Azərbaycanda dini tolerantlıq və ya
dünyanın bir sıra ölkələrinin siyasi və
ictimai xadimlərinin iddialarına cavab
Azərbaycanın Qarabağ müharibəsində qələbə qazanması və öz əzəli torpaqlarının erməni işğalından azad etməsindən sonra dünyanın bir sıra ölkələrinin liderləri, həmçinin elm, mədəniyyət və incəsənət xadimləri vətənimizin ərazisində yerləşən xristian məbədlərinin taleyi haqqında öz narahatlığını bildirirlər. Bu zaman onlar erməni işğalçılarının Qarabağdakı müsəlman məbədlərinə, Azərbaycan xalqının memarlıq və arxeoloji irsinə qarşı nə dərəcədə barbarcasına davrandığını dilə gətirməyi “yaddan çıxarır”, muzey və kitabxanaların talan edilməsi, elə həmin xristian məbədlərinin erməniləşdirilməsi haqqında bir kəlmə də demirlər. Təəssüf ki, ikili, üçlü və daha çoxsaylı standartlar dünyasında biz bəlli olanı sübut etməli oluruq, halbuki hələ az öncə bu siyasətçilər və ictimai xadimlər özləri də Azərbaycan cəmiyyətində bütün etnoslara, inanclara və mədəniyyətlərə qarşı hökm sürən tolerantlığın yüksək səviyyədə olduğunu vurğulayıblar...
Dini dözümlülük, yəni “digərinin” inanc və məzhəbini qəbul etmək bacarığı tolerantlığın ilk tarixi forması sayılır. Dini dözümlülüyün rasionallığa əsaslanan mənəvi izahını ingilis filosofu Con Lokk təklif edib. Alimin fikrincə dövlət məzhəb simvollarının, dini ehkamların və ibadətin hansı formada olub-olmamasına qarışmamalıdır.
Bu baxımdan Azərbaycan
istisna deyil. Əsrlər boyu müxtəlif konfessiyaların
nümayəndələri respublika ərazisində
yanaşı yaşayır. Mühüm
geostrateji mövqeyə malik ölkəmiz din və dini cərəyanların
yayıldığı ərazi olub. Azərbaycanın
tarixi ərazisində şamanlıq, zərdüştilik (atəşpərəstlik),
daha sonralar isə yəhudi dini, xristianlıq və islam yayılıb. Tarixən Azərbaycan
ərazisində yaşayan etnik və dini icmalar arasında
sıx münasibətlər formalaşıb, heç bir
milli, irqi və dini ayrı-seçkilik mövcud olmayıb.
Azərbaycan unikal təcrübəyə
malikdir. Bu təcrübəni xalqımız hələ
“multikulturalizm” sözünün yaranmasından öncə, əsrlər
boyu toplayıb və zənginləşdirib. Bu fikri əsaslandırmaq üçün akademik
Akif Əlizadə “Dəqiq ideoloji hədəf – multikulturalizm”
adlı məqaləsində XIX-cu əsrdə Rusiya Elmlər
Akademiyası nəzdində Adolf Berjenin rəhbərliyi
altında fəaliyyət göstərən Qafqaz Arxeoloji
Ekspedisiyasının materiallarına müraciət edib.
Ekspedisiyanın dərc etdiyi statistik məlumatlar göstərir
ki, XIX-cu əsrin ortalarında Bakı azsaylı əhalisi olan
monoetnik bir şəhər olub: “Əsrin sonlarında
Abşeronda neft istehsalının artması, Bakı neftinin
dünya bazarına çıxarılması, şəhərdə
müxtəlif sənaye sahələrinin inkişafı, zavod,
fabrik və bankların açılması, Bakı-Tiflis dəmir
yolunun salınması xaricdən işçi qüvvələrinin
axınına səbəb olub. Həmin illərdə qonşu
İran və Rusiyanın ayrı-ayrı bölgələri
ilə yanaşı Avropanın müxtəlif ölkələrindən
də Bakıya axışan insanlar burada təkcə iş
yerləri deyil, Xəzərin sahilində özlərinin ikinci
vətənini əldə ediblər. Maraqlısı
də ondadır ki, yəhudilərin məskunlaşdığı
ölkələrdə onlar əksər hallarda gettolarda –
ayrılmış xüsusi məhəllələrdə
yaşayıblar, bu günün özündə də
yaşayırlar, amma Bakıda milli və dini müstəvidə
bu kimi ayrı-seçkilik heç bir vaxt olmayıb. Bu kimi məhəllələr bu günün
özündə belə Avropa paytaxtlarında mövcuddur və
o cümlədən Yaxın Şərqdən gəlmiş
miqrantların məskunlaşdıqları həmin məhəllələr
daim ictimai asayiş üçün təhlükə mənbəyi
sayılır. Nəinki Avropa, hətta üç dinin
müqəddəs şəhəri, hazırda isə İsrail
dövlətinin paytaxtı olan Qüdsdə belə məhəllə
var. İndi isə XIX əsr deyil, artıq XXI yüzillikdir”.
