İlğıma
bənzər
Və ya bəxtsiz rejissorun atəşlə bitən
film kimi ömrü
Əzizlərinin üzünə son dəfə
baxıb, əlini tüfəngə atdı...
(əvvəli ötən
şənbə sayımızda)
Lətif Səfərov
"Leyli və Məcnun" filmini çəkərkən
plan üzrə vaxtın bitdiyinə görə
tamamlanmamış epizodlar, əlavə çəkilişlərə
icazə almaq üçün Moskvadakı səlahiyyət
sahiblərinin inadını qırmağa xeyli qüvvə sərf
edir.
Məntiqli
mülahizələr, dəlil-sübut və
aydınlaşdırma cəhdləri hədər getmir.
Razılıq alınır. Rejissor müəyyən nəticəyə
nail olacağına ümidlidi. Bircə tələsmək
lazımdı. Ona görə də Moskvaya getdiyi vaxtda əziz
müəllimi Qriqori Kozintsevlə görüşməyə
vaxt tapmır. Tez Bakıya dönür. Bura çatanda
ardınca məktub gəlir. Rejissor Kozintsev ondan neçə
vaxtdan bəri xəbər çıxmadığını,
buna görə narahat olduğunu yazmış, uğurlar
arzulamağı unutmamışdı.
Amma artıq gecdi. Sənət,
ailə və ictimai fəaliyyətlə bağlı
qayğılardan dinclik bilməyən Lətifin səhhətində
ciddi problemlər var. Onun uşaqlıqdan zədəli, xəstəhal
canı get-gedə zəifləyib, ağır mərəz
öz işindədi. Əsəb, gərginlik onu dözülməz
edib. Belə bir vaxtda filmi təhvil verir. Əsərin yarı
çiyliyi özünə bəllidi. Çox da bütün
çatışmazlıqları ayağına yazmaq insafdan
deyil, bunu itirib-axtaran kimdi? Bu səbəbdən qarşıda
nələr dayandığını duyur. Kinematoqrafiya
işçilərinin fəallar
yığıncağının keçirilməsinin məqsədi
də ona aydındı. Hədəfdə Lətif və onun
filmidi. O həmin iclasa getmir. Deyəcəklərinə, nəyisə
sübuta yetirəcəyinə məhəl qoyan
tapılmayacaq. Rejissora irəlicədən bəlli
olanların "gerçəkləşməsi
özünü çox gözlətmir. Mərkəzi Komitənin
katibi Xasay Vəzirovun çıxışı
kinematoqrafçılar ittifaqının təşkilat
bürosunun sədri Lətif Səfərova və onun son filminə
hücum və kəskin tənqidlə yadda qalır. Bundan
sonra həmişə üzünə gülənlər də
əleyhinə danışır, yerli-yersiz şəxsi həyatını
eşələyirlər. Yığıncaqdakı hoqqalar
rejissora artıq təəccüblü gəlmir. Axı, az
sonra ittifaqın təsis konfransı keçiriləcək,
ardınca SSRİ kinematoqrafiya işçilərinin
qurultayına nümayəndələr seçilməlidi. O isə
bu xasiyyətlə, davranışla sədrliyə və
qurultaya nümayəndə seçilməsinə yaramır.
Daha doğrusu, yuxarılara sərf etmir.
1962-ci ilin
noyabrında Gəncədə və Bakıda keçirilən
kino günləri çərçivəsində
nümayiş etdirilən "Leyli və Məcnun" filmi
tamaşaçıların müsbət qiymətini alır.
Mətbuatda yazılanlar da əsasən obyektivliyi və
xoşniyyətliyilə seçilir. Recissora qarşı
formalaşan haqsız münasibətəsə bunlar heç
bir təsir göstərmir. Növbəti ay hazırlıq
işlərinə başlansa da, ittifaqın təsis
qurultayının keçirilməsi 1963-cü ilin yanvar
ayına adlayır. Adı çəkilən tədbirdə
onun hesabat məruzəsi dinlənilir. Toplantının
gedişindəcə bu işin nəylə bitəcəyi Lətifə
aydın olur. Az sonra ehtimallar özünü doğruldur.
Rejissor oyunların qurbanına çevrilir. On ildən
artıq müddətdə yaradılmasına və
formalaşmasına qüvvə sərf etdiyi
kinematoqrafçılar ittifaqında indi o arzuolunmaz şəxsdi.
Moskvaya, qurultaya gedəcək nümayəndə heyətinə
onun adı salınmır. İdarə heyətinə
seçilsə də, ittifaqa rəhbərlik Həsən
Seyidbəylinin qismətinə düşür.
Vəziyyət
üzücüdü. Lətif bərk sarsılıb. Onu incidən
itirdiyi vəzifə deyil, bir vaxt həmkar saydığı,
böhtan atan, karyeraya həris adamların xəyanətkarlığıdı.
Belə ağır vəziyyətdəykən həmişə
arxa, pənah yeri kimi baxdığı müəllimindən məktub
alır. Kozintsev onun xəstələndiyindən kədərləndiyini
bildirir, tezliklə sağalmasını arzulayır. Daha sonra
planlarını soruşur, xalqı, vətəni
üçün görəcəyi işlərə
inandığını yazır.
