"Qaz
diplomatiyası" sürətlənib
"Azərbaycanın
təbii qazının hansı istiqamətdə və necə
nəql olunacağının böyük
əhəmiyyəti var. Bakı bu marşrutların seçimini
ağılla reallaşdırmalı, təbii ehtiyatlarından
siyasi təsir və geosiyasi
dividentlər qismində istifadə olunması istiqamətində
addımlarını davam etdirməlidir. Lakin bu oyunda
maksimum dərəcədə ehtiyatlı olmaq gərəkdir. Ən kiçik
səhv illər ərzində qurulan
konstruksiyanı darmadağın edə bilər".
Avropa Energetika Problemləri Tədqiqatı
Mərkəzinin eksperti Rene Quarın fikrincə, rəsmi
Bakı indi mavi yanacaq ehtiyatlarından siyasi məqsədlər
üçün istifadə etməyə başlayıb. Buna dəlalət
edən məqamlardan biri də dünən ARDNŞ ilə
İranın Milli Qaz İxracı Şirkətinin (NİGEC)
arasında Bakıda Azərbaycanın təbii qazının
İrana qısamüddətli ixracı ilə bağlı
sazişin imzalanmasıdı.
Müqavilə bu ilin mart-aprel
aylarında İrana sutkada 1,2 milyon kubmetr olmaq şərtilə
100 milyon kubmetr "mavi yanacaq" verilməsini nəzərdə
tutur.
Azərbaycanın "mavi
yanacağı" İranın ölkədəki əsas təbii
qaz yataqlarından uzaqda olan şimal bölgələrinə
veriləcək.
Azərbaycanla İran hazırda
1474,5 km-lik Qazıməmməd-Astara-Bind-Biand qaz boru kəməri
birləşdirir. 296,5 km-lik hissəsi Azərbaycan ərazisində
olan bu kəmər İrana ildə təqribən 500 milyon kubmetr
qaz nəql etməyə imkan verir.
Bu ilin sonunadək kəmərin
yeniləşdirilməsi nəzərdə tutulub. İşlər
başa çatandan sonra məzkur marşrutla ildə 1,8
milyard kubmetrə yaxın "mavi yanacaq" nəql etmək
mümkün olacaq.
Fəqət, bölgədəki təbii
qazın yaxın ölkələrlə yanaşı,
dünya bazarına çıxarılması prosesinin
pozulması artıq adi hala dönüb. Belə ki,
Dağıstandan keçən Mozdok-Qazıməmməd boru kəmərində
artıq az qala "ənənəvi" partlayışlardan
biri baş verib. Bununla bağlı olaraq Dağıstanın
bir neçə bölgəsinin "mavi yanacaq"la təminatını
Azərbacyan gerçəkləşdirir.
Yanvarın 12-də boru kəmərinin
Dərbənddən keçən hissəsindəki
partlayışdan sonra dərbəndlilərin mavi yanacağa
olan tələbatının Azərbaycanın təbii
qazı hesabına ödənməsi ilk baxışdan adi, son
illərdə dəfələrlə təkrarlanmış
hadisədir.
Ekspertlərin fikrincə, Azərbaycan
və Orta Asiyanın təbii qaz ehtiyatları indi regionda yeni
hadisələrin gəlişməsinə səbəb olacaq.
Türkmənistanın İranla "mavi yanacaq"
anlaşması imzalaması sırf iqtisadi olay kimi dəyərləndirilə
bilməz təbii ki.
İran prezidenti Mahmud Əhmədinejadın
Aşqabada səfəri əsnasında Türkmənistanın
dövlət başçısı Qurbanqulu Berdıməhəmmədovla
görüşündən sonra media mənsublarının
qarşısına çıxaraq "Böyük işi
bacardıq: regionda daha bir əməkdaşlıq vektorunun əsası
qoyulur" deməsi təsadüf sayıla bilməz.
Türkiyənin baş naziri Rəcəb
Tayyib Ərdoğanın beş nazirliklə birlikdə Moskvaya
səfəri, sonra Rusiyanın hökumət
başçısı Vladimir Putinlə görüşməsi
və iki ölkə arasındakı əməkdaşlıqla
yanaşı, Cənubi Qafqaz regionundakı olayları da
müzakirə etməsi Ankaranın bölgədəki proseslərdə
maksimum iştirak istəklərindən xəbər verir.
