Aytokya
Mircavad Mircavadov haqqında
Məqalə
Azərbaycanın görkəmli rəssamı Mircavad
Mircavadovun həyat
yoldaşı tərəfindən lent yazısına köçürülmüş
xatirələri əsasında hazırlanıb. Böyük rəssamın
həyatı və
yaradıcılığı barədəki fikirləri ilk dəfə mediada - "Ekspress"də çap
olunur.
Yazıçı
Latıninin mənzilindəki kolleksiya
yadımdadı. Fadeyev adına Mərkəzi
Yazıçılar Evində açılacaq sərgimi
gözləyəndə bir aya yaxın Malaya Bronnayada onun evində qalmışdım. Latıninlər böyük odanı bizə
ayırmışdılar, çarpayının üstündə,
divarda Leonidə bağışladığım "Gecə faytonu" əsərim
asılmışdı. Səhər gözümü
açanda bu tablonu görürdüm,
gecələr "Gecə faytonu"na baxa-baxa yuxuya
gedirdim.
Maraqlı söhbətlər
edərdik, evin özündə nəsə bir mistika vardı.
Onların Borxesin kitabları ilə maraqlanan intellektual
qızı kiçik otaqda işləyirdi, orda dəmir
çarpayı, çarpayının üstündə əsgər
odealına oxşar boz odeal və kitablar vardı, qəribə
hekayələr yazırdı, o, evdə olmayanda arvadımla
gizlicə onun hekayələrini oxuyurduq, günahımızdan
keçsin. Alla Latınina, motokross həvəskarı,
tanınmış ədəbi tənqidçidir.
Bir zamanlar mən də
Qogen kimi özülünü Yunan mədəniyyətindən
alan Avropa incəsənətinə əlvida deməyə
hazır idim, praqmatik mühitdən, qeyri-sağlam şəhər
ruhundan uzaqlaşmağa çalışırdım. Şəhərdə
və ya bir adada yaşayıb yaratmaq sənin potensialından
asılı məsələdi, bu həm də
"qaranlıq zamanlarda" adət etmədiyimizi qorxmadan,
çəkinmədən görməkdi və eyni zamanda
yaradıcılığın ləkəsiz vicdanıdır,
mən on il dəniz sahilində abstrakt əsərlər
işləmişəm, sonra vəziyyətlə əlaqədar
şəhərə dönmüşəm, iyirmi altı il
yağlı boya ilə çalışmışam.
Avtobioqrafik oçerk yazmaq
ideyası Qriqori Anisimovun "Abşeronun canlı rəngləri"
kitabı üçün qələmə aldığım
xatirələrdən başlanıb. Anisimov müxtəlif
ideyalarla zəngin, cəsarətli proyektlər müəllifiydi,
çox istedadlı şəxsiyyət kimi
tanınırdı. Anisimovun kitabı qeyri-rəsmiydi, səmimiydi,
onun yazısında incə bir lirika vardı, onu da deyim ki,
Qrişa yazısını bəyəndiyim ilk adam idi, məhz
onun sayəsində mənim bəzi yurddaşlarım Cavadın
varlığından xəbərdar oldular. Sonralar qeydlərimi
genişləndirdim, bəzi əlavələr elədim,
heyhat, əlyazmalarımı cırıb balkondan atdım.
Arvadım küləkdə uçuşan bəzi səhifələri
yığıb saxlamışdı. "Molodost"
jurnalından zəng vurub o mətndən bəzi fraqmentləri
çap etmək istədiklərini bildirdilər. Mən
bütün gücümü rəngkarlığa
vermişdim, həyat yoldaşıma bəzi şeylər
danışmışdım, inanırdım ki, o, haçansa
mənim haqqımda kitab yazacaq, ədəbiyyat mənim sahəm
deyil. Amma "Molodost" jurnalının xahişinə əməl
etməli oldum, amma bir şərtlə - çiy mətn
üzərində birgə işləməliydik, əlbəttə,
heç kim buna ciddi yanaşmadı... buna görə də
1988-ci ilin dekabrında MƏE-də hazırlanan fərdi sərgimi
kataloqu üçün qısa "Deklarasiya" yazdım.