Qərb və Şərq mədəniyyətlərinin
sintezi ən çox incəsənətin inkişafında
özünü biruzə verib. Müsəlman Şərqində
ilk dəfə olaraq məhz Azərbaycanda ilk opera yaranıb,
peşəkar təsviri sənət, musiqi, memarlıq məktəbləri
təşkili edilib. Müasir Qərbin
miqrantlara qarşı münasibətindən fərqli olaraq
xalqımız bura gələn insanları olduqları kimi gəbul
edib və onlara öz mədəniyyətlərini, dinini və
dilini qoruyub saxlamaq üçün müvafiq şərait
yaradıb. Həmin dövrlərdə respublikanın
Bakı, Gəncə, Xaçmaz, Şəmkir və digər
şəhərlərində müxtəlif dinlərə aid
olan məbədlərin inşası, bu ocaqların bu gün
də müsəlman məbədlərilə yanaşı
dövlət tərəfindən qorunması və bərpa
edilməsi buna bariz nümunədir.
Qafqazda və bütün dünyada ən
qədim məbədlərdən biri sayılan IV-V-ci əsrlərə
aid olan Şəkinin Kiş kəndində yerləşən
Alban kilsəsinin əsaslı təmiri (məbəd kilsə-muzey
kimi fəaliyyət göstərir), Qəbələ rayonunun
Nic qəsəbəsində Müqəddəs Yelisey adına
alban kilsəsinin bərpası (Çotari Alban-Udi kilsəsi),
XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan
milyonçusu və xeyriyyəçisi Hacı Zeynalabdin
Tağıyevin ianə etdiyi vəsaitlə inşa edilən
Müqəddəs Mürdaşıyan Zənənlər kilsəsinin
əsaslı bərpası (Moskvanın və bütün
Rusiyanın Patriarxı II Aleksi tərəfindən bu məbədə
baş kafedral kilsə statusu verilib), Avropanın ən iri
sinaqoqlarından biri sayılan yeni yəhudi sinaqoqunun istifadəyə
verilməsi (bu məbədin inşasında xarici yəhudi təşkilatları,
Rus Pravoslav Kilsəsinin Bakı və Xəzəryanı
Yeparxiyası və Qafqaz Müsəlmanları İdarəsi
yaxından iştirak edib; müsəlmanların və
xristianların yəhudi sinaqoqunun inşasında
iştirakı və bu işə köməklik göstərməsi
bütün dünyada misli görünməmiş hadisə
hesab olunur), Bakıda Müqəddəs Bakirə Məryəm
Katolik kilsəsinin açılışı, Bakıda və
Şəmkirdə Alman Lüteran kilsələrinin bərpası
və əsaslı təmiri, Bakının Suraxanı kəndində
müxtəlif dövrlərdə zərdüştilər,
hinduistlər və siqhlər tərəfindən ibadətgah
kimi istifadə edilən “Atəşgah” Dövlət Tarix-Memarlıq
Qoruğunun əsaslı təmiri, Qubada yəhudi muzeyinin
inşası, Göygöldə almanların Azərbaycana
köçürülməsinin 200-illiyi münasibətilə
Alman kolonistləri muzeyinin yaradılması və bu kimi digər
tədbirlər respublikada mədəni irsə verilən dəyərin
əyani sübutudur.