Ərdoğanın ikigünlük
səfərinin Türkiyə-Rusiya münasibətlərinin
inkişafını sürətləndirməklə
yanaşı, Cənubi Qafqazda hələlik
yarımçıq konturları görünən ssenarilərin
inkişafına ciddi təsir edəcəyi şübhəsizdir.
Maraqlı olan bir məqam
var.
"Gallup" beynəlxalq
sorğu şirkətinin
keçirdiyi rəy araşdırmaları hesabatlarına
nəzər salsaq,
2004-cü ildə Türkiyədə
respondentlərin 67%-i
ABŞ-a rəğbət
bəsləyirdi. İndisə durum köklü şəkildə
dəyişib və Rusiyaya rəğbətlə
yanaşanların sayı
təxminən həmin
səviyyəyə çatıb.
Rusiya və Türkiyənin
regionda iki mühüm enerji layihəsi var. Onlardan biri Qara dənizin
dibi ilə keçəcək "Cənub
axını" qaz boru kəməridir. Kəmərin bir hissəsi
Türkiyənin ərazi
sularından keçəcək.
2008-ci ilin fevral ayından
bəri Kreml Ankaranı bu layihəyə cəlb etməyə çalışır
və bu məqsədlə 14 dəfə
danışıqlar keçirib.
Rusiya rəhbərliyinin az qala bütün
dilətutma, şirnikləndirmə,
təzyiq və təsir rıçaqlarını
işə saldığı
həmin danışıqların
başlıca məqsədi
qərbyönlü, NATO üzvü,
Avropa Birliyinə qoşulmağa çalışan
Türkiyəni layihədə
iştiraka sövq etməkdi.
Son günlərin
hadisələri, xüsusilə
də dünənki Ərdoğan-Putin danışıqları
Moskvanın məqsədinə
çatdığını göstərir.
Belə ki, "Cənub axını"nın təfərrüatları
razılaşdırılandan sonra Rusiyanın Türkmənistan qazını
Avropa Birliyinə çıxarmaq üçün
nəzərdə tutduğu
"Mavi axın" layihəsi ilə bağlı müzakirələr
aparılıb.
Rusiyalı ekspertlər əmindirlər
ki, bu iki
layihə reallaşandan
sonra Moskva Avropa Birliyinə satdığı təbii
qazın həcmlərini
xeyli artırmaqla yanaşı, Azərbaycan
və Orta Asiyanın "mavi yanacağı"nın Rusiyadan
yan keçmək şərtilə Avropaya çıxarılmasını nəzərdə tutan
"Nabucco" kəməri
üçün donor rolunu
oynaya biləcək.
Türkiyənin
Rusiya ilə münasibətləri Ankaranın
xarici siyasət müstəvisində "sərhədlərdə
sıfır problem" doktrinasını
yeritməyə çalışdığı
fonda baş
verir.
Ermənistanla münasibətlərin normallaşmasını nəzərdə
tutan protokolların Türkiyə Böyük
Millət Məclisində
ratifikasiyaya hazırlanması,
Ankaranın İrəvanla
təmaslarının güclənməsi
və ən başlıcası, Moskva ilə əlaqələrin
sürətlə genişləndirilməsi
bəhs etdiyimiz müstəvidəki hadisələrdir.
Lakin Türkiyənin belə
siyasəti Azərbaycanın
xeyrinə sayıla bilməz.
Əvvəla, Türkmənistanın Avropa
Birliyi və ABŞ-ın bölgədəki enerjidaşıyıcıları marşrutları ilə bağlı yeni təşəbbüsü olan
"Nabucco" layihəsi
ilə bağlı inadkar mövqe tutaraq, hərdəmxəyallıq
nümayiş etdirməsi,
layihəyə qoşulacağını
bəyan etsə də, konkret heç bir iş görməməsinin
səbəblərindən biri
Aşqabadın məhz
Türkiyənin regional siyasətindən
ürəklənməsidir.
Ankaranın Moskva ilə
əlaqələrini gəlişdirməsinin
bir başqa yönü isə Rusiyanın enerjidaşıyıcılarını,
daha konkret olsaq təbii qazını dünya bazarına çıxarmaq
üçün rahat,
tək iqtisadi yox, geosiyasi baxımdan da əlverişli marşrut yönləri əldə etməsinə birbaşa imkan verib.
Azərbaycan təbii qaz
təminatçısı kimi
ağır duruma düşür. Belə
davam edərsə, rəsmi Bakı Ankaranın "Moskva yaxınlaşması"na
cavab olaraq alternativ marşrutlar araya bilər ki, onların arasında Çin və Cənubi Koreya istiqamətləri də var.
