"Dedim ki, üzümə qrim
vurmayacam..."
Onu gənc
yaşlarından ustad sayır, "əmi" deyə
çağırırlar. O, 60 ildən çoxdur yüzillərin o tayından
üzü bəri süzülüb gələn milli
musiqimizin təbliğində külüng çalır. Amma bu muğam fədaisi hələ də gənclik
təravətini itirməyib.
Biz də milli
musiqimizin "əmi"si - müasir xanəndəlik sənətinin
ustadı, xalq artisti Əlibaba Məmmədovla
görüşüb ömür kitabının birlikdə vərəqləməyə
çalışdıq.
- Əlibaba müəllim,
necəsiniz, özünüzü necə hiss edirsiniz?
- 80-ni
yaşayarsınız, ondan sonra bilərsiniz ki, adam bu yaşda
özünü necə hiss edir.
- Yaşadığınız
ömürdən razısınızmı?
- Qəzəlxan Əliağa
Bakirin gözəl bir beyti var:
Çərxdən yoxdu bu aləmdə mənim
bir gileyim, Çünki
çatmış başa hər istəyim, arzum, diləyim.
Mən həyatımdan
çox razıyam. Allah-təala mənə
hələlik 81 illik ömür, 62 illik sənət yolu verib.
Mən bu yolu çox şərəflə
keçmişəm. Həmişə
çalışmışam ki, bir günümü belə
yelə verməyim. Bu yolda çətinliklərim
də çox olub, xoş keçən günlərim də.
- Hansı çətinlikləriniz
olub ki?
- Həyatın qanunudur ki, adam bir şeyi böyük çətinliklə
əldə edir.
- Qarşınıza hansısa maneələr
çıxıbmı?
- Maneələr hər bir sənətkarın
qarşısına çıxır. Hansı sənətkar
həmin maneələri dəf edirsə, o əsl sənətkardı.
Maneələr olmasa, həyatın mənası da olmaz...
- Bu maneələr sənətinizlə
bağlı olub, yoxsa şəxsi həyatınızla?
- Ancaq sənətlə.
- Əlibaba müəllim,
bəziləri deyir ki, muğam digər bölgələrə
Qarabağdan yayılıb. Və bu gün də
muğamı bölgələrə bölürlər:
Qarabağ muğam məktəbi, Şirvan muğam məktəbi,
Bakı muğam məktəbi...
- Mən bu söz-söhbətin qəti
əleyhinəyəm. Şirvandan da gözəl
xanəndələr çıxıb, Bakıdan da,
Qarabağdan da. Şəkidən 19-cu əsrdə
Ələsgər kimi gözəl xanəndə
çıxıb. Mən muğamatı
bölgələrə bölə bilmərəm. Çünki mənim ansamblımda Təhmiraz
Şirinov kimi xanəndə var, Qəbələ
rayonundandı. Fikrimcə, muğam
bütöv Azərbaycan xalqınındı.
- Nəslinizdə sizdən
başqa oxuyan olubmu?
- Bəli, əmim Güləhməd
Məmmədov Cabbar Qaryağdıoğlunun müasiri olub. O, əmimgilə
gəlib-gedərmiş və əmimin "Mahur-hindi"sinə
qulaq asmağı xoşlayırmış. Lakin
əmim xanəndəliklə çox məşğul
olmadı. Mən xanəndəlik dərslərini
ilk dəfə əmimdən almışam.
- İstərdim,
söhbətimizi "Humayun" ansamblının üzərinə
gətirək. Bu ansamblı necə
yaratdınız?
- "Humayun"
ansamblı 1968-ci ildə yaradılıb. O zamanlar mən
çox dəbdə idim. 1949-cu ilin oktyabr
ayının 5-də - 19 yaşımda filarmoniyanın solisti
olmuşam. O gündən etibarən mənim
çıxış etdiyim konsertlər həmişə
anşlaqla keçib. Bütün
uğurlarım da ora ilə bağlıdır. 1968-ci ildə filarmoniyanın direktoru, dahi sənətkar
maestro Niyazi idi. Mən də həmin dövrlərdə
çox populyar olduğum üçün bir gün Niyazi məni
yanına çağırıb dedi ki, "ayda bir konsert verməlisən".
Dedim, "maestro, konsert verərəm, ancaq stabil işləməyə
ansambl yoxdu. Bir gün Əhmədxanın
ansamblı ilə çıxış edirəm, bir gün Əliağa
Quliyevin ansamblı ilə səhnəyə
çıxıram, o biri gün Əhsən Dadaşovun.
Bunlarla çatdıra bilmirəm. Öz ansamblım olsa, yeni-yeni repertuarlar işləyərəm".
