Adımız taleyimizdir
Ad və soyad hətta onun sahibinin rəng seçimi
və istedadlı olub-olmamasında da mühüm rol
oynayırmış.
...Müxtəlif xalqlar və sivilizasiyalar çeşidli,
yalnız onlara məxsus soyad sonluqlarına malikdir.
Dilçi alim, etnolinqvistika sahəsində maraqlı araşdırmalar aparan Gülnarə Qurbanovanın
dediyinə görə, soyadların son
hecaları indiyədək yalnız
milli mənsubiyyət nişanəsi sayılırdı. Lakin son illərdə aparılan tədqiqatlar,
xüsusilə də Britaniya və Fransa linqvisitlərinin
araşdırmalarının nəticələri göstərir
ki, soyad sonluqları həm
də konkret xalqın, millətin, etnosun səciyyəvi xüsusiyyətləri
ilə davranış modellərini əks etdirir.
Daha konkret olsaq, incə saitlərin xüsusi
ağırlıq təşkil etdiyi soyad sonluqlarına malik etnosun nümayəndələrində əsassız
aqressivlik az olur. Samitlərin çoxluğu
radikallıq və emosionallıqdan, kor
samitlərin çoxluğu isə belə
soyad daşıyıcılarının brutal aqressivliyindən xəbər verir. Yəni soyadın son
hecalarında samitlər çox olarsa, belə insanlar kinli, aqressiv, daima başqasının mülkünə və
varına göz dikənlər olur", - G.Qurbanova "Milli.az"a bildirib.
Onun dediyinə görə,
etnolinqvistikanın araşdırma obyektlərindən biri də
ad və
soyadların insan xarakterinin formalaşması
ilə davranışına təsir imkanlarını,
hədd və səviyyəsini öyrənməkdir.
Bizim etnos və
dilimiz türkdilli xalqlara mənsub olduğundan, soyad sonluqlarında saitlər,
xüsusilə
də incə saitlər
ağırlığa
malikdir. Bundan dolayı azərbaycanlıları etnos olaraq aqressivlikdə,
radikallıq və ya brutallıqda suçlamaq çətindir. Eyni
zamanda, azərbaycanlıların adları
da onların millət kimi
formalaşmaqda olduğu
dövrlərdən bəri gələn davranış modelləri
toplusunu aşkar
göstərir.
Özü də soydaşlarımızın arasında indi yayğın
olan adlarla əvvəllər yayğın
olan adları müqayisə edəndə etnosun yaşamı
ilə yanaşı, ümid, arzu və istəklərinin arasındakı fərqləri də
aşkar sezmək olar.
London Universitetinin nəzdindəki Etnik və
Linqvistik Tədqiqatlar Mərkəzinin son
hesabatlarından biri də
məhz adların və
soyad sonluqlarının insan xarakterinə təsirindən
bəhs edir.
Britaniyalı alimlərin dediklərinə görə,
soyad sonluqlarında iki sait olan adamlar kin saxlamır,
amma qətiyyətli olurlar. Soyadlarının sonluqlarında samitlərin çox olduğu
şəxslər isə
tam əksinə, onlara vurulan "zərbə"ləri heç vaxt unutmur, əllərinə imkan düşən kimi qisas almağa
çalışırlar.
Azərbaycanda xanlıqlar arasındakı qarşıdurmalar adlarımızı dəyişdirib.
Türkdilli etnoslar arasında sözügedən ünsür baxımından davranış modelinin bəlirlənməsi istiqamətində tədqiqatlar aparan çox nadir
şəxslərdən biri Osman Cüneyddir.
Hazırda İtaliyada yaşayan türk alim əsasən Türkiyə, Azərbaycan, Qazaxıstan, Özbəkistan, Qırğızıstan, Türkmənistan, Tatarıstan və
İraqın şimalındakı türklərin adları ilə soyadlarının onların
xasiyyətinə, davranışına və
ətrafdakılara təsirini tədqiq edir.
Onun Azərbaycan və azərbaycanlılarla bağlı
maraqlı fikirləri var.
Osman Cüneydin dediyinə
görə, XV əsrədək azərbaycanlıların
adlarında saitlər
çoxluq təşkil edib və
belə adlar tam
əksəriyyət
olub.
