XIX
yüzillikdə Osmanlı dövlətində "erməni məsələsi"nin
ortaya çıxarılmasında xarici dövlətlərin
missionerlik fəaliyyətinin rolu
Erməni soyqırımı iddiası və
ya qondarma "erməni soyqırımı" - Birinci
Dünya müharibəsi ərəfəsində Anadoluda
yaşayan ermənilərin sistemli şəkildə məhv
edildiyini irəli sürən əsassız iddiadır. Hal-hazırda türk milləti bir əsrə
yaxındır ki, ədalətsiz olaraq "erməni
soyqırımı"
ittihamları ilə narahat
edilməkdədir. Bu
iddiaların yayıldığı və sıx olaraq gündəmə gətirildiyi
areal Avropa və Amerika, bu arealdan
kənarda isə Rusiya və Livandır.
Beynəlxalq
təşkilatlardan "erməni
soyqırımı"nı tanıyan təşkilat Avropa
Parlamentidir. 1981-ci ildə fransalı parlamentar Jage "Erməni
xalqının durumu" adlı layihə hazırlayaraq Avropa
Parlamentinə təqdim etmiş və Türkiyə Avropa Birliyinə
üzvlük niyyətini açıq ifadə etməyə
başladığı bir ərəfədə - 1987-ci il
iyulun 18-də Avropa Parlamenti "erməni
soyqırımı"nı faktiki tanıyan qərar qəbul
etmişdir. Ermənilərin və erməni lobbisinin əsas hədəfi "soyqırım"ın
dünyanın, eləcə də Türkiyənin
tanımasında, Türkiyənin "soyqırım"a
uğramış adamların varislərinə təzminat
ödəməsində və Türkiyənin şərqində
ermənilərə torpaq verilməsi
kimi tələblərinin yerinə yetirilməsindədir.
Və onlar bu hədəflərə
çatmağa ciddi cəhd edir və demək olar ki, faktiki
olaraq yaxınlaşıblar. Ermənilər sadəcə soyqırımın
tanınması ilə kifayətlənməyiblər, adı
çəkilən ölkələrin əksəriyyətində
"soyqırım" abidələrinin qoyulmasına nail
olublar, iddialarını təbliğ edən 45000 sayt
yaradıblar, filmlər çəkdiriblər, bəzi ölkələrdə
(Almaniyada) mövzunu dərsliklərə salıblar, kitablar
yazdırıblar və indi də demokratik Avropa dövlətlərində
"soyqırım yoxdu" deyənin cəzalandırılmasının
qanuniləşdirilməsi istiqamətində fəaliyyət
davam edir.
Türkiyəli
mütəxəssislərin fikrincə, dünya ölkələrinin
"soyqırım" qərarlarını qəbul etməsində
bir sıra səbəblər mühüm rol oynayır: həmin ölkələrdəki
erməni azlığının təsiri; Türkiyəyə
düşmən münasibət; Türkiyəni Avropa Birliyində
görməmək istəyi; özünün törətdiyi
soyqırıma günahkar ortaq axtarmaq cəhdi və din amili.
Mövcud
faktlar səbəbindən asılı olmayaraq dünyanın
20 ölkəsinin qanunverici orqanı erməni
iddialarını qəbul edib. Lakin bu proses əks istiqamətdə də gedir.
Belə ki, qondarma "erməni soyqırımı"nın
tanınması ilə bağlı qərarların beynəlxalq
səviyyədə ləğv olunması ilə bağlı
da ilk addımlar atılır. Məsələn, Ukraynanın
Xarkov vilayətinin İzyum Şəhər Şurası
2010-cu ildə qondarma "erməni
soyqırımı"nın tanınması haqqında qəbul
etdiyi 2009-cu il tarixli qərarı ləğv edib. Yəni məsələyə
münasibət birmənalı deyil.
Müxtəlif
ölkələrdə nüfuzlu elm adamları soyqırım
iddiasını erməni uydurması hesab edirlər. Məsələn,
ABŞ Konqresinin Nümayəndələr Palatasının
üzvü, Ohayo ştatından seçilmiş Jan
Şmidt uydurma "erməni
soyqırımı"nı tanımadığını
bildirərək 1915-ci il hadisələrinin soyqırım kimi
qiymətləndirilməsinin doğru olmadığını
qeyd edir: "Konqresin üzvü kimi heç vaxt "erməni
soyqırımı" haqqında layihələrə səs
verməmişəm. Hər
zaman hesab etmişəm ki, bu məsələ Konqresin problemi
deyil. Bu problemin birdəfəlik həlli üçün
mütəxəssislərdən ibarət müstəqil beynəlxalq
komissiyanın yaradılması fikrini dəstəkləyirəm".
1915-ci ilədək
Osmanlı dövlətində qondarma "erməni
soyqırımı"nın yaranmasına təsir edən
amillərə və xarici dövlətlərin bu istiqamətdə
göstərdikləri məqsədyönlü fəaliyyətlərinə
nəzər salaq.
XIX əsrdə
"erməni məsələsi"nin ortaya
çıxmasında bir çox amillər vardır.
