Mir Cəfərin məhkəməsi necə
hazırlanmışdır
Azərbaycanda
ötən əsrin ən qalmaqallı və indiyədək ətrafında
söz-söhbətlərin dolaşdığı məhkəmələrdən
biri Mir Cəfər Bağırovun məşhur məhkəməsi
olmuşdur. Tanınmış yazıçı-tədqiqatçı
Teyyub Qurban bu məhkəmə, onun necə və kimlərin
sifarişi ilə hazırlanmasını arxiv materialları əsasında
araşdırıb.
(əvvəli
ötən şənbə
saylarımızda)
Bağırov və Heydər Hüseynov
Təbiət
hadisələri haqqında M.Kazım bəy yazırdı ki,
"təbiət üç müxtəlif aləmdən ibarətdir:
maddi, mənəvi və dini. Hər bir aləmdə hadisələr
o aləmin qanunlarına uyğun baş verir. Madda aləmin
qanunları dəyişilməzdir, onlar pozula bilməz. Mənəvi
və dini aləmin qanunlarının yerinə yetirilməsi isə
insanın iradəsindən asılıdır, ona görə
də bu qanunlar pozula bilər".
Maddi
aləmin sarsılmaz qanunauyğunluğunun bu cür, guya
insanın azad iradəsindən asılı olan mənəvi və
dini aləmlərin qanunlarına qarşı qoyulması Kant fəlsəfəsi
üçün səciyyəvidir. Əslində isə,
ictimai şüurun formalarından biri olaraq, qanunauyğun sinfi
haldır. Bu məsələdə dövrün idealist fəlsəfi
sistemlərinin Kazım bəyə təsiri özünü
göstərir. Həmin bu təsiri başqa bir yerdə,
Kazım bəyin "ayıq peşə" haqqında
danışdığı yerdə də görmək olar. M.Kazım
bəy cahilliyə və geriliyə qarşı mübarizədə
maariflənmə və mədəniyyət yollarını təhlil
edərək deyirdi: "Xalqlar arasında maariflənmənin
inkişafı tarixinə müraciət edərək biz
hansısa qəribə qüvvənin olduğunu
görürük. Bu qüvvə gözəgörünməz
əllə hər yerdə və daima şüurlu bir
varlıq kimi toxumların cücərməsinin qeydinə
qalır, onların tərbiyəsi, inkişafı və məhsuldarlığının
qayğısını çəkir. Cəhalət həmin
toxumları lap əvvəldən məhv etməyə nə qədər
çalışsa da, onları nə qədər məhv edib
əyirsə də, bu toxumlar yeni cücərtilər törədirlər;
açıq peşə istədiyinə nail olur və nəhayət,
həqiqətin çiçəklənməyə
başladığı, maariflənmənin kök
saldığı vaxt gəlib çatır. Təbii ki,
bütün bunlar mübarizəsiz, ixtişaşsız olmur.
Bu mübarizədə insanın ağlı sanki itir, hər
şey dumanlı görünür, hər şey
qaynaşır, hər şey həyəcanlanır, sanki
bütün bunlar nəhayətsizdir. Lakin duman çəkilir,
hər şey öz yerindədi və parlaq şüalar
insanın yolunda hər şeyi işıqlandırır".
"Bab
və babilər" kitabından görünür ki,
Kazım bəy Şərq sivilizasiyalı aləmin çox
böyük bir hissəsini təşkil edən Şərq
xalqlarına sevgi ilə yanaşırdı, o deyirdi ki, Şərq
ölkələrində, tərəqqi və sivilizasiya ruhu
gizlənib. Şərq və Asiya xalqlarına münasibətdə
Qərbi Avropa müstəmləkəçilərinin siyasətinə
qarşı çıxaraq, M.Kazım bəy yazırdı:
"Qərb öz siyasəti ilə heç zaman Asiyada maarifi
dirçəldə bilməz. Ölkəni yenidən quranlar
onun öz içərisində yetişməlidirlər".