"Lakin həmin əsrin ortalarında bəylərbəyliklər,
xanlıqlar və
şahlıqlar arasındakı qarşıdurmalar daha da şiddətlənib,
parçalanma,
müxtəlif ittifaqların
yaranması meylləri güclənib. Eyni zamanda,
həmin kiçik və böyük
dövlətlərin birləşmə təmayülləri də
ortaya çıxıb. Belədə azərbaycanlı
kişi adlarında samit
səslərin sayı artmağa
başlayıb, qadın adlarında isə "incəlmə"
güclənib. Bəhs etdiyim
proses xalqın sabaha
inamınının öləzimədiyini, çətinliklərə
və bəlalara sinə gərdiyini göstərən məqam
sayıla bilər. Ümumiyyətlə, bəşəriyyətin
və insan populyasiyasının
qanunlarından biri budur
ki, müharibələr və fəlakətlər
zamanı dünyaya gələn qızların sayı oğlanlarla
müqayisədə daha çox
olur: etnosun
özünümüdafiə mexanizmi
işə düşür və gələcək
nəslin sayı ilə sağlamlığının təminatı
üçün gözə görünməyən
nəsnələr hərəkətə gəlir", - O.Cüneyd söylədi.
Həmin dövrlərdə azərbaycanlı qadınlar arasında nəbati mənşəli ad
daşıyıcılarının sayı
artır, insan xarakterinin müxtəlif xüsusiyyətlərini göstərən adlı kişilər çoxalır.
Dilçi alim Vahid Əhədov hesab edir ki, xalqımızın Məhəmməd, Əli, Həsən, Hüseyn,
Osman, Abdulla, Fatma, Zəhra, Əhməd
və Bəkir kimi adları seçmələri
İslama olan bağlılığın
çox güclü şəkildə təzahür
etməsiylə əlaqələndirilərsə, bu, məsələyə məhdud və
səthi yanaşma olardı.
"Azərbaycanda ərəb adlarının yayılması
prosesinin kökündə
sadəcə, İslama bağlılıq yox,
etnosun mənəvi orientirlərində və seçimində dəyişikliklər də vardı. İslamı
kamil din kimi qəbul edən xalq bununla yanaşı, həmin dinin
müqəddəslərinin adlarını övladlarına qoymaqla nəsillərinin məhz bu yolla getməsini istəyir,
yeni şəraitə uyğunlaşmaq
əvəzinə şəraiti mənəviyyatlarına
uyğunlaşdırmağa çalışırdılar. Eyni zamanda, islami
adlarla yanaşı, insanın müsbət
səciyyəvi xüsusiyyətlərini, gözəllik, təbiət
və nəbatatla bağlı adların yayılması da həmin prosesi
müşayiət edirdi", - V.Əhədov
hesab edir.
Fizik Əlövsət Dadaşov deyir ki, adlarımız orijinal melodiya təşkil edən,
eyni zamanda təkrarsız rəng toplusu yaradan cingiltili və boğuq səslər
yığınıdır.
"Azərbaycanlıların
adlarındakı cingiltili səslər elə
o cür,
yəni cingiltili ad
yaradır və
6 əsas rəngə
uyğun gəlir. Adlarımızda göy, sarı və yaşıl rənglər
əsas; yaşıl, bənövşəyi və
narıncı isə törəmə çalarlardır. Məsələn, Məryəm adının linqvospektral analizi
zamanı onun səma mavisi,
Ələkbərin - tünd yaşıl,
Gülnazın - tünd narıncı, Məhəmmədin
- al qırmızı, Tofiqin
- bənövşəyi, Raminin -
açıq sarı, Təranənin - açıq
qırmızı, Əhmədin - qara,
Abdullanın - mavi-sarı, Kəmalənin isə
açıq yaşıl rəngdə olduğunu
göstərir.
Adlarımızdakı
mavi rəng
- emosionallıq və
duyğuların
əsas rol oynamasını;
bənövşəyi - vücudu və gücü, yaşıl
- astagəllik, qətiyyət
və ağılı, sarı
- məntiqi,
qırmızı - hirs və əzmi,
narıncı isə
həyəcanı səciyyələndirir",
- Ə.Dadaşov söylədi.
Həsən AĞACAN
Ekepress.- 2010.- 1 iyul.- S. 13.