Təsadüfi deyil ki, Azərbaycana
müxtəlif illərdə səfər edən rəsmi
şəxslər ölkədə hökm sürən dini
tolerantlığın yüksək səviyyədə
olduğunu qeyd edərək respublikamızda mövcud olan dinlərarası
münasibətlərin və dözümlülüyün
dünyanın digər ölkələri üçün yaxşı
nümunə ola biləcəyini
vurğulayıblar.
Beləliklə, Azərbaycan
Respublikasında hökm sürən tolerantlığın
spesifik xüsusiyyətini müxtəlif dini konfessiyaların
nümayəndələrinin bir-birinə qarşı və
dövlətin onlara ayrı-ayrılıqda və
bütövlükdə olan münasibəti təşkil edir. Konfessiya rəhbərlərini
qəbul edərkən Prezident İlham Əliyev onlarla məsləhətləşmələr
aparır, inanclı insanları bütün dini bayram və
xüsusi mərasim günləri münasibətilə
dövlət səviyyəsində təbrik edir. Bir çox müqəddəs yer, abidə, dini simvol
və əşyalar dövlət tərəfindən bərpa
edilir və qorunur. Azərbaycanda, həmçinin
müxtəlif dini cərəyanların nümayəndələrin
fəaliyyəti üçün də şərait
yaradılıb. Tədqiqatçılar
qeyd edir ki, bu günədək Azərbaycanda məskunlaşan
heç bir etnik və ya dini qrup ölkəni
ayrı-seçkilik və dözümsüzlük səbəbindən
tərk etməyib. Müxtəlif dövrlərdə Azərbaycan
ərazisində məskunlaşan dini və etnik qruplar burada
özlərini nəinki yad hiss etməyiblər, əksinə,
yerli əhali ilə qarışaraq özlərinə Vətən
əldə ediblər, Azərbaycanın dövlət
suverenliyi və ərazi bütövlüyü uğrunda
mübarizə aparıblar. Özündə
müxtəlif xalqları və etnik azlıqları birləşdirən
vahid Azərbaycan xalqı hər zaman bu spesifik xüsusiyyəti
ilə yalnız Şərqdə deyil, bütün dünyada
seçilib və seçilir. Bu xüsusiyyət
özünü Qarabağ müharibələri zamanı da
biruzə verib: Vətən uğrunda gedən
döyüşlərdə Azərbaycan vətəndaşları
etnik və dini mənsubiyyətindən asılı olmayaraq
çiyin-çiyinə vuruşub, qazanan Qələbə
hamılıqla qeyd edilib, döyüş meydanında həlak
olan şəhidlərimizin xatirəsi ölkənin
bütün dini ocaqlarında ehtiramla yad edilib.
Mədəniyyətlərarası
və sivilizasiyalararası dialoqun inkişafı Azərbaycanın
xarici siyasətinin əsas istiqamətlərindən biridir. Bu haqda “V Bakı Beynəlxalq
Humanitar Forumu cəmiyyətin hansı istiqamətdə hərəkət
etdiyini anlamağa imkan verən dünya miqyaslı məkandır”
adlı məqaləsində bəhs edən AMEA-nın
prezidenti, akademik Ramiz Mehdiyev qeyd edir ki, bu sahədə həyata
keçirilən müvafiq tədbirlərdən biri də
dünyanın müxtəlif mədəniyyətləri
arasında dialoqun və əməkdaşlığın
inkişafına yönələn olduqca mühüm bir təşəbbüs
– “Bakı prosesidir”: “2008-ci ildə Avropa Şurasına üzv
ölkələrin mədəniyyət nazirlərinin
Bakıda keçirilmiş toplantısına biz İslam
Əməkdaşlıq Təşkilatına üzv ölkələrin
mədəniyyət nazirlərini dəvət etmişdik və
birgə sessiya keçirilmişdi. Bu, dünyada
çox böyük əks-səda yaratmışdı.
Bizim bu sahədəki fəaliyyətimiz yüksək
qiymətə layiq görüldü və bu görüşə,
bu təşəbbüsə “Bakı prosesi” adı
verilmişdir. 2009-cu ildə isə biz
İslam Əməkdaşlıq Təşkilatına üzv
ölkələrin mədəniyyət nazirlərini qəbul
etdik və bu görüşə Avropadan mədəniyyət
nazirlərini də dəvət etdik. Beləliklə,
bizim təşəbbüsümüzlə çox önəmli
yeni bir proses başlamışdır...”
