Regional innovasiya proqramının tərtibatına dair dəyərli metodiki vəsait

 

Ölkəmizin müstəqillik əldə etməsindən ötən 20 il ərzində iqtisadi situasiyanın davamlı olaraq yaxşılaşması iqtisadiyyatda yeni imkanlar və perspektivlər yaradır. Eyni zamanda dünyada informasiya cəmiyyətinin yaranması prosesi sürətlənir.  Ona görə dünya iqtisadiyyatına sürətlə inteqrasiya olunan respublikamızda yeni tipli iqtisadiyyatın formalaşdırılması, kreativ əməyin və innovasiyaların səmərəli istifadə edilməsi olduqca vacib istiqamətlər hesab edilir.

 

Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin "Azərbaycan 2020: gələcəyə baxış" İnkişaf Konsepsiyasının hazırlanması barədə 29 noyabr 2011-ci il tarixli Sərəncamında deyilir: "Hazırda Azərbaycan yeni inkişaf mərhələsinə qədəm qoyur. Bu mərhələnin əsas hədəfi çoxşaxəli, səmərəli və innovasiya yönlü iqtisadiyyatın formalaşdırılması, sosial sahədə önləyici inkişaf trendinin təmin olunması və əhalinin rifahının layiqli, qabaqcıl beynəlxalq standartlara uyğun səviyyəyə çatdırılması, habelə elmin, mədəniyyətin inkişafında, ictimai həyatın bütün istiqamətlərində yeni nailiyyətlərin əldə olunmasıdır".

İnformasiya cəmiyyətinin və rəqabətə davamlı yüksək texnologiyalı milli iqtisadiyyatın yaradılması bir sıra dövlətlərin iqtisadi siyasətinin prioritet istiqamətinə çevrilmişdir. Hazırda dünyanın iqtisadi cəhətdən inkişaf etmiş bütün ölkələri, o cümlədən Avropa dövlətləri öz iqtisadiyyatlarında əldə edilmiş yüksək göstəricilərin stabil saxlanılması və perspektiv iqtisadi inkişaf üçün innovasiyaların imkanlarından istifadəni olduqca əhəmiyyətli hesab edirlər.

Bu cəhətdən AMEA Elmi İnnovasiyalar Mərkəzinin nəzdindəki Təhsil-Tədris Mərkəzinin direktoru iqtisad elmləri doktoru, professor Tərbiz Əliyev və iqtisad üzrə fəlsəfə doktoru Lütvəli Babayev tərəfindən işlənib hazırlanan "Regional innovasiya proqramının tərtibatı üzrə metodiki tövsiyələr" regional innovasiya sisteminin yaradılması və inkişaf etdirilməsində nəzəri və praktiki əhəmiyyət daşıyan nümunəvi və informativ vəsait kimi təqdirəlayiqdir.

Vəsaitdə hazırkı şəraitdə ölkəmizdə və onun regionlarında innovasiyalar üçün maneələr xarici və daxili hissələrə bölünür. Xarici maneələr kifayət qədər inkişaf etməmiş infrastrukturdan, mövcud sahədəki biliklərin çatışmazlığından, köhnəlmiş qanunvericilikdən, cəmiyyətdəki istedadlara ümumi etinasızlıqdan ibarətdir. Daxili maneələrə ciddi təşkilati tələblər və prosedurlar, konservatizm, dünyagörüşünün çatışmazlığı, köhnə qaydanın saxlanmasına maraq, başqa insanların ideyalarının qəbul etməkdən imtina, riskə getmək üçün arzunun və motivasiyanın olmaması daxildir.

Regional innovasiya proqramının tərtibatı zamanı müəlliflər aşağıdakı vəzifələrin icrasını ön plana çəkmişlər:

Regionlarda mövcud iqtisadi potensiallardan səmərəli istifadə olunması istiqamətində səylərin innovasiyanın prioritet istiqamətlərinin inkişafına cəmləşdirilməsi;

Regionlarda iqtisadiyyatın qeyri-neft sektorunun inkişafının sürətləndirilməsində investisiya-innovasiya tədbirlərinin həyata keçirilməsində dövlət və qeyri-dövlət təşkilatlarının dəstəyinin təmin edilməsi;

Regional infrastruktur təminatının yaxşılaşdırılması istiqamətində innovasiya xarakterli kompleks tədbirlərin işlənilməsi və həyata keçirilməsi;

Sahibkarlıq fəaliyyətinin genişləndirilməsi istiqamətində innovasiya meyilli layihələrin, biznes-planların həyata keçirilməsi;

