Təbrizin folklor inciləri
Azərbaycanın qədim və
zəngin mədəniyyəti olan Təbriz
keçmişi, siyasi
mübarizələr tarixi, maddi-mənəvi
abidələri, memarlığı, arxitekturası, söz və sənət dühalarının
bədii-fəlsəfi irsi və s. baxımından, bütövlükdə,
Şərqin mədəni mərkəzlərindəndir.
Təbrizin maddi mədəniyyəti qədər
də onun mənəvi irsi
– şeir, sənət dünyası əsrlərdən
baş alıb gələn zənginliyə
bağlıdır.
Bu irsin ən qədim, tarixlərə
sirdaş olan bir qolunu da
şifahi xalq ədəbiyyatı
təşkil edir. Ümumazərbaycan folklorunun ayrılmaz tərkib hissəsi olan Təbriz folkloru
xalqın öz mədəniyyətini qoruma, yaşatma və təbliğ
etməsinin bariz nümunəsidir. Zaman-zaman ayrı salınmış xalq yeni sosial-siyasi
şəraitdə keçmişini, dili, mədəniyyəti, el-el
dolaşan şifahi şeiri, ata-baba sözləri,
nağıl, dastanları və s. ilə yaddaşlara yazmış, məhz bu yolla öz
milli kimliyini qorumağa çalışmışdır. Bu baxımdan Təbriz folklorunun
araşdırılması, öyrənilməsi
günümüzdə aktuallıq kəsb edən ən mühüm problemlərdən biridir.
Lakin qeyd
edək ki, Təbriz folklorunun
araşdırılması, hər şeydən öncə, bizi bu irsin
öyrənilməsində məlum çətinliklərlə
qarşı-qarşıya qoymuşdur. Cənubda Azərbaycan folkloruna,
ümumiyyətlə, mədəniyyətinə qarşı
vaxtilə mövcud olan
“soyuq” münasibət, ziyalıların zamanla təqib olunması, şifahi
irsin yalnız məişət mühitində
qorunması, bu irsin
yazıya alınıb, öyrənilməsinə təşəbbüs
göstərilməməsi və s.
Təbriz folklorunun toplanılmasını
və araşdırmalara cəlb olunmasını kölgədə
saxlamışdır.
Müşahidələr göstərir ki, xüsusilə keçən əsrin son onilliklərindən başlayaraq Arazın o tayında folklor irsinin öyrənilməsinə ayrıca maraq və təşəbbüs göstərilmiş, bu sırada bölgə materialları içərisində Təbriz folkloru da toplanılaraq araşdırılmağa başlanmışdır. Təbriz folklorunun öyrənilməsindəki mədəni mərhələnin ən məhsuldar dövrü folklor dərnəkləri, jurnallarının nəşrinin sürətləndirilməsi işi ilə bilavasitə bağlı olmuşdur.
Xalq ədəbiyyatının lirik
növünə aid olan
bayatılar türk xalqları arasında geniş forma və şəkillərdə
yaranması, məişətdə müxtəlif hadisə, mövsüm və mərasim törənlərinin
keçirilməsində söz-musiqi yükünü daşıması etibarilə
şifahi sənətimizdə
başlıca yer tutur.
Müşahidələr göstərir ki,
Güney folklor mühiti, ayrıca Təbriz şifahi
xalq ədəbiyyatı nümunələrində
bayatılar həm zənginliyi, həm də geniş
şəkildə toplanılıb, yazıya alınması
baxımından seçilir.
Təbriz folklor mühitində uşaq oyunlarının – söz və hərəkətli oyunların zəngin bir aləmi ilə qarşılaşırıq. Otaqiçi, aşıq, söz oyunlarının çeşidli növləri daha qədim zamanlardan başlayaraq müasir günümüzə qədər davam edən böyük bir oyun mədəniyyətinin mənzərəsini canlandırır. Təbriz uşaq folklorunda bu oyunlar müxtəlif mərasim mahnılarımızda da tarixi keçidlərini etməklə şifahi irsimizin əsasında dayanır.
