Renuar
mövsümü
Fransız
impressionisti Ögüst Renuarın
yaradıcılığında insan təsvirləri -
qadın və uşaq portretləri xüsusi yer tutur.
Fransız impressionistləri əsasən mənzərə
janrına üstünlük verdikləri halda, Renuar ailəvi
gəzintilərə, rəqs səhnələrinə, nyu
deyilən çılpaq modellərə, süjetli məişət
tablolarına üz tutardı.
İlk sovet komissarı Anatoli
Lunaçarski uzun müddət Parisdə
yaşamışdı. O, Fransa mədəniyyətinə,
Parisin bohem həyatına yaxşı bələd idi.
A.Lunaçarskinin "İncəsənət
haqqında məqalələr" biblioqrafik kitabı 1941-ci
ildə Moskvada işıq üzü görüb. A.Lunaqarski
Renuar haqqında yazdığı məqaləni
"Ögüst Renuar - xoşbəxtlik rəssamı"
adlandırıb.
Uşaqlıqda balaca
Ögüstün gözəl səsi və əla musiqi duyumu
vardı. Ögüstün ilk musiqi müəllimi,
hələlik isə heç kimin tanımadığı
istedadlı bəstəkar Şarl Quno şagirdini regent
olduğu müqəddəs Evstafiya kilsəsinə aparır -
Ögüst bazar günləri kilsə xorunda oxuyurdu.
Şarl Quno Ögüstü musiqiçi görmək istəyirdi,
bu məqsədlə ona xüsusi dərslər keçirdi. Amma Pyer Ögüst Renuar musiqiçi olmadı, rəssam
oldu, özü də adı iyirminci əsr incəsənət
tarixinə böyük hərflərlə yazılmış
rəssam olmaq üçün Rəssamlıq Akademiyasında
təhsil alanda başqa tələbələrin istifadə
edib atdıqları tübikləri yerdən götürüb
onların dibində qalmış rəngləri sıxmaqdan
çəkinmirdi, bəzən çəkdiyi rəsmləri ərzağa
və ya bir cüt ayaqqabıya dəyişirdi. Amma
əsərləri satılmağa başlayanda, əli pulla
oynadığı vaxtlarda doğmalarına, yaxınlarına
çox bahalı hədiyyələr alıb
bağışlayırdı. Bir gün rəssamlar üçün
çərçivə düzəldib satan cavan bir usta
çərçivələrinin keyfiyyətini artırmaq
amacıyla Renuardan məsləhət istəyir. Rəssam
keçmişdə necə gözəl çərçivələr
hazırlandığını cavan oğlana ətraflı
başa salır, aradan bir müddət keçəndən
sonra cavan oğlan yenə metrin yanına gəlir:
- Sənin öyrətdiyin
üsulla işləyəndə əvvəlkindən az
qazanıram, - deyə şikayətlənir.
Metr diqqətlə onu başdan
ayağa süzür:
- Dostum, adam nəyəsə nail
olmaq istəyəndə qazanacağı məbləğin
miqdarı haqqında düşünmür. İymiri il
sərasər mənim əsərlərimi alan olmayıb. Bir
qarnı tox, bir qarnı ac yaşamışam, pulum-param
olmayıb, amma mən rəngkarlıqda uğur qazanmaq
haqqında düşünmüşəm.
Renuarla yazıçı Gi de
Mopassan arasında ümumi cəhətlər olmayıb, amma
onlar bir-birinə qarşılıqlı sayğı göstəriblər.
Renuar Mopassan haqqında "o, hər şeyi qara rəngdə
görür" deyirdi. "Renuar dünyaya çəhrayı
eynəklə baxır" - yazıçı rəssama
borclu qalmayıb.
Yazıçı və rəssam
bir məsələdə həmrəy olublar:
- Mopassan dəlidir! - rəssam
düşündüyünü dilə gətirirdi.
- Renuar ağılsızdır! -
yazıçı rəssam haqqında fikrini belə
açıqlayır.
Rəssamın oğlu, tanınmış kinorejissor Jan
Renuar bir dəfə atasından soruşur:
- Sən Van Qoqun dəli olduğuna
inanırsanmı?
- Rəssamlıqla məşğul
olmaq üçün bir azca qəribəlik olmalıdır. Əgər Van Qoq dəlidirsə, onda mən də dəliyəm.
