Mir
Cəfərin məhkəməsi necə
hazırlanmışdır
Azərbaycanda ötən əsrin ən qalmaqallı və indiyədək ətrafında söz-söhbətlərin dolaşdığı məhkəmələrdən biri Mir Cəfər Bağırovun məşhur məhkəməsi olmuşdur. Tanınmış yazıçı-tədqiqatçı Teyyub Qurban bu məhkəmə, onun necə və kimlərin sifarişi ilə hazırlanmasını arxiv materialları əsasında araşdırıb.
(əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
Bağırov və Şəkinski
Mərkəzi Dövlət Ədəbiyyat və İncəsənət Arxivinin hazırlıq mərhələsi beş il çəkmişdi. Baş Arxiv İdarəsinin müraciəti və Məmmədəmin Şəkinskinin şəxsi nüfuzu bu işdə önəmli rol oynamışdı.
Nəhayət,
1965-ci il iyun ayının 17-də Azərbaycan SSR Dövlət
Ədəbiyyat və İncəsənət Arxivi
yaradılır. Dövlət Ədəbiyyat və İncəsənət
Arxivinin ilk direktoru, tazırda Azərbaycan Respublikası Milli
Arxiv İdarəsinin rəisi vəzifəsində
çalışan, tarix elmləri doktoru Ataxan Paşayev o illəri
belə xatırlayır.
ATAXAN PAŞAYEV - O vaxt arxivin cəmi
altı nəfər əməkdaşı var idi. İşimiz ədəbiyyat və incəsənət
xadimləri haqqında məlumatlar toplamaq və çox fəal
surətdə onların şəxsi sənədlərini qəbul
etməklə başladı. İlk illər bütün sənədləri
cəmi bir neçə dəmir şkafa yerləşən bu
arxivdə bu gün altı yüzə yaxın ədəbiyyat
və incəsənət xadiminin yüz mindən yuxarı
işi qorunub saxlanılır. Bu arxiv xalqımızın ən
zəngin mənəvi sərvət xəzinələrindən
biridir. Bu mədəniyyət xəzinəsinin yaranmasında
onun azsaylı kollektivinin böyük rolu olmuşdur. Bu işdə arxiv əməkdaşlarının
sevincləri də olmuşdur, kədərləri də.
Onları gülərüzlə qarşılayaraq sənəd
verənlər də olub, "Hələ ki, ölməmişik,
nə istəyirsiniz?" - deyənlər də, ancaq bu fədakar
insanları heç nə öz yolundan döndərə bilməyib.
İlk illər onlar nə şənbə, nə də bazar
günü biliblər. Mərhum xalq artistimiz Fatma Qədrinin
obrazlı ifadəsi ilə desək, onlar işlək
arılar kimi gecə-gündüz Azərbaycan ədəbiyyat
və incəsənətinin şirəsini yığıb
arxivə toplayıblar.
Bu da yaxşı yadımdadır
ki, elə arxiv ilk işə başlayanda öyrənirdik ki,
kimdə sənədlər ola bilər. Onlara məktublar
yazırdıq. O vaxt öyrəndik ki, Moskva Dövlət
Universitetinin professoru, əməkdar elm xadimi Əziz Şərifin
yaxşı arxivi var. Ancaq eyni zamanda bizə bildirirdilər ki,
çətin o, arxivini sizə versin. Nagüman, Əziz müəllimin
adına geniş bir məktub yazdım. Əlbəttə, o
vaxt yaxşı tanımadığım Əziz müəllimə
yazdığım məktubu bu gün də oxuduqda
özüm xəcalət çəkirəm. Ancaq
görünür hər bir yaş dövrünün
özünəməxsus tələbləri var. Gənclik ehtirası ilə yazılmış bu məktubda,
necə deyərlər, hələ arxiv haqqında kitablardan
öyrəndiyim bəsit təsəvvür ilə dünyagörmüş
nurani bir ağsaqqala arxiv, onun mədəniyyətimizin
qorunması sahəsində rolu haqqında "əməlli-başlı
dərs keçmişdim". Əlbəttə,
başqası olsaydı, bəlkə də
inciyib hələ dünyanın hər üzünü
görməmiş "nəsihətamiz ibarələrin"
müəllifini öz yerində oturdardı. Əziz müəllim
isə özünə xas olan mədəniyyətlə həmin
il martın 18-də aşağıdakı cavabı
yazmışdı: "Hörmətli Ataxan müəllim!