Regionların emal müəssisələrində yüksək texnologiyalı və elmtutumlu məhsulların istehsalı üçün innovasiyanın inkişafının təmin edilməsi;

Regionlarda mütərəqqi texnoloji sistemin və cəlbedici innovasiya mühitinin formalaşması üçün müvafiq infrastrukturların (regional texnoparkların; biznes-inkubatorların; vençur-fondlarının; innovasiya-texnoloji mərkəzlərin; dizayn mərkəzlərinin; texnologiyaların transferi mərkəzlərinin, elmi parkların və s.) yaradılması;

İnnovasiya menecmentinin mütərəqqi forma və metodlarının tətbiqi;

İnnovasiyaya olan tələbatın yüksəldilməsi üçün innovasiyanın inkişafı sferasına xüsusi investorların cəlb edilməsi mexanizminin təkmilləşdirilməsi;

Respublikanın elmi-texniki və intellektual potensiallarının regionların innovasiya prosesinə cəlb edilməsi;

Sığortalanma mühafizəsi mexanizminin cəlb edilməsi hesabına regionlarda həyata keçirilən innovasiya layihələrində riskin azaldılması;

İnnovasiya yanaşmalarını nəzərə almaqla regionlarda resurs, kredit, vergi-büdcə və tarif siyasətinin formalaşması.

Regional innovasiya proqramlarının hazırlanması zamanı nəzərə alınmalıdır ki, yaradici işçilər və onların fəaliyyətinin nəticələri yalnız uzunmüddətli perspektivdə qiymətləndirilə bilər. İnnovasiya siyasətinin uğurlu icrasına nail olmaq üçün təklif olunan metodiki tövsiyələrdə nəzərdə tutulmuş prioritetlik, komplekslilik, səmərəlilik, ekoloji təhlükəsizlik, regional yanaşma prinsiplərinə əməl olunması vacibdir.

İnnovasiyaların idarə olunmasında məqsəd bütün təşkilat miqyasında yeni ideyaları irəli sürmək, generasiya etmək, nəzarət etmək və qiymətləndirməklə alınmış nəticələri bazara çıxarmaqdan ibarətdir. İnnovasiyaların idarə olunmasının əsasında novatorların və təşkilatın fəaliyyət nəticələrinə cavabdehlərin balanslaşdırılmış əməkdaşlığı durur. Yaradıcılıq proseslərinin səmərəli idarə olunması üçün menecerlər innovasiyaların istifadəsi yolundakı maneələri tapmalı və aradan qaldırmalı, eləcə də şəxsi, qrup şəkilli innovasiya təşəbbüslərini müdafiə edərək innovasiya yönündə əməkdaşlıq münasibətlərini təşkilatda yaratmalıdır.

İnnovasiyalaşdırma - yeni ideyaların yaradılması və tətbiqi hesabına müəssisənin iqtisadi və ya sosial potensialında məzmunlu, məqsədyönlü dəyişikliklərin həyata keçirilməsi cəhdidir. İnnovasiyalar məhsullarda və proseslərdəki tələbatların, mövcud uyğunsuzluqların, iqtisadiyyatın ayrı-ayrı sahələrindəki və ümumiyyətlə bazardakı dəyişikliklərin, demoqrafik inkişafın və yeni biliklərin nəticəsi olaraq meydana çıxa bilər. Müəlliflər bütün bunları nəzərə alaraq regional innovasiya proqramının dayanıqlı inkişafa təsir göstərə bilən aşağıdakı prioritet istiqamətlərini müəyyən etmiş və həyata keçirilməsi zəruri hesab edilən nümunəvi tədbirlərin təsnifatını hazırlamışlar:

Regionun iqtisadi-coğrafi xarakteristikasının şərhi və ehtiyat imkanlarının aşkara çıxarılması;

Respublikanın ayrı-ayrı regionlarında sənaye kompleksinə daxil olan müəssisələrin (o cümlədən kiçik innovasiya biznesinin) innovasiya inkişafı;

Ölkənin bütün regionlarında innovasiya fəaliyyətinin dövlət tərəfindən stimullaşdırılması və dəstəklənməsi;

Müasir tipli infrastruktur obyektlərinin yaradılması, onların mütərəqqi texnika və texnologiya ilə təmin edilməsi, mövcud obyektlərin işinin beynəlxalq standartlara uyğunlaşdırılması;

Ərazilərin abadlaşdırılması, şəhər (qəsəbə) salma prosesində innovasiyaların geniş tətbiqi;

İnnovasiya meyilli səhiyyənin inkişafı;