Sezannı isə zəncirə bağlamaq lazımdır...
***
Ögüst Renuarın ecazkar
fırçasına məxsus "Qız yelpiklə" və
"Janna Samarinin portreti" Ermitajda nümayiş etdirilir, yolunuz
Moskvaya düşsə, Puşkin muzeyində Renuarın daha
bir tablosu - "Kuşetkada oturmuş çılpaq
qadın" baxışlarını sizdən
qaçırıb xəfifcə gülümsəyəcək.
Renuar Janna Samarininin portretini 1828-ci ildə
işləyib, bu məşhur portreti çəkəndə rəssamın
otuz yeddi yaşı vardı. Rəssam
portreti Salonda açılacaq sərgiyə göndərir,
portretin lakla örtülmədiyini görəndə
düşünürlər ki, yəqin rəssam qənaət
edib, ya da unudub, "təşəbbüs" göstərib
portretin üzərinə lak çəkirlər, fəqət
yağlı boya hələ tam qurumamışdı, bu səbəbdən
də rəssam portreti lakla örtməmişdi. Sərginin açılmasına bir gün
qalmış rəssam portreti yenidən işləməli
olur, zira bu sənət incisi naşı münasibətdən
zərər çəkəcəkdi. Renuar
qadınları çox sevirdi, bu gözəl məxluqlara pərəstiş
edirdi, "qadınlar məni rəssam edib, qadınlar
olmasaydı, əlimə fırça almazdım" deyirdi rəssam.
Qırx yaşlı rəssam ilk dəfə
İtaliyaya gedir, orda Rafael, Veroneze, Titsian kimi dahilərin əsərlərini
öz gözləri ilə görür və bu sənətkarların
əsərlərinə valeh olur. Parisə dönəndən
sonra rəssam İtaliya səfəri haqqında belə deyir:
- Parisin ən çirkin
qadını ən gözəl italyandan cazibədardır.
Renuarın yetmiş yaşı
tamam olanda bir jurnalist qadın rəssamın otuz il bir yastığa baş qoyduğu arvadı
Alina Şeriqodan müsahibə alır, jurnalist qadın madam
Alinanı görcək səfeh bir sual verir:
- Siz məşhur rəssamın
xanımısınız, ancaq əyninizdə keçən il geydiyiniz paltar var, zinət əşyalarınız
gözə dəymir. Sizin məhəbbətinizin dəyəri
budurmu?
Heç bir zaman ruh yüksəkliyini
itirməyən Alina Şeriqo jurnalist qadına belə cavab
verir:
- Boş verin, məgər paltara
görə adamı sevirlərmi? Məhəbbət
Ay işığında gəzinti deyil, məhəbbət
qulluqçuya, qəssaba verməyə pulun olmayanda geydiyin
kraxmallı köynəkdi, yediyin ətdi.
Renuarın arvad
sarıdan bəxti gətirib - bu isə hər sənətkara
nəsib olacaq səadət deyil. Rəssamın
emalatxanasına gözəl qadınlar, gənc
naturaçı qızlar gəlib gedərdi. Alina bayağı qısqanclıq səhnələri
ilə manipulyasiya edəcək qadınlardan deyildi. Renuar da bunu yaxşı bilirdi. Renuar gələcək
arvadı ilə tanış olanda Alina dərzi
idi (Renuarın əri tərəfindən atılmış
anası da dərzi olub), onlar bazar günlərini ya
dostları arasında, ya da Sena çayında qayıqda
keçirərdilər. Alina məharətlə
avar çəkirdi. Renuarın bir çox
əsərində bu qadının obrazı ilə
rastlaşırıq.
Alina Şeriqo rəssamın
arzuladığı, haçansa xəyalında
yaşatdığı qadın obrazı kanonlarına tam
uyğun gəlirdi - Renuar bu qadınla otuz ildən artıq
xoşbəxt bir ömür yaşayıb. Xalq komissarı A.Lunaçarskinin təbiri ilə desək,
Renuar xoşbəxtliyin rəssamıydı.