"Bab
və babilər" əsərində M.Kazım bəy babilərin
təliminə böyük yer verir. O göstərir ki, Məhəmməd
peyğəmbərin vaxtında bütün müsəlmanlar
onun xütbələrinə əməl etməli idilər. Ancaq
peyğəmbərin vəfatından sonra bu ideyaların tədricən
tədqiq edilməsi, bu təlimin qaranlıq mənbələrinin
izah edilməsi, bundan əlavə, təzə, hələ
aydınlaşdırılmamış yeni ideyalardan doğan məsələlər
bir sıra dini-fəlsəfi və dini-hüquqi doktrinalar yaratdılar
ki, bunlar da indiyə qədər Şərqdə qəbul
edilmiş, sxolastik fəlsəfə (kəlam) və
qanunları (fiqhə) yaratdılar. Bu fikirlərin, bu fəlsəfənin
başlanğıcını biz hələ peyğəmbərin
ömrünün sonunda görürük, lakin onun vəfatı
ilə bunlar tez bir zamanda yayıldı. hələ islamın
birinci əsrində müxtəlif məktəb və təriqətlər
yarandı.
Babilərin
təlimi mahiyyət etibarilə rəsmi İslam dininə
qarşı protest idi. Bu təlim o vaxt mövcud olan dövlət
quruluşu haqqında islahatlar, insan şəxsiyyətinin
siyasi azadlığı haqqında məsələlər
qarşıya qoyurdu. Babizmin siyasi başçıları tərəfindən
qabaqcadan hazırlanmış islahatların başlıca məsələləri
bunlar idi: hökumət
özbaşınalığının cilovlanması; həm
sarayda, həm də əyanlar arasında dəbdəbənin
aradan qaldırılması; nazirlərin, qubernatorların və
ümumiyyətlə, məmurların
azğınlığının aradan qaldırılması;
tuyuqun (icarənin) donluğa dəyişdiriliəsi: hakimiyyətin
ədaləti; üləmaların qərəzsizliyi və
qanunların dəqiq icrası. Bütün bu məsələlər
çoxdan idi ağız-ağız gəzir, İraqın və
Azərbaycanın hər yerində narazılıqlar
eşidilirdi. Lakin xalqın hiddətinin yönəldiyi hədəflər
elə möhkəm idi ki, bu hiddət oxları onlara dəyib
qarılır, onların qırıq parçaları təzə
zülmün yeni silahlanmasına çevrilirdi.
M.Kazım
bəy qeyd edirdi ki, Bab təliminin əsasında - Qanunun hər
nöqtəsi ilə deyil, onun mənəviyyatı ilə
yaşamaq lazımdır prinsipi durur. Bab təlimində ən
mühüm fikirlər bunlar idi: 1.Allah haqqında, 2.Təbiətdə
hər şeyin pak olması haqqında, 3. Qadınların bərabərhüquqlu
olmaları və azadlığı haqqında. Babın Allah
haqqında təlim ki, demək olar ki, Quran təliminə
oxşardır, lakin Bab və onun məsləkdaşları
heç də həmişə Quranın ehkamlarına əməl
etmirdilər. M.Kazım bəy ona da işarə edirdi ki, Bab
Allah haqqında təlimini, "fəlsəfənin Platon
sistemi ilə" əlaqələndirməyə
çalışırdı. Babilərin təbiətdəki
hər şeyin təmiz olması barədəki təlimindən
danışarkən M.Kazım bəy yazır: "Təbiətdə
hər şey təmizdir, ancaq nəfsi çəkindirmək,
saxlamaq lazıimdır. Buna görə də bizə məlum
olduğu kimi, Bab opium qəbul etmir, tütün çəkmir
və hətta qəhvə belə içmirdi".
Babın
qadınların hüquq bərabərliyi və
azadlığı haqqında təlimi xüsusilə
xarakterikdir. Qadınların azadlığı haqqında təlimdə
deyilir: "Qızlarınızı sevin,
oğlanlarınızla müqayisədə onların məqam
və ləyaqətləri Yaradan qarşısında daha
yüksəkdir. Bunu qəbul edən adam heç vaxt talaq verməz.
Sizinlə qadınlarınız arasında pərdə
olmamalıdır. Qadının azadlığı - insan nəslinin
xoşbəxtliyidir".
Babilər
təliminin tədqiqi ilə bağlı M.Kazım bəy
Ordubaddan olan Seyid Mir Abdul Kərimin adını çəkir.