Məktubunuzu aldım. Məni xatırladığınız
üçün çox minnətdaram. Sizi maraqlandıran məsələ
haqqında deyə bilərəm ki, məndə arxivə veriləsi
material yox deyildir və mən onu məmnuniyyətlə sizə
verməyə hazıram. May ayında əməkdaşınız
Moskvaya gəlsə, mənimlə görüşsün və
arxiv materiallarını seçməkdə mənə
kömək etsin. Hörmətlə Əziz Şərif".
Həqiqətən də Əziz
müəllim həmin ilin aprel ayında Moskvaya ezamiyyətə
gedən arxivimizin əməkdaşı Gültəkin
Sultanovaya (indi filologiya elmləri doktoru) öz sənədlərinin
bir hissəsini vermişdi. İkinci dəfə o, sənədlərini
1971-ci ilin martında Moskvaya getmiş bizim başqa əməkdaşlara
təqdim etmişdi. Özü də həmin sənədlər
arasında M.Ə.Sabirin Qurbanəli Şərifzadəyə
yazdığı nadir və çox qiymətli məktubun əsli
də var idi.
Maraqlıdır ki, elə həmin
il aprel ayının axırlarında Əziz müəllim
Bakıya gəlir. Qeydlərim arasındla belə bir yazı
var: "1971-ci il aprel ayının 29-da professor Əziz Şərif
Ədəbiyyat və İncəsənət Arxivinə gələrək
onun işi ilə ətraflı tanış oldu və öz sənədlərini
bütünlüklə bu arxivə verəcəyini vəd
etdi".
Bu hadisə indiki kimi
yadımdadır. Əvvəla onu qeyd edim ki, o vaxtlar yenicə
yaradılmış bu arxivə münasibət heç də
birmənalı deyildi. Onun
yaradılmasından narazı olanlar da vardı. O vaxt rəhmətlik
Abbas Zamanov Nizami adına Ədəbiyyat
Muzeyinin direktoru idi. Onlar Əziz müəllimlə çox səmimi
dost idilər. Demək olar ki, dostdan daha çox
qardaş idilər. Onu da deyim ki, hələ
əvvəllər Əziz müəllim Əbdürrəhimbəy
Haqverdiyevin məktublarını bu muzeyə vermişdi.
Görünür, Əziz müəllim Bakıya gələrkən
Abbas müəllim ondan öyrənir ki, sənədlərinin
bir hissəsini Ədəbiyyat və İncəsənət
Arxivinə verib və onu inandıra bilir ki, həmin sənədləri
arxivdən götürüb muzeyə versin. Aprelin
29-da telefon zəng etdi, dəstəyi qaldırdıqda Əziz
müəllimin çox həlim səsini eşitdim.
Xoş-beşdən sonra o "Ataxan, bala, verdiyim sənədləri
hazırlayın, gəlib götürmək istəyirəm"
dedi. Əlbəttə, bu xəbərdarlıqdan
çox məyus oldum. Dedim ki, "Əziz müəllim,
sənədlərin sahibi sizsiniz və nə vaxt istəsəniz,
onları bizdən geri götürə bilərsiniz, Amma sizdən
bir xahişim var. Əvvəlcə gəlib arxivimizlə
tanış olun, sonra isə istəsəniz, sənədlərinizi
apara bilərsiniz".
