Xanəndə
aşıq...
Aşıq
Vüqar Şirvan aşıq məktəbinin görkəmli
nümayəndələrindən olan Aşıq Mahmudun
övladı, onun sənətinin davamçısıdır.
Vüqar Mahmudoğlu özü
haqqında qısaca belə məlumat verir:
1970-ci ildə Qobustan rayonunun Şıx Zəyirli kəndində
anadan olub. Orta təhsilini
Şamaxı şəhərində Soltan Məcid Qənizadə
adına 1 saylı məktəbdə
alıb. Həmçinin Şamaxı şəhərinin 1
saylı orta musiqi məktəbinin qarmon sinfini bitirəndən
sonra sənədlərini Sumqayıt Musiqi Kollecinə verib,
sonradan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetində ali vokal təhsili alıb.
- Vokal müəllimin rəhmətlik
Yaşar Səfərov idi. 1983-cü ildən
atam mərhum Aşıq Mahmudun ansamblında peşəkar
qarmon ifaçısı kimi el şənliklərində fəaliyyət
göstərirdim. 1992-ci ildən isə
müxtəlif ansambllarda müğənnilik etmişəm.
- Şirvanda belə
bir adət var, aşıq olmaq istəyən mütləq xanəndəlik
məktəbini keçməli, muğamı mükəmməl
öyrənməlidir. Xanəndəlik məktəbini
harda keçmisiniz?
- Mən muğamı Asəf
Zeynallı adına Musiqi Kollecində mərhum
Vahid Abdullayevdən öyrənmişəm. Bu məktəbə
rəsmən qəbul olunmasam da, çoxları kimi
ustadların dərslərində iştirak etmişəm.
Lakin ifaçılıq sənətini
Aşıq Mahmuddan öyrənmişəm.
- Biz sizin xanəndə
olacağınızı gözlədiyimiz halda, birdən-birə
eşitdik ki, Vüqar aşıqlığa başlayıb...
- Bəli, əslində mən xanəndə
olmalıydım. Lakin bununla belə, atamın
yanında xanəndəlik etməmişəm. Onun xanəndələri, xalq artisti Zabit Nəbizadə,
əmim oğlu Eminağa, bibim oğlu Camal Dadaşov olub.
Bu həmin Camal Dadaşovdur ki, Abgül Mirzəliyevin
Şamaxıda muğam müəllimi idi. Sadəcə,
atamın vaxtsız vəfatı məni onun sazını
götürməyə məcbur etdi. Və
sözün düzü, özüm aşıq olmağa
cürət etmirdim, həqiqətən də çətin sənətdir.
- Hər bir sənətkarın
arzusudur ki, övladlarından heç olmasa birisi onun sənətini
davam etdirsin. Ortancıl qardaşınız Anar
Niftəliyev filologiyanı seçib, kiçik
qardaşınız kino işləri ilə məşğuldur.
Qardaşların arasında yalnız sizin bəxtinizə
ata sənətini davam etdirmək yazılıb. Bu atanızın seçimidir, yoxsa fərdi
seçimdir?
- Bilirsinizmi, musiqidə məcburi
seçim heç vaxt effekt vermir. Doğrudur, sənət
istedad nəticəsində yaranır, o cümlədən də
ustad övladından şəyird olmaz. Rəhmətlik
atam da baxıb görüb ki, qardaşların arasında
musiqiyə daha çox maraq göstərən mənəm,
ona görə də daha çox diqqətini mənə
ayırıb. Misal üçün,
Anarın gözəl gitara çalmağı var, amma o,
musiqini yox, söz sənətkarı olmağı seçdi.
Əslində atam əvvəlcədən ona
demişdi ki, sən savadlısan, elmin dalınca getməyin məsləhətlidir.
Biz qardaşlar öz sənətimizlə
atamızı tamamlayırıq. Mənim
atam ixtisasca riyaziyyat müəllimi olsa da, ədəbiyyatın,
poeziyanın, folklor sənətinin gözəl bilicisi idi.
O daha çox itib batmış, istifadə olunmayan
qoşmaları, aşıq havalarını tapıb
ortalığa çıxarırdı. Digər
tərəfdən atam çox mühafizəkar aşıq
idi. Özü yeni aşıq havaları bəstələsə
də, qədim havalara heç vaxt əlavələr etməyib.
