Gülcahan Güləhmədova-Martınova-85
Sadəcə Gülcahan
xanım...
İyunun 23-də
Azərbaycanın ilk peşəkar
qadın teatr rejissorunun - xalq artisti Gülcahan Güləhmədova-Martınovanın
ad günü idi. Hələ uşaq ikən
soyadını eşidəndə təəccübləndiyim Gülcahan xanımın...
Nədənsə mənə elə gəlirdi gözəl Gülcahan adını daşıyan bu xanım Güləhmədova-Martınova soyadı kimi mürəkkəb, tərs, yovuşmaz bir adamdı. Onu şəxsən tanıyandan sonra fikirlərim alt-üst oldu.
Və indi yaşa dolmuş, qənirsiz gözəlliyinin üstündən çox yellər ötmüş bu xanımın peşəkarcasına söhbətinə, sadə, qayğıkeş, mehriban münasibətinə heyran qalmaya bilmirəm. Səmimi deyim ki, əlimə qələm alandan bəri Azərbaycanın mədəniyyət, elm, idman tarixinə düşmüş haqqında söhbət açdığım yüzlərlə insanın içərisində Gülcahan xanım təvazökarlığı, intellektuallığı, ən başlıcası isə olduğu kimi görünməyilə seçilənlərdəndi. Əlbəttə, səbəbsiz heç nə yoxdu. Bu baxımdan Gülcahan xanımın sadaladığım keyfiyyətlərin mənbəyini hardan götürdüyü maraq doğurur.
Əslən Şamaxıdan olan rejissorun əsli-nəcabəti, ziyalı kökləri dediyimiz məsələdə xüsusi rol oynayıb. Vaxtilə təlim-tərbiyəyə əhəmiyyət verən, bunu ailə işinin vacib tərəflərindən sayan yetərincə insanlar vardı. Onlar cəmiyyətin kübar təbəqəsi kimi formalaşır, tanınırdılar. Gülcahan xanımın ixtisasca həkim olan valideynləri də məhz bu cür fərqlənənlərdən idi. Onlar uşaqlarına həmişə məğrur olmağı, ləyaqətini gözləməyi aşılamışdılar. Hərçənd dövr, şərait başqaydı. Ötən əsrin 30-cu illəri idi. Tuthatut başlamışdı. Güllələnmədən, sürgündən canını qurtaranlar belə, rejimin basqıları, çərçivələriylə üz-üzəydilər. Gülcahan xanımın valideynləri ən azından bulanıq suda təmiz qalmağa, üstəlik uşaqlarını qorumağa can atırdılar.
Amma
amansız rüzgar Güləhmədovların da
qapısını döydü. Atası Şüaulla həbs olundu. Ailə çətinliklərlə qarşılaşdı. Balaca Gülcahan
bütün bunlara məhəl qoymadan yaxşı oxuyur, nümunəviliylə anasını
sevindirirdi. O, məktəbi
bitirər-bitirməz müharibə
başladı. Amma onun ali
təhsil almaq arzusunun qarşısına
sədd çəkmək
mümkünsüzüydü. Ali məktəbə qəbul oldu. Hətta bir il ərzində
iki yerdə - Sənaye və Tibb İnstitutlarında oxumuğa macal tapdı. Axıra qədər getməksə
baş tutmadı.
Qonşusu, sonralar teatrşünas, tərcüməçi
kimi tanınan İshaq İbrahimovla bəhsləşərək Teatr
İnstitutuna daxil ola biləcəyini
sübuta yetirdi. Və bununla da o, taleyini
sənətə bağladı.
Nə az,
nə çox, həmin xoş təsadüfdən altmış
beş il ötür...
Sənətə
bağlı bu illərin tən yarısı Rus Dram Teatrının payına düşür. Maraqlı, yaddaqalan
və zəngin yaradıcılıq yolu keçib bu teatrın səhnəsində.
İstedadının, zəhmətinin də qiymətini alıb. Di gəl,
burada qocalığın
gəlişini gözləməyə
səbri çatmayıb
deyəsən. Belə olmasaydı,
əlli yeddi yaşında sevimli teatrıyla vidalaşmazdı.
Amma yox, əsl səbəb
başqadı. Bu barədə
az sonra...
Gülcahan
xanım özünü
xoşbəxt sayır. Nədən
ki, gənclik illərində tale qarşısına Adil
İsgəndərov, Mehdi Məmmədov, Rza Təhmasib, Cəfər
Cəfərov, Məhərrəm Haşımov və başqa
ustadları çıxarıb. Necə deyərlər,
onun xəmiri beləcə istedadlı, zəhmətkeş
insanların arasında yoğrulub, kündələnib. Sonrasa ağır, amma şərəfli həyat, sənət
məktəbi keçib. Həmin məktəb rejissorun hələ də yuxularına girən teatrdı.
Bir yana baxanda
o dövrün Rus Dram
Teatrını bu gün yalnız yuxuda görmək olar. Söhbətin yəqin
zamanla bağlı olmadığını tutdunuz.
Yaradıcılıq mühiti dəyişib, nəsillər əvəzlənib,
dəyərlər, ənənələr solub, itib:
Gülcahan xanımın xoşbəxt anlarını kim qaytara bilər? Bəs
yalnız bunlarımı? Axı,
ağrı-acısız, zərbələrsiz, intriqalarsız
teatr olmur. Yoxsa başı çəkməyib
bunları? Nə edəsən, rejissor bunu
də dadıb. Yetərincə.