"Mən yeni estetikaya əsasında
öz hisslərimi gerçəkləşdirirəm; mənim
hər bir əsərim dünyanın əksi deyil,
dünyanın özüdür. Mən günəşi, insanları,
ayı, ulduzlu səmanı, xalça
naxışlarını tablolarıma yerləşdirirəm,
tablolarımda həyatın nəbzi döyünür... onlar
vahid bir əsərdən, fasiləsiz səslənən
musiqidən, Baxın fırçaları kimi. Qroteks və
zəriflik polifoniyasında həyatın fantasmoqoriyası vərəqlənir,
orda Xeyir və Şər kontrapunktu səslənir. Rəng mənim
etik-estetik anlayışlarımın kvintessiyasıdır,
onun da özəyini İşıq təşkil edir. Mən
dünyanı rənglər seli ilə sulayıram,
övladlarımın kokofoniyasını dinləyə-dinləyə
ağlayıram, gülürəm. Mən Abşeron
torpağında doğulmuşam, amma
yaradıcılığımla Qolfstrim rüzgarlarının
qovuşduğu yerə, Sakit okeana, eskimosların
torpağından Afrika kontinentinə qədər
ucalmışam".
Sezannı, Van Qoqu, Qogeni,
Modilyanini yamsılamaqla, Pikasso, Şaqal, Tamayo, Miro sayaq işləməklə,
onların kəşflərini ustalıqla mənimsəməklə
nəsə yaratmaq, orijinal görüntüsü ilə
tamaşaçını aldatmaq mümkündü, amma mən
müxtəlif cərəyanların axınından
sıyrılmağa çalışdım, öz yolumu,
üslubumu tapmaq məqsədi ilə
yaradıcılığın ilk dövrlərinə aid
gözəl tablolara autodafe elan elədim, indi Mən Varam, və
tablolarımla sizin əsərləriniz qarşısında
dayanıb "Salman Sezan dədə",
"Çox sağ olun!" - deyirəm.
Amma yenə geriyə,
başlanğıca dönək, o gün şimal küləyi
əsirdi, soyuq xəzri mənim qırıq-qırıq
söylədiyim sözləri ram olunmaz, məğrur qadın
fiquruna sarı atırdı - "bir yerdə olmaq... həyat...
doğrudan da yaxşı şeydi". O gecə
qadının başı ağrıyırdı, yuxusu
qaçmışdı, tez-tez durub nəsə yazırdı,
səhərə yaxın külək səngidi, çiskin
yağış yağdı, o, yuxuya getdi, mən həyətə
çıxdım.
Şəhərin
divarlarına onun şəkli
yapışdırılmışdı (axı o, evdən
qaçmışdı, amma valideynlərinə təsəlli
məktubu yazıb qoymuşdu, onu nə qədər dilə
tutsam da, inadla yerini bildirmək istəmirdi), biz bütün
bal ayımız müddətində həmişə eyni yeməyi
yedik - evdə on kiloya yaxın un, bir balon əncir, bir balon
heyva və bir balon da zoğal mürəbbəsindən
savayı heç nə yoxuydu. Birinci gün evə girəndə
masanın üstündə fisincan dolu iki kasa bizi gözləyirdi,
belə bir gündə anam sözümü yerə
salmadığına görə çox sevindim. Sonrakı
günlərdə evdən bayıra çıxmadıq,
heç kimi görmək, heç kimlə ünsiyyətə
girmək istəmirdik. Daha sonra o, məni valideynləri ilə
tanış elədi, atası yunan hekzametrinin və alman fəlsəfəsinin
fanatikiydi, kişi sakitcə dedi: "Nolar, axır ki, onunla
İmmanuel Kantı oxuyarsan" - bu sözlərdən sonra
onun necə bir qazanda qaynadığı mənə aydın
oldu. Bir qədər onun valideynləri haqqında - anası
Nadejda Vasilyevna Bakı neftayırma zavodunda operator işləyirdi.
1949-cu ildə işə gecikdiyinə görə
qucağında körpə uşaqla altı ay Bayıl
türməsində yatmışdı, türmədə on səkkiz
yaşlı gözəl qadının südü
qurumuşdu, məhbus arvadlar əllərinə keçəni
uşağın ağzına dürtürdülər,
uşaq qusurdu, qadın türmədə olanda ruhi
sarsıntı keçirmişdi, üstəlik də
saçları tökülməyə
başlamışdı. Nənə Yefimya Qriqoryevna çox
çətinliklə gəlini nə qədər ki, türmədəydi,
nəvəsinin ona verilməsinə razılıq alır. Bir
dəri, bir sümük körpəni nənənin
üstünə atırlar, körpədə həyat əlaməti
yoxmuş. Yefimya Qriqoryevna həyət-həyət
düşüb nəvəsinə ana südü axtarır və
belə bir qadın tapır, nəvəsini ölümün pəncəsindən
qoparır.