Qayıtdı ki, "Ansambl yaratmaq nə çətin
işdi? Mən sənə bir həftə
vaxt verirəm. Get, 10 nəfərdən ibarət ansambl
yarat". Bir həftədən sonra Niyazinin yanına gedib
dedim ki, ansambl hazırdır. O da zəng elədi mədəniyyət
naziri Rauf Hacıyevə ki, ansamblı qəbul etməyə
komissiya göndərsin. Nazirin müavini gəldi,
yığışıb qulaq asdılar. Rəhmətlik
Cahangir Aslanoğlu onda filarmoniyanın redaktoru idi. Həmin
nazir müavini Cahangir müəllimə dedi ki, "get, bir
afişa hazırlatdır". Sonra da tələsik
qayıtdı ki, bəs adını nə qoyaq? Biri dedi
"Araz", o biri dedi "Xəzər"... Tarzən
vardı Hacı Məmmədov, dedi ki, "maestro, Seyid
Şuşinskidən sonra "Humayun" muğamını Əlibaba
kimi oxuyan yoxdu, gəlin, elə "Humayun" qoyaq. Maestro da
razılaşdı, dedi ki, "get afişanı belə yaz:
"Əlibaba Məmmədovun iştirakı və rəhbərliyi
ilə çıxış edir "Humayun" Xalq
Çalğı Alətləri Ansamblı". Beləcə də ansamblın adı oldu
"Humayun".
- Siz də Seyidin tələbəsi
olmusunuz?
- Bəli, 1953-cü ildə mən
Asəf Zeynallı adına Musiqi Texnikumunda
Seyid Şuşinskinin muğam sinfinə qəbul olunmuşam və
5 il orada oxumuşam. Ona qədər də mən
muğamı bilirdim, ancaq bu sənətin bütün sirlərini
ondan öyrənmişəm. Ölkəmizdə
muğamın pedoqogikasını işləyən odur. Texnikumu bitirəndən sonra 1963-cü ildə Əhmədxan
Bakıxanov mənə zəng etdi ki, "məktəbə gəl".
Getdim, dedi ki, "Ağa qocalıb, dərs deyə bilmir, gəl
dərs de. Ağa özü deyib ki, səndən
yaxşı müəllim olar". Təsəvvür
edin, 33 yaşım var, cavan oğlanam, toylarla konsertlərin də
ki, sayı yoxdu. Dedim, Əhmədxan müəllim,
vaxtım yoxdu, mənim müəllimlikdə nə işim
var?! Nəsə, axırda onun sözündən çıxa
bilmədim, Asəf Zeynallı adına
Musiqi Texnikumunda müəllim kimi fəaliyyətə
başladım. Mənə 8 tələbə
verdilər. O məktəbin məzunlarından orada dərs
deyən birinci müəllim mən olmuşam. Mənə
qədər Seyid idi, ikinci mən oldum. Özü
də Seyidin öz təşəbbüsü ilə.
- İlk tələbələriniz
kim olub?
- İlk tələbəm
Canəli Əkbərov olub. Canəli o vaxt
da istedadı ilə seçilirdi. Ondan
başqa Təvəkkül Musayev, Qaraxan Behbudov da mənim ilk
tələbələrimdəndi. Mən onlara iki il dərs dedim. Sonra getdim,
çatdıra bilmirdim, toylar, konsertlər imkan vermirdi. O
dövrdə Bakı toyları mənsiz keçmirdi. Məndən sonra texnikuma Nəriman Əliyevlə
Hacıbaba Hüseynov müəllim gəldi. Hər ikisinə Allah rəhmət eləsin.
1972-ci ildə bəstəkar Vasif Adıgözəlov "Asəf
Zeynallı"ya direktor gələndən sonra mənə
dedi ki, "əmi, gəl, birlikdə işləyək". Texnikuma ikinci dəfə gəlişimdə ilk tələbəm
rəhmətlik Məmmədbağır Bağırzadə
oldu. Amma Canəlidən fərqli olaraq ona axıra qədər
dərs dedim. Maşallah, siftələrim
yaxşı olub. Bundan başqa
"Humayun" ansamblında da çoxlu xanəndələr
yetişdirmişəm. Rəhmətlik Səxavət Məmmədov
14 il mənim ansamblımın solisti olub. Zümrüd Məmmədova isə indi xalq artistidir.
- Məmmədovlar ailəsi
yaratmışdınız...
- Bəli, o vaxt bizim ansambla "Məmmədovlar"
ansamblı deyirdilər.
- Bəs, nə üçün
Opera və Balet Teatrına getmədiniz?
- O vaxt mədəniyyət naziri
vardı - Qəzənfər Məmmədov, o məni Opera
Teatrına dəvət etdi. Daha doğrusu, rəhmətlik Qulu
Əsgərovu "Əsli və Kərəm"də Kərəm
roluna, məni isə "Leyli və Məcnun"da Məcnun
roluna dəvət etmişdi. Mənim qrimlənməkdən
xoşum gəlmədiyi üçün imtina etdim. Q.Məmmədov
məni yanına çağırdı, özü də əslən
bakılı idi, dedi ki, "alə, yekə adamsan, sənin
üçün bu cürə şans yaranıb. Sənə ev, maşın, fəxri ad verəcəklər.
