Orlean
bakirəsi...
Janna d`Ark
haqqında bildiklərimiz və bilmədiklərimiz
Köhnə kitablarımın
arasında yenə "dünya səyahətinə"
çıxmışdım. Düşünürəm ki, əcəba
bu mənim neçənci "dünya səyahətim"
idi, hər halda sayını çoxdan unutmuşam. Və
düşünürəm ki, mənim sərgərdan ruhum bu
halında dünyanın heç bir limanında qərar tutub
arın-arxayın bir ömür yaşamağa qadir deyil. Mənim
gizli dünya turum hələ ki, davam edir. Amma hərdən
ürəyim axsayır. Bir zamanlar ürəyim axsayanda sevdiyim
şairlərin şeirlərində təsəlli tapardım.
İndi sevdiyim şairlərin misraları daha məni ovutmur.
Kitabların arasında on doqquzuncu
yüzildə yaşamış fransız rəssamı
Jül-Basten Lepajın cəmi on-on iki vərəqdən ibarət
kataloqunu buldum. Bu romantik rəssamın tabloları məni yeni
bir səyahətə ruhlandırdı. Data doğrusu,
Jül-Basten Lepajın "Janna d""Ark" tablosu. Bu
tablodakı Janna d""Ark bizim kitablarda oxuduğumuz, filmlərdə
gördüyümüz əfsanəvi xalq qəhrəmanına
oxşamır, özü də heç oxşamır.
Lepajın tablosundakı Janna sadə geyimli, uzunsaçlı,
solğun bənizli, xəyalpərəst, bəlkə də
hardasa sentimental bir qızdı. Tabloya baxıram, qəlbimdə
uzun müddətdən bəri dadmadığım romantik
sentimental duyğular oyanır. Qəlbimi bu əsrarəngiz
duyğuların arxasınca buraxıb eyvana çıxıb
bir siqaret yandırıram - bayırda yağış
yağır. Sentimental bir yağış. Yəqin indi Ramiz
Rövşənin qulağı cingildəyir. Bəlkə
Ramiz də bu anda şəhərin o biri başındakı mənzilinin
pəncərəsindən yağan yağışa baxır və
dodaqaltı "bir yağışlı nəğmə"
pıçıldayır şəhərin dekabr
axşamına.
Qız barmaqlarından
incə
sentimental bir yağış
piano dilləri tək
çalır,
çalır küçələri.
Bu yağışda pişiklər
də
həzinləşər
öpmək istər sərçələri
Çoxdandır Ramiz Rövşəni
görməmişəm. Hərdənbir Yaşarla
görüşürük, Yaşarla Ramizə salam göndərirəm.
Yaşar da hər görüşümüzdə
dünyasını vaxtsız dəyişmiş rəssam
qardaşım Aydını yada salır. Bu axşam gərək
şairə zəng vuram, əhvali-şərifini xəbər
alam...
Vakulerdə (Fransa) Janna
d""Arkın at belində əzəmətli tunc heykəli
ucaldılıb. At belindəki cəngavər d""Arkla rəssam
Jül-Basten Lepajın tablosunda təsvir olunmuş sadəlövh
Janna arasında müqayisəyə gəlməyəcək qədər
böyük fərq, paradoks bəlkə də heç də
təsadüfi deyil.
Tarixin səhifələri
orleanlı qızın taleyi kimi sirli və müəmmalıdır.
Tarixin toz basmış səhifələrini vərəqləyən
yazarlar "Orlean bakirəsi"nin bioqrafiyasında diqqətəşayan
materiallar tapıblar. Xalq qəhrəmanının şəninə
qoşulan nəğmələr və balladalar da maraq
doğurur. Jannanın mü-asirləri sanki onun həyatını
günbəgün, saatbasaat izləyiblər. Trubadurların
Janna d""Arkın qəhrəmanlarını vəsf edən
balladalarını incələyən fransız alimləri
önəmli faktlar toplaya biliblər. Sən demə, trubadur
xronikaçılarının əksəriyyəti kral VII
Karlın xüsusi xidmətində çalışan insanlar
olub. Dayan, belə çıxır ki, trubadur şairlər
XII Karlın "sosial sifarişi"ni yerinə yetiriblər.
Çağdaş
yaşamımızda "sosial sifariş" kəlməsinin
başqa bir anlamı da mövcuddur, kütləvi informasiya
vasitələri buna piar deyirlər...
Janna d""Arkın Fransa tarixi
səhnəsində hardan gəldiyi, bu səhnədə necə
peyda olduğu hələ də tam dəqiqliyi ilə məlum
deyil. İllər keçdikcə tarixin dumanlı səhifələrini
toz basır. Bir sıra önəmli olayların kontur xətləri
silinir və tarixi hadisələr təhrif olunmuş şəkildə
gələcək nəsillərə ötürülür.
