Səfəvi
xalçaları erməni muzeyində...
Amma fars xalçası kimi təqdim olunur
Ölkəmizə
aid bir çox
tarixi-milli əsər Azərbaycan nefti hesabına varlanan məşhur
erməni milyonçusu Kalust
Gülbenktyanın Portuqaliyadakı muzeyindədir. Erməni diasporunun himayəsi və
nəzarəti altında olan muzeyin içərisində hər hansı foto və ya videoçəkiliş
aparmaq qadağan olsa da, bu
günlərdə Portuqaliyada səfərdə
olarkən ANS TV-nin əməkdaşları
ilk dəfə içəriyə videokamera ilə daxil olmağa müvəffəq olub.
Muzeydə 6000 sənət əsəri
var. Bu əsərlər sırasında Azərbaycana məxsus
nümunələrin olub-olmaması ilə maraqlanan
ANS TV-nin xüsusi müxbiri Tural Əliyev burada Azərbaycanın Səfəvilər
dövlətinə məxsus 16-cı əsrə aid medalyon
xalçasını və başqa bu kimi milli
dəyərlərimizi aşkarlayıb: "Uzun illərdir axtarışda olan
Azərbaycan Səfəvilər dövlətinə məxsus
16-cı əsrə aid medalyon
xalçasını biz burada
Portuqaliyanın paytaxtı Lissabonda erməni
kolleksioner Gülbenktyanın muzeyində
aşkarlayırıq. Bu xalçanın
üzərində bu sözlər
yazılıb- "Təbriz 16-cı əsr, Səfəvilər
dövrü"".
Medalyon burada Azərbaycan xalçası kimi deyil, təhrif olunaraq fars
xalçası kimi təqdim olunur. Bundan
başqa muzeydə böyük
əksəriyyəti Səfəvilər dövrünə aid olan bir
çox miniatürlər və vaxtilə
saraylarda saxlanılan nadir
kitablar da var. 1536-37-ci illərə məxsus Sədinin
"Gülüstan və Bustan"
əsəri, 1540-41-ci illərə məxsus Hafizin
divanının orijinalları burada erməni
kolleksiyaçının muzeyində aşkarlanıb.
Muzey əməkdaşlarının
verdiyi məlumata görə, neftdən götürdüyü gəlir
faizi ilə "Cənab yüzdə beş" ləqəbi ilə tanınan Kalust Gülbenktyan Osmanlı imperatorluğu dövründə, 1869-cu ildə
İstanbulda doğulub,
sonradan Qərbi Avropa ölkələrində
yaşayıb, Londonda
kral kollecində mühəndislik üzrə
təhsil alıb, 22 yaşında 1891-ci ildə
1 il neft Bakısında olub.
Muzeyin direktor müavini Nuno Vassallo Silva erməni milyonçunun Bakı nefti hesabına varlandığını deyib:
"Bakıya Transqafqaz
səfərinə çıxır.
Bakı
neft yataqlarında olur,
bununla bağlı geniş
məqalələr yazır. Bundan sonra bir neçə böyük neft şirkətlərinin
yaradılmasında rolu olur
və sərvətini bu yolla
artırır. Cənab Gülbenkyan hər
zaman deyərdi ki, hər
şeyin ən yaxşısı mənim üçün kifayətdir. Ona
görə ən yaxşı nümunələri
kolleksiyasına toplayıb".
Burada saxlanılan nümunələrin
qiyməti yoxdur.
Mütəxxəssislər
onlara dəyər qoya
bilmir. Türkiyəli tədqiqatçıların
araşdırmaları üzə çıxarıb ki, 1917-ci ildə çar
Rusiyası devrilən zaman Gülbenkyan
hakimiyyəti ələ keçirən bolşeviklərin əli
ilə Rusiyanın muzeylərindən külli
miqdarda sənət əsərini satın
alıb. Əlbəttə ki, o dövrdə Azərbaycan da
çar Rusiyasının tərkibində
olub. Maraqlıdır ki,
Gülbenkyanın şəxsi arxivi indiyədək
gizli saxlanılır. Onun
ortada olan
kolleksiyasının içərisində isə Qədim
Misirdən tutmuş, Şərq ölkələrinə,
Osmanlı Türkiyəsinə, Çinə, Yaponiyaya
qədər gedib çıxan tarixi sənət əsərləri var.
Muzeydə böyük bir zal bütövlükdə
Azərbaycana aid əsərlərə
ayrılıb. Bu zal
16-cı əsr Azərbaycan Səfəvilər dövlətinə
məxsus kolleksiyalarla doludur.
Azərbaycanlı tarixçi alimlər də hesab edir ki,
bu nümunələrə
Azərbaycan sahib çıxmalıdır. Bununla bağlı
təxirəsalınmaz araşdırılmalara
başlanılmalıdır. "Bu
materialların bilavasitə Azərbaycanla
bağlılığı heç bir şübhə doğurmur.
Təqdim olunan materialların sənətşünaslıq
baxımından, tarixi baxımından
öyrənilməsinə, tədqiqinə, onun
əlimizdə olan digər materiallarla müqayisələrinin
aparılmasına çox böyük
ehtiyac var" - deyə
tarixçi ekspert Kərim
Şükürov bildirio.
Erməni kolleksionerin muzeyinin Lissabonda olmasının səbəbinə
gəlincə isə,
bu, Gülbenktyanın
1942-ci ildə faşistlərin
Fransanı tutmasından
sonra oradan qaçaraq ömrünün
sonuna, 1953-cü ilə
qədər sərvətini
Portuqaliyaya yerləşdirməsi
ilə bağlıdır. Gülbenkyanın adını
daşıyan fond isə bu
gün erməni diasporunun
əsas dayağı hesab olunur.
Muzeydə saxlanılan Azərbaycana məxsus bu
sənət əsərlərinə sahib
çıxmasaq, bu dayaq
hələ bizi çox
dayaqdan məhrum edəcək.
Ekspress.- 2010.- 3
dekabr.- S. 13.