Atası müharibə əliliydi,
cəbhədə kontuziya almışdı, sağ qolundan
yaralanmışdı, sol əli ilə yazmağa öyrənəndən
sonra "Müharibə haqqında olduğu kimi" adlı
böyük bir kitab yazmışdı, amma redaktor onun
yanında əlyazmalarını vərəqləyib əli ilə
ona tərəf itələmişdi, pıçıltıyla
demişdi: "Sən mənim yanımda olmamısan, mən də
səni görməmişəm, belə şeyləri
çap eləmirlər, belə şeylərə görə
adamı güllələyirlər". Nikolay Leontiyeviç
dərin mənəvi sarsıntı keçirir, əlyazmasını
yandırır. Bu insan sovet mətbuatında mübaribə
haqqında yazılanları oxumazdı, müharibə filmlərinə
baxmazdı, döyüş medallarına toxunmazdı, Qələbə
gününü bayram etməzdi. Dördüncü
Xrebtovı küçəsindəki it damına bənzər
komasında gecələr Nuh Nəbidən qalma radiosunda
"Azadlıq" və "Amerikanın səsi"
radiostansiyalarına qulaq asardı. Kitabxanadan sevimli qızı
üçün kitablar gətirərdi, nağıllardan
başlamışdı, sonra Dikkens, Balzak, Flober... On yeddi il ərzində
kişi yazı masasının yeşiyini alman fəlsəfəsi
haqqında qeydlərlə və özü yazdığı
şeirlərlə doldurmuşdu, o, qəzetlər
üçün məqalələr yaza bilərdi, fəlsəfədən
mühazirələr oxuya bilərdi, əlbəttə
marksizm-leninizm ruhunda, amma o, bundan imtina eləmişdi və
arvadı bunu ona bağışlamamışdı. 1967-ci ildə
biz Lerikdə olanda diabet xəstəliyindən komada ölən
ərinin bütün əlyazmalırını, yazı
masası ilə birlikdə yandırmışdı, hansı
ki, kişi əlyazmalarını qızına vəsiyyət
eləmişdi, haçansa vaxtı gələr demişdi. Bu
hadisədən sonra Lyubanın saçları nəzərə
çarpacaq dərəcədə ağarmışdı.
Bax, belə bir əhvalat olmuşdu... Hər şey yana bilər,
meşələr, şəhərlər, adamlar yanır...
qaldı ki, kağız ola...
Arvadımla şərt kəsmişdik
- uşağımız olmamalıdı, o da
razılaşmışdı, amma budur, o, hamilədi,
pulumuz-paramız da yoxdu, o, dil-boğaza qoymur, yalvarır, bir
uşaq... arvadım doğanda tanıdığım
bütün adamlara əl açdım, bir az pul topladım,
bütün gül dükanlarına baş çəkdim, hər
rəngdə, hər çalarda - ağdan qaraya qədər
qızılgül aldım, böyük bir buketlə tramvaya
minib doğum evinə getdim...
İkinci uşaq
ölü doğuldu, bütün gecəni "Tanrı"
borelyefinin önündə dua elədim, Tanrıya yalvardım
ki, bu qadını mənim əlimdən almasın. Səhər
tezdən ölü doğulmuş körpəni Fatmayiyə
apardım, onu dənizin sahilində köhnə hamamın
yanında torpağa tapşırdım. Bu kənddə bizim nəslimizə
"dəli seyidlər" deyirdilər. İndi, budur rəssam
seyid özü bildiyi tərzdə dua oxuyurdu...
Biz üç nəfər
idik - arvadım, mən və oğlumuz Xəzri. Sərv ağaclarının
yarpaqları pıçıldaşır... Nardaran
elegiyası... Lənkəranda dəmir ağacları,
özünü qayadan aşağı atan şəlalə,
bir dəstə cavanın şaqraq gülüşləri
suyun səsinə qarışıb axır... Lerikdə
düyü tarlaları, qoca əkinçi Lyubaya baxıb
gülümsəyir, sanki öz nəvəsinə gülümsəyir...
Kəlbəcər dağları, qar, bal və incəbelli qara
at... Balakəndə kəndirbazların xalq oyunları...
Göyçay, mavi ipək kimi səma, narıncı rəngli
xurmalarıyla, karmin qırmızısı narlarıyla...
Masallının qürub çağları, lava kimi
qaynayır, qədim divarların böyründəki
çayxanada ətirli çay. Şuşa - rəngarəng
yelkənli bir gəmi, adamın dişlərini göynədən
bulaq suyu, Ağsu dolayında Lyubadan şeir oxumasını
xahiş edirəm.