Bəlkə Janna doğrudan da
Domremi kəndindən döyüş səhnəsinə
atılmış bir çoban qız olub, amma etiraf edim ki, bu
versiya heç bir zaman mənim ağlıma batmayıb. Mən
həmişə belə olaylara, yəni bir çoban
qızın birdən-birə sərkərdəyə
çevrilməsi kimi cazibədar miflərə yumşaq desək,
təbəssümlə yanaşmışam.
Amma gəlin hadisələri
qabaqlamayaq, bizə orta məktəb dərsliklərindən
öyrədilən rəsmi tarixdən savayı, alternativ dəlillər
də mövcuddur. Başqa bir versiyaya görə, Janna VII
Karlın qeyri-qanuni doğulmuş bacısıdır. Janna
fransiskan ordeninə mənsub məbəddə tərbiyə
alıb və bəzi mənbələrə görə,
qız ruhi xəstə imiş. Yaxşı, gəlin, bu
versiyaya inanmağa çalışaq, tutaq ki, doğrudan da
VII Karlın qeyri-qanuni doğulmuş bacısı
varmış. Olsun. Bəs, bu qız doğrudanmı Fransa
tarixində əsas rollardan birini oynamağa qadir bir şəxsiyyət
idi, bax budur, budur əsas məsələ.
Baron Jil de Re - iki qədim və zəngin
zadəgan nəslinin ərköyün və hiyləgər
varisi. Yekaterina de Truarla izdivac baronun sərvəti üstünə
sərvət gətirir. Soykökü və zəngin sərvəti
onu kral ailəsinin ən yaxın adamlarından biri eləmişdi.
Baron o dərəcədə zəngin idi ki, hətta krala belə
maddi dəstək verirdi, bəzən kral onun məsləhətləri
ilə oturub dururdu. Jil de Re heç də sadəlövh adam
deyildi. O, Kraldan səxavətinin əvəzini artıqlamasıyla
almaq ümidindəydi. Fransanın o zamankı vəziyyətini
düşünün. Kölgədə siyasi və iqtisadi
durum günü-gündən ağırlaşırdı. Bir
tərəfdən Yüzillik müharibə, bir tərəfdən
də daxili çəkişmələr. Ölkə
parçalanmaq ərəfəsindəydi, kralın nüfuzu təhlükədəydi.
Baron Jil de Renin ağlına gözəl bir fikir gəlir, baron
Karlın zədələnmiş nüfuzunu bərpa etmək,
xalq arasında populyarlığını artırmaq məqsədi
ilə planlar qurur. Bu məqsədlə könüllülərdən
ibarət qoşun toplamaq, düşmənlə qəti
savaşa girib ingilisləri ölkədən qovub
çıxarmaq gərəkdi. Amma baron bunu təmənnasız
etməməlidir, əvəzində kral onu qızıla
tutmalıdır. Öz məqsədinə çatmaq naminə
baron "boz kardinal" rolunu məharətlə oynamalı
idi və oynadı da. Deməli, baş rolun
ifaçısı Janna d""
Baron Jil de Renin planı baş
tutur. Bu zaman sadə kəndli qızı Janna tarix səhnəsinə
daxil olur. Sadə kəndli qızı müqəddəslərdən
ona vəhy gəldiyini bəyan edir - Fransa Karlın
bayrağı altında birləşəcək və
düşmənə qalib gələcək. Gözəl
sözlərdi, elə deyilmi?
Gəlin biz də Jannaya və
peyğəmbərcəsinə söylənilən bu sözlərə
inanaq. İnanmasına inanaq, amma gəlin bir qədər
realist olaq. Sadə kəndli qızının Fransanın
xilaskarı olacağı ideyası ildırım sürəti
ilə bütün ölkəyə yayıldı. Bunu kimlər
və necə etdilər? Müharibə gedən bir ölkədə,
yollarda quldurlar at oynatdığı bir zamanda bu xəbəri
şəhər-şəhər, kənd-kənd gəzib
dolaşmaqla yaymaq müşkül məsələdir. Orta əsrlərdə
nə telefon vardı, nə də teleqraf, əhalinin əksəriyyəti
savadsız.
Heç kim öz həyatını
təhlükəyə atmaq istəməz. Amma belə adamlar
tapıldı, onlar qorxusuz-hürküsüz yollara
çıxdılar, bütün Fransaya car çəkdilər.
Yalnız rahib libası altında Fransa yollarında təhlükəsiz
gəzib-dolaşa bilərdin - axı quldurlar da Tanrı qəzəbindən
qorxurlar. Beləliklə, rahiblər bütün Fransanı
xilaskar qızın gəldiyinə inandırdılar. Əlbəttə,
bu məsələdə kilsə öz mənfəətini
unutmamışdı.
Ola bilsin ki, Janna d""
Janna d""Arkın və Jil de
Renin qoşunları bir-birinin ardınca ingilislərə
ağır zərbələr endirdilər. Bu qələbələrdən
ruhlanan xalq kütlələri silaha sarıldı, yadelli
işğalçılara qarşı mübarizəyə
başladı. Bu mübarizədə kilsənin də önəmli
rolunu danmaq olmaz.