Xalq ədəbiyyatı nümunəsi olan lətifələrin yaranması, yayılması arealı, lokal yönlü mətnlərin xüsusiyyətləri və s. nəzərə alınmaqla, Təbriz folkloru materiallarında ayrıca diqqət mərkəzindədir. Məlumdur ki, Təbriz bazarları və qəhvəxanalar tarixən xalqın ziyalı, tacir, sənət adamlarının bir araya gəldiyi mədəni mərkəzlər kimi fəaliyyət göstərmişdir. Təsadüfi deyildir ki, Güney aşıq ocaqlarının böyük bir qrupu qəhvəxanalarla bağlı olmuşdur. Bu mərkəzlərdə bir araya gələn ziyalı, sənət adamları dövlət, məişət problemləri ilə bağlı söhbətlər aparmaqla yanaşı, xüsusi qabiliyyətli gənclərin saz, söz bacarıqlarını da dinləmiş, eyni zamanda, onların masa ətrafı zarafatları el-el dolaşaraq məzəli əhvalat və lətifələrə çevrilmişdir. “Mırtçılar” adlandırılan Hakim Əli, Əbaçı oğlu Nəsirzadə, Mirbağır Hacızadə, Əsgər Qilifti və s. “dübbələrin” adı ilə bağlı məzəli əhvalat və hadisələrin bir çoxu məhz belə bir şəraitdə yaranmışdır.
Xalq məişətində zaman-zaman uzun qış gecələri, “kürsü söhbətləri”ndə qohum-qonşular bir yerə toplaşaraq maraqlı nağıl, rəvayətlər söyləmişlər. Bu el məsəlləri, əfsanələr beləcə təsərrüfat işlərindən yorğun düşən insanların qarlı-şaxtalı qış günləri istirahətində ən sevimli məşğuliyyətə çevrilmişdir. Maraqla dinlənilən bu nağıllar xalqın özünə, keçmişinə qayıtmaq, miras qalan bir irsi yaşatmaq missiyası baxımından həm də müxtəlif el mərasimləri – toy-düyünləri, dərviş, aşıq məclislərinə qədər yol almışdır.
“Məlikməmməd”, “Şah Abbas və dərzi qızı”, “Keçəl”, “Tənbəl Əhməd”, “Qarının buzovu”, “Səng səbr daşı sən də”, “Pıspıslı Püstə xanım”, “Tülkü və canavar” və s. nağıllar Təbriz folklor mühitində bu gün fərqli variantlarda qorunmaqdadır.
Xalq məişətinin ayrılmaz tərkib hissəsi olan müxtəlif mövsüm
və məişət mərasimləri özünəməxsus
ayinləri, oyun-tamaşa ənənələri,
nəğmə mətnləri, məclislərin təşkil
olunma məkanları, zamanı və s. baxımından zəngin, arxaik
bir mədəniyyətin əsasını
təşkil etməkdədir. Məişət mərasimləri
içərisində yas və toy məclislərinin keçirilməsi Təbriz
folklor mühitində daha
qədim ayinlərə dayanmaqdadır. Yas mərasimlərində
ağı söyləmə, ölünün
uğurlanması ilə bağlı müxtəlif
inancların yerinə yetirilməsi və s.
gözlənilsə də, oxunan
ağı mətnlərinin ritm quruluşu, metaforik məzmunu
zaman-zaman yeni
mühitdə həm də fərqli forma
xüsusiyyətləri qazanmışdır.
Eyni kontekstdə toy mərasimlərinin keçirilməsi və
təşkilinin ənənəviliyi və “yenilənməsi”
faktları da yer
almaqdadır. Müşahidə edilən mərasim
ayinləri, inanclar bir
çox hallarda nəinki
Quzey bölgə ənənələrini
tamamlamır, eləcə də Ərdəbil, Marağa,
Sancan və s. şəhərlərin,
müxtəlif qəsəbə və kəndlərin toy törənləri
öz-özlüyündə müqayisəlilik təşkil
edir.
Təbriz folklorunda məişət törənləri sırasında mövsüm mərasimləri zəngin bayramlaşma xüsusiyyətləri ilə seçilir. Çillə, Novruz törənləri və qeyd olunan bayramlarla bağlı keçirilən ayrı-ayrı el mərasimləri (“Atil-batil”, “Səməninin bişirilməsi”, “Nadana”, “Heyfona” və s.) bu silsilədə ayrıca yer tutur və uyğun inanclar sistemi, səhnə tamaşaları, nəğmə mətnləri, oyun hərəkətləri və s. ilə seçilməkdədir.