Bu məktub rejissorun
sınıq qəlbini ovundurur. Ruh
düşkünlüyündən xilas olub, qətiyyətlə
ayağa qalxmaq istəyən Lətif növbəti zərbəni
alır. Kinematoqrafçılar ittifaqının
hazırkı rəhbərliyi maliyyə məsələsiylə
bağlı bir-iki şeyi onun yadına salmağı lazım
bilir. Baş mühasib Poqosovanın qəfil məktubu
yaxın keçmişəcən sədr işləyən
rejissorun ittifaqdan borc, ezamiyyə və kredit məqsədiylə
götürdüyü 873,15 manat pulun qısa vaxtda
qaytarılmasının vacibliyi haqdaydı.
Bakıdakı
yaxınlarından borc almağa utanan Lətif Bərdəyə
yollanır. Bacısından götürdüyü pulla
ittifaqdan canını qurtarır.
Vaxt ötür.
Ağrı-acıdan daha çox, sanki unudulmaq ona yer eləyir.
Nə zamansa rejissor peşəsinin özəlliyi haqqında
belə söyləmişdi: "...Bəzən fikirləşirsən
ki, bəstəkarlar, rəssamlar, yazıçılar xoşbəxt
adamlardı. Onlar həftə ərzində
yazdıqlarını bir göz qırpımında
cırıb zibil qabına atar və oturub təzədən
yazarlar. Kinematoqrafda isə uğursuz alınmış epizodu təzədən
çəkməyə cəhd elə! Axı, bu da
yaradıcılıqdır - təkcə rejissorun keyfiyyətlərindən
asılı olmayan çətin və kollektivin əməyindən,
ağacdan, dəmirdən, atdan, dəvədən, nəhayət,
havadan asılı yaradıcılıqdır. Quruluşçu
rejissoru planla divara dirəmək lazım deyil ki, o da axırda
gücdən düşüb əlini yelləsin". Əslində
Lətif haqlıydı. Səsini eşitmək istəməsələr
də.
Beləcə bir
müddət özünə qapılır. Nəhayət cana
doyur, bədii şuradan sifariş tələb edir. Həsən
Seyidbəylinin "Möcüzələr adası"
ssenarisi təklif olunur. Diqqətlə oxuyur, ssenaridən
ağlı bir şey kəsməsə də, üzərində
ciddi işləmək hesabına nəyisə dəyişəcəyinə
inanır. Amma bu proses o düşündüyündən
ağır keçir. Vaxt itkisi də bir yandan. Plan tələbi
yenə xirtdəyinə dirənib. Yenə çəkişmə,
kiməsə nəyisə anlatma cəhdi... Lətif
yaxşı nəsə alınacağına ümidini itirmədiyindən
filmin istehsalata buraxılmasına etiraz etmir. Qabaqdasa onu daha bir
sınaq gözlədiyindən xəbərsizdi. Belə bir
vaxtda gənc, perspektivli operator Rasim Ocaqovun "sürprizindən"
çaş-baş qalır: Kamera ustası məktub yazaraq,
müəyyən səbəblərdən çəkiliş
apara bilməyəcəyini xəbər verir.
Lətif davam etməyə
çalışır. Amma daha gücü, taqəti
qalmayıb. Xəstəlik canını yeyir, yaşamaq əzaba,
işgəncəyə çevrilib.
Artıq dekabr
ayıdı. İlin sonuna az qalıb. Qış vaxtından
qabaq qapını kəsdirib. Dekabrın 8-i axşamdı.
Bayırda əməllicə şaxta, sazaq var. Lətifgilin evi
istidi. Amma heç kim bilmir ki, az sonra bu mənzilin dörd
divarı arasında baş verən hadisə bayırdakı
soyuğu, şaxtanı kölgədə qoyacaq. Faciəni
eşidən adamın belə damarda qanı donacaq.
Qarşıdakı
müsibətə bircə addım qalıb. Yalnız Lətif
itirəcəyi həyat barədə xəbərdardı. O,
fikrində qətidi: belə yaşamağa son
qoyulmalıdı! Daha heç nə onun gözündə
deyil, nə ailə, nə sevdiyi sənət, nə də
doyunca kam almadığı həyat.
Bu axşam o sonuncu dəfə
ömür-gün yoldaşı Şövkət xanıma,
altı yaşlı oğlu Bəşirə diqqət
ayırır, onların könlünü oxşamağa
çalışır. Sanki bu yolla mehr və məhəbbətini,
nəvazişini kəsrdə qoymayacaq. Evdə qonağı da
var. İkinci rejissor Ruslan Şahmalıyevdi gələn,
müəyyən müzakirələr aparırlar.
Günün bitməsinə
az qalıb. Daha gecdi, qonaq onları tərk edir. O
xanımına "hələ işləyəcəyəm"
söyləyir. Həyat yoldaşı ərinin gecə
yarıyadək işləmək adətinə bələddi.