Bir ildən sonra artıq baron Jil de
Re marşal rütbəsində fransız ordusunun baş
komandanıydı.
Orlean qızının sonrakı
taleyi hamınıza yaxşı məlumdur. Onu səhnədən
uzaqlaşdırdılar. Ruhani atalar bəyan etdilər ki,
Tanrı Jannadan üz döndərib. İngilislərə təslim
edilmiş Janna həlak oldu. Baron onun yerinə yeni bir Janna
"yaratdı" - Janna d""Armuaz kiçik bir dəstə
ilə döyüşə atıldı. Kralın əmri ilə
onu tutub Parisə gətirdilər. Hər şeyi etiraf edən
yalançı Jannanı öldürmədilər, onu ərinin
malikanəsinə göndərdilər. Bir alaya komandanlıq
edən yalançı Janna ərli qadın imiş. Onun
sonrakı taleyi haqqındasa heç bir məlumat verilmir.
"Amma yağış yaman
yağırmış, yazdığım sətirləri sel
aparırmış".
Marşal Jil de Laval, baron Jil de Re
Parisdən uzaqlaşıb, Tiffoj qəsrində məskunlaşdı.
VII Karl barona olan maddi və mənəvi borcunu ödəmədi.
Karl nadan və ikiüzlü insan idi, gec də olsa, baron bunu
anladı. Tiffoj qəsrindən az qala asket həyatı
yaşayan baron elmlə məşğul olurdu, yalnız əlkimyagərlərlə,
maqlarla ünsiyyət saxlayırdı. Yaxşı deyiblər
ki, sən saydığını say, amma gör fələk nə
sayır. Jil de Re Tiffoj qəsrində yaşamaqda olsun, mən
sizə Bretanlı hersoq V İoanndan xəbər verim. Hersoq
siyasətdən və dünyəvi işlərdən
uzaqlaşmış baronun münbit torpaqlarına göz
dikmişdi. O, bu torpaqların heç olmasa, bir hissəsini ələ
keçirmək istəyirdi. Amma Kralın
razılığı olmadan İoannın dələduzluğu
baş tutmadı. Kral da barona olan borclarını qaytarmaq
fikrində deyildi, bu səbəbdən də o, alçaq
hersoqa mane olmadı.
Tezliklə şayiə yaydılar
ki, guya cadugərliklə məşğul olan baron kəndlilərin
uşaqlarını oğurladıb öldürür.
Başıbəlalı baron isə bu iyrənc oyunlardan xəbərsizdi.
1440-cı ilin oktyabr ayında
inkvizisiya məhkəməsinin qərarı ilə marşal
Jil de Laval, baron de Re cadugər damğası ilə diri-diri
odda yandırıldı. Uzun illər boyu o yerlərin
adamları sözəbaxmaz dəcəl uşaqlarını
baronun adı ilə qorxudurdular.
XVIII əsrin əvvəllərində
Tiffoj qəsri ətrafındakı kəndləri gəzib
folklor nümunələri toplayan yazıçı Şarl
Perro üç əsr əvvəl bu yerlərdə baş
vermiş o qorxunc əhvalatı kəndlilərin dilindən
eşidir. Bu dəfə kəndlilər baronun uşaqları
deyil, qadınları oğurlayıb
öldürdüyünü söyləyirdilər. Əlbəttə,
üç yüz ildən sonra gerçəklər təhrif
olunmuşdu, yerli camaat isə əsl gerçəkləri
bilmirdilər. Camaatın danışdıqları əhvalatlarda
baron qadınları öldürürmüş, nədənsə,
bu qaniçən baronun saqqalı göy rəngdə imiş
və s.
Bu əhvalat Şarl Perronu maraqlandırır
- məşhur "Mavi saqqal" nağılı belə
yaranıb.
Gəlin XVIII əsrin əvvəllərindən
XX əsrin sonlarına doğru hərəkət edək. Yenə
bir yazıçını, Jilber Prutonu yada salmalı
olacağıq. 1992-ci ildə yazıçı Jilber Prutonun təklifi
ilə fransız məhkəməsi baron Jil de Renin işinə
yenidən baxdı. Və nə az, nz çox, üz 552 ildən
sonra bədbəxt baron Jil de Re, marşal Jil de Laval bəraət
aldı...
Hələ də yağış
yağır. Bir zamanlar mən yağış səsini öz
səsimdən çox sevərdim...
Bir vaxtlar mən də Janna
d""Arkın şərəfinə şeir
qoşmuşdum. Onda 13-14 yaşım vardı. Və Perronun
"Mavi saqqal"ının nağıl olduğuna
inanırdım...
Adil Mirseyid
Ekspress.-
2011.- 5-7 fevral.- S. 14.