***
parisdə bahar
parisdə
renuar mövsümü
aynadan baxır
mənə
bir qadın təbəssümü
ah nə deyim
ömrümün
payızına nə qalıb
bir qadın təbəssümü
könlümü
məndən alıb
renuar
düşünürəm
bir qadın təbəssümü
aldada biləcəkmi
qapı döyən
ölümü
indi mənim
ömrüm
çıxılmaz
bir yol
indi məni
ovutmaz
nə sevda nə
alkoqol
yandırıb
yaxammadı
bu paris şəhərini
parisə bahar gəlib
parisdə bahar
bahar
söylə mənə
gizlicə
söylə
ögüst renuar
bir təbəssüm
dəyişərmi
bir şair qədərini
Pyer Ögüst
Renuar 1841-ci ilin fevralında Limoj şəhərində dərzi
ailəsində doğulub. Ailənin doqquz
uşağı vardı. Ögüst
dörd yaşında ikən ailə Parisə
köçür, bu üzdən də rəssam
özünü parisli hesab edirdi. Renuar gəncliyində
A.Sisley, K.Mone, F.Bazil ilə dostlaşır. Q.Kurbenin və E.Monenin əsərləri onun daha
çox xoşuna gəlirdi. Renuar
impressionist rəssamdır, o, həmkarları Pisarro, Bazil, Mone
və Sisley kimi planarda işləməyə
üstünlük verirdi. Rəssam planarda
işləyən zaman predmetlərin rəng çalarları
işıq refleksləri ilə süslənir.
1874-cü ildə
Parisdə Sezannın, Deqanın Monenin, Sisleyin və
Renuarın əsərlərindən ibarət sərgi
açıldı. Sərgi açılar-açılmaz
bu rəssamlara impressionistlər adı verildi. Monenin sərgidə tamaşaçıların
müzakirəsinə çıxarılan bir tablosu -
"İmpression" rəssamların taleyini dəyişdirdi.
Lüğətdə impression - təəssürat
anlamında işlədilir.
Deyilənə
görə, Renuardan impressionizmin necə
yarandığını soruşanda o, zarafatla kifayətlənərmiş
- "Bizim rəssamlardan birinin palitrasında qara rəng
qurtarır, o da qara rəng yerinə göy rəng işlədir".
Bu da sizə
impressionizm. Gənc rəssamlara məsləhət
- qara rəngin yerində göy, göy rəngin yerində
qırmızı, qırmızı rəngin əvəzinə
istədiyiniz rəngdən istifadə edin - artıq hazır
impressionistsiniz. Niyə də
olmayasınız, neopoema yazan qafiyəli-qafiyəsiz cümləpərdazlardan
nəyiniz əskikdir - vaxt itirmədən işə
girişin. Qrup yaradın. Amma unutmayın ki, öz sənətşünaslarınız,
tənqidçiləriniz olmalıdır - bu, çox vacibdir.
Məsələn, Kazimir Maleviçdən
örnək götürün, "Qara kvadrat" çəkin
və "Qara kvadrat" haqqında fəlsəfi traktat
yazın. Nə isə, bu, başqa bir
söhbətin mövzusudur və bu mövzunun Renuar
mövsümünə heç bir dəxli yoxdu.
Eduard Monenin
"Olimpiya"sı Salonda sərgilənəndə
böyük maraq doğurmuşdu. Bu tablo
E.Monenin ən uğurlu əsərlərindən biridir.
Renuar Monenin "Olimpiya"sı haqqında - "Mone əla
rəngkardı, buna şübhə ola bilməz, amma o
qadın bədəni çəkə bilmir, kim belə bir
qadınla yatağa girmək istəyər?.."
- Əlbəttə, Renuar zarafat eləyirdi.
Pol Sezann isə "tablodan işıq gəlmir"
deyir.
Metr Renuar gənc rəssamlardan
birinin qış mənzərəsini şərh edərkən
ona belə öyüd verir - "Təbiətdə ağ rəng mövcud deyil, sizin çəkdiyiniz
mənzərədə göyüzü mavidir, bu mavilik qar
üzərində görünməlidir. Səhərlər
səmanın rəngi həmişə yaşıla,
sarıya çalır. Əgər siz səhər
mənzərəsi çəkirsinizsə, bu rənglər
qar üstündə hiss olunmalıdır. Əgər axşam mənzərəsi işləyirsinizsə,
onda qırmızı və sarı rəng
çalarlarını yaddan çıxarmayın. Kölgələrə diqqət yetirin, sizin kölgələr
çox tünddür. Titsianın və
Rubensin kölgələrinə baxın, onlar necə
yüngül, necə şəffafdır. Təbiət
əlvan rənglidi, qara və ağ rəng deyildir".
