Aytokya
Mircavad
Mircavad haqqında
Məqalə Azərbaycanın görkəmli rəssamı
Mircavad Cavadovun həyat yoldaşı tərəfindən lent
yazısına köçürülmüş xatirələri
əsasında hazırlanıb. Böyük rəssamın həyatı
və yaradıcılığı barədəki fikirləri
ilk dəfə mediada - "Ekspress"də çap olunur.
(əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Qubernator bağında mənim bir
ağacım vardı, bütün yay mövsümü o
ağacı çəkirdim. Adi ağac idi. Hərdən o
ağacı qucaqlayardım, belə anlarda Bethovenin sözlərini
xatırlayardım: "Ağaclar adamlardan yaxşıdır".
1949-cu ilin o gözəl
gününü yaxşı xatırlayıram, rəssamlıq
məktəbini bitirdiyim gün Bulvara getdim, sevincimdən
atılıb-düşürdüm, gülürdüm,
qışqırırdım: "Axır ki, mən azadam,
azadam, azadam!" İndi məni heç bir qüvvə rəssamlıq
institutuna girməyə məcbur edə bilməzdi. Belə bir
günün şərəfinə anam mənə ilk kostyumumu
aldı, əslində mən kostyum geyməyi sevmirəm. 1988-ci
ildə Moskvada Mərkəzi Rəssamlar Evində ilk sərgimin
açılışı ərəfəsində
xoşladığım sviter cırıldı, arvadım
açıq rəngli Avstriya kostyumu aldı, kostyumun rəngi
və tikilişi uzlaşırdı... Ümumiyyətlə
paltar məsələm həmişə pis olub, pulum
olmazdı, mağazaya gedərdim, kostyumlar əynimə gəlməzdi,
sanki hamısı Leninin əyninə biçilib, univermaqlarda
elə özümdən çıxardım ki, gənc
satıcı qızları gülmək tutardı...
Xatirələr
cığırıyla geri dönək. İkinci kursda 1942-ci
il ilk dəfə Sezann rəngkarlığı ilə
tanış olmuşam. Bu, Sezannın "Mardi Qra"
tablosunun reproduksiyasıydı, kitabxanada gördüm,
kitabı əlimə alıb sevimli yerimə keçdim,
özümü necə kətilə atdımsa, kətil
sındı və mən döşəməyə
yıxıldım. Müharibəyə qədər mən
ağır çəkiliydim, müharibə illərində
çəkimi itirdim, ayağa qalxıb oturmaq istədim, yenə
yıxıldım, kitabxanaçı qadın əlini
ağzına tutub gülürdü... O zaman mən hələ
yeni rəngkarlıqdan bixəbər idim, cahilliyimdən
Sezannın tablosunu boş şey saydım, axı mənim ciblərim
dahi klassiklərin - El Qrekonun, Dürerin, Titsianın,
Rembrandtın, Qoyyanın, Leonardo da Vinçinin, Mikelancelonun
reproduksiyaları ilə dolu olardı. Buna görə bəziləri
məni kosmopolitizmdə suçlayırdılar. Stalin dönəmində
"kosmopolit" sözü ağır ittiham kimi səslənirdi.
Bunu aydın təsəvvür etməniz üçün
A.F.Losevin 1982-ci ildə çap olunmuş bədnam
"İntibah estetikası" kitabının 438-ci və
445-ci səhifələrindən misal gətirim. "...İntibah
dövrü insana yer səadəti gətirdi, o, insanı orta
çağ ortodoks buxovlarından azad etdi, o, insan şəxsiyyətinin
azadlığını önə çəkdi. Bu gün bu
bayağı fikirləri ağ liberal-burjua
qalıqlarının rəzil arzuları hesab etmək olar... Qanadlı
İntibah sənətində insan subyekti heç kimə
lazım olmayan gərəksiz bir şey idi, amma eyni zamanda,
amoral tragizmin ifadəsiydi".
Bax belə,
mənim əzizlərim!
Bulvarda gəzib dolaşanda,
ağaclara baxanda (bulvardakı eldar şamları Eksdəki
şam ağacları ilə eynidir), dənizə baxanda orda mənə
rahatlıq verməyən qəribə tabloların mövcud
olduğuna əmin oluram. Axır ki, bu duyğu məni
bütünlüklə öz ağuşuna alır,
provanslı ustadın yeni dünyası sirli
ecazkarlığı ilə məni səsləyir və mən
onun üslubunu qəbul edirəm. Sezann sənəti uzun zaman hər
şeyi mənim üzümə qapadı, on il o, mənim
idolum, kumirim, işığım, günəşim oldu. İnanmıram
ki, yer üzündə bu fransız rəsamını kimsə
mənim qədər sevə bilsin. Əlbəttə, onun
yanında yanar rəng ekspressiyası ilə Van Qoq, Qogen, şərq
incəsənətinə yaxın Matiss... Sezann məni
böyük rəngkarlığa gətirdi. Onun sistemində mən
düşünülmüş rəng, forma, sahə
düzülüşünü tapdım. O, analitik metod vasitəsi
ilə ətraf mühiti, bizi əhatə edən aləmi
reallaşdırdı, o, materiyanın vulqar xarici
görünüşünə enmədi, o, materiyaya ilham verdi.