Kənd təsərrüfatının innovasiya yönümlü iqtisadi inkişafı;

Əhalinin sağlamlığının qorunmasında və təhlükəsizliyinin təmin edilməsində ekoloji innovasiya metodlarının geniş tətbiqi;

İnnovasiya meyilli turizm infrastrukturunun inkişaf etdirilməsi;

Regionlarda informatizasiya sferasında innovasiyanın tətbiq edilməsi;

Təhsil sisteminin təkmilləşdirilməsində və kadr təminatı işində dünya informasiya resurslarından səmərəli istifadənin təşkili və innovasiya prosesinin dinamikliyinin təmin edilməsi;

Şəxsiyyətin innovasiya aktivliyinin və hərtərəfli inkişafının formalaşdırılması.

Metodiki tövsiyədə qeyd edilən prioritet istiqamətlər üzrə işlənib hazırlanacaq tədbirlərin nümunəvi təsnifatı verilmişdir ki, bu da proqramın tərtibatçıları üçün önəmlidir və regional innovativ inkişaf istiqamətlərinin müəyyənləşdirilməsi üçün çox vacib mənbədir.

Müasir dövrdə dünya universitetləri kadr hazırlığının həyata keçirilməsi, elmi-tədqiqat işlərinin yerinə yetirilməsi kimi ənənəvi funksiyaları ilə yanaşı,  innovasiyaların yayılması funksiyasını da yerinə yetirirlər. Bunu nəzərə alaraq müəlliflər hazırladıqları metodiki tövsiyələrdə innovasiya fəaliyyətinin aktivləşdirilməsində ölkəmizin universitetlərinin, eləcə də regionlarda yerləşən universitetlərin üzərinə mühüm vəzifələr düşdüyünü nəzərə almışlar. Doğrudan da, müasir universitetlər innovasiya layihələrinin məqsədyönlü axtarışı və reallaşdırılması; ali məktəblərdə elmi tədqiqatlar əsasında kiçik innovasiya müəssisələri zolağının yaradılması; elmi nailiyyətlərin və yeni texnologiyaların ölkə müəssisələrinə ötürülməsi; ölkəyə beynəlxalq və yerli vençur kapitalın cəlb edilməsi üçün uğurlu layihələr hazırlamaq; innovasiya fəaliyyətini dəstəkləyən infrastrukturun yaradılmasına elmi və ideya cəhətdən köməklik göstərilməsi və innovasiya fəaliyyətinin kadr təminatı kimi funksiyaları da yerinə yetirməlidirlər.

Ölkəmizdə fəaliyyət göstərən qabaqcıl ali məktəblər mərkəzdə və regionlarda innovasiyaların yaradılması və tətbiqi istiqamətində aktiv şəkildə fəaliyyət göstərməlidirlər. Universitetlərin geniş maddi-texniki bazası və böyük elmi potensialı artıq fundamental elmi tədqiqat işlərini yüksək keyfiyyətlə yerinə yetirməyə imkan verir. Bir sözlə, universitetlərdə innovasiya mühitinin inkişafı kreativ düşüncəli yeni nəslin formalaşmasında mühüm rol oynayır ki, bu potensialdan da regional innovasiya proqramlarının hazırlanmasında istifadə edilməsi mümkündür.

Fikrimizcə, son illərdə ölkənin iqtisadi, sosial və intellektual potensialının möhkəmləndirilməsi, informasiya və biliklərə əsaslanan, rəqabətə davamlı iqtisadiyyatın qurulması, informasiya və bilik bazarının yaradılması və inkişaf etdirilməsi istiqamətində ölkədə aparılmış irimiqyaslı işlər innovasiyaların  genişlənməsi üçün möhkəm baza formalaşdırmışdır. İnnovasiyaların iqtisadiyyatın dövlət və özəl sektorlarında geniş tətbiq olunmasının stimullaşdırılması istiqamətində həyata keçirilən məqsədyönlü tədbirlər, o cümlədən innovasiya proqramlarının elmi əsaslarının yaradılmasına xidmət edən metodik vəsait, tövsiyə və göstərişlərin hazırlanması  iqtisadiyyatın yeni, innovasiyalı strukturunun formalaşmasına təkan verə bilər.

 

 

Asif ŞİRƏLİYEV,

iqtisad elmləri doktoru, professor

 

Müslüm CABBARZADƏ,

iqtisad üzrə fəlsəfə doktoru, dosent

Naxçıvan Dövlət Universiteti

 

Elm.- 2013.- 15 mart.- S.18.