Bir az da fikirləşib
dedi: "Yaxşı, Ədəbiyyat Muzeyində Abbasın
yanındayam, gəlib məni apara bilərsinizmi?" Tez maşın tapıb Ədəbiyyat Muzeyinə
getdim. Məni görən kimi Abbas müəllim ərkyana
və özünəməxsus çılğınlıqla
dedi: "Əə... bala, bura bax, nə istəyirsən bizdən?
Qoymazsan işləyək? Hara
gedirik sənədləri yığıb
aparmısınız. Əşi,
maraqlıdır ee, biz pul təklif edirik, sənədləri
bizə vermirlər, ancaq pulsuz-pələsiz bu cavan
oğlanın arxivinə bağışlayırlar.
Gör iş nə yerə gəlib ki, mənim ən yaxın
dostumun da saqqızını oğurlayıb, sənədlərini
alıblar". Əziz müəllim yenə də
çox təmkinlə "Yaxşı, yaxşı, Abbas, ta
səs-küy salmaq nəyə lazım, gedirəm sənədləri
gətirməyə".
Biz Əziz müəllimlə
arxivə gəldik. Onu da deyim ki, Əziz
müəllimin ardınca getməmişdən əvvəl
işçilərə tapşırdım ki, Əziz müəllim
haqqında arxivdə olan sənədləri
hazırlasınlar. O vaxt qocaman jurnalist, rəhmətlik
Qulam Məmmədli də bizim arxivdə işləyirdi. Biz birlikdə sənədlər
saxlanıldığı yerə baxdıq. Əziz müəllim sənədlərin
saxlanılması şəraiti ilə bağlı hər
şeylə maraqlanır və bizim bütün
izahatlarımıza səbr və təmkinlə qulaq
asırdı. Axırda biz Əziz müəllimi arxivdə
onun başqalarına yazdığı məktublarla da tanış etdikdə, bundan lap heyrətə gəldi.
"Doğrusu, belə məktublarımın
olduğunu mən çoxdan unutmuşam. Çox sağ olun ki, o günləri yada
saldınız" - dedi.
Mənə belə gəlir
ki, müdrik insanın müdrikliyi ondadır ki, o,
başqalarının görə və duya bilmədiyi
şeyi çox tez görür və duyur. Arxivdə sənədlərin
saxlanma şəraitini öz gözləri ilə
gördükdən sonra Əziz müəllim çox həlim
səslə: "Ataxan, bala, mənim bütün arxivim
sizinkidir. Öz arxivimi bundan başqa yerə verən deyiləm"
- dedi. Əziz müəllim ömrünün
sonuna qədər sözünün üstündə möhkəm
dayandı. Onun Ədəbiyyat və
İncəsənət Arxivinə tam təmənnasız
verdiyi və xalqımızın ədəbiyyat və incəsənət
tarixinin təxminən yüzillik bir dövrünü
özündə əks etdirən minlərlə sənəd
bu arxivin qızıl fonduna daxil oldu.
Sonra Baş Arxiv
İdarəsində olan "Raf"la Əziz müəllimlə
muzeyə qayıtdıq. Buradan onlar Abbas
müəllimlə yazıçıların o zamankı Vaqif
küçəsində olan yaşayış evinə qonaq
getməli idilər. Maşın gəlib
çatanda Abbas müəllim artıq muzeyin qapısında
dayanmışdı. O, maşının
qapısını açıb oturan kimi: "Hə, Əziz,
sənədləri gətirdin?" - deyə
soruşdu. Əziz müəllim çox təmkinlə:
"Abbas, məsləhət görürəm sən də
öz sənədlərini o arxivə ver. Ora ən etibarlı
yerdi" - dedi. Bir söz demədisə də,
hərəkətlərindən görünürdü ki,
Abbas müəllim bərk əsəbiləşdi. Keçib maşında oturdu. Üzünü
o tərəfə çevirib Vaqif küçəsinə
çatıncayana qədər bizimlə danışmadı.