Onun konstruktivizmi orta çağ sənətkarlarının
çox planlı perspektivindən qaynaqlanır. Van Qoqun
sözləri ilə desək, onun rəng modulyasiyaları
Vaqnerin səs palitrası ilə assosiasiya oluna bilər. Sezann
idealizmi onun daxili aləminin, iç dünyasının
saflığının əks-sədasıdır, əksidir...
Həmən il mən sanki
Titsianın tablolarından çıxmış bir qızla
evləndim. Qız gözəl və xeyirxah idi, uşaqlar məni
xəbərdar etmişdilər - qızda vərəm xəstəliyi
var. Mənim sevgimi heç nə qorxutmurdu, Lidiya ilə evləndim.
İllər sonrası, demək olar ki, Leninqradda, Moskvada
yaşayanda (qışı Abramsovada kirayələdiyim
bağ evində keçirdim, natürmortlar işlədim, kilsələrə
getdim, Zaqorsk monastırında oldum, unikal memarlıqdı, elə
ikonalar var ki!) məktublar yazırdım, onu yanıma
çağırırdım, əvvəllər tez-tez gələrdi.
Sonra onun gəlişləri azaldı, onu sevirdim, ona
inanırdım, onsuz darıxırdım. Onu görmək
üçün qısa müddətə Bakıya gəlirdim.
Bir dəfə Bakıya gəlişimdə ona çox seksual
bir don alıb gətirmişdim, ona dedim ki, bu paltarda sən
teatrın ən cazibədar qadını olacaqsan (o vaxt Lida Azərbaycan
opera teatrında dirijor Drazdovun xorunda oxuyurdu), amma mənim don
adına aldığım kombinasiya çıxdı...
Mən Lidiyaya xəyanət
etmirdim, qadınsız da yaşamaq çətin idi, dözmədim,
Nadir Əbdürrəhmanova ürək açdım, Nevskiyə,
fahişələrin yanına gedəcəyəm, dedim. "Nə
deyirsən, ətrafında belə gözəl qadınlar
var" - "Yox, mən arvadımı sevirəm...
yaxşısı budur Nevskiyə gedim, pulunu verim..." -
"Xəstəliyə tutularsan, kamfora yağı ilə
kompress yadından çıxmasın".
Allah
canını sağ eləsin, doktor!
Əbəs yerə Nadir tibb
institutunu bitirməmişdi. Ümumiyyətlə, Nadirlə
münasibət asan və xoş idi. O, zövqlə geyinərdi,
yeməyi gözəl yeyərdi, olimpiya sakitliyi vardı,
boş yerə özündən çıxmazdı, məndə
bu keyfiyyətlər çatışmırdı, sənətə
baxışlarımız fərqli olsa da, bu mövzuda
heç vaxt mənimlə mübahisəyə girişməzdi.
Orda, Leninqradda dəfələrlə çətin anlarda onun
insani keyfiyyətlərinin şahidi olmuşam, o, mənim
eksestlərimdən diksinib yaxasını kənara çəkməzdi,
Bakıdakı iki nəfər kimi məndən üz döndərib
əks istiqamətə keçmədi. Amma gəlin söhbətdən
yayınmayaq. Lida haqqında söz-söhbət
qulağıma çatırdı, mən şayiələrə
inanardımmı?..
Lida Leninqrada gəlmişdi, biz
teatra bilet almağa gedirdik, yolda onun keçmiş dirijoru ilə
qarşılaşdıq, Lida istehza ilə gülümsədi,
əlini yellədi və yoluna davam elədi, ilahi, bu nə
vulqar jest idi, o, belə deyildi, ona nəsə olub, yəqin
qulağıma çatan şayiələr doğrudur... ona
heç nə demədim... Bakıya getmək lazımdı.
Drazdovun arvadı ilə görüşməliyəm, onu
bağ evində tapdım və həqiqəti öyrəndim.
Axşam Lida hər şeyi mənim üzümdən oxudu və
müqavimət göstərmədi. Soruşuram: "Onu sevirsən?"
