Qloballaşma və Azərbaycan dili tarixi
Azərbaycan Prezidenti cənab İlham Əliyev
Bakıda keçirilən İkinci Beynəlxalq Humanitar Forumda
demişdir: "Bizim ədəbiyyatımız, incəsənətimiz,
musiqimiz, ana dilimiz, milli dəyərlərimiz vardır. Bizim
milli dəyərlərimiz ümumbəşəri milli dəyərlər
əsasında qurulmuşdur. Qloballaşan dünyada gənc nəsil
üçün milli-mənəvi dəyərlər
xüsusi rol oynayır və oynamalıdır. Lakin başqa mədəniyyətə,
dinə, tarixə olan hörmət öz mədəniyyətinə,
tarixinə, öz dininə olan hörmətdən
başlayır".
Bəli,
qloballaşan dünya bizim milli-mənəvi dəyərlərimizi,
o cümlədən dilimizi əlimizdən almır, qlobal
dünya bu vaxta qədər imperiyalar və super dövlətlər
içində əriyən dilimizlə (mədəniyyətimizlə,
tariximizlə və s.) incə yollarla daha dərindən
maraqlanır. Öyrənmək istəyirik ki, onlar
üçün yeni dünya (ölkə, məmləkət)
hansı özəlliklərə səbəb olmuşdur, super
dövlətin tərkibində hansı xüsusi çəkiyə
malik olmuşdur, onun üçün imperiya daxilində
özünəməxsus nəyi olub və ya nəyi
olmayıb. Və biz böyük cəsarət və əminliklə
super dövlətlər daxilində öz dilimizin, öz mədəniyyətimizin
xüsusi çəkisini dünya mədəniyyəti (eləcə
də iqtisadiyyatı və s.) müstəvisinə
çıxarmağa hazır olmalıyıq və demək
olar ki, buna hazırıq, çünki bu halda dünya mədəniyyətinə,
sivil dünyaya göstərəcək faktlarımız
çoxdur.
Bunlardan
birincisi özümüzü türksoylu Azərbaycan xalqı
kimi təqdim etmək
bacarığıdır. Bunun üçün ilkin şərt,
əlbəttə ki, özümüzə məxsus dilimizin və
onu dünya səviyyəsinə çıxarılmağa
layiq dahi söz ustalarımızın olması faktıdır.
Möhtərəm
Prezidentimiz İlham Əliyevin 24 may 2012-ci il tarixli Sərəncamında
göstərilən "Bu dildə dünya ədəbiyyatı
xəzinəsinə daxil olan misilsiz əsərlər
yaradılmışdır" fikrini əməli fəaliyyətimizlə
doğrultmalıyıq.
Hələ
sovet dönəmində siyasi idarəçiliyin ustadı
(Karaulov: "master vlasti") kimi tanınan Heydər Əliyev
ölkəyə rəhbərlik etdiyi 30 ildən artıq bir
zaman kəsiyində ana dilinin hərtərəfli
inkişafı adına görünməmiş uğurlara rəvac
verdi. Onun imzaladığı qərar və fərmanlar
(Türk xalqları arasında inteqrasiyanı təmin etmək
üçün latın qrafikalı əlifbanın bərpası
haqqında (1 avqust, 2001), Ana dili gününün təsis
edilməsi haqqında (9 avqust, 2001), dövlət dilinin tətbiqi
işinin təkmilləşdirilməsi haqqında (iyun, 2001),
Azərbaycan Respublikasında dövlət dili haqqında Azərbaycan
Respublikasının Qanunu (2003) və s. ana dilinin hərtərəfli
inkişafında ulu öndərin qarantı olduğunu təsdiqlədi.
Məhz bu fərmanlar işığında Azərbaycan dili
respublikanın dövlət dili kimi ictimai həyatın
bütün sahələrində intensivliklə tətbiq
olundu.
Qeyd edək
ki, ulu öndər Heydər Əliyevin ana dilinin qorunub
inkişaf etdirilməsi uğrunda mücadiləsi yalnız
Şah İsmayıl Xətayinin ana dilinə xidmətləri
ilə müqayisə oluna bilər: XV-XVI əsrin əvvəllərində
Azərbaycan türk dilinin dövlət dili səviyyəsinə
qaldırılması, məlumdur ki, tariximizin şərəfli
səhifələrindəndir. Qeyrətli babamız Şah
İsmayıl Xətayi - Səfəvi öz hökmdarlıq
missiyasından və Azərbaycan türk dilinin geniş əhatədə
yayılmasından yararlanaraq onu dövləti işlərdə,
dövləti yazışmalarda, dövləti
görüşlərdə, hətta saray məişətində
istifadəyə cəlb etdi. Bu, Azərbaycan türk dilinin rəsmi
dairələrdə ilk uğuru idi. Azərbaycan dilinin ikinci
böyük uğuru ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin və
onun bütün ideya və arzularının qarantı möhtərəm
Prezidentimiz İlham Əliyevin adı ilə
bağlıdır.