İllah da ki,
ARDNŞ mənsubları belə
planların, daha doğrusu, alternativ və ehtiyat variantların nəzərdən
keçirilməsini istisna
etmirlər.
Eyni zamanda, Türkiyənin
Rusiya ilə yaxınlaşması şərtsiz
deyil. Ermənistanla
münasibətlərinin normallaşdırılması
və Kremlin enerji layihələrinə qoşulmağının
müqabilində Ankaranın
Moskva qarşısında
qoyduğu çoxsaylı
şərtlər arasında
Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin nizamlanmasının
aktivləşdirilməsi, Ermənistanın
işğal etdiyi Azərbaycan ərazilərini
tərk etməsi də var.
Rusiya da dərk edir
ki, artıq fəaliyyət göstərmək
zamanıdı: əks
təqdirdə, Türkiyənin
şərtləri cavabsız
qalarsa, regionda yeni oyunçular peyda olacaq.
Bu baxımdan
Ərdoğanla eyni vaxtda Rusiyanın XİN başçısı Sergey Lavrovun
İrəvana səfər
etməsi və Ermənistan rəhbərliyini
Dağlıq Qarabağ
problematikasında qarşılıqlı
güzəştləri nəzərdə
tutan variantı qəbul etdirməyə çalışması əsla
təsadüf sayıla
bilməz.
Lakin Ermənistan Rusiyanın
təzyiq metodu ilə razılaşan deyil.
İrəvan Dövlət Universitetinin
professoru, politoloq Aleksandr Minasyanın fikrincə, bu ilin sonunadək Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin nizamlanması
ilə hər hansı önəmli sənəd imzalanmayacaq.
"Rəsmi
Ankara Ermənistanla münasibətlərin
normallaşdırılması prosesini Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin
nizamlanması ilə paralel sayır. Lakin gerçəklikdə danışıqlar
prosesində heç bir fəallaşma müşahidə olunmur, hər şey əvvəlki sürət
və məntiqlə gedir. Türkiyənin məqsədi bəhs
etdiyim iki prosesi daima eyni
müstəvidə tutmaqdır.
Ermənistan isə Ankaranın
planlarının reallaşmasına
yol verməməlidir.
Eyni zamanda o da həqiqətdir
ki, erməni-türk münasibətlərinin normallaşması
Dağlıq Qarabağ
probleminin çözülməsinə
yönəlmiş danışıqlarda
Ermənistanın fəallaşması
üçün müəyyən
stimuldur. Bunu inkar
etmək mümkün
deyil", - A.Minasyan bildirib.
Yaranmış situsiyada Azərbaycanı
yeni çağırışlar,
yeni problemlər gözləyir. Onların tədricən
çözülməsi üçünsə
tək "qaz diplomatiyası" yetərli
deyil.
Bununla belə, ABŞ və Avropa Birliyi də anlayır ki, Rusiya regiondakı
enerji layihələrinə
cəlb edilməsə,
Türkmənistan və
Azərbaycana sərt təzyiqlər göstərərək
adıçəkilən dövlətlərin
"Nabucco" layihələrindən
tam imtina etmələrinə
çalışacaq.
Ona görə də
Vaşinqtonla Brüssel
hazırda Moskvanın
bölgədəki fəallığı
ilə razılaşmaq
məcburiyyətindədir. Eyni zamanda, Avropa
Birliyinin təbii qazla təminat baxımından hələ
də Rusiyadan asılı olduğunu nəzərə alsaq, Brüsselin "mavi yanacaq" nəqli marşrutlarının diversifikasiyasında
maraqlı olması yaxın vaxtlarda türkmən qazı ilə yanaşı, Azərbaycan, sonra isə çox yəqin ki, İran qazının
"köhnə qitə"yə
nəqlinə rəvac
verəcək.
Yenə də bu proseslərdən
dolayı, Azərbaycan
fəallıq nümayiş
etdirməli, "sakit
gözlənti" davranışından
əl çəkməlidir.
Bakının ticari-iqtisadi münasibətlər
müstəvisində əsas
tərəfdaşı olan
Rusiya ilə əlaqələri korlamaqdan
çəkindiyi anlaşılandır.
Lakin istənilən halda Bakı qaz layihələri
ilə yanaşı, geosiyasi variasiyaların gerçəkləşməsində arxa sıralarda durmamalıdır.
Həsən Ağacan
Ekspress.- 2010.-
14 yanvar.- S. 13.