Alim adını uca tutan
insan
Bu günlərdə
istedadlı sənətşünas-alim, Memarlıq və
İncəsənət İnstitutunun direktoru, AMEA-nın müxbir
üzvü Ərtegin Salamzadənin anadan olmasının 55 illiyi
qeyd olunur.
Ə.Salamzadə əsl ziyalı-alim adına layiq
elm fədaisidir. O, elmin
ucalığına aparan pillələrdə
dayanıb-durmağı sevməyib. Kimlərsə ona mane olsa
da, ləngitməyə
çalışanda da əzm və dözüm nümayiş
etdirib, istəyinə nail
olub. Ərtegin Salamzadə elmdə öz layiq olduğu
mövqeyə yüksəlib, buna öz zəhməti, inamı, istedadı sayəsində
nail olub. O, müasir Azərbaycan sənətşünaslığının
inkişafında böyük xidmətləri
olan aparıcı alimdir.
Ərtegin müəllim 1992-ci ildə, köhnə
dillə desək, namizədlik dissertasiyasını yazıb başa çatdıraraq uğurla
müdafiə edib. Onun
mövzusu memarlıq və sənətşünaslığın
qovşağında yerləşərək aktual
bir mövzuya – metro stansiyalarının bədii tərtibatı
problemlərinə həsr olunmuşdu. Bu mövzu indi
də aktualdır və aradan 30 ilə
yaxın vaxt ötməsinə baxmayaraq hələlik bu
sahədə yeni fundamental
tədqiqatlar aparılmayıb.
Bundan bir qədər sonra
Ərtegin Salamzadə doktorluq mövzusu üzərində işləməyə
başladı. Onu ən çox
düşündürən Azərbaycan sənətşünaslıq
tarixinin və elmi
metodologiyasının diqqətdən kənarda qalması idi. Ötən dövrlərdə tədqiqatçılar
Azərbaycan incəsənət tarixini
kifayət qədər öyrənmişdilər. Lakin onların öz fəaliyyəti,
araşdırma metodları sanki unudulmuşdu. Halbuki digər
sahələrdə, misal üçün
filologiyada ədəbiyyatşünaslıq
problemləri xeyli geniş
tədqiq edilmişdi. Beləliklə, Azərbaycan
sənətşünaslığı, onun
inkişaf xüsusiyyətləri və metodları
gənc tədqiqatçının doktorluq
mövzusuna çevrildi.
Yorulmaz tədqiqatçı öz sələflərinin əsərlərini
bir daha oxudu, arxivlərini araşdırdı, iş metodları və prinsiplərini diqqətlə
öyrəndi. Nəticədə tezliklə XX əsr Azərbaycan
sənətşünaslığının hərtərəfli
mənzərəsini yaradan sanballı elmi əsər ərsəyə gəldi.
Ə.Salamzadə 2001-ci ildə öz doktorluq dissertasiyasının əsas müddəalarını
əks etdirən “Azərbaycan sənətşünaslığı.
XX əsr” monoqrafiyasını nəşr etdirdi.
Bir il sonra,
2002-ci ildə, 37 yaşında o, Moskvada, indiki Dövlət
Sənətşünaslıq İnstitutunda müvəffəqiyyətlə doktorluq dissertasiyasını müdafiə etdi.
Onun çalışqanlığı, işə məsuliyyətli
münasibəti, kollektivin rəğbətini
qazanması diqqətdən yayınmayıb. 90-cı illərdə
instituta rəhbərlik edən müxbir üzv Kərim Kərimov,
daha sonra akademik Rasim Əfəndiyev
bu gənc alimin hərtərəfli
istedadını, o cümlədən idarəçilik
və təşkilatçılıq məharətini
layiqincə qiymətləndirdilər. 1995-ci ildə Ərtegin
Salamzadə institutun elmi
katibi vəzifəsinə təyin edildi, bundan bir il sonra,
1996-cı ildə elmi işlər üzrə
direktor müavini vəzifəsinə
irəli çəkildi. Ərtegin Salamzadə müxtəlif
dövrlərdə müəssisənin “Şəhərsalma
və dizayn”, “Təsviri, dekorativ-tətbiqi
sənət və heraldika” şöbələrinə
başcılıq etmiş, institutda nəşr olunan
“İncəsənət və mədəniyyət problemləri”
beynəlxalq elmi jurnalının məsul katibi olmuşdur. Həmin illərdə o, öncə
dosent, sonra isə professor elmi adını aldı.