Prezident
İlham Heydər oğlu Əliyev, ulu öndərimiz kimi,
öz təməl qanunlarını dil siyasətinə də
yönəldir, bu siyasətin həyata keçməsinə hər
cür şərait yaradır.
Vaxtilə
ümummilli liderimiz Azərbaycanın dahi şairlərinin - Nəsiminin
600 (1973), Füzulinin 500 (1994), Kitabi-Dədə Qorqudun 1300
illiyini (1999) UNESCO xəttilə dünya səviyyəsində
keçirərkən onun mənəvi-mədəni mənasından
az vacib olmayan siyasi mahiyyətinin aktuallığını nəzərdə
tutaraq, qloballaşmağa doğru gedən dünyaya göstərmək
istəyirdi ki, Azərbaycan xalqı sivil xalqdır, onun belə
mənəvi zənginlikləri var. Bu gün biz əminliklə
deyə bilərik ki, ulu öndərin arzuları çin olur:
bu gün Azərbaycan dünyanın ən tolerant ölkəsi
kimi multikulturalizmin ən rahat, heç bir maneəyə
tuş olmadan sərbəst şəkildə inkişaf etməsini
nümayiş etdirir. Təsadüfi deyil ki, Beynəlxalq
Humanitar forumlar məhz Azərbaycanın paytaxtı Bakı
şəhərində keçirilir.
Bütün
bunlar Azərbaycanın qloballaşmağa hazır olduğunun
göstəriciləridir.
Lakin o da var
ki, biz qloballaşmaya sivil ölkə kimi getməliyik. Bunun
üçün bizim hər cür imkanlarımız
vardır.
İlk
öncə Azərbaycan türk xalqını dünyanın mədəni
xalqları cərgəsində durmağa haqq verən dahi
şairləri olmasını və onların yer
üzünün yarısını təşkil edən Şərqin
üç dilində yazıb-yaradan poliqlot şairləri Qazi
Bürhanəddin, İmadəddin Nəsimi, Şah
İsmayıl Xətayi, Məhəmməd Füzuli kimi
dünyanın ilk poliqlot şairlərinin vətəni
olmasını nümayiş etdirmək vacib şərtlərdəndir.
Məlumdur ki, bunlar nəinki Azərbaycanın doğma
övladı, həm də Yaxın və Orta Şərqin nəhəng
şairləri olmuşlar. Eyni analogiyanı mədəniyyət
və ədəbiyyat tariximizin başqa sahələri ilə əlaqədar
olaraq da gətirmək olar. Dünyanın bu nəhəng
şairlərinin məhz Azərbaycan türk xalqına mənsub
olması, fikrimizcə, qloballaşan dünya üçün
maraq doğuran tarixi faktlardandır.
Ulu öndərin
təməl proqramlarını ardıcıllıqla yerinə
yetirən Prezident İlham Əliyev Azərbaycan klassiklərinin
yubileylərinin qeyd edilməsilə əlaqədar və ən
başlıcası, gənc nəslin onları unutmaması məqsədilə
müxtəlif sərəncamlar imzalayaraq Azərbaycan dilinin tətbiqinin
daha əhatəli və istifadə masştabının
genişlənməsi üçün hər cür şərait
yaradır. Onun imzaladığı Nizami Gəncəvinin 870
(23 dekabr, 2011), M.F.Axundzadənin 200 (13 aprel, 2010), Xurşidbanu
Natəvanın 180, Üzeyir Hacıbəylinin 125, C.Məmmədquluzadənin
140, M.S.Ordubadinin 140, M.Ə.Sabirin 150, C.Cabbarlının,
H.Cavidin, Rəsul Rzanın, M.Müşfiqin 100 (6 fevral, 2009)
illik yubileylərinin keçirilməsi haqqında sərəncam
və fərmanları Prezidentimizin Ana dilimizə müntəzəm
qayğı və diqqətinin təzahürüdür.