Qardaşların arasında atam daha çox mənim
sazı öyrənməyimə maraq göstərib. Atam özü sazda çalmağı mənə
öyrədib. Elə qarmonda
çalmağı da əvvəlcə atamdan öyrənmişəm,
sonra Şamaxıda Mahir müəllimin sinfində davam
etdirdim. Burda bir məqamı vurğulamaq
istərdim ki, istər xanəndə, istərsə də aşıq
olsun, ümumiyyətlə Şirvan sənətkarları
musiqi alətlərində çalmağı bacarıblar.
Alim Qasımovun özü əla tar çalır.
- Və 2002-ci ildən
aşıqlığa başladınız...
- Bəli, mənim aşıq olmaq
fikrim olmayıb. Lakin anam, əmilərim,
atamın xalası oğlu böyük sənətkarımız
Əvəzxan Xankişiyev təkidlə mənim aşıq
olmağımı, atamın sənətini davam etdirməyimi
istədilər. Səsimin atamın səsinə
çox bənzədiyini deyirlər, xüsusən də anam
məhz buna görə aşıq olmağımı istədi.
- Qardaşların arasında
atanıza daha çox bənzəyəni də sizsiniz...
- Anar boy-buxunda atama çox çəkib,
mənsə üzdən daha çox oxşayıram.
- Siz sənətə elə
dövrdə başladınız ki, o zamanlar
aşıqlıq tənəzzüldə idi. Aşıqlar
efirdən çayxanalara
sıxışdırılmışdılar. Belə baxanda, o zamanlar müğənni olmaq daha sərfəli
idi. Nə yaxşı bundan çəkinmədiniz?
Bir məsələ də var ki, böyük şairimiz Zəlimxan
Yaqub da aşıq sənətinin yaşamasında Şirvan
aşıqlarının böyük rolu olduğunu deyir...
- Hər bölgənin özünə
məxsus adət-ənənəsi var. Lakin söz aşıq
sənətindən düşürsə, onu bölgələr
üzrə bölüşdürmək olmaz. Aşıq
sənətinin bir zamanlar tənəzzülə
uğramasının əsas səbəbi bildi-bilmədi,
kimliyindən asılı olmayaraq çox adamın bura
axışması oldu. İnsanlarlar iş
tapmadığından hardansa bir saz tapıb
aşıqlığa cummuşdular. Son dövrlər
Şirvanda da "aşıq"lar meydana
çıxmışdı. Lakin bu sənətə
bizim tərəflərdə çox ciddi münasibət
olduğundan "aşıqlar" çox duruş gətirə
bilmədilər. Mən demək olar ki,
simli alətlərin hamısında yaxşı
çalmıram. Bunu bacarıram deyə, mən
toylara gitaraçı və yaxud tarzən kimi getməliyəm?
Vallah, buna mənim vicdanım yol verməz.
Bəli, qarmon çalaram, çünki bu da mənim
ixtisasımdır, özüm də vaxtilə Şirvanda 4-5
virtuoz qarmon ifıaçılarından biri olmuşam. Sözün düzü, atamın vəfatından
sonra kiminsə yanında qarmon çalmağı və ya xanəndəlik
etməyi özümə sığışdırmadım.
Fikirləşdim ki, ya atamın adına
layiq bir aşıq olacağam, ya da ali təhsilim var, dərs
deyib pulumu qazanacağam. Əgər insanlar
atamdan sonra mənim aşıq kimi qəbul etməsəydilər,
həqiqətən sazdan əlimi çəkəcəkdim.
Təbii ki, istər toy tutmaq, istərsə də
efirə çıxmaq mənasında ilk günlər
çox çətinliyim oldu. Mənim
danışıqla, nitqlə bağlı problemlərim
ortalığa çıxdı. Çünki
heç vaxt səlist danışmağa, yəni aşıq
kimi dastan söyləməyə, şer deməyə
ehtiyacım olmadığından buna maraq göstərməmişdim.
Çünki mən müşayiətçi
idim, susub qulaq asırdım. Lakin bununla belə,
atamın bildiyi dastanları, havaları mən də bilirdim.
Hansı dastanda hansı havadan istifadə
olunduğunu atamdan öyrənsəm də, praktiki olaraq
istifadə etmədiyimdən çox çətinlik çəkirdim.