2010-cu ildən başlayaraq bu proses
qlobal hadisəyə çevrilməyə başlayıb. Azərbaycan tərəfindən bu təşəbbüsün
irəli sürülməsi respublikamızın ərazisində
tarixən formalaşan milli, mədəni və dini rəngarəngliklə
bilavasitə bağlıdır. 2018-ci ilin
iyununda Heydər Əliyev Fondu, Azərbaycanın Fransadakı
səfirliyi və ölkəmizin YUNESKO nəzdindəki daimi
nümayəndəliyinin birgə dəstəyi ilə Parisdə
“Bakı prosesinin” 10 illik yubileyi qeyd edilib.
“Bakı prosesinin” qlobal hərəkata çevrilməsi ilə Bakıda mədəniyyətlərarası və sivilizasiyalararası dialoqun inkişafına həsr olunan bir çox beynəlxalq forum və konfranslar keçirilib. Bu tədbirlər sırasında dünya dini liderlərinin zirvə görüşləri, mədəniyyətlərarası dialoq üzrə ümumdünya forumları, beynəlxalq humanitar forumlar, BMT-nin Sivilizasiyalar Alyansının VII Qlobal Forumu, həmçinin udilərin dünəni, bu günü və sabahına, dini tolerantlığın ənənələrinə və möhkəmlənməsinə, Alban Apostol Kilsəsinin dünəni və bu gününə, dinlərarası dialoq və radikalizmlə mübarizəyə həsr olunan konfransları qeyd etmək lazımdır.
Yuxarıda sadalanan tədbirlərin müxtəlif xalqlar, konfessiyalar və mədəniyyətlərin nümayəndələri arasında sıx əlaqələrin yaranmasındakı rolunu həmin forum, konfrans və sessiyaların bütün iştirakçıları vurğulayıb və vurğulayır. Qeyd olunan məqaləsində akademik Ramiz Mehdiyev yazıçı Raul Loveri Kontrerasın “The Porterville Recorder” qəzetində dərc edilən “Qurbanlar əbəs idimi?” adlı məqaləsindən olduqca maraqlı sitat gətirir: “İspaniyada anadan olmuş Roma Katolik Kilsəsinin keşişini, Qvatemaladan (Cənubi Amerika) olan baptist yepiskopu və Los-Ancelesdən müsəlman imamı nə birləşdirə bilərdi? Hamısı bir yerdə təyyarə ilə İstanbula, sonra isə Humanitar Forumda iştirak etmək üçün Bakıya uçublar. Daha sonra da birlikdə Qubada dağ yəhudilərinin ənənəvi olaraq azərbaycanlılarla yanaşı yaşadığı Qırmızı qəsəbəyə gediblər”. Bu sözlər Azərbaycanda formalaşan tolerantlığın səciyyəviliyini olduqca dolğun nümayiş etdirir.
Məhz buna görə Azərbaycan xalqını Palmira və digər memarlıq incilərini yerlə yeksan edənlərlə, yəni bütün insani və mənəvi keyfiyyətlərdən uzaq olan terrorçu təşkilatların üzvlərilə müqayisə edən şəxslər öz sözləri və çağırışlarına ciddi fikir verməlidirlər. Məqalədə qeyd olunan faktlar respublikada bu istiqamətdə aparılan işlərin cüzi bir hissəsidir. Buna əmin olmaq üçün sadəcə Azərbaycana gəlib bütün bu məbədləri ziyarət etmək, həmçinin müxtəlif etnos və konfessiyaların nümayəndələri ilə söhbət etmək kifayətdir. Texnologiyalar əsrini nəzərə alsaq isə hətta gəlmək gərək deyil, bütün məlumatlar internetdə var. Sonra isə öz ölkələrində mövcud olan duruma, müxtəlif dinlərə, xalqlara və mədəniyyətlərə qarşı hökm sürən münasibətə nəzər salmaq lazımdır. Əminik ki, artıq şərhə ehtiyac qalmayacaq...
Nəzmin CƏFƏROVA, AMEA Rəyasət Heyəti
aparatının Mətbuat və informasiya şöbəsi, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru
Elm .- 2020.- 8
yanvar.- S.7.