İnstitutu fərqlənmə diplomuyla
bitirib teatra gələndə düz beş il
assistentlik etmək məcburiyyətində qalıb.
Sanki ona müstəqil
iş etibar etmək olmazdı. Yoxsa, Şarlaxov kimi stajlı aktyorların
"bu qız mənə nə verəcək", Stepanov-Kolosov
kimi rejissorun bütün truppaya "bax, məni haldan çıxarmayın,
onu sizin yanınızda qoyub gedərəm" kimi tənəli, atmacalı sözlər deməsinin başqa nə adı var? Bununla belə, Gülcahan xanım dözdü.
Onlar həqiqətən böyük sənətkarlar
idi deyə, gənc rejissor cəfalara tablaşdı, üzlərinə
qayıtmadı. Nəhayət, zaman
yetişdi. Müstəqil rejissor kimi quruluş verdiyi
"Şadlıq sorağında" tamaşasında müəllimlərindən ayırmadığı
bu sənətkarlar onun dediyilə oturub-durdular...
Və
beləcə şöhrətə,
saysız-hesabsız gül-çiçəklərə,
pərəstişkar məktublarına
yol açıldı. Sonra "Mariya Stüart", "Antiqona",
"Sən həmişə
mənimləsən", "Varşava melodiyası",
"On üçüncü sədr", daha nələr-nələr yarandı.
Üst-üstə yetmişdən artıq
tamaşa.
"Komandorun addımları"
bu səhnə əsərlərinin içərisində
xüsusi yer tutur. Çəkilən
zəhmət, xərclənən istedad nəticəsini
çox gözlətmədi. Tamaşa
Respublika Dövlət Mükafatına layiq görüldü.
Həmin günləri
Gülcahan xanım belə xatırlayır:
"Tamaşa böyük rus şairi Puşkinin həyatından
bəhs edir. Mən
Puşkinin haqqında daha ətraflı bilmək
üçün düz bir il vaxtımı
sərf etdim. Qazancımdan kəsə-kəsə
üç dəfə o zamankı Leninqrada getdim. Puşkin evində saatlarla, günlərlə vaxt
keçirdim. O vaxtacan Bakıda rast gəlmədiyim,
nadir, qiymətli sənədlərlə tanış
oldum. O tamaşanın Dövlət Mükafatı alması elə-belə
başa gəlmədi. Adi bir misal. Mizanlardan birini belə qurmuşdum ki, çar öz
qalın üst geyimini Puşkinin kürəyinə salıb.
Tamaşaya baxan komissiya irad tutdu: bu nə mizandı? Haqlı
olduğuma sübut üçün dedim ki, Puşkin I Pyotr
haqqında əsər yazmışdı. Çar
da şairdən belə bir əsəri onun üçün də
yazmağı xahiş etmişdi. "Belədə soyuq
havada nazik paltarla bayıra çıxmış Puşkinin
çar qeydinə qalmaya bilərdimi" dedim. Hamı razılaşdı".
O ki, qaldı yaradıcılığının
qaynar dövründə
teatrdan getməyinə,
Gülcahan zanım səbəbini beləcə
dilə gətirdi:
"Teatr mürəkkəb orqanizmdi. Ora düşən adətən
ömürlük ilişib
qalır: Kim bilir, bəlkə mən də indiyəcən ordaydım, əgər bir vaxt atdığım
addım olmasaydı. Mən intriqalar, şantaj və xəyanətkarlığa
etiraz kimi çoxlarının gözləmədiyi
halda ərizə yazıb birdəfəlik getdim. Çox
soruşurlar, yenə ora qayıdarsan? Yox.
Demirəm ki, ora pisdi, əsla, ancaq o, indi
başqadı, mənimki deyil. Hanı o illərin
Falkoviçi, Ginzburqu, Tumarkinası, Adamovu, Yagizarovu. Hələ repertuarımızı,
tamaşaçılarımızı demirəm. Eh... nə deyim,
heyf".
Gülcahan xanım iki gün əvvəl səksən beş
yaşını arxada
qoydu. Ömrünün bu çağında,
yaşının bu vədəsində də
o çalışır. Bakı Musiqi Akademiyasının professorudu. Vokalçılara aktyor sənətini
öyrədir, onların
iştirakıyla opera studiyasının
səhnəsində maraqlı
tamaşalar hazırlayır.
İlk tələbələrindən
olan Rasim Balayevdən tutmuş rejissorun kəşfi sayılan Məlahət Abbasovaya və istedadlı vokalçı
Eldar Əliyevədək
hamının sevimlisinə
çevrilmiş Gülcahan
xanımın son illər
ən böyük arzusu mənəvi dünyamızda baş verən aşınmalara
son qoyulmasının, təhsildə
və mədəniyyətdə
davamlı uğurların,
ürəkaçan sənət
hadisələrinin tez-tez
şahidinə çevrilməkdi.
Səksənillik yubileyində yalnız çalışdığı Bakı Musiqi Akademiyasında yada düşən, aidiyyatı
qurumlardan quruca təbrik teleqramını
almayan Gülcahan xanım beş
il sonra müəyyən dairələrdə
xatırlanmadığına görə gileyli deyil. Həmişə
şükranlığa alışmış birisi
üçün bu təbiidi. Necə ki, səksən beş yaşında hər cür diqqət və
qayğıyla əhatə olunmağı da təbii görünər,
yerinə düşərdi.
Azərbaycanımızda onun kimiləri çox az
qalıb....
Seymur
Elsevər
Ekspress.-2010.- 25 iyun.- S. 23.