Bayaq da dedim, atam da, məndə bilirdim ki,
aşıq yox, xanəndə olacağam. Lap
uşaq yaşlarımdan mənə hətta "Sarı
bülbül" deyirdilər. Çünki
"Sarı bülbül" mahnısını çox
gözəl ifa edirdim. 1983-cü ildə
Şamaxıda uşaqlar arasında keçirilən
"İstedadlar axtarırıq" müsabiqəsinin qalibi
oldum. Özü də məni qalib kimi xalq
artisti Habil Əliyev və rəhmətlik İslam Rzayev
seçib. Onlar səsimi çox bəyəndilər və
məni Bülbül adına Musiqi Məktəbinə
dəvət etdilər. Onda bölgələr üzrə
qaliblərin arasında əməkdar artistlər Aybəniz
Haşımova, Könül Xasıyeva, Könül Kərimova,
Nuriyyə Əhmədova, Zakir Əliyev, rəhmətlik
Elçin Cəlilov da vardı. Lakin atam məni
Bakıya buraxmadı. Sözün düzü, ordakı
mühitdən qorxdu, dedi ki, Bakıda uşaqlar tez
korlanır... Sözün qısası, mənə
uşaq yaşımda sərbəstlik vermək istəmədi.
- Şuşanı Azərbaycanın,
Şıx Zəyirli kəndini də bütün
Şirvanın konservatoriyası hesab edirlər. Həqiqətən də Şirvan bölgəsinin
adlı-sanlı sənətkarları bu kənddən
çıxıblar. Bu adlı-sanlı
"əmi"lərdən sizə dəstək
çıxan kimlər oldu?
- Mən sənətə
başlayanda adlı-sanlı "əmi"ərdən
heç bir dəstək görmədim. Bunların
əksəriyyəti demək olar ki, mənimlə tay-tuş
idi. Əslində zaman göstərdi ki,
onların daha çox mənə ehtiyacı var, nəinki mənim
onlara. Digər tərəfdən mən
aşıqlığa başlayan ilk gündən insanlar məni
Aşıq Vüqar kimi qəbul etdilər. Kimlərsə yaxşı musiqiçi olduğuma,
kimlərsə yaxşı oxumağıma, kimlərsə də
atama görə mənə hörmət elədi. Lakin mən ilk gündən özümü zəif
olmayan aşıq kimi göstərdim. Elə oldu ki, az
müddət sonra bəzi "əmi"lərin də
iştirak etdiyi məclislərdə onlara 3 manat veriləndə,
mənə ifama görə 5 manat verilib. Şirvanda
aşıqların qiymətlərini qaldıran da mən
olmuşam. Yəni siz dediyiniz "əmi"lərin
köməyinə ehtiyacım olmayıb, bəlkə də
kiməsə kömək üçün müraciət etsəydim,
"yox" deməzdi. Amma bir məqamı
vurğulamaq istəyirəm ki, ilk günümdən Əvəzxan
Xankişiyev özü mənə dəstək olub.
Atamla xalaoğluluqdan başqa, həm də möhkəm dost
idilər. Amma başqalarından eşitmədim ki,
"qardaşoğlu, nə problemin var, qulluğunda
hazıram"... Bu bir yana dursun,
aşıqlığa başlayanda zəng edib təbrik edən
də olmadı.
- Bir zamanlar aşıq sənəti
yaddan çıxmış, diqqətdən kənarda
qalmışdı. Vəziyyət o yerə
çatmışdı ki, toylara meyxanaçı
aparırdılar, aşıq qıraqda qalırdı. İndi vəziyyət necədir?
- Sözün düzü, toylara bu
gün də meyxanaçı gətirirlər. Hətta
indi meyxanaçını Şirvan toylarına da dəvət
edirlər. Nə təfavütü var, bu
da bizim folklorumuzun bir qoludur. Burada pis
şey yoxdur. Amma aşıq sənəti
artıq öz əvvəlki nüfuzunu bərpa etməkdədir.
Toylarda artıq insanlar bizdən dastan deməyimizi
tələb edirlər. Aşığa həmişə
hörmət olunub, sadəcə naşı adamların
ucbatından bəzən ürəkaçmayan söz-söhbətlər
meydana çıxır. Hər kəsə
özünə görə hörmət edirlər. O qədər
aşığımız var ki, məclisdə oxumasına
imkan vermirlər. Sevindirici məqam oldur ki,
aşıq sənətinə dövlət səviyyəsində
qayğı göstərilir və biz bunu həqiqətən
hiss edirik. Mən özüm dəfələrlə
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin xətti ilə
xaricdə konsertlərdə iştirak etmişəm. Artıq aşıqlara fəxri adlar verilir, onları
dövlət tədbirlərinə dəvət edirlər,
xaricdə təşkil olunan mədəniyyət günlərinə
göndərirlər. Azərbaycan Dövlət
Televiziyasında, İctimai Televiziyada aşıq verlişləri
efirə çıxır. Mən aşıq sənətinin
təbliğ olunmasında daha çox İctimai
Televiziyanın rolunu xüsusi vurğulamaq istəyirəm.