...Oğlumuz
böyüdü və rəssam oldu. Mən rəssam
oğlumu öz canımdan artıq sevirəm, onun istedadına
inanıram. Biz onunçün dost-yoldaş idik, o, bizimlə
mübahisə eləyə bilərdi, bizə gülə bilərdi,
dərdini-sərini bizimlə bölə bilərdi, bir
sözlə, biz heç bir qadağa qoymamışdıq, o,
azad insan idi.
22.01.1986-cı ildə
Lyubaya qırmızı mürəkkəblə məhəbbət
etirafı yazdım: "Sabah bizim birgə həyatımızın
20 ili tamam olur, bütün dünyaya bağırmaq istəyirəm,
mən dumanda azmış, hara uçub qonacağını kəsdirə
bilməmiş mələyə rast gəlmişəm. Mən
qocalmışam, üstəlik də indi xəstəyəm,
ömrümü sənətimə həsr etdiyimdən həmişə
sənə qarşı ədalətli davranmamışam. Mən
həmişə demişəm (sən bunu bilirsən),
Tanrı mənə üç möcüzə
bağışlayıb - sən, rəngkarlıq və
Abşeron!
Sənin
ayaqlarına döşənən Cavad".
1985-ci ilin
axırlarında yenə qırmızı mürəkkəblə
qısaca olaraq öz həyat tarixçəmi qələmə
almışdım, amma o qırmızı rəng mənim
qanımın rəngiydi, mən qanımın rəngini mənə
yabancı olan zəmanənin surətinə
çırpmışdım, arvadımla həyatdan getmək
qərarına gəlmişdik. O il sanki fəlakət iliydi, hər
tərəfdən
sıxışdırılmışdım, bədii fondda mənimçün
iş yox idi, əvvəlki sifarişin də haqqını
ödəməmişdilər, borc borc üstünə yığılmışdı,
üç min manat mənimçün astronomik bir məbləğ
idi, hamı məndən üz döndərmişdi, bəzi
tanışlarım məni görəndə küçənin
o biri tərəfinə keçirdilər, bu, mənə
çox ağır gəlirdi, onda mədəniyyət
nazirinin müavinindən xahiş elədim ki, məndən
iş alsınlar, nazir müavini xahişimi rədd etməklə
kifayətlənmədi, arvadımı "İnturist"də
xaricilərə əsər satmaqla suçladı. Bu, yalan
idi, sata bilsəydik, sevinərdik, amma mən kimi
tanıyırdım ki... amma doğrudan da Lyuba ilə
"İnturist"ə getmişdik, Oljas Süleymanov
Bakıya gəlmişdi, "İnturist"də
qalırdı, birinci dəfə biz görüşə bilmədik,
ertəsi gün saat on iki civarında görüşdük,
emalatxanaya getdik. "Şər maşını öz
işini görürdü, biz qərarımızı
vermişdik... gözlərimizi bu dünyaya əbədi olaraq
yummamışdan əvvəl bir musiqi dinləmək
arzusundaydım, Lyubadan xahiş elədim televizoru
açsın, amma simfonik konsert əvəzində ekrandan
böyük planda Çingiz Aytmatov bizə baxırdı. Mən
kitablarını böyük həyəcanla oxuduğum yazıçı
ilə görüşmək, söhbət etmək istəyirdim
- nədənsə mənə elə gəlirdi ki, o, mənim
yaradıcılığımı anlayar, başa düşər,
əgər bu görüşdən bir şey çıxmasa
belə, peşiman olmayacaqdım, mən bu fani dünyanı tərk
etməmişdən öncə yazıçı ilə əbədiyyət
haqqında dialoqa girmək və bu duyğusal
görüşün xatirəsi ilə gözlərimi yummaq
arzusundaydım. Tələsik üzümü qırxdım.
Budur, arvadımla yazıçının qaldığı
qonaq evindəyik, on beş nəfər adam yazıçı
ilə görüşmək üçün növbəyə
durub, mən onlara deyirəm ki, qapı açılan kimi
birinci mən içəri girəcəm, yəqin səsim
çox bərk çıxıbmış, doğrudan da bu
zaman qapı açıldı, sifəti Filonovun əsərinə
bənzəyən ucaboylu cavan kişi göründü,
ansızın göz-gözə gəldik... Bu, moskvalı
yazıçı Leonid Latınin idi, Leonid mənim bir
neçə slaytıma baxdı, çox həyəcanlandı,
adamlardan üzr istədi, "rəssam birinci girəcək,
vacib məsələdi" dedi.
Otağın ortasında
iri cüssəli bir adam dayanmışdı,
yazıçı öz kitablarına oxşayırdı,
yanında zərif bir qadın vardı, arvadıydı...
Adil Mirseyid
Ekspress.-
2011.- 23-25 aprel.- S.14.