Birinci dəfə deyil ki. Ona görə sakitcə yataq
otağına yollanır. Bəli, bunacan yuxusuz gecələr
az olmamışdı. Amma ta beləsi bir daha təkrarlanmayacaqdı.
Elə dünyanı düz-əməlli tanımayan Bəşirlə
də sonuncu görüşdü. Mərhəmət dolu
gözlərlə yuxuya getmiş oğluna baxır.
Bir dəstə təmiz
paltar götürüb, vanna otağına keçir.
Çimir, təmizlənir, əynini dəyişib bir balaca
rahatlanır. İndi öz iş otağında təkdi. Gecə
saat ikidi. Yazı masasının üstü vərəqlərlə
doludu. Yaxınlarda çəkməyə
hazırlaşdığı, bir qədər əvvəl
ikinci rejissorla barəsində fikir mübadiləsi
apardığı "Azərbaycan möcüzəsi"
irihəcmli sənədli filminin ssenarisi də onların
arasındadı. Lətif "bəlkə yox" fikrini
ağlına gətirir və tezcə də "qərarından"
daşınır. Sonuncu dəfə yazılara,
şirin-şirin yatan doğmalarına nəzər yetirir. Gözünü
qıyır, sanki kameranın obyektivindən
qarşıdakı mənzərəyə baxır:
Şuşa, günəşli yay günü, Cıdır
düzü, kinoçularla ilk görüşü, birinci
çəkiliş anı, Moskva illəri, daha nələri, nələri
görür... Sevimli müəllimi Qriqori Mixayloviç
Kozintsevin sözlərini xatırlayır: "Əgər
özünüzü incəsənətə həsr etməyi
qərara almışsınızsa, yatmamağı öyrənin.
Bəli, indi o dövr deyil. Yatmaqla çox şeyi uduzmaq olar,
hətta həyatı da. Həyat isə necə də gözəldir,
əgər hamı qədrini bilsəydi..."
Doğrudan da həyat
necə də gözəldi. Lətif sonuncu dəfə bu
sözlərin mənası barədə
düşünür. Amma artıq gecdi. Nəhayət, ov
tüfəngin əlinə götürüb özünə
sarı tuşlayır. Sərrast nişan üçün cəmi
bircə güllə kifayətdi. Tətik çəkilir. Hər
şey bitdi. Daha Lətif yoxdu. Yerdəki qan gölməçəsindən,
gurultusu evdəkilərin qulağından getməyən
güllə səsindən savayı bu insanın cəmi
bir-iki dəqiqə əvvələdək mövcudluğuna
şəhadət verən nəsə qaldımı? "Əlbəttə"
- deyəcəyik. Məşəqqətli bir ömürdən
sonra miras qalan sənət nümunələri belə
düşünməyə əsas verir. Amma bunu söyləmək
çətindi. Axı, elə idisə, ömrünü
bütünlüklə kinoya, xalqına həsr edən bu
insanın faciəsindən əl boyda yazı verməyə
niyə qıymırlar.
Deyirlər, Lətifin
dəfninə çox adam gəlibmiş. Hamı -
doğmaları, onu sevənlər və cana doyduranlar bir
aradaymış. Qəribədi ki, Lətifin nə
sağlığında, nə də son qırx yeddi ildə
başına bu qədər adam toplaşmayıb. Sanki
haqlı, haqsız kim var, hamı həmin gün rejissora son
borcunu vermək istəmişdi. Və bununla da haqq-hesabın
bitdiyi təəssüratı yaranmışdı. Belə
düşünənlərə bəraət varmı? Məncə,
yox.
Ən azı Lətif
Səfərovun əsasını qoyduğu Azərbaycan
Kinematoqrafçılar İttifaqının rəhbərliyinin
rejissorla bağlı unutqan münasibətinə haqq
qazandırmaq mümkün deyil. Yazı bir yana, həmin
ittifaqın üzvü və son iyirmi ildəki fəaliyyətindən
xəbərdar şəxs kimi buna təəccüb edirəm.
Necə ki, Lətif bu dünyanın işlərinə, əhatəsindəki
bədxahların əməllərinə bütün
ömrü boyu məəttəl-məəttəl baxmaq,
döyüşmək, nəyisə sübut etmək zorunda
qaldı.
"Əgər məndən
soruşsanız ki, "siz nə etmisiniz", cavab yalnız
bir olacaq: "Demək olar, heç nə". Əgər
soruşsanız ki, nə etmək istəyirəm, cavab yenə
qısa olacaq: "Çox şey". Bu sözlərin
gerçəyə çevrilməsinə bir ömür gərək
idi. Fədakar insan ömrü. Lətif təki...
İlğıma bənzər...
Seymur Elsevər
seymur_elsever@yahoo.com
P.S. Lətif Səfərov
yaradıcılığına diqqətli münasibətinə
görə Aydın Kazımzadəyə, Nəriman Əbdülrəhmanlıya,
Dövlət Film Fonduna, Dövlət Kino-Foto Sənədləri
və Dövlət Ədəbiyyat və İncəsənət
arxivlərinə minnətdarlığımı bildirirəm.
Seymur Elsevər
Ekspress.- 2010.- 20-22 noyabr.- S. 18.