Osmanlı dövlətinin sahib olduğu geosiyasi və
geostrateji əhəmiyyəti onu XIX əsrin sonlarında Qərb
dövlətlərinin maraq mərkəzinə çevirdi. Nəticədə
Qərb dövlətləri "Şərq məsələsi"ni
ortaya ataraq, Osmanlı dövlətinin torpaqlarını öz
mənfəətlərinə uyğun bölüşdürmək
qərarına gəldilər. Osmanlı dövlətinin mərkəzi
hakimiyyətinin zəifləməyə başlaması ilə
Qərb dövlətləri Osmanlı dövlətinə
qarşı apardıqları siyasətlə ondan siyasi,
iqtisadi, ticarət, mədəni və digər sahələrdə
müxtəlif yollarla torpaq əldə etmə səyini davam
etdirməyə çalışır, eyni zamanda hər
dövlət daha çox pay əldə edə bilmək
üçün rəqib dövlətlərin inkişafı əleyhinə
mübarizə aparırdı.
Osmanlı
dövlətində uzun sürən
təhdidləri doğuran
ən əsaslı amillərdən biri bu torpaqlarda bir neçə istiqamətdə
(katolik, ortodoksal, protestant) icra
edilən missionerlik fəaliyyəti
idi (S. Deringil. İktidarın Sembolleri ve İdeoloji II.
Abdülhamid Dönemi 1876-1909, Çev: Gül
Çağalı Güven, İstanbul: Yapı Kredi
Yayınları, 2002, s. 119). XIX əsrin sonlarında xüsusi
maraqları olan bu dövlətlər onlara xidmət edə biləcək,
dininə, məzhəbinə, siyasi hədəflərinə və
mənfəətlərinə uyğun olan milləti təyin
etdilər. Beləcə, fransızlar katolikləri və erməniləri,
ingilislər protestantları və erməniləri,
amerikalılar protestantları və erməniləri, ruslar
ortodoksalları və erməniləri himayə altına
aldılar. Aydın görünür ki, hər bir dövlət öz siyasi hədəfləri və
maraqları istiqamətində ermənilərdən istifadə
etmək istəyirdi. Bunun nəticəsində qriqorian təriqətindən
olan ermənilər Qərb dövlətlərinin və
Amerikanın, Rusiyanın imperialist siyasəti nəticəsində
katolik, protestant və qriqorian olmaq üzrə üç məzhəbə
ayrıldılar (K. Çelik. Ermeni sorunu göçettirme
(tehcir) sözde soykırım iddiaları və gerçekler,
s. 6).
Məsələyə
aydınlıq gətirmək üçün Osmanlı
dövlətində yaşayan ermənilərin
hüquqlarına qısaca nəzər salaq. Etibarlı
hüquqi sənədlərdə Türkiyə Respublikasının
qurulmasına qədər olan bir dövrdə ermənilərə
verilən imtiyazlarda göstərilirdi ki, ermənilər dini və
dünyəvi işlərini icra etmək üzrə patriarx
seçmək hüququna və eləcə də bir sıra
hüquqlarla yanaşı, məktəblər açmaq, təhsil
vermək hüququna malik idilər.
Cinayət törədən din adamlarının andlı ifadələri
məhkəmə tərəfindən təsdiq edildikdə həbs
edilir, cinayətin mahiyyətindən asılı olaraq (əgər
dini isə dini məclisdə, dünyəvi isə
qarışıq məclisdə) mühakimə edilirdi. Sis və
Eçmiədzin kilsələrinin İstanbulun Erməni
Patrikliyi üzərində müəyyən qədər
ruhani üstünlüyü davam etsə də, verilən bir
çox imtiyazla, onun bütün ermənilər üzərindəki
siyasi və mədəni üstünlüyü son zamanlara qədər
davam etmişdir.
Bütünlükdə
Osmanlı dövlətinin I Dünya Müharibəsinə daxil
olmasıyla birlikdə əks blokda
yer alan dövlətlər yalançı "erməni
məsələsi"ndən yenidən istifadə edərək
Osmanlı dövlətini Şərqi Anadoluda
sıxışdırmağa çalışırdılar.
Ermənilər Osmanlı dövlətinə qarşı
müstəqil bir erməni dövləti yaradılması vədi ilə aldadılaraq onları hərbi
birliklərə könüllü qoşaraq türklərə
qarşı müharibəyə cəlb edirdilər. Belə
ki, I Dünya Müharibəsində ermənilərin
qırğınlar etdikləri yerlərdə əvvəlcədən
açılmış olan, müharibə zamanı isə ərazi
və sursat anbarı olaraq istifadə edilən qriqorian ermənilərinə
aid məktəblərin sayı 1145-dir. Katolik erməni məktəbləri,
protestant erməni məktəbləri və xüsusi erməni
məktəbləri də bu rəqəmə əlavə
olunarsa, rəqəm bir xeyli artmış olar. Missioner məktəblərində
ermənilərə erməni millətçiliyi aşılanırdı.
İmperialist dövlətlərə görə Osmanlı
imperatorluğu süqut etdiyi halda hər bir dövlət bu
mirasdan özünə daha çox pay ala bilmək
üçün müxtəlif siyasi oyunlarla erməni millətçiliyinin
oyanmasında kilsəyə kömək göstərdilər.
Yəni erməni məktəblərindən Qərb dövlətlərinin
və Rusiyanın imperialist fəaliyyətləri və mənfəətləri
istiqamətində istifadə edilir, məqsədə
çatmaq üçün dəstək alınırdı.
(ardı var)
Gülzar İBRAHİMOVA,
siyasi elmlər doktoru, AMEA İnsan
Hüquqları İnstitutu
Elm.- 2013.- 31 yanvar.- S.15.