Müəllif onun haqqında bəzi qısa bioqrafik məluimatlar
verir. Seyid Mir Abdul Kərim Zaqafqaziyada babizmin təbliğatçısı
olmuşdur. İranda babilərin üsyanı (1848-52-ci illərdə
İranda feodal quruluşuna, habelə ölkəni müstəmləkə
halına salan xarici kapitala qarşı xalq üsyanları. Hərəkətverici
qüvvələri kəndlilər, sənətkarlar, şəhər
yoxsulları və xırda alverçilər idi. Babi təriqətindən
olan aşağı ruhani təbəqəsi və xırda
ticarət burjuaziyası nümayəndələrinin
başçılıq etdiyi Babilərin üsyanı dini
xarakterdə idi - bax: ASE, I cild, səh. 524)
yatırıldıqdan sonra, o, Qafqazda babizmin təbliğçisi
kimi Smolenskə sürgün olunub. M.Kazım bəy onu
Smolenskli Seyid adlandırmışdır: "Babla eyni vaxtda
onun təlimini Zaqafqaziyada yayan vz yəzqin ona görə bu ölkədə
tutulub Smolenskə yaşamağa sürgün edilən bir diqqətəlayiq
"filosof-tədqiqatçıdan" (mühəqqiq)
aldığımız məktublardan görürük ki, Bab
və onun yaxın şagirdləri mutezilidlərin, sonralar
şeyxidlər tərəfindən təkmilləşdirilmiş
qədim təlimin dalınca gedirlər. Bu təlim ondan ibarətdir
ki, Allah ən ali varlıqdır, bütün gözlə
görünən və görünməyən hər
şeyin yaradıcısıdır, təkdir və onun
oxşarı yoxdur, onun bütün atributları - hər
şeyi görmək, hər şeyi bilmək, hər şeyə
mərhəmət etmək və s. mahiyyətlər onun ali varlığı
ilə əbədi ayrılmazdır və bu atributları
onsuz ayrı mücərrəd kimi təsəvvür etmək
olmaz".
Mirzə
Kazım bəy babilərin təliminin tədqiqi ilə
bağlı Smolenskli Seyiddən aldığı məktublara
istinad edir. M.Kazım bəy göstərir ki, bu məktublar
çox maraqlı və orijinaldır, bunlar babizmin fəlsəfi
əsaslarının tədqiq edilməsi üçün
böyük materialdır: "Bizim bu məktublara şərhimizin
böyük hissəsi, fəlsəfənin, bizim fikrimizcə,
şifahi formada nəsildən nəsilə ötürülərək
mütəzillid məsələlərinə aiddir". 4
dekabr 1860-cı il tarixli birinci məktubda Smolenskli Seyid
yazır ki, "bilik müdriklik məbədində mənəvi
mərkəzdir, zəngin bilikli müdrikdən öyrənmək
lazımdır, onun təyinatı ilə hikmət həbləri
ilə qidalanmaq lazımdır".
...İrandakı
babilər hərəkatı İran despotizminə
qarşı yönəldilmişdi. Babilər din pərdəsi
altında çıxış edirdilər. Ancaq
aydındır ki, kütlələrin inqilabi hərəkatı
üçün böyük əhəmiyyəti olan real
siyasi qüvvələr dini pərdə altında gizlənmişdi.
M.Kazım bəy göstərirdi ki, babilər hərəkatı
o vaxtki İran cəmiyyətinin bütün ziyalı və
mütərəqqi təbəqələrini narahat edirdi... Babilər
üsyanı məsələsi ilə bağlı tədqiqatların
mahiyyəti haqqında danışarkən M.Kazım bəy
yazırdı: "Bu təhkiyədə oxucular bu dövrdə
İranda diqqətəlayiq bir hal görəcəklər: cəhalət
buxovlarına qarşı və hələ qeyri-müəyyən
də olsa, dini və siyasi islahatların başlanması".
Mirzə
Kazım bəy babilər hərəkatı haqqında
danışarkən, onun sosial tərkibinin müxtəlifliyini
də göstərir. M.Kazım bəy qeyd edir ki, babilərin
uğrunda mübarizə apardıqları ideyanın əsas
xüsusiyyəti azadlıq, insan hüquqlarının qəbul
edilməsi hissidir. Babilər üsyanı geniş vüsət
almışdı və üsyançıların arasında
qadınlar da vardı. O da xarakterikdir ki, babilər hərəkatı
İranın daha tərəqqipərvər, azadlıqsevər
hissəsini, məhəz İran Azərbaycanını
bürümüşdü. Məlum olduğu kimi, İranda
yaşayan azərbaycanlılar həmişə bu ölkədəki
inqilabi-demokratik hərəkatların bayraqdarı olmuşlar
Qurban Teyyub
Ekspress.- 2010.- 10-12 aprel.-
S. 15.