Camaat bura düşmək üçün min
hoqqadan çıxır. Amma sən
naşükürlük edirsən". Onda dedim ki,
"Qəzənfər müəllim, mən
üzümə qrim vurmayacam". Bu sözü
deyəndə, o, ürəkdən qəşş eləyib
güldü. Həm də o dövrdə
bayaq dediyim kimi, cavan idim, başım toylara
qarışmışdı. Gözümə
heç nə görünmürdü.
- Dediyiniz kimi, siz Seyid
Şuşinskidən sonra "Asəf .Zeynallı"da müəllimlik
edən ikinci xanəndəsiniz. Özünüz
də çoxlu mahnılar bəstələmisiniz. Bu gün sizin mahnılarınızı
çoxları ifa edir. Kimlərin
ifasından razısınız?
- Mən hamısından
razıyam. Əlbəttə, hamısı eyni
cür oxuya bilməz. Məsəlçün, Faiq
Ağayev estrada müğənnisidir,
"Dəşti" təsnifini oxuyub. Bu təsnifi
rəşmətlik Sabir Mirzəyev də 30 ildən artıq
oxuyub. Amma ən çox xoşuma gələn
Kazım Cəbrayılov adlı bir tələbəmin
ifasıdır. 14 yaşı olanda, o,
"Dəşti" ilə musiqi müsabiqəsində
iştirak elədi və birinci yerə çıxdı.
Hətta ona 1000 dollar mükafat da verdilər.
Elə Faiqin özü də o zaman münsiflər
heyətinin üzvü idi. Kazım "Dəşti"ni elə gözəl oxudu ki, sonradan mən
"Humayun" ansamblının müşayiəti ilə
onun ifasında həmin təsnifi lentə aldırdım. Bu təsnifin musiqisi də, sözləri də mənimdi.
Ancaq Faiq Ağayev klipində mahnının
sözlərinin müəllifi kimi Əliağa Vahidin
adını yazıb. Mən bundan incimirəm.
Çünki şeirimin müəllifi kimi Əliağa
Vahidin adının yazılması mənim üçün
böyük xoşbəxtlikdir.
- Siz həm də xarici
görünüşcə çox gözəgəlimli
olmusunuz. Düzdü, həmin gözəlliyi bu yaşda da saxlamısınız,
hələ itirməmisiniz... Yəqin ki, sizə vurulan
xanımlar az olmayıb. Həyat
yoldaşınız sizi qısqanmırdı ki? Onunla necə
tanış olmuşdunuz?
- Rəhmətlik həyat
yoldaşım içərişəhərli idi. Bir dəfə İçərişəhərə
dostumgilə getmişdim, o da onların qonşuluğunda
yaşayırdı. Orda gördüm,
xoşuma gəldi. O da yetim uşaq idi, mən də. Evləndik, 4 övladımız oldu. İndi də 8 nəvəm var.
- Bəs toyunuzda kim
oxudu?
- Hacıbaba Hüseynov.
Özüm xahiş etdim, gəldi oxudu...
- Övladlarınızdan sənətinizi
davam elətdirəni oldumu?
- Yox. Özləri
istəmədilər. Anaları rəhmətlik bir dəfə
mənə dedi ki, "əşi, bu
uşaqlardan birini də öz yolunla apar". Dedim "ay
arvad, bax, evdə tar, qaval, piano, neçə-neçə val, üstəgəl mən. Bundan
başqa onlara nə lazımdı? Əgər
həvəsləri olsaydı, yəqin ki, özləri
bunlardan öyrənərdilər. Həvəssiz
mən onlara necə öyrədim?!" Sonra
bir dəfə də nəvəm gəldi ki, "baba, ver
tarını aparım". Apardı, 6
aydan sonra qaytarıb gətirdi ki, "çala bilmirəm".
Mən həmişə demişəm, həvəsi
olmayan adamdan sənətkar olmaz. İstəmədilər,
istəsəydilər, qulluqlarında hazır idim.
- Bu yaşa qədər sənətkarın
qazana biləcəyi bütün uğurlara, müvəffəqiyyətlərə
və mükafatlara nail olmusunuz. Həyata
keçirə bilmədiyiniz arzunuz qalıbmı?
- Mən istəyirəm bu suala beş misralıq şerimlə cavab verim:
Məni ilahi yaradıb,
himayəsində
olmuşam.
Yerə Quran göndərib,
mən ayəsində
olmuşam.
Nə olmalıydım, olmuşam,
sayəsində
olmuşam.
Şükür olsun,
şükür olsun,
şükür,
İlahi,
Qoymamısan qəlbimdə
qalsın
bir ahım.
İltifat HACIXANOĞLU
Ekspress.- 2011.- 24-26 dekabr.- S. 14.