Hətta maşından düşəndə də
sağollaşmayıb getdi.
Yeri gəlmişkən onu da deyim
ki, Abbas müəllim tezliklə muzeydən universitetə
işə keçdi və sonralar o da Əziz dostunun məsləhətini
yerinə yetirərək, bütün sənədlərini Ədəbiyyat
və İncəsənət Arxivinə təhvil verdi. İndi bu arxivdəki ən
zəngin şəxsi fondlardan biri də Abbas müəlliminkidir.
Həyatda çox mehriban olan bu iki dostun arxivləri
də bir yerə düşdü. Bu sənədlər
arasında onların bir-birlərinə yazdıqları yüzlərlə
məktublar bir-birini necə də tamamlayır.
Onu deyim ki, bu, Əziz
müəllimlə şəxsən birinci
görüşümüz və
tanışlığımız idi. Yuxarıda
deyilənlərdən də göründüyü kimi, bu
görüş çox xoşagəlməz şəkildə
başlasa da, mehriban sonluqla başa çatdı.
Əziz müəllimlə
ikinci görüşümüz 1972-ci ilin yayında Moskvada
oldu. Həmin il avqustun 22-25-də
Moskvada Beynəlxalq Arxiv Şurasının VII konqresi
keçirilirdi. Mən də həmin konqresdə
nümayəndə kimi iştirak edirdim. O günlərdə
bir neçə dəfə Əziz müəllimin Moskvadakı
mənzilində görüşdük. Hər dəfə
azı 4-5 saat oturub söhbət edirdik. O,
keçmişdən - Mirzə Cəlildən, Caviddən,
Sabirdən, Haqverdiyevdən danışır, mənsə həvəslə
qulaq asırdım. Söhbət-arası Əziz
müəllim stolun üstünə qoyduğu kiçik
qarınlı elektrik samovarını qızmaq
üçün tez-tez şəbəkəyə qoşar və
özü çay süzərdi. Mən nə
qədər xahiş etsəm də, razı olmazdı ki,
çayı mən özüm süzüm. Deyərdi:
"Əvvəla, sən qonaqsan, sonra da mənim çay
süzməkdən xoşum gəlir".
Bu görüşdə Əziz
müəllim mənə çox cüzi miqdarda sənəd verdi və söz verdi ki, Hüseyn Ərəblinski
haqqında xatirlərimi yazıram, onu qurtaran kimi bütün
materialları sizə göndərəcəyəm.
Daimi
sözünün ağası olan Əziz müəllim həqiqətən
də 1973-cü ilin martında Hüseyn Ərəblinski
haqqında xatirələrini yazıb qurtardıqdan sonra, ona
aid sənədləri iri bir zərfə qoyub poçt ilə
Ədəbiyyat və İncəsənət Arxivinin
ünvanına göndərmişdi.
O vaxt hələ arxivin adı
tanınmadığı üçün məktub bir
neçə qapını döymüş, xoşbəxtlikdən
itib-batmayaraq nəhayət ki, gəlib arxivə
çatmışdı. Biz zərfin üzərinə
yapışdırılmış poçt
yarlıqlarını görəndə dəhşətə
gəldik. Yaxşı ki, Əziz müəllimin
70 ildən yuxarı qoruyub saxladığı bu nadir sənədlər
hansısa nadanın əlinə düşməmişdi.
Yoxsa tarix üçün həmişəlik
itirilə bilərdi. O vaxt Əziz müəllimə məktub
yazaraq xahiş etdim ki, bu cür sənədləri heç
vaxt poçt ilə göndərməsin. Onun
çağırışı ilə biz həmişə
Moskvaya gedib, həmin sənədləri Bakıya gətirə
bilərik.
(ardı var)
Teyyub
Qurban
Ekspress.-
2011.- 20-22 avqust.- S. 15.