəcər və
zəhərli imitasiyası sayır və onu rədd edir.
Yaratdığı
qadın obrazları vasitəsilə Cavid özünün
yüksək əxlaqi ideyalarını ifadə edir. "Afət"
dramındakı Alagöz, Cavidin təsəvvür etdiyi, təmir
sevgi, sədaqət, səmimi və harmonik ailə münasibətləri
arzusunda olan ideal qadın obrazıdır. Alagöz
təvazökar, ağıllı, namuslu, cəmiyyətə və
millətə xidmət etmək arzusu ilə yaşayan,
kiçik hiss və maraqlardan uzaq, dostlarına, sevgilisinə,
valideynlərinə həssaslıqla yanaşan, nəcib bir
qadındır. Cavid öz qadın
idealını yalnız zadəgan ailələrdə deyil, həm
də yoxsul ailələrdə axtarır. Onun
yaratdığı müsbət qadın obrazları içərisində,
yoxsul ailələrdən çıxan, lakin namuslu zəhməti
ilə yaşayan, çox vaxt qibtə ediləcək mətanət
və cəsarət göstərən qadınlar çoxluq təşkil
edir ("Ana" pyesində Səlma, "Maral"da Nazlı
və Səltənət və başqaları).
H.Cavidin
sentimental-romantik ruhda təsvir etdiyi qadınlar da bir çox nəcib
insani keyfiyyətlərə malikdirlər ("Şeyx Sənan"
dramında Zəhra və Xumar obrazları).
Sovet
dövründə yaratdığı əsərlərdə
də Cavid qadın azadlığı məsələsinə
toxunur və bir sıra yeni tipli qadın obrazları
yaradır. "Səlmanın səsi" şeirində Səlma,
"Şəhla" pyesində Şəhla, artıq
azadlıq əldə etmiş, insanların hörmət və
rəğbətini qazanmış, yeni cəmiyyətin
qurulmasına və möhkəmlənməsinə xidmət
edən qadınlardır.
Lakin
Cavid bu dövrdə yazdığı əsərlərdə
çox mühüm bir məsələyə diqqət yetirir
və cəmiyyətdə hələ əsl azadlıqdan məhrum
olan qadınların mövcud olduğunu göstərir. "Azər"
poemasında şair, çadralarını atsalar da, fikir və
mənəviyyatca yeni həyatdan kənarda qalmış,
yeniliyi modaya uymaqda görən, meşşanlıq
bataqlığına qərq olmuş qadınlardan söhbət
açır.
Azərbaycan
qadınının çadradan xilas olmasını
böyük tarixi hadisə kimi dəyərləndirən Cavid
onun hələ tam azadlığa
çatmadığını bildirir və bu azadlıq yolunda
böyük bir maneənin - "mənəvi
çadranın" mövcud olduğunu qeyd edir. Cavid yazır:
"İnqilab, iştə, atıb
çarşafı siz
O siyah pərdəyi rədd eylədiniz
Qeyd edirkən bunu tarix ancaq
Bir fəzilət deyə alqışlayacaq
Sizi aldatmasın amma bu qürur
Çarşaf atmaqla bitər sanma
qüsur,
Çox beyinlər yenə həp pərdəlidir
mənəvi pərdəyi dəf etməlidir
Şair
haqlı olaraq qadın azadlığının və
ümumiyyətlə əsl azadlığın, hər
şeydən əvvəl, beyinlərdə, düşüncələrdə,
şüurlarda qələbə çalmasının zəruriliyini
vurğulayır və Azərbaycan qadınlarının
azadlığın bu yüksək zirvəsini fəth etməsini
arzu edirdi.
Elmira ZAMANOVA,
fəlsəfə elmləri
doktoru
Elm.- 2012.- 30 oktyabr.-
S.9.