- "Yox" deyir. - "Özüm günahkaram, sən uzun
müddət tək qalmısan, sənə kişi
lazımdı, mən öz həyat tərzimi sənə
yansıtmışam, əgər məsələ yalnız
bundan ibarətdirsə, mən gnahkaram, bu məsələni
düşünməmişəm... yaxşısı budur,
indi mən gedim, bizə zaman lazımdı". O isə:
"Yox, ehtiras, sevgi, məhəbbət-zad yoxdu aramızda, sadəcə
solist olmaq istəyirdim, Drazdov söz vermişdi" - "Sən
istedadsız müğənnisən, səsin yoxdu, vərəm...
sən iyrənc yolla istedadlı müğəninin yerini
tutmaq istəmisən, ilahi, mən də sənin kimi bir zibili
sevmişəm". O, mənim üstümə atıldı,
mən onu geri itələdim, Lida parketin üstünə
yıxıldı.
İki evlilik arasındakı doqquz
illik fasilədə mənim həyatımda dörd qısa
sürən məhəbbət macərası olub, bu
qadınlardan biri çox qəribəydi, bizim
yaxınlığımız zamanı bayılıb
özündən gedirdi, bu əhvalat Buzovnada badam ağacı
altında baş verdi, əvvəlcə çox qorxdum, sonra
iyrəndim, elə bil meyitlə yatırdım, ya da
yatmış qadını yuxuda zorlayırdım, əlbəttə,
o qadınla əlaqəni kəsdim... Buzovnada, dəniz sahilində
Dadaşın evində otaq kirayələmişdim. Dadaş əsl
Alfon Dodye personajıydı, buzovnalı Tartaren qulyabanilər
haqqında məzəli hekayətləri ilə məni əyləndirirdi,
qulyabani arvadları köhnə hamama aparır, sonra bu
arvadların quyruqlu uşaqları doğulur, deyirdi ki,
qayanın üstündə nəğmə oxuyan dəniz pərisini
öz gözləriylə görüb, İranda
üsyançıların necə edam edildiyinə şahid
olub, qiyamçıların kəsilmiş başları
xırıldaya-xırıldaya son sözlərini söyləyirmiş,
bəzisi dua eləyir, bəzisi söyüş
söyürmüş, bəzisi insanları azadlığa səsləyirmiş...
Bu əclaf mənim əsərlərimə
gülürdü, darvazanı rəngləsən, daha
yaxşı olardı... Əvvəlcə o, tam ciddiliyi ilə
mənim alman cəsusu olduğuma inanırdı, mənə
hörmətlə yanaşırdı, cəsus
olmadığıma əmin olanda mənim şəxsiyyətim
onun gözlərində dəyərini itirdi, tezliklə mən
başqa yerə köçdüm, Allaha şükür orda
tək yaşayırdım. Karton fabrikində sifarişim
vardı, fabrikin işçisinə pul vermək istədim,
qayda beləydi, qadın pul götürmədi. Bəs sizə
necə təşəkkür edə bilərəm dedim,
qadın restorana getmək istədi. Axşam restoranda bildim ki,
o ərdədi - "onda niyə bəs mənimlə restorana
gəldin?" - "Elə belə, fabrikdən bezmişəm,
bura maraqlıdır, musiqi, şərab, siz də çox
maraqlı insansınız, mənə başqa bir şey
lazım deyil". - "Yaxşı - deyirəm - əgər
doğrudan da sənə başqa bir şey lazım deyilsə,
onda əlimə pul düşəndə səninlə burda
oturmağa hazıram".
Üç ildən sonra Lidanı
təsadüfən küçədə gördüm,
gözəlliyi bir qədər solmuşdu (anam onu sevirdi, onlara
gedib gəlirdi, anam danışırdı ki, onun ürəyi
xəstədir, indi "Azərnəşrdə"
çertyojçu işləyir), amma yenə də son dəblə
şıx geyinmişdi, gözləri çox kədərliydi,
ona yazığım gəldi, onu qucaqlayıb bağrıma
basdım, ipək saçlarını oxşadım,
küçənin ortasında onu öpdüm, o isə eyni
sözləri təkrarlayırdı: "Kimi itirdiyimi indi
anlayıram, mən zavallıyam, sən başqasan, onda
heç nə anlamırdım, bağışla, məni
bağışla". Onun mənzilinə getdik,
özümüzü çarpayıya atdıq, yaralı xatirələrimizlə
bir-birimizə sığındıq... Sevgi yanıb kül
omluşdu, gil altında bir-birimizə qarşı sadəcə
rəğbət közərtiləri qalmışdı. O, mənim
haçansa geri dönəcəyimə ümid bəsləyirdi,
mən isə son günə qədər bu ümidi onun əlindən
almadım...
(ardı var)
Adil
Mirseyid
Ekspress.- 2011.- 2-4 aprel.- S. 14.