Təbriz folklorunun ən zəngin qolları sırasında aşıq yaradıcılığı da ayrıca yer almaqdadır. Qeyd edək ki, Azərbaycan aşıq sənətinin ustad bilicilərindən – Aşıq Qurbani (XVI yüzillik), Aşıq Abbas Tufarqanlı (XVII yüzillik), Xəstə Qasım Tikmədaşlı (XVIII yüzillik) və s. aşıqlar məhz Güney mühitində böyüyüb, boya-başa çatmış və dədə-ozan olaraq xalqın sevimlisinə çevrilmişlər. Bu ustadların özlərindən sonra qoyub getdiyi zəngin mənəvi xəzinə həm Azərbaycan dastan yaradıcılığını, həm də aşıq musiqisinin əsrarəngiz ənənələrini əhatə etməkdədir. Təbriz aşıqlıq gələnəyində ozan, dastançı aşıqlar zaman-zaman el içində formalaşmış, saz və söz ustalıqları ilə xalq tərəfindən sevilmişlər.
Təbriz aşıqlarının yaradıcılığı “Abbas və Gülgəz”, “Qərib ilə Şahsənəm”, “Kərəm ilə Əsli”, “Leyli ilə Məcnun”, “Mahmud ilə Güləndam”, “Valeh ilə Zərnigar”, “Qaçaq Nəbi”, “Koroğlu” kimi qəhrəmanlıq; ustadlara qoşulan “Xəstə Qasım”, “Aşıq Qərib”, “Baba Leysan və Pərizad”; eləcə də tarixi şəxsiyyətləri yaşadan “Şah İsmayıl və Gülzar”, “Babək” və s. kimi dastanları ilə seçilməkdədir. Bundan başqa, “Rüstəm və Söhrab”, “Şikari” kimi orijinal dastanların yaranması da Təbriz aşıqlarının yaradıcılığına bağlıdır.
Təbriz – Qaradağ
aşıq mühitində dastan
yaradıclığında “Azaflı dübeyti”,
“Baş Sarıtel”, “Dilqəmi”,
“Duraxanı”, “Kərəm şikəstəsi”, “Yanıq Kərəm”,
“Yurd yeri”, “Heydəri”,
“İrəvan çuxuru”, “Qara kəhəri”, “Mina gəraylısı”,
“Gəraylı”, “İncəgülü”, “Qaradağ
gəraylısı”, “Qaradağ təcnisi”,
“Paşa köçdü”
və s. aşıq havaları da geniş yer
tutmaqdadır.
Bütövlükdə, Təbriz folklor örnəkləri babalarımızın, nənələrimizin gələcəyə miras qoyduğu ən dəyərli bir irsdir. Bu gün bu xəzinənin öyrənilməsi bütöv bir xalqın yeni siyasi məkanda qorunan folkoru və mənəvi düşüncəsinə açılan bir qapıdır. Güman edirik ki, bu qapıdan hələ çox-çox ziyalılarımız, alimlərimiz keçəcəklər. Bundan sonra da diqqətdən kənarda qalan folklor mədəniyyətimizin bir arada öyrənilməsi tarixi vəzifəyə çevriləcəkdir.
Təbriz nisgilli bayatılar:
Catılıb qaşın Təbriz
Axır göz yaşın
Təbriz,
Kimin dərdini çəkir,
Bacı-qardaşın Təbriz.
Dağlarda gəzən mənəm,
Al geyib,
bəzənmərəm.
Yuvasız quşlar kimi,
Sərgərdan gəzən mənəm.
Ağzında dilin ollam,
Əlində gülün ollam.
Təbrizə apar məni,
Anana gəlin
ollam.
Araz axsın, süzülsün,
Düşmən bağrı üzülsün.
Araz üstə yüz körpü,
Qoy yan-yana düzülsün.
A Təbriz, sona Təbriz,
Günləri sana, Təbriz.
Bizi ayrı salanı
Od tuta, yana, Təbriz.
Başında tac Təbrizim,
Dərdə əlac Təbrizim.
Daha bir də qalmazsan,
Yada möhtac
Təbrizim.
Bostan nədi,
tağ nədi?
Bağça nədi, bağ nədi?
Təbrizdə sinəm üstə
Düşmən çəkən dağ nədi?
Çatılıb qaşın Təbriz,
Dağların, daşın, Təbriz.
Qardaş
dərdi çəkməkdən
Ağardı başın, Təbriz.
Dörd
yanı qala Təbriz,
Bürünüb şala Təbriz.
Qoyma bir də gözlərim
Yolunda qala, Təbriz.
Təbrizəm sinə-sinə,
Gün düşsün
sinəsinə.
Səttar
gülləsi dəysin
Düşmənin sinəsinə.
Mətanət
Maşallahqızı (Abbasova), AMEA-nın
Folklor İnstitutunun Cənubi
Azərbaycan folkloru şöbəsinin müdiri, filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru, dosent
Elm 2022.- 25 noyabr.- S.8.