***
Qoca Renuar artrit xəstəliyinin
kəskin formasından əziyyət çəkirdi. Onun barmaqları əcaib hala
düşmüşdü, əli fırça tutmurdu. Fırçanı onun əlinə
bağlayırdılar. Ömrünün
son günlərinə qədər metr hər gün molbert
önünə keçib sol əliylə sağ əlinə
dəstək verərək səbrlə işləyirdi.
Xəstəlik öz işini görürdü, işləmək
hər gün bir az daha çətinləşirdi,
barmaqları iflic olmuş, fiziki ağrılardan, mütəmadi
yuxusuzluqdan əzab çəkən qoca rəssam ruhdan
düşmürdü.
***
Klod Mone xatirələrində
yazır ki, gözünün ucu ilə Renuarın necə
işlədiyini seyr edən Eduard Mane yaxınlaşıb onun
işlədiyi kətana baxdı, sonra üzünü
turşudub mənə pıçıldadı: "Siz onun
dostusunuz, onun istedadı yoxdu. Ona deyin ki, rəngkarlıqla məşğul
olmasın, özünə başqa sənət
seçsin".
Rəngkarlıqda
"istedadı olmayan" gənc rəssamın əsərləri
Luvrda, Londonun milli qalereyasında, Ermitajda, Drezden muzeyində
klassik Avropa rəssamlarının ən məşhur əsərləri
arasında yer alacaq - xoşbəxtlikdən rəssam o gözəl
günlərin sevincini doya-doya yaşayacaq. Vaxt gələcək Renuar sənətinin sirlərini
öyrənməyə çalışacaqlar, onun
palitrasını analiz edəcəklər.
Əsl sənət əsərinin
təsviri və ya təqlidi mümkün deyil. Ondan təsirlənmək,
ondan nəsə öyrənmək olar, amma ondan süzülən
işığı əllə tutmaq cəhdiniz mütləq
boşa çıxacaq...
***
Mən müasir
avanqard sənətə bir qədər loyal yanaşıram.
Üsyankar gənclik illərimiz çoxdan
döngədən burulub, qələbəlikdə gözdən,
könüldən uzaqlaşıb. İndi
realist incəsənət, sos-realizm yox ha, məhz realist incəsənət
məni daha çox özünə çəkir,
düşünürəm ki, avanqard sənətin formal
axtarışları, absurd eksperimentləri özünü
doğrultmayıb, gözləri gicgahında və ya
alnında təsvir olunan, insan anatomiyası ilə heç bir
əlaqəsi olmayan portretləri, anlamsız mücərrəd
kompozisiyaları görəndə gülümsəyib yan
keçirəm. Pardon, pardon! Mən
naşı deyiləm və nə dediyimin fərqindəyəm.
Bilirsinizmi, proletar
şairi yoldaş Mayakovski sənət məbədi
Ermitajın binasının makaron fabrikinə verilməsini təklif
edibmiş - Vladimir Vladimiroviçdən heç gözləməzdim.
Kazimir Maleviç muzeyləri "sənət qəbristanlığı"
adlandırırdı. Belə şeylər də olub...
Amma biz Parisdə, Renuar mövsümündəyik - Renuar isə
xoşbəxtlik nəğməkarıdır...
***
Ölüm mələyi
rəssamın başı üzərində dövrə
vururdu. Ətrafındakı insanların
heç biri onu görmürdü, bəlkə də görmək
istəmirdi.
Renuar oğlunu yanına
çağırır, hələ huşu başında ikən
vəsiyyətini eləyir:
- Qəbrimin üstünə
çox ağır daş qoymayın, durub gəzmək həvəsinə
düşsəm, o daşı üstümdən qaldırmaq
istəyəcəyəm, - barmaqları iflicdən qurumuş
qoca rəssam ölüm yatağında belə zarafatından
qalmır...
Bəzən mənə elə gəlir
ki, Ögüst Renuar məzar daşını qaldırıb
ayağa qalxır, sevdiyi şəhərin küçələrini
gəzib dolaşır...
Adil
Mirseyid
Ekspress.-
2011.- 30 iyul-1 avqust.- S. 14.