Ə.Salamzadə 14 ilə yaxın müddətdə institutun
direktor müavini vəzifəsində çalışıb,
hər zaman etimadı doğruldub. 2010-cu ildə o, çoxdan bəri işlədiyi doğma məkanın -
AMEA-nın Memarlıq
və İncəsənət
İnstitutunun direktoru
vəzifəsinə təyin
edildi. 2014-ci ilin iyununda AMEA-nın müxbir üzvü seçildi.
O, həmçinin institutun
nəzdində fəaliyyət
göstərən Memarlıq
və İncəsənət
üzrə Problem şurasının
sədri, Azərbaycan
Memarlar İttifaqının
İdarə Heyətinin
üzvüdür. Ərtegin
Salamzadə ali
mükafata – Prezident diplomuna layiq görülmüşdür.
İdarəçilik, rəhbərlik, ictimai məsələlər vaxtını
çox alsa da, o, heç vaxt əsl alimlik
fəaliyyətini arxa
plana keçirməyib,
vaxt taparaq müxtəlif prioritet mövzularda fundamental araşdırmalar
aparıb. Bu xüsusiyyət
onda hələ ötən əsrin
90-cı illərindən – gənclik
dövründən formalaşıb.
Həmin
dövrdə, iqtisadi durumum çətin olduğu vaxtlarda belə o, öz sevimli işinə arxa çevirməyib, obrazlı desək, sənətşünaslıq elminin
keşiyində dayanıb.
Artıq o zaman Ə.Salamzadə təsviredici
sənətşünaslıqdan izahedici sənətşünaslığa
keçidin vaxtının
gəlib çatdığını
hiss edirdi. Odur ki, öz araşdırmalarını məhz
bu istiqamətdə qurmağa başladı.
Paralel olaraq o, Azərbaycan sənətşünaslığının dövrün, müstəqilliyin
tələblərindən irəli
gələn inkişaf
prioritetlərini, elmi konsepsiyasını qurmaq üzərində də çalışırdı. Gənc alimin bu sahədəki ilk araşdırmaları 1997-ci ildə
çapdan çıxmış
“Müasir sənətşünaslıq:
köklər, problemlər,
metodlar” kitabında yekunlaşdırıldı. Tanınmış
kulturoloq, nəzəriyyəçi-alim,
sənətşünaslıq doktoru, professor Rəna Abdullayeva ilə həmmüəllif
qismində yazılmış
bu kitabda ilk dəfə olaraq müasir Azərbaycan sənətşünaslığının mühüm nəzəri və metodoloji problemləri əhatəli
spektrdə təhlilə
cəlb edildi.
Ərtegin Salamzadə eyni zamanda pedaqoji sahədə fəaliyyət
göstərir. Nahaq yerə elm və
təhsili qoşa qanad adlandırmırlar.
Elmlə
məşğul olmaqla
yanaşı, Ərtegin
müəllim həm də müəllim olub. Yüzlərlə tələbə yetişdirib, onları elmə, maarifə həvəsləndirib. Əvvəllər təhsil aldığı
Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetində
dərs deyən alim, bir müddət
Bakı Xoreoqrafiya Məktəbində, Azərbaycan
Universitetində çalışıb.
Artıq
çoxdan bəridir ki, Memarlıq və İnşaat Universitetinin Dizayn kafedrasının professorudur.
Elmlə
təhsilin səmərəli
əlaqəsini müvəffəqiyyətin
əsası hesab edən tədqiqatçı-alim
və pedaqoq tədris məqsədilə
bir neçə proqram yazaraq nəşr etdirib. Hələ
1995-ci ildə nəşr
etdirdiyi “Dizayn tarixi” adlı proqramda o, sözü gedən sahənin tədrisinə dair maraqlı, hətta cəsarətli fikirlər
sürmüşdü. Həmin dövrdə Azərbaycan təhsilində dizayn tarixi ardıcıl tədqiq edilməmişdi
və Ərtegin müəllim proqramın giriş sözündə
bunu xüsusi vurğulayaraq bu boşluğu aradan qaldırmağa çalışmışdı.
2017-ci ildə ali məktəblər
üçün dərslik
– “Azərbaycan multikulturalizmi”
kitabı nəşr edildi. Kollektiv nəşr olan
həmin kitabda “Təsviri incəsənət”
bölməsinin müəllifi
o idi. 2018-ci ildə Memarlıq və İncəsənət
İnstitutunda magistr hazırlığı ilə
əlaqədar bir müəllim kimi onun işi daha
da çoxaldı.