Bununla belə, ölkəmizdə ictimai-siyasi, mədəni-iqtisadi
hadisələrlə əlaqədar Azərbaycan dilinin istifadəsi
və yayılması ilə bağlı bir sıra arzuolunmaz
hallar da müşahidə olunur.
Dilimizin müasir
səviyyəsinin daha uğurlu inkişafı
üçün onun tarixinin öyrənilməsini
günümüzün ən prioritet məsələsi hesab
edən Prezidentin 24 may 2012-ci il tarixli "Azərbaycan dilinin
qloballaşma şəraitində zamanın tələblərinə
uyğun istifadəsinə və ölkədə dilçiliyin
inkişafına dair Dövlət Proqramı haqqında"
imzaladığı Sərəncamda deyilir: "Bəzən
dilimizin tarixinə aid səslənən səhv fikirlərə
vaxtı-vaxtında cavab verilmir və bu dilin keçdiyi
inkişaf mərhələlərini etibarlı tarixi mənbələr
əsasında dolğun əks etdirən fundamental əsərlər
yaranmır. Elmi tədqiqatlar üçün bəzi hallarda
müasir dünya dilçiliyinin nəzəri səviyyəsindən
xeyli geri qalan, heç bir ciddi praktik əhəmiyyət
daşımayan bəsit mövzular seçilir".
Əslində
bu Sərəncam ulu öndərin xalqımızın tarixi ilə
bağlı vaxtında böyük müdrikliklə dediyi
"Öz tarixini bilməyən millətin gələcəyi
də yoxdur" kəlamının yerinə necə yetirilməsi
narahatlığından meydana gəlmişdir. Ulu öndər
deyirdi: "Ana dilini bilməyən gənc Nəsimini oxuya bilməyəcək,
Füzulini oxuya bilməyəcək, Vaqifi oxuya bilməyəcək,
Sabiri oxuya bilməyəcək, Cəlil Məmmədquluzadəni
oxuya bilməyəcək. Əgər bunları oxuya bilməsə,
demək tariximizi bilməyəcək, mədəni köklərimizi
bilməyəcək, milli-mənəvi dəyərlərimizi-ənənələrimizi
bilməyəcək".
Göründüyü
kimi, bu kəlamlar öz xalqının, millətınin gələcək
taleyi üçün xalq oğlunun narahat qəlbinin
sarsıntılarıdır. Uzaqgörən ulu öndər
özünəməxsus siyasi həssaslıq və duyumla
bilirdi ki, qloballaşma dövründə milli mənsubiyyət,
milli özünəməxsusluq vacib amil olaraq hər bir xalq
kimi Azərbaycan xalqını da milli müəyyənləşmə,
milli özünü mühafizə etmə məsələləri
ilə üz-üzə qoya bilər. Belə bir vəziyyətdə
milli mənəvi dəyərlərə, onun ilkin vasitəsi
olan ana dilinə, onu tarixən inkişaf və təmsil edən
mədəni-yazılı abidələrimizə böyük
ehtiyac olar, çünki bu xəzinə bizim tariximizin və gələcəyimizin
qarantıdır! Axı bizim bugünkü Azərbaycan dili
"Xalqımızın ana dili olmaqla ümumxalq dili zəminində
əmələ gəlib şifahi ədəbi dilə
çevrilənədək və sonradan bu bünövrə
üzərində Azərbaycan yazılı ədəbi dili səviyyəsinə
qalxanadək uzun bir təşəkkül tarixindən
keçmişdir. (Azərbaycan ədəbi dili tarixi, I c.
Bakı: Şərq-Qərb, 2007, s. 2).
Qloballaşma
şəraitində dilimizin hərtərəfli
inkişafı üçün hər cür imkanlar və
imtiyazlar yarandığı belə bir dövrdə milli
müəyyənliyimizi və milli mədəniyyətimizi
qorumaq xüsusi aktuallıq kəsb edir. Bu gün qloballaşma
insanlar, xalqlar arasında rəqabət, dartışma yox,
yaxınlaşma, anlaşıqlı münasibətlər
yaratmaq məqsədinə üstünlük verir və bu məqsədə
xidmət edir. Çünki bu gün dünyanı qorumaq, onu
gələcək nəsillərə olduğu kimi
çatdırmaq bütün bəşəriyyəti
düşündürən qlobal məsələdir. Bunun
üçün xalqlar arasında ümumi bəlalara (məsələn,
ekologiya problemlərinə) qarşı birgə
düşünmək və belə problemlərin
çözülməsi məsələlərində fikir
yaxınlaşmalarına üstünlük vermək
lazımdır. Belə vəziyyətdə bir nəfər
hamı üçün, hamı bir nəfər
üçün prinsipi aktuallıq kəsb etməyə
başlayır: indi "bir xalqın mədəni irsi
bütün xalqlar üçün, bütün xalqların mədəni
irsi bir xalq üçündür" devizi özünü
tamamilə doğruldur.