Sağ olsunlar Dədə Qorqudun bizə miras qoyduğu bu
müqəddəs sənətə İctimai Televiziya
yaradılandan hörməti, diqqəti və
qayğını hiss etmişik.
- Gənclərin bu sənətə
marağı necədir, öyrənmək üçün
müraciət edənlər varmı?
- Bəli, mənim hazırda 3-4
şəyirdim var. Bundan başqa Qobustan Rayonu Rəşid
Behbudov adına Musiqi Məktəbində də
aşıq sənətini tədris edirəm. Diplomumda
ixtisasım "menecer və musiqiçi" kimi
yazıldığından Bakıdakı məktəblərdə
dərs deyə bilmirəm. Deyirlər ki, gərək
diplomda "saz" sözü olsun. Eləyə
qalsa, dərs deyənlərin əksəriyyəti "mədəni-maarif"
fakültəsinin məzunudurlar. Məsələ
bundadır ki, "mədəni-maarif" fakültəsini
bakalavr kimi bitirənlər, sonradan magistraturadan
"aşıq" diplomu alıblar. Mənim
vaxtımda tam ali təhsiliydi, magistr
söhbəti yox idi. Sözün düzü, bu
gün gənclərin aşıq sənətinə
böyük maraq göstərməsi məni çox
sevindirir. Çünki bu, gələcəkdə
aşıq sənətinin var olmasının göstəricisidir.
- Aşıq sənətində
müxtəlif məktəblər var, şəyirdlərə
bunların hamısını öyrədirsinizmi?
- Xeyr, kim
hansı məktəbi təmsil edirsə, o məktəbi də
öyrədir. Bu həmişə belə olub,
belə də davam edəcək. Konsertlərdə
də biz ayrı-ayrı çıxış edirik. Mənim yanıma bu gün bir gədəbəyli tələbə
gəlir, görürəm ki, bizim məktəbi öyrənməkdə
çətinlik çəkir.
- Bu gün bəziləri deyir ki,
Şirvan aşıqları saz çalmağı
bacarmırlar...
- Bu sözdə müəyyən
mənada həqiqət var. Müəyyən dövrdə
aşıqlar daha çox özlərinin deyil,
balabançının çalğısına
üstünük veriblər, digər tərəfdən də
Şirvan aşıqları həmişə ansamblla
çıxış etdiklərindən özləri saz
çalmağa həvəs göstərməyiblər. Amma
indi bütün aşıqlar özləri saz çalmağa
maraq göstərirlər.
- Bu gün xanəndəniz kimdir?
- Mən özümlə əsasən
"it mahnısı" dediyimiz mahnıları oxumaq
üçün müğənni aparıram. Çünki
toyda görürsən ki, "Can-cana", "İtkin gəlin",
"Sarı çiçəyim" kimi mahnıları da
sifariş verirlər. Belə baxanda xanəndəyə elə
bir ehtiyacım da yoxdur. Mənim əmim oğlu vardı, Xəyal,
iki il yanımda xanəndəlik etdi, indi müstəqil
aşıqlıq edir. Hətta televiziya müsabiqəsində
qalib də gəldi.
- Aşıq Mahmudun sənətini
oğlu Vüqar davam elədi. Evdə davamçınız
varmı?
- Mənim oğlum
iqtisadiyyatçı olmaq istəyir. Elə əvvəlcədən
musiqiyə maraq göstərmədi, mən də çox məcbur
etmədim. Marağı olmayandan sonra məcğburən
öyrənməyin də xeyri yoxdur. Bizdə misal
üçü, Anarın bu gün-sabah 40 yaşı olacaq, hələ
də maşın sürməyi öyrənməyib.
Gözünü açıb qapımızda maşın
görüb, amma heç maşın sürməyə həvəs
göstərmədi. Balaca qardaşım Elnurun oğlu yaman
saza maraq göstərir. Yəqin ki, böyüyəndə sənətimi
o davam etdirəcək.
İltifat
HACIXANOĞLU
Ekspress.- 2011.- 31 dekabr-5 yanvar.-S.19.