O, magistrlərə də
Azərbaycan multikulturalizmindən
dərs demişdir. Bakalavr və magistrlərlə yanaşı, Ərtegin Salamzadə yüksək ixtisaslı elmi kadrların hazırlanmasında
da yaxından iştirak edir. Onun rəhbərliyi altında
xeyli sayda gənc mütəxəssis
fəlsəfə doktoru
elmi dərəcəsinə
layiq görülmüşdür.
Ə.Salamzadəni ən çox düşündürəm məsələlərdən
biri də müstəqillik dövründə
milli sənətşünaslıq
məktəbinin inkişaf
problemləri olub. Müstəqillik dövründə elmdə
həm də yeni meyarlar formalaşıb,
yeni prinsiplər meydana çıxıb.
Onun doktorluğu ümumən Azərbaycan sənətşünaslığının
XX əsrdə keçdiyi
yola həsr edilmişdi. Lakin müstəqillik
dövründə milli
sənətşünaslıq məktəbimizin prioritetləri
diqqətdən kənarda
qalmışdı, bu
mövzuda sanki bir boşluq yaranmışdı. Ərtegin Salamzadə
“Azərbaycan sənətşünaslığı
müstəqillik illərində”
(2012) kitabını nəşr
etdirərək bu boşluğu aradan qaldırdı, “Azərbaycan
sənətşünaslığı.
XX əsr” monoqrafiyası
ilə birlikdə milli sənətşünaslıq
tarixi və nəzəriyyəsinin ardıcıl
mənzərəsini yaratdı.
Bir-birini tamamlayan bu iki əsər
milli sənətşünaslığın
tarixini, inkişaf yollarını əks etdirməklə bərabər,
onun həm də “yol xəritəsi”nə
çevrildi, elmin sonrakı inkişafı üçün prioritetlər
müəyyən etdi.
Ərtegin Salamzadə bir çox kitab və monoqrafiyaların müəllifidir. Bunlardan ikisini – “Azərbaycan
sənətşünaslığı.
XX əsr” və “Azərbaycan
sənətşünaslığı müstəqillik illərində”
əsərlərini yuxarıda
xatırlamışdıq. Bundan başqa dəyərli alimin müxtəlif dövrlərdə “Dizayn və informasiya” (Bakı, 2006), “Tofiq Rəsulov. Şəbəkə sənəti” (İstanbul,
2009), “Akmal Nur. Rəngkarlıq” (İstanbul, 2011), “İçərişəhər Azərbaycan tarixində” (Bakı, 2015), “Memarlıq və İncəsənət
İnstitutu. 1945-2015” (Bakı, 2015), “Azərbaycan
və dünya incəsənətində soyqırım
mövzusu” (Bakı,
2016), Türkoloji sənətşünaslıq:
problemlər və metodlar” (Bakı, 2016), “Arxitektor Əhməd İzmayıl. Yaradıcılığın dərki” (Bakı,
2019), “Akmal Nurun boyakarlığının dəyərləri
və rəmzləri”
(Daşkənd, 2019) kimi
kitabları da işıq üzü görüb. Keçən
il nəşr
edilmiş “Azərbaycan
incəsənətində Heydər
Əliyev obrazı” monoqrafiyası diqqəti xüsusilə cəlb edir. Kitab ulu öndər
Heydər Əliyevin Azərbaycanda siyasi hakimiyyətə gəlişinin
50 illiyi münasibəti
ilə çap edilib. Ön sözünün müəllifi AMEA-nın birinci vitse-prezidenti, millət vəkili, akademik İsa Həbibbəyli, redaktoru görkəmli heykəltəraş,
Xalq rəssamı, akademik Ömər Eldarovdur. Bu sanballı
elmi-tədqiqat əsərində
ulu öndərin rəssam və heykəltəraşlar tərəfindən
yaradılmış obrazlarından
bəhs olunur. Maraqlıdır ki, Heydər
Əliyevin bədii obrazlarını təkcə
Azərbaycan sənətkarları
yaratmayıb. Onların
içərisində xarici
ölkələrin fırça
və tişə ustaları da az deyil.
Kitabda bu barədə ətraflı məlumat verilmişdir.
Dəyərli tədqiqatçı alim, rəhbərlik və təşkilatçılıq
sahəsində böyük
təcrübəyə malik
şəxsiyyət, başlıcası
isə, sadə, təmkinli, gözəl insan olan Ərtegin
müəllimi ad günü
münasibəti ilə
ürəkdən təbrik
edir, ona uzun ömür, cansağlığı, işlərində
müvəffəqiyyətlər, yeni elmi nailiyyətlər
arzulayırıq.
Xəzər Zeynalov, sənətşünaslıq üzrə
fəlsəfə doktoru, dosent
Elm 2020.- 15 sentyabr.- S.21