Sovet dönəmində
qapalı şəkildə qalmış Azərbaycanın
öz mədəni irsi ilə bu gün qloballaşma
işığında digər xalqlara qovuşmaq, inteqrasiya
olmaq üçün daha geniş, daha əhatəli şəkildə
qloballaşan dünyaya qovuşması və inteqrasiya
olunması bəşəri məzmun kəsb etməyə
başlayır.
Azərbaycanın
dahi söz ustadları -bədii sözün klassikləri
Şərqin üç dilində yazıb-yaratmış,
"Divan" bağlamışlar. Öz bədii-fəlsəfi
yaradıcılıqları ilə məktəb
yaratmış mütəfəkkirlərin bədii-fəlsəfi
irsinin, dil-nitq səviyyələrinin elmi-linqvistik tədqiqi
qloballaşma şəraitində ikiqat aktuallıq qazanır.
Çünki onlar "öz əsərlərində Şərqin
və Qərbin sintezinin nəticəsi olaraq şeirin, elmin, fəlsəfənin
ən yüksək zirvələrinə
çatmış" (H.Əliyev) mütəfəkkir filosof
olmuşlar. Onlar bəşəri, humanist, fəlsəfi
ideyaları ilə, gizli deyil ki, dünya mədəniyyəti
tarixinin, dünya mədəni irsinin zənginləşməsində
sanballı mövqe qazanmışlar və dünya bunu etiraf
etmişdir.
Məhz bu mənada
24 may 2012-ci il tarixli Prezident Sərəncamında vurğulanan
dilimizin tarixi qaynaqları, ilk növbədə Azərbaycan
türk xalqının görkəmli söz
ustadlarının, Azərbaycan klassik ədəbiyyatının
dahi simalarının bədii-söz sənəti irslərinin
yeni rakursdan, yeni istiqamətlərdə elmi-nəzəri tədqiq
edilməsini aktual və vaxtında verilmiş sərəncam
hesab edirik və onun həyata keçməsi ulu öndərin
müqəddəs ruhuna ən real alqış olardı.
Bununla əlaqədar
olaraq bəzi düşüncələrimizi təklif olaraq
diqqətə çatdırmaq istərdik:
Qloballaşma
şəraitində tarixi-milli-mənəvi-mədəni dəyərlərimizin
bariz göstəricisi və qoruyucusu kimi
1.Azərbaycan
klassiklərinin dili və üslubu problemlərinin elmi-nəzəri
tədqiqi məsələlərinə diqqətin gücləndirilməsi;
2.Azərbaycan
xalqının mentaliteti, onun bədii sözə və bədii
yaradıcılığa xüsusən meyilli olması həqiqəti
nəzərə alınaraq texniki və bütün
qeyri-filoloji ali məktəblərdə "Azərbaycan ədəbi
dili tarixi", "Azərbaycan nitq mədəniyyəti
tarixi" fənlərinin tədris edilməsi
üçün dərslik və monoqrafiyaların
hazırlanması məsələsi;
3.Orta məktəb
müəllimlərinin, şagirdlərinin və ümumən
xalqın ehtiyacını nəzərə alaraq milli-mənəvi
dəyərlərimizin ən gözəl mənbələrinin
-Azərbaycan klassiklərinin poetik dilinin leksikoqrafik tədqiqi
problemi məsələsi;
4.Qloballaşma
şəraitində Azərbaycan xalqının milli
mentalitetinin ilk göstəricisi olan ana dilinin tarixinin,
çağdaş durumunun və gələcək taleyinin
qarantı olaraq yuxarıda sadalanan məsələlərin zəruri
olaraq aktuallığının nəzərə
alınması məsələsi.
Bütün
bunlar klassik ədəbiyyata olan marağa qarşı
çevrilmiş hər cür maneənin qarşısını
almış olar.
Sevil MEHDİYEVA,
AMEA Nəsimi adına Dilçilik
İnstitutu
Azərbaycan dili tarixi şöbəsinin
müdiri,
filologiya elmləri doktoru, professor
Elm.- 2013.- 31 yanvar.- S.12.